Ei boottaa

Anonyymi-ap

Asensin kannettavaan Ubuntun ja kaikki meni ihan ok. Mutta nyt ei vain boottaa ollenkaan ilmoittaa ettei löydy käyttöjärjestelmää. Olen biossista vaihtanut boottamisen muistikulta kovalevylle. Mitä tässä pitäisi tehdä?

12

230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      SUKSI VITTUUN KOLLIVAPUNEN VALHEINESI!

    • Anonyymi

      Jos se siltä tikulta toimi niin sitten asiallinen uudelleenasennus ilman tumpelointia.

      • Anonyymi

        En minä mitään live kokeiluja harrasta. Tikulta asensin sen onnistuneesti mutta ei vaan löydä käynnistystiedostoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En minä mitään live kokeiluja harrasta. Tikulta asensin sen onnistuneesti mutta ei vaan löydä käynnistystiedostoa.

        Silloin käynnistyslatain on jäänyt asentamatta. Jos edistyneet asennusvaihtoehdot ei luonnistu, niin anna mennä yksinkertaisilla valinnoilla.
        Eli asenna Ubuntu uudelleen ja anna asennusvelhon hoitaa osiointi itse. Jos haluat customoidumman osioinnin, niin katso netistä ohjeet siihen, jotta asennus menee oikein.


    • Anonyymi

      Ei se vaan toimi. Asensin Windowsin, nyt kaikki toimii!

      • Anonyymi

        Taisi Winukka olla koneella ja juttu on muuten soopaa.


    • Anonyymi

      Perus ongelma taitaa olla kyseessä: Lataaja on luultavasti asennettu partitiolle (esim. /dev/sda1) kun se pitäisi asentaa levyn juurisektorilla (/dev/sda).
      Lataajan voi toki asentaa sda1:lle, mutta tällöin sda:lta on löydyttävä ns. ketjulataaja, joka osaa ladata /dev/sda1:n lataajan.
      Ongelma korjaantuu grub2:n osalta esim. seuraavalla komennolla:
      $ grub-install /dev/sda
      $ update-grub
      Tuo osaa normaalisti etsiä käyttöjärjestelmät levyltä ja tehdä itse latausvalikon. Jos jotain jää puuttumaan, voi puuttuvan saada automatiikan piiriin mounttaamalla osion, jolta kyseisen käyttöjärjestelmän /boot kansio löytyy esim. /media/disk alle.

      • Anonyymi

        Ei ole ongelmaa, on vai vapusen satu avauksia!


    • Anonyymi

      Jos ylipäätään grub-valikko käynnistyy, on menuvalikkoa editoitavissa (näppäin e).
      Mahdollisesti suoran laiteen viittaus (esim. /dev/sda1) sijaan voisi toimia käynnistysosion UUID. Blkid on komento selvitellä levyosioiden UUID:t. Mutta nimenomaan grub-valikkokin uuid:t kertoo...

      • Anonyymi

        Juuri näin. Jos mitenkään on mahdollista, yrittää saada laitteen boottaamaan linux:iin ja antaa tämän jälkeen 'sudo update-grub /dev/sda' komennon. Pitäisi tämän jälkeen toimia missä laiteyhdistelmässä tahansa, koska uuid:t on tämän jälkeen käytössä default-asennuksessa.


    • Anonyymi

      Selvä puute tuo on. Kyllä nykyaikaisen käyttöjärjestelmän tulisi löytää. On tuo ihme jos ei löydä sopivahkoa käyttistä jos sellainen koneella on taikka jos kone netissä niin joltakin muulta koneelta palvelimelta taikka Nasasta.
      Osaamattomuutta tuo on että sekoaa virheilmoituksiin eikä itse handlaa tilannetta.

      • Anonyymi

        Heh heh. Muistelisin joskus yrittäneeni asentaa windowsia linux-asennuksen jälkeen ja se sotki bootin täysin muiden käyttöjärjestelmien osalta eli meni sorkkimaan alkulataajaa ottamatta huomioon muita käyttöjärjestelmiä.
        Jos koneessa on useampi levy, kysytään käyttäjältä mille alkulataaja tulisi asentaa - jos tämän mokaa voi syyttää vain itseään! Linux osaa pari jippoa tässä kohtaa ja pystyy mm. asentamaan alkulataajan osion alkuun josta bios-valinnalla sen saa bootattua. Tämä siitä syystä, että windows-osio ja asennus/lataaja voidaan haluttaessa jättää täysin rauhaan - vaikka grub2 osaa kyllä tuonkin tehdä oikein ilman ongelmia.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      417
      1762
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      176
      1390
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1378
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      125
      1304
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      946
    7. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      922
    8. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      891
    9. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      116
      885
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      866
    Aihe