”Maatalouden heikon kannattavuuden tulisi olla meidän kaikkien yhteinen huolemme. Oma ruoantuotanto on välttämätön elinehto syrjäisen Suomen kriisinkestävyyden ja kansallisen turvallisuuden kannalta.”
Maatalouden heikko kannattavuus
25
309
Vastaukset
- Anonyymi
Maataloustukien lisääminen olisi oiva keino parantaa kannattavuutta.
- Anonyymi
Näin helsinkiläisen näkökulmasta arvioisin että tukien lisääminen on oikeasuuntainen toimenpide. Kustannuksia ei saa muuten katettua. Minä haluan syödä joka päivä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin helsinkiläisen näkökulmasta arvioisin että tukien lisääminen on oikeasuuntainen toimenpide. Kustannuksia ei saa muuten katettua. Minä haluan syödä joka päivä.
Helsinkiläisnäkökulma on aina väärin. Ei ne tiiä maataloudesta mitään. MTK ja Maaseudun tulevaisuus-lehti on muuten helsingissä..
- Anonyymi
Ylisukupolvisen tukiaisilla elämisen yksi seuraus on se, että ei ymmärretä edes perusasioita. Tukiaisilla katetaan tappioita. Todellinen kannattavuus on ihan muuta.
- Anonyymi
Samaa satua on jauhettu katkeamatta vuosikymmeniä. Tilat ovat vuosi vuodelta suurempia ja koneet uusia. Verovaroilla katetaan huomattava osa uusinvestoinneista. Pellon hinnan alentaminen on paras keino alentaa tuotantokustannuksia. Tukien alentaminen on ainoa keino laskea sen hintaa.
- Anonyymi
Älä nyt ota hernettä nenään...
- Anonyymi
Koneet uusia? Taloon ostetaan kerran paris vuoskymmenes uus traktori ja puimurei uusitaan vielä hitammin. Ja konehallin seinät kiiltää kans vuoskymmeniä. Ei kaikki ole uutta ja omaa, mikä kiiltää.
- Anonyymi
Miten pellon hinnan alentaminen alentaa mun tuotantokustannuksia?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Koneet uusia? Taloon ostetaan kerran paris vuoskymmenes uus traktori ja puimurei uusitaan vielä hitammin. Ja konehallin seinät kiiltää kans vuoskymmeniä. Ei kaikki ole uutta ja omaa, mikä kiiltää.
Nimenomaan. Meilläkin uusin traktori lähes 30v, puimuria ei ole ollenkaan, suurin osa koneista yhteiskoneita jonkun muun kanssa eikä nekään uusia, vaan esim. alunperinkin käytettynä ostettuja. Ja ollaan reippaasti keskikokoa isompi tila. Että en tunnista yhdelläkään tilalla noita ylempänä mainittuja ongelmia.
- Anonyymi
On se kannattavuus todellakin heikko... Tuottaakseen euron arvosta tarvitsee viljelijä kaksi euroa tukea.
- Anonyymi
Tarvittaisiinko viljelijöitä jotka osaa viljellä kannattavasti?
- Anonyymi
Jep, kahdella miljardilla lähes 17 miljardin suomalainen ruoka kauppoihin...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jep, kahdella miljardilla lähes 17 miljardin suomalainen ruoka kauppoihin...
Kaksi miljardia tukea joka vuosi menee maatalouteen ja siitä osa muuhunkin kuin itse ruoka-raaka-aineen tuottamiseen.
Ruoka taasen tehdään elintarviketeollisuudessa ja ruoka myydään kapoissa yms. Siinä jokaisessa ketjun välissä on vielä logistiikka varastointeineen ja tietysti verot.
Tukiaisilla tuotetun raaka-ainetuotannon arvo ei oleläheskään sama kuin ruoan myyntiarvo kaupoissa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaksi miljardia tukea joka vuosi menee maatalouteen ja siitä osa muuhunkin kuin itse ruoka-raaka-aineen tuottamiseen.
Ruoka taasen tehdään elintarviketeollisuudessa ja ruoka myydään kapoissa yms. Siinä jokaisessa ketjun välissä on vielä logistiikka varastointeineen ja tietysti verot.
Tukiaisilla tuotetun raaka-ainetuotannon arvo ei oleläheskään sama kuin ruoan myyntiarvo kaupoissa.Kuka niin on väittänyt?
Jos alkutuotantoon maksettava tuki puolitetaan niin luonnollisesti myös kaupan myymän suomalaisen ruoan määrä puolittuu. Hyvin yksinkertainen yhtälö. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka niin on väittänyt?
Jos alkutuotantoon maksettava tuki puolitetaan niin luonnollisesti myös kaupan myymän suomalaisen ruoan määrä puolittuu. Hyvin yksinkertainen yhtälö.Kuumiehet kyll toimittaa?
- Anonyymi
Kahden miljardin maataloustuella kauppoihin suomalaista ruokaa noin 16 miljardilla. Suhde on erittäin hyvä!
- Anonyymi
Lisää rahhoo! Enämpi tukia! Ei mikään riitä...
- Anonyymi
Maataloussosiaalituet ovat Suomessa EUn avokätisimmät
- Anonyymi
Joo ja pienimmät.
- Anonyymi
Demarihallitus vahvisti vuoden 2023 keskeiset kansalliset maataloustuet :
https://valtioneuvosto.fi/-//1410837/hallitus-vahvisti-vuoden-2023-keskeiset-kansalliset-maataloustuet - Anonyymi
EI MITÄÄN HUOLTA KEPULIT SAA RUHTINAALLISIA KATOKORVAUKSIA UUS TALO, KESÄMÖKKI, 2 - 3 UUTTA AUTOO 5 - 7 UUTTA RATTORII 2 PUIMURII UUSIA MÖNKIJÖITÄ MOOTTORIKELKKOJA UISTELU VENE 100 HP RUTKU YNM YNM. JA KANSA MAKSAA.
- Anonyymi
Mutta kultaseni, niin pitääkin!
- Anonyymi
Koko kunnanko laskit yhteen? Tiedoksesi, katokorvauksia ei ole maksettu kymmeniin vuosiin. Joten sen termin käyttäminen, ja vieläpä tekstin alussa vie samantien uskottavuuden nollaan lopultakin sepustukselta.
- Anonyymi
Satumaiset voitot tulee Närpiöön kun tomaatteja ja kurkkuja kasvattavat, pennin/kilo on kustannukset....Pääkaupunnissa ostavat satakertaiseen hintaan...
- Anonyymi
ja välillä 300 kertaiseen hintaan, ennätys oli 1000kertainen hinta. Päälle tuet!!
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?143789Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja283103Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2802935Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin71971- 2391661
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk61450- 751291
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...2031255Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_41081Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi331073