Rakenteellisesti erotetun jalkakäytävän/pyörätien ylitys - Mikä ihmeen ylijatkettu jalkakäytävä?

Anonyymi-ap

Rakenteellisesti erotetun jalkakäytävän tai pyörätien ylitse ajaja on väistämisvelvollinen. Ylityksen jälkeen pitää väistää myös ajoradalla kulkevia.

24 §

Ajoneuvolla on aina väistettävä:

4) muita tienkäyttäjiä tultaessa ajoradalle jalkakäytävän tai pyörätien ylityksen jälkeen;

5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä;


Mikä ihmeen ylijatkettu jalkakäytävä? Kuka väistää ketä?
https://www.kuljettaja.fi/fi/artikkeli/mika-ihmeen-ylijatkettu-jalkakaytava-kuka-vaistaa-keta

52

973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuohan kuvassa on tavallaan rakenteellisesti eroteltu (korotettu) kevyenliikenteen väylä, eli on korotus ajorataan nähden. Selkeä asia huomioida, että tuossa "ylitettään" kevyenliikenteen väylä. Ainahan ei ole tuollaista korotusta/rakenteellista erotusta, vaikka ylitetäänkin se kevyenliikenteen väylä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuohan kuvassa on tavallaan rakenteellisesti eroteltu (korotettu) kevyenliikenteen väylä, eli on korotus ajorataan nähden. Selkeä asia huomioida, että tuossa "ylitettään" kevyenliikenteen väylä. Ainahan ei ole tuollaista korotusta/rakenteellista erotusta, vaikka ylitetäänkin se kevyenliikenteen väylä.

        Talvella lumen alta saattaa olla vaikea huomioida.


    • Anonyymi

      Ymmärsin aloituksen otsikon luettuani aluksi, että tässä kysyttäisiin, mikä ihme on jatkettu jalkakäytävä.

      Mutta tuo aloitusotsikon kysymys viittaakin nettisivun jutun otsikkoon ja tässä ketjussa aloittaja haluaisi vain keskustella tästä uudesta ilmiöstä eikä niinkään kuulla vastausta mikä on jatkettu jalkakäytävä tai mikä olisi sen oikea nimitys.

      • Anonyymi

        Minulle on ainakin ajoneuvon kuljettajana lakitekstiä lukematta intuitiivisesti itsestään selvää että olen väistämisvelvollinen ylittäessäni rakenteellisesti erotettua kevyen liikenteen väylää.


      • Anonyymi

        Voihan siitäkin ihan vapaasti keskustella, että mikä on ylijatkettu jalkakäytävä tai sellaisen oikea nimitys. Antaa palaa vaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan siitäkin ihan vapaasti keskustella, että mikä on ylijatkettu jalkakäytävä tai sellaisen oikea nimitys. Antaa palaa vaan.

        Ei tullut vastausta tai syntynyt keskustelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tullut vastausta tai syntynyt keskustelua.

        Mitä keskustelua tarvitaan selvästä asiasta, kadun yli jatketusta jalkakäytävästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä keskustelua tarvitaan selvästä asiasta, kadun yli jatketusta jalkakäytävästä.

        Muualla on keskusteltu esim. sellaisesta, että talvella tuollainen pieni korotus saattaa hyvinkin jäädä lumen ja jään alle piiloon. Ilman kolmiota paikassa, niin voi syntyä vaaratilanteita.


    • Anonyymi

      Terminä tuo ylijatkettu on erikoinen. Se ei sinällään selitä itseään, eli pelkän sanan perusteella on vaikea hahmottaa, mitä se tarkoittaa, mutta kun ottaa selvää, mikä se ylijatkettu jalkakäytävä on, niin termi onkin selkeä. Ratkaisuna tuo on hyvä, koska se korostaa ajoneuvoliikenteen väistämisvelvollisuutta jalkakäytävän, mahdollisen pyöräväylän ja ajoradan pippeli liikennettä kohtaan.

      • Anonyymi

        Omasta mielestäni katkaistu ajorata on selkeämpi käsite. Sehän siinä on tehty, kun ajorata kadulla yllättäen päättyy. Autoilijan sallitaan kuitenkin ajaa jalkakäytävälle sen ylittääkseen ja jatkaakseen risteävälle kadulle.

        Suomessa tuo ei ole paras liikenneratkaisu, jos ajattelee lumisia talvia, jolloin se jalkakäytävä voi olla heikosti havaittavissa lumipeitteen alta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omasta mielestäni katkaistu ajorata on selkeämpi käsite. Sehän siinä on tehty, kun ajorata kadulla yllättäen päättyy. Autoilijan sallitaan kuitenkin ajaa jalkakäytävälle sen ylittääkseen ja jatkaakseen risteävälle kadulle.

        Suomessa tuo ei ole paras liikenneratkaisu, jos ajattelee lumisia talvia, jolloin se jalkakäytävä voi olla heikosti havaittavissa lumipeitteen alta.

        Jokaisella on makunsa.
        Olisiko silloin selkesti sanottu tuo
        "4) muita tienkäyttäjiä tultaessa ajoradalle jalkakäytävän tai pyörätien ylityksen jälkeen;"
        jos se olisi vaikka näin:
        muita tienkäyttäjiä tultaessa ajoradalle katkaistun ajoradan jälkeen?
        Minun mielestäni katkaistua ajorataa ei saa ajaa eteenpäin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokaisella on makunsa.
        Olisiko silloin selkesti sanottu tuo
        "4) muita tienkäyttäjiä tultaessa ajoradalle jalkakäytävän tai pyörätien ylityksen jälkeen;"
        jos se olisi vaikka näin:
        muita tienkäyttäjiä tultaessa ajoradalle katkaistun ajoradan jälkeen?
        Minun mielestäni katkaistua ajorataa ei saa ajaa eteenpäin.

        Mainitsemasi lain kohta on ihan hyvin kirjoitettu. En kaivannut siihen muutosta, sillä siinä säädetään väistämisvelvollisuudesta jalkakäytävän ylityksen jälkeen.

        Kommentoin termiä 'ylijatkettu jalkakäytävä', joka on todella erikoinen sanapari, jota ei myöskään löydy laista. Kyseessähän on ihan tavallinen jalkakäytävä ja mahdollisesti pyörätie.

        Jalkakäytävää ei ole jatkettu minnekään, vaan se katkaisee ajoradan, joka muutoin jatkuisi risteykseen saakka yhtyen risteävään ajorataan. Siksi pitäisi puhua katkaistusta ajoradasta, mistä on oikeasti asiassa kyse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mainitsemasi lain kohta on ihan hyvin kirjoitettu. En kaivannut siihen muutosta, sillä siinä säädetään väistämisvelvollisuudesta jalkakäytävän ylityksen jälkeen.

        Kommentoin termiä 'ylijatkettu jalkakäytävä', joka on todella erikoinen sanapari, jota ei myöskään löydy laista. Kyseessähän on ihan tavallinen jalkakäytävä ja mahdollisesti pyörätie.

        Jalkakäytävää ei ole jatkettu minnekään, vaan se katkaisee ajoradan, joka muutoin jatkuisi risteykseen saakka yhtyen risteävään ajorataan. Siksi pitäisi puhua katkaistusta ajoradasta, mistä on oikeasti asiassa kyse.

        Miten muuten erotat sen, kumpi on "katkaistu", ajorata vai kevyenliikenteen väylä? Jos rakenteellista eroavuutta on tilanteessa, niin sitten asian pystyy selkeämmin havaitsemaan. Näin ei kuitenkaan aina ole.

        Ajoneuvolla on aina väistettävä:

        4) muita tienkäyttäjiä tultaessa ajoradalle jalkakäytävän tai pyörätien ylityksen jälkeen;

        5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä;

        Noissa lakikohdissa ei "rakenteellista erottelua" huomioidaan asiaan liittyen mitenkään. Jos pyörätie ja ajorata ovat samassa tasossa, niin miten tuo mainitsemasi "katkaisu" todetaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miten muuten erotat sen, kumpi on "katkaistu", ajorata vai kevyenliikenteen väylä? Jos rakenteellista eroavuutta on tilanteessa, niin sitten asian pystyy selkeämmin havaitsemaan. Näin ei kuitenkaan aina ole.

        Ajoneuvolla on aina väistettävä:

        4) muita tienkäyttäjiä tultaessa ajoradalle jalkakäytävän tai pyörätien ylityksen jälkeen;

        5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä;

        Noissa lakikohdissa ei "rakenteellista erottelua" huomioidaan asiaan liittyen mitenkään. Jos pyörätie ja ajorata ovat samassa tasossa, niin miten tuo mainitsemasi "katkaisu" todetaan?

        Jalkakäytävän määritelmän mukana se on "jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettu tai erillinen tien osa taikka erillinen tie." Joten jalkakäytävän osalta on oltava jokin rakenteellinen erottava tekijä.

        Pyörätien osalta on oltava sitä tarkoittava liikennemerkki ajoradan molemmin puolin. Tämä ei tosin riitä katkaisemaan ajorataa kaikissa liikenneympäristöissä (joissakin tilanteissa se on selvä). Tien suunnittelijan pitäisi varmaankin tiemerkinnöin esim. sulkuviivalla poikki ajoradan osoittaa, että ajorata päättyy ja siinä on pyörätie. Voisi olla melkoinen vaaran paikka talvioloissa, joissa lumi peittää ajoradan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalkakäytävän määritelmän mukana se on "jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettu tai erillinen tien osa taikka erillinen tie." Joten jalkakäytävän osalta on oltava jokin rakenteellinen erottava tekijä.

        Pyörätien osalta on oltava sitä tarkoittava liikennemerkki ajoradan molemmin puolin. Tämä ei tosin riitä katkaisemaan ajorataa kaikissa liikenneympäristöissä (joissakin tilanteissa se on selvä). Tien suunnittelijan pitäisi varmaankin tiemerkinnöin esim. sulkuviivalla poikki ajoradan osoittaa, että ajorata päättyy ja siinä on pyörätie. Voisi olla melkoinen vaaran paikka talvioloissa, joissa lumi peittää ajoradan.

        "Miten muuten erotat sen, kumpi on "katkaistu", ajorata vai kevyenliikenteen väylä? Jos rakenteellista eroavuutta on tilanteessa, niin sitten asian pystyy selkeämmin havaitsemaan. Näin ei kuitenkaan aina ole."

        Jos tuota rakenteellista eroa ei ole, silloin väistämisvelvollisuus osoitetaan liikennemerkillä.
        Selvähän tuo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jalkakäytävän määritelmän mukana se on "jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettu tai erillinen tien osa taikka erillinen tie." Joten jalkakäytävän osalta on oltava jokin rakenteellinen erottava tekijä.

        Pyörätien osalta on oltava sitä tarkoittava liikennemerkki ajoradan molemmin puolin. Tämä ei tosin riitä katkaisemaan ajorataa kaikissa liikenneympäristöissä (joissakin tilanteissa se on selvä). Tien suunnittelijan pitäisi varmaankin tiemerkinnöin esim. sulkuviivalla poikki ajoradan osoittaa, että ajorata päättyy ja siinä on pyörätie. Voisi olla melkoinen vaaran paikka talvioloissa, joissa lumi peittää ajoradan.

        Onhan sekin rakenteellinen erottaja, että väylä kulkee eri suuntaan. Voi myös olla viherkaista ajoradan ja kevyenliikenteen väylän välissä, niin sekin erottaa väylän. Näkee suoraan, että on kyse eri väylästä. Tuota rakenteellista erotusta ei tietääkseni määritetä, että minkälainen se on tai pitää olla. Jos väylästä näkee, että on kyse eri väylästä, niin silloinhan se on varmasti rakenteellisesti erotettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan sekin rakenteellinen erottaja, että väylä kulkee eri suuntaan. Voi myös olla viherkaista ajoradan ja kevyenliikenteen väylän välissä, niin sekin erottaa väylän. Näkee suoraan, että on kyse eri väylästä. Tuota rakenteellista erotusta ei tietääkseni määritetä, että minkälainen se on tai pitää olla. Jos väylästä näkee, että on kyse eri väylästä, niin silloinhan se on varmasti rakenteellisesti erotettu.

        Tiemerkinnöin voidaan toki myös erotella, mutta silloin ei ole kyse rakenteellisesta erottelusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mainitsemasi lain kohta on ihan hyvin kirjoitettu. En kaivannut siihen muutosta, sillä siinä säädetään väistämisvelvollisuudesta jalkakäytävän ylityksen jälkeen.

        Kommentoin termiä 'ylijatkettu jalkakäytävä', joka on todella erikoinen sanapari, jota ei myöskään löydy laista. Kyseessähän on ihan tavallinen jalkakäytävä ja mahdollisesti pyörätie.

        Jalkakäytävää ei ole jatkettu minnekään, vaan se katkaisee ajoradan, joka muutoin jatkuisi risteykseen saakka yhtyen risteävään ajorataan. Siksi pitäisi puhua katkaistusta ajoradasta, mistä on oikeasti asiassa kyse.

        "Jalkakäytävää ei ole jatkettu minnekään, vaan se katkaisee ajoradan, joka muutoin jatkuisi risteykseen saakka yhtyen risteävään ajorataan. Siksi pitäisi puhua katkaistusta ajoradasta, mistä on oikeasti asiassa kyse."

        Onhan tuo jalkakäytävä jatkettu, sen poikkikadun yli, kuten nimikin sanoo.
        Normaalistihan jalkakäytävä päättyy risteävään katuun, katu ylitetään suojatietä pitkin, ja matka jatkuu taas jalkakäytävää pitkin.


    • Anonyymi

      Tässä on yksi esimerkkikuva: https://goo.gl/maps/bwJZLSnneFZtWkos7

      Tuossa kulkee sivussa ajoradasta rakenteellisetsi eroteltu yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä. Sivusta tulee vähäinen tie. Ylittääkö tuossa tie kevyenliikenteenväylän vai kevyenliikenteen väylä tien?

      • Anonyymi

        Tai tiedä sitten miten "vähäinen" tuo tie oikeasti on.


      • Anonyymi

        Ylittääkö tuossa tie kevyenliikenteenväylän vai kevyenliikenteen väylä tien?

        Omituinen kysymys. Tuossa näyttää pyöräilijä ylittäneen metsästä tulevan vähäisen tien.


      • Anonyymi

        On se vähäinen tien, minkä voi havaita risteävän ajoradan reunassa olevasta katkoviivasta, joka kulkee poikki koko risteyksen.

        Mutta mitään varmuutta siitä, onko tässä kevyenliikenteen katkaisema ajorata, ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On se vähäinen tien, minkä voi havaita risteävän ajoradan reunassa olevasta katkoviivasta, joka kulkee poikki koko risteyksen.

        Mutta mitään varmuutta siitä, onko tässä kevyenliikenteen katkaisema ajorata, ei ole.

        Jatkan vielä kommenttiani, että TLL 24 § 3 momentti sanoo:

        >>>Ajoneuvolla on aina väistettävä:
        3) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle polulta tai vastaavalta vähäiseltä tieltä;<<<

        Joten tässä tapauksessa ei ole merkitystä, katkaiseeko kevyenliikenteenväylä ajoaradan, koska vähäiseltä tieltä tulevan autoilijan on aina väistettävä kaikkea liikennettä risteävällä pääväylällä, mikä koskee myös kevyenliikenteenväylää kulkevia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jatkan vielä kommenttiani, että TLL 24 § 3 momentti sanoo:

        >>>Ajoneuvolla on aina väistettävä:
        3) muita tienkäyttäjiä tultaessa tielle polulta tai vastaavalta vähäiseltä tieltä;<<<

        Joten tässä tapauksessa ei ole merkitystä, katkaiseeko kevyenliikenteenväylä ajoaradan, koska vähäiseltä tieltä tulevan autoilijan on aina väistettävä kaikkea liikennettä risteävällä pääväylällä, mikä koskee myös kevyenliikenteenväylää kulkevia.

        Pointti oli varmaan tuossa esimerkissä osoittaa se, että ei ole aina täysin yksiselitteistä ne tilanteet, jossa autoilija väistää jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        On se vähäinen tien, minkä voi havaita risteävän ajoradan reunassa olevasta katkoviivasta, joka kulkee poikki koko risteyksen.

        Mutta mitään varmuutta siitä, onko tässä kevyenliikenteen katkaisema ajorata, ei ole.

        "On se vähäinen tien, minkä voi havaita risteävän ajoradan reunassa olevasta katkoviivasta, joka kulkee poikki koko risteyksen."

        Tuo lienee sitten kaupungin katu. Väyläviraston ylläpitämillä teillä asia on juuri päinvastoin, että vähäisen tien kohdalla on yhtenäinen reunaviiva, ja reunaviivan saa "katkaista" vain jos risteävällä tiellä on Stop tai kolmio.


      • Anonyymi

        Tässä on toinen kuva, jossa ei näy mitään tiemerkintöjä tai väistämismerkkejä.

        https://i.ibb.co/0mJJhmr/Kuva-vaistaa.jpg

        Kumpi väistää? Ajaako tuossa autoilija kevyenliikenteen väylän yli vai ajaako pyöräilijä ajoradan yli?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on toinen kuva, jossa ei näy mitään tiemerkintöjä tai väistämismerkkejä.

        https://i.ibb.co/0mJJhmr/Kuva-vaistaa.jpg

        Kumpi väistää? Ajaako tuossa autoilija kevyenliikenteen väylän yli vai ajaako pyöräilijä ajoradan yli?

        KUvassa on samanlainen tilanne kuin edelläkin jo kommentoitu. Kysymyksessä on vähäinen tie, josta tuleva autoilija on väistämisvelvollinen pyöräilijään(kin) nähden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        KUvassa on samanlainen tilanne kuin edelläkin jo kommentoitu. Kysymyksessä on vähäinen tie, josta tuleva autoilija on väistämisvelvollinen pyöräilijään(kin) nähden.

        Mikä tekee tiestä "vähäisen". Kaksi normaalia kaupunginosan asuinalueen katua näyttäisi olevan kysymyksessä.


    • Anonyymi

      Olisi paljon selvempää maalata suojatien raidat myös pyöräkaistan tai pyörätien yli. Pyöräilijät eivät selvästikään ymmärrä, että suojatietä pitkin kävelevää väistetään kunnes hän on jalkakäytävällä. Eikä jalkakäytävällä sitten ajeta pyörällä.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollaisia kohtia löytyy jo, eli paikkoja, jossa suojatien tiemerkintä jatkuu pyöräilijän kaistan yli jalankulkijan kaistalle saakka.

        https://goo.gl/maps/CikABQysDf8thMKJ7

        Onhan noita ollut jo vaikka kuinka kauan, esimerkiksi Bulevardilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan noita ollut jo vaikka kuinka kauan, esimerkiksi Bulevardilla.

        Kaupunkeja ja pienempiä paikkakuntia on muitakin tässä maassa. Jotkut eivät ole varmaankaan koskaan nähneet tuollaista kohtaa/maalausta.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tampereelltakin löytyy nykyään.

        https://goo.gl/maps/zo8iYfoaeqQYy5mNA

        On ilmeisesti paikkakuntakohtaista. Mielestäni Helsingissä on noita ollut jo kauan ja osa on jo kulumassa pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On ilmeisesti paikkakuntakohtaista. Mielestäni Helsingissä on noita ollut jo kauan ja osa on jo kulumassa pois.

        No sikäli paikkakuntakohtaista, että esimerkiksi täällä Pohjois-Satakunnan pääkaupungissa ei ole ainoatakaan merkillä D7 osoitettua väylää, jossa olisi rinnakkain jalkakäytävä ja pyörätie. Muuloinhan tuollaista ei voida maalatakaan.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Niinpä. Tämä on näitä sääntöjä ja paikkoja, joita on suunniteltu jossain Aurinkorannikolla makoillessa. Vastaava on se, että suojatie on suojatie pelkän tiemaalauksen perusteella, ilman kylttiäkin. Unohtunut täysin, että Suomessa lumi peittää kaikki tiemerkinnät talvella. Suomessa pitäisi tietysti olla niin, että tiemerkinnät ovat aina vain tehosteena - eivät koskaan määräävässä asemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä. Tämä on näitä sääntöjä ja paikkoja, joita on suunniteltu jossain Aurinkorannikolla makoillessa. Vastaava on se, että suojatie on suojatie pelkän tiemaalauksen perusteella, ilman kylttiäkin. Unohtunut täysin, että Suomessa lumi peittää kaikki tiemerkinnät talvella. Suomessa pitäisi tietysti olla niin, että tiemerkinnät ovat aina vain tehosteena - eivät koskaan määräävässä asemassa.

        "Suomessa pitäisi tietysti olla niin, että tiemerkinnät ovat aina vain tehosteena - eivät koskaan määräävässä asemassa."

        Täysin samaa mieltä. Kolmio kohdassa, niin ei ole mitään epäselvyyksiä. Kolmio näkyy myös talvella.


    • Anonyymi

      Mitä jos tulkitsisin, että tuossa ajorata päättyy, eikä siitä saa ajaa.
      Siinä on kevyenliikenteen väylä ja umpikuja.

      Jalkakäytäviltä voi oikaista, jos ei jää kiinni, mutta ei se sallittua ole.

      • Anonyymi

        Miksi ei olisi sallittua? Kyllä jalkakäytävän yli saa ajaa. Jos ei ole mitään asian estävää liikennemerkkiä tms. kohdassa, niin voi ajaa. Väistää pitää kuitenkin. TLL 24 §. Ajoneuvolla on aina väistettävä: 5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä;


      • Anonyymi

        ^ Ja tietenkin lisäksi myös ajoradan liikenteen väistäminen. Ajoneuvolla on aina väistettävä: 4) muita tienkäyttäjiä tultaessa ajoradalle jalkakäytävän tai pyörätien ylityksen jälkeen;


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi ei olisi sallittua? Kyllä jalkakäytävän yli saa ajaa. Jos ei ole mitään asian estävää liikennemerkkiä tms. kohdassa, niin voi ajaa. Väistää pitää kuitenkin. TLL 24 §. Ajoneuvolla on aina väistettävä: 5) jalkakäytävää tai pyörätietä käyttävää jalankulkijaa, pyöräilijää tai mopoilijaa ylitettäessä jalkakäytävää tai pyörätietä;

        Eli käytännössä ihan normaali tilanne, jossa tullaan esim parkkipaikalta?

        Jonkun pitänyt keksiä uusia juttujuttuja, että oikeuttaa työpaikkansa?


      • Anonyymi

        Tavallaan on oiken sanoa,että siinä on "umpikuja". Nimittäin ajorata päättyy.

        Jalkakäytävän saa kuitenkin ylittää, niin kuin missä tahansa pihaliittymässäkin, pihalta ajoradalle tullaan usein jalkakäytävän ylitse ajaen. Ei tämä "ylijatkettu jalkakäytävä" ole siitämitenkään poikkeava liikennejärjestely.

        Sen sijaan jos tuollaiseen paikkaan on jalkakäytävää ennen asennettu tolpat ajoesteeksi, ei jalkakäytävää saa ylittä sitä ajaen (eikä se ole esteen vuoksi mahdollistakaan hajottamatta rakenteita).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tavallaan on oiken sanoa,että siinä on "umpikuja". Nimittäin ajorata päättyy.

        Jalkakäytävän saa kuitenkin ylittää, niin kuin missä tahansa pihaliittymässäkin, pihalta ajoradalle tullaan usein jalkakäytävän ylitse ajaen. Ei tämä "ylijatkettu jalkakäytävä" ole siitämitenkään poikkeava liikennejärjestely.

        Sen sijaan jos tuollaiseen paikkaan on jalkakäytävää ennen asennettu tolpat ajoesteeksi, ei jalkakäytävää saa ylittä sitä ajaen (eikä se ole esteen vuoksi mahdollistakaan hajottamatta rakenteita).

        No jos ajaminen ei ole kielletty ja siitä mahtuu moottoripyörällä.....

        Täytyykin alkaa tulkita luovasti?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos ajaminen ei ole kielletty ja siitä mahtuu moottoripyörällä.....

        Täytyykin alkaa tulkita luovasti?

        Itselleni tuli jo kirjoittaessani kommenttiani mieleen,että joku kohta keksii, että moottoripyörällä mahtuu.

        No, ei se silti ole sallittua, jos siinä ne tolpat on, ajaa moottoripyörällä, vaikka erikseen ei olisikaan ajoneuvolla ajokieltoa. Voi tosin olla, että poliisi ei silloin sakota, koska he ovat epävarmoja teon laillisuudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itselleni tuli jo kirjoittaessani kommenttiani mieleen,että joku kohta keksii, että moottoripyörällä mahtuu.

        No, ei se silti ole sallittua, jos siinä ne tolpat on, ajaa moottoripyörällä, vaikka erikseen ei olisikaan ajoneuvolla ajokieltoa. Voi tosin olla, että poliisi ei silloin sakota, koska he ovat epävarmoja teon laillisuudesta.

        Miksi olisi kiellettyä, jos mahtuu?

        Vaikka olisi kiellettyä, niin muilla on ennakointivelvoite, joka määrää väistämään poikkeavasti ajavia.
        Tähän pyöräilypiiritkin vetoavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi olisi kiellettyä, jos mahtuu?

        Vaikka olisi kiellettyä, niin muilla on ennakointivelvoite, joka määrää väistämään poikkeavasti ajavia.
        Tähän pyöräilypiiritkin vetoavat.

        Ai, sallittua niin kuin

        - ajaminen punaisia päin, kun ehtii ennen kuin muille vaihtuu vihreä
        - ajaminen kärkikolmion takaa kiilaten eteen, koska jarruttaahan se toinen kumminkin
        - ajaminen liian lähellä edellä ajavaa, koska mitä välii?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksi olisi kiellettyä, jos mahtuu?

        Vaikka olisi kiellettyä, niin muilla on ennakointivelvoite, joka määrää väistämään poikkeavasti ajavia.
        Tähän pyöräilypiiritkin vetoavat.

        On sinulla ajatukset!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tavallaan on oiken sanoa,että siinä on "umpikuja". Nimittäin ajorata päättyy.

        Jalkakäytävän saa kuitenkin ylittää, niin kuin missä tahansa pihaliittymässäkin, pihalta ajoradalle tullaan usein jalkakäytävän ylitse ajaen. Ei tämä "ylijatkettu jalkakäytävä" ole siitämitenkään poikkeava liikennejärjestely.

        Sen sijaan jos tuollaiseen paikkaan on jalkakäytävää ennen asennettu tolpat ajoesteeksi, ei jalkakäytävää saa ylittä sitä ajaen (eikä se ole esteen vuoksi mahdollistakaan hajottamatta rakenteita).

        Asiaa pitää miettiä myös risteyksen näkökulmasta. Tieliikennelaissa tarkoitetaan: risteyksellä samassa tasossa olevaa teiden risteämää, liittymää tai haarautumaa mukaan luettuina tällaisten risteämien, liittymien tai haarautumien muodostamat alueet.

        Risteyksessä, sen osat eivät muodosta omia pikkuristeyksiä, vaan risteysalue on yhtä ja samaa risteystä. Esim. alla olevassa risteyksen kuvassa risteykseen kuuluvat ajorata kaistoineen, mutta myös molemmilla puolilla olevat kevyenliikenteen väylät (lähimpänä oleva jalkakäytävä sekä toisella puolella oleva yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä).

        https://maps.app.goo.gl/Q3CSCVmYp4RqDDF67

        Kuvasuunnasta kolmion takaa tuleva joutuu siis väistämään myös ajoradan toisella puolella pyörätien jatkeen yli pyöräileviä pyöräilijöitä. "Kolmio" liikennemerkillä kun osoitetaan, että ajoneuvolla on väistettävä risteyksessä muita ajoneuvoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli käytännössä ihan normaali tilanne, jossa tullaan esim parkkipaikalta?

        Jonkun pitänyt keksiä uusia juttujuttuja, että oikeuttaa työpaikkansa?

        Riippuu parkkipaikasta. Yleiselle liikenteelle tarkoitettu parkkialue on tietä ja kun sieltä tullaan toiselle tielle, niin kohdassa on risteys. Esim. Citymarketin piha, kuten huoltoaseman piha on yleiselle liikenteelle tarkoitettu alue, joten se on tie. Alueen omistajuus ei vaikuta, vaan se, että alue on yleiselle liikenteelle tarkoitettu. Parkkialueella tiemerkinnällä merkityt parkkipaikat ovat sitten ajoradasta eroteltua aluetta.

        Korkeimman oikeuden ratkaisu KKO:1967-II-55: "Huoltoaseman piha katsottiin yleisesti liikenteeseen käytetyksi alueeksi, jossa tapahtuvaan liikenteeseen oli sovellettava tieliikennelakia ja sen nojalla annettuja säännöksiä."

        Kun kaksi tieksi luokiteltavaa väylää risteävät tai toinen liittyy toiseen sivusta, niin paikalle muodostuu risteys. Käänteisesti myös niin päin, että tieliikennelaki koskee liikennettä tiellä (jos laissa ei toisin säädetä). Kun käytetään tieliikennelaissa määriteltyjä virallisia liikennemerkkejä, niin kyseessä on tie.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      127
      6758
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

      https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      4214
    3. Vanhalle ukon rähjälle

      Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      51
      3399
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

      Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      490
      3004
    5. Purra hermostui A-studiossa

      Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      285
      1980
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      35
      1669
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      15
      1509
    8. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      90
      1493
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      175
      1441
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

      Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1396
    Aihe