Lainhuutotodistus

Anonyymi-ap

Takaako lainhuutotodistus kiinteistön omistuksen kaikissa tilanteissa?

8

412

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Melkein kaikissa tilanteissa, mutta ei kuitenkaan 100 % kaikissa.

      Kyseeseen voi tulla vaikkapa tahaton kaksoisluovutus. Lisäksi todellisen omistuksen voi estää pätemätön tai mitätön oikeustoimi.

      Perusperiaate on se, että omistusoikeus siirtyy sopimuksella sen mukaisin ehdoin, ja lainhuuto julkistaa saannon. Oleellista asiassa on saantokirjan pätevyys eli tyypillisesti kauppakirja, lahjakirja, perintösaanto tai testamentti. Ellei saanto ole tapahtunut laillisella tavalla, lainhuudatuskin voidaan peräyttää tai vaatia oikeuden käsiteltäväksi.

      • Anonyymi

        Isoisäni on merkitty kiinteistön (20 ha) lainhuutotodistukseen omistajaksi. Selvennyslainhuuto on tehty 2012. Epäilen, että koko omistus on virheellinen. Mitä asialle voi tehdä?

        Olen pyytänyt Maanmittauslaitosta antamaan selvityksen asiasta jo kolme kuukautta sitten, mutta mitään ei ole kuulunut.

        Voinko laittaa tilan myyntiin sen laillisena omistajana, kun Maanmittauslaitos ei asiassa anna selvitystä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isoisäni on merkitty kiinteistön (20 ha) lainhuutotodistukseen omistajaksi. Selvennyslainhuuto on tehty 2012. Epäilen, että koko omistus on virheellinen. Mitä asialle voi tehdä?

        Olen pyytänyt Maanmittauslaitosta antamaan selvityksen asiasta jo kolme kuukautta sitten, mutta mitään ei ole kuulunut.

        Voinko laittaa tilan myyntiin sen laillisena omistajana, kun Maanmittauslaitos ei asiassa anna selvitystä?

        Ilmeisesti, jos sinulla on lainhuutotodistus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Isoisäni on merkitty kiinteistön (20 ha) lainhuutotodistukseen omistajaksi. Selvennyslainhuuto on tehty 2012. Epäilen, että koko omistus on virheellinen. Mitä asialle voi tehdä?

        Olen pyytänyt Maanmittauslaitosta antamaan selvityksen asiasta jo kolme kuukautta sitten, mutta mitään ei ole kuulunut.

        Voinko laittaa tilan myyntiin sen laillisena omistajana, kun Maanmittauslaitos ei asiassa anna selvitystä?

        "Perusperiaate on se, että omistusoikeus siirtyy sopimuksella sen mukaisin ehdoin, ja lainhuuto julkistaa saannon."

        Millä todellinen omistusoikeus osoitetaan tässä asiassa?

        Ostajalla on lähtökohtaisesti oikeus luottaa kaikkeen, mitä lainhuudossa todetaan. Ostajan ei kannata kuitenkaan ostaa mitään sellaista, jossa todellinen omistaja on tai voisi aiheuttaa epävarmuustekijöitä. Myyjä ei myöskään voi salata mitään tietämäänsä, jos haluaa luovutuksen pysyvän voimassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Perusperiaate on se, että omistusoikeus siirtyy sopimuksella sen mukaisin ehdoin, ja lainhuuto julkistaa saannon."

        Millä todellinen omistusoikeus osoitetaan tässä asiassa?

        Ostajalla on lähtökohtaisesti oikeus luottaa kaikkeen, mitä lainhuudossa todetaan. Ostajan ei kannata kuitenkaan ostaa mitään sellaista, jossa todellinen omistaja on tai voisi aiheuttaa epävarmuustekijöitä. Myyjä ei myöskään voi salata mitään tietämäänsä, jos haluaa luovutuksen pysyvän voimassa.

        Sain tietää isoisäni omistuksesta, kun maanmittauslaitos otti yhteyttä. Yhteydenotto liittyi siihen, että kunta oli lunastamassa joitain usean omistajan yhteisomistuksessa olevaa maa-alueita, joita oli käytetty jonkinlaisena jättömaana.

        Ennen maanmittauslaitoksen yhteydenottoa, en tiennyt koko omistuksesta mitään.


      • Anonyymi

        🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒🍒

        🍒 ­­­N­y­­­m­­­f­­o­­m­­­a­­­a­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17855266W

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Anonyymi

      Lainhuuto on siis merkintä omistajuudesta, eikä sama kuin itse omistaminen. Jos minä vaikka myyn minun kiinteistön tänään, niin lainhuuto näyttää vielä huomenna olevan minulla, vaikka toinen henkilö omistaa kiinteistön. Joskus voi myös tarkoituksella olla salainen omistaja, esim. salainen yhteisomistaja. Lähtökohtaisesti toki lainhuuto = omistajuus.

      Jos isoisälläsi on lainhuuto, niin sinulla on oikeus saada kopion asiakirjasta joka oli lainhuudon perustana. Ja jos sinulla on perukirjat, perinnönjakokirjat ja ehkä testamentit mitä esittää, voi toki olla, että sinäkin omistat koko entisen isoisäsi omaisuuden, tuo kiinteistö mukaan lukien. Muista itse hakea sitten itsellesi lainhuutoa.

    • Anonyymi

      Akka lupasi kiljua lisää ensijuopumuksesta selvittyä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1275
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1207
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1125
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1060
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      52
      811
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      74
      736
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      672
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      40
      657
    9. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    10. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      349
      625
    Aihe