Kuntakokeilun työntekijä kysyi opiskelenko jotain. Sanoin että opiskelen avoimessa yliopistossa yhtä kurssia joka on 5 opintopistettä. Asiaa on käsitelty nyt lähes kuukausi ja tämän käsittelyn vuoksi kela on keskeyttänyt työttömyystuen maksun ainakin väliaikaisesti.
Ilmeisesti opiskelut pitää ilmoittaa ja jos on päätoimista niin ei ole oikeus saada työttömyysetuutta. Tämähän ei ole päätoimista. Vain yksi kurssi. Haittaa koitunut tästä ilmoittamisesta.
Keskeytetty työttömyysetu avoimen yliopiston kurssin vuoksi
14
425
Vastaukset
- Anonyymi
Jep, vaikeeta on niillä. Jouduin itse lopettamaan avoimen ammattikorkean kurssit, koska minua uhkailtiin, että niiden vuoksi katsovat että olen päätoiminen opiskelija. En siis ollut edes opiskellut niitä, olin unohtanut mutta muistin siinä vaiheessa, kun ilmoittauduin työttömäksi.
- Anonyymi
Mitä kautta tieto avoimen opiskeluista oli mennyt TE-palveluihin?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä kautta tieto avoimen opiskeluista oli mennyt TE-palveluihin?
Kerroin itse asiasta. Ne jäivät oheiskursseina yhdestä työkkärin koulutuksesta päälle.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerroin itse asiasta. Ne jäivät oheiskursseina yhdestä työkkärin koulutuksesta päälle.
Laajennetaan hieman, kertauksen vuoksi:
1) Jos saat toimeentulotukea, älä kerro että sait käteistä lahjaksi.
2) Jos saat toimeentulotukea, älä ota lahjarahoja pankkitilillesi. Tai esim. perintömaljakon myynnistä saatuja rahoja, vaan ota rahat käteisenä.
3) Jos teet vapaaehtoistyötä, älä kerro siitä TE-palveluille.
4) Älä kerro TE-palveluille myöskään harrastuksistasi (ml. sivutoimiset opiskelut esim. avoimessa, Kansanopistossa tai nettikurssit yms.).
5) Älä kerro pimeistä töistä verottajalle.
6) Älä kerro ylipäätään millekään viranomaisille asioista, joista aiheutuu sinulle ongelmia. Jos viranomaiset eivät saa tietoa omista rekistereistään, pidä omat henkilökohtaiset asiat ominasi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Laajennetaan hieman, kertauksen vuoksi:
1) Jos saat toimeentulotukea, älä kerro että sait käteistä lahjaksi.
2) Jos saat toimeentulotukea, älä ota lahjarahoja pankkitilillesi. Tai esim. perintömaljakon myynnistä saatuja rahoja, vaan ota rahat käteisenä.
3) Jos teet vapaaehtoistyötä, älä kerro siitä TE-palveluille.
4) Älä kerro TE-palveluille myöskään harrastuksistasi (ml. sivutoimiset opiskelut esim. avoimessa, Kansanopistossa tai nettikurssit yms.).
5) Älä kerro pimeistä töistä verottajalle.
6) Älä kerro ylipäätään millekään viranomaisille asioista, joista aiheutuu sinulle ongelmia. Jos viranomaiset eivät saa tietoa omista rekistereistään, pidä omat henkilökohtaiset asiat ominasi."4) Älä kerro TE-palveluille myöskään harrastuksistasi (ml. sivutoimiset opiskelut esim. avoimessa, Kansanopistossa tai nettikurssit yms.)."
En ota riskiä siitä että joudun joskus maksamaan työttömyyskorvaukset takaisin.
Koskee myös kohtaa 3.
Kohtaan 6 voisin sanoa, ettei viranomaisille tarvitse kertoa asioita jotka eivät heille kuulu. Varsinkin jos itse tietää mitkä asiat heille kuuluvat ja mitkä eivät. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"4) Älä kerro TE-palveluille myöskään harrastuksistasi (ml. sivutoimiset opiskelut esim. avoimessa, Kansanopistossa tai nettikurssit yms.)."
En ota riskiä siitä että joudun joskus maksamaan työttömyyskorvaukset takaisin.
Koskee myös kohtaa 3.
Kohtaan 6 voisin sanoa, ettei viranomaisille tarvitse kertoa asioita jotka eivät heille kuulu. Varsinkin jos itse tietää mitkä asiat heille kuuluvat ja mitkä eivät.Kaikista avoimessa yliopistossa suoritetuista opintomerkinnöistä menee tieto yliopistoilta opetushallituksen Oma Opintopolku -palveluun, mutta tieto opetushallituksesta ei mene TE-palveluihin.
Rekisteriselosteessa kerrotaan minne tietoja luovutetaan. Sen vuoksi TE-palvelut kysyvät koulutustiedot työttömäksi ilmoittautuessa, koska eivät saa niitä automaattisesti toisesta viranomaisrekisteristä.
- Anonyymi
sitten ihmetellään kun työtömänä masentuu työtön,
- Anonyymi
Miksi työttömät toimivat omien etujensa vastaisesti?
Onko taustalla joku moraalinen ylemmyydentunne, että rehtinä kansalaisena tunnustetaan viranomaisille kaikki mitä he sattuvat kysymään?
Kuulostaa hyvin samalta kuin valepoliiseille pankkitunnuksensa kertoneet.
A.W. Yrjänän sanoin: "Minua on turha syyttää mistään! Minä olen aina ollut hyvien puolella!" - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi työttömät toimivat omien etujensa vastaisesti?
Onko taustalla joku moraalinen ylemmyydentunne, että rehtinä kansalaisena tunnustetaan viranomaisille kaikki mitä he sattuvat kysymään?
Kuulostaa hyvin samalta kuin valepoliiseille pankkitunnuksensa kertoneet.
A.W. Yrjänän sanoin: "Minua on turha syyttää mistään! Minä olen aina ollut hyvien puolella!"Luulin että opiskelujen maininnasta voisi saada jotain hyötyä. Voisi vaikka joutua hakemaan vähemmän töitä. Vastasin vain nyt kun hän kysyi. Päätöstä koko työttömyystuen keskeyttämisestä ei ole vielä tehty. Te toimiston käsittelyn aikana sitä ei vain makseta ilmeisesti.
Jos tästä rangaistaan minua keskeyttämällä koko tuki niin on kyllä aika erikoinen juttu. Siis jos työttömänä haluaa vähän opiskella, vain 5 opintopisteen kurssin ja sen vuoksi tukea ei enää saisi. Mitä sillä on väliä jos hakee niihin neljään työpaikkaan kerran kuukaudessa? Miksei siinä samalla voisi jotain opiskellakin kun on kerran enemmän aikaakin kuin jos kävisi töissä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luulin että opiskelujen maininnasta voisi saada jotain hyötyä. Voisi vaikka joutua hakemaan vähemmän töitä. Vastasin vain nyt kun hän kysyi. Päätöstä koko työttömyystuen keskeyttämisestä ei ole vielä tehty. Te toimiston käsittelyn aikana sitä ei vain makseta ilmeisesti.
Jos tästä rangaistaan minua keskeyttämällä koko tuki niin on kyllä aika erikoinen juttu. Siis jos työttömänä haluaa vähän opiskella, vain 5 opintopisteen kurssin ja sen vuoksi tukea ei enää saisi. Mitä sillä on väliä jos hakee niihin neljään työpaikkaan kerran kuukaudessa? Miksei siinä samalla voisi jotain opiskellakin kun on kerran enemmän aikaakin kuin jos kävisi töissä.Neljä avointa hakemusta kuussa on helppo hoitaa.
Jos opiskeluun käyttää ns. liikaa aikaa, niin ei voi täysipäiväisesti hakea töitä tai olla työmarkkinoiden käytettävissä. Sillä perustelevat, vaikka voisi ottaa vastaan välittömästi kokopäivätyön, jos moisen jostain sattuisi saamaan.
Ei siis ole kyse siitä, onko siinä järkeä. Eli sohvalla voi makoilla huoletta aamusta iltaan ja tuet juoksee, mutta opiskelu ja siitä ilmoittaminen aiheuttaa selvitysrumban. TE-toimisto voi siinä tapauksessa selvitellä asiaa viikkotolkulla, vaikka työttömän tulee antaa TE-toimistolle vaaditut selvitykset muutamassa päivässä.
Ja jos saavat työttömän pois työmarkkinatuelta opintotuelle (jota ei avoimen opiskelijat edes saa), niin on yksi työtön työnhakija vähemmän.
Opiskelu avoimessa on hyvä hoitaa työn ohessa, jonka jälkeen opintovapaalle (sekin tosin poistuu). Tai opinnoista pitää kertoa etukäteen TE-toimiston virkailijalle, jos siis haluaa opinnoistaan kertoa. Ansilla kun opiskelee, niin saa pari hunttia kuussa lisäapustusta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luulin että opiskelujen maininnasta voisi saada jotain hyötyä. Voisi vaikka joutua hakemaan vähemmän töitä. Vastasin vain nyt kun hän kysyi. Päätöstä koko työttömyystuen keskeyttämisestä ei ole vielä tehty. Te toimiston käsittelyn aikana sitä ei vain makseta ilmeisesti.
Jos tästä rangaistaan minua keskeyttämällä koko tuki niin on kyllä aika erikoinen juttu. Siis jos työttömänä haluaa vähän opiskella, vain 5 opintopisteen kurssin ja sen vuoksi tukea ei enää saisi. Mitä sillä on väliä jos hakee niihin neljään työpaikkaan kerran kuukaudessa? Miksei siinä samalla voisi jotain opiskellakin kun on kerran enemmän aikaakin kuin jos kävisi töissä.No ei tuosta kovin pitkää kokopäiväistä opiskelua millään saa ja jos kestänyt suoritus yli 2 kuukautta niin eikös se katsota osa-aikaiseksi opiskeluksi? Mutta en ole kylläkään asiantuntija.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No ei tuosta kovin pitkää kokopäiväistä opiskelua millään saa ja jos kestänyt suoritus yli 2 kuukautta niin eikös se katsota osa-aikaiseksi opiskeluksi? Mutta en ole kylläkään asiantuntija.
Sepä se, kun koko opintopisteraja-määritelmä on niin epäselvä ja monitulkintainen.
Jos kaksi 5 op:n kurssia kestää kolme kuukautta ja molempien tentit on samana päivänä, niin molempien kurssien opintorekisterimetkinnät ilmoitetaan samalle päivälle/kuukaudelle. Sinäpä taas selvittelyä. Tai jos yhdestä kurssista kilahtaa kuusi noppaa.
Jos kyseessä on kirjatentti, niin onko se enää iltaopiskelua, eli mihin kellonaikaan tenttikirjoja voi/saa/pitää lukea? Ja miten sitä voi valvoa?
Toivottavasti ei-tutkintoon johtavia opintoja saa vielä jonain päivänä suorittaa työttömänä ollessaan niin paljon kuin huvittaa. Jengi kuitenkin rahoittaa opinnot omasta pussistaan, eivätkä ne ole halpoja.
Avoimen väylän kautta tutkinto-opiskelijaksi olisi parempi ratkaisu kuin sohvan pohjalle maatuminen.
- Anonyymi
"Ilmeisesti opiskelut pitää ilmoittaa ja jos on päätoimista niin ei ole oikeus saada työttömyysetuutta. Tämähän ei ole päätoimista. Vain yksi kurssi. Haittaa koitunut tästä ilmoittamisesta."
Vain päätoimisista opinnoista menee ilmotus Kelaan, mutta sivutoimisista opinnoista ei.
Pidä siis suusi kiinni äläkä pissi omiin muroihisi.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2006148Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442857- 442317
- 932079
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382021Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2311427- 771402
Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa3031387Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131326Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j61256