Voinko lopettaa vaatteiden ostamisen lapsipuolille

Anonyymi-ap

Olen jo miettinyt pitkään mitä tehdä lapsipuolten vaatteiden suhteen. Tällä hetkellä heitän rahaa roskiin kun ostan vaatteita joita ei käytetä. Kerran sovimme, että he valitsevat kaupasta omat vaatteensa niin tulee mieluisia. Se ei ole toiminut yhtään. Kun kauppaan menee niin he saattavat pari minuuttia katsella vaatteita tai sitten he eivät katso niitä ollenkaan. Kerrankin olimme etsimässä lapsipuolille vaatteita niin he vain kiersivät vaateosaston laidalla eivätkä menneet katsomaan mitään. Minun sitten täytyi mennä ensimmäisenä vaateosastolle niin silloin he seurasivat perässä. Siellä he sitten seisoivat tumput suorina vain päätä pyöritellen. Minun sitten täytyi kysyä, että mitä vaatteita he tarvivat ja itse etsiä ne vaatteet ja kysellä heiltä, että kelpaavatko ne. Viime kerralla toiselle löytyi kalliit housut mutta niitäkään ei ole vielä edes käytetty. Pitääkö minun vain olla ostamatta vaatteita ja antaa heidän joskus huomata ettei heillä ole mitään päällepantavaa? Tajuaisivatko he sitten itse sanoa mitä tarvitsevat ja kertoa mitä tulee käytettyä?

Jk. En kaipaa mitään sellaisia vastauksia missä lukee sutturoista, perheenrikkojista ja puolikkaista lapsista yms.

23

648

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mielestäni voisit kysyä heiltä miksei ostettu vaatteet kelpaa , vaikea tietää todella mitä siinä vois tehdä. Voi olla etteivät ole vaatteista edes kiinnostuneita. Minun vanhin lapsi oli sellaiseen että piti samoja vaatteita aina, ja kun sanoin että vaihtaisi niin sanoi että kun tykkää niistä vaatteista niin pitää niitä siksi.
      Mutta aikuiseksi tultuaan kyllä pukeutuu kunnolla.
      Et sanonut miten vanhoja he ovat, ja ovatko poikia vai tyttöjä . Usein pojat ovat vähemmän kiinnostuneita vaatteista se kun tytöt .
      Mutta voithan pitää pientä taukoa ostamisessa , miksi ostaa jos ei niitä pidetä,
      Tulevat vaan niin nopeasti pieniksikin kun lapset kasvaa..

      • Anonyymi

        AP

        Käymme aina välillä läpi vaatteita ja käsken heitä karsimaan kaikki sellaiset vaatteet pois joita ei käytetä. He eivät kuitenkaan karsi niitä mutteivät myöskään käytä niitä. Melkein aina kun kysyn, että käyttävätkö he kyseisiä vaatteita niin vastaus on kyllä mutta siltikään niitä ei käytetä. 14-vuotiaalla tytärpuolella on jo oma vaatemaku mutta 12-vuotias poikapuoli kulkee melkein missä vain vaatteissa. Kunhan housut ovat colleget tai paita ei ole kauluspaita. Minua ja puolisoani kuitenkin inhottaa kun poikapuoli ei käytä parempia housuja, colleget ovat mielestämme räävittömiä käytettäviksi ihmisten ilmoilla ilman mitään oikeaa käyttötarkoitusta. Tytärpuolella olen aina yrittänyt kysyä millaisia vaatteita hän haluaa mutta hänkin silti sanoo, että aivan sama ja että ostamani vaatteet ovat olleet ihan hyviä. Joskus saattaa olla, että he ovat täällä useita päiviä tai jopa viikkoja mutteivät vaihda kertaakaan vaatteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        AP

        Käymme aina välillä läpi vaatteita ja käsken heitä karsimaan kaikki sellaiset vaatteet pois joita ei käytetä. He eivät kuitenkaan karsi niitä mutteivät myöskään käytä niitä. Melkein aina kun kysyn, että käyttävätkö he kyseisiä vaatteita niin vastaus on kyllä mutta siltikään niitä ei käytetä. 14-vuotiaalla tytärpuolella on jo oma vaatemaku mutta 12-vuotias poikapuoli kulkee melkein missä vain vaatteissa. Kunhan housut ovat colleget tai paita ei ole kauluspaita. Minua ja puolisoani kuitenkin inhottaa kun poikapuoli ei käytä parempia housuja, colleget ovat mielestämme räävittömiä käytettäviksi ihmisten ilmoilla ilman mitään oikeaa käyttötarkoitusta. Tytärpuolella olen aina yrittänyt kysyä millaisia vaatteita hän haluaa mutta hänkin silti sanoo, että aivan sama ja että ostamani vaatteet ovat olleet ihan hyviä. Joskus saattaa olla, että he ovat täällä useita päiviä tai jopa viikkoja mutteivät vaihda kertaakaan vaatteita.

        Niillä on niitä tyylejä lapsillakin, jokaisellamoma persoonallisuus kehittymässä,.
        Joten älä ajattele sitä asiaa, vaan anna olla kuten ovat.
        Samalla voi pojalle kertoa että golleget ovat vapaa ajan asu ainoastaan eikä niillä mennä ihmisten ilmoilla . Mutta kuten tavallista tulevat muuttumaan kasvaessaan , niillä on niitä kausia eri ikäisinä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niillä on niitä tyylejä lapsillakin, jokaisellamoma persoonallisuus kehittymässä,.
        Joten älä ajattele sitä asiaa, vaan anna olla kuten ovat.
        Samalla voi pojalle kertoa että golleget ovat vapaa ajan asu ainoastaan eikä niillä mennä ihmisten ilmoilla . Mutta kuten tavallista tulevat muuttumaan kasvaessaan , niillä on niitä kausia eri ikäisinä

        AP

        Ennen meillä oli niin, että collegeja käytettiin vain sisällä ja farkkuja tai joitain muita hienompia housuja kun lähdettiin käymään ulkona. Nykyään poikapuoli ei kuitenkaan suostu käyttämään mitään muita housuja kuin niitä collegeja. Yhteen vaiheeseen ajattelin, että en sitten osta ollenkaan collegeja niin hänen pitää käyttää parempia housuja. Tulos oli sitten juurikin se, että poikapuoli käytti niitä yksiä ja samoja collegeja ties kuinka monta päivää putkeen. Silloin ne olivat vielä räävittömämmät kun olivat likaisetkin. Ostin sitten kompromissinä vähän paremman näköiset colleget verrattuna tavallisiin ja hän kelpuutti ne ostettaviksi mutta silti hän ei ole käyttänyt niitä kertaakaan.
        Talveksi myös pitäisi ostaa poikapuolelle uusia hanskoja. Saa nähdä, aikooko hän edes niitä tarvita kun joskus hän jättää ne kotiin kun lähdetään vaikka ulkona on pakkasta ties kuinka paljon. Siinä tilanteessa tuskin kannattaa antaa lapsen päättää. Kalsareitakaan hän ei käytä koskaan. Viime talvenakin hänellä oli vain kerran ne jalassa. Muutenkin poikapuolen pukeutuminen ihmetyttää. Kesällä on kuuma kun on teepaita, pitkät collegehousut, sukat ja lenkkarit jalassa mutta ei suostu vaihtamaan viileämpiin vaatteisiin tai ottamaan kenkiä tai sukkia pois. Talvella sitten täristään kylmästä.


    • Anonyymi

      Siis mikä on lapsipuoli? En ole kuullutkaan, on ko sulla kaikki talopuoli, koirapuoli, autopuoli ihmispuoli, ruokapuoli, saunapuoli.... outoo.

      Kyllä minä ainakin omille lapsille vaatteita ostan, ja ruokaa ym. Jos sitä kysyt pitääkö lapsille vaatteita ostaa. Kyllä suomessa on laki että ei ilman vaatteita saa liikkua yleisillä paikoilla. Ja lapset kyll kyttää vaatteia enempi kuin kerran, jotkut vaatteet menevät parikin vuotta. Mutta jokainen tavallaan.

      Hauska sana tuo että olet puolittanut koko eämäsi asiat... miksi kummassa.

      • Anonyymi

        Minulla on talopuolikas, koska yhteisesti sen omistamme mieheni kanssa.
        Samoin mökkipuolikas, sekä kuolinpesästä siis perintötilasta vanhemmiltani siskoni kanssa puolikkaat kummallakin.


      • Anonyymi

        Lapsipuoli on se puolison lapsi hänen edellisestä liitostaan, ei sinun biologinen lapsi.


    • Anonyymi

      Viet lapset vääriin liikkeisiin. Kysy ensin mihin vaateliikkeeseen haluavat ja sieltä ne oikeat vaatteet löytyy helposti. Lapset on kuitenkin kasvatettu jo huonosti ja ovat ottaneet vanhemmista vallan ja pompottavat sinua, eli olet kusessa.

      • Anonyymi

        AP

        Olen myös sanonut ainakin tytärpuolelle, että hän voi itsekin ostaa sellaisia vaatteita joista tykkää niin minä annan sitten hänellä rahat takaisin. Vielä ei ole vaatteita tullut ja siitäkin on jo kauan aikaa kun sanoin niin.
        Asumme maaseudulla joten täällä kauppavalikoima on melko rajallinen mutta aina kun olemme käyneet jossain kaupassa jossa myydään vaatteita niin olen kyllä kysynyt että tarvivatko he jotain mutta vastaus on aina ei. Tytärpuolellakin on vain kaksi pitkähihaista paitaa ja kahdet pitkät housut. Saa nähdä kelpaako edes talvella uudet.


    • Anonyymi

      AP

      En tiedä lukeeko tätä vielä joku mutta tällä kertaa poikapuolella oli loppuun kuluneet colleget päällä joita hän oli pitänyt hajun perusteella taaskin vaikka kuinka monta päivää. Sukat hänellä oli ihme kyllä ehjät ja vielä samaa pariakin.
      En tiedä pitääkö tosiaankin lopettaa kokonaan vaatteiden osto tai ostaa vain niitä mitä varmasti käytetään. Tytärpuoli ainakin nykyään vaihtaa aluhousut mutta poikapuoli ei vaihda edes niitä. En tiedä vaihtaako nykyään mitään muutakaan. Joskus hän on vaihtanut sukat ja paidat mutta nykyään nekin ovat jääneet kaappiin.
      Inhottaa kun kaapit ovat täynnä vaatteita mitä ei käytetä.

    • Anonyymi

      AP

      Eilen poikapuoli kasteli toisen kengän ja se on vieläkin aivan märkä. Meillä ei ole tällä hetkellä hänelle talvikenkiä, koska hän ei ole käyttänyt niitä pariin vuoteen. En sitten tiedä, että pitäisikö hänet lähettää pois märällä kengällä, pieniksi jääneillä talvikengillä vai kesäkengillä. Välikausikenkiäkään hän ei ole edes kokeillut, että ovatko ne vielä sopivat.
      Sukkiakaan hän ei käyttänyt eilen saunan jälkeen vaikka meillä on kylmät lattiat. En sitten tiedä, että eikö hän nykyään halua käyttää edes täällä olevia sukkia. Ihme, kun kesällä on aina pakko olla sukat jalassa vaikka olisi 30°C lämmintä mutta talvella ei sitten käytetä.
      Tytärpuolikin tuli tänne olohousuissa eikä ole vaihtanut niitä oikeisiin housuihin. Aluksi luulin, että hän tuli yöhousut jalassa mutta ei sentään.

      • Anonyymi

        Nuo gollegehousut näkyy olevan ihan yleinen vaate koululaisilla ja nuorilla ainakin kaupungissa, tytöt sentään enemmän pukeutuu legginseihin tai pitkiin housuihin. Jos ostamasi vaatteet ei kelpaa niin laita seuraavan kerran niistä suurin osa heidän mukanaan sinne heidän toiseen kotiin, tehkööt sitten niille mitä tahtoo ja jätä uusien ostaminen jos ei ole ihan pakko ostaa. Ei kai sinun velvollisuus ole puolisosi lapsia vaatettaa. Jatkossa pyydät heitä tuomaan tarvittavat vaatteet ja kengät mukanaan ja vievät sitten mukanaan myös pois niin ei kerry turhia vaatteita teidän nurkkiin. Jospa se käytäntö sitten opettaisi että niitä vaatteita ei pelkästään kaapin täytteeksi osteta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuo gollegehousut näkyy olevan ihan yleinen vaate koululaisilla ja nuorilla ainakin kaupungissa, tytöt sentään enemmän pukeutuu legginseihin tai pitkiin housuihin. Jos ostamasi vaatteet ei kelpaa niin laita seuraavan kerran niistä suurin osa heidän mukanaan sinne heidän toiseen kotiin, tehkööt sitten niille mitä tahtoo ja jätä uusien ostaminen jos ei ole ihan pakko ostaa. Ei kai sinun velvollisuus ole puolisosi lapsia vaatettaa. Jatkossa pyydät heitä tuomaan tarvittavat vaatteet ja kengät mukanaan ja vievät sitten mukanaan myös pois niin ei kerry turhia vaatteita teidän nurkkiin. Jospa se käytäntö sitten opettaisi että niitä vaatteita ei pelkästään kaapin täytteeksi osteta.

        AP

        Onneksi tytärpuoli ei ole koskaan käyttänyt pelkkiä legginsejä, ne ovat paljon enemmän räävittömät kuin colleget jos niiden päällä ei käytä mitään.
        Alun perin se vaatteiden ostelu lähti siitä, kun tytärpuolella oli jo pari vuotta sitten pieneksi jääneet haalarit päällä. Sitten ostin hänelle oikean kokoiset toppahousut ja takin. Oli niin mukava nähdä kun tytärpuolella oli kerrankin sopivan kokoiset vaatteet päällä. Sitä en vain muista, että olivatko haalarit täältä vai muualta ja jos ne olivat täältä niin millaisia vaatteita hän muuten käytti.
        Oli myös mukava kun he käyttivät täällä vähän parempia vaatteita mitä muutoin.
        Varmaan tosiaankin pitää lopettaa se vaatteiden ostelu ellei sitten tiedä, että jotain varmasti käytetään. Nykyään kun näen myynnissä vaatteita mistä lapsipuolet voisivat pitää niin jätän kuitenkin ostamatta, koska eihän niitä välttämättä käytetä.
        Tytärpuoli on muutenkin jo sen ikäinen, että hän saattaa kohta muuttaa omilleen. Sen jälkeen käsken kyllä ottaa kaikki vaatteet mukaan mitä hän aikoo käyttää ja hävitän kaikki muut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        AP

        Onneksi tytärpuoli ei ole koskaan käyttänyt pelkkiä legginsejä, ne ovat paljon enemmän räävittömät kuin colleget jos niiden päällä ei käytä mitään.
        Alun perin se vaatteiden ostelu lähti siitä, kun tytärpuolella oli jo pari vuotta sitten pieneksi jääneet haalarit päällä. Sitten ostin hänelle oikean kokoiset toppahousut ja takin. Oli niin mukava nähdä kun tytärpuolella oli kerrankin sopivan kokoiset vaatteet päällä. Sitä en vain muista, että olivatko haalarit täältä vai muualta ja jos ne olivat täältä niin millaisia vaatteita hän muuten käytti.
        Oli myös mukava kun he käyttivät täällä vähän parempia vaatteita mitä muutoin.
        Varmaan tosiaankin pitää lopettaa se vaatteiden ostelu ellei sitten tiedä, että jotain varmasti käytetään. Nykyään kun näen myynnissä vaatteita mistä lapsipuolet voisivat pitää niin jätän kuitenkin ostamatta, koska eihän niitä välttämättä käytetä.
        Tytärpuoli on muutenkin jo sen ikäinen, että hän saattaa kohta muuttaa omilleen. Sen jälkeen käsken kyllä ottaa kaikki vaatteet mukaan mitä hän aikoo käyttää ja hävitän kaikki muut.

        Lasten isän kuuluis mennä ostamaan vaatteita mukuloille , ei sinun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lasten isän kuuluis mennä ostamaan vaatteita mukuloille , ei sinun.

        AP

        Hän ei kuitenkaan sitä tee joten minun on pitänyt ostaa. En kestänyt sitä, kun tytärpuolella oli aivan liian pienet vaatteet päällä talvipakkasella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        AP

        Hän ei kuitenkaan sitä tee joten minun on pitänyt ostaa. En kestänyt sitä, kun tytärpuolella oli aivan liian pienet vaatteet päällä talvipakkasella.

        Sano se lasten vanhemmille , että ostavat lapsilleen vaatteita, ei sun kuulu niille vaatteita ostaa.
        Taidat olla trolli, juttus viittaa siihen.


    • Anonyymi

      Ei mulla tullut tuosta muuta mieleen, kuin se, että yrität ostaa lapsipuoliasi, että tykkäisivät sinusta. Ostat, ei käytetä/ei kelpaa, ostat, ei käytetä/ei kelpaa ja taas ostat...

      • Anonyymi

        AP

        Minulla ei ole enää nykyään merkitystä sillä pitävätkö lapsipuolet minusta vai eivät. Pyrin vain siihen, että kaikki vaatteet ja tavarat olisivat kunnollisia kun tänne tullessa ne eivät aina ole.
        Yleensä lapsipuolet tulevat tänne esim. aivan liian ohuissa takeissa. Itse olen ratkaissut ongelman niin, että laitan täällä olevat ohuet takin talviteloille ja jätän jäljelle vain tarpeeksi paksut niin etteivät he varmastikaan pääse palelemaan ulkona ainakaan liian ohuiden vaatteiden takia.
        Tällä kertaa molemmilla oli kuitenkin uudet paksut takit päällä. Ihmettelen vain sitä, miten heidän yleensä annetaan kulkea pakkasella kesä/välikausitakeissa.


      • Anonyymi

        Samaa mieltä, ei tuon naisen kuulu miehensä lapsille ostaa vaatteita, jollei lapset nyt vartavasten pyydä häntä vaateostoksille , lasten vanhempien vastuulla on muksujen vaatetus.


    • Anonyymi

      Mikä on lapsipuoli? Puolikas lapsi??? Ei kellään ole puolikkaita lapsia, on vain omia, on naapureiden lapsia, tuttujen lapsia, kummilapsia, mutta puolikasta en ole koskaan tavannut? Mikä sinä olet tlle puolikkaalle lapselle, oletko puolikas ihminen, onko sulla puolikas koira, puolikas talo, puolikas auto? Miten selität että joku on sulle puolikas? Oletko sinä itsellesikin puolikas?

      hassuja on olemassa mutten näin hassusti ajattelevia ole tavannut.
      taidan mennö puolikkaalle pöydälle syömää puolikkaan perunan ja puolikkaan kyljyksen puolikkalla haaraukalla... HEHEEHOHOOOOO... Aika veitikka oot kun olet puolittanut koko elämäsi...

      • Anonyymi

        Minulla on talon puolikas, kun puolisoni kaa se yhdessä omistetaan, samoin mökki on puoliksi.
        Koira on myös meidän molempien kaa puoliksi.
        Olet idi…i saivartelija ja luulet olevas muka vitsikäs , vai mielipuoli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on talon puolikas, kun puolisoni kaa se yhdessä omistetaan, samoin mökki on puoliksi.
        Koira on myös meidän molempien kaa puoliksi.
        Olet idi…i saivartelija ja luulet olevas muka vitsikäs , vai mielipuoli.

        Samaa mieltä. Aloittelija on ymmrtänyt puolikkaiden asan erilailla. Kuvittelee ihisiä puolikkaiksi? Ei ole puolikasta ihmistä. Mitä lienee tarkoittaakin tuolla aloituksella.

        Minä olen kokonainen ja minun lapset ovat kokonaisia, mies ja koira ja akikki asiat on meillä kokonaisia, ruuat voi puolittaa... mutta järkeä käyttäen kaikkia asioita ei voi puolittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on talon puolikas, kun puolisoni kaa se yhdessä omistetaan, samoin mökki on puoliksi.
        Koira on myös meidän molempien kaa puoliksi.
        Olet idi…i saivartelija ja luulet olevas muka vitsikäs , vai mielipuoli.

        Meillä yhdessä myös lapset , ovat puoliksi minua ja puoliksi puolisoani, perimät tulee kummaltakin, eihän niitä lapsia voi yksin saada.
        Paljon on asioita puoliksi .


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9214
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      41
      2709
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      152
      2493
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2019
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1766
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1464
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      7
      1330
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe