Helen Fiksu 12 kk

Anonyymi-ap

10,68 c/kWh 12 kk fiku sähkösopimus.
+/- käyttövaikutus
Perusmaksu 3,99 €/kk
Onko kukaan täysin ymmärtänyt miten tämä käytännössä oikein toimii?
Hellenin 12 kk määräaikainen Fiksu kiinteä hinta 10,99 c/kWh on sähkön perushinta joka muuttuu sen käyttöajan mukaan.
Eli, jos sähköä kulutetaan silloin kun sillä on miinusta vaikutus, niin tällöin sillä on halventava vaikutus perushintaan.
Mutta jos kulutus hetkellä on sähkö on kallista, niin se nostaa vastaavasti perushintaa.
Tässä juuri on se ongelma, ettei sähkön hinta halpene vaikka se sillä hetkellä on matalalla. niin silti se on kuitenkin hintaa nostava. Nykyään hintaa laskeva on jo harvinaista, tai hyvin pieni.
Hirvittää vain se, että jos sähkö hinta jostain syystä hyppää todella korkealle, niin miten jyrkästi nousee sähköä nostava tekijä. Tuo perushinta vesittyy juuri siinä, että hintaa nostava tekijä on lähes mielivaltaista.

33

5979

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vähän kuin pörssisähkö soppari mutta huonompi? En ole perehtynyt, etten tiedä millaisia hinnan tasotuksia siinä on. Kuulosti ainakin erikoiselta.

      • Anonyymi

        Homojen Meedia oli sumuttanut taas kunnolla.. Keskustelin vanhemman herran kanssa Pörssisähkön hinnasta. "Tieto oli oikeeta meediaa. Sähkön hinta nousee sähkön puutteesta johtuen.. Uutinen oli unohtanut kertoa että 20 voimalaa purettiin tai lakkautettiin ja 6 kpl oli asetettu käyttökiellon alle HALLINTOMME TOIMESTA. Halintoomme on pesiytynyt Vapari kansanedustajia Yang Gobal Leaders esim KOKOMUKSESTA ja toteuttavat USA sanelu politiikaa halinosamme.


    • Anonyymi

      Itse tein sopparin sunnuntaina, olen seurannut tarkasti viim. 2 kk hintoja. Tein sopparin Vattenfallin kanssa, 10, 63 c/kwa12 kk/ kk. EI käyttövaikutusta. Tein soppari "kilpauttejait.fi-sivustolla. Eli ensi vuosi mennään tuolla hinnalla.

      • Anonyymi

        Tarkennus ed. mulle oli tärkeää ettei ole tuota käyttövaikutusta, kun en voi yöllä pestä pyykkiä, astioita. Harva firma tarjoaa sopparia ilman käyttövaikutusta, minusta se ihmisten "pettämistä."
        Viime vuonna mulla oli jatkuva soppari ja hinta nousi, nousi ... pahimmillaan talvella 34c/kwt . Maksan levollisin mielin 10..63 nyt koko vuoden. Ois kiva tietää löydätkö sopparin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkennus ed. mulle oli tärkeää ettei ole tuota käyttövaikutusta, kun en voi yöllä pestä pyykkiä, astioita. Harva firma tarjoaa sopparia ilman käyttövaikutusta, minusta se ihmisten "pettämistä."
        Viime vuonna mulla oli jatkuva soppari ja hinta nousi, nousi ... pahimmillaan talvella 34c/kwt . Maksan levollisin mielin 10..63 nyt koko vuoden. Ois kiva tietää löydätkö sopparin?

        Eikos esim. Oomilta saa kiinteähintaisen 10-11cnt/kWh? Taitaa olla 24kk soppari.


    • Anonyymi

      Jos kulutat tasaisesti 24/7, kulutusvaikutus on plusmiinusnolla.

      Jos loppukuusta hinta nousee, kannattaa säästää.
      Jos päinvastoin, niin ei ehkä kannata säästellä kuun lopussa.

      Vuorokauden ajalla voi katsoa tuntihinnat ja yrittää käyttää halpoina tunteina enemmän kuin kalleilla tunneilla.

      Vaikutus jää kerrostaloasujalla merkitsemättömäksi jollei ole jotain suurta kulutusta.

      • Anonyymi

        Matalilla hinnoilla vaikutus jää vähäiseksi ellei välillä ole korkeaakin hintaa.
        Kun hinta pomppii kymmeniä senttejä alkaa vaikutus näkyä.

        Ehkä pienikin jousto kulutuksessa on kuitenkin hyväksi sähkön riittävyydelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Matalilla hinnoilla vaikutus jää vähäiseksi ellei välillä ole korkeaakin hintaa.
        Kun hinta pomppii kymmeniä senttejä alkaa vaikutus näkyä.

        Ehkä pienikin jousto kulutuksessa on kuitenkin hyväksi sähkön riittävyydelle.

        kulutusvaikutus ei tarvitse pelätä, se on yleensä noin 0,2 snt / kwh luokka


    • Anonyymi

      Minusta nuo on syvältä. Jos haluat tasaisen hinnan, ota kiinteähintainen. Jos haluat ajoittaa kulutusta, ota pörssisähkö. Noissa hinta yleensä vaihtelee kuukauden hinnan sisällä. Jos koko kuukausi on halpa, ei siitä saa mitään hyvitystä.

    • Anonyymi

      otin fattenfallin pörssisähkön,,,,,

    • Anonyymi

      Noiden laskenta säännöistä ota Erkkikään selvää, lakimiesten tekemiä. Varma vot olla siitä, että kuluttaja häviää aina.

      Itse otin keväällä 24kk kiinteähintaisen 11,5c/kWh, Ompahan nyt vajioitu laskutus.

      Ihmiset yrittää nyt tapella sähkönhinnan senteistä ja kuluttavat siihen kamalasti aikaa. Kuitenkin samaan aikaan sähkönsiirron hinnat nousee roimasti enemmän ja niihin ei voi vaikuttaa mitenkään.

      • Anonyymi

        Miten niin roimasti nousee enemmän?
        Kallista tietty on mutta ei centteinä/ kwh ole suurta nousua ainakaan carunalla..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten niin roimasti nousee enemmän?
        Kallista tietty on mutta ei centteinä/ kwh ole suurta nousua ainakaan carunalla..

        Carunahan on nostanut 2 kertaa tänä vuonna. Tainnut yli tuplaantua sen jälkeen kun Haavisto myi vieraille maille. Ja olisi enemmänkin ellei jatkuvasti viranomaiset puuttuisi.


      • Anonyymi

        Kuten sanoit, siirtohintoihin ei voi vaikuttaa, siksi niitä ei kannata miettiä. On täysin turha tuoda niitä keskusteluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten sanoit, siirtohintoihin ei voi vaikuttaa, siksi niitä ei kannata miettiä. On täysin turha tuoda niitä keskusteluun.

        On hyvä tuoda keskusteluun myös siirtohinnat ja verot jotta kukaan ei luule energian hinnan olevan sama kuin kokonaishinta. Minulla on pörssisähkö joka maksaa nyt muutaman sentin/kWh mutta kun ne muut maksut ovat melkein 20 senttiä/kWh niin hinta on aina yli 20 senttiä/kWh.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Carunahan on nostanut 2 kertaa tänä vuonna. Tainnut yli tuplaantua sen jälkeen kun Haavisto myi vieraille maille. Ja olisi enemmänkin ellei jatkuvasti viranomaiset puuttuisi.

        Oikeampi on todeta, että Kataisen (kok) hallitus teki myyntipäätöksen.


    • Anonyymi

      Helenin kanssa pitää olla tarkkana. Helen pakottaa uusimaan sopimuksen. Itsellä määräaikainen sopimus joka menee umpeen 30.9.2023. Helen teki toukokuun 26. uuden sopimuksen jatkumaan tuon 30.9. jälkeen ja lähetti sen sähköpostiini.
      "Kiitos tilauksestasi, sopimuksesi on nyt kunnossa. Sopimusvahvistuksesi on tämän viestin liitteenä. Lisätietoa palveluistamme löydät osoitteesta www.helen.fi."

      Jos tähän ei vastaa 2 vk kuluessa, uusi sopimus astuu automaattisesti voimaan.
      Sopimus on lähetetty osoitteesta mihin vastaamalla vastaus menee roskiin (noreplay). Tätä ei ole aina helppo huomata.
      Vastasin että en hyväksy sopimusta, mutta Helen ei tätä huomioi.

      Vältäkää Heleniä jos mahdollista.

      • Anonyymi

        Tuollainen on täysin laitonta.


    • Anonyymi

      Itse tein Excel taulukkoon kaavat, joilla pystyin kokeilemaan omilla kulutuslukemilla ja menneillä hinnoilla.
      Tein myös kaavat jotka laskivat laskun suuruuden myös pörssisähkösopimuksella.

      Itsellä ei kulutusvaikutus ollut suurta.
      Pörssisähkö taasen aina tähän asti halvinta kk tasolla.

      Excelissä on helppo laskea summat kk kulutuksesta sekä tuntihintojen ja tuntikulutusten tuloista. Näillä tiedoilla pystyy laskemaan vaikutuksen.

    • Olen ollut Oomin Joustosähköasiakas vuoden alusta. Olen seurannut Oomin päivittäista raportointia ja itse tehnyt taulukkolaskentaohjelmalla vastaavaa seurantaa. Tähän asti oman laskentani mukaan kulutusvaikutukseni olisi noin -2,5 senttiä/kWh. Oomin mukaan se olisi noin +1,5 senttiä/kWh. Selitystä tähän eroavaisuuteen en ole löytänyt enkä vielä kysynytkään.
      Laskutusjakso on kuukausi ja se on vielä alussa, joten eiköhän se tästä selviydy. Toivottavaa olisi kuitenkin, että raportointi olisi tarkkaa ja ajantasaista, jotta tämän tuotteen mahdolliset edut tulisivat kuluttajalle tiedoksi ja hyödyksi.

      • Melkoinen ero vaikutuslukemilla. Joko olet saanut selityksen? Meillä on Helenin vastaava sopimus, ja itse laskemani kulutusvaikutus on ihan sama kuin Helenin laskema.


    • Anonyymi

      Mulla Helenin 24 kk: fiksu sopimus perushinta 7,73c kWh -/+ käyttövaikutus. Marraskuussa käyttövaikutus oli -1,29c kWh ja joulukuussa +0,47c kWh
      Jännittää miten käy nyt tammikuussa, kun pörssisähkön hinta kävi välillä älyttömän korkealla. Mitenkähän paljon tuo käyttövaikutus voi enimmillään olla? Sopimuksessa lukee, että käyttövaikutus yleensä -/+ 2c kWh, mutta se voi käsittääkseni olla myös enempi.

      • Anonyymi

        Näin Helenin mukaan käyttövaikutus lasketaan. Siitä ei kyllä tavallinen ihminen ymmärrä mitään.

        Käyttövaikutuksessa on kyse oman kulutuksen tuntihintojen vertaamisesta sähkön pörssihinnan kuukauden keskiarvoon nähden.

        Laskukaavana toimii (A-B) / E = c/kWh, joka muodostaa käyttövaikutuksen kyseiselle kuukaudelle.

        A = Tuntikohtainen sähkönkulutuksesi (kWh) kerrotaan tuntikohtaisen pörssisähkön hinnalla (c/kWh), jonka jälkeen kaikkien tuntien tulot summataan yhteen. Koska eri tuntien sähkönkulutus ja pörssisähkön tuntihinta vaihtelevat suuresti, laskukaavalla saadaan jokaisen tunnin vaikutus huomioitua.

        B = Koko kuukauden sähkönkulutuksesi (kWh) kerrotaan pörssisähkön kuukausikeskiarvolla (c/kWh). Näin saadaan laskettua arvo sähkönkulutuksellesi, jos se mukailisi pörssisähkön kuukausikeskiarvoa.

        E = Koko kuukauden sähkönkulutuksesi (kWh)

        Kun luvusta A vähennetään luku B, saadaan näkymä siihen, miten olet kuluttanut sähköä suhteessa sähköpörssin kuukausikeskiarvoon. Saatu luku jaetaan koko kuukauden sähkönkulutuksella, josta muodostuu kuluneen kuukauden käyttövaikutus (+/-c/kWh).

        Lopullinen arvo on joko negatiivinen, jolloin sähkölaskusi loppusumma pienenee, tai positiivinen, jolloin se kasvattaa sähkölaskusi loppusummaa. Mitä enemmän saat ohjattua kulutusta kuukauden edullisille tunneille, sitä paremmin voit alittaa kuukauden keskiarvon.

        Huomioithan, että sähkösopimuksessa sähköenergian laskutushinta ei voi kuitenkaan olla negatiivinen.


    • Anonyymi

      Toi koko käyttövaikutus on ihan pelkkää ##setusta. Niitä hintaa laskevia tunteja ei ole juurikaan koskaan ja jos on niin sitten yöllä. Neutraaleilla tunneilla ei ole merkitystä ja sityen on tietty ne hintaa nostavat tunnit joita riittää. Yritin marras ja joulukuun aikana keskittää kulutusta neutraaleille ja laskeville tunneille, mutta eipä siitä mitään iloa ollut, käyttövaikutus on tanakasti plussalla. Nyt en ole enää kauheasti viitsinyt stressata käytöstä, maksetaan lasku ja sillä selvä.....

      Eiköhän sähköyhtiö saa tämän(kin) järjestettyä niin, että asiakas häviää anyway. Ovela tapa myydä "halvempia" soppareita, mutta niin se menee, muutakaan ei taida olla tarjolla.

    • Anonyymi

      Siis Helenin viestinnästä saa sen käsityksen että käyttövaikutus olisi max. +/- 2 cnt/kWh mutta ilmeisesti mitään rajaa tuolle ei olekaan?
      Käyttövaikutus voi siis olla vaikka 5 cnt tai mitä vaan?

      • Anonyymi

        Kauhulla saa oottaa, että millainen on tammikuun lasku. Aiemmasta määräaikaisesta pääsi eroon maksamalla 50 euron sakkomaksun.. Tästä helvetin Fiksu -/- sopimuksesta ei edes pääse eroon 2:n vuoteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauhulla saa oottaa, että millainen on tammikuun lasku. Aiemmasta määräaikaisesta pääsi eroon maksamalla 50 euron sakkomaksun.. Tästä helvetin Fiksu -/- sopimuksesta ei edes pääse eroon 2:n vuoteen.

        Korjaus. Fiksu -/+ 2 snt kWh sopimus.


      • Rajaa ei ole, enkä minä sellaista käsitystä Helenin sivuilta saanutkaan.


      • Anonyymi
        Masmuka kirjoitti:

        Rajaa ei ole, enkä minä sellaista käsitystä Helenin sivuilta saanutkaan.

        Tuossa toteutuneet hinnat Helenin 2: vuoden käyttövaikutus sopimuksessa.
        Perushinta 7,73 snt/kWh. Marraskuussa -1,29 snt, joulukuussa +0,34 snt, tammikuussa +2,29 snt. Siis tammikuun lopullinen hinta 10.02 snt/kWh sekä perusmaksu 3,99€ kk.
        Minulla on suora sähkölämmitys (ilmalämpöpumppu) vuosikulutus noin 8000 kWh.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa toteutuneet hinnat Helenin 2: vuoden käyttövaikutus sopimuksessa.
        Perushinta 7,73 snt/kWh. Marraskuussa -1,29 snt, joulukuussa 0,34 snt, tammikuussa 2,29 snt. Siis tammikuun lopullinen hinta 10.02 snt/kWh sekä perusmaksu 3,99€ kk.
        Minulla on suora sähkölämmitys (ilmalämpöpumppu) vuosikulutus noin 8000 kWh.

        Eroaako toi siis pörssisähkösopimuksesta mitenkään?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eroaako toi siis pörssisähkösopimuksesta mitenkään?

        Kyllä sähkölämmitteisessä asunnossa esim. tammikuun kulutus pörssisähkö sopimuksella olisi ollut huomattavasti kalliimpi, kuin10,02 snt/kWh.


    • Anonyymi

      Niin, täytyy kyllä sanoa, että vois olla ihan selkosuomeksi. Mutta ehkä tuo on taas yksi tapa lypsää tyhmää matematiikkaa osaamatonta kuluttajaa. Noin kun maonosta katsoo niin+/-2 centtiä, mutta naapurissa todellisuus +4,17 ct.

      • Anonyymi

        Juuri näin.

        Kun ei ole sähkölämmitystä, pörssisähkö on ihan OK. Omassa kerrostalokämpässä olen viimeiset 4 kk ostanut sähköä 0...1 c/kWh pörssisähkön kk keskihintaa halvemmalla.

        Tosin olen vältellyt pyykinpesua yms. kalliiden tuntien/päivien aikana. Huolettomalla sähkönkäytöllä olisi mennyt ostohinta ehkä hitusen yli keskihinnasta, koska sähkö tuppaa olemaan hintavaa arki-iltaisin. Kuitenkin merkitys pieni, kun puhutaan jostain 140 kWh/kk kulutuslukemista. Pari euroa/kk sinne tänne.

        Sähkölämmitys onkin sitten aivan eri juttu. Tämä testissä kesämökin ylläpitolämmityksessä. Kun sisällä pidetään matalaa lämpötilaa, kulutus on 0-keleillä pientä, mutta kasvaa paukkupakkasilla 3-5 kertaiseksi. Kulutus painottuu hyvin voimakkaasti joka kuukauden pariin kylmimpään päivään ja silloin, yllätys, yllätys, sähkö on hintavaa. Myös yöllä (tyyliin 15 c/kWh ja päivällä 20-25 c/kWh), joten pakoon ei pääse...

        Tässä kohtaa pörssisähkö on ollut huono valinta - sähkö onkin tullut ostettua pörssisisähkön kk keskihintaa kalliimmalla joulu-helmikuussa, vaikka olen yrittänyt ajastaa kulutusta aamuyön halvimpiim tunteihin - päivätasolla keskim ostohinta hitusen pienempi kuin pörssisähkön keskihinta. Muuta kk tasolla menee sitten päinvastoin, kun jopa 50 % sähköstä ostettu muutaman kylmimmän ja kalleimman päivän aikana!

        Ihan samalla lailla olisi käynyt tällaisen "käyttövaikutus" sopimuksen kanssa - olisi vaan paljon vaikeammin ymmärrettävä laskutusjärjestelmä käsissä.

        Silkkaa kusetusta puhua mistään kuukauden tai jopa koko vuoden keskihinnoista, kun lämmityspuuhissa kulutus painottuu hyvin vahvasti kylmimpiin kuukausiin ja päiviin. Joiden aikana ei pörssihinta ole 4 c/kWh.

        Näköjään lämmityksen kanssa kalliimman puoleinen kiinteäkin olisi OK. Sen kanssa tulisi "takkiin" kesällä, vaan mitä väliä, jos kulutus talvella 1000 kWh/kk ja kesällä 100 kWh/kk tyylistä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8564
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2595
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2313
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1472
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe