Ulosotto ja tekohampaat

Anonyymi-ap

Olkaa ystävällisiä ja neuvokaa vanhusta.
Hampaani ovat kamalassa kunnossa. Hammaslääkärin mukaan tekohampaat ovat ainoa vaihtoehto. Jo terveydenkin takia. Kysyin s.postilla ulosotosta, että voisinko saada helpotusta ulosottoon, kun hampaani pitäisi hoitaa. Sieltä vastattiin, että hae vapaa kuukausia. No, minulta mitataan säännöllisesti eläke, joten pitäisi kai saada ne 3 vapaa kuukautta muutenkin?
Eläkkeeni on n.1 300 puhtaana, joten kun maksan vuokran sun muun, niin ei siitä silti hampiasiin jää. Eikö niiden pitäisi tulla vastaa pakollisissa esim. terveyteen liittyvissä menoissa?

25

1017

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kunnan sosiaalitoimesta hampaat suuhun. Tai kirkosta. Tekohampaat. Voi olla muitakin.

    • Anonyymi

      Perustoimeentulotuessa otetaan huomioon terveydenhuoltomenot tarpeellisen suuruisina. Terveydenhuoltolaki velvoittaa hyvinvointialueet järjestämään asukkailleen myös tarpeellisen hammashoidon. Hammashoitoon toimeentulotukea hakeva asiakas ohjataan hyvinvointialueen järjestämään hammashoitoon, jonka asiakasmaksuasetuksen mukaiset maksut ovat toimeentulotuessa huomioitavia menoja. Tällaisia menoja ovat esimerkiksi julkisessa terveydenhuollossa tehtävä hampaan paikkaaminen tai oikomishoito.

      Julkisen terveydenhuollon tulee vastata myös tarpeellisesta hammasproteettisesta hoidosta. Perustoimeentulotuessa otetaan huomioon tarpeellisen suuruiset hammasproteettisen hoidon kustannukset. Hammasprotetiikka koostuu sekä kliinisestä että teknisestä työstä, joiden kustannuksista säädetään asiakasmaksuasetuksessa.

      Toimeentulotuessa huomioidaan julkisessa hammashoidossa tehdyn hammasproteettisen hoidon kliinisen työn kustannukset. Kliinisen työn kustannukset saavat olla enintään asiakasmaksuasetuksen mukaiset. Kliinistä työtä on esimerkiksi jäljennöksen otto hampaistosta proteesin valmistamiseksi tai valmiin proteesin sovittaminen potilaan suuhun. Teknisen työn kustannukset katsotaan yleensä kohtuullisiksi, kun ne ovat hyvinvointialueen sopimuksen mukaiset. Tekninen työ on työtä, jossa konkreettisesti valmistetaan proteettinen rakenne kuten kokoproteesi tai osaproteesi. Muina teknisinä töinä voidaan huomioida menona esimerkiksi purentakisko, hammaskruunut ja –sillat tai oikomiskoje. Jos hyvinvointialue ei ole tehnyt sopimusta hammasproteettisen hoidon osalta, katsotaan yleensä hyvinvointialueen antaman kustannusarvion mukaiset kustannukset kohtuullisiksi.

      • Anonyymi

        Implanttia ei korvata, se on isoin epäkohta. Jo yhden hampaan poisto aiheuttaa ikääntyneelle purentaongelmia, koska puruhampaiden voima pilkkoa ruokaa on puutteellinen. Myös nivelrikkoleuan sairaus etenee. Yksi implantti maksaa noin 2000e alkaen.


      • Anonyymi

        Tässä on nyt sellainen "epäkohta", että velka on puhtaasti minun omaani. Vaimolla ei ole sen kanssa mitään tekemistä. vaimolla on joitakin säästöjä, joten sen vuoksi emme saa perustoimeentulotukea, enkä sen vuoksi voi saada hampaita julkisen tahon kautta. Jääkö siis vaihtoehdoksi, että vaimon on ostettava minulle hampaat?
        Vai pitääkö peräti erota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on nyt sellainen "epäkohta", että velka on puhtaasti minun omaani. Vaimolla ei ole sen kanssa mitään tekemistä. vaimolla on joitakin säästöjä, joten sen vuoksi emme saa perustoimeentulotukea, enkä sen vuoksi voi saada hampaita julkisen tahon kautta. Jääkö siis vaihtoehdoksi, että vaimon on ostettava minulle hampaat?
        Vai pitääkö peräti erota.

        Joo toimeentulotukea ei saa helposti.

        Tuossa sanottiin, että ”Julkisen terveydenhuollon tulee vastata myös tarpeellisesta hammasproteettisesta hoidosta.” eli se ei edellytä toimeentulotukiasiakkuutta. Jos et saa ulosotosta helpotusta, päästä julkisen puolen hammaskulut vaan ulosottoon vanhojen velkojen jatkoksi.

        Lain mukaan ulosottomiehen pitää kertoa sinulla helpotuksista, joihin olet oikeutettu. Helpotuksia on kolmenlaisia: 1) ulosoton aloituksen lykkääminen työttömyyden jälkeen, 2) vapaakuukausijärjestelmä ja 3) ulosoton tilapäinen alentaminen esim. sairauden vuoksi.

        3) ”Jos velallisen maksukyky on sairauden, työttömyyden, velallisen maksaman elatusavun, tavanomaista suurempien tulonhankkimiskulujen tai muun erityisen syyn vuoksi olennaisesti heikentynyt, palkasta ulosmitataan toistaiseksi tai määrättynä aikana säännönmukaista pienempi määrä.” https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2007/20070705#L4P51


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on nyt sellainen "epäkohta", että velka on puhtaasti minun omaani. Vaimolla ei ole sen kanssa mitään tekemistä. vaimolla on joitakin säästöjä, joten sen vuoksi emme saa perustoimeentulotukea, enkä sen vuoksi voi saada hampaita julkisen tahon kautta. Jääkö siis vaihtoehdoksi, että vaimon on ostettava minulle hampaat?
        Vai pitääkö peräti erota.

        Ei erota tartte oikeesti mutta paperilla. Jatkatte yhteiseloa tämän "eron" jälkeen kuten tähänkin asti mutta nyt vaimo vaan on poste restantessa.

        Tämä maa keksii niin veemäisiä sääntöjä että pitää ottaa yhtä veemäiset blokkauskeinot käyttöön.

        Uusi hallitus on kaikkien aikojen julmin köyhille ja vähäosaisille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on nyt sellainen "epäkohta", että velka on puhtaasti minun omaani. Vaimolla ei ole sen kanssa mitään tekemistä. vaimolla on joitakin säästöjä, joten sen vuoksi emme saa perustoimeentulotukea, enkä sen vuoksi voi saada hampaita julkisen tahon kautta. Jääkö siis vaihtoehdoksi, että vaimon on ostettava minulle hampaat?
        Vai pitääkö peräti erota.

        Ei eroaminen paljon auta, jos asutte samassa osoitteessa. Eli pitää lisäksi muuttaa erilleen, ainakin virallisesti. Tää maa on niin täynnä näitä pykäliä, että pitäis räjäyttää ilmaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei eroaminen paljon auta, jos asutte samassa osoitteessa. Eli pitää lisäksi muuttaa erilleen, ainakin virallisesti. Tää maa on niin täynnä näitä pykäliä, että pitäis räjäyttää ilmaan.

        mut sitte voi ottaa viralliseksi osoitteeksi esim. virtuaaliosoitteen. Poste Restantekin on nykyään maksullinen mutta sitte löytyy tommonen Fiksupostin (www.fiksuposti.f) poste restante. Ja sit siinä on se, että niitä posteja ei tartte hakea vaan ne tulee sähköpostiin. Oisko tossa ratkaisu?


    • Anonyymi

      Voit saada vapaakuukausina vielä yhden harkinnanvaraisen kolmen automaattisen lisäksi.

    • Anonyymi

      Vapaakuukausien määrä riippuu tuloista.

      Jos tienaa yli neljä kertaa suojaosuuden määrän, ei saa automaattisesti yhtään vapaakuukautta, mutta kolme pyynnöstä. Siis yhteensä 0–3 kpl vuodessa.

      Jos tienaa 2–4 kertaa suojaosuuden määrän, saa vain yhden automaattisesti plus kaksi pyynnöstä. Siis yhteensä 1–3 kpl vuodessa.

      Alle kaksi kertaa suojaosuuden tienaavat saavat automaattisesti kolme vapaakuukautta plus yhden pyynnöstä. Siis yhteensä 3–4 kpl vuodessa.

    • Anonyymi

      Tekohampaat ovat esteetttinen toimenpide joten niitä ei yhteiskunta korvaa. Jos sinulla on suussa 0 hammasta niin mitään tekohampaita et siihen yhteiskunnan rahoista saa. Elelet lopun elämää vain hampaattomana.

      • Anonyymi

        Älä nyt kirjoita epätotuutta. Nyt kun olet vielä hampailla, suollat väärää infoa. Mutta ootappa vaan, tuolla pahansuopuudella syöpyy purukalustosi ennen kuin ehdit sitä huomatakaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä nyt kirjoita epätotuutta. Nyt kun olet vielä hampailla, suollat väärää infoa. Mutta ootappa vaan, tuolla pahansuopuudella syöpyy purukalustosi ennen kuin ehdit sitä huomatakaan.

        Kyllä ihminen, köyhäkin, hampaat tarvitsee. Tekohampaat eli proteesit ei kai montaa satasta maksa, mutta ainahan voi hakea ja kannattaakin hakea niihin esim. harkinnanvaraista toimeentulotukea. Tavalliset tekarit eli proteesit jotka voidaan ottaa suusta pois puhdistusta varten eivät ole esteettistä hammashoitoa.
        Varakkaat julkkikset laitattavat suuhunsa implantit, jotka kiinnitetään leukaluuhun, ja ne ovat kalliit, yksi implantti maksaa kai pari tonnia Suomessa ja jos huonot hampaat kaikki korvataan implanteilla, lasku on kymmeniä tuhansia! Ulkomailla saa implantti vähän halvemmalla. Implantit ovat esteettistä hammashoitoa eikä sitä toimeentulotuki korvaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä ihminen, köyhäkin, hampaat tarvitsee. Tekohampaat eli proteesit ei kai montaa satasta maksa, mutta ainahan voi hakea ja kannattaakin hakea niihin esim. harkinnanvaraista toimeentulotukea. Tavalliset tekarit eli proteesit jotka voidaan ottaa suusta pois puhdistusta varten eivät ole esteettistä hammashoitoa.
        Varakkaat julkkikset laitattavat suuhunsa implantit, jotka kiinnitetään leukaluuhun, ja ne ovat kalliit, yksi implantti maksaa kai pari tonnia Suomessa ja jos huonot hampaat kaikki korvataan implanteilla, lasku on kymmeniä tuhansia! Ulkomailla saa implantti vähän halvemmalla. Implantit ovat esteettistä hammashoitoa eikä sitä toimeentulotuki korvaa.

        Tekohampaat, pelkästään yläleukaan maksavat nykyisin noin 600-1000 euroa. Jos on eläkkeellä, josta ulosotto vie osan, niin ehkä neljä vapaakuukautta juuri riittää hampaisiin.
        Yksi implantti voi maksaa jopa 3000.


    • Anonyymi

      Ellei Kela auta, niin sitten asuinkunnan sosiaalihuoltoon hakeman apua. Kyllä suomalaisellekin pitäisi kuulua taloudellinen apu kun sitä välttämättä tarvitsee.

    • Anonyymi

      Ulosottovelalliset tunnistaa jatkossa tekohampaista. Polarisaatio on edennyt jo kroppaan. Muut (kuten asuntovelalliset ja firmojen tyypit) velkaa tehneet laitattavat heti implantin kun hammaspuutos tulee. Jossei Suomessa, niin sitten Espanjassa tai Virossa. Uo-kastiset, johon itse siis kuulun, on toisia. Itse en enää auo suutani ollenkaan ettei marketin kassa näe, että siinä tallustaa uo-stigmalainen. Puuttuvine hampaineen ja köyhän tekarit toiveunissa, jotta edes porkkanan saisi viäl syötyä ennenkuin kuolo korjaa.

      • Anonyymi

        Ennen sanottiin, että hiukset paljastavat rahatilanteen. Pitkät lättänät liuhutukat kertoivat köyhyydestä, leikatut ja siistit varakkuudesta. Nykyisin päätä pitkin roikkuu hiirenhäntiä jopa miljonääreillä, ja poliitikot etukenossa.
        Jos haluaa pitää julkistatuksen kunnossa, ei kun parturiin! Mikään ei ole luotaantyöntävämpää kuin riippuva suomitukka silmillä.


      • Anonyymi

        Tekohampaita ei nykyisin kyllä huomaa. Mutta puuttuvat hampaat kyllä. Itsellä myös puuttuu toinen etuhammas ja sivustakin yksi. Kyllä se heikentää katu-uskottavuutta. Katsotaan sillä lailla säälien, että eikö ole varaa laitattaa hampaita. Ja kallistahan se on tekaritkin vain ylös saattaa kustantaa 1000 euroa. Yksittäisistä hammasimplanteista ei voi kun haaveilla.
        Minäkin olen siis ulosotossa.
        Kysyin tuota tekari asiaa, niin luvattiin se yksi ylimäärinen vapaa kuukausi hampaisiin. Nyt kaikki on lomilla ja asia ei etene. Jäin miettimään, että pitääköhän viedä sit joku kuitti niistä tekareista, jos sellaiset saan?
        Vai myöntääkö ne vaan vapaakuukauden ja sit on sama, jos vaikka ostan saamillani rahoilla viinaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennen sanottiin, että hiukset paljastavat rahatilanteen. Pitkät lättänät liuhutukat kertoivat köyhyydestä, leikatut ja siistit varakkuudesta. Nykyisin päätä pitkin roikkuu hiirenhäntiä jopa miljonääreillä, ja poliitikot etukenossa.
        Jos haluaa pitää julkistatuksen kunnossa, ei kun parturiin! Mikään ei ole luotaantyöntävämpää kuin riippuva suomitukka silmillä.

        Minun mielestäni Björn Wahlroos on hassun näköinen kun on niin koristeellisesti pukeutunut, kuin joku kukkanen tai eksoottinen lintu. Minä kävelen paljon mieluummin lenkkitossuissa ja verkkareissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun mielestäni Björn Wahlroos on hassun näköinen kun on niin koristeellisesti pukeutunut, kuin joku kukkanen tai eksoottinen lintu. Minä kävelen paljon mieluummin lenkkitossuissa ja verkkareissa.

        Niin minäkin :)
        Naisten tukkamuoti on kuitenkin ihan kauhea, koska mitään kampausta ei ole, eikä roikkuvia siimahäntiä edes osata pitää kiinni. Harvan kallo on niin kausis, että sitä kannattaa näytellä. Jos ei oma kroppa riitä, sitten parturi loihtii kerrosleikkauksen ja siistin ulkomuodon.
        Toiset haukkuu niitä kananp*rsetukaksi, minä sanon white trash-malliksi tekovaaleita liimalettejä. Vanha nainen ja suora päätä pitkin valuva eloton kuontalo saa oksentamaan.


    • Anonyymi

      Ootko jo 70 vuotta täyttänyt?

      Eihän nykyisin kelleen tarvita tekareita.

      Ootko narkki?

      • Anonyymi

        Aloittaja kertoo olevansa vanhus.
        Nämä nykyiset päättäjät ovat täysin tietämättömiä siitä miten ennen ns. hoidettiin (tuhottiin) hammaskalustoa. Kuusikymmenluvun kouluhammashoitolassa porattiin auki koko hammas, vaikka oli vain pienen pieni alkava karieslöydös. Amalgaamipaikat on kaikilla vanhemmalla väellä ja no. puruhampaissa.
        Ei ollut fluoripurskutteluja eikä konservatiivista hoitopolkua. Jokainen vanhus on tämän kokenut ja nyt kun olemme 70-vuotiaita, hammaspuutokset ovat arkipäivää. Paikatut ja liian kovalla kädellä käsitellyt hampaat alkavat lohjeta ja niitä on pakko poistaa.
        Eli, ihan normi ihmiset joutuvat olemaan ilman hampaita. Ja se on seuraus, ei syy.


      • Anonyymi

        Olen 70 vuotta just täyttänyt. Jos olisit ikäiseni, niin et louskuttaisi hampaitasi minulle. Lapsuudessani hampaidenharjaus oli joidenkin mielestä jopa turhaa keikarointia. Perheessä saattoi olla yksi hammasharja.
        Kouluhammashoito oli aivan järkyttävää poraamista. hampaani ovat täynnä amalgaamia, puruhampaista tähteellä vähän kuin munankuoret. Sitä ei ole vielä selvitetty, miksi hampaani ovat myös nyt alkaneet irrota.

        Ei, ei tarvita tekareita, mutta minulla ei ole muuhun ratkaisuun varaa.

        Ja kiitos kysymästä, en todellakaan ole narkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen 70 vuotta just täyttänyt. Jos olisit ikäiseni, niin et louskuttaisi hampaitasi minulle. Lapsuudessani hampaidenharjaus oli joidenkin mielestä jopa turhaa keikarointia. Perheessä saattoi olla yksi hammasharja.
        Kouluhammashoito oli aivan järkyttävää poraamista. hampaani ovat täynnä amalgaamia, puruhampaista tähteellä vähän kuin munankuoret. Sitä ei ole vielä selvitetty, miksi hampaani ovat myös nyt alkaneet irrota.

        Ei, ei tarvita tekareita, mutta minulla ei ole muuhun ratkaisuun varaa.

        Ja kiitos kysymästä, en todellakaan ole narkki.

        Meillä vanhemman iän väellä hampaan tulehduksellinen kiinnityssairaus eli parodontiitti alkaa irrottaa hampasta vähitellen. Usein tämä kansantauti (tulee siis tosi monelle) alkaa ientulehduksella siinä kolmekymppisenä. Sitten voi olla hiljaa monia vuosia, vuosikymmenten aikana vähitellentekee ikeneen tuhoa. Hammas alkaa heilua, jopa siirtyä, ja sitten raksahtaa halki pienestäkin. Itsellä on poistettu kaksi puruhammasta tänä kesänä, koska ei olleet enää korjattavissa halkeilun vuoksi.

        Kyse on yleisterveyteen heikentävästi vaikuttavasta sairaudesta, joka tulee olla hoidon kohde rahatilanteesta tai uo-velallisuudesta riippumatonta. Mm. sydänsairaus on suoraan yhteydessä hampaiden terveyteen.

        https://www.kaypahoito.fi/khp00126


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      325
      3499
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      214
      2919
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      144
      2544
    4. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      109
      2065
    5. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      18
      2059
    6. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      10
      1816
    7. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      44
      1692
    8. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      16
      1630
    9. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      268
      1320
    10. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      122
      1316
    Aihe