Joko löytyy sieniä

Anonyymi-ap

Onko jo noussut sieniä ja pääsetkö sienimetsään?Mitä sieniruokia valmistat? Meilläpäin ei vielä juuri sieniä näy. Herkkutatteja odotan innolla. Niitä sitten pauidtan ja teen kastiketta.

38

679

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Enpä poimisi mitään metsästä lintuinfluenssan aikana.

      • Anonyymi

        Ei siis mustikoitaan uskalla poimia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siis mustikoitaan uskalla poimia?

        Löysin tänään ensimmäisen pikkuisen karvalaukun.
        Mitä sille voi tehdä?
        Paistaa, säilöä, pakastaa, vai mitä, laittaa koristeeksi - niin nätti on?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Löysin tänään ensimmäisen pikkuisen karvalaukun.
        Mitä sille voi tehdä?
        Paistaa, säilöä, pakastaa, vai mitä, laittaa koristeeksi - niin nätti on?

        Keität sen ensin väljässä vedessä ja kaadat veden pois. Sitten suolaat ja odottelet ussia karvalaukkuja, joille teet samoin.

        Riittävän määrän kun saat, niin sitten pilkot sipulia sekaan ja nautit perunoiden kera.


    • Anonyymi

      Piä alaspäin ruppee huippoomaan.

    • Eipä ole "minun metsässä" näkynyt ainottakaan sientä. Ihan vakavaksi vetää.
      Kotipihalle on joka vuosi ilmestynyt punikkitatteja - välillä vaivaksi saakka. Nyt niistäkään ei ole mitään havaintoa: pari yritystä oli, mutta madot tekivät niistäkin selvää. Karvarousku on toinen kotipihan laji, eipä ole sitäkään näkynyt.
      Vielä pidän toivoa yllä, että nämä sadekuurot, joita silloin tällöin osuu tännekin, auttaisivat asiaa.
      Tutuilta olet monet vuodet saanut suppilovahveroita, jotka olen kuivannut kuivurilla ja pakannut purkkeihin.
      Takavuosina minulla oli jonkinlainen sieniallergia, en voinut syödä näitä kantarellin sukuisia sieniä lainkaan, nyt vanhemmiten se tuntuisi väistyneen. Joskus näinkin....

    • Olen muutaman kerran osallistunut Marttojen sienineuvontaan tarkoituksena laajentaa suppeaa sienituntemustani, mutta vain tietyt sieniruuat kelpaavat kotipiirissä. Kanttarellit ovat psrasta A-ryhmää, ensimmäiset on jo kastikkeena syöty.
      Suolasieniä säilön sen verran, että riittää muutamaan salaattiin. Niihin mieluisin on haaparousku, karvarousku kelpaa myös.

      Suppilovahveroita poimin keittotarpeiksi. Tatit ovat minulle tuntematon alue. Ketjussa mainittuja ihan pieniä ” nappirouskuja” säilön joskus etikkaliemeen, ovat koristeellisia vaikkapa riistan lisukkeina.

      • Minulla oli takavuosina suomenruotsalainen esimies, joka kerran vei meidät metsään ja kädestä pitäen opetti tuntemaan eri sienilajeja, erottamaan syötävät sienet myrkkysienistä:
        herkkusienen valkoisesta kärpässienestä jne..))
        Martat järjestävät täälläkin päin sieniretkiä, samoin erilaisia tunnistustapahtumia.

        Itse olen kovasti mainostanut kehnäsientä, joka on yleinen, hyvin tunnistettavissa ja ryöppäämättä valmis syötäväksi. Pidän myös sen mausta.
        Käytän kehnäsientä kuivattuna keittoon tai paistan tuoreeltaan pannussa, valmistan kastikkeeksi.
        Eipä ole kehnäsientäkään näkynyt, vaikka se yleensä ilmestyy metsiin näihin aikoihin...


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Minulla oli takavuosina suomenruotsalainen esimies, joka kerran vei meidät metsään ja kädestä pitäen opetti tuntemaan eri sienilajeja, erottamaan syötävät sienet myrkkysienistä:
        herkkusienen valkoisesta kärpässienestä jne..))
        Martat järjestävät täälläkin päin sieniretkiä, samoin erilaisia tunnistustapahtumia.

        Itse olen kovasti mainostanut kehnäsientä, joka on yleinen, hyvin tunnistettavissa ja ryöppäämättä valmis syötäväksi. Pidän myös sen mausta.
        Käytän kehnäsientä kuivattuna keittoon tai paistan tuoreeltaan pannussa, valmistan kastikkeeksi.
        Eipä ole kehnäsientäkään näkynyt, vaikka se yleensä ilmestyy metsiin näihin aikoihin...

        Minne sienet ovat hävinneet? Ainahan sanotaan, että niillä on valtavat rihmastot maan alla, samoilla paikoilla vuodesta vuoteen. Lähimetsistäni ovat kuitenkin hävinneet pois. Muistan ne ajat, jolloin pieneltä alalta sai haaparouskuja korin täyteen, nyt saa iloita, jos yhdenkin löytää. Tietenkin on sienivuosia ja sitten ei, kyllä se on ihan ymmärrettävää, mutta kun ovat vuosikymmenet poissa, niin mietityttää, voivatko metsät tosiaan muuttua, jos naapuritonteilla on puut kaadettu. Ovat uudet kasvaneet tilalle, mutta pusikoituvathan ne, heinittyvät. Vaikka sienimetsä on jäänyt koskemattomaksi, sienet ovat poissa.


    • Anonyymi

      Sekametsästä voi löytyä lisäksi lampaankääpää, helppo tunnistaa valkonen ja levee.

      • Anonyymi

        Minusta paras sieni on ryypätkääpä!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta paras sieni on ryypätkääpä!

        Mitä viinaa suosittelet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä viinaa suosittelet?

        Eikös kossu sovi joka tilanteeseen? Her- kullinen sieni on erityisesti naitatti.


      • Myös vaalea orakas on valkoinen..)) Sen tunnistaa hyvin lakin alla olevista piikeistä, oraista. Hyvä ruokasieni kuten lampaankääpäkin. En ole sitäkään vähään aikaan metsässä nähnyt.


    • Nämä kaatosateet täällä ovat kyllä nostaneet sienet "pintaan". Meidän pihalla on punikkitatteja enemmän kuin koskaan. Söpön näköisiä ovat kun nousevat lakit punaisena ja vahvajalkaisena. Tämä tattihan on sellainen, että se mustuu halkaistessa ja paistaessa, vähän saattaa tuntua limaiseltakin. Meinaan kyllä poimia. Ehkä pakastan tai kuivaan kuivurilla...
      Uskon kyllä, että muitakin sieniä ilmestyy, en vain vielä ole päässyt metsään tarkistamaan - sadetta kun on tullut välillä solkenaan....

      • Oikaisu edelliseen viestiini: punikkitatin lakki ei ole "punainen" vaan pikemminkin oranssi..)) Vai osaako joku määritellä värin tarkemmin ?


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Oikaisu edelliseen viestiini: punikkitatin lakki ei ole "punainen" vaan pikemminkin oranssi..)) Vai osaako joku määritellä värin tarkemmin ?

        Onko ne koivun vai männyn punikkeja? Onko poliittinen valinta syödä niitä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onko ne koivun vai männyn punikkeja? Onko poliittinen valinta syödä niitä?

        Heh, koivun punikkitatti on kyseessä..)) Taidan itse olla nykyisin "liikkuva äänestäjä", joten värin ei ole niin väliä..))


    • Anonyymi

      yks hapero ja muutama kanttarelli

    • Anonyymi

      EN SYÖ SIENIÄ VAIKKA MAKSETTAISIIN🤮

    • Jossakin ketjussa valitettiin, että viestit eivät lähde liikkeelle. Niin kävi minullekin: hyrrä jäi pyörimään ja tuli kehotus yrittää uudelleen.
      Mulla viesti lähti liikkeelle kun olin painanut tuota "kiehkuraa": "päivätä avoin sivu".
      Siitä kun painoin niin teksti tuli framille heti.

      Osasinkohan selittää ? Ja esiintyykö ongelma vielä muillakin ?

      • Anonyymi

        Ei ainakaan minun kännykässä näy mitään päivityskiehkuraa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ainakaan minun kännykässä näy mitään päivityskiehkuraa!

        Kyllä pitäisi olla. Sen rivin oikeassa reunassa missä osoite. Se on vajaa ympyrä, jonka päässä nuoli.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ainakaan minun kännykässä näy mitään päivityskiehkuraa!

        Tarkoitin siis tietokonetta, Ano 9.17. Onneksi toinen kirjoittaja selvensi asiaa kännykän kohdalla. Tänään tilanne näyttäisi jo paremmalta, minulla ainakin.


    • Pääsin eilen metsään tarkistamaan sienitilannetta. "Minun metsäni", suonlaita, ei kai ole varsinaista sienimaastoa, mutta matkalta löysin kuitenkin yhden leppärouskun (jota en yksinään viitsinyt ryöpätä) ja muutaman voitatin. Voitatti on vähän ilkeä käsitellä:
      lakin pinta on ikävän niljakas ja roskainenkin se yleensä on. Tatti täytyy nylkeä..))

      Kotipihalla taas koivun punikkitatti antaa niin runsasta satoa, että alan jo väsyä siihen. Sienioppaassa kerrottiin, että se täytyy käsitellä huolellisesti - siis paistaa pannulla kunnolla, koska muuten se voi aiheuttaa vatsanväänteitä. En tiennytkään.

      • Anonyymi

        Meillä on pihalla aina ollut paljon mustarouskua. Siitä tehtiin ennen suolasieniä yhdellä ryöppäyksellä, mutta nyt sitä kehotetaan välttämään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Meillä on pihalla aina ollut paljon mustarouskua. Siitä tehtiin ennen suolasieniä yhdellä ryöppäyksellä, mutta nyt sitä kehotetaan välttämään.

        Minä en ole löytänyt mustarouskua vuosiin. Tosiaan, kolmisenkymmentä (!) vuotta sitten sitä pidettiin hyvänä ruokasienenä. Itsekin poimin ja suolasin sitä.
        Kuivasin eilen kuivurilla tuota punikkitattia oikein urakalla, mutta ajattelin, että nyt saa riittää sitä lajia.
        Minulla ei oikeastaan ole tutuissa sellaisia, joita sienet kovasti kiinnostavat, syövät kyllä sieniruokia tarjottaessa, mutta metsään eivät lähde. Täälläkin mainitut kantarellit ja suppilovahverot ovat kyllä useimmille tuttuja ja arvostettuja herkkuja.


    • Anonyymi

      Meillä on pihanurmikolla monenlaisia tatteja. Joka kesä teen sienikeittoa tai tattimuhennosta ihan kylliksi. Hyviä ovat, mutta meillä on kilpa ,kumi ehtii ensin minä vai porot. Poroillekkaan ei kelpaa ,kun täydellisen madottomat. Olemme nirsoja molemmat.

      • En ole kuullutkaan, että porotkin syövät sieniä. Näin tietämätön sitä on.
        Minulla on mainio sienikirja: Matti J Särömaa:" 99 suomalaista sieniherkkua". Sitä selaan ja lueskelen vesi kielellä, mutta harvoin valmistan muuta kuin näitä tavallisia: munakasta, muhennosta, keittoa, lämpimiä juusto/sienileipiä.


      • Anonyymi

        Kiva kun on Lapistakin kirjoittaja täällä👍


    • Anonyymi

      Kahdesta isohkosta terveestä herkkutatista tuli yksi aterian lisuke. Jo on terveellinen olo.

    • Anonyymi

      Nivusista :(

      Erkki

    • Anonyymi

      Laulussaki kerrotaan että ryypätKÄÄPÄ.

    • Eilen löysin metsästä kehnäsieniä ! Kivasti erottui mustikanvarpujen joukosta tuo valkealakkinen tuttu. Pistin kuivuriin. Sanovat, että kuivatuksessa aromit säilyvät paremmin kuin vaikka pakastaessa.
      Punikkitateista tein sienikastikkeen, vielä on maistamatta. Silppusin sienet sauvasekoittimella kun sanovat, että sienet sulavat hitaasti suolistossa.

      • Anonyymi

        Olet aikamoinen sieniguru👍


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olet aikamoinen sieniguru👍

        En kai sentään, Ano 10.09..)) Mutta kiinnostusta ja harrastusta riittää ja kun tapaa muitakin kiinnostuneita niin innostuu lisää...))


    • Anonyymi

      Kaupassa näkyi olevan jotain siitakejuttuja tms.
      Ikinä ei pidä sotkeentua metsästä poimittuihin sieniin...

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ammuskelu Härmän häjyissä

      Onko jollain enempää tietoa?
      Seinäjoki
      188
      6092
    2. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      12
      2352
    3. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      24
      1739
    4. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      79
      1718
    5. Oiskohan se aika

      Selvittää pää vihdoin ja viimein. Minun kaivattu ei todellakaan käy täällä ja piste. Ei ole mitään järkeä enää tuhlata t
      Ikävä
      8
      1631
    6. Muistutus t-Naiselle.

      Olet ilkeä ja narsistinen k-pää. Annat itsestäsi kiltin kuvan ulospäin kelataksesi ihmiset ansaan. Sitten päsmäröit, hau
      Ikävä
      153
      1624
    7. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      326
      1622
    8. Oho! Varmistusta odotellaan.

      Pitäneekö paikkansa? "🇺🇦Ukrainian drones hit a 🇷🇺Russian Tu-22M3 bomber at the Olenya airfield,"
      NATO
      137
      1417
    9. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      29
      1399
    10. Kun Suomen uutisiin ei voi luottaa?

      Kertoisitteko te uutismaailmasn perehtyneet ASIANTUNTIJAT nyt sitten sen, mihin voi?
      Maailman menoa
      336
      1242
    Aihe