Jarille tarjottiin hyväpalkkaista työpaikkaa: ”Kun pomo istui minua vastapäätä, hän oli kuin haamun nähnyt”
Jari oppi jo nuorena, että työn tekeminen on tärkeää. Romanitausta on tehnyt työnhausta välillä vaikeaa.
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/1765248d-cf2d-4007-aae9-336a2b52966f
Kun pomo istui minua vastapäätä, hän oli kuin haamun nähnyt
17
905
Vastaukset
- Anonyymi
Jari Hedman, 37, on opiskellut montaa eri alaa.
Ensimmäiseksi hän lähti opiskelemaan koulunkäyntiavustajaksi. Tämän jälkeen Hedmanilla oli vuorossa vartijan koulutus. Sitä seuraava askel oli, kun hän opiskeli linja-autonkuljettajaksi.
Tällä hetkelläkin Jari Hedman opiskelee. Hän on pian valmistumassa nuoriso- ja yhteisöohjaajaksi. - Anonyymi
Tarjottiin parempaa paikkaa
– Karu totuus iski minulle sen jälkeen, kun olin kouluttautunut. Puhelimessa tuntui, että olin hyvä hakija. Yleensä hakeminen kariutui siihen, kun työnantaja näki minut.
Yksi tällainen tilanne tuli vastaan, kun Hedman oli valmistunut linja-autonkuljettajaksi.
Hän haki linja-autonkuljettajaksi yksityiseen yritykseen, jossa oli avoin työpaikka.
– Pomo sanoi: ”Sinulla on aika paljon kokemusta, ja kuulostat tosi järjestelmälliseltä ihmiseltä. Kiinnostaisiko sinua, että jakaisit lähteviä autoja.”
Pomon mukaan linja-autonkuljettajia löytyi paljon, mutta vaativampaan ajomestarin kaltaiseen työhön oli vaikeaa löytää pätevää henkilöä.
Jari Hedman kertoi, että häntä voisi kiinnostaa kyseinen työ. Siinä oli myös korkeampi palkka kuin kuljettajalla.
Pomo kysyi jo tässä vaiheessa, milloin Hedman voisi aloittaa. Hedman ehdotti ensin tapaamista, jotta he voisivat keskustella työstä ja tehdä sopimus sitten.
"Et ole edes kysynyt”
Jari Hedman tapasi linja-autoyrityksen pomon S-marketin kahviossa.
– Kun hän istui minua vastapäätä, hän oli kuin olisi nähnyt haamun, Hedman muistelee.
Hedman kertoo, että hän oli pukeutunut siististi romanivaatetukseen, joka muistuttaa bussikuskin vaatetusta.
– Hän sanoi, että tässä on käynyt hirveä väärinkäsitys ja että työpaikka on jo täytetty. Myöskään linja-autonkuljettajan hommia ei enää hänen mukaansa ollut, Hedman kertoo.
– Sanoin, että sehän kävi nopeasti. Ethän sinä voi olla tosissasi. Tämä sinun toimintasi on aika läpinäkyvää. Voinko oikeasti joutua tällaiseen tilanteeseen sen takia, että edustan erilaista kulttuuria? Et jutellut kanssani viittä minuuttia pitempään, etkä ole kysynyt minulta mitään henkilökohtaista, Hedman kertoo.
Pomo väitti, ettei asia liity mitenkään siihen, että Hedman on romani, vaikka oli jo tarjonnut tälle puhelimessa työpaikkaa.
Parin viikon päästä Hedman tarkisti tilanteen, ja työpaikka oli edelleen avoinna.- Anonyymi
Ennakkoluulot istuvat vuosi satoja ihmisissä oli asia mikä hyvänsä. Luullaan niin paljon eikä muka uskalleta palkata ihmisiä töihin. Jos tulisvat töitä hakemaan tavallisissa vaatteissa eivätkä kertoisi taustaansa, niin se se vasta olis sitä valehtelemista. Joten sääliksi käy auomipoikaa kun pelkää kaikkea, tummia, koronaa, rokotusta, maahan muuttajia jne.
Mutta ei pelkää juoda itseään juovuksiin , siinä olis kuitenkin ne sivistyneen ihmiset pelot suurimmat.
Koska tulee muutos näihin pelkäävien ihmisiin ?????
- Anonyymi
Vittu ku on typerää touhua, työnantajilta. Hävetkää
- Anonyymi
Siis tuo on todella typerää ja säälittävää jopa.
Muutenkin tietysti, mutta erityisesti sen vuoksi, että puhelimessa tm yhteydenpitovälineellä pidetyssä yhteydenotossa luvataan työpaikka käytännöllisesti katsoen varmaksi, mutta tavatessa vedetäänkin ovi nenän edestä kiinni, kun huomataan että kyseessä onkin romani.
Ja tuntuu, etä tuo viha on taas pahentunut viime vuosina muutaman rauhallisen vuoden jälkeen.
Itse ainakin sain vielä vuosituhannen alulla melkeinpä heittämällä töitä, mutta nyt jos joutuisin taas työnhakijaksi, en varmaan pääsisi mihinkään töihin. Ja olen kuitenkin "vain" puoliverinen, eli isän puolelta romanisukuinen ja äitini puolelta valkolaissukuinen.
Viime vuosina jopa nykyisessä työpaikassani olen joutunut taas sietämään kaikkea negatiivista mustalaisuuteen liittyvästä ylimpien esimiestenikin taholta ja viimeiset pari uvotta on ollut aika avointa työmaallani, että minut haluttaisiin sieltä pois. Mutta ainakin tällä hetkellä lainsäädäntö estää heppoisin perustein irtisanomisen ja itse en periaatteestakaan suostu ottamaan lopputiliä ainakaan/varsinkaan tällaisen takia, että minusta ei pidetä eikä minua hyväksytä työyhteisöön enää romanitaustojeni vuoksi. Vielä kun olen muutenkin pitänyt puoleni töissä ja siitä kiinni, että lakeja noudatettaisiin oikeasti myös käytännön tasolla työpaikallani. Kun meillä on tapahtunut paljon muutakin toimintaa, mikä on ollut selkeästi laitonta. Kuten esimerkiksi joidenkin työntekijöiden sairaspoissaolojen sekä muidenkin henkilökohtaisten asioiden levittämistä työyhteisölle, vaikka se on selkeästi laissakin kielletty.
Ja olen ollut nykyisessä työpaikassani jo melkein 18 vuotta, helmikuussa 2026 itseasiassa tulee täyteen, jos nyt mua ei jostain syystä saada potkittua tai savustettua työpaikastani pois.
Edellisen omistajankin aikaan oli jotain ongelmia joskus, mutta silloin ei ainakaan vittuiltu mustalaistaustoista tai muustakaan millään tavoin, eikä se ollut edelliselle pomolle aikanaan muutenkaan mikään ongelma, kun palkkasi minut.
Sanoi vaan, että jos osaat ja viitsit tehdä työsi niin kuin pitää, niin totta kai on parempi, että tulet meille töihin etkä mene kilpailijalle.
Ja nykyistä työpaikkaani ennen elätin itseäni aika paljon pätkätöillä, eikä silloin niissäkään ollut työnsaanti ainakaan mistään sukutaustoista kiinni. Aina pääsn töihin, mihin kysyin päästä. Nykyään taitaa olla eri meininki. Varmaan kävisi, kuten tällä Hedmanilla, Puhelimessa varmasti luvattaisiin vaikka mitä, mutta siinä vaiheessa työpaikka peruttaisiin välittömästi, jos nimestä tai ulkonäöstä huomataisiin, että olen romanitaustainen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siis tuo on todella typerää ja säälittävää jopa.
Muutenkin tietysti, mutta erityisesti sen vuoksi, että puhelimessa tm yhteydenpitovälineellä pidetyssä yhteydenotossa luvataan työpaikka käytännöllisesti katsoen varmaksi, mutta tavatessa vedetäänkin ovi nenän edestä kiinni, kun huomataan että kyseessä onkin romani.
Ja tuntuu, etä tuo viha on taas pahentunut viime vuosina muutaman rauhallisen vuoden jälkeen.
Itse ainakin sain vielä vuosituhannen alulla melkeinpä heittämällä töitä, mutta nyt jos joutuisin taas työnhakijaksi, en varmaan pääsisi mihinkään töihin. Ja olen kuitenkin "vain" puoliverinen, eli isän puolelta romanisukuinen ja äitini puolelta valkolaissukuinen.
Viime vuosina jopa nykyisessä työpaikassani olen joutunut taas sietämään kaikkea negatiivista mustalaisuuteen liittyvästä ylimpien esimiestenikin taholta ja viimeiset pari uvotta on ollut aika avointa työmaallani, että minut haluttaisiin sieltä pois. Mutta ainakin tällä hetkellä lainsäädäntö estää heppoisin perustein irtisanomisen ja itse en periaatteestakaan suostu ottamaan lopputiliä ainakaan/varsinkaan tällaisen takia, että minusta ei pidetä eikä minua hyväksytä työyhteisöön enää romanitaustojeni vuoksi. Vielä kun olen muutenkin pitänyt puoleni töissä ja siitä kiinni, että lakeja noudatettaisiin oikeasti myös käytännön tasolla työpaikallani. Kun meillä on tapahtunut paljon muutakin toimintaa, mikä on ollut selkeästi laitonta. Kuten esimerkiksi joidenkin työntekijöiden sairaspoissaolojen sekä muidenkin henkilökohtaisten asioiden levittämistä työyhteisölle, vaikka se on selkeästi laissakin kielletty.
Ja olen ollut nykyisessä työpaikassani jo melkein 18 vuotta, helmikuussa 2026 itseasiassa tulee täyteen, jos nyt mua ei jostain syystä saada potkittua tai savustettua työpaikastani pois.
Edellisen omistajankin aikaan oli jotain ongelmia joskus, mutta silloin ei ainakaan vittuiltu mustalaistaustoista tai muustakaan millään tavoin, eikä se ollut edelliselle pomolle aikanaan muutenkaan mikään ongelma, kun palkkasi minut.
Sanoi vaan, että jos osaat ja viitsit tehdä työsi niin kuin pitää, niin totta kai on parempi, että tulet meille töihin etkä mene kilpailijalle.
Ja nykyistä työpaikkaani ennen elätin itseäni aika paljon pätkätöillä, eikä silloin niissäkään ollut työnsaanti ainakaan mistään sukutaustoista kiinni. Aina pääsn töihin, mihin kysyin päästä. Nykyään taitaa olla eri meininki. Varmaan kävisi, kuten tällä Hedmanilla, Puhelimessa varmasti luvattaisiin vaikka mitä, mutta siinä vaiheessa työpaikka peruttaisiin välittömästi, jos nimestä tai ulkonäöstä huomataisiin, että olen romanitaustainen.Todella tyhmää ja itse olen inakin sitä mieltä, että jos kusettaa ja valehtelee, niin se täytyy osata tehdä vakuuttavasti ja aukottomasti.
Eli olisi nyt ainakin ottanut sen työpaikkailmoituksen pois joksikin aikaa. Tai sitten ollut itse se jo soitellessa, joka nyt pidättelee edes sen verran, että olisi pyytänyt tapaamista ennen työpaikan lupaamista.
Ja tuokin on totta ja todella säälittävää, mitä edellä kirjoittanut henkilö kertoo omassa kirjoituksessaan.
Jos ja kun kerta henkilö on jo vuosien ajan tehnyt työnsä vähintäänkin kohtuullisesti ja siitä selviytyen, eikä hänen sukutaustansa ole aiemminkaan olleet ongelma edellisen ja nykyisen pomon vallan alla, niin miksi ihmeessä niistä on nyt sitten täytynyt alkaa solvaamaan..?.. En oikein ymmärrä.
Jos kaveri on näiltä suunsoitoilta saanut olla työpaikallaan rauhassa vikka kymmenenkin vuotta ensin, niin miksi niitä romanitaustoja enää nykyäänkään nostetaan sitten esille työyhteisön taholta..
Aika tyhmää toimintaa valkolaisilta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Todella tyhmää ja itse olen inakin sitä mieltä, että jos kusettaa ja valehtelee, niin se täytyy osata tehdä vakuuttavasti ja aukottomasti.
Eli olisi nyt ainakin ottanut sen työpaikkailmoituksen pois joksikin aikaa. Tai sitten ollut itse se jo soitellessa, joka nyt pidättelee edes sen verran, että olisi pyytänyt tapaamista ennen työpaikan lupaamista.
Ja tuokin on totta ja todella säälittävää, mitä edellä kirjoittanut henkilö kertoo omassa kirjoituksessaan.
Jos ja kun kerta henkilö on jo vuosien ajan tehnyt työnsä vähintäänkin kohtuullisesti ja siitä selviytyen, eikä hänen sukutaustansa ole aiemminkaan olleet ongelma edellisen ja nykyisen pomon vallan alla, niin miksi ihmeessä niistä on nyt sitten täytynyt alkaa solvaamaan..?.. En oikein ymmärrä.
Jos kaveri on näiltä suunsoitoilta saanut olla työpaikallaan rauhassa vikka kymmenenkin vuotta ensin, niin miksi niitä romanitaustoja enää nykyäänkään nostetaan sitten esille työyhteisön taholta..
Aika tyhmää toimintaa valkolaisilta.No se yksi ja ainoa pitkään palkkatyössä ollut romani toistaa täällä jatkuvasti samaa mantraa miten häntä syrjitään töissä ja miten valkolaiset tuppaa väkisin hänen kaverikseen.
Täysin epäuskottavaa. Tai sitten kysymys on jostakin kehitysvammaisia työllistävästä suojatyöpaikasta, jossa työtehtävät koostuvat ruuvin siirtämisestä yhdestä pussista toiseen. Sellaisessa nyt voi olla vaikka minkälaista porukkaa töissä. Jopa sellaisia valkolaisia, jotka haluavat romanin kaveriksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No se yksi ja ainoa pitkään palkkatyössä ollut romani toistaa täällä jatkuvasti samaa mantraa miten häntä syrjitään töissä ja miten valkolaiset tuppaa väkisin hänen kaverikseen.
Täysin epäuskottavaa. Tai sitten kysymys on jostakin kehitysvammaisia työllistävästä suojatyöpaikasta, jossa työtehtävät koostuvat ruuvin siirtämisestä yhdestä pussista toiseen. Sellaisessa nyt voi olla vaikka minkälaista porukkaa töissä. Jopa sellaisia valkolaisia, jotka haluavat romanin kaveriksi.Jyse taitaa olla enemmänkin siitä, että kun romani ei halua olla valkolaisten kaveri, ainakaan tuollainen rehellisesti työssäkäyvä ja itsensä elättävä yksilö. Ja sekös valkolaisia idiootteja vituttaa, sillä ovat ilkeitä hänelle.
Valkolaiset ovat kuin pikkulapsia, suuttuvat ja kiukuttelevat lapsellisesti, kun eivät saa tahtoaan läpi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No se yksi ja ainoa pitkään palkkatyössä ollut romani toistaa täällä jatkuvasti samaa mantraa miten häntä syrjitään töissä ja miten valkolaiset tuppaa väkisin hänen kaverikseen.
Täysin epäuskottavaa. Tai sitten kysymys on jostakin kehitysvammaisia työllistävästä suojatyöpaikasta, jossa työtehtävät koostuvat ruuvin siirtämisestä yhdestä pussista toiseen. Sellaisessa nyt voi olla vaikka minkälaista porukkaa töissä. Jopa sellaisia valkolaisia, jotka haluavat romanin kaveriksi.Kyse on kyllä ihan siitä, että odotan vaan että antaisivat olla rauhassa ja tehdä työni rauhassa. Eli pitäisivät suunsa kiinni ja pysyisivät mahdollisuuksien mukaan jaloista poissa. Työt tietysti täytyy hoitaa ja ne pitää osata hoitaa siten, että ollaan asiallisia ja työ tehdään tehokkaasti. Ei pitäisi olla vaikeata, eihän?
Eivätkä kitisisi joka helvetin välissä, kuinka perseestä mustalaiset ovat ja heti perään silti kinuavat milloin mihinkin vapaa-ajan rientoihin, mihin kyllä tietävät hiton hyvin, ettei mua kiinnosta lähteä heidän kanssaan. Enkä halua heitä kotiini enkä halua mennä kyläilemään heidän kotiinsa. Enkä halua jakaa koti- tai muitakaan yksityisasioitani heidän kanssaan pätkänkään vertaa edes lemmikinhoidosta tm, eikä mua kiinnosta helvetinkään vertaa heidän kotiasiansa myöskään. Eli mun puolestani homma on aikas tasapuolista, haluan olla heiltä rauhassa ja annan heidän olla rauhassa.
Ihan heidän itsensä käytöksen vuoksi.
Ymmärrätkö, vai onko se sinulle(KIN) liian vaikea ymmärtää? Oletko liiaksi valkolainen ymmärtääksesi, että kaikki mustalaiset eivät halua olla teidän kavereita siitä huolimatta, että elävät itse fiksusti ja yhteiskunnan normien mukaan?
Ja tämä on kyllä ihan normaali, aika ison konsernin osana toimiva yritys. Tytäryhtiö käsittääkseni on se oikea termi. Eli ei ole mikään "kehareiden" toimintakeskus. Vaikka työkaverit usein käyttäytyvätkin enemmänkin kehitysvammaisten tasoisesti, kuin terveiden tapaan. Vaikka kehitysvammaisetkin sentään ovat yllättävänkin järkeviä.
Firman nimeä en viitsi tässä sanoa. Kollegani tuntien kuitenkin alkaisivat tästäkin kitisemään, jos nyt sattuisivat tälle palstalle eksymään.
Voivat kyllä eksyä muutenkin, näkevät jostain syystä niin vitusti mustalaisista vaivaa. Ehkä siksi, että heidän oma elämänsä on jotenkin hanurista, jos sitä ylipäätään on. Kunnollista siis... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täysin epäuskottavaa. Tai sitten kysymys on jostakin kehitysvammaisia työllistävästä suojatyöpaikasta, jossa työtehtävät koostuvat ruuvin siirtämisestä yhdestä pussista toiseen. Sellaisessa nyt voi olla vaikka minkälaista porukkaa töissä. Jopa sellaisia valkolaisia, jotka haluavat romanin kaveriksi.Taidat itsekin olla tuollainen mustalaisten matkaan ja porukoihin hinkuva hölmö myöskin, et vain joko tajua tai kehtaa myöntää sitä jostain syystä.
Ihan tuon perusteellakin jo, kun kiertelet Romano-palstan eri keskusteluketjuissa ja kaiketi aika säännöllisesti vielä. Sen nyt myönsitkin jo tuolla kommentillasi.
Vaikka ei mitään, ole halukas vain ihan vapaasti ainakin minun puolestani.
Ehkä joku mustalainen jonain päivänä huoliikin sinut kuvioihinsa mukaan. Säälistä ainakin.
- Anonyymi
Kuvauksesi:
"Eivätkä kitisisi joka helvetin välissä, kuinka perseestä mustalaiset ovat ja heti perään silti kinuavat milloin mihinkin vapaa-ajan rientoihin, mihin kyllä tietävät hiton hyvin, ettei mua kiinnosta lähteä heidän kanssaan."
Eihän tuo nyt VOI olla normaali työpaikka jossa on NORMAALEJA ihmisiä töissä. Ei tuollaista vain VOI olla. Kukaan NORMAALI valkolainen ei halua olla romanin kaveri eikä halua kutsua romania omiin vapaa-ajanrientoihinsa.- Anonyymi
No ei tuo ole kyllä mikään mainitsemasi kaltainen suojatyöpaikka ainakaan, sitä en nyt väittänytkään, että siellä työskentelevät olisivat terveitä tai edes normaaleja..
Elintarvikealalla kun on kova työvoimapula, niin sinne otetaan sitten myös mainitsemani kaltaisia hyypiöitäkin töihin.
Ja itse muuten kirjoituksesi perusteella kiertelet romano-palstalla aika paljonkin. Outoa, kun valitat, että "täällä ainoa pitkässä palkkatyössä ollut romani hokee mantraansa.." ja mitä nyt valititkin..
Mitä sinä täällä sitten kiertelet hokemassa tuota valitusmantraasi? Jos olisit sitä tasoa, mitä kirjoituksissasi kehut valkolaisten ylipäätäänkin olevan, niin et kiertelisi näillä palstoilla valittamassa.
Taidat olla itse aika onneton, vai oletko itsekin sellainen, että haluat olla romanien kanssa tekemisissä eivätkä huoli sinua kaverikseen? Ja se kaivelee sinua niin, että kierrät netissä vinkumassa mustalaisista?
Normaali, terve valkolainen ei käyttäydy kuten sinä. Vaan pysyy romaneista kaikin tavoin erillään ja antaa heidän olla rauhassa ja elää omaa elämäänsä. - Anonyymi
Ja lisäksi, kyllä valkolaisilla on ihan samaa käytöstä muuallakin kuin työmaallani.
Naapureilla ym tutuilla.
Eräs entinen naisystävänikin haukkui mustalaisia koko ajan, tiesi vielä minun sukutaustani. "Mustalainen on mustalainen, vaikka sen voissa paistaisi, kuten isäkin aina sanoi" ja mitä nyt mussuttikin. SIlti yritti väkisin pysyä kanssani yhdessä, en meinannut millään päästä hänestä eroon, vaikka tosiaan yritin. Ja olisi väkisin halunnut olla isäni ja hänen läheistensäkin kanssa hyvää pataa ja väleissä ylipääätäänkin, vaikka ovat myöskin mustalaisia. Isäni ei kyllä olisi sietänyt häntä sitäkään vähää, kuin mitä minä ja minunkin toleranssi häntä kohtaan oli melki nollissa.
Sitten vasta, kun tilanne alkoi olla sen verran pitkällä, että olin jo ihan hilkulla tehdä hänestä rikosilmoituksen ja muutenkin asiasta virallisen ja julkisen mekkalan, pääsin hänestä eroon. Ja siltikin vielä melkein vuosi eron jälkeen teki kaikenlaista kiusaa. Joskus mm. maantiellä häiriköi uuden miesystävänsä kanssa autolla minua, kun olin itse ajamassa omilla asioilla. Ja mitä nyt tekikään, pyöri vielä kotini lähellä, kyttäsi kai mitä teen ja että onko minulla uusi naisystävä ym.
Että tällaisia todellisia asioita teistä valkolaisista.
Ja tuo myös on teissä ihan vakiojuttu tuo ei VOI olla siten eikä täten eikä niin tai näin eikä mitenkään päin-asenne. Teille ei vaan mene mikään perille, mitä sanoo ym. Väkisin yritätte milloin mitäkin, intätte vastaan ja suututte kuin pikkulapset sitten, kun sanoo suoraan ettekä saa muutenkaan tahtoanne läpi.
Ei mustalaiset halua tuon tasoisia ihmisiä elämäänsä. Sen lisäksi tosiaan, että valkolaiset aina valittaa mustalaisista ja inttävät, kun niille ei työkään kelpaa. Ja sitten, kun mustalainen yrittää edes saada työpaikkaa, estätte sen tai torppaatte sen muuten vain. Todella 2-naamaista käytöstä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja lisäksi, kyllä valkolaisilla on ihan samaa käytöstä muuallakin kuin työmaallani.
Naapureilla ym tutuilla.
Eräs entinen naisystävänikin haukkui mustalaisia koko ajan, tiesi vielä minun sukutaustani. "Mustalainen on mustalainen, vaikka sen voissa paistaisi, kuten isäkin aina sanoi" ja mitä nyt mussuttikin. SIlti yritti väkisin pysyä kanssani yhdessä, en meinannut millään päästä hänestä eroon, vaikka tosiaan yritin. Ja olisi väkisin halunnut olla isäni ja hänen läheistensäkin kanssa hyvää pataa ja väleissä ylipääätäänkin, vaikka ovat myöskin mustalaisia. Isäni ei kyllä olisi sietänyt häntä sitäkään vähää, kuin mitä minä ja minunkin toleranssi häntä kohtaan oli melki nollissa.
Sitten vasta, kun tilanne alkoi olla sen verran pitkällä, että olin jo ihan hilkulla tehdä hänestä rikosilmoituksen ja muutenkin asiasta virallisen ja julkisen mekkalan, pääsin hänestä eroon. Ja siltikin vielä melkein vuosi eron jälkeen teki kaikenlaista kiusaa. Joskus mm. maantiellä häiriköi uuden miesystävänsä kanssa autolla minua, kun olin itse ajamassa omilla asioilla. Ja mitä nyt tekikään, pyöri vielä kotini lähellä, kyttäsi kai mitä teen ja että onko minulla uusi naisystävä ym.
Ja tuo myös on teissä ihan vakiojuttu tuo ei VOI olla siten eikä täten eikä niin tai näin eikä mitenkään päin-asenne. Teille ei vaan mene mikään perille, mitä sanoo ym. Väkisin yritätte milloin mitäkin, intätte vastaan ja suututte kuin pikkulapset sitten, kun sanoo suoraan ettekä saa muutenkaan tahtoanne läpi.
Ei mustalaiset halua tuon tasoisia ihmisiä elämäänsä. Sen lisäksi tosiaan, että valkolaiset aina valittaa mustalaisista ja inttävät, kun niille ei työkään kelpaa. Ja sitten, kun mustalainen yrittää edes saada työpaikkaa, estätte sen tai torppaatte sen muuten vain. Todella 2-naamaista käytöstä.Mitä tahansa tietoa teille yrittää tarjota, niin ei vain millään mene perille. Ihan kuin eskarilaiselle yrittäisi avata jonkin väitöskirjan sisältöä. Tämänkin vääntäminen rautalangasta on tietenkin täysin turhaa - teidän ymmärrysmaailmanne kun rajoittuu omaan lähipiiriinne. Suurin osa teistä on edelleen luku- ja kirjoitustaidottomia - mikä tarkoittaa, että "tieto" tulee siltä lähipiiriltä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tahansa tietoa teille yrittää tarjota, niin ei vain millään mene perille. Ihan kuin eskarilaiselle yrittäisi avata jonkin väitöskirjan sisältöä. Tämänkin vääntäminen rautalangasta on tietenkin täysin turhaa - teidän ymmärrysmaailmanne kun rajoittuu omaan lähipiiriinne. Suurin osa teistä on edelleen luku- ja kirjoitustaidottomia - mikä tarkoittaa, että "tieto" tulee siltä lähipiiriltä.
Et muuta keksinyt, niin aloit inttämään ja väittämään tuota sitten..? Ei kyllä yllätä sinänsä yhtään.
Olet itse juurikin tuollainen kuvailemasi kaltainen, kuten monet muutkin kanssavalkolaiset.
Ihan täys eskarilainen tai melkeinpä kuin kehitysvammainen, jolle yrittää selittää ja joka yrittää ymmärtää vaikkapa ydinfysiikkaa siinä onnistumatta.
Mutta turha tästä on enempää keskustella tai "jauhaa", et ymmärtäisi edelleenkään etkä tule ikinä y mmärtämäänkään.
Omalta kohdalta vain voin toivoa, että kunhan valkolaiset oppisivat olemaan tuppaamatta. Ne tutut ja tuntemattomat. Tämä mustalainen, kuten ei varmaan moni muukaan meikäläisistä, ei jaksa kaltaisiasi ihmisiä. Ei silti, että vihaisin. En vain jaksa turhanpäiväisiä vatipäitä.
Fiksuja en karsasta yhtään, heitä on vain yllättävänkin harvassa.
Tuliko yllätyksenä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä tahansa tietoa teille yrittää tarjota, niin ei vain millään mene perille. Ihan kuin eskarilaiselle yrittäisi avata jonkin väitöskirjan sisältöä. Tämänkin vääntäminen rautalangasta on tietenkin täysin turhaa - teidän ymmärrysmaailmanne kun rajoittuu omaan lähipiiriinne. Suurin osa teistä on edelleen luku- ja kirjoitustaidottomia - mikä tarkoittaa, että "tieto" tulee siltä lähipiiriltä.
En tosiaan kyllä yllättynyt, että kaltaisesi tasoinen huuhaa päätyy inisemään tuota eihän me-tasoista paskaa taas.
Kun oikeasti on juurikin kyllähän te-tasoista todellisuutta.
Vaikka turha sinänsä kommentoida, et varmaan tajua tätäkään lukemaasi vaan jatkat tuota lapsenmielistä vänkyttämistäsi. - AnonyymiUUSI
Anonyymi kirjoitti:
Naapureilla ym tutuilla.
Ei mustalaiset halua tuon tasoisia ihmisiä elämäänsä. Sen lisäksi tosiaan, että valkolaiset aina valittaa mustalaisista ja inttävät, kun niille ei työkään kelpaa. Ja sitten, kun mustalainen yrittää edes saada työpaikkaa, estätte sen tai torppaatte sen muuten vain. Todella 2-naamaista käytöstä.En itsekään ihmettele yhtään, jos romanit eivät lämpene valkolaisille ja esim valkolaisten yhteisössä elävät "sekarotuiset" henkilöt kuten puolimustalaiset eivät pidä valkolaisista pätkääkään.
Vaikka mustalaistenkin touhut ovat turhankin usein ala-arvoista ym, niin eipä valkolaisissakaan ole hurraamista yhtään.
Itseäni ei ainakaan myöskään valkolaisten yhteiskunta ja yhteisö ole vaikuttanut millään tavoin. Jos nyt jotain, niin sitä ihmettelen välillä, että ihmeenkin hyvin tämä valkolaisten pyörittämä yhteiskunta on pysynyt kasassa, vaikka onkin aika kaatopaikka nykyään.
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Sanna: Nvidia sijoittaa miljardi dollaria Nokian osakkeisiin
Nvidia merkitsee osakkeet 6,01 Yhdysvaltain dollarin osakekohtaisella merkintähinnalla tavanomaisten toteutumisehtojen t535540Palkansaajilta kupattiin 27,5 mrd euroa työeläkkeisiin
Jo pelkän himmelin toimintakulut olivat 400 miljoonaa euroa, jolla olisi mukavasti tuottanut myös sote-palveluja hyvinvo943438Suomessa Pohjoismaiden tyhmimmät demarit......aijaijai..
Lasse Lehtinen sanoo suoraan, että Ruotsissa on fiksummat demarit kuin Suomessa. Ja Tampereella fiksummat demut kuin Hel463330Lehtinen: "Oli demareidenkin onni, että valkoiset voittivat sodan 1918"
Lasse Lehtisen mukaan vasemmalla on radiohiljaisuus hänen uutuuskirjastaan, "Läheltä piti. Kansakunnan hurjat hetket" L762527SDP:n valtuutettu valehtelee koulutuksensa
SDP:n helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Mahad Ahmed käyttää maisterin titteliä suoritettuaan 60 opintopisteen epäviral592403Nepotismi jytkyttää porvaristossa
Taas uutisoidaan, että useampi perussuomalainen kansanedustaja on palkannut oman perheenjäsenensä eduskunta-avustajaksi751907Persut palkkaavat verorahoilla
avustajikseen lapsiaan ja naisystäviään. Juuso on palkannut avustajakseen oman poikansa. Hänen koulutustaustastaan ei3031742Anteeksi T
Aamulla olit iloisena huomenta toivottamassa ja minä naama mutrussa sanoi huomenet takaisin. Tajusin vasta yläkerrassa71206Ville Rajainmäki, 25, omaishoitaja
Hän on 65 eläkeikääntyneen avustajana 24/7 Kerrankin omaishoitajaa arvostetaan ja maksetaan asiaankuuluvaa, 3000€, pal241132- 1381088