Kirkossa naimisiin`

...

Voiko kirkossa mennä naimisiin jos en kuulu kirkkoon? Siis jos esim. mieheni haluaa niin. Vai pitääkö minun liittyä ensin kirkkoon? Naimisiin nyt tuskin olen parin vuoden sisällä menossa mutta ajattelin kysyä asiaa ajoissa. Kirkosta kyllä aion vihkimisen jälkeen taas erota jos siihen joudun liittymään.

8

1072

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tane_k

      "Voiko kirkossa mennä naimisiin jos en kuulu kirkkoon?"

      Perussääntö on, että ei voi. Kirkollinen vihkiminen Suomessa onnistuu, jos toinen on kyseisen kirkkokunnan jäsen ja toinen kuuluu johonkin toiseen kristilliseen kirkkoon. Jos et kuulu mihinkään kirkkoon, ei sinua voi kirkossa vihkiä. Sen sijaan voit saada siviilivihkimisen jälkeen kirkollisen siunauksen.

      "Vai pitääkö minun liittyä ensin kirkkoon?"

      Ei pidä, koska Suomessa on käytössä myös siviilivihkiminen. Jokaisessa maistraatissa on virkamies, jonka tehtäviin kuuluu myös vihkiminen. Ei maksa mitään, mutta aika kannattaa varata etukäteen.

    • Sulho2004

      Tästä on kai 100000000 kertaa tällä palstalla kirjoitettu...

      Sinun ei tarvitse liittyä kirkon jäseneksi vain kirkkohäät saadaksesi. Tosin puolisosi tulee olla seurakunnan jäsen. Eli kirkon kannalta parempi lasi puoliksi täynnä kuin puoliksi tyhjä.

      Toimituksen nimi tosin silloin on "avioliittoon siunaaminen", ei "avioliittoon vihkiminen". Kaava on niin samanlainen kuin vihkimisessäkin, että kukaan häävieraista kirkossa ei varmaan huomaa eroa.

      Tällöin kuitenkin on mentävä ensin maistraattiin, joka suorittaa laillisen parisuhteen rekisteröimisen eli vihkimisen. Tämän jälkeen voi käydä kirkossa siunauksen hakemassa. Useissa Euroopan maissa ainoastaan siviilivihkiminen on laillinen vihkiminen - kirkkoon saa mennä sen jälkeen, mutta kirkko yksin ei saa rekisteröidä ihmisiä parisuhteeseen, se on valtion viranomaisten tehtävä mm. Saksassa, Ranskassa ja Belgiassa.

      Itse menin viime vuonna naimisiin. Ensin vihkiminen maistraatissa vanhempiemme ollessa todistajina. Seuraavana päivänä "kirkkohäät" eli siunaaminen kirkossa isommalle vierasjoukolle ja kestitys sen jälkeen.

      Siis minun ei tämän takia tarvinnut heittäytyä sen uskovaisemmaksi kuino len eikä liittyä kirkkoon vain erotakseni myöhemmin. Miinuspuolena se, että jos on ihan pesunkestävä pakana, niin myös siunaamisessa kirkossa jouduin polvistumaan papin eteen. Sen myönnytyksen tein yleisön mieliksi. Traditiot Suomenmaassa painavat vielä niin paljon.

      • hjghjghj

        ei sen puolisonkaan tarvii olla kirkon jäsen, jotta se siunaaminen onnistuu kirkossa


      • Hiämies
        hjghjghj kirjoitti:

        ei sen puolisonkaan tarvii olla kirkon jäsen, jotta se siunaaminen onnistuu kirkossa

        Tiettävästi tarvitsee. Kahta pakanaa ei kirkossa siunata. Lasin on oltava edes puoliksi täynnä. Toisen täytyy olla valtionkirkkomme veronmaksaja.


      • Näin se vaan on
        Hiämies kirjoitti:

        Tiettävästi tarvitsee. Kahta pakanaa ei kirkossa siunata. Lasin on oltava edes puoliksi täynnä. Toisen täytyy olla valtionkirkkomme veronmaksaja.

        Ei tarvitse kummankaan kuulua. Tosin seurakunta voi kieltäytyä (on kaksi buddhalaistakin yrittänyt saada kirkollisen siunauksen), mutta se on toinen juttu.


      • trapeli

        Onks sulla sulho tietoa siitä jos menee amerikkalaisen kanssa Suomessa naimisiin? Mitä pitää tehdä/hoitaa...paperiasiat. Mä kuulun kirkkoon ja haluaisin avioliittoon vihkimisen mutta mahtaakohan onnistua kun mun sulhanen ei ole ev.lut.? Ja mitenkä si jos meen täytyy mennä ensin maistraattiin ja sit haluan siunauksen, taas kerran mitä paperihommia? Vaikeeta on...


    • Henrik Sawela

      Upeat häät voi järjestää myös ilman kirkkoa!
      www.pro-seremoniat.fi

      • Demiiiiiiiiiiiiiiiii

        Kinosti


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      426
      2981
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      101
      2324
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      351
      2036
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1913
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1777
    6. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1217
    7. 158
      1212
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      96
      1144
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      937
    Aihe