Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut, niin on hidastettava ja tarvittaessa jopa pysäytettävä

Anonyymi-ap

27 § lukee että: "Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä."

Sillä ei ole väliä, että miten se näkyvyys on rajoittunut. Voi olla vaikka vastaantulevan kaistan liikenne tai sitten viereinen työmaa. Jos ei näe koko suojatietä ja sinne pyrkiviä, niin pitää tehdä omat peliliikkeet asian suhteen.

https://i.ibb.co/Lnf6m12/nakyvyys-suojatielle.jpg

72

646

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikä tanan Enssio Itkonen luulet olevasi?
      Kiristääkö suikka vai pelkäätkö ylittää katuja vaikka olet suojatiellä?

      • Anonyymi

        Kyllä sitä jalankulkijana pelkää, kun on niin paljon asennevammaisia ja säännöistä piittaamattomia autoilijoita liikkeellä, jotka eivät toimi sääntöjen velvoittavalla tavalla.


      • Anonyymi

        Hyvin ennakoitavasti noudatat vanhaa kaavaa. Kun jäät kiinni valheista etkä pysty niitä mitenkään perustelemaan, kiellät kirjoittaneesi kyseisiä valheita. Tällä kerralla, kuten aina ennenkin, ne ovat kuitenkin kaikkien nähtävillä. Vanha totuus, internet ei unohda, pätee tässäkin tapauksessa. Turha on enää pyytää perusteluita, koska olet käytökselläsi selvästi osoittanut että niitä ei tule löytymään.


      • Anonyymi

        🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑

        😋 ­­­N­­­y­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­­i -> https://ye.pe/finngirl21#17929099t

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Ja sitten vaan odotellaan että viereisen työmaan hommat valmistuu ja aita puretaan pois edestä, jotta päästään jatkamaan matkaa.

      • Anonyymi

        Huono provo. Ei jatkoon.


      • Anonyymi

        Odottele sinä vaan , jos et muuta ratkaisua ongelmaan keksi .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Odottele sinä vaan , jos et muuta ratkaisua ongelmaan keksi .

        No jos näkyvyys on niin huono että on pysähdyttävä, niin mikä sitten parantaa sitä niin paljon että voikin taas lähteä liikkeelle? Se että kasvattaa niin pitkät silmämunat että niillä näkee kulman taakse?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos näkyvyys on niin huono että on pysähdyttävä, niin mikä sitten parantaa sitä niin paljon että voikin taas lähteä liikkeelle? Se että kasvattaa niin pitkät silmämunat että niillä näkee kulman taakse?

        Onko tilanteessa hitaasti eteneminen kenties turvallisempaa vai vaarallisempaa kuin lujaa eteneminen? Voiko kenties hitaasti hivuttautua näköesteen ohi? Mitä luulet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tilanteessa hitaasti eteneminen kenties turvallisempaa vai vaarallisempaa kuin lujaa eteneminen? Voiko kenties hitaasti hivuttautua näköesteen ohi? Mitä luulet?

        ...kysyy aito Kyselijäpösilö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...kysyy aito Kyselijäpösilö.

        Kyllä pösilö aina toisen pösilön tunnistaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko tilanteessa hitaasti eteneminen kenties turvallisempaa vai vaarallisempaa kuin lujaa eteneminen? Voiko kenties hitaasti hivuttautua näköesteen ohi? Mitä luulet?

        No jos riittää hitaasti hivuttautuminen niin eihän silloin tarvitse pysähtyä alunperinkään. Hivuttautuu vaan hitaasti menemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jos näkyvyys on niin huono että on pysähdyttävä, niin mikä sitten parantaa sitä niin paljon että voikin taas lähteä liikkeelle? Se että kasvattaa niin pitkät silmämunat että niillä näkee kulman taakse?

        Pysähdyttyään voi huomata, ettei kukaan tule kulman takaa, joten voit jatkaa matkaasi!

        Tuliko yllätyksenä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pysähdyttyään voi huomata, ettei kukaan tule kulman takaa, joten voit jatkaa matkaasi!

        Tuliko yllätyksenä?

        Ei tullut yllätyksenä. Mitään suoranaista pysähtymispakkoa ei ole, mutta hidastamispakko on. "...on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä..."


    • Anonyymi

      Tiedän ainakin yhden asuinalueen, jossa bussit pysähtyvät vastaantulevina muutamassa kodassa siten, että niiden perä peittää osittain suojatien. Pysäkki on heti suojatien jälkeen ja kun siihen pysähtyvät, niin ei näe koko suojatietä, vaikka ajaa vastaan toista kaistaa. Pitää siis todellakin himmata nopeutta siinä kohtaa.

      • Anonyymi

        Juu ja meidän kylällä bussi pysähtyy siten että tukkii keulalla suurimman osan suojatiestä.
        Busskikuski perustelee sillä ettei lapset juokse suojatielle.
        fakta on kuitenkin se että 10m aiemmin olisi parempi paikka mutta kun lapset pian kerkeäisivät juosta sen 10m ja bussi joutuisi pysähtymään uudelleen suojatien eteen.
        Eli kyseessä bussikuskin laiskuus eikä turvallisuus.

        Jokainen joka tajuaa auton mittasuhteet tietää että autoa on mennyt jo toista metriä suojatielle ennenkuin aukeaa näkyvyys bussin takaa suojatielle.
        Siinä ei auta vaikka pysähtyy ennen suojatietä sillä kun lähtee uudelleen liikkeelle voi syöksyä auton alle mitä hyvänsä.

        Kun otin asian esille kylän vatsap ryhmässä niin siinäpä porukalla haukuttiin autoilijat.
        No mitpä siitä jos on varaa uhrata joku lapsi auton alle, kyllä sen jälkeen bussin pysäytyspaikka muuttuu.

        Käsittääkseni lakikin kieltää pysähtymästä suojatielle ilman pakottavaa tarvetta, käsittääkseni bussipysäkki ei ole pakottava tarve.


    • Anonyymi

      Myös jalankulkijalla on vastuut, ei vain oikeuksia rynnätä piilosta suojatielle.

      • Anonyymi

        Kyllä, mutta ajoradan liikenteellä on tilanteessa suurempi vastuu suojaamattomia ihmisiä kohtaan.

        "Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku." Esteetön kulku on melko tiukka velvoite. Ei saa mitenkään estää tai häiritä suojatien yli pyrkiviä jalankulkijoita.

        Lisäksi "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä." Tuossa ei edes eritellä syitä, miksi pitää noin toimia, eli noudattaa ERITYISTÄ varovaisuutta.

        Ja noiden kahden asian lisäksi se, mitä aloituksessa mainitaan. Jos autoilija noudattaa velvollisuuksiaan, niin yksikään jalankulkija ei koskaan joudu edes vaaraan suojatiellä. Jalankulkijoilla on toki sitten se oma varovaisuusvelvoite ja sehän on lähinnä niitä tilanteita varten, kun autoilija mokaa omien velvoitteidensa kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, mutta ajoradan liikenteellä on tilanteessa suurempi vastuu suojaamattomia ihmisiä kohtaan.

        "Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku." Esteetön kulku on melko tiukka velvoite. Ei saa mitenkään estää tai häiritä suojatien yli pyrkiviä jalankulkijoita.

        Lisäksi "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä." Tuossa ei edes eritellä syitä, miksi pitää noin toimia, eli noudattaa ERITYISTÄ varovaisuutta.

        Ja noiden kahden asian lisäksi se, mitä aloituksessa mainitaan. Jos autoilija noudattaa velvollisuuksiaan, niin yksikään jalankulkija ei koskaan joudu edes vaaraan suojatiellä. Jalankulkijoilla on toki sitten se oma varovaisuusvelvoite ja sehän on lähinnä niitä tilanteita varten, kun autoilija mokaa omien velvoitteidensa kanssa.

        "Ei saa mitenkään estää tai häiritä suojatien yli pyrkiviä jalankulkijoita."

        Saako huutaa ikkunasta: ooko menossa suojatielle vai muutenko vaan siinä seisoskelet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ei saa mitenkään estää tai häiritä suojatien yli pyrkiviä jalankulkijoita."

        Saako huutaa ikkunasta: ooko menossa suojatielle vai muutenko vaan siinä seisoskelet?

        On annettava jalankulkijoille esteetön kulku, niin ettei jalankulkijoiden tarvitse jarrutella päästäkseen tien yli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On annettava jalankulkijoille esteetön kulku, niin ettei jalankulkijoiden tarvitse jarrutella päästäkseen tien yli.

        Entä jos jalankulkia pysähtyy viime hetkellä ja alkaa viittoilemaan tyyliin: mee sinä autoilija ensin. Voiko siihen luottaa jos kuitenkin jalankulkijan mieli muuttuu? Aika usein liikenteessä tapaa tällaistakin kansalaisten suorittamaa liikenteenohjausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos jalankulkia pysähtyy viime hetkellä ja alkaa viittoilemaan tyyliin: mee sinä autoilija ensin. Voiko siihen luottaa jos kuitenkin jalankulkijan mieli muuttuu? Aika usein liikenteessä tapaa tällaistakin kansalaisten suorittamaa liikenteenohjausta.

        Sehän siinä onkin kun vanhempi kansa on oppinut väistämään autoja ja heistä ei oikein tiedä mitä haluavat ja viittoilevat auroille, että menkää ensin. Joskus siinä ollaan seisottu pitkäänkin kun kumpikaan ei anna periksi ja lähtisi liikkeelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On annettava jalankulkijoille esteetön kulku, niin ettei jalankulkijoiden tarvitse jarrutella päästäkseen tien yli.

        Ei se oikeasti noin mene. Jos jalankulkija täyttää omat velvollisuutensa ja katsoo huolellisesti ensin vasempaan, sitten oikeaan ja vielä kerran vasempaan, niin siihen kuuluu myös vauhdin hidastaminen automaattisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On annettava jalankulkijoille esteetön kulku, niin ettei jalankulkijoiden tarvitse jarrutella päästäkseen tien yli.

        Mutta entä ne jotka jäävät seisomaan siihen metrin parin päähän, eikä ole selvää mitä ovat tekemässä? Ihan käytännön kannalta siis. Ne lakitekstit voit jo unohtaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se oikeasti noin mene. Jos jalankulkija täyttää omat velvollisuutensa ja katsoo huolellisesti ensin vasempaan, sitten oikeaan ja vielä kerran vasempaan, niin siihen kuuluu myös vauhdin hidastaminen automaattisesti.

        Ajoneuvon kuljettajan tulee kuitenkin käyttäytyä siten, ettei jalankulkijan tarvitsisi jarrutella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta entä ne jotka jäävät seisomaan siihen metrin parin päähän, eikä ole selvää mitä ovat tekemässä? Ihan käytännön kannalta siis. Ne lakitekstit voit jo unohtaa.

        Ja kun on leveitä väyliä ja jalankulkija on vasta astunut suojatielle autoon nähden ajoradan vasemmalta puolelta, voiko silloin ylittää suojatien vai mistä kumpuaa jalankulkijan suuttumus ja käsimerkit?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoneuvon kuljettajan tulee kuitenkin käyttäytyä siten, ettei jalankulkijan tarvitsisi jarrutella.

        Entä jalankulkija joka ponkasee reippaasti suojatielle, jonka jälkeen kulkee kuin tervassa, hiipii varovaisesti... pälyilee ympärilleen epäluuloisesti. Autot odottavat suojatien edessä kunnes performanssi päättyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jalankulkija joka ponkasee reippaasti suojatielle, jonka jälkeen kulkee kuin tervassa, hiipii varovaisesti... pälyilee ympärilleen epäluuloisesti. Autot odottavat suojatien edessä kunnes performanssi päättyy.

        Laissa sanotaan, että jalankulkijan on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jalankulkija joka ponkasee reippaasti suojatielle, jonka jälkeen kulkee kuin tervassa, hiipii varovaisesti... pälyilee ympärilleen epäluuloisesti. Autot odottavat suojatien edessä kunnes performanssi päättyy.

        Soitat sitä autosi torvea, tietysti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Soitat sitä autosi torvea, tietysti.

        Saako torvea soittaa, jos suojatiellä kävelee hitaasti 9-kymppinen vanhus? Pitäisikö hieman huudattaa moottoria?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jalankulkija joka ponkasee reippaasti suojatielle, jonka jälkeen kulkee kuin tervassa, hiipii varovaisesti... pälyilee ympärilleen epäluuloisesti. Autot odottavat suojatien edessä kunnes performanssi päättyy.

        Jalankulkijan on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä, mutta hidas vanhus saa tehdä oman ylityksensä omien kykyjensä mukaan. Autoilijat odottavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jalankulkija joka ponkasee reippaasti suojatielle, jonka jälkeen kulkee kuin tervassa, hiipii varovaisesti... pälyilee ympärilleen epäluuloisesti. Autot odottavat suojatien edessä kunnes performanssi päättyy.

        Tuo on kyllä todella yleistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saako torvea soittaa, jos suojatiellä kävelee hitaasti 9-kymppinen vanhus? Pitäisikö hieman huudattaa moottoria?

        Ei saa eikä pidä. Vanhus saa tehdä suojatieylityksen omien kykyjensä mukaan tarpeettomasti viivyttelemättä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se oikeasti noin mene. Jos jalankulkija täyttää omat velvollisuutensa ja katsoo huolellisesti ensin vasempaan, sitten oikeaan ja vielä kerran vasempaan, niin siihen kuuluu myös vauhdin hidastaminen automaattisesti.

        Ennen kuin jakelee täällä neuvoja, kannattaa tutustua liikennesääntöihin. Vaikka vanhemmat opettavat lapsilleen, että ennen suojatietä pitää pysähtyä katsomaan vasempaan, sitten oikeaan ja vielä vasempaan, niin tuollaista vaadetta ei tieliikennelaista löydy. Jalankulkija saa täysin hidastamatta kulkea suojatielle kaikissa olosuhteissa, kunhan noudattaa varovaisuutta, eli jollain vapaasti valitsemallaan tavalla varmistaa, ettei jää alle, mikäli autoilija laiminlyö velvollisuutensa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta entä ne jotka jäävät seisomaan siihen metrin parin päähän, eikä ole selvää mitä ovat tekemässä? Ihan käytännön kannalta siis. Ne lakitekstit voit jo unohtaa.

        Yksinkertaista. Voit mennä, mutta nopeus on sovitettava sellaiseksi, että pystyt antamaan esteettömän kulun sille seisoskelijalle, jos se sattuukin muuttamaan mielensä ja ryhtyy taas jalankulkijaksi. Seisojahan ei ole jalankulkija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksinkertaista. Voit mennä, mutta nopeus on sovitettava sellaiseksi, että pystyt antamaan esteettömän kulun sille seisoskelijalle, jos se sattuukin muuttamaan mielensä ja ryhtyy taas jalankulkijaksi. Seisojahan ei ole jalankulkija.

        Kyllä seisojakin on jalankulkija. Hän on vain pysähdyksissä olevan jalankulkija seisoskellessaan. Ei autoilijakaan lakkaa olemasta autoilija, silloin kun hän sattuu pysähtymään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä seisojakin on jalankulkija. Hän on vain pysähdyksissä olevan jalankulkija seisoskellessaan. Ei autoilijakaan lakkaa olemasta autoilija, silloin kun hän sattuu pysähtymään.

        Ei pidä paikkaansa. Tieliikennelain alussa on määritelmät, ja siellä jalankulkija määritellään nimenomaan liikkuvaksi.

        " jalankulkijalla jalan, suksilla, luistimilla tai vastaavilla välineillä liikkuvaa ...."

        Sinäänsä asialla ei tietysti ole väliä, koska muuttuu jalankulkijaksi heti liikkuessaan, ja sille jalankulkijalle autoilijan on annettava suojatiellä esteetön kulku riippumatta siitä milloin ryhtyi jalankulkijaksi.

        Termiä autoilija tieliikennelaki ei tunne lainkaan. Ja juu, minäkin olen muun muassa veneilijä, vaikka en ole veneellä ollut moneen viikkoon. Mikäli jalankulkijuus on samaan tapaan pysyvä olotila, niin lienemme invalidisointuneita lukuunottamatta kaikki jalankulkijoita, myös siellä auton ratissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Tieliikennelain alussa on määritelmät, ja siellä jalankulkija määritellään nimenomaan liikkuvaksi.

        " jalankulkijalla jalan, suksilla, luistimilla tai vastaavilla välineillä liikkuvaa ...."

        Sinäänsä asialla ei tietysti ole väliä, koska muuttuu jalankulkijaksi heti liikkuessaan, ja sille jalankulkijalle autoilijan on annettava suojatiellä esteetön kulku riippumatta siitä milloin ryhtyi jalankulkijaksi.

        Termiä autoilija tieliikennelaki ei tunne lainkaan. Ja juu, minäkin olen muun muassa veneilijä, vaikka en ole veneellä ollut moneen viikkoon. Mikäli jalankulkijuus on samaan tapaan pysyvä olotila, niin lienemme invalidisointuneita lukuunottamatta kaikki jalankulkijoita, myös siellä auton ratissa.

        Fiksu tajuaa mitä tuossa kohtaa "liikkuvaa" tarkoittaa. Ei tarkoita liikkeellä olevaa. Luetun ymmärtäminen on välillä haasteellista. Saivarrellaan sitten vähän. Jos hiuskin liikkuu tulen mukana päässä, niin jokin liikkuu ja silloin jalankulkija on jalankulkija, vai mitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa. Tieliikennelain alussa on määritelmät, ja siellä jalankulkija määritellään nimenomaan liikkuvaksi.

        " jalankulkijalla jalan, suksilla, luistimilla tai vastaavilla välineillä liikkuvaa ...."

        Sinäänsä asialla ei tietysti ole väliä, koska muuttuu jalankulkijaksi heti liikkuessaan, ja sille jalankulkijalle autoilijan on annettava suojatiellä esteetön kulku riippumatta siitä milloin ryhtyi jalankulkijaksi.

        Termiä autoilija tieliikennelaki ei tunne lainkaan. Ja juu, minäkin olen muun muassa veneilijä, vaikka en ole veneellä ollut moneen viikkoon. Mikäli jalankulkijuus on samaan tapaan pysyvä olotila, niin lienemme invalidisointuneita lukuunottamatta kaikki jalankulkijoita, myös siellä auton ratissa.

        Tieliikennelaki koskee liikennettä tiellä. Jalankulku ei ole mikään pysyvät tila, mutta tieliikenteessä olevan jalankulkijan olotila on melko pysyvä jalankulun suhteen, ellei sitten siirry ajoneuvoon tms.


    • Anonyymi

      sääntölöt lähtee nyt: KENKÄÄN!

    • Anonyymi

      Kaikilta kommentoijilta on jostakin syystä jäänyt uuden tieliikennelain mukainen ennakointivelvollisuus huomaamatta, tai paremminkin se, että se koskee myös kevyttä liikennettä. Siis jalankulkija joutuu lain mukaan ennakoimaan, jos esim. näkemäesteen vuoksi on mahdollista että autoilija ei huomaa ajoissa suojatielle pyrkivää. Tästä ennakointivelvollisuudesta eräät tahot yrittivät saada vain autoilijaa velvoittavaa pykälää, mutta lain mukaan se koskee jokaista liikenteessä mukana olevaa.

      • Anonyymi

        Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.

        Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

        Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä.


      • Anonyymi

        ”jos esim. näkemäesteen vuoksi on mahdollista että autoilija ei huomaa ajoissa suojatielle pyrkivää. ”

        Sama ennakointivelvollisuus on autoilijalla jos on näkemäeste. Lisäksi laissa on vielä erikseen maininta ”Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä.”


      • Anonyymi

        Olet oikeassa siinä, että tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus koskee ihan kaikkia tienkäyttäjiä. Jalankulkijoiden pitääkin varoa tilanteessa ajoradan liikennettä ja heitä, jotka ovat mokanneet oman väistämisvelvollisuuden noudattamisen kanssa suojatien yli pyrkiviä jalankulkijoita kohtaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa siinä, että tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus koskee ihan kaikkia tienkäyttäjiä. Jalankulkijoiden pitääkin varoa tilanteessa ajoradan liikennettä ja heitä, jotka ovat mokanneet oman väistämisvelvollisuuden noudattamisen kanssa suojatien yli pyrkiviä jalankulkijoita kohtaan.

        Eli jos isolla kääntyvällä ajoneuvolla on risteävän tien suojatielle kuollut kulma, niin myös ajoneuvon alle jäänyttä jalankulkijaa on rangaistava, koska hän ei ole noudattanut ennakointivelvollisuuttaan? En usko, että oikeuskäytäntö tukee tuollaista tulkintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli jos isolla kääntyvällä ajoneuvolla on risteävän tien suojatielle kuollut kulma, niin myös ajoneuvon alle jäänyttä jalankulkijaa on rangaistava, koska hän ei ole noudattanut ennakointivelvollisuuttaan? En usko, että oikeuskäytäntö tukee tuollaista tulkintaa.

        Jalankulkijoilla on tieliikennelain mukaan myös tienkäyttäjänä velvollisuus huomioida ympäristöään. Sehän ei vielä kuitenkaan heistä tee suoraan syyllistä mihinkään, jos sattuu jotakin. Oikeustajun mukaan "isommilla" on liikenteessä myös suurempi vastuu "pienempiä" ja "suojaamattomia" kohtaan. Oikeusasteet huomioivat varmasti myös tuon seikan päätöksissään.


      • Anonyymi

        Kyllä, kaikilla tienkäyttäjillä on ennakointivelvollisuus. Mutta jalankulkijakaan ei välttämättä huomaa, että autoilijalla ei ole näkemäesteen vuoksi hyvää näkyvyyttä suojatielle. Siksi autoilijan pitä ennakoida sitä, että jalankulkija ei osaa ennakoida sitä, mitä autoilija ennakoi.

        Jos oli monimutkaista, niinse johtuu siitä, että autoilijan pitää tietysti ennakoida autokoulun käyneenä enemmän kuin jonkun satunnaisen jalankulkijan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ”jos esim. näkemäesteen vuoksi on mahdollista että autoilija ei huomaa ajoissa suojatielle pyrkivää. ”

        Sama ennakointivelvollisuus on autoilijalla jos on näkemäeste. Lisäksi laissa on vielä erikseen maininta ”Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä.”

        Mitähän auttaa pysähtyä ennen suojatietä jos suojatiellä on este joka estää näkyvyyden?
        Kun lähdet siitä pysähdyksistä liikkeelle voi joku hyökätä alle.
        Eli on olemassa tilanteita jossa mikä tahansa vauhti (liike) voi johtaa törmäykseen jalankulkijan kanssa, huonolla tuurilla jalka osuu juuri renkaan alle.
        Ei auta jos pysähtyy ja nousee autosta ja käy katsomassa sillä kun palaa autoon ja kiinnittää turvavyön ja pistää vaihteen päälle niin joku voi keretä siihen suojatielle.

        Juu juu, kyseessä teoreettinen tapahtuma mutta kuvaa sitä että mikään varovaisuus ei poista 100% tapaturmariskiä jos kumpikin osapuoli ei ole varovainen.


      • Anonyymi

        Ennakointivelvollisuus koskee kaikki liikenteessä liikkuvia. Ennakointivelvollisuus ei kuitenkaan missään tilanteessa muuta väistämisvelvollisuuksia. Ei ole olemassa sellaista tilannetta, että autoilijalla ei olisi velvollisuutta antaa jalankulkijalle esteetön kulku suojatiellä tai kolmion takaa tulevan ei tarvitsisi väistää risteävää liikennettä. Jos jalankulkija joutuu muuttamaan kulkuaan ajoneuvon takia suojatiellä tai sitä lähestyessään, on ajoneuvon kuljettaja rikkonut tieliikennelakia.

        Sekä ennakointivelvollisuuden että erikseen ajoradan ylittämiseen määrätyn varovaisuuden noudattamisvelvoitteen perusteella jalankulkijan tulee huolehtia siitä, ettei jää mokaavan auton alle. Näin tapahtuukin lähes aina. Suojatiellä jää auton alle vuosittain vain muutamia jalankulkijoita, vaikka näitä autoilijoiden rikkomuksia kohtaa päivittäin useita jokainen, joka vähänkin liikkuu kaupunkialueella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ennakointivelvollisuus koskee kaikki liikenteessä liikkuvia. Ennakointivelvollisuus ei kuitenkaan missään tilanteessa muuta väistämisvelvollisuuksia. Ei ole olemassa sellaista tilannetta, että autoilijalla ei olisi velvollisuutta antaa jalankulkijalle esteetön kulku suojatiellä tai kolmion takaa tulevan ei tarvitsisi väistää risteävää liikennettä. Jos jalankulkija joutuu muuttamaan kulkuaan ajoneuvon takia suojatiellä tai sitä lähestyessään, on ajoneuvon kuljettaja rikkonut tieliikennelakia.

        Sekä ennakointivelvollisuuden että erikseen ajoradan ylittämiseen määrätyn varovaisuuden noudattamisvelvoitteen perusteella jalankulkijan tulee huolehtia siitä, ettei jää mokaavan auton alle. Näin tapahtuukin lähes aina. Suojatiellä jää auton alle vuosittain vain muutamia jalankulkijoita, vaikka näitä autoilijoiden rikkomuksia kohtaa päivittäin useita jokainen, joka vähänkin liikkuu kaupunkialueella.

        " Suojatiellä jää auton alle vuosittain vain muutamia jalankulkijoita, vaikka näitä autoilijoiden rikkomuksia kohtaa päivittäin useita jokainen, joka vähänkin liikkuu kaupunkialueella."
        Se on totta, että auton alle jää vuosittain vain muutama jalankulkija mutta sen varsin valehtelet, että missään sen paremmin maanteillä kuin kaupungissa päivittäin liikkuessaan näkisi, useita autoilijoiden tekemiä rikkomuksia jalankulkijoiden oikeuksia kohtaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Suojatiellä jää auton alle vuosittain vain muutamia jalankulkijoita, vaikka näitä autoilijoiden rikkomuksia kohtaa päivittäin useita jokainen, joka vähänkin liikkuu kaupunkialueella."
        Se on totta, että auton alle jää vuosittain vain muutama jalankulkija mutta sen varsin valehtelet, että missään sen paremmin maanteillä kuin kaupungissa päivittäin liikkuessaan näkisi, useita autoilijoiden tekemiä rikkomuksia jalankulkijoiden oikeuksia kohtaan.

        Jos ajoradan liikenne mitenkään estää tai häiritsee jalankulkijan tien ylitystä suojatien kohdalla, niin on rikkonut tieliikennelain "esteetön kulku" velvoitetta kohtaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Suojatiellä jää auton alle vuosittain vain muutamia jalankulkijoita, vaikka näitä autoilijoiden rikkomuksia kohtaa päivittäin useita jokainen, joka vähänkin liikkuu kaupunkialueella."
        Se on totta, että auton alle jää vuosittain vain muutama jalankulkija mutta sen varsin valehtelet, että missään sen paremmin maanteillä kuin kaupungissa päivittäin liikkuessaan näkisi, useita autoilijoiden tekemiä rikkomuksia jalankulkijoiden oikeuksia kohtaan.

        No, ainakin täällä pääkaupunkiseudulla näitä suojatierikkomuksia näkee ihan päivittäin. Ei tietysti, jos on havainnointikyvyssä puutteita. Itse näen niitä eniten auton ratista, koskapa itse eniten liikun autolla. Enkä puhu omista rikkeistäni, vaikka varmasti itsekin joskus mokaan. On enemmän sääntö kuin poikkeus, että jalankulkija joutuu pysähtymään ennen suojatielle astumista, koska ensimmäinen lähestyvä autoilija ei tee elettäkään antaakseen esteettömän kulun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, ainakin täällä pääkaupunkiseudulla näitä suojatierikkomuksia näkee ihan päivittäin. Ei tietysti, jos on havainnointikyvyssä puutteita. Itse näen niitä eniten auton ratista, koskapa itse eniten liikun autolla. Enkä puhu omista rikkeistäni, vaikka varmasti itsekin joskus mokaan. On enemmän sääntö kuin poikkeus, että jalankulkija joutuu pysähtymään ennen suojatielle astumista, koska ensimmäinen lähestyvä autoilija ei tee elettäkään antaakseen esteettömän kulun.

        Pääkaupunkiseudulla saattaa asia kertomallasi tavalla olla. Pääkaupunkiseudun ulkopuolella =50km ja yli Helsingin keskustasta, suojatierikkomuksia autoilijan taholta on nähtävissä erittäin harvoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pääkaupunkiseudulla saattaa asia kertomallasi tavalla olla. Pääkaupunkiseudun ulkopuolella =50km ja yli Helsingin keskustasta, suojatierikkomuksia autoilijan taholta on nähtävissä erittäin harvoin.

        Hyvin paljon mahdollista. Varmaankin siellä, missä jalankulkija on harvinaisempi näky, tulee jalankulkija huomioitua helpommin. Tai ehkä pk-seudun autoilijat vain ovat keskimäärin huonompia.


    • Anonyymi

      RASKAASTA LIIKENTEESTÄ MITÄÄN TIETÄMÄTÖN NOVIISI LAKIA, PYKÄLIÄ RUNKKAA SOPII TULLA JOUSILLE 76 TN AJELLAAN VIIKKO KATON SINUN ENNAKOINNIT ON HÖPÖJÄ. LAKI SANOO : ajoneuvvo on voitava pysäyttää tien kokonaan näkyvällä osalla LAKI EI MÄÄRITTELE NOPEUTTA.

      • Anonyymi

        "RASKAASTA LIIKENTEESTÄ MITÄÄN TIETÄMÄTÖN NOVIISI LAKIA, PYKÄLIÄ RUNKKAA SOPII TULLA JOUSILLE 76 TN AJELLAAN VIIKKO KATON SINUN ENNAKOINNIT ON HÖPÖJÄ. LAKI SANOO : ajoneuvvo on voitava pysäyttää tien kokonaan näkyvällä osalla LAKI EI MÄÄRITTELE NOPEUTTA."
        Tuon luettuani en yhtään ihmettele, miksi olet "rekkakuski"


      • Anonyymi

        Mitä isompi ja raskaampi ajoneuvo, niin sitä suurempi vastuu tilanteissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä isompi ja raskaampi ajoneuvo, niin sitä suurempi vastuu tilanteissa.

        Ihanko totta, että 46tonnisella rekalla olisi tilanteessa suurempi vastuu kuin pikku fiatilla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihanko totta, että 46tonnisella rekalla olisi tilanteessa suurempi vastuu kuin pikku fiatilla?

        Tieliikennelain periaatteiden mukaan (moottori) ajoneuvojen kuljettajilla on esim. erityinen huolellisuusvelvollisuus tieliikenteen heikoimpia tienkäyttäjiä kohtaan. Liikenteen periaatteet ja oikeustaju kertoo myös, että mitä suuremman vaaran ajoneuvon tyyppi muodostaa muille, niin sitä suurempi vastuu tilanteessa on. Tästä kertoo myös ajokortin ajoluokan osoittamat kirjaimet, joita on enemmän.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelain periaatteiden mukaan (moottori) ajoneuvojen kuljettajilla on esim. erityinen huolellisuusvelvollisuus tieliikenteen heikoimpia tienkäyttäjiä kohtaan. Liikenteen periaatteet ja oikeustaju kertoo myös, että mitä suuremman vaaran ajoneuvon tyyppi muodostaa muille, niin sitä suurempi vastuu tilanteessa on. Tästä kertoo myös ajokortin ajoluokan osoittamat kirjaimet, joita on enemmän.

        Ja hölön pölön tuosta kuvittelemastasi suuremman vaaran aiheuttamaan kykenevän ajoneuvon, vaikkapa sen 46 tonnisen rekan vastuusta suhteesta pikku Fiattiin.
        Tasan tarkkaan samanlainen vastuu niillä molemmilla on liikkua liikennesääntöjen mukaan.
        Mistä kuvittelet ettei sillä pikku fiatin kuljettajalla voisi olla ajokortissaan ihan sama määrä kirjaimia kuin sillä rekan kuljettajalla.
        Joten taholtasi taas pelkkää puppua , ei niillä ajokortin kirjaimien määrällä ole mitään tekemistä mihinkään vastuu kysymyksiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja hölön pölön tuosta kuvittelemastasi suuremman vaaran aiheuttamaan kykenevän ajoneuvon, vaikkapa sen 46 tonnisen rekan vastuusta suhteesta pikku Fiattiin.
        Tasan tarkkaan samanlainen vastuu niillä molemmilla on liikkua liikennesääntöjen mukaan.
        Mistä kuvittelet ettei sillä pikku fiatin kuljettajalla voisi olla ajokortissaan ihan sama määrä kirjaimia kuin sillä rekan kuljettajalla.
        Joten taholtasi taas pelkkää puppua , ei niillä ajokortin kirjaimien määrällä ole mitään tekemistä mihinkään vastuu kysymyksiin.

        Tietenkin molemmilla on samat velvollisuudet noudattaa liikennesääntöjä yhtä paljon. Siitä ei edes ole kyse. Molempien ajoneuvojen kuskilla voi olla yhtä paljon kirjaimia ajokortissa, eikä sekään ole se pointti, vaan se että ne kirjaimet on sinne onnistuttu hankkimaan. Silloin pitää myös ymmärtää asiat raskaampien ja isompien ajoneuvojen kannalta liikennetilanteissa. Jos et tajua mitä vastuullisuudella liikenteessä tuon osalta tarkoitetaan, niin sitten ei voi mitään.

        Liikenteen periaatteista kirjoitetaan hallituksen esityksessä tieliikennelaiksi. Liikennesäännöt ovat sitten eri seikka ja ne löytyvät valmiista tieliikennelaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietenkin molemmilla on samat velvollisuudet noudattaa liikennesääntöjä yhtä paljon. Siitä ei edes ole kyse. Molempien ajoneuvojen kuskilla voi olla yhtä paljon kirjaimia ajokortissa, eikä sekään ole se pointti, vaan se että ne kirjaimet on sinne onnistuttu hankkimaan. Silloin pitää myös ymmärtää asiat raskaampien ja isompien ajoneuvojen kannalta liikennetilanteissa. Jos et tajua mitä vastuullisuudella liikenteessä tuon osalta tarkoitetaan, niin sitten ei voi mitään.

        Liikenteen periaatteista kirjoitetaan hallituksen esityksessä tieliikennelaiksi. Liikennesäännöt ovat sitten eri seikka ja ne löytyvät valmiista tieliikennelaista.

        Pösilö on taas hirttäytynyt hallituksen esityksiin. Voisi vaihtaa levyä välillä, koska hallituksen esitykset eivät ole sama kuin laki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pösilö on taas hirttäytynyt hallituksen esityksiin. Voisi vaihtaa levyä välillä, koska hallituksen esitykset eivät ole sama kuin laki.

        Ei tuollaista ole missään kohtaa edes väitetty, että se olisi sama kuin laki. Viestissä, johon vastasit, nimenomaan sanotaan päinvastaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tietenkin molemmilla on samat velvollisuudet noudattaa liikennesääntöjä yhtä paljon. Siitä ei edes ole kyse. Molempien ajoneuvojen kuskilla voi olla yhtä paljon kirjaimia ajokortissa, eikä sekään ole se pointti, vaan se että ne kirjaimet on sinne onnistuttu hankkimaan. Silloin pitää myös ymmärtää asiat raskaampien ja isompien ajoneuvojen kannalta liikennetilanteissa. Jos et tajua mitä vastuullisuudella liikenteessä tuon osalta tarkoitetaan, niin sitten ei voi mitään.

        Liikenteen periaatteista kirjoitetaan hallituksen esityksessä tieliikennelaiksi. Liikennesäännöt ovat sitten eri seikka ja ne löytyvät valmiista tieliikennelaista.

        Ja edelleen hölön pölön sun juttujas. Ne useammat kirjaimet on sinne ajokorttiin onnistuttu hankkimaan tasan tarkkaan samoin kriteerein kun ne vähemmät kirjain määrät. Joten ei niiden määrällä tai hankkimisen onnistumisella ole mitään tekemistä sen kanssa etteikö molemmilla olisi täysin samat vastuut liikennetilanteissa. Joten hallituksen esityksiin hirttäytymisen lisäksi keksit vastuista ja vastuullisuudesta täysin omiasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja edelleen hölön pölön sun juttujas. Ne useammat kirjaimet on sinne ajokorttiin onnistuttu hankkimaan tasan tarkkaan samoin kriteerein kun ne vähemmät kirjain määrät. Joten ei niiden määrällä tai hankkimisen onnistumisella ole mitään tekemistä sen kanssa etteikö molemmilla olisi täysin samat vastuut liikennetilanteissa. Joten hallituksen esityksiin hirttäytymisen lisäksi keksit vastuista ja vastuullisuudesta täysin omiasi.

        Jos tietämys on tuota tasoa, niin sitten ei voi mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos tietämys on tuota tasoa, niin sitten ei voi mitään.

        Eihän sinun ymmärtämättömyydelle ja omiaan keksimiselle tosiaankaan kukaan mitään mahda, josko edes haluaakaan.


    • Anonyymi

      Sellaisessa paikassa jossa on vilkas liikenne ja suojatien kohdalla on jokin rakennelma joka rajoittaa reilusti näkyvyyttä, niin yleensä se suojatie suljetaan ja siirretään väliaikaisesti toiseen paikkaan jos sellainen tarvitaan.

      • Anonyymi

        Noin varmaan on. Tuossa oli varmasti vain esimerkkinä kyseinen asia laitettu kuvaan, jotta lakitekstin sanoma menee perille. Voi olla vaikka pysäköity jakeluauto tai mikä tahansa asia, joka estää näkyvyyden suojatielle, niin pitää toimia lain velvoittamalla tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noin varmaan on. Tuossa oli varmasti vain esimerkkinä kyseinen asia laitettu kuvaan, jotta lakitekstin sanoma menee perille. Voi olla vaikka pysäköity jakeluauto tai mikä tahansa asia, joka estää näkyvyyden suojatielle, niin pitää toimia lain velvoittamalla tavalla.

        Ja myös se vastaan tulevan kaista liikenne voi peittää näkyvyyden.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja myös se vastaan tulevan kaista liikenne voi peittää näkyvyyden.

        Juu, ja se mörkö joka pelottaa pientä autoilijaa.


    • Anonyymi

      "Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä."

      Nyt kun olen pysähtynyt, entä sitten? Lirutanko autoa varovasti suojatielle vai komennanko eukon katsoon tilannetta ja antamaan käsimerkkejä?

      • Anonyymi

        Tuon päätelmän joudut itse tilanteessa tekemään.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      163
      1483
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      26
      1328
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1298
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      215
      1164
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      127
      1096
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      320
      1031
    7. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      226
      1023
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      959
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      280
      938
    10. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      303
      926
    Aihe