Marita Lindgren työskentelee kellokaupassa romaniasussaan

Anonyymi-ap

Marita Lindgren on kello- ja korukaupan myyjä Eskilstunassa

Julkaistu måndag 25 april 2016 kl 06.15

Eskilstunalainen Marita Lindgren päätti viime jouluna ottaa käyttöön perinteisen suomalaisen romaninaisen asun. Vanhemmat jännittivät saako hän pitää työpaikkansa koru- ja kelloketjun liikkeessä isossa ostoskeskuksessa, mutta työpaikka pysyi.

Eskilstunassa on ollut useita erilaisia romanihankkeita vuosien varrella. Parin vuoden ajan romanityötä on tehty kahden valtion tuella palkatun sillanrakentajan - romsk brobyggare - avulla. 20-vuotias Marita Lindgren on sillanrakentaja Richard Nymanin mielestä esimerkki siitä, kuinka luutuneita asenteita voidaan muuttaa.

"Valtaväestön on hyvä nähdä romaninaisia työssä näkyvillä paikoilla ja samalla myös romanien on hyvä nähdä, että jos joku toinen pystyy niin miksen minäkin."

- Richard Nyman, romsk brobyggare, sillanrakentaja -

Näkyvyys on myönteistä

Allianssihallitus laski nelisen vuotta sitten vesille suunnitelman Romsk inkludering, jonka mukaan 20 vuotta täyttävällä romaninuorella pitää olla vuonna 2032 samat mahdollisuudet työhön ja koulutukseen kuin muillakin. Marita Lindgren on omin voimin tavallaan jo saavuttanut valtiovallan kaksikymmenvuotisessa toimintasuunnitelmassa asettaman tavoitteen. Hän on itse hankkinut itselleen työpaikan, jossa viihtyy ja tahtoo jatkaa. Maritan valitsema romaniasu ei ole este.

"On kiva näyttää niillekin, jotka eivät ole romaneja, että romaninaiset haluavat olla töissä, olen tosi tyytyväinen, että olen saanut työpaikan."

- Marita Lindgren, myyjä -

Poliitikkojen tukea tarvitaan

Viime keväänä Eskilstunan kuntaan perustettiin vähemmistöneuvosto, jonka tehtävänä on edistää kaikkien kansallisten vähemmistöjen asioita. Neuvoston puheenjohtajana on ruotsinsuomalainen Nina Puiseva Tuncer (S) ja varapuheenjohtajuutta hoitaa niinikään suomalaistaustainen Ulla Grip (M).

Sillanrakentaja Diana Bollström uskoo, että yhteistyössä poliitikkojen kanssa työmarkkinoiden ulkopuolelle jääneen romaniväestönkin olot paranevat.

"Kun ihmiset saavat mahdollisuuden, niin he haluavat muuttaa oman elämänsä, varsinkin nuoret ja nyt on jo aika!"

- Diana Bollström, romsk brobyggare, sillanrakentaja -

Merja Laitinen

https://sverigesradio.se/artikel/6414519

1

275

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Hienoa Marita!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Marja sulkee liikkeen

Nyt lähtee kylän ainoa kello ja kultaliike ja kenkäkauppa
      Oulainen
      20
      4724
    2. Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin

Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni
      Haapavesi
      83
      1712
    3. Asunnottomuus lisääntyy

Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ
      Maailman menoa
      287
      1576
    4. Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."

Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä
      Maailman menoa
      74
      1534
    5. Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja

Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S
      Maailman menoa
      247
      1404
    6. Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua

Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais
      Ikävä
      12
      1160
    7. Olen rakastunut sinuun mies edelleen

Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍
      Ikävä
      134
      1141
    8. Sulle on tullut

Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä
      Ikävä
      104
      1099
    9. Oletko loukannut

Oletko loukannut tarkoituksella kaivattuasi?
      Ikävä
      93
      1054
    10. Minä pyydän,

jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi
      Ikävä
      65
      1043
    Aihe