Asunnon vuokraaminen sukulaiselle, ystävälle, tms.

Anonyymi-ap

Moikka!

Avaudun tässä hiukan, ja samalla utelen muiden kokemuksia aihepiiristä. Itselläni omistuksessa puolenkymmentä rivi/kerrostaloasuntoa, jotka ovat vuokrauskäytössä. Vuokraustoimintaa olen tehnyt vajaata kymmenen vuotta, ja aika ajoin tulee tilanteita, joissa, samalla kun jonkun asunnon vuokralainen on tekemässä lähtöä, joku sukulainen/tuttava/ystävä on vailla kyseisen kaltaista asuntoa.

Liekkö muilla samanlaisia ongelmia, mutta itselleni nämä ovat aina olleet melko hankalia ja kiusallisia tilanteita. Ongelma kiteytyy siihen, että kieltäytyminen asunnon vuokraamisesta tällaisessa tilanteessa on aika vastenmielistä ja nihkeää, varsinkin kun on yleisessä tiedossa että asunto on menossa tyhjilleen, ja vuokralainen pitäisi saada (eli sekään ei kelpaa perusteeksi vuokraamatta jättämiselle), ja sitten kuitenkin em. sukulaiset/tuttavat/ystävät olettavat yleensä että asunnon saa vuokralle alle ko. alueiden markkinahintojen, ja vielä vuokran päälle sähköt, vedet, autopaikat yms. (kun pystyn vähentämään ne verotuksessa...).

Ja vuosien saatossa tutuilta on tullut vaikka minkämoisia ehdotuksia asunnon vuokrasta, hurjimmillaan alkaen siitä että suostuttaisiin maksamaan vain hoitovastike ja asuntolainan korot. Joku on jopa ääneen ihmetellyt että miksi koitan tehdä bisnestä heidän rahoillaan.

Oikeastaan tämä purkautuminenkin sai alkunsa siitä, kun olisi kohtapuoliin vapautumassa rivarikaksio, johon sitten (vapautumisuutisen kuultuaan) olisi tulollaan hyvä pitkäaikainen kaveri. Eipä muuten mitään, tiedän ihmisen siistiksi ja hyvätapaiseksi, mutta vuokrataso, jonka hän haluaisi maksaa, on 30 % alle ko. alueen yleisen vuokratason, ja siihen pitäisi saada vielä vedet ja sähköt päälle (eli vielä isompi käppi yleiseen vuokratasoon). Sanoisin että tosi hankala yhtälö varsinkin näin kovien kustannusnousujen aikana. Veikkaan nimittäin että tulevat vuokrankorotuksetkin aiheuttaisivat aikamoista nenän nyrpistelyä. Ja tässäkin tapauksessa kaverin ansiotulotaso on suurin piirtein sama kuin minun, eli rahan puolesta ko. tason kaksiossa asuminen ei pitäisi muodostua ylitsepääsemättömäksi ongelmaksi.

Ja sen olen huomannut, että monella on hyvin vaikea ymmärtää se (siis ei ainoastaan tutuilla) että asunto on sijoitus, johon liittyy myös tietty riski, jota myös minimoidaan vuokralla. Ja että investointiin liittyy muutakin kuin hoitokulujen kattaminen.

Liekkö toisilla samansuuntaisia havaintoja/ongelmia tutuille vuokraamisessa, vai onko positiivisempiakin kokemuksia?

8

1100

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Olet ahne, jos et anna alennusta ystävälle. Piste.

• Anonyymi

Vaikeuksia luvassa jos tuohon lähdet. Ei pidä tehdä remontteja sukulaisille eikä lainata autoa tai tavaroita.

• Anonyymi

Mikä on seuraava palstan aktivoninin aihe ?

• Anonyymi

Miksi edes harkitset sukulaisille/kaverille vuokraamista jos eivät halua maksaa sinun pyytämää vuokraa. Tuo ei ole oikea kaveri jos yrittää käyttää teitä hyväksi.

• Anonyymi

Tottakai yrittää. Ei kai se muuten olisi kiinnostunut vaan hakisi kämppänsä markkinoilta. Sitten tulee kaupan päälle muut alennukset kuten vakuutuksista luistaminen ja vakuuksista tottakai. "Mehän ollaan kavereita tässä mitään vuokravakuuksia tarvita"
        Rikkoutuneet pinnat ja kaikki muukin on "normaalia kulumista" kavereiden kesken.

• Anonyymi

Pyydä markkinavuokra. Aikoinaan poikaystävälläni ja itselläni oli omat asunnot. Muutimme yhteen. Työkaveri oli myymässä omaa asuntoaan ja tarvitsi vuokra-asuntoa, kysyi pääsevätkö vuokralle. Tiesin, että hänen miesystävänsä oli huijari, osteli tavaraa ja myi.
      Ilmoitin hänelle markkinahintaisen kuukausivuokran ja taisin pyytää vuokravakuudenkin. Sanoi luulleensa, että se on omistusasunto eikä vuokra-asunto, kuvitteli pääsevänsä vuokralle yhtiövastikkeen hinnalla. Eipä enää kiinnostanut vuokrata asuntoa. Tarjosi vuokraksi myös vanhoja huonekalujaan ja vaatteitaan, koska olin joskus sanonut, että näyttävät kivoilta.

Toinen työkaveri vuokrasi hänelle asunnon. Vuokranantaja tuli myöhemmin kyselemään minulta tiedänkö pariskunnan yhteystietoja tai missä ovat, oli jättänyt viimeisen vuokran ja sähkölaskun maksamatta, vaikka tiesi paljonko ne ovat. Asuntoon oli myös tilailtu tavaraa, paketteja tuli pariskunnan lähdön jälkeenkin.
      Kerroin, että ulkomaille häipyivät asuntoautolla, mies ulkomaalainen. Olimme poikaystäväni kanssa tyytyväisiä, ettemme vuokranneet asuntoa, jotain tällaista arvelimme tapahtuvan.
      Pyydä ottamaan myös kotivakuutus.

• Anonyymi

Ainahan voi tarjota. Myin omaa asuntoani ja minulle tarjottiin puolta asunnon hinnasta, kommentilla "rahat tulee kuin apteekin hyllyltä" -ilmeisesti luuli minua välittäjäksi.
      Eräs tarjosi, että hän maksaa asuntoa minulle 6 000 kuukaudessa. Olisin aika monta vuotta saanut odottaa rahoja ja rahoittaa hänen elämistään. Sanoin, että käy kysymässä pankista lainaa, sieltä varmaankin lainaavat koko summan minulle maksettavaksi.

• Anonyymi

Mulla kanssa joku halusi ostaa kämpän velaksi. Olisi lyhennellyt kuukausittain ja velan vastineeksi maksanut pyydetyn hinnan tinkaamatta. Olisi vielä ostanut oy:n nimiin. Kieltäydyin kohteliaasti ja ehdotin pankkia. Vastauksena ehdotettiin olisiko jotain kaveria joka rahottaisi? Teki mieli kysyä ellet pankista saa miksi minun tai kaverin pitäisi?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      80
      2809
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      295
      1626
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1527
    4. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1371
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      401
      1349
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      396
      1273
    7. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1027
    8. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      999
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      854
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      254
      832
    Aihe