Aviopuolison omaishoitaja

Anonyymi-ap

Avioliittossa se yleensä menee niin, että sitten kun ikää tulee ja kumppani alkaa sairastamaan, niin silloin aviopolisosta tulee omaishoitaja.
Samanlainen tilanne ei ole yksin elävillä, että heistä tulisi kumppanin omaishoitajia, koska heillä ei ole kumppania, joten se koskettaa avioliitossa olevia..
Yhteistä elämää eletty hyvinkin pitkään, että sitten yli 80 vuotiaana tuleekin tilanne, että ollaan toisen omaishoitaja.
Enoni on yli 85 vuotias ja on vaimonsa omaishoitaja, tosin kotona hoitaminen päättyi ja enon vaimo joutui hoitokotiin, kun kotona ei hoitaminen ei enää onnistunut.
Tosin enoni käy joka päivä vamonsa luona ja viettää siellä aikaa useita tunteja päivässä ja siinä enon päivät kuluvatkin.
Enoni on todennut, että heillä ei ole elämässä enää mitään, odottavat ainostaan täältä poispääsyä, kun syvästi uskovia ovat.
Enon poika käy silloin tällöin, hänelläkin on matkaa useita satoja kilometrejä.

Olen minä käynyt aina silloin tällöin katsomassa enoa ja hänen vaimoaan hoitokodissa, mutta ei minua voida velvoittaa käymään joka päivä ja monta tuntia istumassa hoitokodissa, kun matkaa on kuitenkin yli 100km ja minulla oma elämä ja omat tekemiset päivittäin.
Olen ollut syöpäsairaan isäni omaishoitaja loppuun asti, kun isä halusi olla omassa kodissa loppuun asti.

8

506

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Näinhän se on. Minusta yli 70-vuotiasta ei voi vaatia ryhtymään omaishoitajaksi, sellainen pitäisi lailla kieltää. Omaishoitajuus on usein ympärivuorokautista työtä, ei vanha ihminen sellaiseen pysty tukitoiminkaan ja vaikka kuinka paljon maksettaisiin.

      Meillä on selvää, että lapsia ei vaadita ryhtymään ansiotöihin. Miten sairaita vanhuksia vaaditaan hoitamaan toisiaan ja siitä maksetaankin hieman.

      Tiedän olevan yli 85-vuotiaitakin omaishoitajia. Miten tämä on mahdollista sivistysvaltiossa? Sosiaali- ja terveydenhoitopuolella on puutetta tekijöistä, työ raskasta ja palkka huono. Ja kuitenkin heillä on sentään työajat ja lomat. Miten nämä 85-vuotiaat jaksavat ympärivuorokautista työtä vuositolkulla? Ilman työaikoja ja lomia vielä pienemmällä palkalla? Mitä tämä on? Vanhusten riistoa ja orjuuttamista!

      • Anonyymi

        Kyllä sekin riippuu missä kunnossa ovat, tunnen monta yli 80 vuotiasta jotka ovat hyväkuntoisia , ja hoitelevat toinen toistaan , mutta jos paha dementia tulee niin silloin ei pysty nuorempiakin yksin hoitelee se on kamala sairaus .
        Joten jos toinen pystyy laittamaan ruuat ja hoitelemaan kotia siten että siivooja käy parikertaa kuukaudessa , ja hoitelemaan lääkkeiden annostukset siihen tarkoitettuun rasiaan niin voi ihan hyvin hoidella puolisoaan . Mutta jos nähdään että sen hoitajan kunto huononee niin sen omaishoitajuus on arvioitava uuudelleen .
        Eräs nainen tuli tervehtimään 600 km päästä ystävätärtään ihan omin jokin pikku autollaan ja viikon kuluttua ajeli saman matkan takaisin oli 83 vuotias , joten kun näki hänen ketteryytensä niin kukaan ei uskonut häntä sen ikäiseksi . Harrasti voimistelua eläkeläisten tåryhmässä vapaa aikanaan


    • Anonyymi

      Onhan se monen kohtalo että toinen hoitaa toista kun ikää tulee, niin avio kun avoliitossakin . Toiset hoitavat ja toiset laitetaan hoitokotiin riippuen monista asioista .
      Minun täti ja setä elivät muutamaa kuukautta vaille sata vuotta ja hoitivat toinen toistaan kykyjensä mukaan. Saivat olla yhdessä viimeiseen asti , ja kun yksi kuoli meni toinen parinviikon päästä perässä .
      He olivat yhdessä olon perikuva viimeiseen asti.

      • Anonyymi

        Tämä juuri, tätä minäkin elän ja siinä on se elämän tarkoitus - yhdessä viimmeiseen asti niin pitkälle kuin se on mahdollista. Käytän itse maksettua ulkopuolista apua, joka on myös mahdollisuus.å


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä juuri, tätä minäkin elän ja siinä on se elämän tarkoitus - yhdessä viimmeiseen asti niin pitkälle kuin se on mahdollista. Käytän itse maksettua ulkopuolista apua, joka on myös mahdollisuus.å

        Ulkopuolisten suhtautuminen, kyselyin, on enemmänkin pintapuolista - No, mitäh? elääkö se vieläkin. Ei tätä voi ymmärtää ennen kuin osuu omalle kohdalle.


    • Anonyymi

      Usein maaseudulla ollaan puolison omasihoitajana...

    • Anonyymi

      Ei mitään, eikä ketää velvoiteta - se tehdään mikä jaksetaan.

      • Anonyymi

        Miten itselleni on selviäminen jokainen tunti rikkaus, eihän sitä pysty kenellekään edes perustelemaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      3016
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2761
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1509
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1479
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1427
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe