Pörssisähkön mittaus

Anonyymi-ap

Kun sähkön hinta vaihtelee tunneittain niin missä se mitataan joka tunti erikseen ja sitten ynnätään? Ellei kotimittarissa ole erillistä kelloa niin laskuun tulee vain kuukauden keskihinta? Meillä muutettiin varaava yö/päiväsähkö pörssiksi, Kontaktorit taululla hoitivat vaihdon klo 7,00 ja 22.00. Mutta entä nyt, onko ollut turhaa laittaa pesukone päälle esim. miinus merkkisen sähkön aikana kun lasku tuleekin keskihinnan mukaan? Onko tietoa?

23

674

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Etäluettevat mittarit lähettää kerran päivässä tuntikeskiarvot sähköyhtiölle. Eli mitataan kellon mukaisesti kulutus. Muistankohan väärin, että olisi muuttumassa 15min tarkkuudelle mittaukset lähitulevaisuudessa.
      Yösähköohjaus tapahtuu nykyään myös mittarin kellon mukaisesti. Toiset yhtiöt antavat jo mahdollisuuden vaihtaa ohjauksen kellonaikoja mieleisiksi. Esim jos aurinkopaneelit, niin kesällä kannattaa siirtyä yösähköstä päiväsähköön.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä näkyy jo 15 minuutin tarkkuudella kun katsoo fingridin hub sivulta
        https://www.fingrid.fi/sahkomarkkinat/datahub/kirjautuminen-datahubin-asiakasportaaliin/

        https://www.fingridlehti.fi/suomessa-siirrytaan-15-minuutin-taseselvitykseen/
        03.11.2022
        ETUSIVU » SÄHKÖMARKKINAT » SUOMESSA SIIRRYTÄÄN 15 MINUUTIN TASESELVITYKSEEN
        Siirtyminen 15 minuutin kaupankäynti- ja taseselvitysjaksoon tapahtuu vaiheittain ensi vuoden toukokuusta alkaen. Euroopassa sähkön vuorokausimarkkinoilla siirrytään vartin kaupankäyntijaksoon vuonna 2025. Vaiheittainen siirtymä antaa aikaa valmistautua ja kerätä dataa ennusteita varten.


      • Anonyymi

        Ei ole olemassa mitään "päiväsähköä". On yösähkö (tarkoittaa että yöllä on eri hinta kuin päivällä) tai yleissähkö jossa hinta on aina sama.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole olemassa mitään "päiväsähköä". On yösähkö (tarkoittaa että yöllä on eri hinta kuin päivällä) tai yleissähkö jossa hinta on aina sama.

        En puhunutkaan tariffeista vaan ohkauksesta. Ohjauksen pystyy esim Carunalla kääntämään ihan mihin kellon aikaan haluaa. Yösähkö alkaa olemaan aikansa elänyttä ja ARVAUKSENI on, että moinen jää hyvinkin pian historiaan ja ko. ohjaus tullaan vapauttamaan hyvin monipuolisesti asiakkeille. Esim siten että automaattisesti valitsee sopivimmat 8h päivästä. Tällaisesta kuormanhallinnasta olisi sähköyhtiöillekkin suurin hyöty.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Pauke84 kirjoitti:

        En puhunutkaan tariffeista vaan ohkauksesta. Ohjauksen pystyy esim Carunalla kääntämään ihan mihin kellon aikaan haluaa. Yösähkö alkaa olemaan aikansa elänyttä ja ARVAUKSENI on, että moinen jää hyvinkin pian historiaan ja ko. ohjaus tullaan vapauttamaan hyvin monipuolisesti asiakkeille. Esim siten että automaattisesti valitsee sopivimmat 8h päivästä. Tällaisesta kuormanhallinnasta olisi sähköyhtiöillekkin suurin hyöty.

        Kirjoitit yösähkön ohjauksesta. Yösähkötariffi on tariffi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole olemassa mitään "päiväsähköä". On yösähkö (tarkoittaa että yöllä on eri hinta kuin päivällä) tai yleissähkö jossa hinta on aina sama.

        Ei ole olemassa mitään yösähköä vaan yö/päiväsähkö, jolloin useasti päivälläkin eri hinta kuin yleissähkössä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole olemassa mitään yösähköä vaan yö/päiväsähkö, jolloin useasti päivälläkin eri hinta kuin yleissähkössä.

        Jos yösähköä käyttää päivällä niin tuleeko pallo jalkaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näyttääkö ne myös sen, paljonko sähkö maksaa tunnin kuluttua tai huomenna

        Tuolla ei ole hintatietoja. Sieltä löytyy kulutustiedot sekä tietoja sopimuksista ilman hintatietoja.



      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näyttääkö ne myös sen, paljonko sähkö maksaa tunnin kuluttua tai huomenna

        Sähkön myyntiyhtiön sivuilta näkee paljonko sähkö maksaa sinä ja seuraavana päivänä. Seuraavan päivän hinta näkyy kello 14 jälkeen.


      • Anonyymi
        Pauke84 kirjoitti:

        En puhunutkaan tariffeista vaan ohkauksesta. Ohjauksen pystyy esim Carunalla kääntämään ihan mihin kellon aikaan haluaa. Yösähkö alkaa olemaan aikansa elänyttä ja ARVAUKSENI on, että moinen jää hyvinkin pian historiaan ja ko. ohjaus tullaan vapauttamaan hyvin monipuolisesti asiakkeille. Esim siten että automaattisesti valitsee sopivimmat 8h päivästä. Tällaisesta kuormanhallinnasta olisi sähköyhtiöillekkin suurin hyöty.

        Jokainen on saanut jo tähänkin asti hoitaa ohjaukset mitenkä haluaa. Kuormanohjaus verkkoyhtiöllä on ollut vaan lisäpalvelu jota halutessaan on voinut käyttää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen on saanut jo tähänkin asti hoitaa ohjaukset mitenkä haluaa. Kuormanohjaus verkkoyhtiöllä on ollut vaan lisäpalvelu jota halutessaan on voinut käyttää

        No shit Sherlock 🫨


      • Anonyymi

      • Anonyymi

        😍😋😍😋😍😋😍😋😍

        🍒 ­­N­­­y­­m­f­o­m­­a­­a­­n­i -> https://ye.pe/finngirl21#17953205b

        🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞


    • Anonyymi

      Sähkön myyntifirma laskee hinnat ja laskuttaa sen mukaan. Pörssisähkön hinta määräytyy tunnin tarkkuudella, mitään keskiarvoja ei käytetä. Ensi vuonna jakso pienenee tunnista 15 minuuttiin. Energian hinta on vain osa sähkölaskusta. Minulla omakotitalossa (suora sähkölämmitys) sähkön siirto+verot maksaa talvella toistakymmentä senttiä/kWh ja kesällä liki 20 senttiä/kWh. Siis kesällä sähkö maksaa aina vähintään n. 20 senttiä/kWh.

      • Anonyymi

        Aivan turhaa ja tarpeetonta tietoa on se, paljonko on joskus viime tunnin aikana sähköä käyttänyt. Kyllä sen näkee sähkölaskustakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan turhaa ja tarpeetonta tietoa on se, paljonko on joskus viime tunnin aikana sähköä käyttänyt. Kyllä sen näkee sähkölaskustakin.

        Sitä ei todellakaan näe sähkölaskusta, katsopa laskua tarkemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitä ei todellakaan näe sähkölaskusta, katsopa laskua tarkemmin.

        Kyllä sen todellakin näkee sähkölaskusta. Siellä se on ynnättynä viivan alla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sen todellakin näkee sähkölaskusta. Siellä se on ynnättynä viivan alla.

        Vai että viime tunnin aikana käytetty sähkö näkyy laskussa! Siinä näkyy koko laskutuksen ajan kokonaiskulutus. Viime tunti sisältyy summaan mutta sen määrä ei näy erikseen.
        Et kai ole oikeasti noin pöljä?


    • Anonyymi

      Mittarista luetaan tunti tai varttitase dataa ulos. Varttiase luetaan usemmaan kerran päivässä ja tuntisarjaa yleensä kerran vrk. Tariffinvaihto on etäluettavien mittareiden aikana on tullut suoraan verkkoyhtiön järjestelmistä. Kuormanohjaus ohjaa kontaktoreita päälle 22-00 ja pois 07.00. Carunan alueella voi itse säätää kuormanohjausaikoja ja voit myöa itse asennuttaa sähköurakointi firmalla kellokytkimet tai wifi releet ohjaamaan kontaktoreita

    • Anonyymi

      Nykyään käytössä on älymittarit, jotka n. vuorokauden viipeellä raportoivat tunnittaisen kulutuksen sähköyhtiölle. Kulutusta sitten voi seurata nettiselaimella tai applikaatiolla.

      Laskuun toki tulee vain oma kuukausittainen käytöllä painotettu keskihinta. Olisi mahdotonta laittaa laskuun jokaista yli 700 hintaa.

      Hinnan seuraamiseen ennalta on omat applikaationsa. Seuraavan päivän hinnat julkaistaan kello 16.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      2058
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      245
      1836
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      59
      1423
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      113
      1281
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1238
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      104
      1095
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      950
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      907
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      847
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      821
    Aihe