Dostojevski

Anonyymi-ap

Hei, yritin taas kerran lukea Dostojevskia, tällä kertaa novellia Tunnustus. Pitäisi olla parasta em. kirjailijan kerrontaa. Mutta voi hyvä jumala, mitä tämä on, pelkkää jankkaamista ja paikallaan polkemista koko ajan!
Meillä samanlaisia dostojevskeja Volter Kilpi ja Päätalo. Tolstoitakin joskus yritin, ei tullut mitään, mihin näiden maine maailmankirjallisuuden klassikkoina perustuu? Kuka kertoisi minulle?

2

678

Vastaukset 2

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

"...pelkkää jankkaamista ja paikallaan polkemista koko ajan!"

Joo, sitähän ne ovat.

Varsinkin se pääteokseksi mainittu "Rikos ja rangaistus" osoittautui pikkutarkan jankkaamisen "mestariteokseksi". Muutamia kymmeniä sivuja luin, vaan kun ei mitään alkanut tapahtua, niin kesken jäi. En suosittele henkilöille, jotka odottavat, että romaani sisältää mukaansa tempaavia tapahtumia.

Muuten, nämä kirjoituskilpailujen voittajatekstit ovat nykyään Suomessakin muuttuneet sellaisiksi, että niissä suositaan nokkelia pikkutakkoja kuvauksia, jotka muuten ovat tapahtumaköyhiä ja lähinnä kiusallisia lukea. Tyylivalinnallaan kirjoittajat näyttävät kertojalahjojen sijaan korostavan vain älyllisiä lahjojaan, minkä voimavaran takia voittajan valitseva raati ei uskalla olla niitä palkitsematta; siis vaikka ne lukukokemuksina ovat työläitä ja epämiellyttäviä.

• Ne on makuasioita, kirjan "hyvyys" ja "huonous". Yksi tykkää Volterista, toinen Kurt Vonnegutin Kilgore Troutista.

Itse tykkäsin kyllä molemmista. "Sota ja rauha" muutti käsitykseni historiaan vaikuttavista tapahtumista. "Alastalon salissa" palailee mieleeni erillisinä sisäkertomuksina, kohtauksina ja henkilöinä vaikka edellisestä lukukerrasta on vuosia. Pukkila on suosikkini; liekö meissä jotakin samanlaisuutta...

Tolstoi maalaa leveällä pensselillä valtavaa freskoa, Dostojevski on kuin hammaslääkäri.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mulla on ikävä sua

Pakko se on myöntää, mulla on ikävä sua 🥺💔.. En kyllä haluaisi sitä myöntää kun tämä tilanne on niin hankala. Oon yri
      Ikävä
      53
      1358
    2. Väleistä

Minkälaiset välit sinulla on kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      84
      919
    3. Koska tulet minulle näkyväksi

Koska astut piilostasi esiin? Miksi pysyttelet niin kaukana? Etkö voisi tulla päättämään tämän ikävöinnin? Saisin vihdoi
      Ikävä
      44
      747
    4. Nainen, olet ihanin maan päällä

Ei ole toista. Olet ihanteellinen, kaikkien mittapuitteni täyttymys. Sisäinen kauneutesi sinetöi ulkoisen ja juuri se sa
      Ikävä
      40
      730
    5. Poliis. Poliisi osoitti aseella Tampereella kun mies avasi oven

Poliisi Poliisi osoitti aseella Tampereella, kun mies avasi siviili­poliisiauton oven Mies kuvasi keski­viikkoiltana bus
      Maailman menoa
      267
      668
    6. Romanttisinta

Mitä hän on tehnyt sinulle?
      Ikävä
      48
      553
    7. " Hae roolisi miljardien Pyhäjärveltä"?

Perjantain 14.8. viesti TV:ssä oli hätkähdyttävän todellista kuultavaa. Tähän on tultu. Pyhäjärvi- selvitykseen, tied
      Pyhäjärvi
      61
      516
    8. Mikä on mielestäsi keskustelupalstan tarkoitus?

Tuolla toisessa ketjussa kävi ilmi jotain minkä itse koen hieman hassuksi. Nykypäivänä yllättävän moni ilmeisesti kokee,
      Sinkut
      177
      515
    9. Sano rakkaallesi

Suorat sanat! Mikä mieltä kaihertaa!
      Ikävä
      43
      509
    10. Nyt aletaan terveydenhuollossa karsimaan "turhista" operaatioista

Eräitä toimia ei enää tehdä, vaan yritetään korvata halvemmilla. Nykyään esimerkiksi polven tähystysleikkaukset lähes l
      Maailman menoa
      110
      497
    Aihe