Vielä enemmän

Ruma Elsa

rasismia kohdistuu ulkonäköön kuin ikään. Ikä on tehnyt jotenkin vialliseksi joka paikasta. Samat viat hyväksytään miehessä paremmin. Naisen pitäisi pysyä ikuisesti kauniina.

17

993

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keskiyonkehraaja

      vanhemmiten nainen "rupsahtaa" mutta miehestä tulee sharmantti.Kannetaan me ryppymme ja kurttumme ylpeinä, kyllä ne miehet meitä tällaisinakin tarvitsevat...

      • Suvi2

        aivan yhtä paljon kuin meillä naisillakin. Vanhenevat hekin, vaikka arvostelemalla kovaäänisesti naisia koettavat kääntää huomion omista kurtuistaan ja kaljuistaan.


      • Suvi2 kirjoitti:

        aivan yhtä paljon kuin meillä naisillakin. Vanhenevat hekin, vaikka arvostelemalla kovaäänisesti naisia koettavat kääntää huomion omista kurtuistaan ja kaljuistaan.

        naisia arvostelevat rumimmin sellaiset miehet, joiden mielestä naisen ainoa tehtävä on heidän elämänsä sulostuttaminen ja heidän palvelemisensa.

        Onneksi on toisenlaisiakin.
        Kari Kuuvako se lauloi: "Rupsahda rauhassa rakkaani"? Kuka mahtoi kirjoittaa sanat?


      • Roope63

        kasvot voi olla kauniin kurttuiset ja sydän hiottua timanttia ;))


    • kauneuskäsitteet Anniinan ...

      En usko sinua, että olisit ruma. Mene peilin eteen ja katso: Hei, sinä urhoollinen , reipas nainen, näin hyvin olet pärjännyt, monet vaikeudet selvittänyt. Olet kypsynyt niinkuin kypsä hedelmä, tuoksut hyvältä, maistut hyvältä, teet hyvää monille ihmisille. Sinua rakastetaan!
      Hoidat myös itsesi hyvin, olet nuorekas ja iloinen. Moni nuori on ruma sinuun verrattuna, jos on ilkeä ja kova, vaativa, itsekäs. Mutta voi kypsyä iän mukana hienoksi, hyväksi Ihmiseksi.

      • kaikesta kauniista ja hyvästä huolimatta tässäkin tuli esille sana: nuorekas.
        Miksi ihmeessä 6-kymppisen pitää olla/näyttää nuorekkaalta?
        Kyllä meidät on aivopesty ihan selvästi.
        (Käytän sanaa itsekin esim. 8-kymppisestä ystäväni ihanasta reippaasta äidistä.)


      • Sanna
        optimisti-orvokki kirjoitti:

        kaikesta kauniista ja hyvästä huolimatta tässäkin tuli esille sana: nuorekas.
        Miksi ihmeessä 6-kymppisen pitää olla/näyttää nuorekkaalta?
        Kyllä meidät on aivopesty ihan selvästi.
        (Käytän sanaa itsekin esim. 8-kymppisestä ystäväni ihanasta reippaasta äidistä.)

        Eläväinen, liikunnallinen = nuorekas.

        Ei todellakaan tarvitse NÄYTTÄÄ joltain, vaan elää oikeata elämää, sillä me voimme todella tulla joskus 80 - 90-vuotiaiksi, ja silloin voi olla jo vaikeata liikkua. En siis sano että ON, vaan VOI olla.

        Siksi minusta itsensä hyvä hoito on tarpeen, ja niinkuin kaikki tiedämme, "liike on lääke".

        Sitä on nuorekkuus mielestäni.


      • Leny
        optimisti-orvokki kirjoitti:

        kaikesta kauniista ja hyvästä huolimatta tässäkin tuli esille sana: nuorekas.
        Miksi ihmeessä 6-kymppisen pitää olla/näyttää nuorekkaalta?
        Kyllä meidät on aivopesty ihan selvästi.
        (Käytän sanaa itsekin esim. 8-kymppisestä ystäväni ihanasta reippaasta äidistä.)

        Olisikohan tuo nuorekkuus enämpi mielentila. Eikä se aina edes näy päälle, kun se taitaa asua tuolla korvien välissä.


      • Saara
        Leny kirjoitti:

        Olisikohan tuo nuorekkuus enämpi mielentila. Eikä se aina edes näy päälle, kun se taitaa asua tuolla korvien välissä.

        Tuo sana "nuorekkuus" on kyllä aika kummallinen juttu. Jos sanot 40-vuotiasta nuorekkaaksi, hän pahastuu, ehkä ihan suuttuu. Jos taas sanot 7-kymppiselle, että hän on nuorekas, pelastat hänen päivänsä! Vai mitäs tuumaatte?


      • Leny
        Saara kirjoitti:

        Tuo sana "nuorekkuus" on kyllä aika kummallinen juttu. Jos sanot 40-vuotiasta nuorekkaaksi, hän pahastuu, ehkä ihan suuttuu. Jos taas sanot 7-kymppiselle, että hän on nuorekas, pelastat hänen päivänsä! Vai mitäs tuumaatte?

        Nuorekas on oikein muotitermi. Voi kuinka moni asia voi olla nuorekas. Mainosmiesten lempiadjektiivi. On nuorekkaita kuntia, nuorekas kaupunkilehti, nuorekas hotelli ja ravintola, nuorekas autokoulu, viinikin voi olla nuorekas,nuorekkaat silmälasin sangat, nuorekas sekakuoro, vasta 30-vuotiasta naista voidaan sanoa nuorekkaaksi. Nuorisoa kosiskeleva city-ihminen on ilman muuta nuorekas jne, jne.. Kyllä me kaikki voimme hyvällä omallatunnolla olla nuorekkaita.


      • siis
        Leny kirjoitti:

        Nuorekas on oikein muotitermi. Voi kuinka moni asia voi olla nuorekas. Mainosmiesten lempiadjektiivi. On nuorekkaita kuntia, nuorekas kaupunkilehti, nuorekas hotelli ja ravintola, nuorekas autokoulu, viinikin voi olla nuorekas,nuorekkaat silmälasin sangat, nuorekas sekakuoro, vasta 30-vuotiasta naista voidaan sanoa nuorekkaaksi. Nuorisoa kosiskeleva city-ihminen on ilman muuta nuorekas jne, jne.. Kyllä me kaikki voimme hyvällä omallatunnolla olla nuorekkaita.

        minkä sille mahtaa jos on nuorekas niin on nuorekas niin kauan kuin on nuorekas.


      • Leny kirjoitti:

        Nuorekas on oikein muotitermi. Voi kuinka moni asia voi olla nuorekas. Mainosmiesten lempiadjektiivi. On nuorekkaita kuntia, nuorekas kaupunkilehti, nuorekas hotelli ja ravintola, nuorekas autokoulu, viinikin voi olla nuorekas,nuorekkaat silmälasin sangat, nuorekas sekakuoro, vasta 30-vuotiasta naista voidaan sanoa nuorekkaaksi. Nuorisoa kosiskeleva city-ihminen on ilman muuta nuorekas jne, jne.. Kyllä me kaikki voimme hyvällä omallatunnolla olla nuorekkaita.

        yms. nuori-sanan johdannaiset vanhemmista ihmisistä puhuttaessa kertovat, että olemme todellakin omaksuneet meille markkinoidun nuoruuden ihannoimisen.

        Miksi Suomessa ei arvosteta vanhoja ihmisiä?

        Miksi ihmisiä arvioidaan ulkonäön perusteella?

        Ulkonäköönkin liittyvät kohteliaisuudet liitetään yleensä aina ikään: "Voi, sinua luulisi vähintään 20 vuotta nuoremmaksi."

        Miksei saisi näyttää ikäiseltään?

        Äidille lausutaan kohteliaisuutena: "Luulisi, että olette sisaruksia. Äiti näyttää melkein nuoremmalta kuin tyttärensä."

        Miksi kaikki positiiviset arvot liitetään nuoruuteen?
        Miksi elämän merkit eivät saisi näkyä?

        Deitti-palstatkin ovat täynnä 50-70-vuotiaiden nuorekkaiden, hyvin säilyneiden, ikäistään paljon nuoremmilta näyttävien aikuisten ilmoituksia.

        Miksemme voisi olla "kauniisti ikääntyneitä", reippaita, urheilullisia, sarmikkaita, hyväkuntoisia, aktiivisia, liikunnallisia, edelleenkin nopeaälyisiä, aikaamme seuraavia, tyylikkäitä, kehityksestä kiinnostuneita, muodikkaasti pukeutuneita, uusinta tekniikkaa hyödyntäviä, moderneja yms?

        Ehdotan, että aletaan (aina muistaessamme) käyttää erilaisia sanoja, jotka kuvaavat myönteisesti ikätovereitamme ja reippaita vanhuksiakin, ja protestoitaan kun meitä kiitellään "nuori"-alkuisilla adjektiiveilla.

        Lupaan osaltani tehdä parhaani.
        Taidanpa kysyä seuraavalta nuorekkuudesta puhuvalta, mitä hän oikeastaan tarkoittaa.


      • siis
        optimisti-orvokki kirjoitti:

        yms. nuori-sanan johdannaiset vanhemmista ihmisistä puhuttaessa kertovat, että olemme todellakin omaksuneet meille markkinoidun nuoruuden ihannoimisen.

        Miksi Suomessa ei arvosteta vanhoja ihmisiä?

        Miksi ihmisiä arvioidaan ulkonäön perusteella?

        Ulkonäköönkin liittyvät kohteliaisuudet liitetään yleensä aina ikään: "Voi, sinua luulisi vähintään 20 vuotta nuoremmaksi."

        Miksei saisi näyttää ikäiseltään?

        Äidille lausutaan kohteliaisuutena: "Luulisi, että olette sisaruksia. Äiti näyttää melkein nuoremmalta kuin tyttärensä."

        Miksi kaikki positiiviset arvot liitetään nuoruuteen?
        Miksi elämän merkit eivät saisi näkyä?

        Deitti-palstatkin ovat täynnä 50-70-vuotiaiden nuorekkaiden, hyvin säilyneiden, ikäistään paljon nuoremmilta näyttävien aikuisten ilmoituksia.

        Miksemme voisi olla "kauniisti ikääntyneitä", reippaita, urheilullisia, sarmikkaita, hyväkuntoisia, aktiivisia, liikunnallisia, edelleenkin nopeaälyisiä, aikaamme seuraavia, tyylikkäitä, kehityksestä kiinnostuneita, muodikkaasti pukeutuneita, uusinta tekniikkaa hyödyntäviä, moderneja yms?

        Ehdotan, että aletaan (aina muistaessamme) käyttää erilaisia sanoja, jotka kuvaavat myönteisesti ikätovereitamme ja reippaita vanhuksiakin, ja protestoitaan kun meitä kiitellään "nuori"-alkuisilla adjektiiveilla.

        Lupaan osaltani tehdä parhaani.
        Taidanpa kysyä seuraavalta nuorekkuudesta puhuvalta, mitä hän oikeastaan tarkoittaa.

        Kyllä mielestäni Suomessa arvostetaan vanhoja ihmisiä. Jokainen saa näyttää ikäiseltään, vanhemmalta, miksi ei sitten nuoremmaltakin.
        Eikä normaalissa kanssakäymisessä varmaankaan ihannoida nuorekkaampia yhtään sen enempää.

        Nuorekas on mielestäni ihan käyttökelpoinen ja yleispätevä sana. Joillekin meistä vain on suotu sellaiset geenit. Kenties enemmän - vaikka puuskittainkin - elinvoimaa, kohtalainen terveys, määrätty ryhdikkyys ja tyytyväinen mieli.

        Meitähän on tietenkin moneksi. Omalla kohdallani esimerkiksi 25-vuotiaana minulta kysyttiin henkilöllisyyspapereita ravintolassa (baby-face), kenkäkaupassa myyjä sanoi minua nuoremmalle miehelleni "Onkin hyvä, kun tytär on makutuomarina" (Siis 40-vuotiaana. Tuntui erikoiselta, lipsahdusko, mutta mieheni kyllä harmaantui nuorena)
        Viimeksi eilen illalla...
        Ja mitä nykyisin osaa näihin "kohteliaisuuksiin" vastata? Ohimennen hymyillen kiittää tai ohittaa. Näin vanhemmiten hämmentyy kuitenkin yhä enemmän, ei haluaisi kuulla. "Kauniisti ikääntyvä" en ole. Heitäkin on.
        Ikäni, ryppyni, kroppani tiedostan. Ikä tekee tehtävänsä. Silti kasvot voivat kuvastaa elämään tyytyväisyyttä, joka taas kenties...

        Miksikähän en vielä haluaisi luopua tuosta nuorekas-sanasta käsitteenä, sitä tässä miettimään... Mutta jokainen päivä on uusi.


      • siis kirjoitti:

        Kyllä mielestäni Suomessa arvostetaan vanhoja ihmisiä. Jokainen saa näyttää ikäiseltään, vanhemmalta, miksi ei sitten nuoremmaltakin.
        Eikä normaalissa kanssakäymisessä varmaankaan ihannoida nuorekkaampia yhtään sen enempää.

        Nuorekas on mielestäni ihan käyttökelpoinen ja yleispätevä sana. Joillekin meistä vain on suotu sellaiset geenit. Kenties enemmän - vaikka puuskittainkin - elinvoimaa, kohtalainen terveys, määrätty ryhdikkyys ja tyytyväinen mieli.

        Meitähän on tietenkin moneksi. Omalla kohdallani esimerkiksi 25-vuotiaana minulta kysyttiin henkilöllisyyspapereita ravintolassa (baby-face), kenkäkaupassa myyjä sanoi minua nuoremmalle miehelleni "Onkin hyvä, kun tytär on makutuomarina" (Siis 40-vuotiaana. Tuntui erikoiselta, lipsahdusko, mutta mieheni kyllä harmaantui nuorena)
        Viimeksi eilen illalla...
        Ja mitä nykyisin osaa näihin "kohteliaisuuksiin" vastata? Ohimennen hymyillen kiittää tai ohittaa. Näin vanhemmiten hämmentyy kuitenkin yhä enemmän, ei haluaisi kuulla. "Kauniisti ikääntyvä" en ole. Heitäkin on.
        Ikäni, ryppyni, kroppani tiedostan. Ikä tekee tehtävänsä. Silti kasvot voivat kuvastaa elämään tyytyväisyyttä, joka taas kenties...

        Miksikähän en vielä haluaisi luopua tuosta nuorekas-sanasta käsitteenä, sitä tässä miettimään... Mutta jokainen päivä on uusi.

        pohdiskele ja hio ajatuksiani, ennenkuin heittelen niitä ilmaan täällä poiketessani.

        Niinpä olisin valmis heittämään ko. sanan romukoppaan, (ellei joku pystyisi hyvin perustellen muuttamaan käsitystäni).
        Korvaisin nuorekas sanan jollain muulla sopivalla adjektiivilla.


      • Anu.
        siis kirjoitti:

        Kyllä mielestäni Suomessa arvostetaan vanhoja ihmisiä. Jokainen saa näyttää ikäiseltään, vanhemmalta, miksi ei sitten nuoremmaltakin.
        Eikä normaalissa kanssakäymisessä varmaankaan ihannoida nuorekkaampia yhtään sen enempää.

        Nuorekas on mielestäni ihan käyttökelpoinen ja yleispätevä sana. Joillekin meistä vain on suotu sellaiset geenit. Kenties enemmän - vaikka puuskittainkin - elinvoimaa, kohtalainen terveys, määrätty ryhdikkyys ja tyytyväinen mieli.

        Meitähän on tietenkin moneksi. Omalla kohdallani esimerkiksi 25-vuotiaana minulta kysyttiin henkilöllisyyspapereita ravintolassa (baby-face), kenkäkaupassa myyjä sanoi minua nuoremmalle miehelleni "Onkin hyvä, kun tytär on makutuomarina" (Siis 40-vuotiaana. Tuntui erikoiselta, lipsahdusko, mutta mieheni kyllä harmaantui nuorena)
        Viimeksi eilen illalla...
        Ja mitä nykyisin osaa näihin "kohteliaisuuksiin" vastata? Ohimennen hymyillen kiittää tai ohittaa. Näin vanhemmiten hämmentyy kuitenkin yhä enemmän, ei haluaisi kuulla. "Kauniisti ikääntyvä" en ole. Heitäkin on.
        Ikäni, ryppyni, kroppani tiedostan. Ikä tekee tehtävänsä. Silti kasvot voivat kuvastaa elämään tyytyväisyyttä, joka taas kenties...

        Miksikähän en vielä haluaisi luopua tuosta nuorekas-sanasta käsitteenä, sitä tässä miettimään... Mutta jokainen päivä on uusi.

        Jospa oltaisiin niitä ikinuoria.


      • siis
        Anu. kirjoitti:

        Jospa oltaisiin niitä ikinuoria.

        ja juuri tällä hetkellä tässä hymyillen ehdotus ei kuullosta hassummalta :))

        Vaan ei. Ei taida "istua" sittenkään tuokaan. Ehkä nuorempiin ikäluokkiin, 40:siin vielä jotenkin.
        Iki menisi, mutta tuo nuori-sana tekee tenää, mielestäni. :)

        Tai ollaan sellaisia, minkälaisia kukin haluaa ja tuntee olevansa.

        (Hei Anu! Valitettavasti en voi vaihtaa kesken keskustelun nimimerkkiäni, mutta oli kiva tavata!)


    • Leny

      Istuskelin tänään torikahviossa ja katselin ohikulkijoita ja ajattelin, että on suurin osa tämmöisiä tavallisia tallaajia. Silmiinpistävää on tuo liikalihavuus eriasteisena. Erottuuko sieltä joukosta kauniit? No ei oikein pistä silmään. Jos nyt omaa itsetuntoa haluaa nostaa ja olla kanssamatkaajille kohtelias niin, kun vähän katsoo mitä päällensä laittaa.Jos on noita muotoja runsaammin, niin liian ahtaat vaatteet ovat pahin virhe. Kampaajat saavat kummia aikaan ja sitten pientä punaväriä huuliin ja tarpeen mukaan muutakin ehostusta, niin johan on mukava olo. Eihän me tässä iässä mennä mukaan tämmöisiin keskusteluihin, jossa itseämme nuoriin vertaisimme. Meillä on jo oma tyylimme ja karismamme.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1046
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      757
    5. 52
      704
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      643
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      608
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      557
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe