Vanhoja kolikkopelikäännöksiä tullut Amigalle viime aikoina: Xevious, Scramble, Galaxian, Tapper

Anonyymi-ap

Nämä ovat tyyliä vuoden 1979-83 kolikkopelikäännöksiä, ja ilmaisia. Osa koodista on käännetty suoraan Z80-konekielestä m68k-konekieleen, joten tarkkuus käännöksissä on hyvä.

Xevious, tämä peli aloitti vertikaalisten räiskintäpelien vyöryn vuonna 1982, ainakin pelissä on kauhea taustasoundi, mutta peli vaatii A1200:n, sen värimäärän ja objektien vuoksi. Peli käännettiin aikoinaan myös C64:lle, ja se oli kerrassaan kauhea sotku.
https://m.youtube.com/watch?v=77AxvlBDizM

Scramble, tämä on klassinen horisontaalinen ampumapeli vuodelta 1981, jossa myös pommitetaan. Tämä peli toimii myös A500:lla, ja muitakin versioita samasta pelistä lienee tehty aikaisemmin Amigalle, mutta tämä on selvästi tarkin käännös tähän asti.
https://m.youtube.com/watch?v=mcxeZ9XvxEc

Galaxian on vuoden 1979 arcadepeli, joka oli Namcon vastaus klassiseen Space Invaders peliin. Pelissä on parempi grafiikka, ja se on monimutkaisempi.
https://m.youtube.com/watch?v=-hbAi8NEjSY

Tapper on yksinkertainen kaljatuoppipeli vuodelta 1983, jossa veivataan tuoppeja asiakkaille. Peli vaatii 1 MB chip muistia, mutta toimii myös A500:lla.
https://m.youtube.com/watch?v=Uf7SMiGiTR8

14

713

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Andri Jermak ❤️ Volodymyr Zelensky 💩 Gay-suhteessa.

        Voi miten sööttiä, oikeeta natsirakkautta.,
        ----------------------------------------------------
        Yli miljoona tapatettua Ukrainalaista! Koska Zelenskyi on Psykopaatti!


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mikä on kolikkopelejäkin vanhempi peli?
      - kalikkapeli

    • Anonyymi

      Tässä vielä paljon uusia käännöksiä jotdltä, vaikka osa näistä toimivat A500:lla, osa vaatii enemmän muistia (jopa 2MB). AGA-Amigoilla saa yleensä 50 FPS ja enemmän värejä näytölle. Jotkut pelit vaativat lisäksi myös FAST-muistia toimiakseen täydellisesti. Vaikka nämä kolikkopelikäännökset ovat 1980-luvun alun pelejä, niitä on vaikeaa saada toimimaan täydellisesti A500:lla, joko ruudunpäivitys on 25 FPS tai värejä ei ole tarpeeksi.

      Pooyan vuodelta 1982:
      https://jotd666.itch.io/pooyan

      Elevator action:
      https://jotd666.itch.io/elevator-action-500

      Moonpatrol:
      https://jotd666.itch.io/moonpatrol500

      Galaga:
      https://jotd666.itch.io/galaga500

      Phoenix:
      https://jotd666.itch.io/phoenix500

    • Anonyymi

      Jotd on taas julkaissut uuden kolikkopelikäännöksen, Gyruss vuodelta 1983. Peli vaatii OCS-koneen, jossa vähintään 1 MB muistia, mutta 2 MB:lla FAST-muistia saa enemmän ja parempilaatuista ääntä ja taustalla olevan tähtikentän. Lisätehoja vaaditaan myös (68030), jotta saisi paremman ruudunpäivityksen (50 FPS), muuten peli pyörii 25 FPS:llä peruskoneella (myös A1200).

      Peli on tarkka käännös kolikkopelistä, mutta samanaikaisesti voi olla enemmän ääniä kuin alkuperäisessä, koska tuossa käytetty Amigalle kehitettyä äänimikseriä.

      https://m.youtube.com/watch?v=gGKPlxrZynk

    • Anonyymi

      Tässä olisi vielä yksi käännös vuodelta 1981, Lock'n Chase, on yksinkertainen peli, joka portattiin noin viikossa. Nopeastihan nämä menee, kun on ainakin puoliammattilaiset vauhdissa. Toimii 50 FPS:llä A500:lla, mikä myös kertoo pelin yksinkertaisuudesta.

      https://m.youtube.com/watch?v=_PPGeZSiFc4

      • Anonyymi

        Mulla oli tässä välillä Mattel Intellivision pelikonsoli vuodelta 1981 ja sille tuo Lock 'n Chase peli. Intellivision oli vissiin ensimmäinen 16-bittinen pelikonsoli, liekö tätä käytetty sitten Amigalle kääntäessä hyödyksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla oli tässä välillä Mattel Intellivision pelikonsoli vuodelta 1981 ja sille tuo Lock 'n Chase peli. Intellivision oli vissiin ensimmäinen 16-bittinen pelikonsoli, liekö tätä käytetty sitten Amigalle kääntäessä hyödyksi?

        No eipä tietenkään, näissä jotd:n käännöksissä käytetään alkuperäisen kolikkopelin koodia hyväksi, ja käännetään m68k-konekielelle automaattisesti jonkun ohjelman avulla. Tuolloin 80-luvun alussa, myös 8-bittisiä prosessoreita käytettiin paljon kolikkopeleissä , kuten Z80/6502. Nämä ovat todella huonoja verrattuna jopa 68000-prosessoriin, joka löytyy A500/A600/A1000/A2000:sta.

        Myös kolikkopelin assetit, kuten äänet ja grafiikka ovat käytettävissä, ja ne täytyy sovittaa Amigalle natiivisti jonkun oman rajapinnan kautta. Sovitustyössä Amigalle täytyy myös grafiikan värejä vähentää, jos niitä on liikaa, ja äänenlaatua ehkä muuttaa, jos äänikanavia on liikaa, yms. Nopeimmilla Amiga-koneilla saa mahdollisesti enemmän frameja ruudulle, ja jos muistia on liian vähän, voivat musiikit tai ääniefektit puuttua pelistä.

        Mattel Intellivisionissa on muistia 1352 tavua, joten huono laite, ei se muisti riitä oikein mihinkään, sen pelit olivat sen vuoksi hyvin yksinkertaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eipä tietenkään, näissä jotd:n käännöksissä käytetään alkuperäisen kolikkopelin koodia hyväksi, ja käännetään m68k-konekielelle automaattisesti jonkun ohjelman avulla. Tuolloin 80-luvun alussa, myös 8-bittisiä prosessoreita käytettiin paljon kolikkopeleissä , kuten Z80/6502. Nämä ovat todella huonoja verrattuna jopa 68000-prosessoriin, joka löytyy A500/A600/A1000/A2000:sta.

        Myös kolikkopelin assetit, kuten äänet ja grafiikka ovat käytettävissä, ja ne täytyy sovittaa Amigalle natiivisti jonkun oman rajapinnan kautta. Sovitustyössä Amigalle täytyy myös grafiikan värejä vähentää, jos niitä on liikaa, ja äänenlaatua ehkä muuttaa, jos äänikanavia on liikaa, yms. Nopeimmilla Amiga-koneilla saa mahdollisesti enemmän frameja ruudulle, ja jos muistia on liian vähän, voivat musiikit tai ääniefektit puuttua pelistä.

        Mattel Intellivisionissa on muistia 1352 tavua, joten huono laite, ei se muisti riitä oikein mihinkään, sen pelit olivat sen vuoksi hyvin yksinkertaisia.

        Intellivisionista puheenollen, siitähän piti tulla uusi konsoliversio, jonka nimi hivenen muistutti Amigaa, nimittäin Intellivision Amico, mutta siitä nyt ei sitten tullutkaan mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Intellivisionista puheenollen, siitähän piti tulla uusi konsoliversio, jonka nimi hivenen muistutti Amigaa, nimittäin Intellivision Amico, mutta siitä nyt ei sitten tullutkaan mitään.

        Jotkut Intellivisionin pelit olivat kyllä melko hyviä, esim. Swords & Serpents, AD&D, Night Stalker, ja Dracula, voisi portata Amigallekin. Tuossa Serpentissä muisti loppui kesken, ja siinä oli vain lohikäärme pelin lopussa, mutta sen kanssa ei voinut taistella. Intellivisioon sai myös näppäimistön, joten sitä voitiin jotenkin ohjelmoida muistaakseni.


    • Anonyymi

      Muistatko muuten pelin Amigalla; Test Drive 2 - The Duel... jossa vastakkain Ferrari F40 ja Porsche 959 kai

      • Anonyymi

        Amigan aikoina autopeleissä oli aina vielä näitä superkalliita unelma-autoja, eikä tavallisia autoja.
        Sitten tuli Playstation ja Gran Turismo, jossa oli mukana arkipäiväisiä tavallisiakin autoja, ja suosio räjähti pilviin.
        Olisikohan Amigallekin kannattanut tehdä joku tavallisista autoista koostuva autopeli?


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - PerSut tykittää - Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi!!

      Entistä rajumpi elinkautinen tulee – Vaaralliset tappajat vankilaan jopa loppuelämäksi Henkirikosten uusijat voidaan ja
      Maailman menoa
      196
      22552
    2. Some kuhisee Sanna Marinista: "Wau"

      Sanna Marinia hehkutetaan. Muun muassa Jodelissa kommentoidaan The Sunday Timesin julkaisemaa kuvaa Marinista. Hän ant
      Maailman menoa
      99
      9829
    3. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

      Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      53
      7733
    4. Äärioikeistopurran nukke Petteri Lapanen paniikissa

      Kun Suomen historian paras pääministeri antoi vankan lausunnon, kuinka "keskustelu politiikassa on käpertynyt lähinnä va
      Maailman menoa
      95
      6502
    5. SIELTÄ SE TULI: Kepu-Kurvinen: "Emme enää lähde punavihreään hallitukseen"

      Nyt muuten nauretaan loppuviikko, että tähänkö kaatui Lindtmanin pääministerihaaveet. "Antti Kurvisen mukaan puolue ei
      Maailman menoa
      193
      6227
    6. Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut

      Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m
      Maailman menoa
      64
      5830
    7. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      61
      5330
    8. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      51
      5223
    9. HS - Sanna Marinin kirja on priimaluokan vedätys!

      Kirja-arvio|Toivo on tekoja tulisi ensisijaisesti nähdä maineen rahallisen hyödyntämisen voimaannuttavana merkkipaaluna.
      Maailman menoa
      121
      4863
    10. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

      eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      107
      4564
    Aihe