OK-luokassa aloituskisassa kokonaiset 13-kuljettajaa! Kertoo varmasti kaiken oleellisen SM-sarjan kiinnostavuudesta. Sarjamaksu 150 euroa, osallistumismaksut 300 euroa per viikonloppu :-) Kaikesta rahastetaan ja ens vuonna mukana ei enää ole ketään. Rotaxin elää uutta nousukautta ja IAME:lla menee edelleen vahvasti. Kohta KV- kisoihin osallistuminen halvempaa kuin SM. Aika hullua!
Karting SM 2023
48
3848
Vastaukset
- Anonyymi
Kun laskee pelkät osallistumiskulut niin ulkomailla alkaa todellakin olla halvempi ajaa kuin kotimaassa. Toki arvosarjalla pitää olla arvosarjan hinta. Herää vain kysymys onko se SM nyt sitten WSK tai RGMMC/CIK kisojen arvoista, muuta kuin rahassa jonka osallistujan tulee siihen sijoittaa (kannattaisi ainakin mini kuskien mennä suosiolla ajamaan ACI/WSK kisoja samalla budjetilla). Kauden 2023 lopussa kun osallistujia on vain 3/4 jäljellä kauden avauksesta ja kaudelle 2024 jäljellä on enää 2/3 kauden 2023 määrästä, suosittelisin sarjailmon nostamista tasolle 200-250€ ja kisamaksun nostamista tasolle 350-400€ jotta voidaan kattaa puuttuvien osallistujien osuus.
Tuota samaa kun jatkaa vielä sitten seuraavat kaudet, niin 2030 sm karting ei ole pelkästään hiilineutraali, vaan aidosti 0-päästöinen tuote.
Tilanteesta ei voi syyttää heitä jotka siellä viikonlopun aikana tekevät parhaansa lähes talkoilla, eikä se ole heidän vika että ketään uusia ei todellakaan kiinnosta lähteä tohon ralliin mukaan. Koko homman mahdottomuus on ollut selvillä ja pari kolme vuotta, eikä sarja todellakaan ole nousemassa. Kyllähän nyt mennään sellaista alamäkeä, että laittakaa ajolasit päähän niin ei viima käy silmiin.- Anonyymi
Herää pahvi!
Ei taida olla mitään käsitystä siitä, mitä ajaminen WSK:ssa tai muissa isoissa kv sarjoissa maksaa. En minäkään mitään ylimääräistä mielelläni maksa, mutta ei täällä kannata tuollaista shittiä kirjoittaa. - Anonyymi
🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑
🍒 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#17882374n
🔞💋❤️💋❤️💋🔞💋❤️💋❤️💋🔞
- Anonyymi
Älä jaksa valittaa, katkeroitunut kadet faija! Parempi että lopetatte jos ei rahaa löydy, antakaa meidän muiden nauttia!
- Anonyymi
pöljä, eihän kyse ole siitä etteikö ole rahaa. Kyllä sitä on, vanha keksintö. Mutta mielummin eurot ulkomaille kuin suomeen! Kohta ollaan F1 !!!
- Anonyymi
Kyllähän kuskit ovat vähentyneet vuosi vuodelta. Nyt osa on siirtynyt Rotaxiin ja osa pysyy edelleen IAMEn puolella. SM - sarja ei ole kauhean houkutteleva eikä hinnoittelu ehkä ole linjassa laatuun.
Nyt herää kysymys millä se saadaan houkuttelevaksi ja laatua parannettua. Jokainen täällä osaa itkeä, mutta ratkaisua ei ole kenelläkään. Hintojen laskeminen ei ole ratkaisu, koska kustannukset ovat nousseet ja vaikka hintoja laskettaisiin niin takaisiko se lisääntyneen kysynnän? Laatu ja hinta kun ei kohtaa ja hintaa ei lasketa niin laatua tulisi nostaa. Joten millä sitä nostetaan, otetaanko suoraan mallia maailmalta ja toimiiko se suomessa? - Anonyymi
SM viikonloppu alkaa ja onhan siellä kuljettajia tullut lisää. Nythän siellä on jo melkein täydet ruudut. voi niitä aikoja kun jouduttiin vielä ryhmissä (A,B,C) ajamaan. Jotain on kyllä tehty ihan päin helvettiä ja touhu tuntuu jatkuvan. Ei jatkoon
- Anonyymi
Ei osallistumismaksulla ole mitään merkitystä kokonaiskuluissa. Paljon kertoo sarjan tasosta, että edellisen vuoden OK:n mitalistit eivät ole enää mukana. Mukavahan se on sanoa, että kuski on SM kärjessä kun ei kerro osallistujamäärää. Onneksi etelänaapurit jaksaa tulla vielä tänne niin saadaan kisat järjestettyä.
- Anonyymi
En ihmettele, vaikka virolaiset jäisivät kohta pois, johtuen SM-sarjan ajotapatulkinnoista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En ihmettele, vaikka virolaiset jäisivät kohta pois, johtuen SM-sarjan ajotapatulkinnoista.
Kerrotko lisää? Miten liittyy virolaisiin pelkästään?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerrotko lisää? Miten liittyy virolaisiin pelkästään?
Kato vaikka Kouvolan SU OK tulokset ja striimi. Ei liity pelkästään Virolaisiin vaan siihen, että muualla on totuttu kilvanajoon ilman että joka hipaisusta tulee rankkua niinkuin SM- sarjassa on ollut tapana jo kauan ja kauhea itku ja poru pitkin varikkoa. Ei ihme, että suomipojilla tulee turpiin kun lähdetään ajelemaan muualle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kato vaikka Kouvolan SU OK tulokset ja striimi. Ei liity pelkästään Virolaisiin vaan siihen, että muualla on totuttu kilvanajoon ilman että joka hipaisusta tulee rankkua niinkuin SM- sarjassa on ollut tapana jo kauan ja kauhea itku ja poru pitkin varikkoa. Ei ihme, että suomipojilla tulee turpiin kun lähdetään ajelemaan muualle.
No kyllä tällähetkellä Suomipojilta puuttuu ihan vaan vauhti ulkomailla. Ei varmastikaan vaikuta aika-ajoon tuo ajotapa. Kilvanajo erissä on varmasti kovempaa. Mutta kyllä sitä nyt pitäisi aika-ajossa olla kärjessä jos on vauhtia. Sitä luontaista nopeutta joko on tai ei mut se ei siitä treenaamalla paljon parane.
- Anonyymi
Nyt on yksi sarja liikaa. Pitäisi olla SM ja sen lisäksi yksi ns. harrastesarja. Tuolloin riittäisi kuljettajia kaikkiin sarjoihin. Nykyisessä taloudellisessa tilanteessa ei vain riitä kuljettajia kolmeen eri sarjaan. Varskinkaan sennu ikäisissä ( OK, X sennu, Rotax sennu). OK:n kauden 2022 1. ja 2 ajavat muailmalla. Seuraavat on mukana sarjassa.
Tokihan olisi parempi, että ruudukot olisivat aina täynnä. Mutta ei täällä itekminen siihen auta.- Anonyymi
Oikeassa olet, yksi sarja liikaa ja se on SM
- Anonyymi
Monella loppuu pito lompakosta, kun edetään OK luokkaan ja homma loppuu siihen, kun ei tulekaan menestystä. Menestyjät lähtee ulkomaille tai siirtyy muihin luokkiin. Tämän vuoksi OK luokassa vähän ajajia. Harrastajat eivät pysty painorajojen vuoksi ajamaan OK-luokkaa kun auto+kuski menee suurimmalla osalla aikuisia ylipainon puolelle.
Kyllä SM sarja voi hyvin nuorten kuskien luokissa. Minissä ja OKJ kova taso.
SM sarjaan pitäisi lanseerata lisäluokaksi kustannustehokas ”harrastaja luokka” mihin pääsee sellaiset joilla ei ole liian kovia meriittejä lajissa. KZ ei ole oikea luokka siihen. Harjoituksia la päivä SM luokkien välissä yhteislähtönä ja su kisat. Autoina 125cm mihin yhtenäiset renkaat ja painoilla Rotax ja Iame tasavertaiseksi. - Anonyymi
300e kisamaksuun kuuluu perjantain 40e harkkamaksu. Ja viime vuonna moni halusi että pitää nostaa ilmoittautumismaksua, toki nämä henkilöt eivät tänä vuonna varikolla ole tai muutenkaan maksa ajamista niin niillä kommenteilla ei taida olla väliä....
Mitä tulee laatuun, ihan hyvä laatu se on ja ainakin Ruuhimäen kisa oli onnistunut. OKj taso on tänä vuonna todella kova kun lähes kaikki ovat ajaneet ulkomailla vähintään treeniä ja taitaa se 7 kuskia ajaa aktiivisesti EM sarjaa.
Kolmeen sarjaan ei Suomessa riitä kuljettajia, mutta ei siitä välitä kukaan. Nyt kun rahat tiukilla niin keskitytään yhteen sarjaan jolloin kato kuskeista on isompi. Jos olisi samassa kisassa kaikki niin meillä olisi minejä yli 40, OKj yli 40, ja OK saattaisi olla sen 40 myös. Eli yhteen päivään tulisi useampi erä jokaiselle luokalle. Sarjojen välillä kun on moottorit erilaisia niin vaikea se on yhdistääkkään.- Anonyymi
"7kuskia aktiivisesti EM-sarjaa" älä puhu paskaa!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"7kuskia aktiivisesti EM-sarjaa" älä puhu paskaa!
Virolaiset ja suomikuskit jotka ajaa niin siitä tulee summa.
- Anonyymi
Eikö ne junnuissa osaa muut enää ohittaa kun Miettinen? Taitaa pelätä että Bastian kääntää kylkeen
- Anonyymi
Kyllä siellä monta kovaa ohitusta nähtiin. Sunnuntain erä 2 oli oikein viihdyttävää katseltavaa kun kovaa ajettiin mutta siististi.
- Anonyymi
Uusia lajeja on tullut josta nuoriso on kiinnostunut.Karting harrastus on kärsivä osa puoli näiden uusien lajien myötä.Kustannukset kartìng harrastuksessa ovat niin korkeat ,se pelkästään karsii harrastajia ei missään tapauksessa joka perheen laji.Vähenevässä määrin on myös vanhemmat jotka osaavat rassata autoja.Kilpailu paikkojen sosiaali tilat ala-arvoisia ym fasiliteetin.Talkoo henkilöiden puute kilpailujen järjestämisestä ei innokkaita vapaa ehtoisia. Kun nämä ns veteraani talkoolaiset on kuopattu. Se oli sitten tässä muodossa tämä laji.Uusia ideoita tarvitaan jotta kartin voisi jatkossa hyvin.
- Anonyymi
On kyllä osallistujakato käynty SM sarjassa, kun katsoo Lappeenrannan osallistujia. Taitaa liian kovat kustannukset nökyä ja porukka menee Rotaxiin.
- Anonyymi
Mineissä saa koneita nykyisin työstää. Eli lisää moottorin hintaa. Ei siellä tavan moottorilla pärjää. Sarjakärjillä ostettu kulkevat koneet isolla rahalla. Kuka niitä vastaan viitsii ajella tavallisilla kamoilla?
Sama ok junnussa. Raha ratkaisee. Valitettavasti. - Anonyymi
Vielä näköjään mennään alaspäin. Ei ole ruuhkaa Porin saunassa eikä OK:n lähtöruudukossakaan.
- Anonyymi
Okj tuloksia kannattaa katsoa tarkemmin, Sunnuntain finaalissa ajettiin kolmen kärki isä-poika tiimistä ja pienellä budjetilla. Voittoa ei raha ratkaissut.
- Anonyymi
Sabotaasia
- Anonyymi
Ei kyllä Porin lähtölista näytä kovinkaan vakuttavalta.
- Anonyymi
Pitää porukkaa totutella rahan menoon jo täällä kotimaassa, niin se ei sitten ulkomailla yllätä enään niin paljoon. Eikä oo siellä sitten niin paljoo varaa tuhlaillakkaan. Kokemusta kokemusta siitäkin......
- Anonyymi
Ei paljon naurata Parolinin ylivoima Mini luokassa. Käy kuin formuloissa, muutama auto ajelee kärjessä, ei kiinnosta ketään katsoa. Loppuu ne vähätkin kuljettajat kun eivät viitsi lähteä ajamaan sijoista 5-10
- Anonyymi
Kuule, käytännössä minkä tahansa rungon saa kulkemaan kun on säädöt ja kuski ratissa. Toki mosa pitää olla iskussa joka on melkein tärkein elementti lajissa.
- Anonyymi
Osta parolin ja aja isoista 1-4
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuule, käytännössä minkä tahansa rungon saa kulkemaan kun on säädöt ja kuski ratissa. Toki mosa pitää olla iskussa joka on melkein tärkein elementti lajissa.
Kuulepa kuule. Yritätkö sanoa että tänä vuonna kukaan muu ei osannut säätää autoja ja muilla oli huonommat kuskit?
- Anonyymi
Kausi purkissa suomessa, mm kisat vielä jäljellä. Nyt olisi tekojen aika millä SM sarja nousee. Se vaatii uhrauksia AKKta, kauppiailta ja muilta jotka tahtoo päästä harrastajien kukkarolle. Näin ei voida jatkaa!
- Anonyymi
Mitä uhrauksia jos tarkemmin avaat?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä uhrauksia jos tarkemmin avaat?
Esimerkiksi miettiä miten kuluja voidaan karsia, onko rengasmäärät nykyisellään tarpeellisia, ja mitä muuta voidaan tehdä että harrastajien kulut saadaan pienemmäksi.
Toisaalta hyväksytään tilanne, jopa nostetaan kuluja ja lopetetaan 2 vuoden päästä sarja kokonaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Esimerkiksi miettiä miten kuluja voidaan karsia, onko rengasmäärät nykyisellään tarpeellisia, ja mitä muuta voidaan tehdä että harrastajien kulut saadaan pienemmäksi.
Toisaalta hyväksytään tilanne, jopa nostetaan kuluja ja lopetetaan 2 vuoden päästä sarja kokonaan.Turha enää rimpuilla, Raketin SM arvo teki sen että ensi vuonna ei Miniin ole tulijoita, tuurilla 50 kuljettajaa sarjassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turha enää rimpuilla, Raketin SM arvo teki sen että ensi vuonna ei Miniin ole tulijoita, tuurilla 50 kuljettajaa sarjassa.
Raketin sm arvo ei vaikuta mitenkään minin osallistujamääriin, eihän Iamessa samaa pudotusta olla nähty osallistujamäärissä. Kyse on puhtaasti kustannuksista mitä tuli lisää niin koneista, kilpailukuluista, renkaista ym. Minin koneiden hinnat nousi taivaisiin cik säännön ansioista ja josta edellistä lajiryhmään varoiteltiin. Ei monellakaan riitä varallisuus ostaa miniin 2000-4000€ koneita jos halutaan massaa sarjoihin. Seuraavaksi tuodaan tillotsonin cik kaasari joka maksaa 300e niin voi olla varma että kiinnostus laskee entisestään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Raketin sm arvo ei vaikuta mitenkään minin osallistujamääriin, eihän Iamessa samaa pudotusta olla nähty osallistujamäärissä. Kyse on puhtaasti kustannuksista mitä tuli lisää niin koneista, kilpailukuluista, renkaista ym. Minin koneiden hinnat nousi taivaisiin cik säännön ansioista ja josta edellistä lajiryhmään varoiteltiin. Ei monellakaan riitä varallisuus ostaa miniin 2000-4000€ koneita jos halutaan massaa sarjoihin. Seuraavaksi tuodaan tillotsonin cik kaasari joka maksaa 300e niin voi olla varma että kiinnostus laskee entisestään.
No kyllähän se vähän vaikuttaa jos aiemmin Microsta on noustu Miniin ja nyt kysytään huoltajilta niin eivät lähde ajamaan Miniä koska Raketissakin voi ajaa SM arvosta. Laske montako Mini kuskia ajoi tänä vuonna toista tai kolmatta kautta ja päättele siitä moniko jatkaa ensi vuonna.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No kyllähän se vähän vaikuttaa jos aiemmin Microsta on noustu Miniin ja nyt kysytään huoltajilta niin eivät lähde ajamaan Miniä koska Raketissakin voi ajaa SM arvosta. Laske montako Mini kuskia ajoi tänä vuonna toista tai kolmatta kautta ja päättele siitä moniko jatkaa ensi vuonna.
Se on tiedossa. Suurin osa micro kuskeista ja raket kuskeista jatkaa raketissa kun minissä sääntöjä vapauttamalla karkasi kulut. Sitä vain edelleen mietin että alunperin mini markkinoitiin koneiden pienillä eroilla jota ne vakiona onkin mutta sitten lähdettiin puljaamaan säännöillä ja tehtiin siitä itse kallis. Edelleenkään ei tarvitse syyttää rakettia ja sen arvoa, sillä ei ole mitään tekemistä tämän nykytilan kanssa. Kaikki syy on sääntöjen vapauttamiselle joka loi kustannuksia moottoreiden osalta.
- Anonyymi
Kustannuksia pitäisi saada alas. Yksi rengassarja/viikonloppu pitäisi riittää hyvin.
- Anonyymi
Eihän ässämmän tarvi olla massojen luokka. Harrastajat vetää rottataksia ja polttaa fyffee Iamessa. Ässämmä on niille, joilla hehkuu silmissä ykköset. Sinnehän täältä tosin ei mee kukaan ennen pikkuräikköstä.
- Anonyymi
Massojen luokka.... kunhan olisi edes muutamien luokka, eihän tuohon löydy taas kohta enää järjestäjiä
- Anonyymi
Kyllä rahaa palaa Rotaxissa ja kuten edellinen sanoi että voi polttaa sitä Iamessakin. Iame meni huonoon suuntaan kun sallivat keltaisen nopeammin kuluvan Kometin. Lisäksi siinäkin saa nyt ostaa molemmille päiville uuden renkaan. Kauppiaat kiittää harrastajat ei.
- Anonyymi
Kauppias, yksi myyjä. No, joku vuosi tällai sitten on seurat kuolleet ja harrastajat hävinneet. Kivitalot on kaupallisille sarjajärjestäjille maksettu ja ihmetellään missäs olis maksajat näille pajuttuville radoille joissa ei kettään käy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kauppias, yksi myyjä. No, joku vuosi tällai sitten on seurat kuolleet ja harrastajat hävinneet. Kivitalot on kaupallisille sarjajärjestäjille maksettu ja ihmetellään missäs olis maksajat näille pajuttuville radoille joissa ei kettään käy.
Siinä taas yksi joka huutelee eikä tiedä mitään seuroille tulevista maksuista. Teidän radalla ei näköjään Rotaxia tai IAMEa ole ajettu
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siinä taas yksi joka huutelee eikä tiedä mitään seuroille tulevista maksuista. Teidän radalla ei näköjään Rotaxia tai IAMEa ole ajettu
Mielenkiinnosta, miten paljon per kuljettaja tulee seuralle rahaa eri sarjojen kisoista? Per kuljettaja ei kokonaismäärä.
- Anonyymi
Olennaisempaa varmaan olisi kysyä paljonko tulee kuluja per kuljettaja?
- Anonyymi
Kulut tiedetään. Se on itsestä kiinni paljon laittaa mutta minimikulua tulee laskea millä pääsee kisaan mukaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1055038Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453313Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503165Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4252357Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2431456Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121261- 761227
- 751204
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311168Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1241073