Hei, yritin taas kerran lukea Dostojevskia, tällä kertaa novellia Tunnustus. Pitäisi olla parasta em. kirjailijan kerrontaa. Mutta voi hyvä jumala, mitä tämä on, pelkkää jankkaamista ja paikallaan polkemista koko ajan!
Meillä samanlaisia dostojevskeja Volter Kilpi ja Päätalo. Tolstoitakin joskus yritin, ei tullut mitään, mihin näiden maine maailmankirjallisuuden klassikkoina perustuu? Kuka kertoisi minulle?
Dostojevski
2
560
Vastaukset
- Anonyymi
"...pelkkää jankkaamista ja paikallaan polkemista koko ajan!"
Joo, sitähän ne ovat.
Varsinkin se pääteokseksi mainittu "Rikos ja rangaistus" osoittautui pikkutarkan jankkaamisen "mestariteokseksi". Muutamia kymmeniä sivuja luin, vaan kun ei mitään alkanut tapahtua, niin kesken jäi. En suosittele henkilöille, jotka odottavat, että romaani sisältää mukaansa tempaavia tapahtumia.
Muuten, nämä kirjoituskilpailujen voittajatekstit ovat nykyään Suomessakin muuttuneet sellaisiksi, että niissä suositaan nokkelia pikkutakkoja kuvauksia, jotka muuten ovat tapahtumaköyhiä ja lähinnä kiusallisia lukea. Tyylivalinnallaan kirjoittajat näyttävät kertojalahjojen sijaan korostavan vain älyllisiä lahjojaan, minkä voimavaran takia voittajan valitseva raati ei uskalla olla niitä palkitsematta; siis vaikka ne lukukokemuksina ovat työläitä ja epämiellyttäviä. Ne on makuasioita, kirjan "hyvyys" ja "huonous". Yksi tykkää Volterista, toinen Kurt Vonnegutin Kilgore Troutista.
Itse tykkäsin kyllä molemmista. "Sota ja rauha" muutti käsitykseni historiaan vaikuttavista tapahtumista. "Alastalon salissa" palailee mieleeni erillisinä sisäkertomuksina, kohtauksina ja henkilöinä vaikka edellisestä lukukerrasta on vuosia. Pukkila on suosikkini; liekö meissä jotakin samanlaisuutta...
Tolstoi maalaa leveällä pensselillä valtavaa freskoa, Dostojevski on kuin hammaslääkäri.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saisinpa halata sinua joka päivä
ja kertoa miten paljon sinusta välitän. Vaikka olisi jommalla kummalla huono päivä, väsynyt päivä tai kiireinen päivä, a505879Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä
SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,464395Nykymiehet odottaa, että nainen lähestyy?
Perus luonnonlaki menee päinvastoin! Oletko nähnyt luontodokkaria jossa naaraat juoksee uroksien perässä??? 🦁🫎🦍🐒🦦�1484079Kolmen tuiki tavallisen demariahdistelijan nimet julki
Nyt tiedetään ketkä kolme oli niissä niin tavanomaisissa demarin jokapäiväisissä askareissa avustajia ahdistelemassa. K913660Sannahan laski sähkön ALV:n 10 prosenttiin, Riikka runnoi 25,5 %:iin
Tässäkin nähdään kumpi on Suomen kansan puolella, ja kumpi omaa vastaan. Putinistipersuille Suomen kansa tulee aina vii712889Kansalaispalkka ja maksuton joukkoliikenne
Noilla pienillä parannuksilla saadaan Suomesta taas hitusen parempi paikka peruskansalaiselle, joka elää ekologisesti ja1062527Eikö tunnukin kamalalta, kun en
anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut422006Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"
Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan561846Muistattekos kun kaupassa piti pyytää tavarat myyjältä
Edes kahvipakettia ei saanut itse valita, vaan myyjä nouti sen hyllystä tiskille. Jos osti jauhelihaa, niin se jauhettii2391709Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu
Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä341492