Kenelle Suomi on velkaa?

Anonyymi-ap

Voi sanoa, että Suomen valtionvelasta osa on velkaa itselleen.
Suomen valtion lainapotista lähes 40 prosenttia on velkaa Suomen Pankille.
Euroopan keskuspankki aloitti valtionlainojen ostamisen vuonna 2015. Euroopan keskuspankin osana Suomen Pankki osti niitä roppakaupalla.
Suomen Pankki maksaa tuotoistaan (korot) osan valtion budjettiin.
Käytännössä lainarahaa tarjoavat esimerkiksi eläkerahastot, joiden johtajille maksetaan superbonuksia.
Sokea-Reetta on minua viisaampi. Mutta jos Suomi on puoliksi velkaa itselleen, niin ollaanko pulassa?
Nykyään monet ottavat velkaa koko elämänsä: talo, auto… Eli teemmekö samaa, kun valtio?
Sen lisäksi kadulla ei ole kodittomia ja ambulanssi tai poliisi tulee nopeasti. Toki, suhteellisesti nopeasti, jos ambulanssin tulo kestää puolitoista tuntia. Haluammeko muutosta?
Toiset sanovat, että ”minä rakastan veroja”. Ja minä, sokea-Reetan tyhmempi ihminen, sanon, että ”minä rakastan valtion lainoja, jos valtio ottaa sen omasta (Suomen valtion) kukkarosta.
Sen lisäksi lähestymme sitä, että meillä on yhteinen EU- kukkaro.
Ja Perussuomalaisista vähän.
Ainoa vaalivaltti on maahanmuuttokriittisyys. Kiintiöpakolaisten määrän vähentäminen ja kansalaisuuden saamisen vaikeudet eivät korjaa asiaa. Ja tuo Orpo maahan siirtolaisia, niin kuin Kokoomus lupasi, Purran asenteesta huolimatta. Jos EU määrää, että Suomi ottaa lisää siirtolaisia, mitä Purra sille osaa?
Ja viimeksi, en tykkää hyvänä, että valtion taidottomasta taloudesta syntipukkina pidetään työttömiä ja siirtolaisia.
Ajatukseni perusteena on Yle:n artikkeli
https://yle.fi/a/74-20014620
Mielenkiintoisia kommentteja.
Esimerkiksi.
”… valtion kuntien työntekijöitten vuotuinen työaika olisi yhtä pitkä kuin yksityisillä. Nythän yksityisellä puolella 10% pidempi työaika. Omassa kunnanvirasto aukeaa klo 9 ja sulkeutuu klo 15, lounastunti pidetään työajalla. Kellokorttia ei ole!” (Tietenkin se koskee vain valtion virastojen työntekijöitä.)
”… Jos kunnan viraston työntekijöille ei riitä tehtävää klo 15 jälkeen, on heitä ihan turha pitää työpaikalla palloilemassa.” (Sekin koskee vain valtion virastojen työntekijöitä.)
”… Palkkaamisesta on ikävä kyllä tehty Suomessa melko kallista ja riskialtista puuhaa, johon varsinkaan pienillä yrityksillä ei ole varaa.”
”… Oikeistopuolueet pelottelevat valtion velalla, etenkin näin vaalien alla. Kansalaisen on syytä muistaa, että hallituksessa ollessaan Kokoomus on lisännyt valtion velkaa moninkertaisesti ja velkamiljardit on jaettu mm. rikkaille ja ulkomaisille sijoitusfirmoille erilaisina verohelpotuksina.”
Kenties, olen väärässä?

7

291

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      kokoomus lisännyt valtion velkaa !!?

      • Anonyymi

        Kyllä kyllä ja paaaljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kyllä ja paaaljon.

        👍🏻👍🏻👍🏻


      • Anonyymi

        velkaa on ?


    • Anonyymi

      oma velka ?

    • Anonyymi

      tuossa kirjoituksessa paljon asiaa !

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi laatikkomansikoihin jätetty kannat?

      Tympeä homma kotona sitten poistaa...
      Maailman menoa
      150
      2279
    2. Mikä oli se hetki

      kun tajusit rakastuneesi?
      Ikävä
      95
      1735
    3. Ymmärrät sanomattakin

      Että ollaan kielletyllä alueella. Silti nainen sinun vaikutus on suurempi kuin kenekään toisen koskaan. En voi tälle as
      Ikävä
      87
      1424
    4. Älä turhaan nainen ikävöi minua

      Olen sellainen jäntevä pantteri ja sinä jo melkein rollaattorikamaa. Ei onnistu mikään.
      Ikävä
      96
      1404
    5. En ollut varma

      Tunnistiko/hoksasiko kuka olen niin siksi en viitsinyt sanoa mitään 😔🫣😂 yleensä kyllä tervehdin tuttuja, paitsi sillo
      Ikävä
      9
      1392
    6. Mitä sanoisit kaivatullesi juuri nyt?

      Mitä sanoisit hänelle?
      Ikävä
      146
      1323
    7. Kuinka paljon voi olla rakastunut..

      ....ja välittää ihmisestä jota ei edes tunnen kunnolla? Eikö silloin ole kysymys jostain suuremmasta? Mitä on yhteenkuul
      Ikävä
      64
      949
    8. SDP-johtoinen hallitus luo vakaan yritys- sekä työmarkkinaympäristön

      Vaikka mitä puhutaan SDP-johtoinen hallitus luo vakaimman ja ennustettavimman yritys- ja työelämäympäristön. Mm. niin e
      Maailman menoa
      113
      939
    9. Kuvaile nainen itseäsi

      Niin katsotaan, oletko kaivattuni. Kiitos. 💛
      Ikävä
      46
      933
    10. Sä olet nainen niin

      Loistava ihminen että en muista ketään kuka pääsisi samalle tasolle kanssasi. Piristystä päivääsi. T:J
      Ikävä
      36
      882
    Aihe