Kumpi ensin kissa vai koira?

Anonyymi-ap

Aion hankkia molemmat ja mietin kumman ensin, ja millä aikavälillä vai molemmat yhtä aikaa. Hankinko kodinvaihtaja aikuiset, pennut vai sekä-että? Kellään kokemusta?

33

553

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vanha ohje: ensin koira ja sitten kissa. Koira tottuu helpommin kissaan kuin kissa koiraan varsinkin jos kyse ei ole aivan pennuista.

    • Anonyymi

      Tuo vanha ohje on ihan hyvä, vaikka tokihan yksilöiden kesken on eroja olipa kyseessä kissa taikka koira.

      Mun ensimmäinen oma kissa tuli ihan pikkupentuna, ja aikuinen paimenkoirani hyväksyi pennun muitta mutkitta ystäväkseen.
      Aikuinen koiriin tottumaton rescue-kissa puolestaan päätti antaa turpaan kaikille vastaantuleville koirille, mutta silloin oma kotini oli koiraton.
      Kolmen aikuisen kissan ja ex katukoiran yhdistäminen puolestaan oli pitkällinen ja omistajan hermoja kyselevä haaste, sillä tämä pikku rakki olisi halunnut tappaa kaikki kissat kai ateriaakseen, ja kissoista kaksi otti haasteen vastaan. Aikaa ja vaivaa se vei, mutta elämästä tuli auvoisaa.
      Tämä lauma laajeni vielä eri ikäisillä ja eri taustoja omaavilla kissoilla, sekä metsästyskoiran pennulla jonka naukujat koulivat hetkessä luottopakikseen.
      Sekalainen sepustus, mutta helpoin tapa tosiaan on totuttaa kissa ja koira toisiinsa pentuiässä tai aikuinen (mieluusti jo kissoihin tottunut) koira pentuun. Toki muutkin yhdistelmät voivat onnistua, mutta se vie aikaa, voimia, hermoja, kärsivällisyyttä ja kaikkea mahdollista.
      Joka tapauksessa sellainen koti on onnellinen koti jossa asuu sekä kissoja, että koiria, ja mielellään myös muitakin eläimiä meidän ihmisten lisäksi.

    • Anonyymi

      Minulla ei ole kokemusta

    • Anonyymi

      Onnistuuko koiran ja kissan yht'aikainen taluttaminen? ap

      • Anonyymi

        Tämäkin riippuu ihan koirasta ja kissasta. Joidenkin kanssa onnistuu, joidenkin kanssa ei millään.

        Isokokoisen paimenkoiran ja kissan hihnaulkoilu ei onnistunut kun koira tarvitsi pidempiä lenkkejä ja kulki paljon kissaa nopeammin, eikä halunnut jäädä odottamaan kun kissa päätti kiivetä puuhun. Alueella jossa saatoin pitää koiraa irti, yhteisulkoilu onnistui kun kissan unohtuessa päivänkakkaroita ihailemaan, saattoi koira liikkua oman mielensä mukaan. Kyseessä koulutettu koira joka ei loitonnut liian kauaksi, ja tuli kutsuttaessa paikalle.

        Pikkukoiran ja yhden kissan yhteisulkoilu sen sijaan onnistui, sillä koiralla ei ollut hurjia menohaluja ja kyseinen kissa tykkäsi kävellä ja jopa juosta. Kaksi muuta kissaa olivat omapäisempää laatua eli esim. kiipeilivät, hyppivät, säntäilivät tai jumivat paikalleen maailman menoa ihmettelemään. Taluttajalle tämä oli haasteellista kun toinen kissa päätti kiivetä puuhun toisen jahdatessa perhosta, mutta tästäkin selvittiin kun omaa kaksi kättä eli toisen naukujaisen saattoi napata syliin. Perheenjäseneni kaksi kissaa olivat kuitenkin valjastelijoiden huippua, sillä jopa kaupunkiolosuhteissa ne kulkivat reippaasti vaikka ihminen työnteli lastenvaunuja.

        Kissoissa on siis eroja, ja minäkin olen omistanut sellaisia naukumalleja jotka vaativat yhden ihmisen kokoaikaisen huomion ja molemmat kaksi kättä eli ne on pitänyt talutella ylhäisessä yksinäisyydessä tai mukana on täytynyt olla apukäsiä.

        Kissan ulkoiluttamisessa turvallisuus on tärkeää. Yhden kissan syliin ottaminen on helppoa, kahden jo paljon haastavampaa, sekä saattaa olla syliin ottajalle vaarallistakin jos kissat ovat puolustuskannalla. Mulla on ollut onnea omata sellaisia koiria, nyt ja ennemmin, joista on ollut turvaa kun olen taluttanut jopa useampaakin kissaa samalla kertaa. Ilman niitä se olisi ollut mahdottomuus ja typeryyttä.


      • Anonyymi

        No harjottele ens yhelläkin.
        Riehakas koira kun innostuu, ni kissa voi pelästyä ja karata.

        Oletko lapsi?
        Kysy vanhemmiltas haluaako ne edes yhtä lemmikkiä. Kaksi kyllä liikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämäkin riippuu ihan koirasta ja kissasta. Joidenkin kanssa onnistuu, joidenkin kanssa ei millään.

        Isokokoisen paimenkoiran ja kissan hihnaulkoilu ei onnistunut kun koira tarvitsi pidempiä lenkkejä ja kulki paljon kissaa nopeammin, eikä halunnut jäädä odottamaan kun kissa päätti kiivetä puuhun. Alueella jossa saatoin pitää koiraa irti, yhteisulkoilu onnistui kun kissan unohtuessa päivänkakkaroita ihailemaan, saattoi koira liikkua oman mielensä mukaan. Kyseessä koulutettu koira joka ei loitonnut liian kauaksi, ja tuli kutsuttaessa paikalle.

        Pikkukoiran ja yhden kissan yhteisulkoilu sen sijaan onnistui, sillä koiralla ei ollut hurjia menohaluja ja kyseinen kissa tykkäsi kävellä ja jopa juosta. Kaksi muuta kissaa olivat omapäisempää laatua eli esim. kiipeilivät, hyppivät, säntäilivät tai jumivat paikalleen maailman menoa ihmettelemään. Taluttajalle tämä oli haasteellista kun toinen kissa päätti kiivetä puuhun toisen jahdatessa perhosta, mutta tästäkin selvittiin kun omaa kaksi kättä eli toisen naukujaisen saattoi napata syliin. Perheenjäseneni kaksi kissaa olivat kuitenkin valjastelijoiden huippua, sillä jopa kaupunkiolosuhteissa ne kulkivat reippaasti vaikka ihminen työnteli lastenvaunuja.

        Kissoissa on siis eroja, ja minäkin olen omistanut sellaisia naukumalleja jotka vaativat yhden ihmisen kokoaikaisen huomion ja molemmat kaksi kättä eli ne on pitänyt talutella ylhäisessä yksinäisyydessä tai mukana on täytynyt olla apukäsiä.

        Kissan ulkoiluttamisessa turvallisuus on tärkeää. Yhden kissan syliin ottaminen on helppoa, kahden jo paljon haastavampaa, sekä saattaa olla syliin ottajalle vaarallistakin jos kissat ovat puolustuskannalla. Mulla on ollut onnea omata sellaisia koiria, nyt ja ennemmin, joista on ollut turvaa kun olen taluttanut jopa useampaakin kissaa samalla kertaa. Ilman niitä se olisi ollut mahdottomuus ja typeryyttä.

        Koiran irtipitoon on kysyttävä Aina lupa Maanomistajalta.
        Kissaakaan ei saa päästää irti vieraan maille.

        Koirapuisto , ja koirametsät on hyviä paikkoja koiran ulkoilutukseen. Kissasta en tiedä, saako koirametsään viedä.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Toi Pessi on superihana!!!!! Mun kisu kävelee kans valjais, mutta maksimissaan muutamii satoi metrei.


    • Anonyymi

      Reissukissa Pessi on todellakin ihana kuten koirakaverinsakin.

      Silloin kun mulla oli vain kaksi kissaa, olivat ne mukana luontoon kuten esim. Lappiin suuntautuvilla matkoilla. Ne nauttivat pitkospuilla kipittämisestä, luonnossa samoilusta ja olivat nekin reippaita kävelijöitä. Toinen kulki hyvinkin koiramaisesti, toinen taivalsi pitkiäkin matkoja niin halutessaan ellei pitänyt parempana istahtaa kannon päälle maisemaa ihailemaan, jolloin kantoreppu oli oiva ratkaisu.

      Sittemmin kissa- ja koiralauman kasvaessa olemme tyytyneet vain lähiluonnossa kuljeskeluun, ja pidemmille vaellus- ym. reissuille on otettu vain koira tai kaksi. Joka tapauksessa kissat nauttivat luonnossa liikkumisesta ja retkeilystä, mutta silloin on muistettava mennä ennen kaikkea heidän tahtiinsa.

      • Anonyymi

        Mä olen kulkenut pienen karhunkierroksen kissan ja kahden koikkerin kanssa 🐱🐶🐶


      • Anonyymi

        Hossassa oltiin 3 kissan kanssa. 2 vaelsi omin jaloin, juniori 3kk makoili repussa 😃


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hossassa oltiin 3 kissan kanssa. 2 vaelsi omin jaloin, juniori 3kk makoili repussa 😃

        Terveiset Kolilta. Kansallismaisemassa reippaillut kissaherra 8v.


    • Anonyymi

      Pieni karhunkierros kierrettiin karjalankarhukoiran kanssa.

    • Anonyymi

      Naapuri otti koiranpennun. Toinen kissa katosi ja toinen äksyili pennulle.
      Kadonnut kissa löytyi useamman km päästä ja äksyillyt tapettiin.
      Kissa ei tottunut koiranpentuun vaan karkaili vähän väliä ja katosi lopullisesti.
      Kaksi kivaa kissaa koki kovan kohtalon koiranpennun takia.
      Fiksu, tunneälyä omaava ja eläinten käyttäytymistä ymmärtänyt olisi etsinyt pennulle uuden omistajan jotta kissat olisivat saaneet elää rauhassa sekä jäädä omaan kotiinsa.
      Nyt naapurilla on koiran lisäksi kaksi kissanpentua.

      Minäkin haluaisin koiran, pennun tai aikuisen.
      En ota ennen kuin koiriin täysin tottumattomat omat kissani siirtyvät paremmille hiirimaille, toivottavasti vasta monen vuoden päästä.

      • Anonyymi

        Omistajassa Vika. Jos päästää kissan karkaamaan.
        Laissa kohta, lemmikiksi otetun kissan karkaaminen on estettävä kaikin keinoin.
        Kissan heitteillejättökin on kielletty.


        Monesti tottuvat toisiinsa, kun samassa tilassa ovat. Jos näkevät harvoin, eivät totu.


    • Anonyymi

      Kissa saattaa äänestää jaloillaan jos vaikka vain kyläilijöillä on koira mukanaan.

      • Anonyymi

        Mitä höpiset?
        Ei pidä rikkoa lakeja, ja jättää lemmikkiä ulos valvomatta. Silloinhan ne karkaakin.


    • Anonyymi

      Meilä 2 vuotiaat yhtä aikaa otetut killi ja beagle. Paraat kaverit. Yhes käydään joka pv kävelyl. Reilu tunti.

    • Anonyymi

      Joskus näinkin eli olin retkeilemässä ja vaeltamassa kahden suurikokoisen koiran kanssa kun mukaamme "tarttui" n. 5-6v koiriin ja taluttimeen tottumaton kissaherra.
      Harkitsin jo retken keskeyttämistä tai sijaishoidon kissalle hankkimista, mutta päätin kokeilla parisen päivää "perusleirissä" kuinka katti minuun, koiriin ja valjaissa kulkemiseen suhtautuu.
      Minä olin kisulle ok, koirille se näytti kaapin paikan ja nämä kissoihin tottuneet yksilöt eivät siitä pahastuneet, mutta se oli suuri ihmetykseni kun kisu tottui valjaisiin ja taluttimeen yllättävän hyvin.
      Toki valjaat hieman herraa närästi, mutta kun se tajusi, että niissä liikkuminen on varsin vapaata, nuokin ikävyydet oli ihan ok.
      Jatkoimme matkaa. Kissa häntä pystyssä ensimmäisenä, sitten koirat ja peränpitäjänä minä.
      Toki vauhti ei päätä huimannut ja taukoja pidettiin enemmän kuin vain pelkästään koirien kanssa, mutta vain muutaman kerran killi pisti "nyt en kävele"-vaihteen ja nappasin sen syliini.
      Kilometrimäärä jäi suunniteltua lyhyemmäksi, mutta siitä viis. Eikä aina tarvitse harppoa mahdollisimman lujaa vaan ihan kiva pysähdellä luonnon upeutta ihailemaan tai vaikka vain koppakuoriaista tuijottamaan.
      Nyt kissa on kotonani sijaishoitolaisena kunnes sille löydetään oma koti. Ties vaikka pitäisinkin sen itselläni, sillä siinä on ihan tosissaan vähän "reissukissa Pessin" luonnetta vaikka ihan tavallinen maatiaispoika onkin.
      Kissat osaavat yllättää!

      • Anonyymi

        Kai ilmoittelit talteenottamastasi kissasta?
        Omistajaltaan karannutta saatetaan kaipailla😿


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai ilmoittelit talteenottamastasi kissasta?
        Omistajaltaan karannutta saatetaan kaipailla😿

        Sori, huomasin viestisi vasta nyt.

        Kyseisen kissan omistaja oli joutunut hoivakotiin ja kissa jäänyt elelemään naapuriavun turvin luontoon keskelle ei mitään. Naapuri kyllä ruokki kissaa sen pihapiirissä, mutta ei voinut ottaa itselleen koiriensa vuoksi. Ihan luvan kanssa otin kissan mukaani, ja sen omistajalle on asiasta kerrottu. Olen usein ottanut kodittomia tai uutta kotia etsiviä kissoja hoiviini eli tuttua juttua, tosin ensimmäinen kerta vaellusreissulla.
        Nyt kyseinen kissa elelee toisen kisun kaverina aika monen sadan kilometrin päässä aikaisemmasta kodistaan. Se on sopeutunut elämänmuutokseen hyvin, ja sen iäkäs ex omistaja saa kissasta kuvia ja kuulumisia tosi usein. Molemmat ovat tyytyväisiä.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Meillä on ollut kaksi uimarikissaa, aika monta vedellä läträäjää ja tietysti se yksi "vesikauhuinen" jolle vesi oli kauhistuksen kananhäkki. Toisaalta, eipä meidän koiristakaan yksi suostunut kuin hieman varpaita rantavedessä kastelemaan muiden vetäessä kroolia intopiukeana.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Telkun eläinsairaalaohjelmassa näytettiin kun 2 koiraa ja 2 kissaa talutettiin yhdessä. Ihana nelikko, kävelivät porukalla niin sievästi. Siihen pyrin 2 koiran ja 1 kissan kanssa, mutta toistaiseksi remmit on iloisesti sekaisin.

      • Anonyymi

        Ok. Mahtavaa että huolehdit vastuullisesti kissastasi😇


    • Anonyymi

      Jos otat pikkukoiran. Ota samaan aikaan.
      Jo kissaan tottuneen koiran kaveriksi käy pentukissakin.

      Mut, vaikuttaa oudolta. Et haluat molemmat. Etkä edes tiedä pennunko vai kodinvaihtajan.
      Kyllä lemmikeissä täytyy muitakin kriteereitä olla, ku että tulevat keskenään toimeen.
      Koirarotuhan valitaan sen mukaan, mitä itsellä on resursseja sen kanssa harrastaa. Ei sen, et sietääkö kissaa.
      Ei koiralle riitä, et sil on kissa kaverina. Se tarvitsee paljon muutakin elämäänsä.

      • Anonyymi

        Mitä kummaa siinä on jos haluaa sekä kissan, että koiran ja vielä yhtä aikaa?


    • Anonyymi

      Nyt olen onnellinen kissan ja koiran omistaja. Aikaa kului harkitessani eri vaihtoehtoja ja etsiessäni sopivia perheenjäseniä, mutta lopulta kiitos seisoi. Luonani on allergian vuoksi uutta kotia etsineet nuori terrieri ja muutaman vuoden ikäinen kissa. Yhteiselo sujuu hyvin, sillä ne ovat samasta perheestä. Yhteisulkoilu on haasteellista, mutta päivä päivältä menee paremmin. Päivän pisimmän ja rivakimman lenkin teemme koiran kanssa kahdestaan. Samalla perheellä oli myös muutaman kk ikäinen kissanpentu, mutta se jäi perheen sukulaisten huomaan. Kiitos keskustelusta. Terveisin: aloittaja.

      • Anonyymi

        Kodittomia ja kodinvaihtaja kissoja sekä koiria on paljon. Kodin antaminen sellaiselle on inhimillinen ja empaattinen teko ❤️


    • Anonyymi

      Mulla on 3 kissaa ja 2 koiraa. Koirat hankittiin ensin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      382
      1463
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      104
      1263
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      114
      1187
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      158
      1082
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      967
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      886
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      806
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      790
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      90
      784
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      166
      662
    Aihe