Kauan syyteharkinta kestää

Anonyymi-ap

Hei. Olen rikoksesta epäiltynä törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja törkeään rattijuopomukseen. Asia on mennyt poliisilta syyttäjän syyteharkintaan 2/2023 eikä vieläkään ole kuulunut mistään mitään? Onko siinä mitään rajaa kauan syyttäjä saa tehdä syyteharkintaa? Tai onko oletattavissa syyttämättäjättämis päätös kun ei kuulu eikä tiedä syyttääkö vai ei?

10

474

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Joo, sinut on poliisi määrännyt rikosperusteiseen ajokieltoon. Koska sinua epäillään kahdesta törkeästä rikoksesta, niin et selviä sakoilla, vaan oikeudesta tulee vankeutta, joko ehdottomana, tai ehdollisena. Mikäli olet vielä rikoksen uusija, niin ajokiellon pituus on vähintään 1,5 - 2 vuotta. Ellet ole rikoksen uusija, niin noin 1 v. 3 kk.
      Molempien rikosten vanhenemisaika on 5 vuotta, jonka aikana sinulle on annettava haaste tiedoksi. Haaste katkaisee rikoksen vanhenemisen.
      Syyttäjällä ei ole kiirettä, vaan juttusi on lähes pinon alinpana, mutta yleensä tuomiolle pitäisi päästä määrättävän ajokiellon pituuden sisällä. Ajokiellon pituus taas riippuu tulevasta rangaistuksesta.
      Mututuntumalla, pääset käräjille tammi-, helmikuussa.

      • Anonyymi

        Lisään vielä edelliseen. Jos seuraa vankeutta, niin sinulle tulee rikosrekisteri merkintä. Rekisterissä olet vähintään viisi vuotta. Rikosrekisteriä pahempi asia on se, että olet nyt poliisin vanha tuttu. Valokuvat, sormenjäljet ja DNA ovat rekisterissä kymmenen vuotta. Perustellun syyn vuoksi niitä saa säilyttää koko elinajan.


    • Anonyymi

      Kiitos asiallisesta vastauksesta olen aloittaja. Toki se mietityttää kun olen ollut nyt tapahtumasta lähtien valvotussa ajo oikeudessa ja siitä on päivälleen melkein vuosi. jos oikeuskäsittely on vasta puolen vuoden päästä niin antaako ne kortin sielä jo takaisin kun takana kärsimysaikaa alkolukolla jo puolitoista vuotta. Lasketaanko ajokiellon pituus siitä hetkestä kun ajokortti on saatu poliisin haltuun? vai siitä hetkestä kun tuomioistuin on ja antaa päätöksen?

      • Anonyymi

        Joo, ajokiellon pituus lasketaan siitä hetkestä, kun kuljettaja määrätään ajokieltoon.
        Alkolukolla valvottuun ajo-oikeuteen määrätty voidaan uuden rötöksen jälkeen määrätä taas uuteen valvottuun ajo-oikeuteen, jos hän sitä anoo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, ajokiellon pituus lasketaan siitä hetkestä, kun kuljettaja määrätään ajokieltoon.
        Alkolukolla valvottuun ajo-oikeuteen määrätty voidaan uuden rötöksen jälkeen määrätä taas uuteen valvottuun ajo-oikeuteen, jos hän sitä anoo.

        Eli siis siitä hetkestä kun ajokortti on saatu poliisin haltuun? eli ymmärsinkö oikein jos ajokiellon pituus on vaikka tasan vuosi ja se määrättäisiin nytten niin saisin kortin käytännössä heti koska poliisit on ottaneet ajokortin vuosi sitten?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eli siis siitä hetkestä kun ajokortti on saatu poliisin haltuun? eli ymmärsinkö oikein jos ajokiellon pituus on vaikka tasan vuosi ja se määrättäisiin nytten niin saisin kortin käytännössä heti koska poliisit on ottaneet ajokortin vuosi sitten?

        Et ymmärtänyt. Jos jäät rysän päältä kiinni, niin poliisi määrää sinut ajokieltoon heti, vaikka poliisi saisi ajokortin haltuunsa vasta myöhemmin.


    • Anonyymi

      kyllä, mutta kesto lasketaan siis siitä määräämishetkestä eli todennäköisesti se tapahtumapäivä kun käry käy

      • Anonyymi

        Aivan metsässä. Esimerkki. Poliisi tapaa ojasta romuksi ajetun auton. Auton luona ei ole ketään, eikä ole tietoa, kuka autoa on kuljettanut. Suoritetussa esitutkinnassa vasta kuukauden kuluttua selviää, että autoa kuljetti N.N. humalassa. Hänet määrätään ajokieltoon, heti kun hänet tavataan riippumatta siitä saadaanko N.N:n ajokortti poliisin haltuun. Ajokiellon pituus lasketaan siitä, kun N.N. määrättiin ajokieltoon.


    • Anonyymi

      Vai kestää kauan! Pitäisikö sitä nopeuttaa jonkun uupelon takia?

    • Anonyymi

      Mulla käsittely tulee lähes 2v tapahtuneesta... Syyttäjällä meni yli vuosi. Ja siis mitään väliaikatietoja ei saa. Esitutkintamateriaali pitää osata itse pyytää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4066
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2169
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1664
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1487
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1448
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1360
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1248
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1164
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      10
      1099
    10. 22
      1066
    Aihe