tehnyt elintestamentin, tai/ja, siis onko elimesi siinä kunnossa että niistä on vielä muille annettavaa?
....ja käyttekö koskaan luovuttamassa vertanne ja miksi?
Eihän tämä uteluni oikein natsaa tähän kauniiseen kesäpäivään, mutta kun tuo elinluovutuskysymys on pyörinyt mielessäni jo jonkun aikaa, sattuuhan kesäisin ehkä eniten tapaturmaisia kuolemia ja tarvetta elin- ja veren siirtoihin niin ollen olisi.
Joko olet
62
1901
Vastaukset
- n52
lompakossa jo monia vuosia ja tuossa minun eteisessä on ollut nyt noin pari vuotta loota esillä jossa on valmiita elinluovutuskorttja.
Netistä voi varmaan tilata niitä.
WWW.lahjaelamalle.net
Mulla myös aina mukana oma viesti muistukseksi lapsille,että
Ei kiitos koneessa pitelyä sitten vaan anti mennä kun aika tulee.
Se nyt ei sido mitenkään laillisesti,mutta tuo varmaan helpompia päätöksenteko hetkiä heille jos niinkuin joskus vaikka tarvitsisivat.- Pirre*
se lupa helpottaa omaisia, ainakin henkisesti, jos he joskus joutuvat tekemään päätöksen hoidon lopettamisesta. Syyllisyys kun on niitä raskaimpia taakkoja kantaa..
- n52
Pirre* kirjoitti:
se lupa helpottaa omaisia, ainakin henkisesti, jos he joskus joutuvat tekemään päätöksen hoidon lopettamisesta. Syyllisyys kun on niitä raskaimpia taakkoja kantaa..
noita kaikkia kommentteja,mutta tilasitko kortteja?
Ne ei maksa mitään ja onhan ihmisillä turhempiakin juttuja siellä esim.eteisen pöydällä.
Varsinkin lasteni ystävät ovat pysähtyneet ja omillani on kortit vaikka se ensin tuntui minusta karmealta koska mielsin sen vain meihin aikuisiin.
Tunsin kerran jopa ylpeyttä kun kuulin poikani sanovan kaverilleen,että joo meidän mutsi nyt on vaan vähän erillainen kuin muut ja se kyl puhuu ihan oikeit niinku oot huomannu.Pojan kaveri vastasi,että joo teijän mutsi onkii ihan siisti.
Elämän tähtihetkiä.....=)
- Pirre*
galluppini koskemaan kesän "pelkoja"; ukkosta, ampiaisia ja käärmeitä, minkälaisia kokemuksia teillä on näistä, armaaseen suveemme kuuluvista- ja monesta ehkä vähemmän mukavista ilmiöistä ja asioista?
Kun olitte lapsia, menittekö ukkosta piiloon sängyn alle ja entä nyt...:)
Onko teillä ollut vähältä piti tilanteista uintireissuilta silloin lapsena ja oletteko kenties joutunut pelastamaankin veteen varaan joutunutta..?
Tämmöisiä....- luovuttaa
Koska sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja astmaa.Lääkityksien avulla molemmat pysyvät kyllä kurissa, mutta luovutus kai ei onnistu.En ole kyllä kysynyt lääkäriltä, mutta kun sairaudet sulkevat pois luovutuksen.Enkä suinkaan halua kenellekään sitä tilanneta,että siirrosta saisivat riskin.Samoin olen julkituonut sen että minua ei koneilla pidetä hengissä.Töpseli irti jos sen joku on paikoillen laittanut.Olen nähny ihmisiä jotka ovat olleet vuosikausia koneen avulla hengissä, mutta eivät tiedä tästä maailmasta mitään.Ei ole kaunista katseltavaa.
Käärmeitä pelkään yli kaiken.Ukonilmalla olen niin otettua,että menisin aina mielellään ulos ihailemaan.Katson kaikki salamaniskut jos suinkin vaan näen ne.Ja jyrinä se vasta poikaa on,kun oikein paukkuu,ah se on vasta ihanaa kuultavaa.Ei ole vielä tänäkeväänä paukkunu.Harmi.
Olen tippunu 9v. polkupyörän kanssa jäiden läpi,ja vettä oli päällä noin 8metriä.En tiedä miten pääsin jään alta pois,eivätkä toisetkaan voineet auttaa.Joku varjelus kai se oli kun vieläkin kerran tässä istun ja naputtelen. - maron
ukkosta, mutta mitään ötököitä en ole pelännyt koskaan, ja ukkonenkin on nykyään vain upea luonnonilmiö. Menen yleensä kuistille katselemaan kovaa ukonilmaa:) Upeaa:)
Serkkuni olen pelastanut hukkumasta, olin silloin alta kymmenen vanha ja serkkuni noin neljän-viiden ikäinen. Nostin hänet tukasta takaisin laiturille kun hän putosi veteen, eikä osannut uida.
Olen ollut mukana kolarissa elvyttämässä, koska olen ensiaputaitoinen. Ja aina jos joku on apua tarvinnut olen pysähtynyt - en osaa mennä ohi jos joku on pulassa, ajattelen aina että se voisi olla oma äitini tai isäni tai lapseni tai mieheni tai ja tai..... Kai tuo ensiapujuttu on sellainen että on pakko pysähtyä, kun kerran osaa jotakin myös tehdä.
Työssä ollessani olin työsuojelupäällikkö, mutta siellä ei koskaan onneksi mitään isompaa tapahtunut työntekijöille. - Pirre*
luovuttaa kirjoitti:
Koska sairastan kilpirauhasen vajaatoimintaa ja astmaa.Lääkityksien avulla molemmat pysyvät kyllä kurissa, mutta luovutus kai ei onnistu.En ole kyllä kysynyt lääkäriltä, mutta kun sairaudet sulkevat pois luovutuksen.Enkä suinkaan halua kenellekään sitä tilanneta,että siirrosta saisivat riskin.Samoin olen julkituonut sen että minua ei koneilla pidetä hengissä.Töpseli irti jos sen joku on paikoillen laittanut.Olen nähny ihmisiä jotka ovat olleet vuosikausia koneen avulla hengissä, mutta eivät tiedä tästä maailmasta mitään.Ei ole kaunista katseltavaa.
Käärmeitä pelkään yli kaiken.Ukonilmalla olen niin otettua,että menisin aina mielellään ulos ihailemaan.Katson kaikki salamaniskut jos suinkin vaan näen ne.Ja jyrinä se vasta poikaa on,kun oikein paukkuu,ah se on vasta ihanaa kuultavaa.Ei ole vielä tänäkeväänä paukkunu.Harmi.
Olen tippunu 9v. polkupyörän kanssa jäiden läpi,ja vettä oli päällä noin 8metriä.En tiedä miten pääsin jään alta pois,eivätkä toisetkaan voineet auttaa.Joku varjelus kai se oli kun vieläkin kerran tässä istun ja naputtelen.pelkäsin ukkosta aivan sairaasti, ja jotenkin tuntuu että silloin ukkosia oli enemmän ja myöhemmälle syksyyn, kouluthan alkoivatkin siihenaikaan syyskuussa ja muistan kun muutamana aamuna jouduimme jäämään ukonilman takia kotiin...
Meidän koti oli kai rakennettu kallion päälle ja luultavasti siitä syystä jyrinä tuntui karmeina pamauksina sisällä huoneissa, tuntui kuin maailma olisi revennyt.
Kotimme lähistöllä oli suuri järvi ja kun ukospilvet pääsi tulemaan sen yli niin sitä rajuilmaa kesti sitten kauan..lapsesta.
Nykyisin en pelkää ukkosta sillä tavalla, mutta "terve" itsesuojeluvaisto pitää kyllä minut sisällä huoneissa rajuilman ajan..:/ - Pirre*
maron kirjoitti:
ukkosta, mutta mitään ötököitä en ole pelännyt koskaan, ja ukkonenkin on nykyään vain upea luonnonilmiö. Menen yleensä kuistille katselemaan kovaa ukonilmaa:) Upeaa:)
Serkkuni olen pelastanut hukkumasta, olin silloin alta kymmenen vanha ja serkkuni noin neljän-viiden ikäinen. Nostin hänet tukasta takaisin laiturille kun hän putosi veteen, eikä osannut uida.
Olen ollut mukana kolarissa elvyttämässä, koska olen ensiaputaitoinen. Ja aina jos joku on apua tarvinnut olen pysähtynyt - en osaa mennä ohi jos joku on pulassa, ajattelen aina että se voisi olla oma äitini tai isäni tai lapseni tai mieheni tai ja tai..... Kai tuo ensiapujuttu on sellainen että on pakko pysähtyä, kun kerran osaa jotakin myös tehdä.
Työssä ollessani olin työsuojelupäällikkö, mutta siellä ei koskaan onneksi mitään isompaa tapahtunut työntekijöille.päivittää ensiaputaitoni, siitä on niin pitkä aika kun kävin sen ea -kurssin, tietenkin perusasiat pysyvät samoina. En minäkään jää kynsiäni puremaan, enkä aja ohi jos jotakin sattuisi esim. tien päällä.
Yhden ainoan kerran olen joutunut auttamaan auton eteen ajanutta mopoilijaa, ja onneksi tiesin mitä tehdä, tämä mopoilija oli tajuissaan ja yritti sitkeästi nousta ylös istumaan, myöhemmin sain kuulla että hänen kylkiluunsa oli lävistänyt tai vaarassa lävistää keuhkon, en muista ihan tarkkaan enää, sillä tapauksesta on jo kolmisen kymmentä vuotta aikaa.
Nykyisessä työssänikin tarvitsen jo alkeita ensiaputaidoista, aina joku on vetämässä leipää henkeensä tai voi saada epilepsiakohtauksen tai sydänkohtauksen tms..
- maron
pipariksi meni, nyt en saa luovuttaa verta enkä edes luuydintä, se tuli ajankohtaiseksi kun sisareni sairastui ja olisin ollut sopiva luovuttaja, mutta ei kelvannut meikäläisen luuytimet enää luovutukseen:((
Elintestamentti on, mutta taitaa elimet roskiin mennä, tuskin kenellekään annetaan:((
Tämä on asia joka jokaisen tulisi ottaa harkintaan, voisimme pelastaa paljon ihmisiä jos uskaltaisimme tehdä luovutustestamentin.
Tein sen jo monia vuosia sitten, vaikka tuntuikin jotenkin kuin olisi kohtaloaan härnännyt.
Mutta hengissä ollaan edelleen, joten miettikää asiaa ja tehkää testamenttinne, joku voi sen ansiosta pelastua.- Pirre*
härnäämiseltä tuntuva tunne on varmasti suurin syy siihen ettei näitä testamentteja tehdä tarpeeksi, tuli se mieleen minullekin..
- maron
Pirre* kirjoitti:
härnäämiseltä tuntuva tunne on varmasti suurin syy siihen ettei näitä testamentteja tehdä tarpeeksi, tuli se mieleen minullekin..
tehdä elintestamentin. Siinä on varmaankin suurin syy siihen miksi niitä niin vähän tehdään.
On sääli, ettei ihmiset uskalla ottaa asiaa oikein kunnolla harkintaansa.
Minulla tuttavani on saanut uuden munuaisen, ilman sitä hän olisi kuollut jo aikapäiviä sitten.
Ja sisarellani on sairaus jossa viimeisenä hoitokeinona käytetään luuydinsiirtoa, mutta mitään apua hän ei voi minulta saada koska oma luuytimeni ei kelpaa, vaikka yhteen sopiikin.
Omani on saanut liikaa myrkkyjä, joten ei ole mahdollista sitä hänelle luovuttaa.
Silloin aikoinaan kun nämä luovutustestamentit tulivat käyttöön, halusin ainakin auttaa muita luovuttamalla jotakin, mutta näinhän siinä sitten kävi:(( - Pirre*
maron kirjoitti:
tehdä elintestamentin. Siinä on varmaankin suurin syy siihen miksi niitä niin vähän tehdään.
On sääli, ettei ihmiset uskalla ottaa asiaa oikein kunnolla harkintaansa.
Minulla tuttavani on saanut uuden munuaisen, ilman sitä hän olisi kuollut jo aikapäiviä sitten.
Ja sisarellani on sairaus jossa viimeisenä hoitokeinona käytetään luuydinsiirtoa, mutta mitään apua hän ei voi minulta saada koska oma luuytimeni ei kelpaa, vaikka yhteen sopiikin.
Omani on saanut liikaa myrkkyjä, joten ei ole mahdollista sitä hänelle luovuttaa.
Silloin aikoinaan kun nämä luovutustestamentit tulivat käyttöön, halusin ainakin auttaa muita luovuttamalla jotakin, mutta näinhän siinä sitten kävi:((kuolema siinä ikäänkuin kongretisoituu kun joudumme ajattelemaan itseämme niinä kuolleina eliminä, se on vaikea asia käsiteltäväksi.. monelle immeiselle...luulisin..
Tiedän oman äitini sellaiseksi joka "uskovaisuudestaan" huolimatta ei pysty käsittelemään omaa mahdollista/väistämättä joskus edessä olevaa kuolemaansa, en ole koskaan kuullut hänen puhuvan esim. omasta sairastamastaan syövästäänkään ja olen tulkinnut tuon puhumattomuuden kuolemanpeloksi.
Mutta niinvain me olemme kaikki varustettuja erilaisilla henkisillä vahvuuksilla. - maron
Pirre* kirjoitti:
kuolema siinä ikäänkuin kongretisoituu kun joudumme ajattelemaan itseämme niinä kuolleina eliminä, se on vaikea asia käsiteltäväksi.. monelle immeiselle...luulisin..
Tiedän oman äitini sellaiseksi joka "uskovaisuudestaan" huolimatta ei pysty käsittelemään omaa mahdollista/väistämättä joskus edessä olevaa kuolemaansa, en ole koskaan kuullut hänen puhuvan esim. omasta sairastamastaan syövästäänkään ja olen tulkinnut tuon puhumattomuuden kuolemanpeloksi.
Mutta niinvain me olemme kaikki varustettuja erilaisilla henkisillä vahvuuksilla.tosiaan sitä kuolemanpelkoa, tai sitten hän on kerta kaikkiaan sulkenut koko asian pois mielestään.
Kuolema on kuitenkin elämän päätös jokaisen kohdalla, kukaan ei ole vielä hengissä elämästä selvinnyt.
Se mitä ajattelemme elämästä ja kuolemasta on aika paljon kiinni luonteestamme. Kun elää päivän kerrallan, eikä kanna turhia murheita, niin elämä on huomattavasti helpompaa.
Joillekin kuolema tuntuu olevan varsinainen mörkö, jota pitää pelätä jo nuoresta lähtien, ja jotkut taas suorastaan kaipaavat kuolemaa. Suomalaisten itsemurhaluvut ovat maailman korkeinta luokkaa - joten jokin "mollivoittoinen" sävelmä meidän keskuudessamme soi.
Olen kerran joutunut tilanteeseen, jossa entinen työkaverini (alkoholisti mies) soitti minulle ja kertoi istuvansa haulikon kanssa ja tappavansa itsensä. Lähdin hänen luokseen, koska soitto oli selvä avunpyyntö. Oli aika kammottavaa mennä asuntoon jossa mies avasi oven haulikko kädessä ja täysin poissa tolaltaan. Tuntien puhumisen jälkeen hän kuitenkin luopui yrityksestään - itse uskon, ettei hän olisi kuitenkaan ampunut itseään, vaan elämisen tuska oli liian suuri joten tuo soitto oli avunpyyntö.
Joten elämä on monille vaikeaa - kuolema vielä vaikeampaa.
Jos olisi kolme toivomusta jotka voisin saada toteutetuksi olisi yksi niistä sotien lopettaminen, toinen muiden ihmisten huomioonottaminen ja kolmas kunnioitus luontoa kohtaan. Silloin meillä olisi maailma jossa olisi parempi elää, ja nälänhädät ja muut ongelmat poistuisivat siinä sivussa, kun kaikki ajattelisivat että olemme samanarvoisia ihmisiä.
Tiedän että perään tulee jossakin vaiheessa melko varmaan provo, mutta antaa tulla - tämä on minun mielipiteeni asioista.
- Talisker
testamantata maksani tieteelle-kärpäslätkäksi.
Laittavat vaan varren,niin se on siinä.
Ei tarvitse reikiäkään tehdä,kun lienee valmiina.
Vakavasti ottaen.Verta olen luovuttanut vuosia ja toivottavasti kelpaa edelleenkin.- Elimellinen
Aihe on ehdottomasti vakava ja varmaan esilleottamisen arvoinen. Mutta jotenkin tämmöisella keskustelulinjalla turhan dramaattinen...ruveta nyt tässä vielä tommosia ajattelemaan, kun muutenkin mieli meinaa painua pakkasen puolelle. Ehkä olen väärä ihminen tällä kertaa tätä enempi analysoimaan...
- Pirre*
olikkii hyvä idis, oiskoon siinä testamentissa kohta josta valita maholliset erilaiset käyttötarkotukset elimilleen.., niinku esim. tuo a) kärpäslätkä, b)taideteos Kiasmaan, c)killinruokaan jne...:))
Näillä pienillä paikkakunnilla ei ole tarpeeksi näitä verenluovutus tilaisuuksia, ihan joku kerta vain vuoteen ja se harmittaa minua. - autat
Pirre* kirjoitti:
olikkii hyvä idis, oiskoon siinä testamentissa kohta josta valita maholliset erilaiset käyttötarkotukset elimilleen.., niinku esim. tuo a) kärpäslätkä, b)taideteos Kiasmaan, c)killinruokaan jne...:))
Näillä pienillä paikkakunnilla ei ole tarpeeksi näitä verenluovutus tilaisuuksia, ihan joku kerta vain vuoteen ja se harmittaa minua.jos pienellä paikkakunnalla on harvoin mahdollisuus luovuttaa verta, niin poiketessasi jossain isommassa kaupungissa voisit ohikulkiessas käydä antamassa lahjan, netistä löytyy osoitteet.
Minulla on aina kohtuuttoman huono Hb-joten aina ovat kiittäneet ja toivottaneet parempia aikoja:(
Elintenluovutustestamentin tein jo nuorena, heti kun niitä tuli markkinoille, enää tuskin kelpaa verkkokalvotkaan(oon niin paljon itseeni peilistä nähnyt)
Mutta hoitotestamentin tein kun en luota omaisiini etteivätkö he vaatisi kaikenmoisia hoitoja minulle sitten kun en itse kykene päättämään.
Nämä ovatkin tärkeitä asioita mietittäväksi myös näin kesänkynnyksellä, ikään katsomatta. - Pirre*
autat kirjoitti:
jos pienellä paikkakunnalla on harvoin mahdollisuus luovuttaa verta, niin poiketessasi jossain isommassa kaupungissa voisit ohikulkiessas käydä antamassa lahjan, netistä löytyy osoitteet.
Minulla on aina kohtuuttoman huono Hb-joten aina ovat kiittäneet ja toivottaneet parempia aikoja:(
Elintenluovutustestamentin tein jo nuorena, heti kun niitä tuli markkinoille, enää tuskin kelpaa verkkokalvotkaan(oon niin paljon itseeni peilistä nähnyt)
Mutta hoitotestamentin tein kun en luota omaisiini etteivätkö he vaatisi kaikenmoisia hoitoja minulle sitten kun en itse kykene päättämään.
Nämä ovatkin tärkeitä asioita mietittäväksi myös näin kesänkynnyksellä, ikään katsomatta.aina kaupunkireissuilla, että aina on niin kiire ettei jouda tai muista tätä tärkeää asiaa hoitaa. Tekosyitähän nämä, voisihan sitä ostoslistaan lisätä loppuun sen SPRän, niinpä mie tienkkii enskerralla.
Ai :)) peilidiagnostiikalla ihan raakkasit ne silmien varaosat pois..:DD, onneksi ei nähä sisuskalujamme peilistä..:) - Pirre*
Elimellinen kirjoitti:
Aihe on ehdottomasti vakava ja varmaan esilleottamisen arvoinen. Mutta jotenkin tämmöisella keskustelulinjalla turhan dramaattinen...ruveta nyt tässä vielä tommosia ajattelemaan, kun muutenkin mieli meinaa painua pakkasen puolelle. Ehkä olen väärä ihminen tällä kertaa tätä enempi analysoimaan...
pahoillani, jos sinulle tuli ahdistava olo tästä aiheesta, en tosiaan ajatellut mitenkään kuoleman kantilta tätä aihetta vaan mieluumminkin sen elämän jonka ehkä pelastamme näillä, kenties silloin jo itsellemme tarpeettomilla elimillä.
- Elimellinen
Tuo kysymys on vähän hoopo ja ei todellakaan sovi mihinkään päivään! Suomalaiset on muutenkin depiskansaa varsinkin keväisin - miksi lisätä sitä tommoisilla kysymyksillä?
Luovuttaisin ajatukseni - jos ne kelpaisivat veren sijasta? Tai "elimien".
"Sulle silmäni annan, annan hiukset, huulet, kaiken..."- Pirre*
tässä nyt kannata noin pelästyä, elämäähän minä tässä ajattelin enkä kuolemaa....
Kyllä ne silimät ja muuttii elimet kelepovvaa, eipä silti, kiitos vain.:))
että testamenttasin ruumiini joskus pari vuosikymmentä sitten Yliopiston anatomian laitokselle. Ottavat sitten, jos sattuvat tarvitsemaan ja jos kuolen kyllin lähellä Helsinkiä. Pitäisi varmaan päivittää tilanne ja harkita elintestamenttikortin täyttämistä.
Olen kyllä kertonut jälkikasvulle, että kaikkea saa käyttää hyödyksi jos vielä jotain sellaista löytyisi.
Olen myös sanonut, etten tahdo joutua pilaamaan pohjavesiä eikä ruumistani tarvitse lennätellä sinkkiarkussa. Tuhkat saa joko kaivaa sukuhautaan, jos haluavat sitä hoitaa, tai levitellä minne parhaaksi näkee.
Totuin jo lapsena kulkemaan vanhempieni mukana verenluovutuksessa ja olen itse luovuttanut aina kun mahdollista. Koska asiasta ei ole minulle mitään haittaa, iloitsen voidessani antaa lahjan tuntemattomalle tarvitsijalle. Saan hyvän mielen lisäksi myös joitain tietoja omasta verestäni.
HB:n lisäksi tiedän esim. ettei veressäni ole vieläkään sytomegalovirusta (tms). Siitä ei ole mitään haittaa terveelle ihmiselle, mutta luovutettua verta käytettäessä esim. vastasyntyneen verenvaihtoon tai todella heikolle potilaalle tieto on kuulemma tärkeä.
Joskus olen HIV- tai AIDS-keskustelun yhteydessä huvikseni hätkähdyttänyt ihmisiä sanomalla, että minä tutkitutan vereni 4 - 5 kertaa vuodessa. ;)
Pitäisin kyllä moraalittomana ihmistä, joka oikeasti käyttäisi veripalvelua ko. virustestiin. Allekirjoitettavassa lomakkeessakin poissuljetaan sellainen mahdollisuus.
Suosittelen lämpimästi sekä verenluovutusta että elintestamenttia kaikille, joille se on vielä mahdollista. Tarjoaahan SPR vielä "kaupan päälle" ihan kivan lepohetken ja tuoremehut sekä hyvät kahvit/teet kaikenlaisine herkkuineen.- Pirre*
järkytti taannoin yksi tapaus, kun sellainen vähä toisillakymmenillä oleva tyttö vammautui päähänsä pudottuaan hevosen selästä ja meni sitten aivokuolleeseen tilaan. Tämän tytön vanhemmilta oli sitten pyydetty lupaa tytön elinten luovutukseen ja tietenkin he lupasivat ne, saihan heidän "tyttärensäkin" tavallaan jatkoelämän siinä toisessa ihmisessä.
Kun ajattelee tällaista tapausta omalle kohdalle niin se tuntuu niin kohtuuttomalta pyynnöltä juuri tuolloin kun tapaus on niin tuore ja ratkaisu elinten luovuttamisesta täytyy tehdä niin äkkiä ja varmasti siinä lapsen vanhemmat on hyvin sekavassa mielentilassa, mutta kunnioitettava se luovutuspäätös näiltäkin vanhemmilta oli.
- Takila
Kaikkien elimet ja veri eivät kelpaa.
Verenpaine ja sydänlääkkeet poistivat minut luovuttajien listalta ja elimeni ovat siinä hilkulla mahtaako kelpaa.
Oman osani kannan kekoon yllättämällä ystäviä tuoreella savukalalla. Ehkä kalansyönti sa heille laadukkaamman loppuelämän.
Ollan ystäviä , tässä ja nyt, vaikka emme kelpaa varaosapankkiin- +-0
koskaan ei voi tietää, jos vaikka itse olisi se varaosan tarvitsija, tai joku läheinen.
Aina ei voi antaa, mutta saada voi. - Pirre*
sanoit, tuore itse savustettu kala on ehdottomasti lähimmäisen rakkauden osoituksista niitä suurimpia, olen kanssasi samaa mieltä!!
Mutta mikä kala on parasta savustettuna, sinusta ja muistakin.., minusta ahvenet on ykkönen ja sitten lahna...:) Pirre* kirjoitti:
sanoit, tuore itse savustettu kala on ehdottomasti lähimmäisen rakkauden osoituksista niitä suurimpia, olen kanssasi samaa mieltä!!
Mutta mikä kala on parasta savustettuna, sinusta ja muistakin.., minusta ahvenet on ykkönen ja sitten lahna...:)Kaikki savustettu kala on mielestäni tuoreena suurta herkkua, paitsi ankerias, makrilli ja sardiinit hieman vähemmän.
Tästä tuli mieleeni, että nuorina aikuisina, kun pihaelo taisi olla aktiivisimmillaan ja rahatkin usein vähissä, laitettiin sellaisia 20-senttisiä perattuja ahvenia suomuineen foliopakettiin. Mahaan nokare voita, vähän suolaa, sipulia, ruohosipulia, purjoa, tilliä tms. ja paketti grilliin kypsymään.
Pöydälle käsienpesumaljat ja paljon lautasliinoja, samoin kuin rapujuhlissa. Jokainen sai oman pakettinsa ja sormin syöminen oli enemmän kuin sallittua. Moni totesi, että ahvenet maistuivat paremmalle kuin ravut konsanaan.
Nam, suosittelen ja toivon itsekin pääseväni tänä kesänä ko. herkkuun käsiksi.- Pirre*
optimisti-orvokki kirjoitti:
Kaikki savustettu kala on mielestäni tuoreena suurta herkkua, paitsi ankerias, makrilli ja sardiinit hieman vähemmän.
Tästä tuli mieleeni, että nuorina aikuisina, kun pihaelo taisi olla aktiivisimmillaan ja rahatkin usein vähissä, laitettiin sellaisia 20-senttisiä perattuja ahvenia suomuineen foliopakettiin. Mahaan nokare voita, vähän suolaa, sipulia, ruohosipulia, purjoa, tilliä tms. ja paketti grilliin kypsymään.
Pöydälle käsienpesumaljat ja paljon lautasliinoja, samoin kuin rapujuhlissa. Jokainen sai oman pakettinsa ja sormin syöminen oli enemmän kuin sallittua. Moni totesi, että ahvenet maistuivat paremmalle kuin ravut konsanaan.
Nam, suosittelen ja toivon itsekin pääseväni tänä kesänä ko. herkkuun käsiksi.ole koskaan maistanut ankeriasta missään muodossa, vai syödäänkökään *karmee sana, tulikohan oikein:)* sitä muuten kuin savustettuna?
Pirre* kirjoitti:
ole koskaan maistanut ankeriasta missään muodossa, vai syödäänkökään *karmee sana, tulikohan oikein:)* sitä muuten kuin savustettuna?
ei ole tullut vastaan.
Sain monia vuosia jouluksi liikelahjana Norjasta savustetun ankeriaan. Siitä riitti monellekin perheelle pätkiä, kun ainakaan kukaan meistä ei oikein osannut tuota tosirasvaista herrojen herkkua oikein arvostaa. Kyllä kunnon affena on jotain.;)
Siitä tuli mieleeni, että monet keskieurooppalaiset ovat sitä mieltä, ettei meille suomalaisille pidä tarjota paikallista kalaruokaa, koska Suomesta saa niin hyvää kalaa, ettei sille tahdo löytyä vertaista.
PS: tämä ketju taitaa hieman rönsyillä aiheissaan.;)- Pirre*
optimisti-orvokki kirjoitti:
ei ole tullut vastaan.
Sain monia vuosia jouluksi liikelahjana Norjasta savustetun ankeriaan. Siitä riitti monellekin perheelle pätkiä, kun ainakaan kukaan meistä ei oikein osannut tuota tosirasvaista herrojen herkkua oikein arvostaa. Kyllä kunnon affena on jotain.;)
Siitä tuli mieleeni, että monet keskieurooppalaiset ovat sitä mieltä, ettei meille suomalaisille pidä tarjota paikallista kalaruokaa, koska Suomesta saa niin hyvää kalaa, ettei sille tahdo löytyä vertaista.
PS: tämä ketju taitaa hieman rönsyillä aiheissaan.;)rönsyilystä minulla ei ole mitään, ainakaan pahaa sanottavaa.:), päinvastoin eihän nämä mitään niin tiukan etiketin sisällä olevia juttuja kai ole, etteikö sekaan sopisi asiaa asian vieresttäi..luulisin.
Noista savukaloista vielä sen verran, että minä en oikein merikalaa ole opinut syömään savustettunakaan, se on vain tietysti sellainen oppimiskysymys, sanoisiko makuasia..:)
- Toukokuu
Olen tehnyt elintestamentin ja mielestäni se on ihan hyvä asia, koska ajattelen mitä niitä terveitä osia hautaan vie. Verta olen luovuttanut jo 14 kertaa. Mutta jokaisella on tietysti oma mielipiteensä asiasta.
- Pirre*
ei tämä minun kyselyni sitä tarkoitakkaan, että minä tai kukaan muukaan varmasti moralisoi ketään, oli sitten toiminut miten hyvänsä näissä luovutus asioissa, sehän on jokaisen oma asia...tietenkin.
- mekatron
Luovuttelin vertani iloisesti liritellen monta vuotta, kunnes lopettivat läheisessä kaupungin sairaalassa sen vastaan ottamisen.
Samoihin aikoihin kylläkin sain lääkityksen päälleni, joten ei se enää olisi kelvannutkaan.
Mutta moni ihminen jäi haikeana elämään vanhan verensä kanssa, mitä nyt jotkut puukkojen kanssa sitä toisilta väkisin ottavat.
Ja nyrkki on hyvä peli siihen.
Ja nykyään valitetaan, että verta ei ole tarpeeksi.
Missäs luovutat???
Ehkä kerran vuodessa järjestävät jonkun veri-markkina tilaisuuden, harva sinne edes pääsee tai ehtii...
Elimethän olisi varmaankin hyvä testamentata, saattavat olla vielä hyvässäkin kunnossa kuolinhetkellä.
Sitä hetkeä kun ei tiedä.
Pannaan korvan taakse!- Pirre*
ihan..:), eiköhän vähempikin..
Meilä on järjestetty muutaman kerran täkäläiselle kirkonkylälle veren luovuttajaiset, niissä olen käynyt.
Lieneekö kulut sitten niin suuret ettei niitä kannata järjestää tännekin useammin, rahastahan se nykyään on aina kapelo, joka asian yhteydessä..
- Pirre*
pelot taitaa olla aika vähäisiä jo tällä iällä.:)
Itselläni oli hyvin vähättelevä asenne käärmeen puremaa kohtaan, niin kauan kunnes näin sairaalassa aikuisen ihmisen jota kyy oli purrut käteen pari viikkoa aikaisemmin, se käsi oli kamalan näköinen, musta ja mahdottomaksi turvonnut kuin puhallettu ilmapallo ikään ja kuulemma oli epävarmaa koko käden kohtalo....ajattelin silloin, että jos tuo olisi sattunut pienelle lapselle, hän olisi varmasti menehtynyt siihen ja sen jälkeen olen aina muistanut varoittaa käärmevaarasta meidänkin lapsenlapsiamme..
Ampiaisia minä inhoan, ainakin kun ne tuppaavat tekemään pesänsä talomme kuistin vintille ja niitä on sitten syyskesällä lähes miljoona *ainakkii tunttuu siltä* siinä ulko oven edessä pörräämässä ja häiriköimässä:(
Pittää vielä kerttoo yksi juttu tuosta uinti hommastakkii, olin n. kuudentoista ikäinen ja uimassa erään voimakkaasti virtaavan joen puokamassa. Huomasin lapsien uivan kauempana rannasta ja heidän ollessa puolessavälissä jokea toinen lapsista alkoi huutaa ettei hän jaksa uida rantaan ja taisivat siinä jo huutaa molemmat apua, onneksi satun olemaan hyvä uimari ja kävin hakemassa sen uupuneen uimarin rantaan, hän olisi iahan varmasti hukkunut jos en silloin sattunut paikalle. Tytöt olivat järkyttyneitä molemmat, mutta muuten kotiinlähtökunnossa vähän ajan päästä.
En ole kertonut tästä tapauksesta kenellekään sen kummemmin, mutta järkyttävä tapaus se kuitenkin oli, eikä se unohdu koskaan täysin.
Ettäs tämmöisiä "sankareita" täällä..:)) - Lappalainen c",)
Minun elimessä ei ole testamenttaamista, soon vishiin lophuunkäytetty.
- Pirre*
sisä vai ulko...
- Lappalainen c",)
Pirre* kirjoitti:
sisä vai ulko...
Ulkopuolela soon, ainaki nyt.
- Pirre*
Lappalainen c",) kirjoitti:
Ulkopuolela soon, ainaki nyt.
nyt vain, että tuo proffiilisi on aika hyvän näkönen, niin sie tuota perunanenneesi varmaan tarkotat...:)
- Lappalainen c",)
Pirre* kirjoitti:
nyt vain, että tuo proffiilisi on aika hyvän näkönen, niin sie tuota perunanenneesi varmaan tarkotat...:)
Sehän se ulkonevin elin tieten oon, iso nokka. Alle kolmekkymmentäsenttinen seki oon, niin ettei se juuri jalka ole. Muttei sitäkhään taia elimeksi huolia kukhaan, jos vain valittemhaan pääsee.
Aurinko alko justhiin paistamhaan, ja minun vain oon yritettävä nukkua. Reistaappa sieki nukkua kiltisti, äläkä illala mieti kovin riethaalisia ajatuksia. - Pirre*
Lappalainen c",) kirjoitti:
Sehän se ulkonevin elin tieten oon, iso nokka. Alle kolmekkymmentäsenttinen seki oon, niin ettei se juuri jalka ole. Muttei sitäkhään taia elimeksi huolia kukhaan, jos vain valittemhaan pääsee.
Aurinko alko justhiin paistamhaan, ja minun vain oon yritettävä nukkua. Reistaappa sieki nukkua kiltisti, äläkä illala mieti kovin riethaalisia ajatuksia.yötä rietastelija ja nuku hyvin..
- sirkku:)
kyselitkään...? Jos tässä yrittäisin kerralla kommentoida mahdollisimman moneen asiaan...;)
Ei kelpaa minun vereni enää. Tuntuu asia itsestäni aidosti ikävältä - etenkin, kun oma henkeni on pystytty parikymmentä vuotta sitten muutamilla saaduilla veripusseilla pelastamaan...!
Elinluovutus- tai hoitotestamenttia en vielä ole saanut aikaiseksi tehdä. Jos sitten elimenikään enää kelpaisivatkaan... Hoitopuolesta olen sanonut kaikille omaisilleni samaa kuin täällä näköjään monet muutkin; ei letkuissa väkisin 'hengissä'...! Tietääkö teistä muuten kukaan, riittääkö nykyisin pelkkä sana omaisille tuosta...? Aikoinaanhan piti olla tuhkauksenkin haluamiseen kirjallinen ilmoitus tai se oli mainittava testamentissa. Monet kerrat olen miettinyt juuri noita juridisia puolia näistä asioista...
Ukonilmaa rakastan 'hullun lailla'! Ötököistä en pidä - en kivien alta löytyvistä sittisontiaisista enkä hämähäkeistä nurkissa. Hämähäkkejä jollakin oudolla tavalla jopa ehkä pelkään... Myös ampiaisia kammoan. Mutta sairaalloinen kammo minulla on pelkästään käärmeitä kohtaan - enkä ensimmäistäkään käärmettä koskaan ole luonnossa nähnyt! Monet kerrat esimerkiksi lakkareissuilla olen astellut sellaisia kymmenen sentin askelia kerrallaan peläten törmääväni käärmeeseen. Käärmepelkoni juontaa juurensa ehkä lapsuudestani, jossa ne puolukka- ja lakkareissumme ulottuivat alueille, joilla käärmeitä majaili, ja tietenkin meitä lapsia varoiteltiin kyykäärmeistä... Yhtään kyytä en siis koskaan ole edes nähnyt. En edes rantakäärmettä... Joutuisin varmasti paniikkiin sellaisenkin nähdessäni...;)
Ai niin, ja savustettuna siikakin on ihanaa syötävää!;)- kalustaja
*hipaisee*
Lopetin työt ja 'kotimatka' käy läpi näiden palstojen, metsän poikki lammen rantaan, ohi pesien ja rakennustyömaiden... - sirkku:)
kalustaja kirjoitti:
*hipaisee*
Lopetin työt ja 'kotimatka' käy läpi näiden palstojen, metsän poikki lammen rantaan, ohi pesien ja rakennustyömaiden...Samoilla asioilla olemme siis...
'Kotimatkalla'...
Reittimmekin lienevät samat...?
*hipaisu... miettien samalla, uskaltaisiko aran suukon poskelle sipaista*... - Pirre*
ollukkii monipuolinen kysymys *täällä hekotan ilkikurista nauruani*...:), mutt vakavoituen; minullakaan ei ole tietoa noista suusanallisten "testamenttien" pätevyyksistä, mutta eihän kuolemaan saa kukaan vielä varsinaisesti auttaa, niin ettei se ainakaan rikos ole jos antaa luvan hoitavalle lääkärille hoidon lopettamisesta.
Tässä meidän asuinympäristössä on paljon kyitä, koska tässä on jokapuolella hiekkaisia harjuja, siis mainioita talvehtimispaikkoja niile. Olen kerran meinannut ojentaa käteni käärmeeseen mustikoita poimiessani, arvaa eikö puistattanut.. - kalustaja
sirkku:) kirjoitti:
Samoilla asioilla olemme siis...
'Kotimatkalla'...
Reittimmekin lienevät samat...?
*hipaisu... miettien samalla, uskaltaisiko aran suukon poskelle sipaista*...Nyt olemme samalla matkalla, samalla reitillä, samaan aikaan, hetken pysähdys, hipaisu, muistot, suukko...hiljaisuus...hymy, katseet jotka kääntyvät yöhön, askelten äänistä jatkuvat vain omat...
hyvää yötä, sirkku!! - sirkku:)
kalustaja kirjoitti:
Nyt olemme samalla matkalla, samalla reitillä, samaan aikaan, hetken pysähdys, hipaisu, muistot, suukko...hiljaisuus...hymy, katseet jotka kääntyvät yöhön, askelten äänistä jatkuvat vain omat...
hyvää yötä, sirkku!!puhuit täällä luonnon keskellä... Tulee väkisinkin mieleeni jälleen kerran eräs jonkun sotilaan korsussa kirjoittama värssy...
Ja silloin keväällä kerran
sain muiston sydämeen,
joka aina aikojen taakse
siellä puhtaana säilynee
Huomaathan muuten, että kesäyömme on valoisa...?;)
*hipaisee vielä, antaa suukonkin... ja toivoo pikaista tapaamista uudelleen*... - sirkku:)
Pirre* kirjoitti:
ollukkii monipuolinen kysymys *täällä hekotan ilkikurista nauruani*...:), mutt vakavoituen; minullakaan ei ole tietoa noista suusanallisten "testamenttien" pätevyyksistä, mutta eihän kuolemaan saa kukaan vielä varsinaisesti auttaa, niin ettei se ainakaan rikos ole jos antaa luvan hoitavalle lääkärille hoidon lopettamisesta.
Tässä meidän asuinympäristössä on paljon kyitä, koska tässä on jokapuolella hiekkaisia harjuja, siis mainioita talvehtimispaikkoja niile. Olen kerran meinannut ojentaa käteni käärmeeseen mustikoita poimiessani, arvaa eikö puistattanut..mielestäni kaksipiippuista juttua olen siis mielessäni useinkin pohtinut. Kun nykyisin puhutaan niin paljon, että on laillista antaa lääkärille lupa hoidon lopettamiseen, mutta - eutanasia on kuitenkin kiellettyä...
Juuu, muuten; onhan aika hauskaa, kun samassa yhteydessä pohtii elintensä luovuttamista ja kyykäärmeitten kammottavuutta ja savusiian ihanuutta...!:))) Ja äsken lisäksi pääsin runoilemaankin...;) - +-0
sirkku:) kirjoitti:
mielestäni kaksipiippuista juttua olen siis mielessäni useinkin pohtinut. Kun nykyisin puhutaan niin paljon, että on laillista antaa lääkärille lupa hoidon lopettamiseen, mutta - eutanasia on kuitenkin kiellettyä...
Juuu, muuten; onhan aika hauskaa, kun samassa yhteydessä pohtii elintensä luovuttamista ja kyykäärmeitten kammottavuutta ja savusiian ihanuutta...!:))) Ja äsken lisäksi pääsin runoilemaankin...;)on juuri sitä ihmiselon moninaisuutta, pienistä asioista koostuvaa,elon ihanuutta ja joskus mietitään elon kurjuutta jopa loppumista
- Elimellinen
Pirre* kirjoitti:
ollukkii monipuolinen kysymys *täällä hekotan ilkikurista nauruani*...:), mutt vakavoituen; minullakaan ei ole tietoa noista suusanallisten "testamenttien" pätevyyksistä, mutta eihän kuolemaan saa kukaan vielä varsinaisesti auttaa, niin ettei se ainakaan rikos ole jos antaa luvan hoitavalle lääkärille hoidon lopettamisesta.
Tässä meidän asuinympäristössä on paljon kyitä, koska tässä on jokapuolella hiekkaisia harjuja, siis mainioita talvehtimispaikkoja niile. Olen kerran meinannut ojentaa käteni käärmeeseen mustikoita poimiessani, arvaa eikö puistattanut..Onpa ihmeporukkaa täällä: tämmöinen aihe saa ihmiset "innostumaan".
Pelkään käärmeitä, en pelkää ukkosta, luovutin verta...voi hyväne aika!
Puuttuu enää, etä paljoks jauheliha siellä maksaa kilo?!!:-(( - sirkku:)
Elimellinen kirjoitti:
Onpa ihmeporukkaa täällä: tämmöinen aihe saa ihmiset "innostumaan".
Pelkään käärmeitä, en pelkää ukkosta, luovutin verta...voi hyväne aika!
Puuttuu enää, etä paljoks jauheliha siellä maksaa kilo?!!:-((Näin monipuolisen mielenkiintoista ja mielenkiintoisen monipuolista keskustelumme - ja elomme yleensäkin - on!;)
Onhan tuolla lisäksi parikin ketjua koskien myös vessapaperia...;) Ai niin; jokos sinä sitä olet hamstrannut, vai ostatko naapurilta kalliiseen hintaan...?:))) - Pirre*
Elimellinen kirjoitti:
Onpa ihmeporukkaa täällä: tämmöinen aihe saa ihmiset "innostumaan".
Pelkään käärmeitä, en pelkää ukkosta, luovutin verta...voi hyväne aika!
Puuttuu enää, etä paljoks jauheliha siellä maksaa kilo?!!:-((paljoko..?
- tarkistin
Elimellinen kirjoitti:
Onpa ihmeporukkaa täällä: tämmöinen aihe saa ihmiset "innostumaan".
Pelkään käärmeitä, en pelkää ukkosta, luovutin verta...voi hyväne aika!
Puuttuu enää, etä paljoks jauheliha siellä maksaa kilo?!!:-((Tänään ois kova tarjous jauhelihasta:1.20 ekua 400gr.Kannattaneeko tattua tarjoukseen?Vai laittasko kalaa?
- Pirre*
tarkistin kirjoitti:
Tänään ois kova tarjous jauhelihasta:1.20 ekua 400gr.Kannattaneeko tattua tarjoukseen?Vai laittasko kalaa?
oli kanaa..:), kala on hyvää, laita vain..:)
- sirkku:)
...kysymys onkin, niin uskaltaisikohan tähän Pirren ketjuun heittää pari vanhaa, mutta keventävää juttua - kun aihetta kuitenkin sivuavat...?;)
*****
Terveyskeskuksessa oli kaksi jonoa, ensimmäinen sperman- ja toinen verenluovuttajille. Nuori nainen saapui sisään ja asettui ensin mainitun jonon hännille. Hänen edellään oleva mies totesi:
- Taidatte olla erehtynyt. Tämä on spermanluovuttajien jono.
- Mmm, mmm, mumisi tyttö suutaan tiukasti kiinni pitäen.
*****
Isäntää oli ampiainen pistänyt juuri siihen arkaan paikkaan. Kiireestihän siinä lääkärin vastaanotolle oli lähdettävä. Perillä lääkäri lohdutteli isäntää kertoen antavansa lääkettä, joka varmasti tehoaisi. Isäntä reagoi heti:
- Jos tohtori antaisi sellaista lääkettä, että kipu lähtisi, mutta turvotus jäisi...- Pirre*
hyvin istui tähän ketjuun, silleen mukavasti polveillen..:))
- sirkku:)
Pirre* kirjoitti:
hyvin istui tähän ketjuun, silleen mukavasti polveillen..:))
Polveillen-sanasta tuli vielä mieleeni yksi kesäinen juttu...
Pikku-Liisa kirjoitti koulussa runon:
"Vedessä on hauska killua,
kun vesi huuhtelee polvia."
Kirjoitusten palautustunnilla totesi opettaja:
- Muuten se on hyvä, mutta siinä ei ole oikeaa runomittaa.
- Mutta kun äiti on kieltänyt menemästä syvemmälle! - +-0
sirkku:) kirjoitti:
Polveillen-sanasta tuli vielä mieleeni yksi kesäinen juttu...
Pikku-Liisa kirjoitti koulussa runon:
"Vedessä on hauska killua,
kun vesi huuhtelee polvia."
Kirjoitusten palautustunnilla totesi opettaja:
- Muuten se on hyvä, mutta siinä ei ole oikeaa runomittaa.
- Mutta kun äiti on kieltänyt menemästä syvemmälle!kahdelta sitte lohkee, saa varmat naurut edes kerran päivässä, KIITOS
- sirkku:)
+-0 kirjoitti:
kahdelta sitte lohkee, saa varmat naurut edes kerran päivässä, KIITOS
...jatkaa lohkaisten erään kesäisen jutun, jossa ilmeisesti piialtakin lohkesi, ja jossa kysymys lienee ollut elimensiirrosta...?;)
Naapurin renki oli ollut piian aitassa. Aamulla emäntä kuulusteli piikaa:
- No mitäs asiaa sillä rengillä oli?
- No se tuli illalla, koputti ovveen eikä virkkanna mittään. Minä aokasin oven ja piästin sen aettaan, eikä se puhununna mittään. Sitte se riisu housusa ja tuli sänkyyn minun vierreen ja naeja napsautti. Uamulla se pisti housusa jalakaan yhäti sannoo sanomatta ja lähti. Jotta liekkö tuolla mittään assieta ollukkaan! - Pirre*
sirkku:) kirjoitti:
...jatkaa lohkaisten erään kesäisen jutun, jossa ilmeisesti piialtakin lohkesi, ja jossa kysymys lienee ollut elimensiirrosta...?;)
Naapurin renki oli ollut piian aitassa. Aamulla emäntä kuulusteli piikaa:
- No mitäs asiaa sillä rengillä oli?
- No se tuli illalla, koputti ovveen eikä virkkanna mittään. Minä aokasin oven ja piästin sen aettaan, eikä se puhununna mittään. Sitte se riisu housusa ja tuli sänkyyn minun vierreen ja naeja napsautti. Uamulla se pisti housusa jalakaan yhäti sannoo sanomatta ja lähti. Jotta liekkö tuolla mittään assieta ollukkaan!vuan, mikäs tiällä pelottas, ei mikkää..
ja :DD ihan aihheessakkii pysyt, elimensiirtohan siinä..:)) - +-0
Pirre* kirjoitti:
vuan, mikäs tiällä pelottas, ei mikkää..
ja :DD ihan aihheessakkii pysyt, elimensiirtohan siinä..:))siinä kuitenkin oli kyseessä. Nauroin niin ettei sitä itkusta erottanut.
Saattoihan tuossa olla aikansa geeninsiirtoakin? - Pirre*
+-0 kirjoitti:
siinä kuitenkin oli kyseessä. Nauroin niin ettei sitä itkusta erottanut.
Saattoihan tuossa olla aikansa geeninsiirtoakin?perinteinen...:))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1791756
- 108987
- 94874
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa19693- 52664
ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann41567Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m164523Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45518Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä24485Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;193466