Hei, yritin taas kerran lukea Dostojevskia, tällä kertaa novellia Tunnustus. Pitäisi olla parasta em. kirjailijan kerrontaa. Mutta voi hyvä jumala, mitä tämä on, pelkkää jankkaamista ja paikallaan polkemista koko ajan!
Meillä samanlaisia dostojevskeja Volter Kilpi ja Päätalo. Tolstoitakin joskus yritin, ei tullut mitään, mihin näiden maine maailmankirjallisuuden klassikkoina perustuu? Kuka kertoisi minulle?
Dostojevski
2
562
Vastaukset
- Anonyymi
"...pelkkää jankkaamista ja paikallaan polkemista koko ajan!"
Joo, sitähän ne ovat.
Varsinkin se pääteokseksi mainittu "Rikos ja rangaistus" osoittautui pikkutarkan jankkaamisen "mestariteokseksi". Muutamia kymmeniä sivuja luin, vaan kun ei mitään alkanut tapahtua, niin kesken jäi. En suosittele henkilöille, jotka odottavat, että romaani sisältää mukaansa tempaavia tapahtumia.
Muuten, nämä kirjoituskilpailujen voittajatekstit ovat nykyään Suomessakin muuttuneet sellaisiksi, että niissä suositaan nokkelia pikkutakkoja kuvauksia, jotka muuten ovat tapahtumaköyhiä ja lähinnä kiusallisia lukea. Tyylivalinnallaan kirjoittajat näyttävät kertojalahjojen sijaan korostavan vain älyllisiä lahjojaan, minkä voimavaran takia voittajan valitseva raati ei uskalla olla niitä palkitsematta; siis vaikka ne lukukokemuksina ovat työläitä ja epämiellyttäviä. Ne on makuasioita, kirjan "hyvyys" ja "huonous". Yksi tykkää Volterista, toinen Kurt Vonnegutin Kilgore Troutista.
Itse tykkäsin kyllä molemmista. "Sota ja rauha" muutti käsitykseni historiaan vaikuttavista tapahtumista. "Alastalon salissa" palailee mieleeni erillisinä sisäkertomuksina, kohtauksina ja henkilöinä vaikka edellisestä lukukerrasta on vuosia. Pukkila on suosikkini; liekö meissä jotakin samanlaisuutta...
Tolstoi maalaa leveällä pensselillä valtavaa freskoa, Dostojevski on kuin hammaslääkäri.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Me työeläkeläiset äänestämme SDP:tä
SDP on luonut koko työeläkejärjestelmän, jonka hedelmistä saamme nyt nauttia. Kansaneläkelaitos on Maalaisliiton tekele,1444857Eikö tunnukin kamalalta, kun en
anna periksi vaikka parhaasi olet tehnyt antaaksesi täystyrmäyksen? Ja kyllähän minä monta iskua olen saanut ja maannut813546SDP on selvästi paras valinta äänestyskopissa
Puolueella on arvomaailma kohdallaan, sillä on hyvä CV itsenäisen Suomen historiassa vastuunkantajana ja hyvinvointivalt302545SDP:n selitykset ontuu pahasti - "On käsitelty heti, mutta kukaan ei tiedä"
Kokoomuslaiset pistää taas demareita nippuun. Tuppuraisen mukaan mukaan SDP:n useat ahdistelutapaukset on käsitelty het402223Kenen juontajan pitäisi voittaa tänään Kultainen Venla? Ehdolla Pimiä, Holma ja Vaaherkumpu
Kultainen Venla gaalassa jaetaan tänään tv-alan palkintoja. Yksi suosituimmista kategorioista on Juontaja. Vappu Pimiä652061Antti Lindtman: "Ainahan kaikenlaisia huhuja liikkuu"
Näin hän siis vastaa SDP:n häirintäkohuun, väistelee vastuutaan Juttuhan on niin, että Lindtman ja Tuppurainen on tasan632013Oletko nainen turhautunut, kun en tule juttelemaan siellä?
Haluaisin tottakai tulla. Älä käsitä väärin. Ehkä ensi kerralla?231981Mitä saa sanoa?
Palstalla tänään sanottua: ” Kaikki riippuu siitä, miten asian esittää,” Onko siis niin, että saa muita pomottaa ja851973Onko olemassa miehiä, jotka haluavat yhteydenpitoa?
Silloin tällöin viestiä, puntarointeja arkielämästä, ikäänkuin pientä viihdettä ilman sen kummallisempaa. Tällaista miet191458Mitä Trump itse pitäisi siitä, jos häntä solvattaisiin
Kuten hän solvasi muita mm. Macronia? Kyllä ei huumori enää kukkisi. White house on nykyään pelkkä vitsi vain, ei mitään991262