Farmasian valintakoe 2023

Anonyymi-ap

Mitä mieltä tämän vuoden pääsykokeesta? :)

142

8595

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kemia helppo, aineisto vaikea.

    • Anonyymi

      Joo aineisto oli aika haastava. Tiedättekö tuleeko mallisvastaukset nettiin jossain vaiheessa? Jos, niin milloin? 😅

      • Anonyymi

        Helsingin yliopiston sivuille heinäkuussa (tämän hetken tiedon mukaan).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsingin yliopiston sivuille heinäkuussa (tämän hetken tiedon mukaan).

        Okei, kiitoksia :)


      • Anonyymi

        Mun mielestä myös kemia oli melko helppo ja aineisto taas tosi vaikea 😅


    • Anonyymi

      Kuinka moneen kysymykseen saitte vastattua?
      Itse vastasin 26 kysymykseen, 15 kemiasta ja 11 materiaaliosiosta. En tiedä mahtaako riittää mihinkään.

      • Anonyymi

        Vastasin 17 kysymykseen kemiasta ja 13 aineistosta, mutta tiedän ainakin muutamia menneen aineistosta väärin (pohdin muutaman vaihtoehdon välillä.) Olis kannattanut jättää vastaamatta vaan suosiolla 😬 Saa nähdä riittääkö🤔


    • Anonyymi

      Minkälainen oli aineisto tänä vuonna? Mikä aihe?

      • Anonyymi

        Aineisto käsitteli veren hyytymistekijöitä.


    • Anonyymi

      Omasta mielestä aineisto-osio oli helpompi kuin kemian osio, mutta se taitaa olla vain, koska en kerrannut kemiasta juuri mitään. Koko kemian osiossa oli vain 1 tehtävä liittyen aiheeseen, jota kertasin ja sekin lasku jäi kesken, kun aika loppui.

    • Anonyymi

      Mitä veikkaatte pisterajoi farmasialle? Viime vuon ja oli 12.5p Jos muistan oikein

    • Anonyymi

      Oon ensikertalaisena hakemassa, vastasin 15 kysymykseen kemiasta ja 8 aineistosta. Farmasialle paikka on jo papereilla, mutta tahtoisin proviisoriksi. Vastasin vain kysymyksiin, joista olin aika varma. Jos olin kahden välillä niin en vastannut ollenkaan. Nyt jännitetään sitten vaan.

      • Anonyymi

        Lisäyksenä tuohon että haen siis Kuopioon.


    • Anonyymi

      Oli aika haastava. Aineisto, sekä kemian osuus.
      Parhaani yritin ja tyhmänä lähdin arvailemaan nii mistä en ollut varma. Jälkeenpäin mietin olisko ollu järkevämpää jättää vastaamatta....
      Milloinkohan tulokset tulee...Kesäkuun lopussa vai meneeköhän heinäkuulle....

    • Anonyymi

      Koe oli minusta kans tosi hankala. Aineisto osuus varsinki en saanut kuin 6 kohtaan vastauksen :< kemian osuuteen vastasin 16 tehtävään. Ei taida proviisoriksi nuilla päästä.

      • Anonyymi

        Sama 6 aineisto tehtävää ja 15 kemiaa. Englannin kielinen aineisto oli yllättävä


    • Anonyymi

      Muistaako kukaan mitä oli turvallista käyttää valsartaanin kanssa. Vaihtoehtoina oli K-vitamiini, trombiini ja kaks muuta.

      • Anonyymi

        En kyllä muista, että olisi ollut valsartaanista kysymystä. Ibuprofeenista, varfariinista, K-vitamiinista, ASAsta, klopidogreelistä, apiksabaanista, hepariinista, fondaparinuuksista ja daltepariinista oli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En kyllä muista, että olisi ollut valsartaanista kysymystä. Ibuprofeenista, varfariinista, K-vitamiinista, ASAsta, klopidogreelistä, apiksabaanista, hepariinista, fondaparinuuksista ja daltepariinista oli.

        Mitä oli turvallista käyttää varfariinin kanssa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä oli turvallista käyttää varfariinin kanssa?

        Jos tarkoitat sitä, että mitä voidaan käyttää varfariinin yliannostukseen niin K-vitamiini.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tarkoitat sitä, että mitä voidaan käyttää varfariinin yliannostukseen niin K-vitamiini.

        Tarkoitin tehtävää jossa kysyttiin mitä on turvallista ja suositeltavaa käyttää k-vitamiinin kanssa. Vaihtoehtona oli varfariini ja 3muuta vaihtoehtoa


    • Anonyymi

      Ite saan noiden Valkemistin vastauksien perusteella kemiasta noin 14 pistettä. Aineistosta vastasin mielestäni 10-12 kysymykseen ja haen valmistuneena farmaseuttina proviisoriksi. Vähän kyllä tuntuu että ei riitä… :(

      • Anonyymi

        Hei kerro lisää, onko siis kysymykset ja vastaukset jossain?


      • Anonyymi

        Sain valkemistin vastauksien perusteella 7p. Ei kyllä hyvin mennyt, tyhmiä virheitä. Aineistosta ehkä toiset 7p.


      • Anonyymi

        Voi vitsit. Valkemistin koe nyt tehty ja sain vain 9 pistettä kasaan. Kaksi tyhmää virhettä mistä tulee miinusta yhteensä 1p. Lisäksi stressaan nyt sitä, että olen melko varma että koejärjestelmä ilmoitti että olen vastannut 15 kemian kysymykseen, mutta nyt kun näen kysymykset olen taas melko varma että olen vastannut vain 13 kysymykseen. Jos olenkin vahingossa klikannut jotain vastaukisa, niin varmasti on niistä vielä tullut miinuspisteitä. Eli tulos voi olla vielä matalampi kuin 9 pistettä. Kyllä harmittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi vitsit. Valkemistin koe nyt tehty ja sain vain 9 pistettä kasaan. Kaksi tyhmää virhettä mistä tulee miinusta yhteensä 1p. Lisäksi stressaan nyt sitä, että olen melko varma että koejärjestelmä ilmoitti että olen vastannut 15 kemian kysymykseen, mutta nyt kun näen kysymykset olen taas melko varma että olen vastannut vain 13 kysymykseen. Jos olenkin vahingossa klikannut jotain vastaukisa, niin varmasti on niistä vielä tullut miinuspisteitä. Eli tulos voi olla vielä matalampi kuin 9 pistettä. Kyllä harmittaa.

        jos laitat jättä vastamatt se laske että sekin vastasu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jos laitat jättä vastamatt se laske että sekin vastasu

        Ah, kiitos tästä! Hiukan helpottaa oloa!


    • Anonyymi

      onko joku tietää että milloin tulokset voi olla kun Amk tulokset tullut jo tänään

      • Anonyymi

        Viimeistään 7.7. Tulokset tulivat viime vuonna 28.6, eli voi vielä kestää, valitettavasti.


    • Anonyymi

      mitä on alin hyväksymis Piste teidän mielessä voiko olla 10!

      • Anonyymi

        Riippu tietty mihin hakee (farmaseutti, farmaseutti+proviisori, proviisori, lisäksi paikkakunta). Ajattelen että pisteraja voi olla melko matala koska oli mielestäni taas aika haastava koe missä aika varmastikin loppui kesken monella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippu tietty mihin hakee (farmaseutti, farmaseutti proviisori, proviisori, lisäksi paikkakunta). Ajattelen että pisteraja voi olla melko matala koska oli mielestäni taas aika haastava koe missä aika varmastikin loppui kesken monella.

        farmaseutti kuopio .....kyllä oli erityisesti ainesto osuus :(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        farmaseutti kuopio .....kyllä oli erityisesti ainesto osuus :(

        Veikkaisin että pääsee Kuopioon lukemaan farmaseutiksi 10 pisteellä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Veikkaisin että pääsee Kuopioon lukemaan farmaseutiksi 10 pisteellä

        Entä Helsinkiin? Onko Helsinkiin yleensä hieman korkeampi pisteraja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä Helsinkiin? Onko Helsinkiin yleensä hieman korkeampi pisteraja

        Helsinkiin oli viime vuonna farmaseutiksi hieman korkeampi pisteraja ollen 12.75p ja Kuopioon 10.75p. Kuopioon oli proviisoriksi 25.25p ja helsinkiin proviisoriksi 24.5p. Näihin laskettu varasijoilta hyväksytyt. Luulen, että tänäkin vuonna on melko matalat pisterajat, sillä aineisto oli haastava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsinkiin oli viime vuonna farmaseutiksi hieman korkeampi pisteraja ollen 12.75p ja Kuopioon 10.75p. Kuopioon oli proviisoriksi 25.25p ja helsinkiin proviisoriksi 24.5p. Näihin laskettu varasijoilta hyväksytyt. Luulen, että tänäkin vuonna on melko matalat pisterajat, sillä aineisto oli haastava.

        Kiitti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsinkiin oli viime vuonna farmaseutiksi hieman korkeampi pisteraja ollen 12.75p ja Kuopioon 10.75p. Kuopioon oli proviisoriksi 25.25p ja helsinkiin proviisoriksi 24.5p. Näihin laskettu varasijoilta hyväksytyt. Luulen, että tänäkin vuonna on melko matalat pisterajat, sillä aineisto oli haastava.

        Nämä olivatkin siis toiskertalaisten pisterajoja tai koevalintajono kaikille hakijoille eikä ensikertalaisten hakijoiden :)


    • Anonyymi

      ÅA tuli kuulemma tulokset ja siellä proviisorin koeraja 14.5 pinnaa.

      • Anonyymi

        Okei. Mikäköhän on ollut viime vuonna siellä pisteraja ? :)


      • Anonyymi

        Höpöhöpö tulokset ei o viel tullu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpöhöpö tulokset ei o viel tullu

        Tytär sai tänään ÅA tulokset, pisteraja ensihakijat kolmevuotinen oli 6,25 tai 6,75 (huono muisti)


      • Anonyymi

        Voin vahvistaa tuon pisterajan. Helsingin tulos ei näy vielä eikä ole palkkiakaan. Vipusen mukaan viime vuoden pisterajat valintakoehaussa oli:

        Proviisori: HY 24,00 UEF 23,25 ÅA 10,25
        Prov+farm: HY 21,50 UEF 16,50 ÅA 20,25
        Farmaseutti: HY 9,50 UEF 7,50 ÅA 2,00

        Tuo ÅA:n pisteraja saattaa kyllä tippua sen jälkeen kun suomenkielisten yliopistojen tulokset saapuu. Itsekin hain sinne vain varmuuden vuoksi enkä osaa puhua ruotsia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voin vahvistaa tuon pisterajan. Helsingin tulos ei näy vielä eikä ole palkkiakaan. Vipusen mukaan viime vuoden pisterajat valintakoehaussa oli:

        Proviisori: HY 24,00 UEF 23,25 ÅA 10,25
        Prov farm: HY 21,50 UEF 16,50 ÅA 20,25
        Farmaseutti: HY 9,50 UEF 7,50 ÅA 2,00

        Tuo ÅA:n pisteraja saattaa kyllä tippua sen jälkeen kun suomenkielisten yliopistojen tulokset saapuu. Itsekin hain sinne vain varmuuden vuoksi enkä osaa puhua ruotsia.

        Löysin vipusesta kohdan josta saa näkyviin pelkästään ei-ensikertalaiset hakijat, eli heille viime vuoden rajat oli:

        Proviisori: HY 24,00 UEF 23,25 ÅA 10,25
        Prov+farm: HY 24,50 UEF 25,25 ÅA 20,25
        Farmaseutti: HY 12,75 UEF 10,25 ÅA 6,50


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voin vahvistaa tuon pisterajan. Helsingin tulos ei näy vielä eikä ole palkkiakaan. Vipusen mukaan viime vuoden pisterajat valintakoehaussa oli:

        Proviisori: HY 24,00 UEF 23,25 ÅA 10,25
        Prov farm: HY 21,50 UEF 16,50 ÅA 20,25
        Farmaseutti: HY 9,50 UEF 7,50 ÅA 2,00

        Tuo ÅA:n pisteraja saattaa kyllä tippua sen jälkeen kun suomenkielisten yliopistojen tulokset saapuu. Itsekin hain sinne vain varmuuden vuoksi enkä osaa puhua ruotsia.

        Kannattaa miettiä tarkkaan otatko ÅA:n paikkaa vastaan vai haetko suosiolla uudestaan Helsinkiin, jos et nyt pääse. Helsingissä on ihan eri mahdollisuudet erikoistua eri alueisiin, eli voi vaikuttaa hyvinkin paljon tulevaisuuden uraan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa miettiä tarkkaan otatko ÅA:n paikkaa vastaan vai haetko suosiolla uudestaan Helsinkiin, jos et nyt pääse. Helsingissä on ihan eri mahdollisuudet erikoistua eri alueisiin, eli voi vaikuttaa hyvinkin paljon tulevaisuuden uraan.

        Niinpä, samaa mietin. Vielä odottelen pf tuloksia Helsinkiin ja toivon että 33p riittää.


    • Anonyymi

      Tuliko siis Helsingin tulokset?

      • Anonyymi

        Ei vielä toivotaan tänään että ei mennee ensiviikolla


    • Anonyymi

      Opintopolussa ainakin tulokset Kuopion proviisorihausta.

      • Anonyymi

        Mikä on pisteraja Kuopioon ja onko farmaseutti+proviisori tai pelkkä proviisori?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on pisteraja Kuopioon ja onko farmaseutti proviisori tai pelkkä proviisori?

        F + p, kaikkien jono 23.25 Kuopioon.

        F, kaikkien jono 7 Kuopioon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        F p, kaikkien jono 23.25 Kuopioon.

        F, kaikkien jono 7 Kuopioon.

        Hieman alhaisemmat rajat kuin viime vuonna. Mahtavaa! Mulla on siis toivoa päästä Helsinkiin.


    • Anonyymi

      Miten Kuopion on tullut mutta ei Helsingin

      • Anonyymi

        Muk mielestä Helsinki tuli viime vuonnakin muutaman tunnin myöhemmin jostain syystä


    • Anonyymi

      Helsingin tulokset tulivat juuri.
      Farmasia ensikert. 6.25. Kaikki 11.5
      Proviisori+ farmasia ensikert 19.25 kaikki 26.25

      • Anonyymi

        Pf-haun tulokset puuttuu, menee varmaan yli juhannuksen...


    • Anonyymi

      Oon kolmantena ensikertalaisten valintakoe jonossa kuopion proviisori+farmaseutti. Currently crying my eyes out ei oo toivoa varmaan.

      • Anonyymi

        Montako pistettä sait?


    • Anonyymi

      Yes, sisällä

      • Anonyymi

        Miten vastasit aineisto osuus annatko vinkkejä mä sain kemiasta 9 mutta aineistossa alle 1.5 en tie pitäisikö yrittää ensi vuonna olen niin surullinen


    • Anonyymi

      Kuopion farmaseutti+proviisori paikka saatu 17 pisteellä, oon niin onnellinen!!

      • Anonyymi

        Onnittelut! Minulla sama hakukohde ja just samat pisteet, mutta ei-ensikertalaisten kiintiössä....


    • Anonyymi

      Tulokset ei näy vielä… ei kai tänään enää voi tulla

    • Anonyymi

      Kyllä mua vähä ärsyttää et pf haun tulokset ei näy vielä ei ensikert… hakemas Helsinkiin ja kuopioon.

      • Anonyymi

        Jep varsinkin sen takia harmittaa kun kokeet on jo tarkistettu ja tiedän omat pisteet ÅA:n tuloksista, mutta Helsingissä ja Kuopiossa julkaistiin vain kandihaun tulokset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep varsinkin sen takia harmittaa kun kokeet on jo tarkistettu ja tiedän omat pisteet ÅA:n tuloksista, mutta Helsingissä ja Kuopiossa julkaistiin vain kandihaun tulokset.

        Missä ÅA:n tulokset näkyy? En löydä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä ÅA:n tulokset näkyy? En löydä!

        Ne näkyy sinne hakeneille opintopolussa ja lisäksi vipusessa näkyy sisään otettujen määrä eri hakujonoissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne näkyy sinne hakeneille opintopolussa ja lisäksi vipusessa näkyy sisään otettujen määrä eri hakujonoissa.

        Aivan. Pf tulokset tulee varmaan ensi viikolla.


    • Anonyymi

      Ite oon Helsinkiin proviisori+farmaseutti varasijalla 5 koepisteillä 24,5. Ei millään malttais odottaa et mitä käy.

      • Anonyymi

        Milloin sait tulokset?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Milloin sait tulokset?

        Eilen illalla ainaki ne huomasin sieltä. Ei sen tarkempaa tietoo ku en oo jatkuvasti kytänny


    • Anonyymi

      Kaikki jotka pääsi kerro miten valmistette aineistolle

      • Anonyymi

        En valmistautunut siihen erikseen mutta oon aikaisempien opintojen aikana lukenut englanniksi tieteellisiä artikkeleita. Kielitaidosta oli tänä vuonna hyötyä kun pystyi silmäilemään tekstiä nopeasti läpi. Vanhojen pääsykoetehtävien tekeminen oli itsellä suuri apu kemiassa ja voi auttaa myös ainestotehtävissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En valmistautunut siihen erikseen mutta oon aikaisempien opintojen aikana lukenut englanniksi tieteellisiä artikkeleita. Kielitaidosta oli tänä vuonna hyötyä kun pystyi silmäilemään tekstiä nopeasti läpi. Vanhojen pääsykoetehtävien tekeminen oli itsellä suuri apu kemiassa ja voi auttaa myös ainestotehtävissä.

        Itse sain kemiassa hyvä arvo 9 mutta ainesto tuli 0 kun vastasin 1 oikean ja 2 väärin


    • Anonyymi

      Monesko päivä koulu alkaa Helsingin f+p:llä

    • Anonyymi

      Onkohan mulla mahiksia päästä opiskelemaan f+p? Oon varasijalla 13 kuopioon ja 17 helsinkiin pisteillä 21. En ole ensikertalainen hakija vaan takana on jo muutama vuosi farmasian opintoja.

      • Anonyymi

        Mietin kanssa, kuinka paljon nuo sijat yleensä liikkuu. Olisiko kenelläkään tietoa aikaisemmilta vuosilta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mietin kanssa, kuinka paljon nuo sijat yleensä liikkuu. Olisiko kenelläkään tietoa aikaisemmilta vuosilta?

        Kyll niit aika paljo 50+


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyll niit aika paljo 50

        Mietin nimenomaan ei-ensikertalaisia, jotka hakee pääsykokeella


    • Anonyymi

      Voi vitsi... oli kyl vaikea koe, mutta jotain pisteitä sieltä tuli. Helsinkiin ei varmaan proviisoriksi ole mitään asiaa varasijalta 26?
      Sain nyt ei-ensikertalaisena paikan farmasiaan, mutta eipähän se tietysti riitä kun tavoitteet on korkeammalla. Viime vuonna en ottanut farmasian paikkaa vastaan, koska halusin vielä uudelleen lähteä yrittämään lääkikseen (ties monettako kertaa :D)

      • Anonyymi

        Milloin sait tulokset?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Milloin sait tulokset?

        Just nyt katsoin, ja oli päivittynyt opintopolkuun. Mulla menee tosiaan sinne 7.7. asti varmaan. koska näitä ennen oli neljän eri paikkakunnan lääkikset ylempinä hakuina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just nyt katsoin, ja oli päivittynyt opintopolkuun. Mulla menee tosiaan sinne 7.7. asti varmaan. koska näitä ennen oli neljän eri paikkakunnan lääkikset ylempinä hakuina.

        Haen pf sekä helsinkiin että kuopioon enkä ole saanut vieläkään vastausta. Siinä lukee edelleen “ opiskelijavalinta kesken” tuleeko vielä tänään tulokset?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Haen pf sekä helsinkiin että kuopioon enkä ole saanut vieläkään vastausta. Siinä lukee edelleen “ opiskelijavalinta kesken” tuleeko vielä tänään tulokset?

        Onpa tympeetä, jospa ne tulis tässä päivän mittaan. Erikoista, että ei näy samaan aikaan... ymmärrän, että Helsinki ja Kuopio pelaa kumpikin omaa peliään tässä valinnassa.


    • Anonyymi

      Vipusessa näkyy että Kuopioon on hyväksytty 12 hakijaa maisterihaussa (proviisori 2v). Mikähän siinä oli pisterajana?

      • Anonyymi

        Entäs Helsinki (pf-haku)?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs Helsinki (pf-haku)?

        Opintopolussa ei ole tuloksia ja vipusessa se on ainut farmasian koulutusohjelma, johon ei ole hyväksytty vielä ketään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opintopolussa ei ole tuloksia ja vipusessa se on ainut farmasian koulutusohjelma, johon ei ole hyväksytty vielä ketään.

        Kiitos vastauksesta! En itse löydä oikeat tiedot Vipusesta.


      • Anonyymi

        25,25p tällä hetkellä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        25,25p tällä hetkellä

        Kiitti!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitti!

        Tänään Kuopion maisterihaun pisteraja oli laskenut 23,25 pisteeseen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tänään Kuopion maisterihaun pisteraja oli laskenut 23,25 pisteeseen

        Åbo Akademin maisterihaun raja nyt 13p.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Åbo Akademin maisterihaun raja nyt 13p.

        Eikä??
        Hain Hesaan maisterihaussa, ei mitään toivoa...
        Pitänee harkita ruotsin opiskelua, jos pääsiskin ens vuonna Turkuun. Miten voi olla noin matala raja...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä??
        Hain Hesaan maisterihaussa, ei mitään toivoa...
        Pitänee harkita ruotsin opiskelua, jos pääsiskin ens vuonna Turkuun. Miten voi olla noin matala raja...

        Viime vuonna 10,25 eli sinnehän voi käytännössä vain kävellä sisään. Jos on ruotsista laudatur niin paikka on taattu. Myös kielikoe ja pari muuta vaihtoehtoa taisi olla sen perusteella mitä ymmärsin nettisivuilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viime vuonna 10,25 eli sinnehän voi käytännössä vain kävellä sisään. Jos on ruotsista laudatur niin paikka on taattu. Myös kielikoe ja pari muuta vaihtoehtoa taisi olla sen perusteella mitä ymmärsin nettisivuilta.

        Pakko kai alkaa selvittää tätä. Mahtaakohan vuosi riittää, jotta hallitsis ruotsin kunnolla. 😅


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pakko kai alkaa selvittää tätä. Mahtaakohan vuosi riittää, jotta hallitsis ruotsin kunnolla. 😅

        Ihan samaa mietin, että pitäisi varmaan alkaa miettimään Ruotsin opiskelua. Millainenkohan kielikoe on siellä🤔 Oliskohan mahdollista jos vuoden lukee niin läpäistä se🙈


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan samaa mietin, että pitäisi varmaan alkaa miettimään Ruotsin opiskelua. Millainenkohan kielikoe on siellä🤔 Oliskohan mahdollista jos vuoden lukee niin läpäistä se🙈

        Täältä löytyy tietoa kielitaidon osoittamisesta:
        https://www.abo.fi/sprakkrav-i-svenska/
        https://www.abo.fi/en/study/apply/swedish-language-requirements/

        Vuodessa varmasti oppii, jos on motivoitunut ja harjoittelee riittävästi kielen puhumista. Jos on saanut ylppäreistä eximian keskipitkästä tai magnan pitkästä ruotsista, voi myös harkita arvosanan korottamista yhdellä arvosanalla.

        Lisäksi jos ymmärsin oikein niin valmistunut farmaseutti voi todistaa kielitaidon myös tutkinnonsa pakollisen virkamiesruotsin hyvällä suullisella ja kirjallisella arvosanalla. Kun tein itse ruotsin kurssit niin muistaakseni niistä sai kaksi mahdollista arvosanaa. 2 = tyydyttävä ja 4 = hyvä. Eli sekä suullinen että kirjallinen arvosana pitäisi olla 4. Kannattaa kuitenkin varmistaa ÅA:sta pitääkö paikkansa. Sivuilta:

        "You have received the grade “good” or higher in a a language test or language studies in Swedish, the test/studies need to be part of a completed degree at a higher education institution."
        "Du har vid en högskola avlagt examen där det ingår ett språkprov eller språkstudier på svenska som intygar om muntlig och skriftlig förmåga på svenska (andra inhemska språket), med minst vitsordet goda insikter. (Den här punkten gäller inte utbildningsprogrammet i ekonomi!)"


    • Anonyymi

      Onko Helsingin pf-hausta jotain uutta tietoa?

      • Anonyymi

        Lisätiedot-palkki on ilmestynyt!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisätiedot-palkki on ilmestynyt!

        Mahtaako tarkoittaa että tulokset tulevat vielä tänään? Miten on ollut aikaisempina vuosina?


      • Anonyymi

        Nyt tuli. Pisteraja 23,75.

        Syksyllä nähdään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt tuli. Pisteraja 23,75.

        Syksyllä nähdään!

        Onnittelut! En taida päästä :(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt tuli. Pisteraja 23,75.

        Syksyllä nähdään!

        Onnittelut!


      • Anonyymi

        Onko Helsingin pf-jono liikkunut?


    • Anonyymi

      Joo-o, on tää tosiaan jännää. Taitaa olla tuo farmasia 3 v. meikäläisen 19 pisteellä ainut mahis, ja pienenä muuttujana, että saanko alanvaihtajana lähteä opintovapaalle. Jos en pääse opintovapaalle, teen taas vuoden vanhoja töitäni ja yritän sitten taas Proviisoriksi, jos siinä olis jo perustetta uskaltaa irtisanoutua työstä opiskelemaan.
      Joku kyseli, että miten valmistauduit kokeeseen, niin omalla kohdalla oli "pääaineena" lääkis Ke-Fy-Bi -hommelit, joten voimat eivät riittäneet farmasian aineistokokeeseen ponnistamiseen tänä vuonna. Jatkossa pitää koittaa lukea enemmän terveystietoon liittyviä artikkeleita ja käydä läpi vanhoja pääsykokeita myös aineistomielessä. Nyt olin lääkiskokeesta vielä puhki, ettei kisakunto ollut paras mahdollinen.

      • Anonyymi

        Onko lääkistulokset jo selvillä? Ajattelen siis että vaikka et proviisoriksi välttämättä pääse, niin onhan lääkiksen pääsykokeissa voinut mennä paremmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko lääkistulokset jo selvillä? Ajattelen siis että vaikka et proviisoriksi välttämättä pääse, niin onhan lääkiksen pääsykokeissa voinut mennä paremmin.

        Ei oo vielä lääkistulokset tullut, kokeneempi tuttuni arveli, että ne tulis ens maanantaina. Sehän voi liikuttaa proviisori-jonoa jonkin verran. .
        Omalla kohdalla on ollut hidasta kehitystä lääkis-saralla, joten en odota ihmeitä. Alkaa olla turnausväsymystä, kun olen kolmisen vuotta tehny kokopäivätyön ohella tätä pääsykoerumbaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei oo vielä lääkistulokset tullut, kokeneempi tuttuni arveli, että ne tulis ens maanantaina. Sehän voi liikuttaa proviisori-jonoa jonkin verran. .
        Omalla kohdalla on ollut hidasta kehitystä lääkis-saralla, joten en odota ihmeitä. Alkaa olla turnausväsymystä, kun olen kolmisen vuotta tehny kokopäivätyön ohella tätä pääsykoerumbaa.

        Hui, ymmärrän hyvin väsymystäsi. Muu elämä ei pysähdy vaikka valmistautuu pääsykokeisiin.


    • Anonyymi

      Onko Helsingin pf-jono liikkunut?

      • Anonyymi

        Helsingin yliopisto oli vissiin julkaissut alat, joiden tulokset tänään julkaistiin eikä lääkis ikävä kyllä tullut mainituksi. Kurja juttu. Tää olis varmaan voinut muuttaa tilannetta proviisori 2v. jonossa.


    • Anonyymi

      Hesan 3v+2v -jono on pikkuisen liikkunut: muut kuin Helsingin lääkis ilmoittaneet tulokset. Mulla jäi 9 pistettä Kuopion rajasta, eli sinne olen 148. jonossa. Lukuisia henkilöitä on siis samoilla pisteillä.
      Mun pitäisi tänään ilmoittaa työssä, lähdenkö opiskelemaan, koska nykyisessä työssä on muu rekrytointi näinä päivinä käynnissä. Saan opintovapaan, mutta kiusallisen hyvin olin petrannut viime vuodesta lääkis-saralla...!

      • Anonyymi

        Mitä päätit tehdä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä päätit tehdä?

        Nukutaan nyt yön yli :) kyllä mä oon opiskelun aloittamisen kannalla. Työkaverit ihailivat unelmien tavoittelusta ja niinhän se on, että rohkeasti vain eteenpäin :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nukutaan nyt yön yli :) kyllä mä oon opiskelun aloittamisen kannalla. Työkaverit ihailivat unelmien tavoittelusta ja niinhän se on, että rohkeasti vain eteenpäin :)

        En tiedä minkä ikäinen olet, mutta aikuisopintotukea voi saada enää vuodeksi, muistaakseni 1.8.2024 saakka. Ja muutenkin harvoin harmittaa sellaista mitä uskalsi tehdä, vaan useimmiten harmittaa sellaista mitä ei uskaltanut tehdä 😊


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä minkä ikäinen olet, mutta aikuisopintotukea voi saada enää vuodeksi, muistaakseni 1.8.2024 saakka. Ja muutenkin harvoin harmittaa sellaista mitä uskalsi tehdä, vaan useimmiten harmittaa sellaista mitä ei uskaltanut tehdä 😊

        Joo tähän mä itsekin reagoin, mutta koska kyseessä on hallituksen esitys, se on vasta esitys ja sen läpivieminen ei käy kädenkäänteessä. Eli vaatisi lakimuutoksen, johon ei kaikki tällä aikataululla usko.


    • Anonyymi

      Onko jollain proviisoripaikkaa (2 v.), muttaa odottaa vielä jotain toista tulosta, esim. lääkis? Mietin mahtaako jonot vielä liikkua.

      • Anonyymi

        Helsingin lääkistulokset on julkaistu. Mun tilannetta ei muuttanut, jäin sijalle 22 (3+2)-proviisorihaussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helsingin lääkistulokset on julkaistu. Mun tilannetta ei muuttanut, jäin sijalle 22 (3 2)-proviisorihaussa.

        Tuliko Helsingin lääkistulokset tänään (30.6)?


    • Anonyymi

      Eipä taida jonot enää liikkua. Olen 1. varasijalla mutta tänne jäin sitten ilmeisesti.

      • Anonyymi

        Monesko päivä opiskelupaikkoja voi hyväksyä viimeistään?


      • Anonyymi

        Mikä jono ja minne? Mäki 1. varasijalla hki f+p kokeella


      • Anonyymi

        Täh, nythän ne varasijajonot alkaa vasta liikkua kun eilen pystyi hyväksymään ja hylkäämään paikkoja... Ja kuitenkin 1.8. asti tapahtuu jotain liikettä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monesko päivä opiskelupaikkoja voi hyväksyä viimeistään?

        Maisterihaussa voi hyväksyä 14.7 saakka


    • Anonyymi

      Onko jossain mallivastauksia materiaali-osuudelle? Siis ei pelkästään oikeat vastaukset, vaan selitykset.

    • Anonyymi

      Osaako joku selittää materiaaliosuuden kysymystä 4 (mihin k-vitamiini ei voida käyttää)?

      • Anonyymi

        Lähinnä mietin että miten voi väittää että k-vitamiinia käyttämällä voi ennaltaehkäistää aivoinfarktia (=veritulppaa, ei aivoverenvuotoa)? Tähän kaipaisin selitystä.


    • Anonyymi

      K-vitamiinia tarvitaan osan hyytymistekijöistä synteesiin, joten periaatteessa liika K-vitamiini voi tehostaa veren hyytymistä ja lisätä riskiä veritulpan muodostumiseen. Kysymys olikin, mihin K-vitamiinia ei voi käyttää. Ja sillä ei ole verta ohentavaa vaikutusta joten ei voida käyttää infarktin estoon..

      • Anonyymi

        No nyt huomasin että olin katsonut väärin päin, olin siis katsonut että tuo vastaus olisi väärin ja ihmettelin kovasti. Taisin olla vähän väsynyt eilen.


    • Anonyymi

      Onko joku mahdollisesti löytänyt virheen pääsykokeista?

    • Anonyymi

      Oli vaikea aineisto. Jätin kemian osion hieman kesken että ehdin tutkia aineistoa ihan ajan kanssa. Hyvin kävi kumminkin, tulin valituksi. Aineistossa sain vastattua kuuteen kysymykseen, en tiedä tarkalleen tuliko virheitä. Miinuspisteitä ei tullut montaa, mutta olin etukäteen päättänyt etten lähde arvailemaan vaan vastaan vain niihin mitkä "varmasti" tiedän. Ihan mielenkiinnolla odotan oikeiden vastausten julkaisua..

      • Anonyymi

        Voi nähdä omat vastaukset osoitteessa tulokset.korkeakouluun.fi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi nähdä omat vastaukset osoitteessa tulokset.korkeakouluun.fi

        Siis kysymykset, materiaalit, omat vastaukset ja oikeat vastaukset


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis kysymykset, materiaalit, omat vastaukset ja oikeat vastaukset

        Kiitoksia! En tiennytkään tällaisesta mahdollisuudesta, ihan mielenkiintoista katsella mitkä meni pieleen


    • Anonyymi

      Ei tainnut paikkaa tulla proviisoriksi… vieläkin varasijalla 13. ei-ensikertalaisten jonossa f+p

      • Anonyymi

        kokeella vai todistuksella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kokeella vai todistuksella?

        Kokeella


      • Anonyymi

        Olen eri jonossa, mutta sama tunne. Eipäs liiku enää. En oikein ymmärrä minkä takia olen vielä varasijalla, jos kerran kaikki paikat on jo otettu vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen eri jonossa, mutta sama tunne. Eipäs liiku enää. En oikein ymmärrä minkä takia olen vielä varasijalla, jos kerran kaikki paikat on jo otettu vastaan.

        Mietin samaa. En usko, että pääsen opiskelemaan, mutta olisi kiva saada virallinen varmuus asiasta ennen kuin lähden suunnittelemaan syksyn opintoja. Kuinkahan kauan tässä pitää vielä odotella...?


    • Anonyymi

      Edelleen odotan varasijalla vaikka kaikki paikat on otettu vastaan. Onko joku jo saanut lopullista päätöstä?

      • Anonyymi

        Siellä on varmaan ehdollisesti paikan vastaanottaneita (myös minä) eli se jono liikkuu, jos joku meistä pääsee ylempään kohteeseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siellä on varmaan ehdollisesti paikan vastaanottaneita (myös minä) eli se jono liikkuu, jos joku meistä pääsee ylempään kohteeseen.

        Eikö joka paikassa pitäisi jo olla tilanne aika selvä? Eli tuo että pääsisi ylempään kohteeseen on kai enää melko teoreettinen mahdollisuus.


    • Anonyymi

      Onko jotain muutosta? Itse olen varasijalla edelleen.

      Onko joku vaatinut oikaisua?

    • Anonyymi

      Milloin Tutoreilta tulee yleensä viestiä?

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5065
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3187
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1511
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1305
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1276
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1267
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1257
    Aihe