Lopen imelletty perunalaatikko - valmista kesällä edellisen vuoden sadosta.

Anonyymi-ap

Valmista imelletty perunalaatikko myös kesällä. Kesällä imelletty perunalaatikko valmistetaan talven yli Lopella varastoiduista perunoista. Perunan myyjillä on usein edellisen vuoden satoa tarjolla imelletyn perunalaatikon valmistajille.

Valmistusohje:

noin 1/2 litraa vettä perunoiden kypsentämiseen
2 1/2 kg Talven yli varastoitua Lopen helposti soseutuvaa perunalajiketta
6 reilua ruokalusikallista vehnäjauhoja. Perinteisesti ruisjauhoja
50-70 grammaa voita
noin 1/2 l maitoa
1-2 teelusikallista suolaa

1. Valitse perunoiksi talven yli varastoitua hyvin soseutuvaa lajiketta.
Laita sähkölieden uuni kuumenemaan noin 70 - 72 asteiseksi.
2. Pese ja kuori perunat kattilaan ja keitä ne suolattomassa vedessä täysin kypsiksi. Soseuta perunat kuumina keitinveteen.
3. Jäähdytä sose suurta huolellisuutta noudattaen noin 70 - 75 asteiseksi.
4. Lisää jauhot vähitellen ja hyvin sekoittaen 70 - 75 asteiseksi jäähdytettyyn soseeseen. Laita kansi kattilaan.
5. Laita sosekattila noin 70 - 72 asteiseen uuniin. Kun uunin lämpötila on noin 70 astetta, niin silloin soseen lämpötila pysyy tehokkaalla imeltymislämpötila-alueella 65 - 70 asteessa. Anna soseen imeltyä välillä sekoittaen noin 4 tuntia.
6. Ota imeltynyt sose uunista. Lisää imeltyneeseen soseeseen voi siivuina sulamaan. Lisää maitoa niin että saat sakean vellimäisen / notkean puuromaisen soseen. Lisää suola ja sekoita.
7. Laita sose voideltuun lasiseen tai posliiniseen uunivuokaan. Paista aluksi noin 200 asteisessa uunissa. Kun pinta saa väriä ja sose alkaa kuplimaan, alenna uunin lämpötila noin 130 asteeseen. Näin voit paistaa täysiä vuokia. Näin imelletty perunalaatikko ei kuivu eikä korppuunnu ja saat mehevän imelletyn perunalaatikon.
Paista imellettyä perunalaatikkoa noin 3-4 tuntia.

0

593

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

        Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
        Maailman menoa
        585
        3889
      2. Muuttaisiko viesti mitään

        Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
        Ikävä
        48
        3328
      3. Jos sinulla kiinnostaisi

        Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
        Ikävä
        38
        2801
      4. Valpuri Nykänen elokapina

        Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
        Maailman menoa
        66
        2769
      5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

        Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
        Ikävä
        19
        2154
      6. Jospa me nähtäisiin

        Sinne suuntaan menossa🤣
        Ikävä
        32
        2101
      7. Se että tavattiin

        Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
        Ikävä
        12
        1977
      8. Elämä jatkuu

        Onneksi ilman sinua
        Ikävä
        29
        1865
      9. Oot pala mun sielua

        Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
        Ikävä
        17
        1810
      10. Hei T........

        Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
        Suhteet
        47
        1759
      Aihe