Suomalaiset avautuvat mökkivierailuista

Anonyymi-ap

116

3475

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jotkut eivät ota mukaan edes lakanoita ja pyyhkeitä. Mökillä on harvoin pyykkikoneita. Tiskiäkin tulee hirveästi ja tietysti se ruuan osto ja valmistus iso rasite.

    • Kutsun vieraat eivät he tule yllätyksenä. Tapanani on järjestää isot juhlat Heinäkuun alussa ja kutsua sukua ja ystäviä juhlimaan vuosipäivääni. Nyt tein poikkeuksen ja hyvä niin, sillä sää ei olisi suosinut.

      Lapsienikin vierailut tiedän etukäteen ja he ovat aina tervetulleita. Eivät he passattaviksi tule päin vastoin he huolehtivat syömisemme.

      Lakanat ja pyyhkeet jaksan pestä myöhemmin koneella kaupungissa.

      • Anonyymi

        Eihän lapset ole vieraita, he voivat tulla ilman erillistä kutsua kunhan ilmoittavat. Meillä on sovittu, että voivat olla keskenäänkin mökillä ja on paljon nukkumapaikkoja kaikille kolmen lapsen perheelle. Saunatuvalla on keittiökin. Vietämme aina isolmmalls porukalla siivoustalkoita kesän alussa ja me vanhat tarjotaan silloin ruoka . Harvoin saa
        koko poppoota kokoon, kun lastenlapsillakin on jo omat menot ja kahdella lapsella omatkin mökit. Elokuussa vaarin synttärit vetää kyllä paljon jälkeläisiä kun pidetään kunnon rapukekkerit. Tiski ei ole ongelma, on kone ja nuoremmat kattaa ja korjaa pöytää. Miesväki on grillimeststeina ja kalakokkeina. Liinavaatteita on isot varastot, vievät mennessään käyttämänsä ja tuovat puhtaina takasin. Ei ole ongelmaa varsinaisista vieraistakaan. Saattavat piipahtaa tervehtimään ja kahveelle ohi kulkeissaan. Eivät yöksi jää muut kuin oma jälkikasvu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän lapset ole vieraita, he voivat tulla ilman erillistä kutsua kunhan ilmoittavat. Meillä on sovittu, että voivat olla keskenäänkin mökillä ja on paljon nukkumapaikkoja kaikille kolmen lapsen perheelle. Saunatuvalla on keittiökin. Vietämme aina isolmmalls porukalla siivoustalkoita kesän alussa ja me vanhat tarjotaan silloin ruoka . Harvoin saa
        koko poppoota kokoon, kun lastenlapsillakin on jo omat menot ja kahdella lapsella omatkin mökit. Elokuussa vaarin synttärit vetää kyllä paljon jälkeläisiä kun pidetään kunnon rapukekkerit. Tiski ei ole ongelma, on kone ja nuoremmat kattaa ja korjaa pöytää. Miesväki on grillimeststeina ja kalakokkeina. Liinavaatteita on isot varastot, vievät mennessään käyttämänsä ja tuovat puhtaina takasin. Ei ole ongelmaa varsinaisista vieraistakaan. Saattavat piipahtaa tervehtimään ja kahveelle ohi kulkeissaan. Eivät yöksi jää muut kuin oma jälkikasvu.

        Väitinkö lapsiani vieraiksi?

        Korppis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän lapset ole vieraita, he voivat tulla ilman erillistä kutsua kunhan ilmoittavat. Meillä on sovittu, että voivat olla keskenäänkin mökillä ja on paljon nukkumapaikkoja kaikille kolmen lapsen perheelle. Saunatuvalla on keittiökin. Vietämme aina isolmmalls porukalla siivoustalkoita kesän alussa ja me vanhat tarjotaan silloin ruoka . Harvoin saa
        koko poppoota kokoon, kun lastenlapsillakin on jo omat menot ja kahdella lapsella omatkin mökit. Elokuussa vaarin synttärit vetää kyllä paljon jälkeläisiä kun pidetään kunnon rapukekkerit. Tiski ei ole ongelma, on kone ja nuoremmat kattaa ja korjaa pöytää. Miesväki on grillimeststeina ja kalakokkeina. Liinavaatteita on isot varastot, vievät mennessään käyttämänsä ja tuovat puhtaina takasin. Ei ole ongelmaa varsinaisista vieraistakaan. Saattavat piipahtaa tervehtimään ja kahveelle ohi kulkeissaan. Eivät yöksi jää muut kuin oma jälkikasvu.

        Kaikki ovat vieraita mökin omistajille. Omat lapset ja lapsenlapsetkin. Niin se vain on. Ei siinä ole mitään sen ihmeellisempää. No, jos on siis sovittu jotakin etukäteen, niin sittenhän se on ok.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän lapset ole vieraita, he voivat tulla ilman erillistä kutsua kunhan ilmoittavat. Meillä on sovittu, että voivat olla keskenäänkin mökillä ja on paljon nukkumapaikkoja kaikille kolmen lapsen perheelle. Saunatuvalla on keittiökin. Vietämme aina isolmmalls porukalla siivoustalkoita kesän alussa ja me vanhat tarjotaan silloin ruoka . Harvoin saa
        koko poppoota kokoon, kun lastenlapsillakin on jo omat menot ja kahdella lapsella omatkin mökit. Elokuussa vaarin synttärit vetää kyllä paljon jälkeläisiä kun pidetään kunnon rapukekkerit. Tiski ei ole ongelma, on kone ja nuoremmat kattaa ja korjaa pöytää. Miesväki on grillimeststeina ja kalakokkeina. Liinavaatteita on isot varastot, vievät mennessään käyttämänsä ja tuovat puhtaina takasin. Ei ole ongelmaa varsinaisista vieraistakaan. Saattavat piipahtaa tervehtimään ja kahveelle ohi kulkeissaan. Eivät yöksi jää muut kuin oma jälkikasvu.

        Tässä on perheyhteisyyttä ja normaaleja ihmisiä. Rakastavia ja huolehtivia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikki ovat vieraita mökin omistajille. Omat lapset ja lapsenlapsetkin. Niin se vain on. Ei siinä ole mitään sen ihmeellisempää. No, jos on siis sovittu jotakin etukäteen, niin sittenhän se on ok.

        Kaikki ovat vieraita mökin omistajille. Omat lapset ja lapsenlapsetkin.

        Kyllä ihminen osaa olla kylmä paska.


    • Anonyymi

      Vain kutsuttuina.
      Mukana omat makuupussit. Isäntäväestä riippuen harkinnan mukaan ruokaa ja juomaa. Vettä ja olutta riittävästi. Tuliaisiksi vaimo vie jotain tössyrää. Minä vien isännälle putelin. Rommia, viskiä, viimeeksi kannabis absinttia 70%.
      Joskus jotain esineistöä. Infrapuna kattolämmitin, varaava aurinkokenno polkuvalaisin yms.

      • Anonyymi

        Samoin toivon että järjellinen ihminen osaa odottaa (mahdollista) kutsua. (=jos tullaan joukolla syödään ja juodaan kaapit tyhjiksi ja sotketaan/rikotaan paikat - tulee "porttikielto")
        Sisaruksetkin katson sormien läpi vain kerran itsekutsulla jos voin mennä myös vastavierailulle kun minulle sopii.


      • Anonyymi

        Itse tosiaan huolehin kannabiksestä. Vielä ei voi olla varma, että isäntäväki ottaisi tämän huomioon. Ehkä kymmenen vuoden päästä voi olla jo tapana.


    • Anonyymi

      Kahden eläkeäisen kertomus lehden linkistä:


      – Eläkkeelläni pärjään yksin normielämässä, mutta kun lapseni ja lapsenlapseni tulevat ulkomailta useammaksi viikoksi täysihoitoon, menee budjetti aivan nollille. Eipä siinä itselle jää minkäänlaista lomarahaa. Ihanaa, että perhe tulee kylään, mutta pankkitili on sen jälkeen aivan tyhjä. Tunnen huonoa omaatuntoa, jos itselleni mitään edes haaveilen. Enkä ikinä voisi heille sanoa, että en pysty heitä rahan vuoksi ottamaan vastaan, lukija harmittelee.

      – Kun olin töissä, lomarahat menivät lomalaisten ruokaan. Loma meni kestittäessä muita, eikä itsellä ollut enää rahaa tai lomapäiviä jäljellä ”omalle lomalle”. Nyt kun olen eläkkeellä, kesä- ja heinäkuu suorastaan pelottavat. Kun puhtaana käteen tulee vähän toista tonnia, sillä voi ainoastaan tarjota pottuja ja silliä, toinen eläkeläinen suree.

      • Anonyymi

        Noista tulee mieleen eikö vierailla ole ollenkaan kykyä ajatella toisen asemaa ?


      • Anonyymi

        Monet lapset kyllä elättelevät sitä vanhaa asiaa että äiti on soppakauha kädessä koko ajan,
        Eikä edes ajatella että eläkeläinen ei voi kustantaa kaikkien ruokia, lapsilla hyvät työt ja palkat
        Joten voisivat ehkä itsekkin hieman ajatella . Eikä pitää mökkiä täysihoitolana


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet lapset kyllä elättelevät sitä vanhaa asiaa että äiti on soppakauha kädessä koko ajan,
        Eikä edes ajatella että eläkeläinen ei voi kustantaa kaikkien ruokia, lapsilla hyvät työt ja palkat
        Joten voisivat ehkä itsekkin hieman ajatella . Eikä pitää mökkiä täysihoitolana

        Olisi pitänyt kasvattaa.
        Sanokaa niilee typerillä kersoille että ei ole varaa ja maksakaa.
        Tarjoilu loppuu ja laita ne häpeämään.
        Jos eivä tajua virhettään ovat todella tyhmiä ja ei normaaleja!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noista tulee mieleen eikö vierailla ole ollenkaan kykyä ajatella toisen asemaa ?

        Luulisi, että läheisille omaisille voisi ilman muuta sanoa, että budjetti ei kestä heidän vierailujaan.
        Suhteissa on kyllä vikaa, jos monihenkinen perhe kuvittelee, että eläkeläisen tulot riittävät heidän kustantamiseensa.
        Onko eläkeläinen antanut ymmärtää olevansa upporikas?
        Puhumalla asiat selviävät.


      • Anonyymi

        Noh miksi ei voi asioista puhua🤔? Sanoa suoraan ei minun eläkeriitä ruokkimiseen kokoajalta!!! En ymmärrä tiedän omassa suvussakin samat ongrlmat! Onko niin et tykätään et vieraita passataan! Me kun mennään lasten mökille sovitaan kuka mitäkin ostaa ja lapset tulee meillepäin niin kysyvät mitä tuodaan! Eiköhän hyvä ottaa asia esille!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet lapset kyllä elättelevät sitä vanhaa asiaa että äiti on soppakauha kädessä koko ajan,
        Eikä edes ajatella että eläkeläinen ei voi kustantaa kaikkien ruokia, lapsilla hyvät työt ja palkat
        Joten voisivat ehkä itsekkin hieman ajatella . Eikä pitää mökkiä täysihoitolana

        Vanhempien olisi hyvä opetella sanomaan lapsilleen ei. Jos lapset eivät sitä ymmärä niin se on heidän ongelmansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monet lapset kyllä elättelevät sitä vanhaa asiaa että äiti on soppakauha kädessä koko ajan,
        Eikä edes ajatella että eläkeläinen ei voi kustantaa kaikkien ruokia, lapsilla hyvät työt ja palkat
        Joten voisivat ehkä itsekkin hieman ajatella . Eikä pitää mökkiä täysihoitolana

        Siinäpä voi sitten peiliin tuijotella, kun on noin kusipäisiä lapsia kasvatellut, että eivät pysty toista huomioon ottamaan, ei edes omaa äitiään.

        Se on tosiaan aika paha lähteä omia lapsiaan arvostelemaan, kun ollut mahdollisuus kasvattaa heistä ihan sellaisia, kun on halunnut.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Noista tulee mieleen eikö vierailla ole ollenkaan kykyä ajatella toisen asemaa ?

        Ei toisilla kykyä sanoa mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinäpä voi sitten peiliin tuijotella, kun on noin kusipäisiä lapsia kasvatellut, että eivät pysty toista huomioon ottamaan, ei edes omaa äitiään.

        Se on tosiaan aika paha lähteä omia lapsiaan arvostelemaan, kun ollut mahdollisuus kasvattaa heistä ihan sellaisia, kun on halunnut.

        Että kaikista tulee sellaisia miksi heidät yritetään kasvattaa?! Juu, ei. Olisin suurinpiirtein itseni vastakohta, jos olisin antanut kasvatuksen vaikuttaa.


      • Anonyymi

        Aina ihmetellyt, että miten sivistymättömiä lapsia, sukulaisia ja tuttavia ihmisillä on, kun eivät kykene ymmärtämään, kuinka kyläillessä tuodaan omat eväät mukana ja muutkin tarpeet.
        Meillä oli mökki kolmekymmentä vuotta ja kyllä meillä kyläilijät osasivat tuoda tarvittavat tarpeet mukanaan ja jos ei ollut, niin haettiin kaupasta.


    • Anonyymi

      Kun he soittavat että ovat tulossa niin sano että potkaisivat vaan oven auki kun tulee. Jos ne kysyy että miksi potkaista ovi auki , niin sano että kun heillä on molemmissa kädessä ruokakassit, niin voi olla vaikea aukaista ovi

    • Anonyymi

      Miksi pienellä eläkkeellä kituuttava ylläpitää kesämökkiä, josta on koko ajan paljon kuluja? Kiinteistövero, sähkökaskut, korjaukset, matkat mökille, yleensä auto tarvitaan. Siinä ei luulisi viikon ruokien tarjoamisen merkitsevän melkein konkurssia. Ja jos on läheiset välit lapsiin kuten normaalisti on, heitä voi pyytää ostamaan omat ruokansa.

      • Anonyymi

        Eikös nuo ole ihan perus asioita joihin kaikilla pitäisi olla varaa tässä maassa , ainakin ennen oli .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös nuo ole ihan perus asioita joihin kaikilla pitäisi olla varaa tässä maassa , ainakin ennen oli .

        Mitä tarkoitat, et kaikilla varaa? Ei mulla ainakaan ole varaa hallita kahta asuntoa.


      • Anonyymi

        Eikö pienellä eläkkeellä olevalla saa olla mitään mistä on iloa ?
        Esimerkiksi mökki ?


      • Anonyymi

        Eiköhän se kesämökki asiakin ole jokaisen oma päätös, nautintoa kesän viettämiseen, parempi olisi jos vierailevat itse tajuaisivat ettei se merkitse täysihoitoa jos joillain on kesämökki, eikä sinne kutsuta itseään itse vierailemaan . Ruokakulut maksetaan tavallisesti yhdessä , kun viisas ihminen menee syömään moneksi päiväksi eläkeläisten kustannuksella


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä tarkoitat, et kaikilla varaa? Ei mulla ainakaan ole varaa hallita kahta asuntoa.

        Se joka on aikoinaan hommannut kesämökin saakoon nauttia siitä , mikä sen mukavampaa kun kesämökki .
        Itselläni ei sellaista ole, mutta sain lapsena olla tädin mökillä kesäisin ja se oli ihanaa aikaa .minun kesämökkini on ollut iso vene yli 20 vuotta ja siitä mukava että saa vaihtaa maisemia, tutkia asumattomia saari, tutustua eri pikkuvene satamissa uusiin ihmisiin. Joten
        Joskus sattui niinkin että lapset ajoivat sinne missä tiesivät meidän olevan ankkuroituna . Ja tilaa oli perheelle yöpymiseen asti ja ruokakustannukset jaettiin kaikkien kesken


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö pienellä eläkkeellä olevalla saa olla mitään mistä on iloa ?
        Esimerkiksi mökki ?

        Mökkiläinen käyttää rahansa kotimaassa. Moni mökitön matkustaa ulkomaille rantalomalle.
        Mökkiläinen joutuu pulittamaan mökkielämästä rantaloman verran joka vuosi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö pienellä eläkkeellä olevalla saa olla mitään mistä on iloa ?
        Esimerkiksi mökki ?

        Ei. Silloin kun lapset olet hommannut, sitoudut loppuelämäksesi heidän viihdyttämiseen, elättämiseen ja kaikkeen muuhun mitä eteen tulee.
        Palkaksi saat kuunnella lastenlasten iloisia ääniä aina sopivin välein.
        Eikö se riitä vanhalle?


    • Anonyymi

      Vanhoina hyvinä aikoina mentiin sukuloimaan emännälle kahvipaketti Katriinaa ja pullo kossua isännälle, joka juotiin yhdessä, kun ensin oli juotu talon tarjottavat.
      Pari päivää hurahti mukavasti, pisin rupeama oli viikko, silloin kyllä osallistuttiin talon maalaustalkoisiin olut-ja ruokapalkalla.
      Iltasin tietysti saunottiin ja uitiin sekä kupiteltiin.

    • Lähiomaisille olen sanonut, että ei tarvitse tuoda petivaatteita, eikä pyyhkeitä.
      Niitä riittää ja minulla on aikaa niitä huoltaa.
      Jokainen kuitenkin tuo omat ruokansa ym. wc-paperit, pesuaineet ym muut tarvittavat
      Ikinä ei ole tarvinnut ketään ruokkia, päinvastoin, mulle tarjotaan, tuu ny mummu ottaan, tätä on tässä ihan riittävästi. Mummu tuu kahville, ota piirakkaa, mä leivoin.
      Grillilläkin, yhdellä on yhtä, toisella toista, kaikilla on tuomisia.
      Muistan eräänkin kerran, kun pojantyttäreni oli nuorempi ja kysyi, eiks sulla mummu ole aurinkorasvaa.
      En ehtinyt mitään sanoa, kun äitinsä sanoi, että semmoiset ostetaan itse,
      Jälkeläiseni ovat työssäkäyvää väkeä, joten silloin, kun heillä on vapaata päästä mökille.
      Annan tilaa (vaikka sanovat, ei sun tartte mihinkään lähtee). Menemme yleensä veljen kanssa vanhalle maatilalle, jos väkee enemmän tulee..
      Tiedän, että nuoremmat polvet kuitenkin jännittävät, jos vanhoja on mukana (olen vähän aikaa joskus).
      Nyt kun olen eläkkeellä, minulla on onni asua maalla kaiken kesää.
      Ilolla annan tilaa ´´työihmisille´´ silloin, kun heillä vapaata on.
      Jos mikä on ilo minulle, kun tiedän, ja näen että neljännen polven pienet jalat kulkevat täällä.

      • Anonyymi

        Eikös olekkin Eliaana ihanaa, kun saa olla rakastettu mummu ja isomummukin! Varmaan osaat antaa tilaa ja olla läsnä sopivasti. Onhan sinulla kyllä mahtava perintöpaikkakin siellä, upeat rantatilukset. Melkein käy kateeksi.😊


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eikös olekkin Eliaana ihanaa, kun saa olla rakastettu mummu ja isomummukin! Varmaan osaat antaa tilaa ja olla läsnä sopivasti. Onhan sinulla kyllä mahtava perintöpaikkakin siellä, upeat rantatilukset. Melkein käy kateeksi.😊

        Kiitos kommentistasi.
        Vanha sanalasku, niin metsä vastaa, kun sinne huutaa, kuvaa kaiketi aikapaljon suhtautumistani läheisiini.
        Ehkäpä myös se, että sitä saa mitä tilaa.
        Kun muistaa sen, että suurin voima maailmankaikkeudessa on rakkaus, sillä löytää myös sydämen rauhaa..


    • Anonyymi

      Noin 10v sitten menin äitini 80+ v omistamalle ok talo mökille. En siellä kovin montaa kesäisin käynyt. Minulla oli omat ruuat aina mukana. Matka ei ollut pitkä kodistani. Kun menin äitini aloitti haukkumisen että hän tekee kaiken siellä kun pesi keittiön lattiaa. Itse hän siellä vietti aikaanasa miesystävänsä kanssa. Olin muutaman päivän kerrallaan kesässä ei jäänut tiskejä eikä roskia,kitkin kasvimaata ja pihaa hoidin. Dementia alkoi sekoitaa äitini päätä yms..Edellsinä kesänä en voinut olla kun kantovesi ja pihasauna oloissa koska talitauhanen oli leikattu ja sitä piti suihkuttaa monta x päivässä vaihtaa lappuja. Syksyllä sitten kävin ja hirvi kärpänen puri. Vanhukst Kävivät talvella oli sähkölämmitys ja puu uunit myös. Isäni järvi mökillä en käynyt kertakaan ja näin kuvia vasta hänen kuoltuaan n 30v sitten albumeissa toisen vaimonsa kanssa.

    • Anonyymi

      Ote linkistä:

      – Mieheni aikuiset lapset perheineen ja puolisoineen saapuvat mökilleni viettämään juhannusta. Kukaan ei tuo mukanaan mitään, eivät yhtikäs mitään tuomista. Kaikki kustannukset lankeavat minulle. Grillattavaa, juomaa ja kaikkea herkkua pitää pöytä olla notkollaan. Inhottavaa viettää kesän tärkein juhlapäivä piikoen niska limassa kiittämätöntä heinäsirkkalaumaa, kyselyyn vastannut nainen kirjoittaa.

      • Anonyymi

        En kestäisi. Sanoisin miehelle, että tämä peli ei vetele, sano aikuisille lapsillesi.
        Myös se, että osallistuvat ruuan laittoon ja tiskaukseen.


      • Anonyymi

        Miksi ostelet grilli tavaroita, keitä iso kattilallinen hernesoppaa ja tarjoile niille sitä, jos kysyvät jotain nii sano että on niinkuin eläkeläisen talous heikkoa


      • Anonyymi

        Tuo on ihan omaa hölmöyttä , jos ei kykene ilmaisemaan mieltään kyläläisille ja vaatimaan kustannusten tasajakoa.


    • Anonyymi

      Ote linkistä:

      – Veljeni perhe tulee itsensä kutsumana viikoksi mökillemme. Heidän kaksi teinipoikaa myös. Ja ruokatarpeitahan he eivät tuo, koska tulevat kylään. Todella rasittavaa vaimolleni ja itselleni ruokkia tuo neljän hengen porukka. Itse en raaski asiasta sanoa, sillä he käyvät vain kerran vuodessa mökillämme ilmaisella lomalla. Vaimo on hermoromahduksen partaalla, kun auto kaartaa pihaan, mieslukija kertoo.

      • Anonyymi

        Erään tuttavani mökille kutsui yksi ihminen itsensä ja toi tullessaan grillatun kanan heitä oli ollut siellä viisi henkeä ja kana ei niinkuin riittänyt kolmen päivän antimisiksi, lakanoita ei tietenkään myös ollut ottanut mukaansa, puhumattakaan omaa shampoota ja hammastahnaa. No ne ovat pikku juttuja toisille mutta eivät mitenkään liity mökin omistajan budjettiin . Joten ajattelemattomuus on muotia nykyaikana , ennen oli nyyttikestit tavallisia ja naiset tekivät ruuat yhdessä ja tiskit myös hoidettiin yhteisvoimin joku tiskasi ja toinen kuivasi, joku jopa saattoi yllättää pyöräyttämällä sokerikakun päiväkahville nautittavaksi.


      • Anonyymi

        Mikä estää vaatimasta osallistumista kustannuksiin?
        Tuntuu ihmeelliseltä, että ei uskalleta puhua normaalista asiasta ja vaatia vierailta sivistystä ja huomioimaan muutkin niiden eväiden hankkimiseen.

        Melkoisen typerää porukkaa, kun antaa muiden öykköröidä toisten kustantamana.


    • Anonyymi

      Osalla lukijoista on kokemusta sukulaisista, joille mikään ei tunnu kelpaavan.

      – Meillä on kuusihenkinen sukulaisperhe, joka tulee monta kertaa vuodessa useammaksi yöksi vierailemaan ja valittaa kaikesta. Ruoka on kuulemma pulavuosien ruokaa, ja mikään ei kelpaa ilman narinaa. On lähdettävä kauppaan täydentämään ruokakaappia, ja he keräävät kärryn täydeltä herkkuja, häipyvät kassalle ja jättävät kaiken meidän maksettavaksi.

      Kotiin lähtiessään he tekevät runsaat eväät parin tunnin matkaa varten. Ilmainen täyshoito kelpaa, vaikka mikään ei ole hyvin, eikä mitään tuoda tullessa mukana. Minä sitten siivon ja pesen pyykkiä monta päivää ja yritän pihistellä omasta ruuasta, lukija tuskailee.

      • Anonyymi

        Voiko tällaisia täysiä törppöjä olla olemassa ??? Mikään ei kelpaa, pitää
        lähteä kauppaan ostamaan niitten kanssa herkkuja eivätkä vieraat osallistu ollenkaan
        kustannuksiin !!!


      • Anonyymi

        Käenpoikasvieraille ruoka lenkkimakkarasta. Uuniriisipuuro jamehukeittoa. Nkkileipää ja margariinia. Ei .uuta leivälle kuin ehkä lenkkimakkaran siivuja.
        Teetä. Kaivovettä janojuomaksi.
        Ehdotuksenakalastus, saataisiin pöytään muutakin kuin makkarakastiketta. Paistettuja särkiä!
        Mustikkaankinvoisi lähteä, voitaisiin ehkä tehdä piirakka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käenpoikasvieraille ruoka lenkkimakkarasta. Uuniriisipuuro jamehukeittoa. Nkkileipää ja margariinia. Ei .uuta leivälle kuin ehkä lenkkimakkaran siivuja.
        Teetä. Kaivovettä janojuomaksi.
        Ehdotuksenakalastus, saataisiin pöytään muutakin kuin makkarakastiketta. Paistettuja särkiä!
        Mustikkaankinvoisi lähteä, voitaisiin ehkä tehdä piirakka.

        Nuohan on tuttuja mökkiruokia lapsuudesta. Kalaa oli joka päivä, joten lenkkimakkara tuntui ylelliseltä. Vähän homeista hilloa oli lettujen kanssa, kaavittiin vain purkin päältä pois. Sieneen syksymmällä kanttarelleja alkaa kohta löytyä.


      • Anonyymi

        Rakennusmiehenä sain lomieni aikana sukulaisilta ja tuttavilta kutsuja tulla heidän mökeilleen viettämään iltaa, mutta paikalla selvisikin että tiedossa aina jotain pientä remppaa, kuten katon laittoa, maalaamista ym. Omistajat eivät pistäneet tikkua ristiin näitten eteen, aina sanottiin että "no kun sinähän nämä asiat osaat, niin nyt kun olet täällä, niin voithan sinä nämä nyt korjata" . Kutsut (ja osittain myös yhteydenpitokin) loppuivat, kun sanoin että en tee töitä vapaa-ajallani, ja että heillä on kyllä varmasti varaa palkata joku ammattilainen tekemään kyseiset työt ilman että niihin nakitetaan kutsuvieraat. Ärsytti kun aina ennen kesälomia tiedusteltiin koska pidän lomani, ja pääsisinkö käymään kun ovat mökkireissulla. Jos on varaa ostaa mökki, niin on myös varaa kustantaa sen hoidotkin itse. Että ei se aina ole vieraissa se vika.


      • Anonyymi

        No käske niiden mennä sinne kauppaan, ja voit ehkä sanoa ettei mökki ole mikään täysihoitola
        En kyllä menisi näitten loisten passaajaksi .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rakennusmiehenä sain lomieni aikana sukulaisilta ja tuttavilta kutsuja tulla heidän mökeilleen viettämään iltaa, mutta paikalla selvisikin että tiedossa aina jotain pientä remppaa, kuten katon laittoa, maalaamista ym. Omistajat eivät pistäneet tikkua ristiin näitten eteen, aina sanottiin että "no kun sinähän nämä asiat osaat, niin nyt kun olet täällä, niin voithan sinä nämä nyt korjata" . Kutsut (ja osittain myös yhteydenpitokin) loppuivat, kun sanoin että en tee töitä vapaa-ajallani, ja että heillä on kyllä varmasti varaa palkata joku ammattilainen tekemään kyseiset työt ilman että niihin nakitetaan kutsuvieraat. Ärsytti kun aina ennen kesälomia tiedusteltiin koska pidän lomani, ja pääsisinkö käymään kun ovat mökkireissulla. Jos on varaa ostaa mökki, niin on myös varaa kustantaa sen hoidotkin itse. Että ei se aina ole vieraissa se vika.

        Olisit sanonut että et halua lomasi vietettävän työnteolla vaan haluat todella sinäkin olla ihan vaan lomalainen. En olis mennyt vaan matkustanut vaikka ulkomaille loman ajaksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rakennusmiehenä sain lomieni aikana sukulaisilta ja tuttavilta kutsuja tulla heidän mökeilleen viettämään iltaa, mutta paikalla selvisikin että tiedossa aina jotain pientä remppaa, kuten katon laittoa, maalaamista ym. Omistajat eivät pistäneet tikkua ristiin näitten eteen, aina sanottiin että "no kun sinähän nämä asiat osaat, niin nyt kun olet täällä, niin voithan sinä nämä nyt korjata" . Kutsut (ja osittain myös yhteydenpitokin) loppuivat, kun sanoin että en tee töitä vapaa-ajallani, ja että heillä on kyllä varmasti varaa palkata joku ammattilainen tekemään kyseiset työt ilman että niihin nakitetaan kutsuvieraat. Ärsytti kun aina ennen kesälomia tiedusteltiin koska pidän lomani, ja pääsisinkö käymään kun ovat mökkireissulla. Jos on varaa ostaa mökki, niin on myös varaa kustantaa sen hoidotkin itse. Että ei se aina ole vieraissa se vika.

        Lapsenlapsi halusi mennä mökilleni kavereittensa kanssa. Kun sanoin, että voisivat ajaa nurmikon, miniäni kimpaantui ja sanoi, että eivät pojat mihinkään työleiriin mene.
        No eivät ajaneet nurmikkoa, eivätkä edes lattiaa lakaisseet lähtiessään.
        Veivät sentään pois tyhjät tölkit, nehän ovat rahan arvoista tavaraa.


    • Anonyymi

      Tarina linkistä

      – Lomailevien ruokakulut voivat nousta huomattavasti yli eläkkeen. Vesi- ja sähkölaskut ovat nousseet hurjasti. Vieraat eivät ajattele vedenkulutusta omakotitalossa, jossa maksetaan korkea hinta kulutetusta vedestä. Harmittaa ihan vietävästi, kuinka itsekkäitä omat lapset voivat olla tarjoamatta rahaa ruokakuluihin ja muihin pakollisiin menoihin. Yövieraiden petivaatteiden pesu rasittaa eläkeläisiä ja rahaa kuluu. Lapset ovat niin itsekkäitä, etteivät voi tuoda tullessaan edes omia lakanoita ja pyyhkeitä.
      Yövieraiden petivaatteiden pesu rasittaa eläkeläisiä ja rahaa kuluu.

      • Anonyymi

        Minulla on niin pieni eläke, että olisi pakko sanoa, että rahani eivät riitä monen päivän ruokiin.
        Ei siinä ole mitään häpeämistä.


    • Anonyymi

      Eräs isovanhempi puolestaan kertoo linkissä taloutensa kärsineen myös lapsenlapsen huvituksista.

      – Minulla on vain yksi lapsenlapsi, poikani poika, joka esimerkiksi viime vuonna vietti kaksi viikkoa luonani. Kun tarjosin lasta kotiin, tokaisi isä, että ”nytkö jo”. Koskaan ei tarjottu maksua kyläilystä. Sen sijaan huomasin ajaneeni yli tuhat kilometriä ja käyttäneeni lasta uimassa ja kylpylöissä. Maksoin hotelliöitä ja ostin kassillisen vaatteita.

      Rakastan lapsiani ja lapsenlastani, mutta näiden nelikymppisten itsekkyys ja röyhkeys menevät yli ymmärryksen. Olen opettaja, mutta omia lapsiani en näköjään ole onnistunut kasvattamaan muita paremmin huomioivaksi – ainakaan omia vanhempiaan kohtaan. Seuraavassa elämässä en hanki lapsia.

    • Otteille linkistä.
      Kenenkään ei tarvitse suostua tuollaiseen.
      Hyväksikäyttäjiä kyllä riittää, jos suostuu hyväksikäytettäväksi.
      Pitää opetella sanomaan ei, jos eivät muuten ymmärrä omaa käytöstään.

      • Anonyymi

        Pitää opetella olemaan hiljaa. Lapsi ehkä on valmisteltu toivomaan uusia vaatteita, mutta isovanhemman ei ole pakko noudattaa jälkeläisen toiveita.
        Lapsenlapsesta voi huolehtia mökillä ilman kylpylöitäkin.
        Itse en pystyisi mihinkään palveluun, joka maksaa.
        Pidän itsestään selvänä, että lapsilla on omat taskurahat, ruuan ostan tottakai omalla rahallani, ja vanha totuushan on, että kylässä kaikki ruoka on parempaa kuin kotona, joten en stressaa sitä.


    • Anonyymi

      Tämä ei ole niille jotka tykkäävät (myös kutsumattomista) vieraista ja kestitä heitä.
      Sanokaa itsekutsuville vieraille kun lähtevät, että tullaan ensi (juhannuksena) tms kaupunkiin teille vierailulle. Itse sitten päätätte ajankohdan samanmoisella varoitusajalla kuin vieraatkin. Jos sitten tulee selityksiä että on sitä sun tätä menoa kun olisitte menossa vastavierailulle, käyttäkää samaa veruketta aina kun ovat kutsumassa itseään teille.
      Myös jos on mahdollista sanoa vieraille, että meillä ei ole juuri mitään tarjota ja viedä ne ravintolaan jossa etukäteen sopien että jokainen maksaa laskunsa, tietenkin mielellään kylään tulijat maksavat isännälle jos nämä aikovat yöpyä ja saunoa..

    • Anonyymi

      On vaikea sanoa läheisilleen, pelkää että loukkaa ja välit menee poikki.

      • Anonyymi

        No sehän olisi suorastaan toiviotilanne. menisi ehkä pikkuhiljaa heidänkin kaaliin,
        että miten kuuluu käyttäytyä.


      • Anonyymi

        Kuka jaksaa olla aina yksipuolisesti antajan roolissa, tyhmä on. Mutta jos on varakkuutta enempi ja laupias mieli niin köyhempiä sukulaisia auttaa joskus kyllä, kun ei vaan tavaksi tule


    • Olin juuri puhelikontaktissa poikieni.kanssa. Esikoinen tulee mökille kuun loppupuolella ja kuopus ilmoittaa kun saapuu.

      Ihanaa pääsen kalalle ja viettämään aikaa poikien ja heidän perheittensä kanssa.

      Minua passataan, tiedän.

      • Anonyymi

        Joko sillä kuopuksellakin on koira?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Joko sillä kuopuksellakin on koira?

        Ei, mutta tiedätkö mikä Suomen väkivaltaisin musiikkijuhla?


      • Anonyymi

        Aikaa voi viettää lasten ja lastenllasten ja heidänkin lastensa kanssa paljon muuallakin kuin mökillä. Me tehdään yhteisiä reissuja eri kokoonpanoissa, jolloin otetaan täyshoito, kenenkään ei yarvitse toisia passata ja korjata paikkoja.


    • Anonyymi

      Antaa pikkusormen niin vie kokokäden.

    • Anonyymi
    • Omat lapset ja muu jälkikasvu ovat aina tervetulleita.
      Asun kesät mökilläni, kylillä voivat olla kuin kotonaan ja myös mökille saavat tulla mielensä mukaan.
      Ei meillä koskaan ole tullut tunnetta että olisin hyväksi käytetty.
      Jos en jaksa tai viitsi tehdä jotain niin kerron. Nauretaan tyttären kanssa että mamma on tullut vanhaksi tai laiskaksi.
      Kyllä he pärjäävät kotonaankin, miksi eivät täällä ilman täysihoitoa?

    • Miksi pitäisi muuttua. Onnettomat mökkiläiset laittaa pöydän koreaksi. Miksi maksaisin muutakuin sen kahvipaketin viemisenä.

      • Anonyymi

        Niinpä, miksi suotta kylään mennessä pitäisi huomioida muut.
        Tärkeämpää on , että saa itse ilmaisen luonaan ja voi vielä moittia sen laaduttomuutta.
        Ihmisten sivistymättömyys tuntuu olevan muotia.
        Nykyisin ei osata alkeellisimpiakaan
        käytöstapoja. Se oma napa on tärkein ja muiden huomioiminen ei kuulu nykyihmisen tapoihin.


    • Anonyymi

      Silloin harvoin kun joku tuttavapariskunta lähtee meidän kanssamme "mökillemme" niin sovimme heti alkuun, että kaikki kaupan ostoksen maksetaan puoliksi.
      Kumpikin osapuoli ostelee makunsa mukaan, kohtuullisesti!
      Aina on löytynyt yhteinen sävel ostosten laadun suhteen.
      Molemmat käyttävät syömisiä ja juomisia hyväkseen halunsa mukaan ilman toisen osapuolen vahtimista.
      Hyvin on toiminut!
      Nyt on tyttäremme "mökillä" yksin 6 viikkoa. Siivoaa lähtiessään. Pitää huolen, että mennessämme siellä on riittävästi juomavettä, isukille olutta, kuivia elintarvikkeita sekä säilykkeitä. Aloitetun kaasupullon lisäksi on myös yksi aloittamaton.

    • Anonyymi

      Sukulaiset (muut kuin lapset perheineen) eivät tule yllättäen, mutta alkaa rassata jo keväällä alkava vonkaaminen milloin voi tulla mökillä käymään. Muuten eivät kylässä käy mutta "on niin ihanaa kerran vuodessa tavata". Tuliaisina yleensä purkkikukka ja pullapitko, niillä sitten muutama päivä vieraillaan. Omat lakanat ovat sentään oppineet tuomaan, mutta muuten täysihoidossa ovat, "täällä maalla kun sielu lepää", kenen ja milloin, ei minun ainakaan vieraita passatessa. Pitäisi tietenkin oppia kieltäytymään, mutta sekin tuntuu niin kovin tylyltä, joten itseä sitä kai saa syyttää.

      • Anonyymi

        Minulla oli mies sukulainen jonka ammatti taitoa ja muut käytti hyväksi teetätti töitä sirarensa mies etenkin. Hänellä oli lyhyt avioliito,lapsi ja sai hyvän työpaikan kauempaa ja jotain ikävää tapahtui, väsyi, sairastui henkisesti, oliko jotain muutakin en tiedä ja kuoli 1990 luvulla. Olisi nyt yli 60 kymppinen.
        Ykis sukulainen sanoi että jos antaa hyväksi käyttää niin ok. Kamala asenne. Ei normaalia.


    • Anonyymi

      Vielä kun vanhempani olivat elossa kävimme kesässä monta kertaa vanhempieni mökillä. Heille oli tärkeää ettemme tuoneet mitään tai tehneet mitään, heidän kunnia-asiansa oli pitää lapsien perheitä kuin kukkaa kämmenellä. Tuntuihan se joskus kiusallisesta, mutta ajattelin silloin että jos he siitä hyvän mielen saavat niin toimitaan kuten he haluavat. Tietysti autettiin missä voitiin, puita ja vettä kannettiin, kukkia kasteltiin, puita pilkottiin ym. mutta silti jäi aina tuntu että jäätiin velkaa.

      • Anonyymi

        Noin meilläkin menee, ennen miehen vanhemmat tarjosivat lastensa perheille ruuat, nyt me vuorostamme omien lasten perhekunnille.Joskus on sanottu leikillään että nämä tarjoomukset on ennakkoperintöä..


      • Anonyymi

        En tarvitse jäädä velkaa, sillä voi ostaa vanhemmille vaikka kylpyläloman syksyksi.
        Se nimittäin olisi ryhdikäs teko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tarvitse jäädä velkaa, sillä voi ostaa vanhemmille vaikka kylpyläloman syksyksi.
        Se nimittäin olisi ryhdikäs teko.

        Vanhempani ovat jo aikaa sitten jättäneet meidät, mutta ei heitä "vanhan kansan ihmisiä" minnekään kylpylälomalle olisi saanut. Eikä tuolloin oikein ollut kylpylöitäkään.


    • Anonyymi

      Mökille ei tule ketään yllättäen, en pyydä tai missä on.

      • Anonyymi

        tai kerro missä on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tai kerro missä on.

        Kun vuokraa mökin riittävän kaukaa, niin ei sinne tulla vierailulle.


    • Anonyymi

      1. Älä koskaan kerro että olet mökillä.

      2. Jos kuitenkin soittaja tietää tämän, niin kerro että olet vain käymässä hetken aikaa raivaushommissa, halkoja hakkaamassa, tai muussa raskaassa työssä.
      Jos tiedät että soittaja ei pidä kalastuksesta varsinkaan hyttysparven keskellä, niin voit myös kertoa olevasi kalastamassa itsellesi jotain ruokaa kun unohdit käydä ruokakaupassa, mutta kertaakaan ei ole vielä tärpännyt.

      3. Jos kuitenkin kutsumattomia vieraita uhkaa saapua paikalle, niin piilota kaikki alkoholi, ruoat ja hyttyskarkotteet.
      Itsellesi voit laittaa hyttyskarkotetta ja jotain verkko-hattua ja sanoa että se on ainoa.

      4. Keksi etukäteen paljon raskaita ja tympeitä tekemättömiä töitä joita olit muka tullut mökille tekemään, ja kiittele kun tulivat avuksi.

      5. Sano että saunaa ei voi lämmittää koska kiukaan taakse tulipesään on ruostunut/palanut reikä. (tätä ei tietenkään näe koska reikä on seinän puolella)

      6. Jos mökille tulee sähköt, ja jos pääkatkaisin tai sulakkeet on kaapin sisällä piilossa, niin sähköt voi myös katkaista ja kertoa että irtisanoit sähkösopimuksen viime talvena, kun sähkön hinta oli niin korkea.
      Sähköttömyyskin karsii tehokkaasti mukavuudenhaluisia vieraita.

      Yleensä nämä asiat tarvitsee tehdä vain kerran, kunhan vaikutelma on aidosti askeettinen ja karu.
      Varsinkin lapsiperhe tuskin jää tuntia pidemmäksi aikaa.
      Toki kannattaa itse varautua kärsimään asian puolesta hyvinkin pitkään, mutta lopputulos on sitäkin makeampi.

      Eräjormat onkin sitten hankalampia tapauksia, siinä voi loppua ensin itsellä sisu.
      Mutta aina voi sanoa että nyt loppui mökkeily, ja että lähdetääs nyt kaikki kotiin.

      • Anonyymi

        "Tullaan käymään lomalla heinäkuussa".Hieno tapa pakottaa mökkiläiset viikkokausien passiin, varautumaan vieraisiin,jotka eivät sitten tulekaan, tai käyvät juuri silloin,kun itse ollaan kirkolla ostoksilla.
        Nyt on sentään kännykät,mutta ei menneinä aikoina ollut.
        Nim.mökkiloman pilaajat.


      • Anonyymi

        Tämä on todella hyvä ja nerokas opas ja hyvin ajateltu. 😊


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tullaan käymään lomalla heinäkuussa".Hieno tapa pakottaa mökkiläiset viikkokausien passiin, varautumaan vieraisiin,jotka eivät sitten tulekaan, tai käyvät juuri silloin,kun itse ollaan kirkolla ostoksilla.
        Nyt on sentään kännykät,mutta ei menneinä aikoina ollut.
        Nim.mökkiloman pilaajat.

        Minulla oli tapana aina tokaista samantein, että ei ole budjetoitu, eikä ole varaa minkäänlaisiin tarjoiluihin. Rahat tiukilla. Joten jos tulette niin osallistutte täysimääräisesti. Valitettavasti. Ei mitään henkilökohtaista, mutta köyhä mikä köyhä.

        ....ja ei törmätty kertaakaan mökilläni.


    • Anonyymi

      Mökkiohjeet mökin seinään:
      1. Ilmaisia aterioita ei ole, joten tuo tullessas ne ruoat, jotka aiot syödä mökillä ja tuo tuljaisiksi vielä mökinomistajillekin jotain herkkuja
      2. Erikoisruokavaliolla olijat tuovat myös omat ruokansa ja kokkaavat ne ihan itse
      3-Auttaa saa ilman pyytämättäkin - oman ällin käyttö on suotavaa
      4. Mökkielämä on muutakin kuin auringonottoa
      5. Mökki siivotaan, roskat viedään ja pyykin pallautetaan pestyinä vierailun päätteeksi, koska äitisi ei todellakaan käy mökillä siivoomassa muiden sotkuja
      6. "Milloinkahan vieraat olisivat kotona, jos heti lähtisivät" tarkoittaa, että nyt mökinomistajat ovat väsyneet teihin ja tarvitsevat omaa rauhaa
      7. Tervetuloa

      • Anonyymi

        Olen saanut monta terävää vastausta, kun joskus aikaisemmin olen peräänkuuluttanut käytöstapojen kasvatusta. Huono käytös on vaikea kitkeä pois. jos lapsuudessa ei ole opetettu mm. toisten huomioon ottamista.
        Mm. kerran pyydettiin esimerkkejä.
        - Tässä ketjussa niitä on useampia.


      • Anonyymi

        yksi yö on riittävä mökkivierailuun , tai sitten talkootyöt pystyyn !


    • Anonyymi

      Monenlaista perhettä on. Jos jokainen ajattelisi vähän muitakin, ehkä ristiriitoja ei tulisi.
      Pitäisi lastenkin perheineen päästä mökeille. Mutta heidänkin pitäisi osata ruokaa ostaa itseään varten tai yhteisesti suunnitellen.
      Toisaalta on kiva olla mökillä vain oman perheen kanssa, ne vanhuksetkin voisi olla hetken pois sieltä.
      Tai sitten kaupungit saisi rakentaa pieniä lomahuviloita siirtolapuutarhojen tyyliin kaupunkien lähistölle, että jokainen pääsisi vähän luonnon helmaan lomillaan.

    • Anonyymi

      Eikö nyt hyvänen aika ihmiset saa suutansa auki ja kerro että oma mökki ei ole mikään ylläpitolaitos...!! Hyvä tapaiset ihmiset kyllä tajuavat kysyä saako tulla käymään ja tuovat pyytämättään tuliaisia... Sehän on kohteliasta ja ihan normaali käytäntö, ja kutsua odotetaan, eikä noin vain tupata... Juhlat ja tapaamiset ovat elämää rikastuttavaa ja yhdessäolo mutta jokaisella on oikeus vetäytyä myös omiin oloihin. Suomalaisessa kulttuurissa puhumattomuus on kansantauti, ei avata suuta tarpeeksi aikaisin, ihmetellään et oho, miks noi nyt tänne tuli sopimatta..... Herätkää mökkiläiset ja ihanaa lomaa!!!! T. Lomalainen

      • Anonyymi

        Vieläkö on tapana, että vieraat kysyvät, koska voi tulla? Tai tulevat yllättäen?
        Tehdäänkö niin kaupunkikodeissakin? Minä olen ymmärtänyt, että ei nykyisin kukaan ohimennessään pistäydy. Itse en ainakaan puoleen vuosisataan ole rynnännyt kenenkään kotiin kutsumatta.
        Tuntuu aika kummalliselta, että ei koeta, että kesämökki on koti. Ei toisen koriin ole oikeus majoittua täysihoitoon edes kutsuttuna. Kustannuksiin tulee osallistua, samoin töihin. Omasta kokemuksestani muistan, että eräät vieraani edellyttivät kahvitukset ja ateriat määräaikaan, ja ottivat itse aurinkoa pihanurmella. Minä pesin asioita laiturilla, kun vieras ilmaantui paikalle ja kysyi; "Eikös tässä talossa saa päiväkahvia_" Silloin pystyin sanomaan, että toki saa, kun itse keittää. En muista, keittikö.


    • Anonyymi

      Se on totta. Ainakin, kun on kyse mun isonsiskon keskimmäisestä pojasta, joka on kohta 18- v, ja sillä on downin syndrooma. Häntä pitää passata kaikessa, ei osaa mukamas edes hakea ruokaa itse. Sitä on tapahtunut jo kauan. Kyllä hän osaa itsekin hakea ja tehdä paljon. Ei se nyt niin hankalaa ole kellekään.
      Tiskaaminen onnistuu helposti, kun sen tekee itse, käsin siellä. Ja ulkona, kos mahdollista. Ja pyykit voi pestä myös itse käsin siellä. Varsinkin, jos se mökki sattuu olemaan saaressa ja vettä vieressä. Ite pesin yhdet housut eilen saunavuorollani, niitä kuivattelin sitten saunassa hetken. Joku ostaa ruoat, ja muut maksaa sitten siivotun hinnan myöhemmin. Kyllä joku tai jotkut ihmiset osaa valmistaa ruoan, ei sen tarvitse olla mitään ravintolaruokaa, silleen tehty.

      • Anonyymi

        Sano suoraan vaan, että olet se velipoika.


    • Anonyymi

      Eihän tämä ole mikään uusi asia. Ainahan näin on ollut, että näitä "hienoja" passattavia kesävieraita on tullut kyläilemään.

      Muistelen aikaa, kun nämä ruotsiin töiden perässä muuttaneet tuli kesävierailulle, kera suklaalevyn. Toki vierailu ei osunut kesämökkiin, mutta taloon, jossa oli paljon töitä ja vieraat makoili volvon viereen pystytetyssä huvilateltassa.

    • Anonyymi

      TÄMÄ 80v+ ikäryhmä sivut ovat parhaat näistä 60-80. Oikea asiaa ja huumoriakin ja hyvin kirjoitettua,ajateltua ja useita lauseita. Eikä toisten mollausta.
      😀

      • Juurikin.
        Minäkin iän puolesta kuuluisin +70:iin, mutta kun siellä käyn katsomassa. 2 ketjua 15;sta on pelkkää politiikka´´haukkumista´´ ja jos yrität jotain muuta asiaketjua tehdä, ei aikaakaan, kun joku taas alkaa haukkumaan persuja,(On kokemusta,)
        Niinpä minäkin ali-ikäinen täällä viihdyn, silloin kun aikaa on, vaikkei täälläkään kaikki siitä tykkää.


    • Anonyymi

      Jos suvussasi on vasemmistolaisia, niin heitä pitäisi palvoa ja passata. Itse määräilevät ja komentelevat. Minä isäntänä en moista suvainnut ja nyt ei kommunistisiipi käy enää makoilemassa ja persu kokkare suku tekee töitä tilallani iloiten ja lämmittävät saunankin ja tuvat ruuat ja viinat ihan ite.

      • Anonyymi

        Haha, onko aamulääkkeet ottamatta?


      • Anonyymi

        Haluavat osoittaa, että omistaminen tuo velvollisuuksia. Toisten työllä ei pidä elää.
        Huoleton on hevoseton poika, sanoo sananlaskukin.


    • Anonyymi

      Korvaus etukäteen.
      Entinen työkaverini kutsui minut vaimoni kanssa heidän huvilalleen saunomaanja seurustelemaan. Matkaa oli ainoastaan noin 50km
      Toki menimme mielellämme. Ko. rannan suunnassa, noin 200m:n päässä vesirajasta kulki kokoojatie josta erosivat huvilakohtaiset tiet.
      Saapuessamme liittymään tukki huvilatien jumalaton sorakasa = täysi kuorma-auton lasti täytesoraa. Kaveri oli siinä valmiina rukkasten, lapion ja puutarhakärrin kanssa selittäen, että huvilatien raiteiden painumat pitäisi täyttää.
      Hommiin vaan. Ko. kaverilla oli lonkkien tekonivelet joten oli selvää, ettei hän pystynyt hommaan.
      Soran kärräys ja levitys kävi hyvästä muutaman tunnin aerobisesta treenistä ja lisänä sopiva saunahiki.
      Olisin toki tullut pelkästä soran levityskutsustakin.

      Sama heppu teki myöhemmin katalan tempun. Myrsky oli kaatanut tontin männikön. Motoukko oli käynyt oksimassa rungot ja vienyt ne pois. Jäljellä olivat latvukset ja oksat.
      Kaveri pyysi hommiin. Olin sattuimoisin yksin kotona ja olin päättänyt pitää täyden paastopäivän. Vain vettä ja vissyä.
      Kaveri kävi hakemassa minut kotoa.
      Huhukin tontilla. kaveri kyllä ehdotti ruokailua vaikka olin kertonut päivän tavoitteen. En syönyt mitään ja join vissyä ehkä pari litraa.
      Useamman tunnin uurastuksen jälkeen kotimatkalla pysähdyimme kahvilaan. En ottanut tarjottua viineriä vaan join sokerittoman kahvin.
      Loppumatkalla paljastui se kataluus. Kaveri ajoi alkon kautta josta tuli ulos viskipullon kanssa. Hänen mielijuomaansa. Minun kotiovellani heppu lykkäsi pullon minulle.
      Katselin töllöä ja ajattelin hieman maistaa viskiä. Maistoin. Puolen tunnin kuluttua maistoin lisää. Jatko ei ole yllätys. Pullo vajui. Viehätyin vaikutukseen jonka myötä iski pirunmoinen nälkä. Jääkaapilla vähintään puolen tunnin välein.
      Dieettipäivä oli pilalla. Vaikutus täysin tavoitteen vastainen.
      Joten kyllä nuo mökkikutsutkin saattavat olla katalia.

    • Anonyymi

      Minulla on saari jossa mökki,eipä ole vieraita tullut koskaan häiritsemään.Ja tuskin tulisi vaikka pyytäisin koska mökillä ei käytetä mitään alkoholia sisältävää juomaa.En ole absolutisti mutta mökillä en ota mitään.

      • Anonyymi

        Meidän mökille pitää ajaa sivuteitä useita kilometrejä ja lopuksi pikkutietä poukkoillen.
        Sinne ei kukaan tule "ohikulkeissaan", ja kun tulee, ymmärtää tuoda sapuskat tullessaan,jos syödä meinaa. Kauppoihin on penikulma matkaa.


    • Anonyymi

      Joo mutta on eri asia ottaa kotiinsa toiselta puolelta maailmaa tulleita onnenonkijoita, ja viettää näiden kanssa kivoja peli- ja ruokahetkiä!

      • Anonyymi

        Tuttavani tuli sanoneensa Saksassa jollekin, tervetuloa käymään, jos käytte Suomessa. Seuraavana kesänä he ilmoittivat tulevansa 2 viikoksi.
        Kannattaa miettiä sanojaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuttavani tuli sanoneensa Saksassa jollekin, tervetuloa käymään, jos käytte Suomessa. Seuraavana kesänä he ilmoittivat tulevansa 2 viikoksi.
        Kannattaa miettiä sanojaan.

        Joo, joillakin on kumma tapa kutsua jopa puolituttuja heti mökille, jos "ovat sielläpäin". Nämä samat ihmiset sitten valittaa kun se ja se on tulossa eikä saa lainkaan nauttia kesämökistä niin kuin haluaisi.


    • Anonyymi

      On aivan ja vain oma vika, jos ei osaa sanoa ystävällisesti mutta selkeästi, ettei meille nyt sovi vierailut.

      Meillä on ihana kesämökki huippupaikalla ja olemme jo kauan, kauan sitten sopineet, ettei yökylävieraita oteta vastaan lainkaan, poikkeuksena tietenkin omat aikuiset lapset ja päiväseltään meillä voi vierailla mökillä, jos on kutsuttu.

      JOs tulee yllätysvieraita jatkamme niitä hommia mitä oltiin suunniteltu esim. jos ollaan menossa saunaan, mennään saunaan jne.

      Emme suinkaan ole ihmisvihaajia tai muutoin töykeitä tutuillemme vaan sosiaalinen elämämme on hyvin vilkasta ja toimin usein illanistujaisissa emäntänä mutta muualla kuin kesämökillämme. Se on meidän onnen paikkamme ja siellä elämme juuri niin kuin haluamme ja täysin oman aikataulun mukaisesti.

      • Anonyymi

        Olettepa älykkäitä, kateeksi käy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olettepa älykkäitä, kateeksi käy.

        Emme me sen älykkäämpiä ole kuin muutkaan meille vain oma mökkirauha on niin tärkeää, että haluamme pitää siitä kiinni.


    • Anonyymi

      Kuulkaas.pitäkää mökki rötisköt!
      EI ole ikävä. Maalainen stadista.

      • Anonyymi

        No, jopa oli ilkeästi sanottu - kaipa sinulle tuli nyt hyvä mieli kun sait kommentoida kateellisen ihmisen tyyliin "happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista" eli yskä ymmärretty.


    • Anonyymi

      Mielelläni kutsun itseni mökki vieraisille, säästyy kosolti euroja, meillä on sentää akhdeksan hengen perhe. joten totta kai isntä väeltä kuluu ruokaa euro jos toinenkin.

      Mutta se eii haittaa, lapsemme tykkäävät uida ja lekotella laiturilla ruokaa odottaen,, tosinaan sitä ruokaa joutuu kyl odotteleen liika pitkään, joten toivon että mökki isännät panostas juuri tuohon epäkohtaan.

      • Anonyymi

        Meidän mökki on niin tiettömän taipaleen päässä, ettei sinne kukaan vahingossa eksy. Ja tulijalle on helppo sanoa, ettei ole muuta tarjottavaa, kuin katiskan ahvenet


    • Anonyymi

      Meillä tarjotaan sitä kun vieraat tuo.

      Lakanoita ei vaihdeta käytännössä koskaan.
      roikkuvat nelin kerron pyykkinarulla ja sieltä otetaan ja laitetaan takaisin.

      Jälkeläiset käyvät kun käyvät. Lapset tekevät etätöitä mökiltä melkein jatkuvasti.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Minä taannoin laitoin ensimmäiselle kesän mökkivieraalle lapion kouraan ja sanoin, että paskahuussi pitää tyhjentää edelliskesät jätöksistä ja kaivaa kuoppa niille, eivätpä ole tulleet takaisin, eikä moni muukaan sukulaiseni. Näin se tieto leviää ilman mitään nettejä ja olen jo vuosia saanut olla rauhassa mökilläni.
      T. Arska Liperistä.

      • Anonyymi

        Jos taitat jalkasi kun hyppäät veneestä laiturille ja laituri on sateen jäljiltä liukas, saata maata siellä ihan rauhassa. Kukaan ei vanhasta muistista pistäydy katsomassa, miten voit mökilläsi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos taitat jalkasi kun hyppäät veneestä laiturille ja laituri on sateen jäljiltä liukas, saata maata siellä ihan rauhassa. Kukaan ei vanhasta muistista pistäydy katsomassa, miten voit mökilläsi.

        Minulla on aito kokemus vastaavanlaisesta tapahtumasta. Sukuun kuuluvien pikkuserkkujen mökki oli kaukana päätalosta, ja erityisesti yksi heistä eristäytyi tiukasti mökkiin lomillaan, ei käynyt päätalossa, eikä pitänyt yhteyttä. Meni sinne omiin oloihinsa - ei sähköä, ei puhelinta.
        Joku toinen lomalainen rohkaisi mielensä ja meni tapaamaan. Mies oli sängyssä sairauskohtauksen kourissa, maannut siellä jo epämääräisen ajan syömättä, juomatta. Saatiin sairaalaan viime hetkellä.


    • Anonyymi

      Viina-tai viinipullo viemisinä toimi aiemmin.

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2037
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1490
    3. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      109
      1487
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1164
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      481
      1105
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      60
      1058
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      943
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      902
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      866
    Aihe