Buddha ja Jeesus

KrasnajaIskra

Mitä buddhalainen ajattelee Jeesuksesta - Nasaretin duunarista - tien, totuuden & elämän julistajasta?

24

2740

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • William Shakespeare

Jos puhutaan buddhalaisista en tiedä, mutta minä buddhalaisena pidän jeesustamista täytenä huuhaana. Jeesus oli joku valaistunut tyyppi lähi-idässä, joka keksi ruveta saarnaamaan jumalasta paikalliselle porukalle. Ihan oikein että ristiinnaulittiin, turha mistään jumalasta jauhaa.

• akk.

vilkaisin pitkästä aikaa tänne,ja täällähän ne luulevaiset luulojaan luulevat ihan täyttäpäätä,ja luulevat luulevansa,etteivät luule.

• Tavoitteeton

Oikein viisas mieshän Jeesus varmasti oli. Se, mitä Jeesus oikeasti oli ja opetti, onkin sitten hankalampi kysymys. Pitäisin hyvin mahdollisena, että kirkon esittämä käsitys asiasta ei ole aivan oikea.

Ainakin Raamatusta pois jätetty Tuomaan evankeliumi tukee mielestäni hyvin ajatusta, että Jeesus olisi ollut buddha. Tämähän ei tietenkään vastaa kristinuskon oppia, ja jos tuon Tuomaan evankeliumin luette, ymmärätte varmasti miksi nykyisen opin päättäneet eivät sitä Raamattuun hyväksyneet.

• löytyy

Mistä löytyy Tuomaan evankeliumi ja mitä siinä kerrotaan?

• Tavoitteeton
        löytyy kirjoitti:

Mistä löytyy Tuomaan evankeliumi ja mitä siinä kerrotaan?

Kyllähän tuo netistä löytyy kun vaan kirjoittaa vaikka Googleen hakusanoiksi "Tuomaan evankeliumi".

Hyvin varustetusta kirjakaupastakin saa varmaan kopion ostaa.

Itse tekstihän on kokoelma 114 lausumasta, joita väitetään Jeesuksen sanomiksi. Sen koptinkielinen käännös löytyi Nag Hammadista Egyptistä vuonna 1945, saviruukkuun kätkettynä yhdessä muiden sellaisten tekstien kanssa, jotka kirkko parhaansa mukaan yritti hävittää päätettyään ensin, että ne ovat vääräoppisia.

• zenize

"Oikein viisas mieshän Jeesus varmasti oli. Se, mitä Jeesus oikeasti oli ja opetti, onkin sitten hankalampi kysymys. Pitäisin hyvin mahdollisena, että kirkon esittämä käsitys asiasta ei ole aivan oikea."

Olen täysin samaa mieltä. Loppujen lopuksi varmasti kiinnostava kaveri, kirkolla tuskin on juurikaan tekemistä asian todellisuuden kanssa.

• YKX

Elä vertaa Maitreyaa Häneen, ei ole mitään tekemistä keskenään. Apokryfi kirjoja on piedetty; ei henkeytettyinä teoksina, vaikka niissä on paljon hyvääkin. East-kirkko käyttää myös näitä "oppaita".

• a.v.a

• Mamaki

Mitä kauemmin olen asiaa pohtinut, sitä enemmän olen tullut siihen tulokseen, että Jeesus oli kokenut jonkinasteisen valaistumisen. Hän vain yritti puhua asioista maanmiehilleen näiden ymmärrystasolla ja tutuilla kulttuurisilla käsitteillä.

• toukohärkä

Jaa, pitäisi varmaan kysyä joltain buddhalaiselta.

Jos minulta kysytään, niin kokonaisuutena ajatellen arvot olivat jokseenkin kohdallaan. Buddhalaisessa viitekehyksessä "tee hyvää ja vältä pahaa." Sittemmin niitä arvoja on tosin käytetty monesti perusteluina omien itsekkäiden etujen ajamiselle.

• Who

oli muutama buddhalainen opetus.
      Pahaa ei saa vastustaa.
      Vihollista tulee siunata.
      Jne.
      Kristityt eivät Jeesuksen parhaita paloja edes ymmärrä.
      Useissa uskonnoissa tms on usein samat opetukset, keinot niiden saavuttamiseksi ovat erilaiset.
      Opetukset tulee vanhemmista uskonnoista joten mitä Jeesus on itse sanonut vai onko edes sanonut mitään on kyseenalaista.

• YKX

Noh, tuohan on erikoinen väite tosin pitää paikkansa "krstittyjen" (ei uskovainen), keskuudessa. Sen takia on easy tie syöttää, heille sitä mikä ei Raamattuun kuulu esim.kiirastuli oppi. Sen Hän sanoi; monta valhe profeettaa on lähtenyt maailmaan sanoen:" minä se olen".

• pohdittuani

kun lueskelee kristinuskon pyhiä kirjoituksia sillä silmällä, niin on helppo nähdä mistä lähteestä jessenkin sanat on ammennettu... Lieneekö ollut valaistunut kuitenkaan. Eipä uskonnon perustamiseen tarvita välttämättä valaistunutta ihmistä eivätkä monet jessenkään jutuista kovin viisailta vaikuta, kuten tuo jumalaksi itsensä julistaminen.
      Joskus mietin että jospa se olikin nerokas strategia vainohullun paimentolaiskansan johdattamiseksi henkisesti vähän väljemmille vesille, mutta kaukaa haetulta se silti tuntuu ja taisi livetä mopo käsistä, kun edelleenkin ympäri maailmaa ihmiset odottavat "toista tulemista". Ennemminkin luulen että jeesus oli aito hippi joka oli jonkin aikaa ihan oikealla tiellä ja sitten sekosi. Amen.

• mestari

A university student while visiting Gasan asked him: "Have you ever read the Christian Bible?"

"No, read it to me," said Gasan.

The student opened the Bible and read from St. Matthew: "And why take ye thought for rainment? Consider the lilies of the field, how they grow. They toil not, neither do they spin, and yet I say unto you that even Solomon in all his glory was not arrayed like one of these... Take therefore no thought for the morrow, for the morrow shall take thought for the things of itself."

Gasan said: "Whoever uttered those words I consider an enlightened man."

The student continued reading: "Ask and it shall be given you, seek and ye shall find, knock and it shall be opened unto you. For everyone that asketh receiveth, and he that seeketh findeth, and to him that knocketh, it shall be opened."

Gasan remarked: "That is excellent. Whoever said that is not far from Buddhahood."

• Olen mestari

Jeesus oli Nasaretilainen Stand up-koomikko joka viihdytti kansaa suurissa tapahtumissa. Pahaksi onnekseen hän oli aikansa edellä ja suututti härskillä huumorillaan aikansa silmää tekeviä mistä syystä hänet tuomittiin kristille.

• buddhalaismielinen

en ole varsinaisesti buddhalainen, mutta erittäin buddhalaismielinen. voin vastata vain omasta puolestani.

oletettavasti jeesus oli olemassa oleva henkilö, eri asia on, kuinka paljon hänessä on keksittyä ja kuinka paljon totta. raamatun tekstit ovat niin paljon muuttuneet vuosien saatossa, että tuskin saamme koskaan selville, millainen hän oikeasti oli. ihan selvästi hän kuitenkin teki vaikutuksen moniin ja vihastutti vähintään yhtä montaa. en osaa sanoa, oliko hän valaistunut, mutta luultavasti lähellä sitä. jumala tai sen poika hän ei ollut eikä ole edelleenkään. hänestä ei ole tarpeeksi luotettavaa tietoa jotta voisin sanoa enempää.

• Homo´s as piens

oli miten buddhalainen suhtautuu Jesukseen, niin mun henk.koht.vastaukseni on hyvin paljon edellisen kaltainen. On aivan samantekevää onko kyseisiä henkilöitä ollut olemassa joskus monia tuhansia vuosia sitten. Paljon merkittävämpää on heidän oppinsa, jota ei kukaan nykypäivänäkään ei oikeasti noudata.

• homo sapiens
        Homo´s as piens kirjoitti:

oli miten buddhalainen suhtautuu Jesukseen, niin mun henk.koht.vastaukseni on hyvin paljon edellisen kaltainen. On aivan samantekevää onko kyseisiä henkilöitä ollut olemassa joskus monia tuhansia vuosia sitten. Paljon merkittävämpää on heidän oppinsa, jota ei kukaan nykypäivänäkään ei oikeasti noudata.

oikeastaan on buddhalainen?Sekin on aika samantekevää jos on buddhalainen,vai mitä?

• William Shakespeare

Jeesus oli kyllä valaistunut, mutta tulkitsi vähän väärin raamattua. Mitään jumalaa ei buddhalaisen käsityksen mukaan ole.

• tao

ei ole pienintäkään merkitystä kuka tai mitä Jeesus oli.
        Kristinusko on hindulaisuuden ja buddhalaisuuden perusteille rakennettu "tilaustyö", joka viritettiin kirkolliskokouksissa ja jolla siunattiin kirkkoruhtinaiden valta.

Jeesuksen opit ovat käsittämättömiä ellei tulkinta-apua haeta mm. buddhalaisuudesta. Mutta miksi hakea ja miksi lukea Raamattua?
        Armoa ei ole. Syntiä ei ole. Samsarasta vapaata jumalaa ei ole.
        Jeesus ei ollut valaistunut. "Jumalani jumalani miksi minut hylkäsit" - ei ole kovin valaistunut kanta jumalaan ja itseen.

• Apostoli34
        tao kirjoitti:

ei ole pienintäkään merkitystä kuka tai mitä Jeesus oli.
        Kristinusko on hindulaisuuden ja buddhalaisuuden perusteille rakennettu "tilaustyö", joka viritettiin kirkolliskokouksissa ja jolla siunattiin kirkkoruhtinaiden valta.

Jeesuksen opit ovat käsittämättömiä ellei tulkinta-apua haeta mm. buddhalaisuudesta. Mutta miksi hakea ja miksi lukea Raamattua?
        Armoa ei ole. Syntiä ei ole. Samsarasta vapaata jumalaa ei ole.
        Jeesus ei ollut valaistunut. "Jumalani jumalani miksi minut hylkäsit" - ei ole kovin valaistunut kanta jumalaan ja itseen.

Koska ei niitä ole tarkoituskaan ymmärtää järjellä, logiikalla tms. Pitää ottaa myös huomioon se, että Jeesuksen opetuksen ammentavat paljon aineksia Vanhasta Testamentista, joka on taas paljon vanhempi kuin Buddhan opetus. Eli mitenköhän päin se nyt menee?

On toki mielenkiintoista, että Buddha eli n. 500 eKr, sitten syntyi Messias ja n. 500jKr alkoi Muhammed saarnaamaan... Jotain suurta siis varmaan tapahtui noina aikoina.

Itse näen selkeän eron Jeesuksella ja Buddhalla. Buddhan hauta on täynnä, Jeesuksen tyhjä....
        Aika vaikea on olla uskomatta, jos on omakohtainen kokemus Armosta ja syntien anteeksiannosta. Monta vuotta yritin opiskella buddhalaisuutta ja jopa väitin aivan samoja asioita, kuin mistä täällä luen. Enää en väitä.... Mutta hei, on hienoa, että näistä asioista jutellaan ja mielestäni Dalai Lama on hieno mies. Ja monella kristityllä olisi oppimista nöyristä buddhalaisista. Mutta heitä löytyy myös kristityistä. Lopussa totuus kai on, täällä emme saa sitä varmaksi tietää.... On vain usko, johonkin...;)

"joka viritettiin kirkolliskokouksissa ja jolla siunattiin kirkkoruhtinaiden valta."
        Kyseiset tahot vainosivat kristittyjä, koska he uskoivat vain ja ainoastaan Jeesukseen. Alkuseurakunta ei käyttänyt valtaa. Olisi ehkä syytä tutustua Raamattuun.... Siellä ei puhuta mitään kirkolliskokouksista tai kirkkoruhtinaista...

• a.v.a

Henk.kohtaisesti pidän Jeesusta valaistuneena, viisaana miehenä, esimerkkinä monessa. Muita joita arvostan suuresti: Gandhi ja Äiti Teresa, esimerkiksi.

• viisaus

Hmm. Noilla henkilöillä oli myötätuntoa, muttei sanottavasti viisautta (Jeesuksesta ei tosin tiedä). Mutta ainakin hienon imagon he itselleen rakensivat.

• a v a
        viisaus kirjoitti:

Hmm. Noilla henkilöillä oli myötätuntoa, muttei sanottavasti viisautta (Jeesuksesta ei tosin tiedä). Mutta ainakin hienon imagon he itselleen rakensivat.

Totta sinulle, vaan ei minulle: minä näen jokaisessa ajatonta viisautta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      261
      4736
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      80
      3187
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2513
    4. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      36
      2423
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1797
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      97
      1580
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      94
      1348
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      143
      985
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      978
    10. Laita vielä yksi viesti

Saisin rohkeutta☺️ Naiselta
      Ikävä
      99