Jos kaupassa joku luhistuu toimitko

Anonyymi-ap

Toimisitko jos joku pökräisi kaupassa tai parkkipaikalla. Olen pitkään miettinyt että pitäisi katsoa missä kohdin lähikaupassa on deffa. Nyt vilkuilin pari liikettä lähettyvillä. Löytyiväthän ne. Ja kävellessä mietin miten toimisin, paluttelin mieleen viisi vuotta sitten jossain opetustilaisuudenssa kerrottuja oppeja. Tulin siihen tulokseen että joo kyllä ryhtyisin auttamaan.
Miten sinä suhtautuisit jos joku keikahtaisi lattialle ja jäisi siihen makaamaan.

26

348

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kysyisin ensin onko jotain ammattilaista paikalla ja soittaisin 112, jos ei ammattilaista, niin sitten auttaisin itse, deffat täällä on molemmissa elintarvikeliikkeissä.

    • Anonyymi

      Olen joskus ajatellut mahdollisuutta siihen , että miten itse reagoisi jos näin tapahtuisi, sillä omakin reaktio on ennalta käsin vaikea tietää. Mutta luulisin että toisen hätätilanne laittaisi toimimaan oikein .

    • Anonyymi

      Eikö se ole kansalaisvelvollisuus auttaa? Siitä voi tulla sakkoja tms. jos ei ainakin yritä auttaa ja hanki apua toiselle.

    • Anonyymi

      Vielä työelämässä ollessa oli pakko käydä ''SPR Ykkönen'' kurssi joka toinen vuosi.

      Toivottavasti vielä muistan jotain, jos sattuisin kohdalle.

    • Anonyymi

      Pitää auttaa ilman muuta, tulkitaan kai heitteillejätöksi, jos kävelee vain ohi.
      Hälyttää ainakin apua, jos muuta ei osaa.

      • Anonyymi

        Olin kaupassa viime kesänä ja jonotin kassalla.
        Jonon alkupäässä oli kaksi romanimiestä.
        Toisella oli päässään paksu karvahattu ja yhtäkkiä hän pyörtyi.
        Karvalakki putosi päästä ja lattialle pyörähti lakin alta pakastebroileri.

        Toinen miehistä käännähti nopeasti jonoa kohti, nosti nyrkkinsä pystyyn ja hihkaisi:
        "Hai! Kuka heitti meidän Valtea jäätyneellä linnulla?"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin kaupassa viime kesänä ja jonotin kassalla.
        Jonon alkupäässä oli kaksi romanimiestä.
        Toisella oli päässään paksu karvahattu ja yhtäkkiä hän pyörtyi.
        Karvalakki putosi päästä ja lattialle pyörähti lakin alta pakastebroileri.

        Toinen miehistä käännähti nopeasti jonoa kohti, nosti nyrkkinsä pystyyn ja hihkaisi:
        "Hai! Kuka heitti meidän Valtea jäätyneellä linnulla?"

        👍👍👍👍👍👍👍👍😂😂😂😂😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin kaupassa viime kesänä ja jonotin kassalla.
        Jonon alkupäässä oli kaksi romanimiestä.
        Toisella oli päässään paksu karvahattu ja yhtäkkiä hän pyörtyi.
        Karvalakki putosi päästä ja lattialle pyörähti lakin alta pakastebroileri.

        Toinen miehistä käännähti nopeasti jonoa kohti, nosti nyrkkinsä pystyyn ja hihkaisi:
        "Hai! Kuka heitti meidän Valtea jäätyneellä linnulla?"

        Vitsi vuodelta Miekka & Kivi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin kaupassa viime kesänä ja jonotin kassalla.
        Jonon alkupäässä oli kaksi romanimiestä.
        Toisella oli päässään paksu karvahattu ja yhtäkkiä hän pyörtyi.
        Karvalakki putosi päästä ja lattialle pyörähti lakin alta pakastebroileri.

        Toinen miehistä käännähti nopeasti jonoa kohti, nosti nyrkkinsä pystyyn ja hihkaisi:
        "Hai! Kuka heitti meidän Valtea jäätyneellä linnulla?"

        Vanha vitsi! Jokaisen on autetava ihistä jos pökertyy tai on maasa sisä ukotilat.Puhelin on jokaisella mukana. Samalla soittaa hätä keskus itse tai pyytä sivulinen siinä soittamaan..Opastavat neuvovat mitä tehdä ja apua on tulossa. Apua se humalinenkin kadun reuna maatessa tarvitsee .On oiva ryöstön kohde.Joten sama asia soita hätä numeroon.Poliisi tulee tarkistaa asian.


    • Anonyymi

      Oletan, kyllä.

      =DW=

    • Anonyymi

      Deb...raattoria mikä ikinä se onkaan nimeltään en osaisi käyttää,
      mutta välittömästi soittaisin ambulanssin,
      koska en osaa ensiaputaitojakaan. Se on huono juttu.

      • Anonyymi

        Defibrillatoria voi kaikki käyttää, koska se kertoo koko ajan mitä pitää tehdä . Toisaalta olisi hyvä ottaa selville missä pidetään näitä pelastus harjoituksia koti kunnassa, tarpeellista osata
        ensiapu jos onnettomuus tapahtuu ja itse on lähellä tapahtumaa.
        Monessa tapaiuksessa on ensiapu se ratkaiseva , siis hyvin tärkeä osata .


    • Anonyymi

      Auttaisin !

      Veljeni vartija

    • Mikä on deffa?
      Ruotsissa deffa tarkoittaa kehonrakennusta, kun poltetaan rasvaa ja lisätään lihasmassaa.

      Jos tarkoitat defibrillaattoria, niin ensin katsoisin mikä on tilanne, hengittääkö, onko sydänpysähdys ...
      Se tuupertuminen voi johtua niin monesta muustakin kuin sydänkohtauksesta.

      Ohi en kulkisi missään nimessä, vaan tarkistaisin tilanteen.

      • Anonyymi

        Näitä on tällaisia luhistujia ilman sen vakavampaa kuin vanhuus.
        Eikö tämänkin ukkorukan pitäisi jo luovuttaa ja antaa paikkansa vaikka sille Kamalalle.
        Ei ole ensimmäinen kerta kun pyllähtää.

        https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009628228.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näitä on tällaisia luhistujia ilman sen vakavampaa kuin vanhuus.
        Eikö tämänkin ukkorukan pitäisi jo luovuttaa ja antaa paikkansa vaikka sille Kamalalle.
        Ei ole ensimmäinen kerta kun pyllähtää.

        https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000009628228.html

        Eikö sulla(kaan) ihan oikeasti ole omia ongelmia eli haasteita? Miksi ttytyy huolehtia USA:n pressasta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö sulla(kaan) ihan oikeasti ole omia ongelmia eli haasteita? Miksi ttytyy huolehtia USA:n pressasta?

        ... t ä y t y y ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö sulla(kaan) ihan oikeasti ole omia ongelmia eli haasteita? Miksi ttytyy huolehtia USA:n pressasta?

        ...t i t i t y y...


    • Anonyymi

      Defibrillaattori on tarkoitettu ammattilaisille. Maallikko voi tappaa pyörtyneen sen avulla. Pyörtyä voi useista eri syistä.

      • Anonyymi

        Maallikko pystyy vallan hyvin käyttämään deffaa. Siinä on sevät ohjeet. Sitä käytetään vain elottomalle. Pyöryneen kyllä huomaa, se hengittää.


      • Anonyymi

        Moni on pyörtynyt myös vibraattorin vuoksi.


      • Anonyymi

        Defibrillattoria voi kuka tahansa käyttää avun annossa jos potilas ei hengitä, tai että hengitys on voimatonta ja epätasaista .
        Joten kone kertoo joka vaiheen miten tehdään. Jos joku pyörtyy niin tottakai se huomioidaan , ensin , sillä tavallinen pyörtyminen menee ohi tavallisesti itsestään , voihan jalat nostaa ylemmäksi pyörtyneellä.. ja yleensä soitetaan ambulanssi paikalle joka tapauksessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Defibrillattoria voi kuka tahansa käyttää avun annossa jos potilas ei hengitä, tai että hengitys on voimatonta ja epätasaista .
        Joten kone kertoo joka vaiheen miten tehdään. Jos joku pyörtyy niin tottakai se huomioidaan , ensin , sillä tavallinen pyörtyminen menee ohi tavallisesti itsestään , voihan jalat nostaa ylemmäksi pyörtyneellä.. ja yleensä soitetaan ambulanssi paikalle joka tapauksessa.

        Eli annat epileptisen kohtauksen saaneelle, hetkellisen aivoverenkiertohäiriön tai diabeteksesta kärsivälle hieman sähköä. Hienoa, siihen se sitten kuolikin.


    • Anonyymi

      Muuta en osaisi tehdä kuin korkeintaan kääntää kyljelleen ja soittaa häkeen

    • Anonyymi

      No ensinhän sitä soitetaan hätänumeroon, selvitetään potilaan tilanne vastalemalla hoitajan kysymyksiin.
      Ja yksi kysymyksistä on että jos lähellä on defibrillatoria ja jos on niin se otetaan esiin, samalla kun hoitaja ilmoittaa että ambulanssi on tulossa .
      Auttajaa alkaa käyttämään defibrillaattoria kuunnellen tarkasti mitä on tehtävä koneen ohjaillessa vaihe vaiheelta antamaan apua. Yleensä ambulanssi on aika äkkiä paikalla ja he ottavat hoidon omiin käsiinsä kun saapuvat .
      Kaikkien ihmisten tulisi käydä tasaisin välein pelastuskursseja joita yleensä kunta suosittelee asukkailleen . Sillä ei kaikkea jaksa muistaa jos vaan on joskus kauan sitten käynyt oppimassa miten ihmistä autetaan hätä tilanteessa.

    • Anonyymi

      Kannattaa etsiä lompakko nopeasti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      439
      2024
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      207
      1730
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      184
      1478
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1471
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      50
      1167
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      2
      1134
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      132
      1078
    8. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      1006
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      96
      978
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      34
      976
    Aihe