Siiven alta kävely

Keijis

Tiedän, että koneen seisoessa platalla ei siiven alta saa kävellä, mutta voisiko joku kertoa syyn?
Kiitos asiallisesta vastauksesta

61

6182

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • öljy

      Vaikka siksi, että saatat saada öljy päällesi...

      Ja siksi ettei kukaan pölvästi mene pällistelemään tyhjäkäynnillä pyöriviä moottoreita...

      Tässä nyt ainakin muutama syy, mutta miksi siellä siiven alla pitäisi saada kävellä?

      • !!!!!!!!!!!!!!!

        Moottori tyhjäkäynnillä boardauksen aikana?? Älä jauha paskaa!!! HAH MIKÄ PÖLVÄSTI!


      • siksi
        !!!!!!!!!!!!!!! kirjoitti:

        Moottori tyhjäkäynnillä boardauksen aikana?? Älä jauha paskaa!!! HAH MIKÄ PÖLVÄSTI!

        Joskus, esim. jäänpoiston aikaan siipien takaosassa olevia "läppiä" (mikä niiden oikee nimi muuten on?) liikutellaan ylös ja alas, jolloin siiven alla oleminen voi olla varovainen.

        Kyllä se turbiini muuten joskus pyöriskelee hissukseen koneen paikallaan ollessakin, joten sinnekään ei liene turvallista hiippailla, potkurikoneista puhumattakaan!

        Miks muuten kysyit tommosta? :)


      • Koksi

        Kyllä siellä taitaa olla vaan APU käynnissä, minkä ääntä maallikko saattaa tietenkin luulla moottorien ääneksi, sen verran kova meteli kun siitä lähtee.


      • öljyä niskaan..
        !!!!!!!!!!!!!!! kirjoitti:

        Moottori tyhjäkäynnillä boardauksen aikana?? Älä jauha paskaa!!! HAH MIKÄ PÖLVÄSTI!

        No seuraavan kerran, kun käyt matkalla, tarkistele lentokentällä koneita, niin huomaat, että aika moneessa koneessa moottorit ovat tyhjäkäynnillä... Ne myös pyörivät varsin usein myös koneesta poistumisen aikana...


      • ja siivistä
        Koksi kirjoitti:

        Kyllä siellä taitaa olla vaan APU käynnissä, minkä ääntä maallikko saattaa tietenkin luulla moottorien ääneksi, sen verran kova meteli kun siitä lähtee.

        Eikös APU ole ihan eri paikassa kuin siivet,joten tuskin sitä voi sekoittaa moottori meluun? =)
        Ja useimmiten kun kone saapuu, kone kytketään GPUhun ja APU sammutetaan...


      • Koksi
        ja siivistä kirjoitti:

        Eikös APU ole ihan eri paikassa kuin siivet,joten tuskin sitä voi sekoittaa moottori meluun? =)
        Ja useimmiten kun kone saapuu, kone kytketään GPUhun ja APU sammutetaan...

        Kyllä monikin kuule tyhjäkäynnillä olevan moottorin äänen ja APUn sekoittaa ja jos ajattelee vaikka MD-80:iä, niin ei ne nyt niin kaukana toisistaan ole. Monet eivät edes tiedä, että lentokoneissa on sellainen härveli kuin APU. Maakuntakentillä muuten ollaan usein APUn varassa, varsinkin lyhyillä käännöksillä.


      • APU
        Koksi kirjoitti:

        Kyllä monikin kuule tyhjäkäynnillä olevan moottorin äänen ja APUn sekoittaa ja jos ajattelee vaikka MD-80:iä, niin ei ne nyt niin kaukana toisistaan ole. Monet eivät edes tiedä, että lentokoneissa on sellainen härveli kuin APU. Maakuntakentillä muuten ollaan usein APUn varassa, varsinkin lyhyillä käännöksillä.

        Olet aivan oikeassa, ei tullut mieleen nuo MD-80set!
        Ja eikös muutenkin nimenomaan juuri noiden lyhyiden kääntöjen ajaksi ne moottorit jätetä tyhjäkäynnille...


      • FrTv
        öljyä niskaan.. kirjoitti:

        No seuraavan kerran, kun käyt matkalla, tarkistele lentokentällä koneita, niin huomaat, että aika moneessa koneessa moottorit ovat tyhjäkäynnillä... Ne myös pyörivät varsin usein myös koneesta poistumisen aikana...

        ..hiljakseen pyörivätkin, ei moottorien tarvitse olla päällä. Siivet ovat niin herkät, että pieni tuulenvire riittää pyörittämään niitä.


      • supra
        FrTv kirjoitti:

        ..hiljakseen pyörivätkin, ei moottorien tarvitse olla päällä. Siivet ovat niin herkät, että pieni tuulenvire riittää pyörittämään niitä.

        Pakko halkoa hiuksia, että ne ei ole turbiinin siipiä. Ensin on puhallin, sitten ahdin, polttokammio ja sen jälkeen vasta turbiini =)


      • FrTv
        supra kirjoitti:

        Pakko halkoa hiuksia, että ne ei ole turbiinin siipiä. Ensin on puhallin, sitten ahdin, polttokammio ja sen jälkeen vasta turbiini =)

        ..korjauksesta. Aina oppii jotain uutta.


      • Aviaattori

        Vielä selvennys tyhjäkäyntiin maassa:

        If the APU supplies ground power, why do you often see the engines turning while a plane rests at the terminal? Isn't that a waste of fuel?

        Jets almost never run their engines at the gate. What you see is the wind spinning the first stage turbofan. Despite its weight and size, the breeze can rotate that fan like a windmill, sometimes quite rapidly. If that seems impossible when a plane is cornered against a building or facing in the wrong direction, that's because the wind is coming from behind. On a modern jet engine, some 80 percent of intake air is blown around the core of compressors and turbines, providing a clear shot at the fan blades from the rear. The wind blows through this duct between core and cowl and sets the assembly in motion.


    • Dax

      Vaikka siksi, että et saa esim. laskusiivekettä niskaasi. Eihän niitä tietenkään sillon testailla, kun matkustajat otetaan koneeseen, mutta kaikkia ohjainpintoja ja muita hydraulisia osia kannattaa varoa kun koneessa on sähköt ja hydraulipaineet.

      • pyörivät

        Joskus todella saattaa näyttää siltä, että moottorit käyvät tyhjäkäynnillä, mutta todellisuudessa tuuli se vain niitä pyörittelee. Ihan totta!


      • tuntuu
        pyörivät kirjoitti:

        Joskus todella saattaa näyttää siltä, että moottorit käyvät tyhjäkäynnillä, mutta todellisuudessa tuuli se vain niitä pyörittelee. Ihan totta!

        että ne vain tuulessa pyörii...


      • FAKTA HOMMA
        tuntuu kirjoitti:

        että ne vain tuulessa pyörii...

        Tuuli niitä mootoreita pyörittää eikä mikään tyhjäkäynti!!!!!!!!!! JA tää on faktaa!!!


      • reissaaja
        FAKTA HOMMA kirjoitti:

        Tuuli niitä mootoreita pyörittää eikä mikään tyhjäkäynti!!!!!!!!!! JA tää on faktaa!!!

        vai tuuli pyörittää...ja aina tuulee moottorin suuntaisesti, kyllä on taas amatöörit liikeellä


      • Dax
        reissaaja kirjoitti:

        vai tuuli pyörittää...ja aina tuulee moottorin suuntaisesti, kyllä on taas amatöörit liikeellä

        Kyllä jo vähäinenkin tuuli liikuttaa puhallinta (moottorin ensimmäiset siivet). Puhallin pyörii ja siivet kilkattavat. Eipä se tuuli tietenkään koko moottoria pyöritä.


    • Fly
    • reissaaja

      luulette lentokoneessa sähkön tulevan, kyllä se tehdään niissä moottoreissa, ei niitä tuuli pyöritä vaan APU, muutenhan akut tyhjenee ja homma on siinä, ei niissä nyt mitään tuuli voimaa käytetä...Ne koneet mitkä seisoo kentän P-paikalla, ei niissä pyöri mitään vaikka tuulisi kovastikkin, pankaa nyt järki päähän ja lopettakaa tuollainen jossittelu.

      • Jore

        Muuten asiaa, mutta kyllä niissä pyörii. Tuuli pyörittää ilmanottoaukossa olevia siipiä, ainakin Airbusseissa ja Bojoissa.


      • Passanger 57

        1. APU ei pyöritä moottoria.

        2. APU tuottaa sähkön, pyörittää ilmastointia jne. koneen ollessa kentällä. Jos APU on epäkunnossa eikä maa-apua ole, niin on hikiset oltavat, ainakin kesällä.

        3. Mitkä akut??!! Käynnistyksessä käytetään paineilmaa.

        4. Tuuli pyörittää helposti ahtimen siipiä. Joku saattaa vielä ihmetellä moottorista kuuluvaa kolinaa, mutta se kuuluu asiaan ja johtuu ahtimen siipien välyksistä.


      • Passanger 57 fani
        Passanger 57 kirjoitti:

        1. APU ei pyöritä moottoria.

        2. APU tuottaa sähkön, pyörittää ilmastointia jne. koneen ollessa kentällä. Jos APU on epäkunnossa eikä maa-apua ole, niin on hikiset oltavat, ainakin kesällä.

        3. Mitkä akut??!! Käynnistyksessä käytetään paineilmaa.

        4. Tuuli pyörittää helposti ahtimen siipiä. Joku saattaa vielä ihmetellä moottorista kuuluvaa kolinaa, mutta se kuuluu asiaan ja johtuu ahtimen siipien välyksistä.

        Passanger 57 puhuu asiaa. Tolla "reissaajalla" ei oo asiasta mitään hajua eikä tietoa. Soita vaikka Finnairin meksuille ja varmista asia jos et järkipuhetta usko. Kyllä mä nyt prkl tiedän miks moottori pyörii ja kone on paikoillaan. T: Tuuli on FAKTAA


      • reissaaja
        Passanger 57 kirjoitti:

        1. APU ei pyöritä moottoria.

        2. APU tuottaa sähkön, pyörittää ilmastointia jne. koneen ollessa kentällä. Jos APU on epäkunnossa eikä maa-apua ole, niin on hikiset oltavat, ainakin kesällä.

        3. Mitkä akut??!! Käynnistyksessä käytetään paineilmaa.

        4. Tuuli pyörittää helposti ahtimen siipiä. Joku saattaa vielä ihmetellä moottorista kuuluvaa kolinaa, mutta se kuuluu asiaan ja johtuu ahtimen siipien välyksistä.

        lentokoneessa akkuja, ja kuka on sanonut että niitä käytetään käynnistämiseen ? akut on ja sillä selvä, vai oletko eri mieltä kun olet "asiantuntija"


      • reissaaja
        Passanger 57 kirjoitti:

        1. APU ei pyöritä moottoria.

        2. APU tuottaa sähkön, pyörittää ilmastointia jne. koneen ollessa kentällä. Jos APU on epäkunnossa eikä maa-apua ole, niin on hikiset oltavat, ainakin kesällä.

        3. Mitkä akut??!! Käynnistyksessä käytetään paineilmaa.

        4. Tuuli pyörittää helposti ahtimen siipiä. Joku saattaa vielä ihmetellä moottorista kuuluvaa kolinaa, mutta se kuuluu asiaan ja johtuu ahtimen siipien välyksistä.

        kun tiedät mistä APU ottaa energian....kun ei kytketty sähköön...


      • supra
        reissaaja kirjoitti:

        kun tiedät mistä APU ottaa energian....kun ei kytketty sähköön...

        APU on pieni suihkumoottori sekin ja toimii ihan polttoaineella.


      • vaihtoehtoja...
        Passanger 57 fani kirjoitti:

        Passanger 57 puhuu asiaa. Tolla "reissaajalla" ei oo asiasta mitään hajua eikä tietoa. Soita vaikka Finnairin meksuille ja varmista asia jos et järkipuhetta usko. Kyllä mä nyt prkl tiedän miks moottori pyörii ja kone on paikoillaan. T: Tuuli on FAKTAA

        Kyllä varmasti tuulellakin on jonkin verran merkitystä, mutta kyllä ne myös välillä jätetään tyhjäkäynnille.

        On ihan selvää, että tuuli saataa pyörittää esim. Saabin tai ATRn moottoreita, koska kova tuuli riittää heiluttamaan suurempaa konetta, sen olessa maassa. Tosin esim. ATRssa "lukitaan" suojilla moottorit sen tulessa parkkiin.
        Mutta sitten on muut koneet kuten airbusit, boeingit...varsinaisen moottorin päällähän on suoja. Eli silloin pitäisi tuulla suoraan edestä tai takaa moottoriin ja helvetin lujaa! Ja eiköhän tuulen suunta muutu melkein päivittäin.

        Eiköhän tästä ole säännöksiä yhtä monia kuin lentoyhtiöitä. Jos Finnairilla ei jätetä moottoreita tyhjäkäynnille, niin se ei tarkoita sitä, että muutkaan ei jätä. Ja tuskin niitä moottoreita jätetään tyhjäkäynnille, jos kone jää vartioimatta eli koneessa on aina oltava mekaanikko paikalla tai ohjaamomiehistö.

        Jos tuo tuuli-teoria pitäisi paikkaansa niin sehän tarkoittaisi myös sitä, että aina tuulenpuuskan sattuessa moottori "pyörisi" nopeammin, mutta kummasti se pyörii aina täsmällisesti. Ja kertokaapa sitten samalla, että miksi toisissa koneissa pyörii, mutta toisissa ei? Siis olettaen, että ovat parkissa vaikka vierekkäin ja tuulen suunta on sama...;)

        No, niin tai näin, moottorit tyhjäkäynnillä tai tuulen pyörittämänä, siksi ei haluta, että kukaan menee pällistelemään moottoreita.

        Yhdessä aikaisemmassa viestissä on hyvä pätkä miten auto lennähtää mereen, tosin siinä kyllä mottorista lähtee jo tehoja.
        Jokunen kuukausi takaperin oli mielenkiintoinen tilanne Oulun kentällä. Oulun kenttä on tunnetusti pieni ja sielllä kävellään koneelle. No, kaksi eri yhtiötä teki lähtöä, toinen boardasi vielä, kun toinen alkoi käynnistämään moottoreita. Maahenkilökunta ei ymmärtänyt keskeyttää boardausta toisen koneen moottoreiden käynnistämisen ajaksi. Matkustajatkin vaeltelivat mitään ajattelematta, platalla toiseen koneeseen. Olisi voinut käydä todella huonosti jollekkin.


      • Passanger 57
        reissaaja kirjoitti:

        kun tiedät mistä APU ottaa energian....kun ei kytketty sähköön...

        Kerro sinä puolestasi mihin APUa tarvitaan, jos se kerran jo ottaa sähkön näistä "akuista"? Vai moottoritko sen sähkön tuottaa vai miten se meni... Kerro samalla mitä tapahtuu, jos nämä "akut" tyhjenevät, kun kerran (lainaus) "homma on siinä"?


      • reissaaja
        Passanger 57 kirjoitti:

        Kerro sinä puolestasi mihin APUa tarvitaan, jos se kerran jo ottaa sähkön näistä "akuista"? Vai moottoritko sen sähkön tuottaa vai miten se meni... Kerro samalla mitä tapahtuu, jos nämä "akut" tyhjenevät, kun kerran (lainaus) "homma on siinä"?

        silloin kun lentokone ei ole kytketty virtaan eikä ole käynnissä käytetään APU:a (auxiliary power unit) energian tekemiseen, jotta esim. valot, ilmastointi jne voidaan pitää päällä. Jos batteryt(akut) pääsee tyhjenemään niin sitten ei toimi mikään...ei edes käynnistys. Suihkumoottoreissa on generaattorit jotka pyöriessään lataa batteryt ja antaa virran kaikille laitteille mitä koneessa on. Näin se menee kun selittää yksinkertaisesti.


      • FrTv
        reissaaja kirjoitti:

        silloin kun lentokone ei ole kytketty virtaan eikä ole käynnissä käytetään APU:a (auxiliary power unit) energian tekemiseen, jotta esim. valot, ilmastointi jne voidaan pitää päällä. Jos batteryt(akut) pääsee tyhjenemään niin sitten ei toimi mikään...ei edes käynnistys. Suihkumoottoreissa on generaattorit jotka pyöriessään lataa batteryt ja antaa virran kaikille laitteille mitä koneessa on. Näin se menee kun selittää yksinkertaisesti.

        ..olet kyllä yhä ihan metsässä.

        Finnair sattuu olemaan asiakkaani duunissa. Olen eräänkin tekniseen henkilökuntaan kuuluvan kanssa jutellut lentokoneista ja niiden tekniikasta. yritä nyt prkl ymmärtää, että ei tarvitse puhaltaa suoraa moottorin suuntaisesti että turbiinin siivet liikkuisivat. Siihen riittää pieni tuulenvire, joka pyörii kentällä. Ovat sen verran herkkiä pyörimään.


      • insinööri
        FrTv kirjoitti:

        ..olet kyllä yhä ihan metsässä.

        Finnair sattuu olemaan asiakkaani duunissa. Olen eräänkin tekniseen henkilökuntaan kuuluvan kanssa jutellut lentokoneista ja niiden tekniikasta. yritä nyt prkl ymmärtää, että ei tarvitse puhaltaa suoraa moottorin suuntaisesti että turbiinin siivet liikkuisivat. Siihen riittää pieni tuulenvire, joka pyörii kentällä. Ovat sen verran herkkiä pyörimään.

        ne eivät ole turbiinin vaan puhaltimen siivet, ja ne voivat olla useita metreejä halkaisijaltaan ), ei sitä nyt pieni kesätuuli paljon pyöritä...missä se sinun tekninen apu siellä finnairilla oli töissä, matkalaukkuhihnalla vai ?


      • supra
        insinööri kirjoitti:

        ne eivät ole turbiinin vaan puhaltimen siivet, ja ne voivat olla useita metreejä halkaisijaltaan ), ei sitä nyt pieni kesätuuli paljon pyöritä...missä se sinun tekninen apu siellä finnairilla oli töissä, matkalaukkuhihnalla vai ?

        Olen itse Finnairilla töissä (ja teknisellä puolella vielä) ja sanon, että kyllä niitä pienikin tuuli pyörittää, siitä huolimatta, että halkaisija on suuri. Ehkä sinun pitää lähteä joskus lentokentälle katsomaan, että uskot.


      • insinööri
        supra kirjoitti:

        Olen itse Finnairilla töissä (ja teknisellä puolella vielä) ja sanon, että kyllä niitä pienikin tuuli pyörittää, siitä huolimatta, että halkaisija on suuri. Ehkä sinun pitää lähteä joskus lentokentälle katsomaan, että uskot.

        olen monesti seurannut kun ennen lentoa kapteeni pyörittää tuulettimen lapoja käsin...ei nyt ainakaan ennen kun hän siitä ottaa kiinni pyöri mihinkään suuntaa...ilmeisesti katsoo että ovat ehjiä, ettei linnut ym ole viime lennolla niitä särkeneet....että pyörisivät tuulen voimasta ja jopa pienen kesätuulen...rohkenen epäillä silti tuota...mutta samapa tuo miten on, ei minua liikuta mihinkään ja ehkä on typerää enää jatkaa tätä keskustelua...


      • FrTv
        insinööri kirjoitti:

        olen monesti seurannut kun ennen lentoa kapteeni pyörittää tuulettimen lapoja käsin...ei nyt ainakaan ennen kun hän siitä ottaa kiinni pyöri mihinkään suuntaa...ilmeisesti katsoo että ovat ehjiä, ettei linnut ym ole viime lennolla niitä särkeneet....että pyörisivät tuulen voimasta ja jopa pienen kesätuulen...rohkenen epäillä silti tuota...mutta samapa tuo miten on, ei minua liikuta mihinkään ja ehkä on typerää enää jatkaa tätä keskustelua...

        ..mihinkään asia liikuta, niin miski kommentoit täällä asioita päin hel..tiä?

        Minua ei liikuta pätkän vertaa joku puusilmäinsinööri mielipiteinensä, asia vaan nyt sattuu olemaan niin kuinminä ja supra sanomme.

        Ai niin, "halkaisija voi olla useita metrejä"..my ass!!


      • insinööri
        FrTv kirjoitti:

        ..mihinkään asia liikuta, niin miski kommentoit täällä asioita päin hel..tiä?

        Minua ei liikuta pätkän vertaa joku puusilmäinsinööri mielipiteinensä, asia vaan nyt sattuu olemaan niin kuinminä ja supra sanomme.

        Ai niin, "halkaisija voi olla useita metrejä"..my ass!!

        noin viisas niin varmaat kerrot meille puusilmille paljonko on Bo 777:n suihkumoottorin tuulettimen halkaisija...kerro vaikka senteissä niin ymmärrämme paremmin.


      • ...
        insinööri kirjoitti:

        noin viisas niin varmaat kerrot meille puusilmille paljonko on Bo 777:n suihkumoottorin tuulettimen halkaisija...kerro vaikka senteissä niin ymmärrämme paremmin.

        Tuulettimen.. :DDD


      • insinööri
        ... kirjoitti:

        Tuulettimen.. :DDD

        puhaltimien siivet, halkaisija Boieng 777 ? kuinka isot sentteinä, halkaisija


      • FrTv
        insinööri kirjoitti:

        noin viisas niin varmaat kerrot meille puusilmille paljonko on Bo 777:n suihkumoottorin tuulettimen halkaisija...kerro vaikka senteissä niin ymmärrämme paremmin.

        ..missä päin 777:n moottoria on tuuletin?


      • insinööri
        FrTv kirjoitti:

        ..missä päin 777:n moottoria on tuuletin?

        ennenkuin pääsit näsäviisailee, mutta kerro koko kun tiedät.


      • hfghf
        FrTv kirjoitti:

        ..missä päin 777:n moottoria on tuuletin?

        Voin sanoa että 777(uudemmassa) on isommat moottorit kuin jumbossa tai md-11, esim MD-11 moottoreiden(CF-6) imukaula/putkessa mahtuu ihan hyvin seisomaan pitempikin tyyppi, olen itse noin 176cm pitkä ja pystyn siinä seisomaan.
        Niin onhan ne moottorit isoja mutta ei ne siivet ole nyt mitään metrejä pitkiä.
        Insinööri ei kyllä selvästikään tiedä mistä puhuu, kutsuis sitä tuuletintaan fäniksi tai puhaltimeksi niin ymmärtäisi paremmin. Huomaa kyllä että ko. henkilö ei ole Finnairilla työskennellyt tai muutenkaan lentokonealalla.


      • Aviaattori
        reissaaja kirjoitti:

        kun tiedät mistä APU ottaa energian....kun ei kytketty sähköön...

        Koneesta riippuen APU voidaan käynnistää mm. typen tai ilmanpaineella, jonka jälkeen käy kuin suihkumoottori konsanaan.


      • FrTv
        insinööri kirjoitti:

        ennenkuin pääsit näsäviisailee, mutta kerro koko kun tiedät.

        ..tekee kolme valmistajaa, Pratt & Whittney, GE ja Rolls Royce. Näistä P&W:n ja RR:n tekemät moottorit ovat halkaisijaltaan noin 2800mm. 777-300ER-mallissa käytetään GE:n valmistamia moottoreita, jotka voivat olla jopa muistaakseni 3400mm halkaisijaltaan.

        Riittääkö?

        Yleisesti ei mielestäni voida puhua useista metreistä, koska ainoastaan juuri tuo 777-300ER:n moottori yltää tuohon kriteeriin. Montako kyseistä konetta olet livenä nähnyt jotta voit perustella mielipiteesi?


      • Aviaattori
        insinööri kirjoitti:

        olen monesti seurannut kun ennen lentoa kapteeni pyörittää tuulettimen lapoja käsin...ei nyt ainakaan ennen kun hän siitä ottaa kiinni pyöri mihinkään suuntaa...ilmeisesti katsoo että ovat ehjiä, ettei linnut ym ole viime lennolla niitä särkeneet....että pyörisivät tuulen voimasta ja jopa pienen kesätuulen...rohkenen epäillä silti tuota...mutta samapa tuo miten on, ei minua liikuta mihinkään ja ehkä on typerää enää jatkaa tätä keskustelua...

        Aivan oikein. Suihkumoottorit ovat varsin herkkiä vempeleitä pyörimään. Esimerkiksi kun Hornetin ahdinta ja johdesiipiä tarkastetaan päivittäin, niin mottia pystyy pyörittelemään pikkurillillä. Joten varmasti matalapaineahdin (siten myös turbiini) tai puhaltimen siivet matkustajakoneissa pyörivät tuulen voimasta.


      • FrTv
        FrTv kirjoitti:

        ..tekee kolme valmistajaa, Pratt & Whittney, GE ja Rolls Royce. Näistä P&W:n ja RR:n tekemät moottorit ovat halkaisijaltaan noin 2800mm. 777-300ER-mallissa käytetään GE:n valmistamia moottoreita, jotka voivat olla jopa muistaakseni 3400mm halkaisijaltaan.

        Riittääkö?

        Yleisesti ei mielestäni voida puhua useista metreistä, koska ainoastaan juuri tuo 777-300ER:n moottori yltää tuohon kriteeriin. Montako kyseistä konetta olet livenä nähnyt jotta voit perustella mielipiteesi?

        ..jos ei muuten ymmärrä; 280cm ja 340cm.

        Selkiskö?


      • insinööri
        FrTv kirjoitti:

        ..tekee kolme valmistajaa, Pratt & Whittney, GE ja Rolls Royce. Näistä P&W:n ja RR:n tekemät moottorit ovat halkaisijaltaan noin 2800mm. 777-300ER-mallissa käytetään GE:n valmistamia moottoreita, jotka voivat olla jopa muistaakseni 3400mm halkaisijaltaan.

        Riittääkö?

        Yleisesti ei mielestäni voida puhua useista metreistä, koska ainoastaan juuri tuo 777-300ER:n moottori yltää tuohon kriteeriin. Montako kyseistä konetta olet livenä nähnyt jotta voit perustella mielipiteesi?

        sinusta siis 2800-3400 mm niin ei voida puhua metreistä, vain niin..en minä nyt kymmeniä tarkoittanut, olen mitä niitä nyt niin paljon nähnyt, sinun piti vaan vittuilla siitäkin että muka metriä...tuulihan se 3400 mm pyörittää ihan itsekseen...joopa joo....se siitä


      • insinööri
        hfghf kirjoitti:

        Voin sanoa että 777(uudemmassa) on isommat moottorit kuin jumbossa tai md-11, esim MD-11 moottoreiden(CF-6) imukaula/putkessa mahtuu ihan hyvin seisomaan pitempikin tyyppi, olen itse noin 176cm pitkä ja pystyn siinä seisomaan.
        Niin onhan ne moottorit isoja mutta ei ne siivet ole nyt mitään metrejä pitkiä.
        Insinööri ei kyllä selvästikään tiedä mistä puhuu, kutsuis sitä tuuletintaan fäniksi tai puhaltimeksi niin ymmärtäisi paremmin. Huomaa kyllä että ko. henkilö ei ole Finnairilla työskennellyt tai muutenkaan lentokonealalla.

        kaikki nuo sinun tietosi löytyy googlelta kun vain kehtaa sieltä katsoa, Bo 777 jopa 340 cm, eikö se ole vähän enenmän kuin MD-11 176 cm joka on sinusta suurinta mitä olet nähnyt, että se siitä sinun teknisestä tietämyksestä.Taidanpa lentää tästä lähin jos noin tyhmää porukkaa on finnairilla hommissa, paitsi et ole ollut päivääkään finnairilla. olet wc siivooja lentoasemalla.


      • insinööri
        FrTv kirjoitti:

        ..jos ei muuten ymmärrä; 280cm ja 340cm.

        Selkiskö?

        vielä desimetreinä, voit katsoa googlelta paljonko 3400 mm on desimetreinä...mutta jospa kerrot kun kerta haluat vittuilla oikein kunnolla.


      • lentäjä
        Aviaattori kirjoitti:

        Koneesta riippuen APU voidaan käynnistää mm. typen tai ilmanpaineella, jonka jälkeen käy kuin suihkumoottori konsanaan.

        mikä sytyttää kerosiinin....


      • supra
        insinööri kirjoitti:

        kaikki nuo sinun tietosi löytyy googlelta kun vain kehtaa sieltä katsoa, Bo 777 jopa 340 cm, eikö se ole vähän enenmän kuin MD-11 176 cm joka on sinusta suurinta mitä olet nähnyt, että se siitä sinun teknisestä tietämyksestä.Taidanpa lentää tästä lähin jos noin tyhmää porukkaa on finnairilla hommissa, paitsi et ole ollut päivääkään finnairilla. olet wc siivooja lentoasemalla.

        Miksi se ottaa niin lujille myöntää, että olet väärässä. Tai voithan tietty pitää oman mielipiteesi, ja osoittaa viisautesi levittämällä sitä. Ja insinööri tuskin olet, ainakaan mitään alaa mikä liippaisi läheltäkään lentokoneita.


      • insinööri
        supra kirjoitti:

        Miksi se ottaa niin lujille myöntää, että olet väärässä. Tai voithan tietty pitää oman mielipiteesi, ja osoittaa viisautesi levittämällä sitä. Ja insinööri tuskin olet, ainakaan mitään alaa mikä liippaisi läheltäkään lentokoneita.

        kerro minulle ?


      • supra
        insinööri kirjoitti:

        kerro minulle ?

        No voi ristus, siinä etteikö tuuli pyörittäisi puhallinta.


      • kuin
        insinööri kirjoitti:

        kerro minulle ?

        insinööri? vastaus= toinen insinööri.


      • tämä insinööri
        insinööri kirjoitti:

        kerro minulle ?

        Missäköhän tämä insinööri on tietämyksensä katsonut? varmaan lentokoneen ikkunasta mennessään johonkin tai sitten selaillu jotain airliners.net nettisivuja tai ehkäpä, kuten itse sanoi niin on siellä lentokentällä siivoojana ja toivoo, että hän pystyisi vielä joku päivä ylentymään, että pääsee siivoomaan lentokoneita.
        En sattumoisin ole väittänyt että kun astun MD-11 imuaukolle ja kun seison siellä niin pää osuisi kattoon, vaan sanon että kyllä siellä mahtuu seistä ihan pitkäkin ihminen..
        Naurettava heppu muutenkin toi insinööri, lukenut jostain nettisivuilta ja kun kohdassa lukee FAN niin tämä luulee, että se on tuuletin:D
        Siitä huomaa viimeistään että ei ole koskaan edes suurinpiirtein nähnyt lentokonetta muualta kuin sisätiloista tai terminaalista.


      • FrTv
        insinööri kirjoitti:

        sinusta siis 2800-3400 mm niin ei voida puhua metreistä, vain niin..en minä nyt kymmeniä tarkoittanut, olen mitä niitä nyt niin paljon nähnyt, sinun piti vaan vittuilla siitäkin että muka metriä...tuulihan se 3400 mm pyörittää ihan itsekseen...joopa joo....se siitä

        ..mikä olet miehiäsi, edellyttäen että ylipäänsä olet insinööri kuten nickisi väittää. Olet tietysti puuinsinööri..metsän poika! Se ainakin selittäisi nuo käsittämättömät kommenttisi..


      • insinööri
        FrTv kirjoitti:

        ..mikä olet miehiäsi, edellyttäen että ylipäänsä olet insinööri kuten nickisi väittää. Olet tietysti puuinsinööri..metsän poika! Se ainakin selittäisi nuo käsittämättömät kommenttisi..

        neropatti luulet olevasi, etsii kaikki netistä ja kuvitelee tietävänsä asioita, siivoa niitä vessoja vaan ja jätä tärkeät asiat viisaampien ratkaistavaksi.Sinunkin "tiedot" ovat siinä mopin ja sankon ympärillä, keskity siihen minkä parhaiten osaat, vessat ovat taas likaiset hop hop, paljonko muuten on wc-istuimen halkaisija milleinä ja sentteinä ja tuohon et googlea tarvitse.


      • FrTv
        insinööri kirjoitti:

        neropatti luulet olevasi, etsii kaikki netistä ja kuvitelee tietävänsä asioita, siivoa niitä vessoja vaan ja jätä tärkeät asiat viisaampien ratkaistavaksi.Sinunkin "tiedot" ovat siinä mopin ja sankon ympärillä, keskity siihen minkä parhaiten osaat, vessat ovat taas likaiset hop hop, paljonko muuten on wc-istuimen halkaisija milleinä ja sentteinä ja tuohon et googlea tarvitse.

        ..sano kettu pihlajanmarjoista..


      • Aviaattori
        lentäjä kirjoitti:

        mikä sytyttää kerosiinin....

        Moottorin käynnistyksessä polttoaineseos voidaan sytyttää esimerkiksi sytytystulpilla, mutta moottorin hörhdettyä käyntiin polttokammiossa vallitseva paine (kerroin 30-40) ja lämpötila (~1100 celsius) huolehtii seoksen syttymisestä ja jatkuvasta palamisesta.


      • kapteeni
        Aviaattori kirjoitti:

        Moottorin käynnistyksessä polttoaineseos voidaan sytyttää esimerkiksi sytytystulpilla, mutta moottorin hörhdettyä käyntiin polttokammiossa vallitseva paine (kerroin 30-40) ja lämpötila (~1100 celsius) huolehtii seoksen syttymisestä ja jatkuvasta palamisesta.

        siihen sytytystulpaan tule kipinä, siis virta,,,eikai se vaan itsestään synny ?


    • INFOA

      Huomatkaa, että silloin kun moottori käy niin kyllä sen tietää milloin se on tyhjäkäynnillä, selvästä pyörimisnopeuden erosta.
      Ei tuuli kykene pyörittämään samaa nopeutta puhallinta kuin se olisi tyhjäkäynnillä, huomioikaa että N1 kierrokset ovat tyhjäkäynnillä 65% ellei enemmänkin tai vähemmän kuin vain muistaisi, jolloin N2 kierrokset, joka pyörittää puhallinta on sen kierrokset jotain 10% -..ja moottorin käynnissä olon huomaa siitä, että kuumailma väreilee moottorin takana jos se on käynnissä(kyllä se väreilee vaikka olisikin sammutettu, koska se pysyy kuumana hyvin pitkän aikaa sammutuksen jälkeen)
      Miksi puhaltimen siiven nakuttavat, johtuu se siitä kun ne eivät ole aivan kiinni rungossaan, siellä on pieni välys ja ne nakuttavat ainoastaan silloin kun puhallin pyörii ilmavirran takia.
      Mutta silloin kun nakutusta ei kuulu, koska siivet pyrkivät ulospäin jolloin ne "lukittuvat" ja nakutus loppuu (johtuu kulmakiihtyvyydestä tutumpi sana on "keskipakovoima") ja moottori näyttäisi pyörivän niin silloin tietää, että moottori pyörii ihan moottorina eikä ilmavirran ansiosta.
      APUa käytetään lähes aina maa toiminnassa, ellei ole saatavana maavoimalähdettä.
      Huomatkaa että moottorit käynnistetään paineilmalla, jota APU tuottaa sähkön lisäksi.
      Akkuja ei käytetä koskaan(APU:n käynnistyksessä ainoastaan), ne ovat hätävara jos kone ei jostain syystä saa sähköä moottoreiden eikä APUn generaattoreilta lennolla. APUn ääni muistuttaa huomattavasti normaalisuihkumoottorin ääntä mutta kyllä APUN käynnissä olon huomaa muissa koneissa kun se on kaukana moottoreista, paitsi poikkeuksena on MD-80 sarjan koneet jossa APU sijaitsee oikean moottorin takana tai vieressä.
      Siinä pientä infoa..

    • kapteeni

      kun kysyit mitä saat vastaukseksi, jollain on vain halu näköjään haastaa riitaa kun ei voi päteä muualla kuin täällä, eivät ole lentokonetta juuri nähneetkään, saati olleet kyydissä. Siiven alla kävely ei ole sallittua, koska muutenkaan kentällä ei saa liikkua , sallittu ainoastaan siirtyminen terminaalikuljetukseen tai sieltä koneeseen tuleminen, pienillä kentillä sama asia, käynti sallittu vain suoraan koneeseen sallitaan, tämä kaikki turvallisuus syistä.

      • Nimetön

        Hei

        Maakuntakentillä, esim MD:t ovat joskus parkissa sellaisessa "kulmassa", että takaportaita käytettäessä lyhyin matka terminaalin ovelle kulkee jonkin verran toisen siiven alitse.
        Eipä tuota kulkemista siellä ole koskaan kielletty, eikä kukaan ole matkustajia siellä myöskään ohjailemassa. Olen usein (kuten muutkin) oikaissut siiven alta ?

        t. A340


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      87
      1833
    2. Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu

      Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia
      Apua aloittelijalle
      145
      1298
    3. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

      Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      62
      1120
    4. No ei sun asunto eikä mikään

      muukaan sussa ole erikoista. 🤣 köyhä 🤣
      Ikävä
      64
      988
    5. Hyvin. Ikävää nainen,

      Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan
      Ikävä
      82
      921
    6. Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta

      Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli
      Pyhäjärvi
      85
      850
    7. Linnasuolla poliisi operaatio

      Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/8646060
      Imatra
      29
      836
    8. Martina lähdössä Ibizalle

      Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      127
      833
    9. Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin

      Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.
      Ikävä
      47
      827
    10. Mitä mietit Honey?

      Kulta nainen ❤️❤️
      Ikävä
      57
      810
    Aihe