Vanhoja kolikkopelikäännöksiä tullut Amigalle viime aikoina: Xevious, Scramble, Galaxian, Tapper

Anonyymi-ap

Nämä ovat tyyliä vuoden 1979-83 kolikkopelikäännöksiä, ja ilmaisia. Osa koodista on käännetty suoraan Z80-konekielestä m68k-konekieleen, joten tarkkuus käännöksissä on hyvä.

Xevious, tämä peli aloitti vertikaalisten räiskintäpelien vyöryn vuonna 1982, ainakin pelissä on kauhea taustasoundi, mutta peli vaatii A1200:n, sen värimäärän ja objektien vuoksi. Peli käännettiin aikoinaan myös C64:lle, ja se oli kerrassaan kauhea sotku.
https://m.youtube.com/watch?v=77AxvlBDizM

Scramble, tämä on klassinen horisontaalinen ampumapeli vuodelta 1981, jossa myös pommitetaan. Tämä peli toimii myös A500:lla, ja muitakin versioita samasta pelistä lienee tehty aikaisemmin Amigalle, mutta tämä on selvästi tarkin käännös tähän asti.
https://m.youtube.com/watch?v=mcxeZ9XvxEc

Galaxian on vuoden 1979 arcadepeli, joka oli Namcon vastaus klassiseen Space Invaders peliin. Pelissä on parempi grafiikka, ja se on monimutkaisempi.
https://m.youtube.com/watch?v=-hbAi8NEjSY

Tapper on yksinkertainen kaljatuoppipeli vuodelta 1983, jossa veivataan tuoppeja asiakkaille. Peli vaatii 1 MB chip muistia, mutta toimii myös A500:lla.
https://m.youtube.com/watch?v=Uf7SMiGiTR8

13

571

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Andri Jermak ❤️ Volodymyr Zelensky 💩 Gay-suhteessa.

        Voi miten sööttiä, oikeeta natsirakkautta.,
        ----------------------------------------------------
        Yli miljoona tapatettua Ukrainalaista! Koska Zelenskyi on Psykopaatti!


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mikä on kolikkopelejäkin vanhempi peli?
      - kalikkapeli

    • Anonyymi

      Tässä vielä paljon uusia käännöksiä jotdltä, vaikka osa näistä toimivat A500:lla, osa vaatii enemmän muistia (jopa 2MB). AGA-Amigoilla saa yleensä 50 FPS ja enemmän värejä näytölle. Jotkut pelit vaativat lisäksi myös FAST-muistia toimiakseen täydellisesti. Vaikka nämä kolikkopelikäännökset ovat 1980-luvun alun pelejä, niitä on vaikeaa saada toimimaan täydellisesti A500:lla, joko ruudunpäivitys on 25 FPS tai värejä ei ole tarpeeksi.

      Pooyan vuodelta 1982:
      https://jotd666.itch.io/pooyan

      Elevator action:
      https://jotd666.itch.io/elevator-action-500

      Moonpatrol:
      https://jotd666.itch.io/moonpatrol500

      Galaga:
      https://jotd666.itch.io/galaga500

      Phoenix:
      https://jotd666.itch.io/phoenix500

    • Anonyymi

      Jotd on taas julkaissut uuden kolikkopelikäännöksen, Gyruss vuodelta 1983. Peli vaatii OCS-koneen, jossa vähintään 1 MB muistia, mutta 2 MB:lla FAST-muistia saa enemmän ja parempilaatuista ääntä ja taustalla olevan tähtikentän. Lisätehoja vaaditaan myös (68030), jotta saisi paremman ruudunpäivityksen (50 FPS), muuten peli pyörii 25 FPS:llä peruskoneella (myös A1200).

      Peli on tarkka käännös kolikkopelistä, mutta samanaikaisesti voi olla enemmän ääniä kuin alkuperäisessä, koska tuossa käytetty Amigalle kehitettyä äänimikseriä.

      https://m.youtube.com/watch?v=gGKPlxrZynk

    • Anonyymi

      Tässä olisi vielä yksi käännös vuodelta 1981, Lock'n Chase, on yksinkertainen peli, joka portattiin noin viikossa. Nopeastihan nämä menee, kun on ainakin puoliammattilaiset vauhdissa. Toimii 50 FPS:llä A500:lla, mikä myös kertoo pelin yksinkertaisuudesta.

      https://m.youtube.com/watch?v=_PPGeZSiFc4

      • Anonyymi

        Mulla oli tässä välillä Mattel Intellivision pelikonsoli vuodelta 1981 ja sille tuo Lock 'n Chase peli. Intellivision oli vissiin ensimmäinen 16-bittinen pelikonsoli, liekö tätä käytetty sitten Amigalle kääntäessä hyödyksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla oli tässä välillä Mattel Intellivision pelikonsoli vuodelta 1981 ja sille tuo Lock 'n Chase peli. Intellivision oli vissiin ensimmäinen 16-bittinen pelikonsoli, liekö tätä käytetty sitten Amigalle kääntäessä hyödyksi?

        No eipä tietenkään, näissä jotd:n käännöksissä käytetään alkuperäisen kolikkopelin koodia hyväksi, ja käännetään m68k-konekielelle automaattisesti jonkun ohjelman avulla. Tuolloin 80-luvun alussa, myös 8-bittisiä prosessoreita käytettiin paljon kolikkopeleissä , kuten Z80/6502. Nämä ovat todella huonoja verrattuna jopa 68000-prosessoriin, joka löytyy A500/A600/A1000/A2000:sta.

        Myös kolikkopelin assetit, kuten äänet ja grafiikka ovat käytettävissä, ja ne täytyy sovittaa Amigalle natiivisti jonkun oman rajapinnan kautta. Sovitustyössä Amigalle täytyy myös grafiikan värejä vähentää, jos niitä on liikaa, ja äänenlaatua ehkä muuttaa, jos äänikanavia on liikaa, yms. Nopeimmilla Amiga-koneilla saa mahdollisesti enemmän frameja ruudulle, ja jos muistia on liian vähän, voivat musiikit tai ääniefektit puuttua pelistä.

        Mattel Intellivisionissa on muistia 1352 tavua, joten huono laite, ei se muisti riitä oikein mihinkään, sen pelit olivat sen vuoksi hyvin yksinkertaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eipä tietenkään, näissä jotd:n käännöksissä käytetään alkuperäisen kolikkopelin koodia hyväksi, ja käännetään m68k-konekielelle automaattisesti jonkun ohjelman avulla. Tuolloin 80-luvun alussa, myös 8-bittisiä prosessoreita käytettiin paljon kolikkopeleissä , kuten Z80/6502. Nämä ovat todella huonoja verrattuna jopa 68000-prosessoriin, joka löytyy A500/A600/A1000/A2000:sta.

        Myös kolikkopelin assetit, kuten äänet ja grafiikka ovat käytettävissä, ja ne täytyy sovittaa Amigalle natiivisti jonkun oman rajapinnan kautta. Sovitustyössä Amigalle täytyy myös grafiikan värejä vähentää, jos niitä on liikaa, ja äänenlaatua ehkä muuttaa, jos äänikanavia on liikaa, yms. Nopeimmilla Amiga-koneilla saa mahdollisesti enemmän frameja ruudulle, ja jos muistia on liian vähän, voivat musiikit tai ääniefektit puuttua pelistä.

        Mattel Intellivisionissa on muistia 1352 tavua, joten huono laite, ei se muisti riitä oikein mihinkään, sen pelit olivat sen vuoksi hyvin yksinkertaisia.

        Intellivisionista puheenollen, siitähän piti tulla uusi konsoliversio, jonka nimi hivenen muistutti Amigaa, nimittäin Intellivision Amico, mutta siitä nyt ei sitten tullutkaan mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Intellivisionista puheenollen, siitähän piti tulla uusi konsoliversio, jonka nimi hivenen muistutti Amigaa, nimittäin Intellivision Amico, mutta siitä nyt ei sitten tullutkaan mitään.

        Jotkut Intellivisionin pelit olivat kyllä melko hyviä, esim. Swords & Serpents, AD&D, Night Stalker, ja Dracula, voisi portata Amigallekin. Tuossa Serpentissä muisti loppui kesken, ja siinä oli vain lohikäärme pelin lopussa, mutta sen kanssa ei voinut taistella. Intellivisioon sai myös näppäimistön, joten sitä voitiin jotenkin ohjelmoida muistaakseni.


    • Anonyymi

      Muistatko muuten pelin Amigalla; Test Drive 2 - The Duel... jossa vastakkain Ferrari F40 ja Porsche 959 kai

      • Anonyymi

        Amigan aikoina autopeleissä oli aina vielä näitä superkalliita unelma-autoja, eikä tavallisia autoja.
        Sitten tuli Playstation ja Gran Turismo, jossa oli mukana arkipäiväisiä tavallisiakin autoja, ja suosio räjähti pilviin.
        Olisikohan Amigallekin kannattanut tehdä joku tavallisista autoista koostuva autopeli?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ei sua enään tunnista

      Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      92
      5308
    2. Huomenet naiselle

      Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      56
      4141
    3. Mikä kaivatussasi kolahti?

      Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      25
      2239
    4. Etsin vastaantulevista sua

      Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      2088
    5. Kaikesta muusta

      Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1815
    6. Hyvää yötä.

      Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1474
    7. Ajatteletko koskaan

      Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      32
      1293
    8. Tekis mieli lähestyä sua

      Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      20
      1076
    9. Kyllä hävettää!

      Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      21
      1010
    10. T, miten mun pitäis toimia

      Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      43
      1001
    Aihe