Miksi koulussa on kokeita??

Anonyymi-ap

Miksi koulussa on kokeita?

Ja voisiko olla toisin? Aivan varmasti voi olla ja varmaan pitäisi ollakin. Kokeet voivat olla yksi objektiivisimmistä tavoista mitata osaamista, jotta aineesta/ kurssista saadaan määritettyä numero. Kokeet voivat olla tapa
lisätä opiskelumotivaatiota ja saada arvioita omasta osaamisesta. Mutta kokeet voivat myös olla, ja nykyisessä
arviointijärjestelmässä ovatkin, hyvin ongelmallisia.

Minun silmissäni näyttää sille, että kokeista on tehty (tai ollaan tekemässä) opiskelun päätavoite. Itse oppiminen ei tunnu
olevan tärkeää, kunhan vain kokeet sujuisivat mallikkaasti. Kokeet voivat olla hyvä työkalu, mutta ei siinä tapauksessa, jos niitä
käytetään väärin. Nykyisinkin, jostain kumman syystä, kokeet pidetään oppimisjakson lopussa (kun jokin, esimerkiksi matikan kurssi on jo päättynyt ja uusi on jo alkamassa) näin ollenhan palaute saapuu vasta, kun aiheen oppiminen on jo päättynyt.
Vähän sama asia, jos vatupassilla alkaisi mittaamaan ja arvioimaan seinähyllyn suoruutta sen jälkeen, kun se on jo hakattu
kiinni seinään. (Ja kukaan hulluhan sitä ei sen jälkeen enää revi seinältä, että saisi laitettua suoraan...)

Nykyisenlaiset kokeet myös tietyllä tavalla kannustavat ulkoaopetteluun. Tietoa sullotaan lyhytkestoiseen muistiin ja sitten
kokeen jälkeet asiat haihtuvat päästä melko nopeasti. Tämä ei ainakaan kehitä pitkäjänteisen oppimisen taitoa…
Kokeet eivät (eivätkä myöskään opettajat) voi erottaa toisistaan ulkoaopettelua ja “todellista oppimista”, jos arviointi tehdään
vain (tai vahvasti vain) kokeen/kokeiden avulla. Tuntuu siltä, että kokeessa ei ole väliä tunnistaako opiskelija oikeasti konseptin vai onko asia vain ulkoaopeteltu. Kokeet vaikuttavatkin arvosanan suuruuteen mielestäni aivan liikaa.

Kokeet eivät myöskään valmista elämään, yleensä vain toisiin kokeisiin. Kokeissa harjoitellaan, että osattaisiin sitten isommassa ja tärkeämmässä kokeessa (esim YO kokeet) tehdä paremmin. Näin ollen kokeet voivat myös vaikuttaa, ja ihan varmasti vaikuttavat, siihen miten
opiskelija näkee opiskelun. Jos koulussa painotetaan vain kokeita, niin ei ole ihme, että itse opiskelu alkaa tuntua kokeita
varten harjoittelulta. Jos jokaisen kurssin alussa (tai jokaisella tunnilla) puhutaa siitä, mitä tulee olemaan seuraavassa
kokeessa, mitä tulee osata koetta varten ja milloin seuraa koe on, niin eikö opiskelusta silloin tule nimenomaan kokeeseen
valmistautumista?

Voitaisiin vielä lisätä, että kokeet voivat tuottaa myös opiskelijoille suurta (ja toisaalta tarpeetonta) ahdistusta. Asiaa ei
varmaankaan myöskään auta, että kokeista tehdään niin suuri osa opiskelua. Kokeet ovat myös hyvin kilpailuhenkisiä. Kun
opiskelijat luokitellaan “hyviin” ja “ei niin hyviin” ei voida välttyä kilpailulta. Kilpailustakin on näin ollen tullut hyvin vahva osa koulusysteemiä. Itse opiskelu saattaa jäädä kakkoseksi, jos jos oppilas keskittyy vain hyvien arvosanojen saantiin. On myös turha alkaa märisemään siitä "kilpailuhan on vain hyväksi", koska nyt puhutaan opiskelusta.

Kokeetkaan eivät ole aina samanlaisia. On ihan opettejastakin kiinni, että onko kokeissa suurin osa tehtävistä on termien
selittämistä vai jotakin muuta (ei niin ulkoaopettelemista) vaativaa tehtävää. Opiskelijat ovat hyvin vahvasti opettajien armoilla, siinä mitä heiltä kokeessa vaaditaan.

Tämäkin asia on niin puhuttu. Tuntuu, että yhä usemmalla on jo tiedossa, että kokeet eivät ehkä ole maailman parhain tapa mitata oppimista, mutta silti mikään ei tunnu
muuttuvan. Olen kuullut, että joissain maissa on ihan kokonaisia kouluja, jotka eivät käytä kokeita vain joitakin muita arviointiperusteita. (Ja ei kyllä itsellänikään kaikki opettajat ole aina pitäneet kokeita) Olisi hauska kuulla vaikuttaako kokeiden korvaaminen muilla osaamisen näyttämisillä esimerkiksi kouluviihtyvyyteen tai oppilaiden hyvinvointiin.

- 18v opiskelija

1

879

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyviä näkemyksiä. Lukiossa jotkut opettajat ovat pitäneet pienehköjä välikokeita, jotka tasoittavat opiskelua koko kurssin ajalle ja joista saatu palaute auttaa loppukokeeseen valmistautumista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      213
      7536
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      58
      2963
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      193
      2367
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1803
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      176
      1752
    6. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      20
      1416
    7. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      75
      1271
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      38
      1173
    9. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      27
      1165
    10. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      50
      1039
    Aihe