Vanhoja kolikkopelikäännöksiä tullut Amigalle viime aikoina: Xevious, Scramble, Galaxian, Tapper

Anonyymi-ap

Nämä ovat tyyliä vuoden 1979-83 kolikkopelikäännöksiä, ja ilmaisia. Osa koodista on käännetty suoraan Z80-konekielestä m68k-konekieleen, joten tarkkuus käännöksissä on hyvä.

Xevious, tämä peli aloitti vertikaalisten räiskintäpelien vyöryn vuonna 1982, ainakin pelissä on kauhea taustasoundi, mutta peli vaatii A1200:n, sen värimäärän ja objektien vuoksi. Peli käännettiin aikoinaan myös C64:lle, ja se oli kerrassaan kauhea sotku.
https://m.youtube.com/watch?v=77AxvlBDizM

Scramble, tämä on klassinen horisontaalinen ampumapeli vuodelta 1981, jossa myös pommitetaan. Tämä peli toimii myös A500:lla, ja muitakin versioita samasta pelistä lienee tehty aikaisemmin Amigalle, mutta tämä on selvästi tarkin käännös tähän asti.
https://m.youtube.com/watch?v=mcxeZ9XvxEc

Galaxian on vuoden 1979 arcadepeli, joka oli Namcon vastaus klassiseen Space Invaders peliin. Pelissä on parempi grafiikka, ja se on monimutkaisempi.
https://m.youtube.com/watch?v=-hbAi8NEjSY

Tapper on yksinkertainen kaljatuoppipeli vuodelta 1983, jossa veivataan tuoppeja asiakkaille. Peli vaatii 1 MB chip muistia, mutta toimii myös A500:lla.
https://m.youtube.com/watch?v=Uf7SMiGiTR8

15

844

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Andri Jermak ❤️ Volodymyr Zelensky 💩 Gay-suhteessa.

        Voi miten sööttiä, oikeeta natsirakkautta.,
        ----------------------------------------------------
        Yli miljoona tapatettua Ukrainalaista! Koska Zelenskyi on Psykopaatti!


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mikä on kolikkopelejäkin vanhempi peli?
      - kalikkapeli

    • Anonyymi

      Tässä vielä paljon uusia käännöksiä jotdltä, vaikka osa näistä toimivat A500:lla, osa vaatii enemmän muistia (jopa 2MB). AGA-Amigoilla saa yleensä 50 FPS ja enemmän värejä näytölle. Jotkut pelit vaativat lisäksi myös FAST-muistia toimiakseen täydellisesti. Vaikka nämä kolikkopelikäännökset ovat 1980-luvun alun pelejä, niitä on vaikeaa saada toimimaan täydellisesti A500:lla, joko ruudunpäivitys on 25 FPS tai värejä ei ole tarpeeksi.

      Pooyan vuodelta 1982:
      https://jotd666.itch.io/pooyan

      Elevator action:
      https://jotd666.itch.io/elevator-action-500

      Moonpatrol:
      https://jotd666.itch.io/moonpatrol500

      Galaga:
      https://jotd666.itch.io/galaga500

      Phoenix:
      https://jotd666.itch.io/phoenix500

    • Anonyymi

      Jotd on taas julkaissut uuden kolikkopelikäännöksen, Gyruss vuodelta 1983. Peli vaatii OCS-koneen, jossa vähintään 1 MB muistia, mutta 2 MB:lla FAST-muistia saa enemmän ja parempilaatuista ääntä ja taustalla olevan tähtikentän. Lisätehoja vaaditaan myös (68030), jotta saisi paremman ruudunpäivityksen (50 FPS), muuten peli pyörii 25 FPS:llä peruskoneella (myös A1200).

      Peli on tarkka käännös kolikkopelistä, mutta samanaikaisesti voi olla enemmän ääniä kuin alkuperäisessä, koska tuossa käytetty Amigalle kehitettyä äänimikseriä.

      https://m.youtube.com/watch?v=gGKPlxrZynk

    • Anonyymi

      Tässä olisi vielä yksi käännös vuodelta 1981, Lock'n Chase, on yksinkertainen peli, joka portattiin noin viikossa. Nopeastihan nämä menee, kun on ainakin puoliammattilaiset vauhdissa. Toimii 50 FPS:llä A500:lla, mikä myös kertoo pelin yksinkertaisuudesta.

      https://m.youtube.com/watch?v=_PPGeZSiFc4

      • Anonyymi

        Mulla oli tässä välillä Mattel Intellivision pelikonsoli vuodelta 1981 ja sille tuo Lock 'n Chase peli. Intellivision oli vissiin ensimmäinen 16-bittinen pelikonsoli, liekö tätä käytetty sitten Amigalle kääntäessä hyödyksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla oli tässä välillä Mattel Intellivision pelikonsoli vuodelta 1981 ja sille tuo Lock 'n Chase peli. Intellivision oli vissiin ensimmäinen 16-bittinen pelikonsoli, liekö tätä käytetty sitten Amigalle kääntäessä hyödyksi?

        No eipä tietenkään, näissä jotd:n käännöksissä käytetään alkuperäisen kolikkopelin koodia hyväksi, ja käännetään m68k-konekielelle automaattisesti jonkun ohjelman avulla. Tuolloin 80-luvun alussa, myös 8-bittisiä prosessoreita käytettiin paljon kolikkopeleissä , kuten Z80/6502. Nämä ovat todella huonoja verrattuna jopa 68000-prosessoriin, joka löytyy A500/A600/A1000/A2000:sta.

        Myös kolikkopelin assetit, kuten äänet ja grafiikka ovat käytettävissä, ja ne täytyy sovittaa Amigalle natiivisti jonkun oman rajapinnan kautta. Sovitustyössä Amigalle täytyy myös grafiikan värejä vähentää, jos niitä on liikaa, ja äänenlaatua ehkä muuttaa, jos äänikanavia on liikaa, yms. Nopeimmilla Amiga-koneilla saa mahdollisesti enemmän frameja ruudulle, ja jos muistia on liian vähän, voivat musiikit tai ääniefektit puuttua pelistä.

        Mattel Intellivisionissa on muistia 1352 tavua, joten huono laite, ei se muisti riitä oikein mihinkään, sen pelit olivat sen vuoksi hyvin yksinkertaisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No eipä tietenkään, näissä jotd:n käännöksissä käytetään alkuperäisen kolikkopelin koodia hyväksi, ja käännetään m68k-konekielelle automaattisesti jonkun ohjelman avulla. Tuolloin 80-luvun alussa, myös 8-bittisiä prosessoreita käytettiin paljon kolikkopeleissä , kuten Z80/6502. Nämä ovat todella huonoja verrattuna jopa 68000-prosessoriin, joka löytyy A500/A600/A1000/A2000:sta.

        Myös kolikkopelin assetit, kuten äänet ja grafiikka ovat käytettävissä, ja ne täytyy sovittaa Amigalle natiivisti jonkun oman rajapinnan kautta. Sovitustyössä Amigalle täytyy myös grafiikan värejä vähentää, jos niitä on liikaa, ja äänenlaatua ehkä muuttaa, jos äänikanavia on liikaa, yms. Nopeimmilla Amiga-koneilla saa mahdollisesti enemmän frameja ruudulle, ja jos muistia on liian vähän, voivat musiikit tai ääniefektit puuttua pelistä.

        Mattel Intellivisionissa on muistia 1352 tavua, joten huono laite, ei se muisti riitä oikein mihinkään, sen pelit olivat sen vuoksi hyvin yksinkertaisia.

        Intellivisionista puheenollen, siitähän piti tulla uusi konsoliversio, jonka nimi hivenen muistutti Amigaa, nimittäin Intellivision Amico, mutta siitä nyt ei sitten tullutkaan mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Intellivisionista puheenollen, siitähän piti tulla uusi konsoliversio, jonka nimi hivenen muistutti Amigaa, nimittäin Intellivision Amico, mutta siitä nyt ei sitten tullutkaan mitään.

        Jotkut Intellivisionin pelit olivat kyllä melko hyviä, esim. Swords & Serpents, AD&D, Night Stalker, ja Dracula, voisi portata Amigallekin. Tuossa Serpentissä muisti loppui kesken, ja siinä oli vain lohikäärme pelin lopussa, mutta sen kanssa ei voinut taistella. Intellivisioon sai myös näppäimistön, joten sitä voitiin jotenkin ohjelmoida muistaakseni.


    • Anonyymi

      Muistatko muuten pelin Amigalla; Test Drive 2 - The Duel... jossa vastakkain Ferrari F40 ja Porsche 959 kai

      • Anonyymi

        Amigan aikoina autopeleissä oli aina vielä näitä superkalliita unelma-autoja, eikä tavallisia autoja.
        Sitten tuli Playstation ja Gran Turismo, jossa oli mukana arkipäiväisiä tavallisiakin autoja, ja suosio räjähti pilviin.
        Olisikohan Amigallekin kannattanut tehdä joku tavallisista autoista koostuva autopeli?


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Tässä olisi Zippy Race tulossa A500:lle, se on vuoden 1983 kolikkopeli, jossa kilpaillaan moottoripyörällä. Tällä kertaa ei kyllä Segan Super Hang-On tasolla. Modern Vintage Gamerilta, joka aikaisemmin porttasi Cannonball - The Enhanced OutRun Enginen high-end Amigoille. Julkaisuajankohta on tällä hetkellä vuonna 2026.

      https://m.youtube.com/watch?v=n5fBdYuIKqg

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

      Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      244
      4318
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

      se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      120
      2774
    3. Miten löydän sinut

      Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      41
      2532
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

      Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      85
      1529
    5. Vaikea tilanne

      Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      116
      1476
    6. Milloin kaivatullasi

      .. on nimipäivä?
      Ikävä
      48
      1199
    7. Kehtaisitko näyttäytyä

      kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      81
      1135
    8. Ne viimeiset kerrat

      Kun katsoit minua niin lämpimästi. En unohda sitä ❤️
      Ikävä
      59
      993
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

      Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      45
      986
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

      Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      176
      977
    Aihe