Macbook Pro lukioon

Minulle ostettiin siis uusi Macbook Pro 2022 malli ja olen aloittamassa lukion. Olen ymmärtänyt että abitti sopiva tämä kone ei ole, eli luultavasti joudun sitten kirjoituksissa käyttämään lainakonetta. Eli jos joku tietää miten saada abitti toimimaan tässä niin kertokaa. Mutta siis aihe oli se että voinko kuitenkin käyttää tätä koeviikoilla (koe viikoilla ei käytetä abittia kai?). Vissiin joku ubuntu pitää ladata tai jotai, pliis kertokaa mikä se on ja mitä mun pitää tehdä. Ainakin semmonen USB muunnin pitää ostaa, mutta pitääkö jotain muuta vielä ostaa että toimiiko. Ja ei pliis mitään "apple on paska miks ostit" vastauksia, kun tarvitsen nyt vaan neuvoja että saan tän toimimaan. Kiitos.

32

1146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pitäs olla sopiva.

      • Ai siis abittiin? Oon ymmärtäny et sen T2 turvasirun takia ei pääsis abittiin.


      • Anonyymi
        macbookinomistaja kirjoitti:

        Ai siis abittiin? Oon ymmärtäny et sen T2 turvasirun takia ei pääsis abittiin.

        Ei pidä paikaansa!


      • Anonyymi
        macbookinomistaja kirjoitti:

        Ai siis abittiin? Oon ymmärtäny et sen T2 turvasirun takia ei pääsis abittiin.

        Windows on PASKAA


    • Anonyymi

      HP Zbook Power tietokone olisi voinut toimia paremmin

    • Anonyymi

      Abitti on erillinen Linux -ympäristö, mihin koneet buutataan. Mikäli en väärin muista, niin tähän käytetään erillistä USB-tikkua. M-sarjan prosessorilla olevia koneita ei voi tähän ympäristöön käynnistää, koska Abitti ei näitä tue. Tukea ei olla ilmeisesti ihan lähiaikana edes tuomassa. Tai tuodaanko koskaan? M-sarjan suorittimet ovat muutenkin ongelmallisia, mikäli haluaisi esim. käyttää MacOS:n sijasta Linuxia. Linux tuki on vielä todella vähäistä, ja joitakin kuukausia sitten oli olemassa yksi jakelu, minkä pystyi asentamaan. Tämäkin oli enemmän proof-of-concept -tasoinen viritys.

      • Eli siis en pysty käyttämään tätä konetta koeviikoilla enkä kirjoituksissa?


      • Anonyymi

        Linux sai juuri tuen M1 Ja M2 Prossuille.


      • Anonyymi
        macbookinomistaja kirjoitti:

        Eli siis en pysty käyttämään tätä konetta koeviikoilla enkä kirjoituksissa?

        Lyhyesti sanottuna et pysty. Miksi ihmeessä olet hankkinut edes Macin opiskeluita varten? Oppilaitoksilla on yleensä suositeltuna tietyt konemallit/valmistajat. Mikäli käyttämäsi Mac olisi vanhempi, ja käyttäisi Intelin suorittimia, niin ei olisi mitään ongelmaa. Ongelma tulee tuosta Applen M-suorittimesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lyhyesti sanottuna et pysty. Miksi ihmeessä olet hankkinut edes Macin opiskeluita varten? Oppilaitoksilla on yleensä suositeltuna tietyt konemallit/valmistajat. Mikäli käyttämäsi Mac olisi vanhempi, ja käyttäisi Intelin suorittimia, niin ei olisi mitään ongelmaa. Ongelma tulee tuosta Applen M-suorittimesta.

        Höpön löpöö! Applen M-suorittin ei ole mikään este käynistää Linuxia tai Abiohjelmaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpön löpöö! Applen M-suorittin ei ole mikään este käynistää Linuxia tai Abiohjelmaa.

        Et näköjään ymmärrä laitteista ja ohjelmista yhtään mitään.


      • Anonyymi

        M-sarjan prossuilla on LINUX tuki!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpön löpöö! Applen M-suorittin ei ole mikään este käynistää Linuxia tai Abiohjelmaa.

        ÄLÄ PASKAA PUHU VAPUNEN!


    • Anonyymi

      Ei san koullukoneen tarvitse olla Abi kone, tuskin edes kestää siihenasti!

      • Anonyymi

        Oikeinkirjoitus ei näköjään ole sun vahvin puolesi.


      • macbookinomistaja

        mutta sopiiko tämä kone edes koulun kurssikokeisiin


      • Anonyymi
        macbookinomistaja kirjoitti:

        mutta sopiiko tämä kone edes koulun kurssikokeisiin

        Tarkistin asiaa, ja myöskään kurssikokeisiin osallistuminen ei tuolla koneella ole mahdollista.


      • Anonyymi
        macbookinomistaja kirjoitti:

        mutta sopiiko tämä kone edes koulun kurssikokeisiin

        Windows ei ainakaan sovi!


      • Anonyymi

        WINKURA ON PASKA


    • Pystynköhän sitten käyttämään kahtaa konetta, eli ottaisin koululta ilmaisen koneen jonka saa nyt kun lukio maksuton ja käyttäisin sitä kokeissa. Mutta käyttäisin omaa konettani, joka varmasti nopeampi ja käytännöllisempi, oppitunneilla ja kouluprojekteissa? Antaakohan ne koneen jos minulla on jo oma. Ajattelin vain ettei tarvitse erikseen pyytää lainakonetta aina kokeisiin.

      • Anonyymi

        KYLLÄ!

        Mitään tekeemääsi et vie kuin päässäsi Abi-kokeeseen!


      • Anonyymi

        Olisikohan kannattanut miettiä kaksi kertaa ennenkuin hankkii koneen, mikä ei ole tuettu? Tämän tiedon olisi saanut kaivettua esiin hetkessä. Tietty jokainen tekee tyylillään, mutta järkevyydestä voidaankin olla montaa mieltä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olisikohan kannattanut miettiä kaksi kertaa ennenkuin hankkii koneen, mikä ei ole tuettu? Tämän tiedon olisi saanut kaivettua esiin hetkessä. Tietty jokainen tekee tyylillään, mutta järkevyydestä voidaankin olla montaa mieltä.

        Aloituksessa sanoin että minulle ostettiin, en että ostin itse. Tosiaan vanhempani ostivat minulle yllätykseksi tämän koneen, eivätkä olleet tajunnut selvittää sopiiko abittiin. Meillähän siis perheen yhteinen kone juuri hajonnut ja ajattelivat että ostavat uuden minulle kouluun, mutta voivat myös itse käyttää omien asioidensa hoitamiseen, joihin he tarvitsevat konetta ehkä kerran 3kk. ajattelin että otan koulusta myös ilmaisen koneen ja teen sillä kokeet. Ei nyt oikein saa selvää että toimiiko abitissa vai ei kun toiset sanoo että ei toimi ja toiset että toimii.


      • Anonyymi
        macbookinomistaja kirjoitti:

        Aloituksessa sanoin että minulle ostettiin, en että ostin itse. Tosiaan vanhempani ostivat minulle yllätykseksi tämän koneen, eivätkä olleet tajunnut selvittää sopiiko abittiin. Meillähän siis perheen yhteinen kone juuri hajonnut ja ajattelivat että ostavat uuden minulle kouluun, mutta voivat myös itse käyttää omien asioidensa hoitamiseen, joihin he tarvitsevat konetta ehkä kerran 3kk. ajattelin että otan koulusta myös ilmaisen koneen ja teen sillä kokeet. Ei nyt oikein saa selvää että toimiiko abitissa vai ei kun toiset sanoo että ei toimi ja toiset että toimii.

        Jaa, vai et tilanne oli tuollainen. Eli väännetääs nyt ihan rautalangasta. Mikäli kyseessä olisi vanhempi Macbook Pro, mikä olisi Intelin suorittimella, eli tukisi x86 -käskykantaa, ongelmaa ei olisi. Applen uusissa koneissa on ARM -pohjainen AppleSilicon -suoritin, ja ongelma muodostuu tästä.

        Yhdessä aiemmassa viestissäni kerroin, että Abitti on erillinen Linux -distro, mikä käynnistetään USB-tikulta, tämä distro ei tue kyseistä suoritinta, ja tukea ei tiettävästi olla edes tuomassa. Mikäli käyttöjärjestelmä/ohjelmisto ei tue käytettävää alustaa, ei se siinä voi toimia.


      • Anonyymi

        MM. Chromebookkia ;D


      • Anonyymi
        macbookinomistaja kirjoitti:

        Aloituksessa sanoin että minulle ostettiin, en että ostin itse. Tosiaan vanhempani ostivat minulle yllätykseksi tämän koneen, eivätkä olleet tajunnut selvittää sopiiko abittiin. Meillähän siis perheen yhteinen kone juuri hajonnut ja ajattelivat että ostavat uuden minulle kouluun, mutta voivat myös itse käyttää omien asioidensa hoitamiseen, joihin he tarvitsevat konetta ehkä kerran 3kk. ajattelin että otan koulusta myös ilmaisen koneen ja teen sillä kokeet. Ei nyt oikein saa selvää että toimiiko abitissa vai ei kun toiset sanoo että ei toimi ja toiset että toimii.

        Windows on PASKA


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        MM. Chromebookkia ;D

        Työnnä se Chromebook sinne minne ei päivä paista.


      • Anonyymi

        Linux sai tuen M1 Ja M2 Prossuille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Linux sai tuen M1 Ja M2 Prossuille.

        Ehkä kerneltasolla on tuki, mutta yksikään tunnettu distro ei tuota taida vielä ainakaan mainostaa erikseen. Tosin MacOS itsessään on jo Unixiin pohjautuva käyttöjärjestelmä, niin miksi helvetissä lähteä leikkimään Linuxin kansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä kerneltasolla on tuki, mutta yksikään tunnettu distro ei tuota taida vielä ainakaan mainostaa erikseen. Tosin MacOS itsessään on jo Unixiin pohjautuva käyttöjärjestelmä, niin miksi helvetissä lähteä leikkimään Linuxin kansa.

        Varmaan siksi koska MacOS kokenut windowsmaista rajoiteisuutta viimeaikoina.
        M-versio MacOS On sekasikö joka on siitymäkauden OS. Josta saamme Kiittää Applen intel - sekoilusta.

        iOS tuki ja muusekoilu.. Ei olisi Applesta uskonut.

        Linux ei ole leikkimistä!


    • Anonyymi

      Ei kannata rajoitettuja Applen laitteita ostella. Niistä seuraa vain harmia.

      • Anonyymi

        En ole tässä omassa Macbook Prossani huolmannut mitään pahoja rajoitteita. Ihan samalla tavalla tällä naputtelee, kuin Windows PC:llä. Ne vähäiset rajoitteet, mitä tässä on, niin ne on pitänyt oppia kiertämään.


    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4643
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      31
      1459
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe