ilmalämpöpumppu

onko hyvä

kokemuksia kaivattais, helteet alkoi ja tarvis viilennystä. mikä on hyvä merkki ja kuka asentaa?

24

6204

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nukuttua

todella hyviä kokemuksia itselläni. kämppä viilenee suht nopeasti kuumallakin helteellä, joten yöt saa nukuttua tosi hyvin. en enää itse osaisi kuvitellakkaan nukkuvani kesäkuumalla ilman tätä laitetta.

itse otin laitteen ja asennuksen k-ilmastoinnilta, asentaja vaikutti fiksulta ja pätevältä, osaa kertoa varmasti mikä on hyvä merkki. taitaa olla edullisinkin.

• cool

on panasonic ja toimii hyvin.k-ilmastointi myi ja hinta oli kohdallaan

• Koskin

Kertoisitteko hinnat? Oliko laitteella merkkiä.Panasonic?
        Paljonko otti asennuksesta?
        Ehdottiko kotitalousvähennystä?

K-Ilmastointi ei minua naruta. Yritti kyllä.
        Asennus hinnoittelu ko. herralla on moraalitonta.

• meininkiä
        Koskin kirjoitti:

Ilmastointialalla on aina osattu laskuttaa, kannattaisi asennuttaa aina silloin kun ei ole sesonki.
        Sellaisia ilmalämpöpumppujärjestelmiä on myös olemassa joihin ei tarvitse ilmastointiasentajaa kutsua asentamaan, merkkiä en muista. Periaate taisi olla että laitteessa oli valmiiksi kylmäaine sisällä ja pikaliitosten liittämisen jälkeen kaasut sai vapauttettua piiriin. Tuo taisi olla joskus remottireiskan ohjelmassa ja näyttivät asennuksen.
        Hintaa en tiedä, voi olla että siinä on hinnassa huomioitu asentajasäästö ylöspäin? Kysy tuolta rakennuspuolen palstalta jos joku tietää.

• reiska
        Koskin kirjoitti:

kysyin hintoja useastakin paikasta, kyllä se vaan niin oli että edullisin hinta (laite asennus)oli k-ilmastointi, josta sitten laitteen (panasonic) ostinkin. kyllähän sillä niitä merkkejä oli paljonkin.

kyseisellä firmalla lukee muistaakseni jopa mainoksessa että kotitalousvähennys 60 %!. mitä siinä on naruttamista?

oletkohan tutustunut kyseiseen kotitalousvähennykseen? kotitalousvähennyksen saa AINA jonkun firman tekemistä remonteista yms. asennuksista kotonasi. asennuksen tai remontin hinnasta 60 % saa vähennykseen. kotitalousvähennys riippuu omista tuloistasi. kyseinen 60 % remontista/asennuksesta hyvitetään sinulle sitten verotuksessa.

• Koskin
        reiska kirjoitti:

kysyin hintoja useastakin paikasta, kyllä se vaan niin oli että edullisin hinta (laite asennus)oli k-ilmastointi, josta sitten laitteen (panasonic) ostinkin. kyllähän sillä niitä merkkejä oli paljonkin.

kyseisellä firmalla lukee muistaakseni jopa mainoksessa että kotitalousvähennys 60 %!. mitä siinä on naruttamista?

oletkohan tutustunut kyseiseen kotitalousvähennykseen? kotitalousvähennyksen saa AINA jonkun firman tekemistä remonteista yms. asennuksista kotonasi. asennuksen tai remontin hinnasta 60 % saa vähennykseen. kotitalousvähennys riippuu omista tuloistasi. kyseinen 60 % remontista/asennuksesta hyvitetään sinulle sitten verotuksessa.

Kaikki mitä kirjoitit, on tiedossa.
        Mutta kun se hinta,500-600e jopa 1000e, yksinkertaisesti ko. työstä on liikaa.
        Minusta siinä yrittäjä käyttää väärin yksityistalouksien saamaa veroetua.
        Perusasennuksen kun saa muuallapäin suomea 200-300e hintaan.
        Laskekaa siitä kuka todellisuudessa pistää veroedun taskuunsa.
        Joku sanoo, että mitä sitten.
        Minä ainakin jätän nuo eurot suoraan omaan lompakkoon.

Olen itse asentanut laitteiston. Aikaa ensikertalaiselkin meni vain n.4h.(huomioitavaa on että tein kahden seinän lävistyksen ja asensin myös ulkopuolen suojakourut ja muut viimeistelytyöt sisältyivät tuohon aikaan) Toisen asennus tuskin veisi kolmea tuntia enempää. Kylmäaineet oli laitteessa ja putkissa valmiina. Reipas kylmäkojeasentaja kävi vielä tarkastamassa paineiden riittävyyden (hinta pullakahvit). Joka ei olisi maahantuojan mukaan ollut tarpeellista. Ja pumppu käyntiin.

Joten olkoon pumppu Panasonic, Hitachi, Sanyo, DeLonghi, Chunlan, Fetters, Citcop, Einhell tai vaikkapa SingsuiHuta, niin asennus on kutakuinkin sama kohteesta riippumatta.

Asennushintaan voi vaikuttaa ainoastaan asennuskohteen vaatimat mahdolliset lisätyöt. Ja sehän onkin jo eriasia.

Valitettavasti K-ilmastointi mellastaa ko. paikkakunnalla toistaiseksi ilman kilpailua asennuspalveluista.
        Kyseisen asentajan asiantuntemukseen ja ammattitaitoon en ota kantaa.

Hyvää kesää!

• tommi
        meininkiä kirjoitti:

Ilmastointialalla on aina osattu laskuttaa, kannattaisi asennuttaa aina silloin kun ei ole sesonki.
        Sellaisia ilmalämpöpumppujärjestelmiä on myös olemassa joihin ei tarvitse ilmastointiasentajaa kutsua asentamaan, merkkiä en muista. Periaate taisi olla että laitteessa oli valmiiksi kylmäaine sisällä ja pikaliitosten liittämisen jälkeen kaasut sai vapauttettua piiriin. Tuo taisi olla joskus remottireiskan ohjelmassa ja näyttivät asennuksen.
        Hintaa en tiedä, voi olla että siinä on hinnassa huomioitu asentajasäästö ylöspäin? Kysy tuolta rakennuspuolen palstalta jos joku tietää.

Täällä on näköjään keskustelua minusta,voin tässä hieman itsekin osallistua:Remontti reiskan itseasennusmalli on Delonghi maksoi joskus talvella 1095. Myös einhell:ä saa pikaliittimillä. En minä ketään yritä huijata, asiakas voi tehdä vertailua ja valita itse. On minulla kilpailioita ja useita. voiko mersun hintaa verrata ladaan?

• MÖKKILÄINEN
        Koskin kirjoitti:

Kaikki mitä kirjoitit, on tiedossa.
        Mutta kun se hinta,500-600e jopa 1000e, yksinkertaisesti ko. työstä on liikaa.
        Minusta siinä yrittäjä käyttää väärin yksityistalouksien saamaa veroetua.
        Perusasennuksen kun saa muuallapäin suomea 200-300e hintaan.
        Laskekaa siitä kuka todellisuudessa pistää veroedun taskuunsa.
        Joku sanoo, että mitä sitten.
        Minä ainakin jätän nuo eurot suoraan omaan lompakkoon.

Olen itse asentanut laitteiston. Aikaa ensikertalaiselkin meni vain n.4h.(huomioitavaa on että tein kahden seinän lävistyksen ja asensin myös ulkopuolen suojakourut ja muut viimeistelytyöt sisältyivät tuohon aikaan) Toisen asennus tuskin veisi kolmea tuntia enempää. Kylmäaineet oli laitteessa ja putkissa valmiina. Reipas kylmäkojeasentaja kävi vielä tarkastamassa paineiden riittävyyden (hinta pullakahvit). Joka ei olisi maahantuojan mukaan ollut tarpeellista. Ja pumppu käyntiin.

Joten olkoon pumppu Panasonic, Hitachi, Sanyo, DeLonghi, Chunlan, Fetters, Citcop, Einhell tai vaikkapa SingsuiHuta, niin asennus on kutakuinkin sama kohteesta riippumatta.

Asennushintaan voi vaikuttaa ainoastaan asennuskohteen vaatimat mahdolliset lisätyöt. Ja sehän onkin jo eriasia.

Valitettavasti K-ilmastointi mellastaa ko. paikkakunnalla toistaiseksi ilman kilpailua asennuspalveluista.
        Kyseisen asentajan asiantuntemukseen ja ammattitaitoon en ota kantaa.

Hyvää kesää!

Asennutin mökilleni ilmalämpöpunpun K-ilmastoinilla. Kaikki sujui hyvin ja olen oikein tyytyväinen. Helteellä ei tarvii hikoilla ja kylmällä ei tarvii palella. Asennushinta oli mielestäni sopiva. Työssä tarvittiin monlaista erikoistyökaluja ja matkakorvausta ei tarvinnut maksaa erikseen. Kaikki sisältyi hintaan alusta loppuun.

• kesämökkiläinen
        MÖKKILÄINEN kirjoitti:

Asennutin mökilleni ilmalämpöpunpun K-ilmastoinilla. Kaikki sujui hyvin ja olen oikein tyytyväinen. Helteellä ei tarvii hikoilla ja kylmällä ei tarvii palella. Asennushinta oli mielestäni sopiva. Työssä tarvittiin monlaista erikoistyökaluja ja matkakorvausta ei tarvinnut maksaa erikseen. Kaikki sisältyi hintaan alusta loppuun.

Jäi sanomatta, kahta en vaihtais Turun sinappia ja ilmalämpöpumppua!

• Hujane
        MÖKKILÄINEN kirjoitti:

Onnittelen hankinnastanne. Tyytyväisyys ennen kaikkea!

Mutta jos paikkakunnalla olisi asennuspuolella kilpailua, niin olisit vieläkin tyytyväisempi.K-ilmastoinnin "Jeppe" kyllä osaa olla vakuuttava. Ammattitaitoinen mies, ehdottomasti. Myös hinnoittelussa.
        Pyysitkö hinnoista erittelyn.

Jos asennushinnat ovat vielä samat kuin keväällä, niin hurjat on herran tuntitaksat. Kehoittaisin tarkastelemaan hintoja markkoina, ettei totuus unohtuisi. Sori, jos petyt, jota en tosiaankaan toivo!

Tietenkin nämä jupinat on persaukisten natinaa, jos on rahamies senkö väliä sillä sitten on.

Toivottavasti saat koestaa hellekeleillä laitteen ominaisuuksia. Alkukesä on ollut tosin aikalailla viileä.
        Jokatapauksessa hankinta ei varmasti mennyt hukkaan.

Lämmitys onkin sitten eriasia. Sieltä ne edut vasta paljastuvatkin.
        Ps. olen asentanut laitteen aikaisemmin keväällä itselleni ja olen myös tyytyväinen ILP:n ominaisuuksiin. Vaimokin kiittelee ja sehän on jo paljon se.

Toivotan erittäin leppoisaa kesää teille ja ootetaan vihdoin kesän alkavan!

Minkä merkkisen laitteen asennutit.
        Ystävällisesti tervehtien
        Hujane

• Koskin
        tommi kirjoitti:

Täällä on näköjään keskustelua minusta,voin tässä hieman itsekin osallistua:Remontti reiskan itseasennusmalli on Delonghi maksoi joskus talvella 1095. Myös einhell:ä saa pikaliittimillä. En minä ketään yritä huijata, asiakas voi tehdä vertailua ja valita itse. On minulla kilpailioita ja useita. voiko mersun hintaa verrata ladaan?

Hyvä kun otit puheeksi.
        Kertoisitko tarkalleen paljonko saat, kun kerrot 590 vaikka 5,9:llä ja jaat sen neljällä?
        Se on todellisuudessa veloittamasi ilmalämpöpumpun tuntihinta perusasennuksesta markoissa.

Markoissa sen takia että suhteellisuudentajusi pikkuhiljaa palaisi.
        Eihän se ole huijausta?

Ja toivoisin että et tässä yhteydessä mainitsisi kotitalousvähennystä.
        Se nimittäin lähentelee ....... Tai oikeastaan väärinkäytöstä, kun se verottajan maksama etu kuuluu tarjota kuluttajalle, ei hintoihin piilottamalla sinulle.

Veloitus oikeilla hinnoilla ja kuluttaja harkitsee kohdallaan hakeeko vähennystä vai ei.

DeLonghista olemme samaa mieltä. Se on "nestekaasulämmitin"
        Mutta mainitsemasi "Ladat" tehdää samoista komponenteista kuin sinun "mersut"
        Myymäsi tuotteet ovat siis lähtöisin Kiinasta ja Malesiasta.

Toivoisin sinunkin rupeavan puhumaan asioista oikeilla nimillä.

Täällä muualla päin suomea perusasennuksen hinta on 150-250 euroon riippuen asentajasta.
        On todella kalliit laitteet, jos ne pitää veloittaa jokaiselta asiakkaalta aina uudelleen.

Juttujasi muutaman kerran sivusta kuunnelleena...
        kaikesta huolimatta ilmalämpöpumppu on hyvä investointi.

• OHOH
        reiska kirjoitti:

Jos asennus oli ns. perusasennus, jonka saa muuallapäin suomea n.200 eurolla, niin kaikki yli sen on veroedun väärinkäyttöä.

Siis, jos maksoit esim. 590, niin livahti 390 asentajalle,
        ei sinulle eikä asentajalle kuuluvia verotuksessa käytettäviä euroja asentajan taskuun. Ja sinä odotat vielä seuraavan vuoden loppuun verottajan päätöstä, saatko (60%) kotitalousvähennyksen vai et.
        Sori jos on vaikea ymmärtää, mutta näin se vaan on.

Selvityksenä vielä senverran, että kotitalousvähennys on henkilökohtainen 1150 euroa. Avioparilla yhteensä 2300 euroa vuodessa.
        Edelläolevassa esimerkissä on siitä hukattu 390/60%=234 euroa ja aivan turhaan.

Edelläoleva teksti sen takia että kuluttajat huomaisivat nämä piilohinnoittelut, joissa lähennellään huijausta.
        Todellisuudessa ilmalämpöpumpun ns. perusasennus vie aikaa n. 4-5h. Jos asennushinta on 590, kuten ko.firma mainostaa, on tuntitaksa 700 vanhan mummonmarkan luokkaa.

Kohtuullista vai?

Ilmalämpöumppu on hittituotteenasemassa,olkaa tarkkoja keneltä ostatte ja mitä siitä lystistä kaikineen suostutte maksamaan.

• ja kun
        OHOH kirjoitti:

Jos asennus oli ns. perusasennus, jonka saa muuallapäin suomea n.200 eurolla, niin kaikki yli sen on veroedun väärinkäyttöä.

Siis, jos maksoit esim. 590, niin livahti 390 asentajalle,
        ei sinulle eikä asentajalle kuuluvia verotuksessa käytettäviä euroja asentajan taskuun. Ja sinä odotat vielä seuraavan vuoden loppuun verottajan päätöstä, saatko (60%) kotitalousvähennyksen vai et.
        Sori jos on vaikea ymmärtää, mutta näin se vaan on.

Selvityksenä vielä senverran, että kotitalousvähennys on henkilökohtainen 1150 euroa. Avioparilla yhteensä 2300 euroa vuodessa.
        Edelläolevassa esimerkissä on siitä hukattu 390/60%=234 euroa ja aivan turhaan.

Edelläoleva teksti sen takia että kuluttajat huomaisivat nämä piilohinnoittelut, joissa lähennellään huijausta.
        Todellisuudessa ilmalämpöpumpun ns. perusasennus vie aikaa n. 4-5h. Jos asennushinta on 590, kuten ko.firma mainostaa, on tuntitaksa 700 vanhan mummonmarkan luokkaa.

Kohtuullista vai?

Ilmalämpöumppu on hittituotteenasemassa,olkaa tarkkoja keneltä ostatte ja mitä siitä lystistä kaikineen suostutte maksamaan.

missä asennetaan 200 eurolla? varmaa tietoa? toki minäkin voin asentaa kaikille halukkaille. sovitaan hinnaksi vaikka 50 e tai valinnaisesti 5 kuppia kahvia, 3 munkkia ja 2 voileipää, sixpäkki olutta ja suolentyhjennys vessassa. niin on varmasti suomen halvin asennus ja vielä lappeenrannassa!!
        otatteko minulta nyt asennuksia?

[email protected]

• OHOH
        ja kun kirjoitti:

missä asennetaan 200 eurolla? varmaa tietoa? toki minäkin voin asentaa kaikille halukkaille. sovitaan hinnaksi vaikka 50 e tai valinnaisesti 5 kuppia kahvia, 3 munkkia ja 2 voileipää, sixpäkki olutta ja suolentyhjennys vessassa. niin on varmasti suomen halvin asennus ja vielä lappeenrannassa!!
        otatteko minulta nyt asennuksia?

[email protected]

Aisiattomimia linjalla?
        Vai oliko K-ilmastointi itse?

• ja kun
        OHOH kirjoitti:

Aisiattomimia linjalla?
        Vai oliko K-ilmastointi itse?

hieno suomi puhu sinä.

täällä joulupukki, sinä ei saada lahjoja ensi talvi. mutta miten on vaatteissa paljon katetta, t-paita mikä nyt sesonkiaikaan maksaa sen 30 euroa, yllätys onkin kohta - 70 %. miten bensa on niin kallista voivoivoivoi. hei lopettakaas jo ja jokainen tekee asiansa juuri niinku itse parhaaksi näkee.

• OhOh
        ja kun kirjoitti:

hieno suomi puhu sinä.

täällä joulupukki, sinä ei saada lahjoja ensi talvi. mutta miten on vaatteissa paljon katetta, t-paita mikä nyt sesonkiaikaan maksaa sen 30 euroa, yllätys onkin kohta - 70 %. miten bensa on niin kallista voivoivoivoi. hei lopettakaas jo ja jokainen tekee asiansa juuri niinku itse parhaaksi näkee.

Mikä nyt tuli?
        Minä ainakin osaan kirjoittaa sekä lukea.
        Olit sitenkin K-ilmas...

• ja kun
        OhOh kirjoitti:

Mikä nyt tuli?
        Minä ainakin osaan kirjoittaa sekä lukea.
        Olit sitenkin K-ilmas...

et ilmeisesti kuitenkaan lukea..

• OHOH
        ja kun kirjoitti:

et ilmeisesti kuitenkaan lukea..

Sinun kerallasi on turha keskustella...
        Jos kolahti kirjoittamani asiaviesti, niin sori vaan!
        Helsingin seudulla, Kouvolassa ja Lahden seudulla on tehty perusasennuksia 200-300 eurolla.
        "Lukekekea:n" kannattaisi seurata ympärilleen, sillä maailmassa tapahtuu paljon asioita....

Kaikesta huolimatta. Hyvää Kesää

Ps. toivoisin vastauksiin asiallista kritiikkiä, olen valmis myötämään virheet, jos joku pystyy kumoamaan tekstini virheelisyyden.

• ja kun
        OHOH kirjoitti:

Sinun kerallasi on turha keskustella...
        Jos kolahti kirjoittamani asiaviesti, niin sori vaan!
        Helsingin seudulla, Kouvolassa ja Lahden seudulla on tehty perusasennuksia 200-300 eurolla.
        "Lukekekea:n" kannattaisi seurata ympärilleen, sillä maailmassa tapahtuu paljon asioita....

Kaikesta huolimatta. Hyvää Kesää

Ps. toivoisin vastauksiin asiallista kritiikkiä, olen valmis myötämään virheet, jos joku pystyy kumoamaan tekstini virheelisyyden.

sinähän se lukihäiriöinen olet :D. Toki Herra Presidentti, osaanhan minäkin kirjoittaa virallisesti. Otsikko ja Nimimerkki tarkoittaa kahta täysin eri asiaa. Nyt sotkette jo nekin. Mielestäni arvoisa te OHOH olette pahiten ollut eksyksissä tämän keskustelun suhteen. Itselläsi ei ole ollut mielestäni mitään järkevää sanottavaa.

Mainitse toki firmojen nimet mitkä tekevät noita halpoja asennuksia. Kerro lisää kokemuksistasi? Mitä hintoihin sisältyi? Eli olet käyttänyt palveluja sekä Helsingissä, Kouvolassa ja Lahdessa. Teillä mahtaa olla monta asuntoa. Mitä niistä lukuisista firmoista suosittelette hinta/laatusuhteen kannalta?

Koitathan vastaisuudessa pysyä paremmin keskustelun alkuperäisessä tarkoituksessa mukana.

Pistämpä vielä paremmaksi ja toivotan:

Kaikesta huolimatta Hyvää Kesää, tulevaa Syksyä ja tulevaa Talvea 2005!

• OHOH
        ja kun kirjoitti:

sinähän se lukihäiriöinen olet :D. Toki Herra Presidentti, osaanhan minäkin kirjoittaa virallisesti. Otsikko ja Nimimerkki tarkoittaa kahta täysin eri asiaa. Nyt sotkette jo nekin. Mielestäni arvoisa te OHOH olette pahiten ollut eksyksissä tämän keskustelun suhteen. Itselläsi ei ole ollut mielestäni mitään järkevää sanottavaa.

Mainitse toki firmojen nimet mitkä tekevät noita halpoja asennuksia. Kerro lisää kokemuksistasi? Mitä hintoihin sisältyi? Eli olet käyttänyt palveluja sekä Helsingissä, Kouvolassa ja Lahdessa. Teillä mahtaa olla monta asuntoa. Mitä niistä lukuisista firmoista suosittelette hinta/laatusuhteen kannalta?

Koitathan vastaisuudessa pysyä paremmin keskustelun alkuperäisessä tarkoituksessa mukana.

Otsikon voin valita ihan itse, eikö?

Ja nyt vielä kun käyt lukemassa alkuperäisen viestin ja otat siihen kantaa, niin alkaa vihdoin sultakin sujua.

Vai oletko täällä tiiraamassa ihmisten tekemiä kirjoitus virheitä. Hyi Hyi..

No huvinsa kullakin. Heips ja pusi pusi!!!!

• OHOH
        ja kun kirjoitti:

Lisäys edelliseen.

Ota "ILP" tai joku muu ilmastointialan hakusana Googleen: Firmoja on suomessa paljon.

Ja eikun tarjouksia kyselemään.

Näin sullekkin selviää, mitä se suomessa asennus maksaa. Itse olen asian näin selvittänyt. Enempää en katso sinua tarpeelliseksi opastaa.

• Anonyymi
      • Anonyymi

En etsi uusia kavereita vaan hyvää pumppua!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En etsi uusia kavereita vaan hyvää pumppua!

Sähkösyöppöjä ovat kulutukseltaan kaikki....Ei missään nimessä kannata sellaista hankkia pitävät vielä hirveää meteliäkin....

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2761
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1529
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      976
    5. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      964
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      924
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      78
      889
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      888
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      878
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      829
    Aihe