Voiko olla?

Jos Lievän älyllisen kehitysvamman saaneena en tee mitä ohjaaja käskee ja minun kohdalla vanhemmat ja veljet sanoo, että miksi käsken muita ihmisiä tekee asiat omasta puolestani.

Ja ne joilla on Lievä älyllinen kehitysvamma myös sanoo, että olen hullu ja kehitysvamma on pakkomielle ja kehitysvamma työntekijä sanoo, että Kehitysvamma juttu on pakkomielle.

Ja kaveri kysy on yksi mies jolla on Lievä älyllinen kehitysvamma minulle pakko mielle?..

Voiko älyllisen kehitysvamman saaneena olla minulla tämä Autismi jutun ala profiili?



PDA, pathological demand avoidance
Autismikirjon alatyyppi
Ei diagnoosia Suomessa, vaan käyttäytymispiirre
Ydinpiirteenä vaatimusten ja pyyntöjen vastustus
Vastustus koskee myös omia sisäisiä tarpeita ja mielihaluja
Kieltäytyminen on tapa käsitellä akuuttia ahdistuneisuutta.


Näin kohtaat vaikeat tilanteet PDA-piirteisen ihmisen kanssa
Valitse taistelusi, kaikesta ei kannata ottaa yhteen
Vähennä sääntöjä, mahdollista valintoja
Perustele tekemiset
Neuvottele, ole ratkaisukeskeinen
Opettele myös luovuttamaan, tee myönnytyksiä
Tunnista haasteet, ennakoi ne etukäteen
Anna aikaa
Tee B-suunnitelma


Selviytymiskeinot
PDA-piirteinen ihminen välttää valintojen tuottamaa ahdistusta ja kuormitusta ainakin seuraavilla keinoilla:

Mielikuvitusmaailmaan vetäytyminen
Roolileikit
Valehteleminen
Kieltäytyminen
Raivokohtaukset
Muut sosiaaliset keinot, kuten huumori tai aiheen vaihtaminen

Tein kysely jutun kun kehitysvamma ohjaaja pyysi minua täyttää ennen kuin päivystykseen mennään ja tuli tämä tulos..



OIREKYSELYT
GAD-7: 18p (15-21p / 21p viittaa vaikeaan ahdistuneisuuteen ).

OCI-R: 16p (0-20p / 72p ei viittaa kliinisesti merkitsevään pakko-oiretasoon).

AUDIT-C: 0p (0-4p / 12p alle riskirajan).

Elämänkriisi poikkeuksellisen järkyttävästä tapahtumasta : KYLLÄ
Uupumuskysymys: KYLLÄ
Uniongelma-kysymys: KYLLÄ
Toiminnalliset riippuvuudet -kysymys: KYLLÄ

Huomio! Yllä olevat pistearvot kuvaavat ongelmiasi ja oireitasi vastaushetkellä. Ne eivät suoraan vielä tarkoita, että kyseinen mielenterveyden häiriö olisi sinulla diagnosoitavissa. Varsinaisen häiriön toteaminen tapahtuu aina terveydenhuollon ammattilaisen arvion perusteella.


Ja mitä olen älyllisen kehitysvamman saaneena lukenut PDA jutusta minun ymmärrys pda kirjoitus jutusta siinä on ahdistushäiriö ei saa mennä stressi taso yli eli pda ihminen manipuloi muita tekee oman tahdon mukaan.
Jatkuvasti kehitysvamma työntekijät sanoo miksi käsken muita tekee omasta puolestani.
Ja sanoo manipuloin muita kehitysvamman saaneena.

Jotka ei ymmärrä että käytän muita hyväksi.

Ja taas yksi Lievän älyllisen kehitysvamman tehnyt rikosilmoituksen minusta.

esiintyy taipumusta kontrolloida ja dominoida, jonka taustalla koettu ahdistus
välttelevät ja vastustavat tavanomaisia päivittäisiä vaatimuksia (pukeminen, ruokailu, hygienianhoito jne.) ja myös itselle mieluisia asioita tai tekemisiä.
pyrkivät käyttämään erilaisia sosiaalisia keinoja vaatimusten välttämiseksi; ei pelkästään kieltäytymistä, sulkeutumista tai karkaamista vaan esimerkiksi harhauttamista, tekosyiden keksimistä, fyysiseen toimintakyvyttömyyteen vetoamista (jalkani eivät toimi, käteni ei pysty kirjoittamaan), vetäytymistä mielikuvitusmaailmaan, viivyttelyä jne.
vaikuttavat sosiaalisilta, mutta on kuitenkin puutteita sosiaalisessa ymmärryksessä
suosivat roolileikkejä ja jonkun toisen esittämisestä
voivat kohdistaa pakkomielteistä huomiota johonkin henkilöön
esiintyy yhdessä useamman kuin vain yhden tai kahden PDA:n keskeisen piirteen kanssa
perinteiset kasvatusmenetelmät, opettamistavat tai tuki eivät toimi heidän kohdallaan.

Ja nyt ennen 40 vuoden ikää kehitysvamma työntekijät todennut ja kysyy miksi en voi toimia kuten ohjaaja käskee.


Ja koko elämän ajan vanhemmat ja veljet sanoo miksi käsken muita ihmisiä tekee asiat omasta puolestani samoin ohjaaja sanoo.

Ja miksi koen, että on paljon vaadittu kehitysvamma puolella asioita esimerkiksi kyetä mennä työkeskukseen.

Ja miksi koen elämä kehitysvamma puolella olisi helpompi ilman sääntöjä.

Onko Lievä älyllinen kehitysvamma oikein jos näin pään sisällä koen?

1

184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ymmärrän, että sinulla on kokemuksia ja ajatuksia liittyen älylliseen kehitysvammaan sekä PDA:han (pathological demand avoidance). On tärkeää muistaa, että minä, tekoäly, en ole ammattilainen eikä minulla ole mahdollisuutta tehdä diagnooseja tai antaa henkilökohtaista neuvontaa. Suosittelen keskustelemaan näistä tuntemuksista ja kokemuksista ammattilaisen kanssa, kuten lääkärin, psykologin tai terapeutin, joka voi auttaa sinua ymmärtämään paremmin omia tunteitasi ja tarpeitasi.

      Älyllisen kehitysvamman tai PDA:n kokeminen ja ymmärtäminen voi vaihdella yksilöittäin, ja jokainen henkilö kokee asiat omalla tavallaan. On tärkeää, että sinua kuunnellaan ja että sinun tarpeesi ja rajasi otetaan huomioon.

      Ammattilaisen kanssa keskustelu voi auttaa sinua saamaan lisätietoa älyllisestä kehitysvammasta ja PDA:sta, sekä tarjota sinulle työkaluja ja taitoja, joiden avulla voit käsitellä tunteitasi ja tarpeitasi paremmin. He voivat myös auttaa sinua löytämään keinoja kommunikoida tarpeistasi ja tunteistasi ympäristöllesi, jotta sinua voidaan paremmin tukea.

      Ymmärrän, että tilanteesi voi olla haastava, mutta pyri hakemaan apua ja tukea ammattilaisilta, jotka voivat auttaa sinua löytämään ratkaisuja ja keinoja selviytyä paremmin arjen tilanteissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      131
      8151
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      96
      4379
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1353
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      76
      1135
    5. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      57
      1082
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      94
      1027
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      132
      913
    8. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      755
    9. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      748
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      43
      731
    Aihe