Sisäkatto osakas vai yhtiö vastaa

Anonyymi-ap

Jos rapattuun/ ruiskutettuun sisäkattoon tulee halkeamia, kyseessä vanha rivitalo, niin onko osakkaan vastuulla myös uusia koko alakattoverhouksen kiinnityspuukoolaus rakenteineen? Näin väittää isännöitsijä .
Vai kuuluisiko tuo yhtiölle ja vain alakaton sisäpinta osakkaalle? Vai kuuluuko sekään , jos yli kymmenen vuotta rakentamisen jälkeen alkaa kattoon syntyä halkeamia, jotka leviävät vuosittain ? Onko tämä vielä " normaalia" puurakenteiden elämistä ?

17

721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Riippuu mitä yhtiöjärjestykseen onnkirjattu tai jätetty kirjaamatta vastuualueista.

    • Anonyymi

      Eiköhän sinulle riitä kun kittaat sen halkeman umpeen, ja pinnoitat katon uudelleen.
      Ei siinä alakattorakenteita tai levytyksiä tarvitse taivasta myöten uusia!

      • Anonyymi

        Kiitos, millä se pinnoitetaan ? Onko kallista? Pinta-ala n. 40 m2....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos, millä se pinnoitetaan ? Onko kallista? Pinta-ala n. 40 m2....

        Osakas saa pinnoittaa kattonsa ihan millä haluaa, vaikka punamultamaalilla.


      • Anonyymi

        Kittaaminen ei auta mitään vaan halkeamat tulevat uudestaan esiin. Jokin on mennyt rakenteen pinnoituksessa pieleen. Todennäköisesti tuossa on väärin tehty levykatto ja levyjen eläminen aiheuttaa saumojen halkeilun. Ilmeisesti samojen nauhoitus on tehty väärin. Saumat pitää avata ja nauhoittaa uudelleen. Melkein helpompi on asentaa päälle ohut panelikatto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kittaaminen ei auta mitään vaan halkeamat tulevat uudestaan esiin. Jokin on mennyt rakenteen pinnoituksessa pieleen. Todennäköisesti tuossa on väärin tehty levykatto ja levyjen eläminen aiheuttaa saumojen halkeilun. Ilmeisesti samojen nauhoitus on tehty väärin. Saumat pitää avata ja nauhoittaa uudelleen. Melkein helpompi on asentaa päälle ohut panelikatto.

        On todettu jo monta vuotta sitten, että verhouksen alla oleva levytys, joka on jouduttu katossa olevan palkin kohdalla katkaisemaan, aiheuttaa halkeamat ja on ns. rakennusvirhe. Tämä on todettu edellisen isännöitsijän kanssa. Nyt uusi isännöitsijä ei hyväksy tätä, vaan väittää ongelman johtuvan puurakenteiden normaalista elämisestä ja siksi osakkaan pitää itse korjata.
        Olen samaa mieltä, että katon levytys on paras vaihtoehto.
        Kiitos vastauksestasi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osakas saa pinnoittaa kattonsa ihan millä haluaa, vaikka punamultamaalilla.

        Kiitos, mutta tämä vastaus ei nyt ollut oikein kysymyksiin.


    • Anonyymi

      Onko se alas laskettu katto alkuperäinen eli rakennuttajan tekemä?
      Osakkaan vastuulle kuuluu sisäpinnat, mutta jos se johtuu tuosta alkuperäisestä alas lasketusta katosta niin kuuluu taloyhtiölle.

      • Anonyymi

        Ei yhtiö ala kattoja auki repimään jos maali vähän halkeilee. Jokainen saa itse ruuvailla jos häiritsee.


      • Anonyymi

        Katto on alkuperäinen.
        Tiedän, että sisäkatto kuuluu osakkaalle ja sen korjauttaisin, mutta kun syy halkeamiin on aiemmin todettu johtuvan alakatteen yläpuolella olevan levytyksen painamisesta(levyt jouduttu katkaisemaan katossa olevan palkin takia) , niin sen pitäisi kuulua taloyhtiölle!
        En voi ymmärtää väitettä, että halkeamat johtuisivat ns. normaalista puurakenteiden elämisestä...?
        Valitettavasti koronan yms takia jäi katto korjaamatta ja isännöitsijä vaihtunut, eikä ymmärrä tilannetta oikein.

        Kiitos kommentistasi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei yhtiö ala kattoja auki repimään jos maali vähän halkeilee. Jokainen saa itse ruuvailla jos häiritsee.

        Monen metrin halkeamat tietyssä kohdassa, katossa olevan palkin molemmin puolin, ei ole maalin vähäistä halkeilua! Ne eivät ruuvaillen parane :)
        Kiitos mielipiteestäsi....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Monen metrin halkeamat tietyssä kohdassa, katossa olevan palkin molemmin puolin, ei ole maalin vähäistä halkeilua! Ne eivät ruuvaillen parane :)
        Kiitos mielipiteestäsi....

        Halkeamat rakenteiden saumoissa on ihan yleisiä ja yleensä vaarattomia. Korjauspäätökset tekee taloyhtiön hallitus asianosaisia kuultuaan eikä isännöijä. Hallituksen taas pitää miettiä mitä kaikki maksaa ja mihin on mahdollisuuksia. Jos vanhassa kiinteistössä kaikki osakkaiden porut laitetaan niin rahat loppuu.


    • Anonyymi

      On se kumma kun aina pyritään kaikki teettämään muiden kustannuksella!!!

      • Anonyymi

        Rakenteelinen vika ja rakenteet kuuluvat taloyhtiölle.
        Ja tälle neropatille joka ihmettelee kun kaikki pyritään teetättämään muiden kustannuksella, niin taloyhtiössä on olemassa ohjeistus siitä , koskee kaikkia taloyhtiötä, mikä kuuluu osakkaalle itselleen ja mikä taloyhtiölle.
        Kerrostalo ei ole sama kuin itse rakennettu omakotitalo tai kesämökki, mihin voisi tuollainen kommentti paremminkin sopia ja liittyä.
        Jos itse rakennat talon alusta asti niin toki vastaat itse kaikesta. Tai jos teetätät, tekijä vastaa virheistään.
        Kerrostalo on rakennuttajan rakentama ja taloyhtiön hallinnassa oleva jolloin vastuualueet ovat erilaiset kuin itse rakennetussa omakotitalossa. Joten voit rauhassa purkaa ja rempata vesikattoa myöden oman talosi, mutta osakeytiö on täysin eri asia.
        Ilmeisesti et tunne koko as.oy.järjestelmää ja lauot päästäsi ihan mitä tahansa vain laukaisun tuottaman nautinnon vuoksi. Koeta laukaista jotain muuta itsessäsi tuon nälvimisen sijaan niin ehkä rauhoitut. Pari vetoa edes takaisin rauhoittaa kummasti kiukkuisenkin äijän.


      • Anonyymi

        Rakenteelinen vika ja rakenteet kuuluvat taloyhtiölle.
        Ja tälle neropatille joka ihmettelee kun kaikki pyritään teetättämään muiden kustannuksella, niin taloyhtiössä on olemassa ohjeistus siitä , koskee kaikkia taloyhtiötä, mikä kuuluu osakkaalle itselleen ja mikä taloyhtiölle.
        Kerrostalo ei ole sama kuin itse rakennettu omakotitalo tai kesämökki, mihin voisi tuollainen kommentti paremminkin sopia ja liittyä.
        Jos itse rakennat talon alusta asti niin toki vastaat itse kaikesta. Tai jos teetätät, tekijä vastaa virheistään.
        Kerrostalo on rakennuttajan rakentama ja taloyhtiön hallinnassa oleva jolloin vastuualueet ovat erilaiset kuin itse rakennetussa omakotitalossa. Joten voit rauhassa purkaa ja rempata vesikattoa myöden oman talosi, mutta osakeytiö on täysin eri asia.
        Ilmeisesti et tunne koko as.oy.järjestelmää ja lauot päästäsi ihan mitä tahansa vain laukaisun tuottaman nautinnon vuoksi. Koeta laukaista jotain muuta itsessäsi tuon nälvimisen sijaan niin ehkä rauhoitut. Pari vetoa edes takaisin rauhoittaa kummasti kiukkuisenkin äijän.


      • Anonyymi

        Rakenteelinen vika ja rakenteet kuuluvat taloyhtiölle.
        Ja tälle neropatille joka ihmettelee kun kaikki pyritään teetättämään muiden kustannuksella, niin taloyhtiössä on olemassa ohjeistus siitä , koskee kaikkia taloyhtiötä, mikä kuuluu osakkaalle itselleen ja mikä taloyhtiölle.
        Kerrostalo ei ole sama kuin itse rakennettu omakotitalo tai kesämökki, mihin voisi tuollainen kommentti paremminkin sopia ja liittyä.
        Jos itse rakennat talon alusta asti niin toki vastaat itse kaikesta. Tai jos teetätät, tekijä vastaa virheistään.
        Kerrostalo on rakennuttajan rakentama ja taloyhtiön hallinnassa oleva jolloin vastuualueet ovat erilaiset kuin itse rakennetussa omakotitalossa. Joten voit rauhassa purkaa ja rempata vesikattoa myöden oman talosi, mutta osakeytiö on täysin eri asia.
        Ilmeisesti et tunne koko as.oy.järjestelmää.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3633
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      165
      2242
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      212
      1959
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      139
      1834
    5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      396
      1268
    6. Rajalakia menee läpi ja sekosi vastustajajia

      Korpeaa hheh heh.
      Perussuomalaiset
      80
      1195
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1135
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      134
      1071
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      55
      1010
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      960
    Aihe