Olla olemassa

Anonyymi-ap

Eiliset tapahtumat eivät ole olemassa, eivät edes sekunti sitten tapahtuneet. Tulevat tapahtumat eovät ole olemassa.

Katson edessäni olevaa pöytää. Mitä tarkoittaa se, että tuo pöytä on olemassa?
Minulla ei varsinaisesti ole näyttöä siitä että se oli olemassa sekunti sitten. Eikä tietoa tulevasta.

33

812

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Psykologinen nyt hetki voi olla pari sekuntia joten sen parissa voi hyvin operoida.

      • Anonyymi

        😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍

        😍 ­N­­y­­m­f­o­­m­a­a­n­­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17870167N

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️💋❤️💋❤️🔞


    • Menneisyydessä on tapahtunut juuri kuten on tapahtunut, siinä mielessä se on olemassa, että se on ollut olemassa. Vain nykyhetki on kaikella tavalla olemassa.

      Kysymys on siitä, millaista aika on millekin.

      Aika.

      Universumi on olemassa, mutta eri tavalla kuin kaikki muut asiat. Se on itsensä ainoa osajoukko. Olemassa vain tilana ja materiana siinä ja elämänä siinä ja tietoisina olentoina siinä. Ne ovat olemassa olemalla universumissa. Itse se on olemassa olemalla universumi, kaiken kokonaisuus. Kokonaisuus on aina enemmän kuin osiensa summa. Universumi ei ole enää minkään suuremman universumin sisällä, vaan se on jo se suurin kokonaisuus. Me emme tiedä vielä, mikä ja millainen on se suurin kokonaisuus.

      Ihmisen aika on oma aikansa, ja maapallon, ja universumin. Universumin aika on ikuinen aika. Ei alkua, ei loppua.

      • Anonyymi

        Ikuinen aika?

        Onko siinä peräkkäisyyttä tai jaksokkaisuutta?

        Esim. Minä kysyn sinä vastaat minä kysyn sinä vastaa jne.

        Vai onko ikuinen aika ikuista nykyhetkeä? Muuttumatonta?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ikuinen aika?

        Onko siinä peräkkäisyyttä tai jaksokkaisuutta?

        Esim. Minä kysyn sinä vastaat minä kysyn sinä vastaa jne.

        Vai onko ikuinen aika ikuista nykyhetkeä? Muuttumatonta?

        Minä en vielä ymmärrä ikuisen ajan ja ikuisen nykyhetken yhteistä ominaisuutta enkä niiden eroja.

        Universumin aika on jotain sellaista, jompaa kumpaa, tai molempia. Se on selvää, että alkua ei ole muuta kuin mittausten rajallisuuden takia ja teorioiden pätevyysalueena.

        Maapallon aika alkaa silloin kun maapallo syntyi. Paitsi, että planeettoja ja vastaavia maapalloja on ollut aina. Aurinkokunta alkaa jostakin räjähdyksestä ja sen jälkeisestä sumusta, ja auringon syttymisestä tähdeksi.

        Linnunrata alkaa sen ensimmäisten tähtien ryhmittymisestä galaksiksi. Ja törmäilee sitten muihin galakseihin ja muodostuu uudeksi. Sen alku on sen ensimmäisten tähtien sumu ja se räjähdys mikä sen sumun on aikaansaanut.

        Mutta aurinkokuntia ja galakseja on ollut aina.

        Universumi on ollut aina. Ja aina jossakin meille tuntemattomassa perustilassa. Vaikka siinä on paikallisia räjähdyksiä ja kehityksiä


    • Anonyymi

      Anon.
      "Eiliset tapahtumat eivät ole olemassa, eivät edes sekunti sitten tapahtuneet."

      Aloittaja käsitteli ajassa olevien tapahtumien suhteita aika
      perinteisellä tavalla. Tuolla tavalla hahmotetut tapahtumat
      ovatkin aika hämmentäviä.

      Jos halutaan käyttää termejä menneisyys-nykyisyys-tulevaisuus,
      on syytä huomioida että menneisyyden tapahtumat hahmotetaan
      yleensä väärin, kun taas nykyisyys on helpompi käsittää ja
      tulevaisuus menee osittain väärin.

      Menneisyyden tapahtumat eivät ole olemassa, on aika yleinen ajatus.
      Mutta hitaat menneisyyden tapahtumat ovat olemassa.
      Nopeat menneisyyden tapahtumat eivät ole olemassa, ok.
      Mutta esim pöytä on aika hidas tapahtuma, elinkaarena katsottuna.

      Ja tietenkin muut ihmiset, heidän elämänsä on lomittain minun elämäni
      kanssa, joten minulle muut ihmiset ovat olemassa.

      Tietenkin on hyvin hitaita menneisyydessä alkaneita tapahtumia, kuten kestävät kivestä tehdyt rakennukset, Himalajan vuoristo, Atlantin
      valtameri, tähdet yms.
      Itse asiassa elämme menneisyyden tapahtumien keskellä ja varassa.

      Nykyisyys, kuinka lyhyenä sen ajatellaankin olevan, on se kohta
      tapahtumien elinkaaria, jolloin voimme tehdä objekteille sitä mitä
      haluamme ja aloittaa eri pituisia tapahtumia.

      Puuseppä veistää tuotettaan nykyhetkessä ja tuotteen elinkaaren
      puitteissa, se minkä hän on juuri tehnyt jää uudeksi osaksi tuotetta,
      koska puu on sellainen ominaisuuksiltaan, puu on hidas tapahtuma.

      Tulevaisuutta ei vielä ole, mutta voimme lähettää tulevaisuuteen
      merkittävän hitaan tapahtuman. Tarkka-ampuja surmaa valtion
      diktaattorin, itse tapahtuma kestää vain sekunnin, siitä alkaneet
      tapahtumat ties kuinka kauan.

      Koska aloittaja kehittelee reaalisen pöydän tilannetta, olen minäkin
      jatkanut realismin kautta.

      Valtion diktaattori ei viittaa kehenkään nimenomaisesti.

      R.

    • Anonyymi

      Mietin tätä samaa asiaa juuri äskettäin. Vuokranantajani jätti aikoinaan vuokravakuuden palauttamatta, ja nyt hän on kuollut, eli häntä ei ole enää olemassakaan. Kuitenkaan rahat eivät ole palautuneet tililleni. Eikö ole kummallista, että vaikka varas olisi historiaa, niin varkaus kuitenkin jää vaikuttamaan uhrinsa elämään?

    • Anonyymi

      Tapahtumaa ja objekteja ei pidä sekoittaa. Tapahtuma on se kun toteat: "olen olemassa". Objekti oli olemassa, on olemassa ja tulee olemaan olemassa. Toki tämäkin perustuu ainoastaan ihmisen rajalliseen kykyyn havainnoida maailmaa.

    • Anonyymi

      Pöytä ei ole "eilisen tapahtuma", vaan fyysinen objekti, joka on olemassa. Sinulla on näyttönä siitä selvä tieto sen olevaisuudesta. Havaintosi pöydästä sen sijaan voi olla "eilisen tapahtuma", jos silloin viimeksi havaitsit sen.

      • Anonyymi

        Et näytä ymmärtäneen ongelmaa ja yrität pelleillä semantiikalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et näytä ymmärtäneen ongelmaa ja yrität pelleillä semantiikalla.

        wtf?! XD Sinä olet kopioinut tuon kommentin jostain, mutta et tietenkään tiedä sille oikeaa aikaa ja paikkaa. Ongelma aloituksessa on aloitus itse, koska siinä on virheellisiä oletuksia. Korjasin ne. Suututtaako tämä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        wtf?! XD Sinä olet kopioinut tuon kommentin jostain, mutta et tietenkään tiedä sille oikeaa aikaa ja paikkaa. Ongelma aloituksessa on aloitus itse, koska siinä on virheellisiä oletuksia. Korjasin ne. Suututtaako tämä?

        No joo, vastauksesi menee kyllä aloittajan kehitelmän ohi.
        Se, että sanot vain "se on fyysinen objekti joka on olemassa..." sopisi
        hyvin fysiikkaosastolle, mutta ei filosofia puolelle.

        Et ilmeisesti ole lukenut aloitusta ajatuksella, etkä katsonut muita vastauksia.

        Eikä tuo "wtf" ole argumenttina minkään arvoinen, pikemmin päinvastoin.

        R.


      • Anonyymi

        Vastauksesi oli oikein. Pöydän joka hetkistä olemassaoloa ei tarvitse todistella jatkuvasti. Se on esillä oleva objekti, ja jos se oli (jollakin tavalla) olemassa sekunti sitten, voidaan olettaa sen olevan sitä nytkin. Tämä oletus perustuu reaalisen todellisuuden ajalliseen jatkumoon.

        Kiinnostavampi kysymys on, oletko sinä pöydän havaitsijana olemassa, ja jos olet, millä tavalla. Tähän kysymykseen pureutuu Heideggerin eksistentialismi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastauksesi oli oikein. Pöydän joka hetkistä olemassaoloa ei tarvitse todistella jatkuvasti. Se on esillä oleva objekti, ja jos se oli (jollakin tavalla) olemassa sekunti sitten, voidaan olettaa sen olevan sitä nytkin. Tämä oletus perustuu reaalisen todellisuuden ajalliseen jatkumoon.

        Kiinnostavampi kysymys on, oletko sinä pöydän havaitsijana olemassa, ja jos olet, millä tavalla. Tähän kysymykseen pureutuu Heideggerin eksistentialismi.

        Anon.
        "Vastauksesi oli oikein"

        En ole aivan varma kenelle vastasit, mutta annan oman vastaukseni.
        Se miten olen havaitsijana olemassa, on tietysti oma kysymyksensä,
        mutta en ajattele että Heideggerin eksistentialismi olisi tyydyttävä
        vastaus tähän kysymykseen.

        Tietenkin edustan vain omaa filosofiaani, sen mielestä eksistentialismin
        olemassaolon määritelmä on epäonnistunut.
        Eksistentialismissa vedetään käsitteellisiä vetoja liian leveällä pensselillä.
        Siellä esitetään tulkintoja ja niiden tulkintoja, tulkintojen suohon
        uppoamisen vaara on ilmeinen.

        Tietysti voisi voisi kiinnittyä vain yhteen filosofiin, Heideggerin tulkinta
        olemassaolon käsitteestä ei ole mielenkiintoinen vaan pikemmin
        epäselvä, tyypillistä saksalaista filosofiaa omien epäselvien termien
        laveata käyttöä.

        Tietysti pöydän ja minun havaitsijana suhteen voisi ilmaista näin,
        pöytä reaalisena kohteena, jolla on tiettyjä ominaisuuksia, ja minä
        reaalisena oliona jolla on tiettyjä ominaisuuksia, jotka mahdollistavat
        pöydän ominaisuuksien ja suhteiden havaitsemisen.

        R.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anon.
        "Vastauksesi oli oikein"

        En ole aivan varma kenelle vastasit, mutta annan oman vastaukseni.
        Se miten olen havaitsijana olemassa, on tietysti oma kysymyksensä,
        mutta en ajattele että Heideggerin eksistentialismi olisi tyydyttävä
        vastaus tähän kysymykseen.

        Tietenkin edustan vain omaa filosofiaani, sen mielestä eksistentialismin
        olemassaolon määritelmä on epäonnistunut.
        Eksistentialismissa vedetään käsitteellisiä vetoja liian leveällä pensselillä.
        Siellä esitetään tulkintoja ja niiden tulkintoja, tulkintojen suohon
        uppoamisen vaara on ilmeinen.

        Tietysti voisi voisi kiinnittyä vain yhteen filosofiin, Heideggerin tulkinta
        olemassaolon käsitteestä ei ole mielenkiintoinen vaan pikemmin
        epäselvä, tyypillistä saksalaista filosofiaa omien epäselvien termien
        laveata käyttöä.

        Tietysti pöydän ja minun havaitsijana suhteen voisi ilmaista näin,
        pöytä reaalisena kohteena, jolla on tiettyjä ominaisuuksia, ja minä
        reaalisena oliona jolla on tiettyjä ominaisuuksia, jotka mahdollistavat
        pöydän ominaisuuksien ja suhteiden havaitsemisen.

        R.

        Kun nyt otit rohkeasti asiaksesi arvostella Heideggeria epäselväksi jne. niin arvelen, että käsityksesi olemassaolostasi perustuu fysikalistiseen maailmankuvaan. Tämän vuoksi selität pöydän ja sinun suhdetta kuin ne olisivat samalla tavalla olemassa "reaalisina" olioina.

        Tällaisessa hahmotustavassa ei ole kuitenkaan mitään mieltä järjellisessä mielessä. Kuinka jokin olio sinänsä voisi havaita mitään toisia objekteja, ellei voida todeta havaitsijan olevan tietoinen ja ymmärtävä olio? Pelkästään sillä, että havaitsijalla olisi joitakin ominaisuuksia kuin esim. näkökyky ei voida tehdä johtopäätöstä, että havaitsija olisi mitään todella havaitsemastaan ymmärtänyt, saati käsittänyt sen olevan "pöytä".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun nyt otit rohkeasti asiaksesi arvostella Heideggeria epäselväksi jne. niin arvelen, että käsityksesi olemassaolostasi perustuu fysikalistiseen maailmankuvaan. Tämän vuoksi selität pöydän ja sinun suhdetta kuin ne olisivat samalla tavalla olemassa "reaalisina" olioina.

        Tällaisessa hahmotustavassa ei ole kuitenkaan mitään mieltä järjellisessä mielessä. Kuinka jokin olio sinänsä voisi havaita mitään toisia objekteja, ellei voida todeta havaitsijan olevan tietoinen ja ymmärtävä olio? Pelkästään sillä, että havaitsijalla olisi joitakin ominaisuuksia kuin esim. näkökyky ei voida tehdä johtopäätöstä, että havaitsija olisi mitään todella havaitsemastaan ymmärtänyt, saati käsittänyt sen olevan "pöytä".

        Filosofiapalstalla saa ja osittain pitääkin arvostella tai kritisoida
        muiden filosofien tuotoksia.

        En ole fysikalisti, lähinnä analyyttinen realisti.
        Tälläisessä hahmotustavassa on paljonkin järkeä, en ole olio sinänsä,
        Kantilaisessa tai Heideggerlaisessa merkityksessä, jos sitä tarkoitat.

        En usko Heideggeria siinä mielessä, että ihminen olisi aivan niin erilainen
        kuin nisäkäskollegat joilta perimme aivojemme perusrakenteen.
        Nisäkäspedot saalistaessaan tarvitsevat juuri arviointikykyä, jopa uusia ratkaisuja onnistuakseen saalistuksessa.

        Koska realistina olen ihminen, on minulla havaintokyky, käsitteiden mahdollistama ymmärryskyky ja käsityskyky ja tietysti muita ominaisuksia.
        Ymmärrän käsitteen "pöytä" ja tietysti tunnistan sellaisen kun näen sen.

        En ole Heideggeriläinen olio, enkä ole koskaan edes tavannut sellaista,
        jopa tuntemani koirat, kissat jopa eräs rotta, ovat olleet vain nisäkkäitä,
        omine inhimillisine piirteineen, juuri sopivia lemmikeiksi, aivomme
        löytävät yhteisiä asioita.

        Heideggerin määritelmä olemassaolosta on vain huono, ehkä hän piti
        sitä hyvänä filosofiaansa varten, onhan muutkin sortuneet samoihin
        juttuihin, ei kai mikään hän jumala ollut.

        R.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joo, vastauksesi menee kyllä aloittajan kehitelmän ohi.
        Se, että sanot vain "se on fyysinen objekti joka on olemassa..." sopisi
        hyvin fysiikkaosastolle, mutta ei filosofia puolelle.

        Et ilmeisesti ole lukenut aloitusta ajatuksella, etkä katsonut muita vastauksia.

        Eikä tuo "wtf" ole argumenttina minkään arvoinen, pikemmin päinvastoin.

        R.

        Tyypillinen nojatuolifilosooffi elää itsensä kyhäämässä omintakeisessa mukatodellisuudessa. Kummallista, että eriytät fysiikan filosofiasta, vaikka se kuuluu filosofiaan perustaan. Hyvä filosofia etsii totuutta ympäröivästä havaintomaailmasta, eikä lähde luomaan omitakeista itsensä ympärillä kehittyvää irrallaan olevaa "todellisuudenteoriaa". Jos teet aistihavaintoja pöydästä, voit todeta, että se on olemassa. Se on myös olemassa silloinkin, kun et sitä havaitse. Maailmassa on myös valtavasti objekteja, joiden olemassaolosta et tiedä, mutta ne ovat silti olemassa. Yritätkö siis kehitellä "olla olemassa" asiasta sellaisen, että vain aistihavainto tekee fyysisestä objektista olevaisen?

        Tietenkään wtf -ilmaisua ei tule sötköttää argumentointiin, sillä se on täysin ja yksinomaan tietyn emootion ilmaisutapa. Siitä tulee "huono argumentti" vain vääristelytarkoituksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyypillinen nojatuolifilosooffi elää itsensä kyhäämässä omintakeisessa mukatodellisuudessa. Kummallista, että eriytät fysiikan filosofiasta, vaikka se kuuluu filosofiaan perustaan. Hyvä filosofia etsii totuutta ympäröivästä havaintomaailmasta, eikä lähde luomaan omitakeista itsensä ympärillä kehittyvää irrallaan olevaa "todellisuudenteoriaa". Jos teet aistihavaintoja pöydästä, voit todeta, että se on olemassa. Se on myös olemassa silloinkin, kun et sitä havaitse. Maailmassa on myös valtavasti objekteja, joiden olemassaolosta et tiedä, mutta ne ovat silti olemassa. Yritätkö siis kehitellä "olla olemassa" asiasta sellaisen, että vain aistihavainto tekee fyysisestä objektista olevaisen?

        Tietenkään wtf -ilmaisua ei tule sötköttää argumentointiin, sillä se on täysin ja yksinomaan tietyn emootion ilmaisutapa. Siitä tulee "huono argumentti" vain vääristelytarkoituksessa.

        Anon.
        "Tyypillinen nojatuolifilosooffi elää itsensä kyhäämässä omintakeisessa...."

        Ehkä on tuollaisia, olen sitten tyypitön filosofian harrastaja.
        On totta että tieteet ovat filosofiasta kehittyneitä osia,
        aikaa on kulunut ja ympäri käydään ja yhteen tullaan.

        Nyt filosofia arvioi tieteitä tieteenfilosofian kautta, ehkä sopiva
        lähestymistapa monelle.

        Olen realisti, se kertonee riittävästi miten suhtaudun todellisuuteen.

        Mutta kritiikkini perusta aloitukseen ja kommenttiisi siitä olikin toisenlainen.
        Sikäli kun tulkitsin aloittajan ajatukset oikein, hän ei ole ainakaan korjannut
        tulkintaani, kysymys olikin miten ajalliset tapahtumat suhtautuvat toisiinsa.

        Tämä on filosofinen kysymys, ajoittaja on laittanut sen tälle palstalle,
        jos tämä olisi ollut fysiikkaosastolla, vastaukset olisivat lähteneet fysiikan
        viitekehyksestä.

        Fyysisenä ongelmana siihen ei olisi voinut vastata filosofisesta suunnasta,
        mutta filosofiseen kysymykseen ei kannata vastata fysiikan suunnasta,
        Filosofisena kysymyksenä kyse onkin käsitteellisestä ongelmasta,
        eikä fysiikan viitekehykseen liittyvästä kysymyksestä.

        Mitä tulee wtf-ilmaisuun, kannattaa ehkä lukea kirjoittamansa vastaus
        kaksi-kolme kertaa ettei tuollaisia pääse lipsahtamaan palstalle,
        filosofiapalstalla ollaan argumenttiherkkiä, nuo koetaan argumentiksi
        tai sitä tukeviksi osiksi, ne eivät anna kirjoittajasta kovinkaan hyvää
        kuvaa.

        R.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Filosofiapalstalla saa ja osittain pitääkin arvostella tai kritisoida
        muiden filosofien tuotoksia.

        En ole fysikalisti, lähinnä analyyttinen realisti.
        Tälläisessä hahmotustavassa on paljonkin järkeä, en ole olio sinänsä,
        Kantilaisessa tai Heideggerlaisessa merkityksessä, jos sitä tarkoitat.

        En usko Heideggeria siinä mielessä, että ihminen olisi aivan niin erilainen
        kuin nisäkäskollegat joilta perimme aivojemme perusrakenteen.
        Nisäkäspedot saalistaessaan tarvitsevat juuri arviointikykyä, jopa uusia ratkaisuja onnistuakseen saalistuksessa.

        Koska realistina olen ihminen, on minulla havaintokyky, käsitteiden mahdollistama ymmärryskyky ja käsityskyky ja tietysti muita ominaisuksia.
        Ymmärrän käsitteen "pöytä" ja tietysti tunnistan sellaisen kun näen sen.

        En ole Heideggeriläinen olio, enkä ole koskaan edes tavannut sellaista,
        jopa tuntemani koirat, kissat jopa eräs rotta, ovat olleet vain nisäkkäitä,
        omine inhimillisine piirteineen, juuri sopivia lemmikeiksi, aivomme
        löytävät yhteisiä asioita.

        Heideggerin määritelmä olemassaolosta on vain huono, ehkä hän piti
        sitä hyvänä filosofiaansa varten, onhan muutkin sortuneet samoihin
        juttuihin, ei kai mikään hän jumala ollut.

        R.

        Kommentoin kummallisia käsityksiä Heideggerista:

        "En usko Heideggeria siinä mielessä, että ihminen olisi aivan niin erilainen
        kuin nisäkäskollegat joilta perimme aivojemme perusrakenteen.
        Nisäkäspedot saalistaessaan tarvitsevat juuri arviointikykyä, jopa uusia ratkaisuja onnistuakseen saalistuksessa."

        Tietääkseni Heidegger ei tee kuvailemaasi eroa eri nisäkäslajien välillä. Hän ei ylipäänä kirjoita biologiasta.

        "En ole Heideggeriläinen olio, enkä ole koskaan edes tavannut sellaista,
        jopa tuntemani koirat, kissat jopa eräs rotta, ...."

        En tiedä, mikä on "heideggeriläinen olio". En ole koskaan Heideggerin kuullut kirjoittavan sellaisesta oliosta. Rohkenen kuitenkin epäillä epäselvää viittaustasi koiriin, kissoihin ja rottaan, että niistä mikään ymmärtäisi, mikä on pöytä. Tästä saatamme olla erimieltä, mikä ei ole yllätys, koska kuvittelet edelleen olioiden ominaisuuksien sinänsä antavat heille ymmärryskyvyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommentoin kummallisia käsityksiä Heideggerista:

        "En usko Heideggeria siinä mielessä, että ihminen olisi aivan niin erilainen
        kuin nisäkäskollegat joilta perimme aivojemme perusrakenteen.
        Nisäkäspedot saalistaessaan tarvitsevat juuri arviointikykyä, jopa uusia ratkaisuja onnistuakseen saalistuksessa."

        Tietääkseni Heidegger ei tee kuvailemaasi eroa eri nisäkäslajien välillä. Hän ei ylipäänä kirjoita biologiasta.

        "En ole Heideggeriläinen olio, enkä ole koskaan edes tavannut sellaista,
        jopa tuntemani koirat, kissat jopa eräs rotta, ...."

        En tiedä, mikä on "heideggeriläinen olio". En ole koskaan Heideggerin kuullut kirjoittavan sellaisesta oliosta. Rohkenen kuitenkin epäillä epäselvää viittaustasi koiriin, kissoihin ja rottaan, että niistä mikään ymmärtäisi, mikä on pöytä. Tästä saatamme olla erimieltä, mikä ei ole yllätys, koska kuvittelet edelleen olioiden ominaisuuksien sinänsä antavat heille ymmärryskyvyn.

        Anon.
        "Kommentoin kummallisia käsityksiä Heideggerista:"

        Ne ovat kummallisia vain siinä yhteydessä etten ole kiinnostunut
        Heideggerin filosofiasta, enemmän on vaikuttanut tietyt sananvalintasi.

        "Tietääkseni Heidegger ei tee kuvailemaasi eroa eri nisäkäslajien..."

        Tuosta on sanottava, ehkä hän ei tee kuvailueroja, mutta kirjoittaessaan
        ihmisestä, hän saman tien sivuaa implisiittisesti ihmisen biologiaa ja
        ihmisen biologisia suhteita muihin nisäkkäisiin.


        "En tiedä, mikä on "heideggeriläinen olio"...."

        MIten tämä pitäisi tulkita?

        Käytät tiettyjä termejä kuten:
        " Kuinka jokin olio sinänsä.."
        " "reaalisina" olioina""
        " koska kuvittelet edelleen olioiden ominaisuuksien sinänsä antavat heille ymmärryskyvyn."

        Tässä on "olio sinänsä", sitten joku "reaalinen" ja "olioiden ominaisuus
        sinänsä"

        En ainakaan tunnista itseäni noista kuvauksista, enkä eläintuttaviakaan.
        nuo "oliot sinänsä" käsitteet voivat hyvinkin olla transsendentaaliselle
        käsitteistölle tyypillisiä.

        Toisaalta olen jossain määrin suomalaisen realismin perinteen jatkaja,
        joten saksalaisen romantismin perinne on minusta outoa ja vierasta.

        Onko kissoilla ja koirilla "pöydän" käsitettä?

        Ei tietenkään siinä täydellisyydessä miten ihmisillä, mutta
        funktionaalisena hieman primitiivisenä käsitteenä kuitenkin.
        Suht' samalla tavalla kuin pikkulapsella.

        Pöytä on kissoille se paikka minne ihmiset keräävät ruokaa ja jakavat
        sen sieltä edelleen, sinne voi hypätä, mutta omat ihmiset kieltävät sen.

        Tarkastellessaan pöytää, kissan kehonkielestä pystyy sanomaan mitä
        se aikoo seuraavaksi tekevänsä.

        Kun ihmisillä ja tietyillä eläimilläkin on ymmärrystä, mistä muualta se
        tulisi kuin ominaisuuksista.

        Ilmeisesti katsot että "ominaisuuksista sinänsä" muuttaa ominaisuudet
        jollain tavoin heikommaksi, mitä en näe sitä perusteltuna ajatuksena.

        R.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anon.
        "Kommentoin kummallisia käsityksiä Heideggerista:"

        Ne ovat kummallisia vain siinä yhteydessä etten ole kiinnostunut
        Heideggerin filosofiasta, enemmän on vaikuttanut tietyt sananvalintasi.

        "Tietääkseni Heidegger ei tee kuvailemaasi eroa eri nisäkäslajien..."

        Tuosta on sanottava, ehkä hän ei tee kuvailueroja, mutta kirjoittaessaan
        ihmisestä, hän saman tien sivuaa implisiittisesti ihmisen biologiaa ja
        ihmisen biologisia suhteita muihin nisäkkäisiin.


        "En tiedä, mikä on "heideggeriläinen olio"...."

        MIten tämä pitäisi tulkita?

        Käytät tiettyjä termejä kuten:
        " Kuinka jokin olio sinänsä.."
        " "reaalisina" olioina""
        " koska kuvittelet edelleen olioiden ominaisuuksien sinänsä antavat heille ymmärryskyvyn."

        Tässä on "olio sinänsä", sitten joku "reaalinen" ja "olioiden ominaisuus
        sinänsä"

        En ainakaan tunnista itseäni noista kuvauksista, enkä eläintuttaviakaan.
        nuo "oliot sinänsä" käsitteet voivat hyvinkin olla transsendentaaliselle
        käsitteistölle tyypillisiä.

        Toisaalta olen jossain määrin suomalaisen realismin perinteen jatkaja,
        joten saksalaisen romantismin perinne on minusta outoa ja vierasta.

        Onko kissoilla ja koirilla "pöydän" käsitettä?

        Ei tietenkään siinä täydellisyydessä miten ihmisillä, mutta
        funktionaalisena hieman primitiivisenä käsitteenä kuitenkin.
        Suht' samalla tavalla kuin pikkulapsella.

        Pöytä on kissoille se paikka minne ihmiset keräävät ruokaa ja jakavat
        sen sieltä edelleen, sinne voi hypätä, mutta omat ihmiset kieltävät sen.

        Tarkastellessaan pöytää, kissan kehonkielestä pystyy sanomaan mitä
        se aikoo seuraavaksi tekevänsä.

        Kun ihmisillä ja tietyillä eläimilläkin on ymmärrystä, mistä muualta se
        tulisi kuin ominaisuuksista.

        Ilmeisesti katsot että "ominaisuuksista sinänsä" muuttaa ominaisuudet
        jollain tavoin heikommaksi, mitä en näe sitä perusteltuna ajatuksena.

        R.

        Heideggerin filosofia ei ole idealistista. Sikäli tämä tiedoksi, jos sinulla sellainen väärinkäsitys on.

        Kysyin aiemmassa kommentissani: "Kuinka jokin olio sinänsä voisi havaita mitään toisia objekteja, ellei voida todeta havaitsijan olevan tietoinen ja ymmärtävä olio?"

        Otan tähän nyt vertauksen muodikkaasti openAI eli keinoälyn. Sillä on tiettyjä ominaisuuksia, mutta siitä huolimatta sillä ei ole ymmärrystä inhimillisessä mielessä. Myös mainitsemillasi nisäkkäillä on erilaisia kyvykkyyksiä, mutta nekään eivät mahdollista sanottua ymmärrystä (inhimillisessä mielessä). Tässä vaikutatkin viimeisen kommenttisi mukaan olevan samaa mieltä kanssani, tai ainakin osittain samaa mieltä; en aivan varma asiasta ole. Vertauksesi pikkulapsen ymmärryskykyyn jää liian ylimalkaiseksi, jotta siihen olisi näissä puitteissa mieltä ottaa kantaa.

        Menemättä syvällisemmin tässä Heideggerin filosofiaan, hänellä on käsite 'dasein', jota hän käyttää ajattelun apukeinona koettaessaan ymmärtää inhimillistä kokemusta ja ymmärrystä. Kyseessä on abstarkti käsite, jolla ei ole mitään reaalista olemassaoloa sen kummemmin, vaan se on voimissaan eksistentialistisessa filosofiassa, kuten muutkin sen keskeiset käsitteet. Koska filosofeilla on usein omaperäisiä käsitteitä, se on aikaan saanut useita väärinkäsityksiä, kun tuollaisia käsitteitä käytetään asia yhteydestään irrallaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Heideggerin filosofia ei ole idealistista. Sikäli tämä tiedoksi, jos sinulla sellainen väärinkäsitys on.

        Kysyin aiemmassa kommentissani: "Kuinka jokin olio sinänsä voisi havaita mitään toisia objekteja, ellei voida todeta havaitsijan olevan tietoinen ja ymmärtävä olio?"

        Otan tähän nyt vertauksen muodikkaasti openAI eli keinoälyn. Sillä on tiettyjä ominaisuuksia, mutta siitä huolimatta sillä ei ole ymmärrystä inhimillisessä mielessä. Myös mainitsemillasi nisäkkäillä on erilaisia kyvykkyyksiä, mutta nekään eivät mahdollista sanottua ymmärrystä (inhimillisessä mielessä). Tässä vaikutatkin viimeisen kommenttisi mukaan olevan samaa mieltä kanssani, tai ainakin osittain samaa mieltä; en aivan varma asiasta ole. Vertauksesi pikkulapsen ymmärryskykyyn jää liian ylimalkaiseksi, jotta siihen olisi näissä puitteissa mieltä ottaa kantaa.

        Menemättä syvällisemmin tässä Heideggerin filosofiaan, hänellä on käsite 'dasein', jota hän käyttää ajattelun apukeinona koettaessaan ymmärtää inhimillistä kokemusta ja ymmärrystä. Kyseessä on abstarkti käsite, jolla ei ole mitään reaalista olemassaoloa sen kummemmin, vaan se on voimissaan eksistentialistisessa filosofiassa, kuten muutkin sen keskeiset käsitteet. Koska filosofeilla on usein omaperäisiä käsitteitä, se on aikaan saanut useita väärinkäsityksiä, kun tuollaisia käsitteitä käytetään asia yhteydestään irrallaan.

        Anon.

        En ole tutustunut Heideggerin filosofiaan niinkään paljoa että voisin
        sanoa mitään mahdollisesta idealismista, tai edes käyttääkö hän
        idealisteille tyypillisiä käsitteitä.

        "Kysyin aiemmassa kommentissani: "Kuinka jokin olio sinänsä...."

        Sinä ainakin käytät tuota "olio sinänsä" ilmaisua mielelläsi, tämä termi
        on ollut Kantin lanseeraama, siinähän voisi idealismi tuoksahtaa.

        Tietysti itse realistina odotan myös tietoisuutta ja jotenkin ymmärtävää
        oliota havaitsijana.

        Tämä tekoäly, johon viittaat lienee GPT-3x, mutta en pitäisi sitä oliona,
        se on vain ohjelma, sillä ei ole ominaisuuksia, ehkä ohjelmoijilla on
        hyviä ominaisuuksia kun ovat saaneet sen aikaiseksi. GPT-3x:llä ei
        tietenkään ole tietoisuutta eikä ymmärrystä, se on pelkkä
        algoritmitietokoneohjelma, sillä yritetään matkia ihmistä tietyllä tavalla.

        Jos GPT-3x:lla on ominaisuuksia, ne ovat siihen ohjelmana liittyviä ohjelmallisia ominaisuuksia.

        Kun GPT-3x:ltä kysyy "oletko tietoinen, käsitteillä ajatteleva", se vastaa
        "en", kun siltä kysyy onko seuraajaasi GPT-4 käsitekone, se vastaa
        kieltävästi.

        Millä tai kenellä olisi sitten tietoisuutta ja käsitteellistä suorituskykyä
        että olisi myös ymmärrystä. Ainakin aikuisilla ihmisillä, joillakin.

        Eläinten ja lasten käsitteellinen suorituskyky ei riitä havaitsijan rooliin.
        Eläimien käsitteet ovat liian alkeellisia, ja lapsilla olisi kyllä käsitteitä
        mutta eräs asia puuttuu.

        Eläimillä on kyky muodostaa käsitteitä, ne oppivat uusia tapoja
        tehdä asioita, samanlainen ominaisuus on ihmisellä, ihmisen
        käsitteenmuodostus on hyvin tehokasta, on jo vauvaiässä ja
        jatkuu koko elämän jos terveyttä riittää.

        Vasta 12-vuotiaalla tulee mukaan logiikan taju, sitä nuoremmat elävät
        tässä ja nyt maailmassa, eivätkä he osaa vielä päätellä.

        Murrosiässä aivoissa tapahtuu suursiivous, lähes kaikki vanhat kytkennät
        poistetaan ja aloitetaan uusien kytkentöjen rakentaminen, tämän myötä
        tulee logiikan taju, asiat liittyvät toisiinsa ja osataan päätellä asioita.

        Myös abstraktiset käsitteet tulevat käyttöön.

        Käsitteellinen suorituskyky on ihmisen ominaisuus, ei ole olemassa
        ominaisuutta sinänsä. Ehkäpä myös myöhemmin tavattavissa olevilla
        alienroduilla on samanlainen tai kehittyneempi ominaisuus kuin ihmisillä.

        R.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anon.

        En ole tutustunut Heideggerin filosofiaan niinkään paljoa että voisin
        sanoa mitään mahdollisesta idealismista, tai edes käyttääkö hän
        idealisteille tyypillisiä käsitteitä.

        "Kysyin aiemmassa kommentissani: "Kuinka jokin olio sinänsä...."

        Sinä ainakin käytät tuota "olio sinänsä" ilmaisua mielelläsi, tämä termi
        on ollut Kantin lanseeraama, siinähän voisi idealismi tuoksahtaa.

        Tietysti itse realistina odotan myös tietoisuutta ja jotenkin ymmärtävää
        oliota havaitsijana.

        Tämä tekoäly, johon viittaat lienee GPT-3x, mutta en pitäisi sitä oliona,
        se on vain ohjelma, sillä ei ole ominaisuuksia, ehkä ohjelmoijilla on
        hyviä ominaisuuksia kun ovat saaneet sen aikaiseksi. GPT-3x:llä ei
        tietenkään ole tietoisuutta eikä ymmärrystä, se on pelkkä
        algoritmitietokoneohjelma, sillä yritetään matkia ihmistä tietyllä tavalla.

        Jos GPT-3x:lla on ominaisuuksia, ne ovat siihen ohjelmana liittyviä ohjelmallisia ominaisuuksia.

        Kun GPT-3x:ltä kysyy "oletko tietoinen, käsitteillä ajatteleva", se vastaa
        "en", kun siltä kysyy onko seuraajaasi GPT-4 käsitekone, se vastaa
        kieltävästi.

        Millä tai kenellä olisi sitten tietoisuutta ja käsitteellistä suorituskykyä
        että olisi myös ymmärrystä. Ainakin aikuisilla ihmisillä, joillakin.

        Eläinten ja lasten käsitteellinen suorituskyky ei riitä havaitsijan rooliin.
        Eläimien käsitteet ovat liian alkeellisia, ja lapsilla olisi kyllä käsitteitä
        mutta eräs asia puuttuu.

        Eläimillä on kyky muodostaa käsitteitä, ne oppivat uusia tapoja
        tehdä asioita, samanlainen ominaisuus on ihmisellä, ihmisen
        käsitteenmuodostus on hyvin tehokasta, on jo vauvaiässä ja
        jatkuu koko elämän jos terveyttä riittää.

        Vasta 12-vuotiaalla tulee mukaan logiikan taju, sitä nuoremmat elävät
        tässä ja nyt maailmassa, eivätkä he osaa vielä päätellä.

        Murrosiässä aivoissa tapahtuu suursiivous, lähes kaikki vanhat kytkennät
        poistetaan ja aloitetaan uusien kytkentöjen rakentaminen, tämän myötä
        tulee logiikan taju, asiat liittyvät toisiinsa ja osataan päätellä asioita.

        Myös abstraktiset käsitteet tulevat käyttöön.

        Käsitteellinen suorituskyky on ihmisen ominaisuus, ei ole olemassa
        ominaisuutta sinänsä. Ehkäpä myös myöhemmin tavattavissa olevilla
        alienroduilla on samanlainen tai kehittyneempi ominaisuus kuin ihmisillä.

        R.

        "Kuinka jokin olio sinänsä voisi havaita mitään toisia objekteja, ellei voida todeta havaitsijan olevan tietoinen ja ymmärtävä olio?"

        Tämän kysymysken olisi voinut esittää muodossa: ""Kuinka jokin olio voisi havaita mitään toisia objekteja, ellei voida todeta havaitsijan olevan tietoinen ja ymmärtävä olio?"

        Käsittääkseni kysymyksen sisältö ei siitä muutu. En vain arvannut, että tuosta yhdestä sanasta ryhdyt tekemään hyvin kauaskantoisia päätelmiä. Turhaan.

        Koskakuitenkin nyt edellytät havaitsijalta ymmärrystä, olemme asiasta samaa mieltä. Havaitseminen sinänsä ei onnistu oliolta. Se olisi mahdotonta kuin se olisi keinoälyltäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kuinka jokin olio sinänsä voisi havaita mitään toisia objekteja, ellei voida todeta havaitsijan olevan tietoinen ja ymmärtävä olio?"

        Tämän kysymysken olisi voinut esittää muodossa: ""Kuinka jokin olio voisi havaita mitään toisia objekteja, ellei voida todeta havaitsijan olevan tietoinen ja ymmärtävä olio?"

        Käsittääkseni kysymyksen sisältö ei siitä muutu. En vain arvannut, että tuosta yhdestä sanasta ryhdyt tekemään hyvin kauaskantoisia päätelmiä. Turhaan.

        Koskakuitenkin nyt edellytät havaitsijalta ymmärrystä, olemme asiasta samaa mieltä. Havaitseminen sinänsä ei onnistu oliolta. Se olisi mahdotonta kuin se olisi keinoälyltäkin.

        Anon.

        Filosofisessa terminologiassa termi "olio" viittaa monenlaisiin asioihin.
        Tarkemman merkityksen löytää netistä sanakirjoista, itse käytän termiä yleisessä merkityksessä.
        Tietysti on rajatapauksia kuten abstraktit oliot, tekoäly oliona yms, näistä
        filosofit ovat jossain määrin erimielisiä.

        Olioilla katsotaan olevan ominaisuuksia joten niiden suhteen ne eroavat
        toisistaan ja pystyvät erilaisiin toimintoihin.
        Ihmisellä tietoisuuden ja älykkyyden ominaisuuden katsotaan liittyvän
        aivoihin, eläinten ja ihmisten aivot pystyvät erilaisiin suorituksiin evoluution
        vaikutuksen kautta.

        Mutta tuo "olio sinänsä" on Kantin esittämä käsite, jolla hän perusteli
        idealismiaan, sen tuominen mukaan tuokin lisää käsitteellistä hämmennystä.

        Eräs sanakirja esittää näin.
        "olio sinänsä: olio sinänsä (Finnish) Origin & history Calque (loan translation) of German Ding an sich‎ ("thing-in-itself"); a concept introduced by the German philosopher Immanuel Kant…

        Tietysti voidaan sanoa näin: "Tupakka ei sinänsä ole kiellettyä, mutta...."
        Siinä ei puhuta tupakasta oliona vaan sen kielletystä käytöstä.

        Tietääkseni Heidegger käyttää myös "olemus eli essence" termiä,
        joka on yksi hämmennyksen aiheuttaja.

        Sanot," Havaitseminen sinänsä ei onnistu oliolta."
        Jotkut oliot, ihmiset, voivat olla havaitsijoita ominaisuuksiensa takia,
        siinä ei ole mitään erikoista, mutta "sinänsä" käsitteen käyttö voi olla
        hämmentävää, erikoisesti filosofiaosastolla, käsitteen historian kautta.

        Joskus aikoinaan keskustelimme oliosta sinänsä kaverin kanssa.
        Kissa käveli ohitsemme, tästä heräsi kysymyksiä:
        -Onko se todellinen kissa.
        -Onko se jokin olio, jolla on "kissauden" ominaisuus.
        -Onko se on kissana kun kukaan ei näe sitä.
        -Tietääkö se olevansa todellinen kissa.
        -Mitä muut kissat sen mielestä ovat.

        Emme ilmeisesti olleet kantlaisia.

        R.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Anon.

        Filosofisessa terminologiassa termi "olio" viittaa monenlaisiin asioihin.
        Tarkemman merkityksen löytää netistä sanakirjoista, itse käytän termiä yleisessä merkityksessä.
        Tietysti on rajatapauksia kuten abstraktit oliot, tekoäly oliona yms, näistä
        filosofit ovat jossain määrin erimielisiä.

        Olioilla katsotaan olevan ominaisuuksia joten niiden suhteen ne eroavat
        toisistaan ja pystyvät erilaisiin toimintoihin.
        Ihmisellä tietoisuuden ja älykkyyden ominaisuuden katsotaan liittyvän
        aivoihin, eläinten ja ihmisten aivot pystyvät erilaisiin suorituksiin evoluution
        vaikutuksen kautta.

        Mutta tuo "olio sinänsä" on Kantin esittämä käsite, jolla hän perusteli
        idealismiaan, sen tuominen mukaan tuokin lisää käsitteellistä hämmennystä.

        Eräs sanakirja esittää näin.
        "olio sinänsä: olio sinänsä (Finnish) Origin & history Calque (loan translation) of German Ding an sich‎ ("thing-in-itself"); a concept introduced by the German philosopher Immanuel Kant…

        Tietysti voidaan sanoa näin: "Tupakka ei sinänsä ole kiellettyä, mutta...."
        Siinä ei puhuta tupakasta oliona vaan sen kielletystä käytöstä.

        Tietääkseni Heidegger käyttää myös "olemus eli essence" termiä,
        joka on yksi hämmennyksen aiheuttaja.

        Sanot," Havaitseminen sinänsä ei onnistu oliolta."
        Jotkut oliot, ihmiset, voivat olla havaitsijoita ominaisuuksiensa takia,
        siinä ei ole mitään erikoista, mutta "sinänsä" käsitteen käyttö voi olla
        hämmentävää, erikoisesti filosofiaosastolla, käsitteen historian kautta.

        Joskus aikoinaan keskustelimme oliosta sinänsä kaverin kanssa.
        Kissa käveli ohitsemme, tästä heräsi kysymyksiä:
        -Onko se todellinen kissa.
        -Onko se jokin olio, jolla on "kissauden" ominaisuus.
        -Onko se on kissana kun kukaan ei näe sitä.
        -Tietääkö se olevansa todellinen kissa.
        -Mitä muut kissat sen mielestä ovat.

        Emme ilmeisesti olleet kantlaisia.

        R.

        Filosofisessa terminologiassa käsite voi tarkoittaa ihan mitä tahansa, miten filosofi sitä haluaa käyttää. Kun en ole Kantista mitään kirjoittanut tähän ketjuun, on merkillistä, että olio sinänsä saisi jonkin kantilaisen tulkinnan. Omistaako Kant käsityksesi mukaan "olion"?

        R: "Olioilla katsotaan olevan ominaisuuksia joten niiden suhteen ne eroavat
        toisistaan ja pystyvät erilaisiin toimintoihin."

        Tästä olemme samaa mieltä.

        R: "Ihmisellä tietoisuuden ja älykkyyden ominaisuuden katsotaan liittyvän
        aivoihin ..."

        Ihmisellä on omainaisuuksia, mutta ne eivät Heideggerin mukaan anna sinänsä ymmärrystä. Siksi vertaukseni keinoälyyn, joka osoittaa keinoälyllä olevan (tiedollisia) ominaisuuksia, mutta ei ymmärrystä.

        'Olemus' ei kuulu Heidegerin eksistentiaslitiseen käsitteistöön. Descartesia koskevassa kriikissään termi saattaa esiintyä, koska cartesiolaisen cogiton olemus on virheellinen tapa ymmärtää inhimillinen oleminen.

        Eksistentialistisesti voitaisiin käydä kissana keskustelu, jossa kissa kysyy itseltään: "olenko hyvä kissa?" siinä mielessä ja tarkoituksessa selvittää sille itselleen, onko se kissana sitä, mitä se todellisuudessa autenttisesti haluaisi olla. Olisi (eksistentialistisesti) väärin esittää kysymys: mikä on kissan olemus? Toki kissa voisi itsekseen elämäänsä tarkkaillessaan pyrkiä "olemustaan" kysymään, mutta tällainen kysymys ei olisi eksistentiaalinen kysymys, vaan kissan henkilökohtainen omaa elämäntehtäväänsä koskeva teema, johon kissa voisi koittaa löytää vastauksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Filosofisessa terminologiassa käsite voi tarkoittaa ihan mitä tahansa, miten filosofi sitä haluaa käyttää. Kun en ole Kantista mitään kirjoittanut tähän ketjuun, on merkillistä, että olio sinänsä saisi jonkin kantilaisen tulkinnan. Omistaako Kant käsityksesi mukaan "olion"?

        R: "Olioilla katsotaan olevan ominaisuuksia joten niiden suhteen ne eroavat
        toisistaan ja pystyvät erilaisiin toimintoihin."

        Tästä olemme samaa mieltä.

        R: "Ihmisellä tietoisuuden ja älykkyyden ominaisuuden katsotaan liittyvän
        aivoihin ..."

        Ihmisellä on omainaisuuksia, mutta ne eivät Heideggerin mukaan anna sinänsä ymmärrystä. Siksi vertaukseni keinoälyyn, joka osoittaa keinoälyllä olevan (tiedollisia) ominaisuuksia, mutta ei ymmärrystä.

        'Olemus' ei kuulu Heidegerin eksistentiaslitiseen käsitteistöön. Descartesia koskevassa kriikissään termi saattaa esiintyä, koska cartesiolaisen cogiton olemus on virheellinen tapa ymmärtää inhimillinen oleminen.

        Eksistentialistisesti voitaisiin käydä kissana keskustelu, jossa kissa kysyy itseltään: "olenko hyvä kissa?" siinä mielessä ja tarkoituksessa selvittää sille itselleen, onko se kissana sitä, mitä se todellisuudessa autenttisesti haluaisi olla. Olisi (eksistentialistisesti) väärin esittää kysymys: mikä on kissan olemus? Toki kissa voisi itsekseen elämäänsä tarkkaillessaan pyrkiä "olemustaan" kysymään, mutta tällainen kysymys ei olisi eksistentiaalinen kysymys, vaan kissan henkilökohtainen omaa elämäntehtäväänsä koskeva teema, johon kissa voisi koittaa löytää vastauksia.

        Anon.
        "Filosofisessa terminologiassa käsite voi tarkoittaa ihan mitä tahansa..."

        Näin tietysti, käsitteet voi määritellä miten haluaa ja voi valita minkä
        termin tahansa viittaamaan siihen käsitteeseen.

        Näin monet filosofit, politiikot, diktaattorit ovatkin tehneet,
        valitettavasti tällä on paha haittapuoli, tälläistä uusviestiä on vaikea
        ymmärtää.

        Se vaatisi melkein käsiteanalyysia jotta viesti tulisi selväksi.

        Siksi se ei uppoa lukijoihin kovin helposti, ellei ole mielipidemuokkausta
        käytössä diktaattoreiden tyyliin.

        Tilanne on joskus tarpeeksi vaikea kun vieraskielisen filosofian
        käsitteille ei ole suomalaista vastinetta. Vaikka Kantin "olio sinänsä"
        on aika surkea suomalainen versio, suomalaisilla on vaikeuksia
        ymmärtää sitä, vaikka parempi versio on tarjolla.

        Tietysti myös Heideggerin "dasein", jolle on saatavissa vain hankalia
        kuvauksia, jotka eivät välttämättä avaa asiaa ollenkaan.

        "on merkillistä, että olio sinänsä saisi jonkin kantilaisen tulkinnan. Omistaako Kant käsityksesi mukaan "olion""

        En nyt osaa sanoa kuka käytti oliotermiä ensin, ehkä joku kreikkalainen,
        mutta yleensä on tapana että se joka lanseeraa käsitteen ja termin
        saa kunnian, "olio sinänsä" Kantin merkityksessä.

        "Ihmisellä on omainaisuuksia, mutta ne eivät Heideggerin mukaan anna sinänsä ymmärrystä."

        Tämä tuntuu joko erikoiselta tulkinnalta tai vain vanhalta tiedolta,
        en tiedä kuinka pitkälle tuota ajatusta voi puolustaa.
        Käytät tuota "sinänsä" termiä aika hankalasti, aiheuttaa tulkintahaasteita.

        "Siksi vertaukseni keinoälyyn, joka osoittaa keinoälyllä olevan (tiedollisia) ominaisuuksia, mutta ei ymmärrystä."

        Koska nykyiset tekoälyt ovat vain algoritmisia ohjelmia, en sanoisi
        että niillä on ominaisuuksia olioiden tyyliin, se toimii kuin sillä olisi
        tiedollisia ominaisuuksia, niitä olisi vasta tietoisella tekoälyllä.

        R.


      • Anonyymi

        Vaihda tilalle objektiksi ovi (puinen).

        Pihallasi on kasvanut kaunis koivu. Olet voinut käyttää siitä yläkäsitettä "puu". Se on ollut silloisen nykyisyytesi fyysinen objekti. Mistä syystä sitten tahansa halusitkin kaataa koivusi, niin sitten kävi, ja halusit, että koivustasi tehdään ovi.
        Ovi laitettiin kotisi huoneen kulkuaukkoon paikalleen. Se on ollut silloisen nykyisyytesi fyysinen objekti, josta käytit käsitettä "ovi". Sehän tosin ei ole koko totuus todellisuudesta. Koska todellisuudessa siihen sisältyi osa "puusta", joka kerran kasvoi pihallasi. Koivu oli edelleen todellisuutesi osa.
        Remontoit kotiasi, ja vaihdat kotisi ovetkin uusiin. Mutta säilytät kauniin puuovesi, jonka remontoituun keittiöösi haluat paraatipaikalle. Pöydän kanneksi.
        Nyt todellisuuteesi fyysisenä objektina kuuluu jotain, mitä voit kutsua käsitteellä "pöytä". Se on tedellisuuden kuvaus. Mutta vajaa ja vain karkeistus. Ainoastaan todellisuuden osa. Todellisuuteesi (pöytä) kuuluu nykyisyydessäsi myös osa pihalla kasvaneesta puustasi, ja siihen kuuluu kokonaisuudessaan se, mitä käsitteellä "ovi" aiemmin tarkoitit. Sinulle ei siis ole olemassa kuin "pöytä"? Silti sinulla on "näyttönä selvä tieto olevaisuudesta", jossa näet osan pihalla kasvaneesta puustasi, ja koko oven, jota ei enää ole (koska se on "pöytä"-käsitteellistetty). Ja näin on, vaikka olet "oven" nähnyt viimeksi remontin aikana, ja "puun" vielä paljon ennen remonttiasi.


    • Anonyymi

      Mitä tarkoittaa että pöytä on olemassa.

      Filosofia asiasta on vaikeaa siksi että on olemassa esim. Näkymätön ja paljon muuta.

      Näkyvä on luotu näkymättömän avulla kertoo Hepr. 11. Mutta Filosofia ja tiede ylipäänsä ei tunne näkymättömän perustaa. Eikä voi spekuloida kovin hyvin sellaisilla asioilla. Tietoa on liian vähän. Varsinkin koskien näkymätöntä.

      Mikään näkyvä ei ole syy pöydän olemassaololle, vaan näkymätön. Puuseppää kyllä on tarvittu toteen laittamaan näkymätön idea asettaa pöytä tiettynä hetkenä tiettyyn paikkaan. Mutta näkymätön on perustana asialle.

      Henki eläväksi tekee. Lihasta ei ole mitään hyötyä.

      • Anonyymi

        Kuusi taivaallista kaupunkia loi auringon. Aurinko loi ilmakehän. Ilmakehä loi elämän. Elämä loi ihmisen. Ihminen loi viisauden. Viisaus loi kuusi taivaallista kaupunkia. Erään antiikin Filosofin päätelmä.

        Tässä mielenkiintoinen on ELÄMÄ joka on näkymätön. Elämän Henki kykenee mm. Luomaan lisää henkiä tai kopioita itsestään tai lisää ominaisuuksia. Se tarkoittaa että jos Pyhällä Hengellä on seitsemän ominaisuutta niin Elämän Henki kykenee luomaan 1000 henkeä joista kullakin on 1000 ominaisuutta ex tempore hatusta heitettyä. Elämä joka on näkymätön variaatioita tuhansia voi saada aikaan. Elämä ikään kuin ei perustu yhtälöön E = mc^2 vaan E = mc^4 tai E = 2m(hc)^2. On kuin kvarkit, joiden yhteinen massa on 10 MeV kykenee luomaan protonin massan 939 MeV. Tuossa protonin massassa on siis 10 MeV näkyvää mutta lähes 100x kertainen määrä näkymätöntä massaa jota ei edes pitäisi olla olemassa.

        Tarkoitan tällä edellisellä hätäisellä spekulaatiolla ja oletuksella että TIETO ON NIIN VÄHÄISTÄ, SUORAVIIVAISTA JA YKSIULOTTEISTA ETTÄ ON MAHDOTON FILOSOFIAN AVULLA PÄÄTELLÄ MIKSI PÖYTÄ ON NYT EDESSÄSI. JA MIKÄ SE PÖYTÄ ON.

        Miksi kvarkit painaa 10 kg, mutta protoni 1000 kg.

        Paljon on näkyvän seassa näkymätöntä asiaa tai ominaisuutta. Pimeää energiaa ja pimeää massaa en viitsi kuin nimeltä mainita tässä yhteydessä.

        Tietoa on yhä liian vähän. Näkymätön ratkaisee kaiken.


    • Anonyymi

      Tästäkin ketjusta huomaa, miten tärkeää on filosofian opiskelu ja että jalat pysyy maassa. Joissain tapauksissa näkyy selkeästi sellaista irtiottoa todellisuudesta, kun lähdetään korkealentoisille nojatuolitripeille etsimään jotain erikoista "totuutta".

    • Anonyymi

      Jos tapahtuma tallennetaan, silloin se on olemassa jos vain tallenne on olemassa.

      Tai jos otat lainaa pankista. Tapahtuma on taatusti olemassa. Jos taas vippaat baarissa kaverilta 100 €, ilman todistajaa tai velkakirjaa, voit unohtaa takaisinmaksun vedoten tähän s24 keskusteluketjuun.

      • Anonyymi

        "Jos tapahtuma tallennetaan, silloin se on olemassa jos vain tallenne on olemassa."

        Eli mitään tapahtumaa ei ole olemassa, jos siitä ei ole "tallennetta"? Tämä on ongelmavyyhti nykyteknologisoidussa todellisuudessa, jossa muisti on ulkoistettu koneille. Kun bitit häviää, niin tapahtumaa "ei ole ollut".
        Tämä pätee myös inhimilliseen muistiin. Todistustaakkoja jaellessa kahden toimijan kesken, todellisuus muuttuu informaation kannalta jopa"reversiibeliksi", jos uskottavuuden kannalta painoarvo on pääasiassa vain toisella vuorovaikuttajalla.

        Muistinsa dokanneella ja itsensä teloneella ei ole todellisten tapahtumien kanssa kuin kuvitteellinen yhteys?

        Näkemyksessäsi ei ole reikää. Se on sitä kokonaisuudessaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jos tapahtuma tallennetaan, silloin se on olemassa jos vain tallenne on olemassa."

        Eli mitään tapahtumaa ei ole olemassa, jos siitä ei ole "tallennetta"? Tämä on ongelmavyyhti nykyteknologisoidussa todellisuudessa, jossa muisti on ulkoistettu koneille. Kun bitit häviää, niin tapahtumaa "ei ole ollut".
        Tämä pätee myös inhimilliseen muistiin. Todistustaakkoja jaellessa kahden toimijan kesken, todellisuus muuttuu informaation kannalta jopa"reversiibeliksi", jos uskottavuuden kannalta painoarvo on pääasiassa vain toisella vuorovaikuttajalla.

        Muistinsa dokanneella ja itsensä teloneella ei ole todellisten tapahtumien kanssa kuin kuvitteellinen yhteys?

        Näkemyksessäsi ei ole reikää. Se on sitä kokonaisuudessaan.

        Jos ihminen on dokannut itsensä huonoon kuntoon, itse ihminen ja elimmistö on se tallenne edeltäviin tapahtumiin.

        Jos tarkkoja ollaan, en väitä muuta kuin sen, että tallenne todistaa väitetyn tapahtuman, olipa tallenne sitten minkä tyyppinen hyvänsä.

        Itselle tosin on tapahtunut muutaman kerran erikoinen tallenteen katoaminen. Eräässä tapauksessa asiakkaalle tekemääni pdf-tiedosto piti päivittää ja asiakas toimittaa kyseisen pdf:n minulle. Muistan tehneeni sen mutta en löydä mistään alkuperäisiä työtiedostoja enkä ainuttakaan työnaikaista oheistiedostoa. Etsin työkoneen lisäksi varmuuskopioista. Olen tallenteiden suhteen neuroottisen tarkka, joten tilanne hämmentää.

        Mitään järkevää selitystä en ole tälle ja parille vastaavalle katoamiselle löytänyt.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5106
    2. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

      tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1828
    4. Anja ja Janne

      Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1507
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

      Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1457
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

      Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1204
    7. Elämäni rakkaus

      Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1203
    8. Entä jos sinäkin?

      Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1046
    9. On vaikea uskoa

      Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1025
    10. Mikä sinussa on parasta

      Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      974
    Aihe