Tradenomin tutkinnon arvostus

Sipusiili

Olen nyt keväällä valmistuva tradenomi ja vaikka kova työ on takana, minua ahdistaa. Jotenkin päähäni on pinttynyt käsitys tradenomin tutkinnon ala-arvoisuudesta.

Tuntuu, että nyt keväällä valmistun ei-miksikään. Ilman jatkotutkintoa (maisteri) en ole mitään. On ihan kamala tunne, että olen ponnistellut turhaan nämä vuodet ja kiduttanut itseäni lopputyöllä.

Kaikki tämä johtunee jatkuvista tradenomi-merkoni-rinnastuksista, puheesta liian monen tradenomin valmistumsesta yms. Ja kaiken huipuksi oma ammattikorkeakouluni ei todellakaan ole mikään top 5 amk.

Onko kenelläkään muulla vastaavia ajatuksia? Vai osaako kaikki muut uudet tradenomit olla ylpeitä omasta tittelistään?

15

2616

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maria ...

      No jos perustat oman tutkintosi arvostuksen Internetin keskustelupalstojen perusteella, niin ei sinulla vahvasti mene. Itse olen ylpeä tradenomin tittelistä ja olen sijoittunut hyvin työelämässä (kahdessa vuodessa osastopäälliköksi).

      Itsekin mietin josko olisin jatkanut yliopistossa, mutta parin vuoden työkokemuksen jälkeen olen tullut toisiin aatoksiin. En koe jatkokoulutusta niin tärkeänä urani kannalta, siihen vaikuttaa niin moni muu asia. Toisaalta olen tosin suunnitellut lasten hankkimistakin, joten sekin luo omat esteensä :)

      Ole ylpeä tutkinnostasi! Se on hyvä alku työelämän haasteisiin.

      • Sipusiili

        En todellakaan perusta mielipiteitäni internetpalstoihin. Sanoinkohan niin? Toivottavasti en.

        Käsitykseni tutkinnon arvostuksesta perustan ympärillä kuuluvaan puheeseen sekä työpaikkallani kuulemiin mielipiteisiin.

        Myönnän omaavani huonon itsetunnon ja pahastun kommenteista "mitäs eroa sillä tradenomilla ja merkonomilla olikaan".

        Osittain tietenkin vaivaa myös se, että olen aina halunnut yliopistoon, mutta en sinne koskaan päässyt.

        Mutta upeaa, jos arvostusongelma on vain minun päässäni, koska silloin sille on vielä mahdollsita tehdä jotain!! :D


      • Päällikkö
        Sipusiili kirjoitti:

        En todellakaan perusta mielipiteitäni internetpalstoihin. Sanoinkohan niin? Toivottavasti en.

        Käsitykseni tutkinnon arvostuksesta perustan ympärillä kuuluvaan puheeseen sekä työpaikkallani kuulemiin mielipiteisiin.

        Myönnän omaavani huonon itsetunnon ja pahastun kommenteista "mitäs eroa sillä tradenomilla ja merkonomilla olikaan".

        Osittain tietenkin vaivaa myös se, että olen aina halunnut yliopistoon, mutta en sinne koskaan päässyt.

        Mutta upeaa, jos arvostusongelma on vain minun päässäni, koska silloin sille on vielä mahdollsita tehdä jotain!! :D

        Ole ylpeä tittelistäsi, olipa se sitten mikä tahansa. Olet tehnyt työtä se eteen ja siksi sitä voit myös hyvin mielin arvostaa. Työelämässä katsotaan ihmistä kokonaisuutena ja vain harvoin muodollinen koulutus on ainakaan etenemisen esteenä.

        Totta tietenkin on, että riippuu täysin urasuunnitelmistasi, onko tradenomin tutkinto riittävä pohja tuleviin haasteisiin. Jos haluat varmistaa, ettei sinulla ole ns. uraesteitä ainakaan muodollisen tutkintosi puolesta, niin sitten tietenkin kannattaa ottaa unelmasi vielä kerran harkintaan ja opiskella maisteriksi. Pitkälle toki pääset muutenkin, mutta toki katto tulee jossain kohtaa vastaan. Valitettavasti suomalainen asenneilmasto ja työnantajakulttuuri on aika jäykkää ja konservatiivista juuri näissä tutkintoasioissa. Kannattaa toki muistaa, että 1/3 pankinjohtajista taitaa vieläkin olla merkonomeja tms.


      • ylpeä merkonomi
        Päällikkö kirjoitti:

        Ole ylpeä tittelistäsi, olipa se sitten mikä tahansa. Olet tehnyt työtä se eteen ja siksi sitä voit myös hyvin mielin arvostaa. Työelämässä katsotaan ihmistä kokonaisuutena ja vain harvoin muodollinen koulutus on ainakaan etenemisen esteenä.

        Totta tietenkin on, että riippuu täysin urasuunnitelmistasi, onko tradenomin tutkinto riittävä pohja tuleviin haasteisiin. Jos haluat varmistaa, ettei sinulla ole ns. uraesteitä ainakaan muodollisen tutkintosi puolesta, niin sitten tietenkin kannattaa ottaa unelmasi vielä kerran harkintaan ja opiskella maisteriksi. Pitkälle toki pääset muutenkin, mutta toki katto tulee jossain kohtaa vastaan. Valitettavasti suomalainen asenneilmasto ja työnantajakulttuuri on aika jäykkää ja konservatiivista juuri näissä tutkintoasioissa. Kannattaa toki muistaa, että 1/3 pankinjohtajista taitaa vieläkin olla merkonomeja tms.

        Tuo on hyvåä pointti että yksi kolmasosa pankinjiohtajista on merkonomeja. Voi sitä pankkia johtaa merkonomikin eikä tarvii olla mikään tradenomi taikka ekonomi.
        Haaveena olis mahdollisimman korkea virkanimike, olkoon se sitten pankinjohtaja, myyntipäällikkö tai talouspäällikkö tms.......


      • tuleva tradenomi
        ylpeä merkonomi kirjoitti:

        Tuo on hyvåä pointti että yksi kolmasosa pankinjiohtajista on merkonomeja. Voi sitä pankkia johtaa merkonomikin eikä tarvii olla mikään tradenomi taikka ekonomi.
        Haaveena olis mahdollisimman korkea virkanimike, olkoon se sitten pankinjohtaja, myyntipäällikkö tai talouspäällikkö tms.......

        Itse olen ehkä mahdollisesti ensi syksynä aloittamassa tradenomiksi opiskelun ja todellakin vaivaa tämä merkonomien ja tradenomien rinnastus toisiinsa. Onko sitten ihan sama käydä pelkkä kauppis kahdessa vuodessa ja valmistua merkonomiksi kuin mennä ammattikorkeaan puurtamaan kolmeksi vuodeksi ja valmistua tradenomiksi..? Toivottavasti ei. :/
        Tämä keskustelu kuitenkin herätti minussa(kin) pieniä toivoja siitä, ettei tradenomin koulutus olisi ihan turha asia. Kiitos siitä.


      • ...
        tuleva tradenomi kirjoitti:

        Itse olen ehkä mahdollisesti ensi syksynä aloittamassa tradenomiksi opiskelun ja todellakin vaivaa tämä merkonomien ja tradenomien rinnastus toisiinsa. Onko sitten ihan sama käydä pelkkä kauppis kahdessa vuodessa ja valmistua merkonomiksi kuin mennä ammattikorkeaan puurtamaan kolmeksi vuodeksi ja valmistua tradenomiksi..? Toivottavasti ei. :/
        Tämä keskustelu kuitenkin herätti minussa(kin) pieniä toivoja siitä, ettei tradenomin koulutus olisi ihan turha asia. Kiitos siitä.

        Aikaisemmin merkonomi oli opistoissa suoritettava tutkinto. Sitten opistot muutettiin amk:iksi ja tutkintonimikkeeksi tuli tradenomi.
        Nykyään ammattioppilaitoksista (ammattikoulu) tulee merkonomeja. Kaupallisen alan alempi lukion jälkeen käytävä tutkinto oli aikaisemmin yo-merkonomi, nykyään tradenomi.

        Tradenomi ei siis, etenkään ikäluokkansa muihin henkilöihin nähden, ole "hienompi juttu" kuin vanha yo-merkonomi. Enemmänkin huonompi kun tradenomeja tulee huomattavasti noita enemmän.

        Nykyinen merkonomin tutkinto on niille jotka eivät pääse edes lukioon (jonka käy nykyään yli puolet ikäluokasta). Entiseen merkonomin tutkintoon sitä ei täytyisi verrata.

        Aikaisemmin koulutasolta tuli merkantteja.

        Tämä on tätä retorista sanaleikkiä, jota valtiovalta harrastaa.

        Merkantti - > merkonomi
        Merkonomi -> tradenomi
        Opisto -> amk
        (toisen asteen) koululainen -> opiskelija.
        jne.


      • Maria ...
        ... kirjoitti:

        Aikaisemmin merkonomi oli opistoissa suoritettava tutkinto. Sitten opistot muutettiin amk:iksi ja tutkintonimikkeeksi tuli tradenomi.
        Nykyään ammattioppilaitoksista (ammattikoulu) tulee merkonomeja. Kaupallisen alan alempi lukion jälkeen käytävä tutkinto oli aikaisemmin yo-merkonomi, nykyään tradenomi.

        Tradenomi ei siis, etenkään ikäluokkansa muihin henkilöihin nähden, ole "hienompi juttu" kuin vanha yo-merkonomi. Enemmänkin huonompi kun tradenomeja tulee huomattavasti noita enemmän.

        Nykyinen merkonomin tutkinto on niille jotka eivät pääse edes lukioon (jonka käy nykyään yli puolet ikäluokasta). Entiseen merkonomin tutkintoon sitä ei täytyisi verrata.

        Aikaisemmin koulutasolta tuli merkantteja.

        Tämä on tätä retorista sanaleikkiä, jota valtiovalta harrastaa.

        Merkantti - > merkonomi
        Merkonomi -> tradenomi
        Opisto -> amk
        (toisen asteen) koululainen -> opiskelija.
        jne.

        Et taida itse opiskella merkonomiksi etkä liioin tradenomiksi, sen verran huonosti nimittäin tunnet asian. Ihan ensiksi sanottakoon että ei opistoja ole muutettu ammattikorkeakouluiksi koskaan, eikä olla muuttamassa. Voi olla, että joku tietty opistorakennus jossain on lakkautettu ja tilalle perustettu AMK. Tämä ei siis tarkoita että opistosta olisi tullut AMK. Opistot ovat edelleenkin olemassa ja voivat hyvin. Merkonomeja ei siis valmistu ammattikoulusta, vaan liiketalousopistoista.

        YO-merkonomi on ylioppilastutkinnon suorittanut merkonomi ja tämäkin titteli on edelleen olemassa. Henkilö on joko käynyt kauppiksen ja lukion yhtäaikaa kaksoistutkintona tai suorittanut ne vuorotellen.

        Merkantti on vanha kaupallisen alan tutkinto, joka sekin suoritettiin kauppaopistossa. Kauppista pari vuotta käyneet olivat merkantteja ja koulua vielä jatkaneista valmistui merkonomeja.

        Tradenomin tutkinto on korkeakoulututkinto, eikä niitä valmistu opistoista. Ei edes vanhoista opistoista. Kuten jo aiemmin sanoin, niin jossain vanhoja opistorakennuksia on uudelleenkäytetty ammattikorkeakouluina, mutta tällöinkin opetushallituksen tarkastajat ovat erikseen tulleet tarkistamaan että uusi koulu täyttää korkeakoulukriteerit.

        En sano että tradenomi olisi mainitsemasi "hieno juttu". Sehän on koulutus siinä missä mikä tahansa muukin. Liiketaloudessa koulutus luo aina vain pohjan omalle työuralle. On siis turhaa arvottaa merkonomi, tradenomi ja KTM. Toki niissä koulutuksen korkea-asteisuus on eri, mutta vasta työelämä määrää lopullisen sijoittumisen. Oma esimieheni on tällä hetkellä pelkän oppikoulun käynyt, mutta hyvin silti sijoittunut työelämässä.

        Jos tulkitsit viestini oman asemani tai koulutukseni pönkittäjänä, olen pahoillani. Tarkoitus ei ollut mitenkään korottaa itseäni muita ylemmäs. Olen ammattilainen siinä, mitä olen opiskellut ja tämän halusin tuoda viestilläni esille.


      • ...
        Maria ... kirjoitti:

        Et taida itse opiskella merkonomiksi etkä liioin tradenomiksi, sen verran huonosti nimittäin tunnet asian. Ihan ensiksi sanottakoon että ei opistoja ole muutettu ammattikorkeakouluiksi koskaan, eikä olla muuttamassa. Voi olla, että joku tietty opistorakennus jossain on lakkautettu ja tilalle perustettu AMK. Tämä ei siis tarkoita että opistosta olisi tullut AMK. Opistot ovat edelleenkin olemassa ja voivat hyvin. Merkonomeja ei siis valmistu ammattikoulusta, vaan liiketalousopistoista.

        YO-merkonomi on ylioppilastutkinnon suorittanut merkonomi ja tämäkin titteli on edelleen olemassa. Henkilö on joko käynyt kauppiksen ja lukion yhtäaikaa kaksoistutkintona tai suorittanut ne vuorotellen.

        Merkantti on vanha kaupallisen alan tutkinto, joka sekin suoritettiin kauppaopistossa. Kauppista pari vuotta käyneet olivat merkantteja ja koulua vielä jatkaneista valmistui merkonomeja.

        Tradenomin tutkinto on korkeakoulututkinto, eikä niitä valmistu opistoista. Ei edes vanhoista opistoista. Kuten jo aiemmin sanoin, niin jossain vanhoja opistorakennuksia on uudelleenkäytetty ammattikorkeakouluina, mutta tällöinkin opetushallituksen tarkastajat ovat erikseen tulleet tarkistamaan että uusi koulu täyttää korkeakoulukriteerit.

        En sano että tradenomi olisi mainitsemasi "hieno juttu". Sehän on koulutus siinä missä mikä tahansa muukin. Liiketaloudessa koulutus luo aina vain pohjan omalle työuralle. On siis turhaa arvottaa merkonomi, tradenomi ja KTM. Toki niissä koulutuksen korkea-asteisuus on eri, mutta vasta työelämä määrää lopullisen sijoittumisen. Oma esimieheni on tällä hetkellä pelkän oppikoulun käynyt, mutta hyvin silti sijoittunut työelämässä.

        Jos tulkitsit viestini oman asemani tai koulutukseni pönkittäjänä, olen pahoillani. Tarkoitus ei ollut mitenkään korottaa itseäni muita ylemmäs. Olen ammattilainen siinä, mitä olen opiskellut ja tämän halusin tuoda viestilläni esille.

        No mikä lukion käyneistä tulee jos haluavat kaupalliselle alalle, mutteivat korkeakouluun ?
        Ja mikä tuli ennen ?

        Vertaan nyt tässä henkilöitä ikäluokkaansa.


      • tässä
        ... kirjoitti:

        No mikä lukion käyneistä tulee jos haluavat kaupalliselle alalle, mutteivat korkeakouluun ?
        Ja mikä tuli ennen ?

        Vertaan nyt tässä henkilöitä ikäluokkaansa.

        Ennen merkanteiksi/merkonomeiksi. Nyt merkonomeiksi. Mutta mikä oli pointtisi?


      • ...
        tässä kirjoitti:

        Ennen merkanteiksi/merkonomeiksi. Nyt merkonomeiksi. Mutta mikä oli pointtisi?

        ennen heistä tuli yo-merkonomeja, nykyään tradenomeja.


      • Samuel
        ... kirjoitti:

        ennen heistä tuli yo-merkonomeja, nykyään tradenomeja.

        Kyllä opetusministeriö on kusaissut pahemman kerran itseään ja yhteiskuntaa nilkkaan muuttamalla järjestelmän epäselväksi. Myös tradenomien valmistumismäärät ovat liian suuria... Tai sanotaan niin, että jos tradenomia haluttaisiin arvostaa opiskellun osaamisen mukaan, pitäisi tälle arvostuksen inflaatiolle tehdä jotain (vähentää opiskelijamääriä ja ohjata niitä alemmalle tasolle esim.)

        Kaikesta sekavimman tästä tekee se, että ennen korkeakoulut olivat akateemisia yliopistotason opintopaikkoja. Nyt entisille opistotaisoisille (ei tarkoita samaa kuin, että opistoista olisi tehty AMKK) koulutuksille on keksitty hienompi merkitys ja niistä on tehty korkeakouluja. Kuten SairaanhoitoOPISTOa ei ole olemassa, vaan sh:ksi opiskellaan AMKK:ssa.

        Trendi on nykyään seuraava. Akateemiset korkeakoulut (toisin kuin AMKK) ovat vaihtaneet nimiään yliopistoiksi; kuten Tampereen Teknillinen korkeakoulu -> Tampereen Teknillinen yliopisto.

        Ja jos termeistä pidetään kiinni, niin:
        AMK = Ammattikoulu.
        AMKK = Ammattikorkeakoulu.


      • Anonyymi
        Maria ... kirjoitti:

        Et taida itse opiskella merkonomiksi etkä liioin tradenomiksi, sen verran huonosti nimittäin tunnet asian. Ihan ensiksi sanottakoon että ei opistoja ole muutettu ammattikorkeakouluiksi koskaan, eikä olla muuttamassa. Voi olla, että joku tietty opistorakennus jossain on lakkautettu ja tilalle perustettu AMK. Tämä ei siis tarkoita että opistosta olisi tullut AMK. Opistot ovat edelleenkin olemassa ja voivat hyvin. Merkonomeja ei siis valmistu ammattikoulusta, vaan liiketalousopistoista.

        YO-merkonomi on ylioppilastutkinnon suorittanut merkonomi ja tämäkin titteli on edelleen olemassa. Henkilö on joko käynyt kauppiksen ja lukion yhtäaikaa kaksoistutkintona tai suorittanut ne vuorotellen.

        Merkantti on vanha kaupallisen alan tutkinto, joka sekin suoritettiin kauppaopistossa. Kauppista pari vuotta käyneet olivat merkantteja ja koulua vielä jatkaneista valmistui merkonomeja.

        Tradenomin tutkinto on korkeakoulututkinto, eikä niitä valmistu opistoista. Ei edes vanhoista opistoista. Kuten jo aiemmin sanoin, niin jossain vanhoja opistorakennuksia on uudelleenkäytetty ammattikorkeakouluina, mutta tällöinkin opetushallituksen tarkastajat ovat erikseen tulleet tarkistamaan että uusi koulu täyttää korkeakoulukriteerit.

        En sano että tradenomi olisi mainitsemasi "hieno juttu". Sehän on koulutus siinä missä mikä tahansa muukin. Liiketaloudessa koulutus luo aina vain pohjan omalle työuralle. On siis turhaa arvottaa merkonomi, tradenomi ja KTM. Toki niissä koulutuksen korkea-asteisuus on eri, mutta vasta työelämä määrää lopullisen sijoittumisen. Oma esimieheni on tällä hetkellä pelkän oppikoulun käynyt, mutta hyvin silti sijoittunut työelämässä.

        Jos tulkitsit viestini oman asemani tai koulutukseni pönkittäjänä, olen pahoillani. Tarkoitus ei ollut mitenkään korottaa itseäni muita ylemmäs. Olen ammattilainen siinä, mitä olen opiskellut ja tämän halusin tuoda viestilläni esille.

        Merkantin tutkinto suoritettiin aiemmin kauppakoulussa, ei kauppaopistossa kuten henkilö edellä kirjoitti.


    • Tradenomi

      Nimikkeen arvostus tulee valmistuvien tradenomien osaamisen mukaan. Nyt valmistuvat tradenomit eivät osaa juuri mitään työelämässä ja jäävät ekonomien jalkoihin. Itse olen tradenomia ja pidin opintojani todella helppona ja nyt innostuin työn ohessa jatkamaan yliopistoon ja siellä opiskelu on paljon vaativampaa.

    • Työmies

      Heipä hei

      Tradenomitutkinnon arvostus tosiaan on kärsinyt kolauksen.
      Onneksi kuitenkin alalla jolla työskentelen arvostetaan selkeästi enemmän Osaamista ja työkokemusta. Koulusta näitä ei tämän alan (tietoliikennetekniikka) osaamista valitettavasti saa - mitä nyt ehkä tutkijaksi jos aikoo tjsp. Käytäntö opettaa, ja työtodistukset luovat sen arvostuksen.

      Muutama vuosi sitten insinööri (DI, tai AMK) tuntuivat olevan alan kovinta kauraa, mutta nykyisin tuolla insinööririntamallakaan ei tunnu olevan yliotetta työpaikoista. Sinäänsä surullista, ettei oppilasaines ole enää entisensä. Työharjoittelijatkin ovat tiesmitä wannabeakatemisiamärkäkorvamaistereita - tietysti poikkeuksiakin on. Mutta onnea yritykseen!

      Hyvää kesää kaikille.

    • Sipusiili

      Eli en ole yksin saman ongelman parissa. Näin pelkäsinkin. Mutta hienoa, että saadaan keskustelua aiheesta.

      Tottakai on erityisen tärkeää se, mitä valmistunut tradenomi tutkinnolleen tekee. Mennäänkö kaupan kassalle vai "alan hommiin". Silti peräänkuuluttaisin tasoa ja laatua amk opiskeluun!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      78
      5791
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2526
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2007
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1765
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1311
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe