Sähkösopimuksen tekemisen ajankohta?

Anonyymi-ap

Määräaikainen sähkösopimukseni päättyy lokakuussa.

Kannattaako minun tehdä uusi sopimus jo nyt heinäkuussa vai odottaa lokakuuhun? Koska hinta on todennäköisemmin edullisempi?

8

541

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämä on sellainen kysymys johon kukaan ei osaa varmasti vastata. Energiakriisikin saattaa jatkua ensitalvena, jos tulee keski ja etälä eurooppaan kylmä talvi. Jossain määrin sähköyhtiöt hinnoittelevat määräaikaisiin sopimuksiin mukaan myös tuota epävarmuutta.

Itse toimin aina sellaisella periaatteella, että suojauksia on turha tehdä silloin kun kakka on jo housuissa. Oma ennusteeni on, että todennäköisemmin saat halvempaa sähköä tekemällä vain pörssisähkösopimuksen. Mutta jos haluat pelata varman päälle ja laskiskelet sen varaan, ettei haittaa maksaa muutamaa senttiä ylimääräistä mielenrauhasta, niin onhan sekin ihan järkevä peruste tehdä määräaikainen sopimus nyt kun ne eivät ole enään järkyttävän kalliita.

Sähkölämmitteisessä talossa, joka kuluttaa paljon energiaa, saattaa mielenrauha olla aika painavakin seikka. Toisaalta pörssisähkö ei ole koskaan ollut yhtä optimaalinen sähkölämmitteisiin kohteisiin kuin kaukolämpökohteisiin, koska sähkö on aina silloin kalleinta kun lämmitystarvekkin suurinta. Lämmitys näyttelee myös monessa varsinkin vanhassa kohteessa selkeästi suurinta siivua energialaskusta. Ehkä nyt voisi tälläiseen olla 1 vuoden määräaikainen ihan hyvä veto. Pystyy ainakin etukäteen laskemaan varmaksi paljonko ensitalven lämmityskulut ovat.

• Anonyymi

Asun kerrostalossa. Mielenrauhaan tämä ei varsinaisesti vaikuta. Pohdin sitä, mikä olisi edullisin tapa.

• Sinun tapauksessa tekisin vaan pörssisähkösopimuksen. Mahdollisuus hittiin on selkeästi suurempi kuin hutiin. Asian sinetöisi täysin, jos jäähdytät asuntoa sähkökäyttöisellä kylmäkoneella kesäisin.

• Anonyymi

Paukelle kiitos kannanotosta. Voisitko hiukan perutella,kiitos?

• Perustelut on oikeastaan siinä ekassa viestissäni. Eli määräaikaista mielestäni kannattaa harkita vain sähkölämmitteisessä. Toisaalta, jos on pelkästään jäähdytys tarpeita, niin unohtaa määräaikaiset vallan (kaukolämpökohteet).

• Anonyymi
        Pauke84 kirjoitti:

Perustelut on oikeastaan siinä ekassa viestissäni. Eli määräaikaista mielestäni kannattaa harkita vain sähkölämmitteisessä. Toisaalta, jos on pelkästään jäähdytys tarpeita, niin unohtaa määräaikaiset vallan (kaukolämpökohteet).

=).

• Anonyymi
        Pauke84 kirjoitti:

Perustelut on oikeastaan siinä ekassa viestissäni. Eli määräaikaista mielestäni kannattaa harkita vain sähkölämmitteisessä. Toisaalta, jos on pelkästään jäähdytys tarpeita, niin unohtaa määräaikaiset vallan (kaukolämpökohteet).

Sähkölämmitteinen iso okt ja näin mekin toimittiin. Maksaa ~15 snt/kWh, mutta mielenrauha säilyy. Onneksi on iso varaava tulisia ja polttopuut kesämökin tontilta omasta takaa. Kun saisi vaan taas puusavotan aikaan, oma hommansa siinäkin.

Tarttis toimivan kristallipallon, jotta aloittajan kysymykseen voisi vastata...

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sähkölämmitteinen iso okt ja näin mekin toimittiin. Maksaa ~15 snt/kWh, mutta mielenrauha säilyy. Onneksi on iso varaava tulisia ja polttopuut kesämökin tontilta omasta takaa. Kun saisi vaan taas puusavotan aikaan, oma hommansa siinäkin.

Tarttis toimivan kristallipallon, jotta aloittajan kysymykseen voisi vastata...

Korjaus: tulisija

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      50
      3854
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      105
      3425
    3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      34
      2791
    4. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2458
    5. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      20
      1879
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      1809
    7. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      185
      1766
    8. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      27
      1497
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      386
      1459
    10. Huomenta kulta

En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo
      Ikävä
      9
      1238
    Aihe