Lapsen uskonto

Anonyymi-ap

Lain mukaan lapsen uskontoasiat päättävät molemmat vanhemman, mm. jos ne ovat eroneet. Jotta lapsi kuuluisi johonkin kirkkoon, se vaatii molempien vanhempien suostumusta.
Tyttäreni asuu pääasiallisesti äidin luona (niin päätti kääräjäoikeus) toisessa kaupungissa. Hänen äidistä pikkuhilja on tullut ääriuskovainen ortodoksi. En itse hyväksy ortodoksikirkosta, en antanut suostumusta että lapseni kuuluisi siihen. Toivottavsti ei hän virallisesti kuulu siihen. Mutta äiti säännölisesti ottaa lapsen mukaan kirkkoon jumalapalvelukseen (luullakseni äiti antaa lapselle palkintoa siitä, että hän käy siellä).
Ensiksi se mielestäni on haittalista lapselle, joka nykyään joskus ulkona tai myymälässä rukoilee Jumalaa (esim. pyytää, että isä ostaisi chipsiä) ja tekee ristinmerkkiä.
Toiseksi se mielestäni riikkoo minun oikeudet. Käyttänössä äiti tällä lailla tekee lapsesta ortodoksia, vaikka en ollut sinne suostunut.
Jos lapsi ei virallisesti kuulu kirkkoon, mutta äidin tahdosta käy siellä usein ilman minun suostumusta, voinko jollakin tavalla esttä sitä? Jos voin, pitääkö tehdä hakemuksen kääräjäoikeuteen vai polisiin?

1

153

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
        Ikävä
        71
        2993
      2. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
        Ikävä
        48
        2618
      3. Kuoleman pelko katosi

Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
        Hindulaisuus
        432
        2255
      4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

tähän alas ⬇️⬇️⬇️
        Ikävä
        79
        2158
      5. Jos sitä keittelis teetä

Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
        Ikävä
        95
        1966
      6. Myötähäpeä kun näkee sut,

tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
        Ikävä
        32
        1732
      7. Huomenta ........

Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
        Ikävä
        12
        1556
      8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
        Kuhmo
        17
        1507
      9. Ei mun tunteet

ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
        Ikävä
        30
        1320
      10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
        Ikävä
        29
        1319
      Aihe