Dostojevski

Anonyymi-ap

Hei, yritin taas kerran lukea Dostojevskia, tällä kertaa novellia Tunnustus. Pitäisi olla parasta em. kirjailijan kerrontaa. Mutta voi hyvä jumala, mitä tämä on, pelkkää jankkaamista ja paikallaan polkemista koko ajan!
Meillä samanlaisia dostojevskeja Volter Kilpi ja Päätalo. Tolstoitakin joskus yritin, ei tullut mitään, mihin näiden maine maailmankirjallisuuden klassikkoina perustuu? Kuka kertoisi minulle?

2

678

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "...pelkkää jankkaamista ja paikallaan polkemista koko ajan!"

      Joo, sitähän ne ovat.

      Varsinkin se pääteokseksi mainittu "Rikos ja rangaistus" osoittautui pikkutarkan jankkaamisen "mestariteokseksi". Muutamia kymmeniä sivuja luin, vaan kun ei mitään alkanut tapahtua, niin kesken jäi. En suosittele henkilöille, jotka odottavat, että romaani sisältää mukaansa tempaavia tapahtumia.

      Muuten, nämä kirjoituskilpailujen voittajatekstit ovat nykyään Suomessakin muuttuneet sellaisiksi, että niissä suositaan nokkelia pikkutakkoja kuvauksia, jotka muuten ovat tapahtumaköyhiä ja lähinnä kiusallisia lukea. Tyylivalinnallaan kirjoittajat näyttävät kertojalahjojen sijaan korostavan vain älyllisiä lahjojaan, minkä voimavaran takia voittajan valitseva raati ei uskalla olla niitä palkitsematta; siis vaikka ne lukukokemuksina ovat työläitä ja epämiellyttäviä.

    • Ne on makuasioita, kirjan "hyvyys" ja "huonous". Yksi tykkää Volterista, toinen Kurt Vonnegutin Kilgore Troutista.

      Itse tykkäsin kyllä molemmista. "Sota ja rauha" muutti käsitykseni historiaan vaikuttavista tapahtumista. "Alastalon salissa" palailee mieleeni erillisinä sisäkertomuksina, kohtauksina ja henkilöinä vaikka edellisestä lukukerrasta on vuosia. Pukkila on suosikkini; liekö meissä jotakin samanlaisuutta...

      Tolstoi maalaa leveällä pensselillä valtavaa freskoa, Dostojevski on kuin hammaslääkäri.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      129
      1320
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      118
      1157
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      99
      969
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      113
      867
    5. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      279
      860
    6. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      735
    7. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      19
      731
    8. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      52
      709
    9. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      28
      667
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      619
    Aihe