Olen nyt kysynyt aurinkovoimalan tarjoukset neljästä paikasta. Hinnoittelu on ihan perseestä.
Ei riitä, että keskenään samankokoisten pakettien hinnat vaihtelee, mutta kun on ihan hullua tuo osien hinnoittelu.
Akkujen osalta olen nyt päätymässä - ehkä - 250 ah AGM:iin. Alin kahden akun hinta on nyt hiukan alle 800 euroa, mutta kallein kutakuinkin satasen kalliimpi. Kyseessä on kuitenkin ihan sama akku.
Sama juttu noissa paneeleissa. Täsmälleen samat arvot ja fyysiset mitatkin, mutta toinen liki 200 euroa ja toinen alle 150 euroa.
Muutamassa paikassa loppui keskustelu (puhelu) siihen, että kaveri kehui omiaan ja haukkui muiden tuotteita. Olen sen verran asioista perillä, että huomasin myyjän välillä suoltavan ihan silkkaa sontaa.
Voisikohan tuolle alalle saada jonkilaista kuria, ettei ihan kaikenmaailman huijarit pääsisi ronkkimaan. Siitä ronkkimisesta kun kärsii sitten koko ala.
Aurinkopaneelijärjestelmien hinnoittelu vailla tolkkua
7
385
Vastaukset
- Anonyymi
Olisi mukava kuulla täällä minkälaisen voimalaitoksen saat käytännössä aikaiseksi. Edestä omalla esimerkillä...
- Anonyymi
Ostakkee aurinkopaneleita. Fortumin sähkö maksaa nyt 0,02 c/kWh. Kannattaa ostaa aurinkokennoja koko tontti täyteen.
- Anonyymi
Nyt on halpaa kun tuulee ja on kesä, mutta paneelit kannattaa varmasti ostaa, koska olemme sitoutuneet päästökauppaan, jonka seurauksena sähkön hinta tulee varmasti nousemaan ja paljon.
- Anonyymi
4x300 watin paneelit, 4x 250 Ah AGM akut ja 600w invertteri + asennus, tarvikkeineen. 3300 euroa. Laskennallinen vuotuinen ylläpito/akkujen uusimiskustannus n. 150 euroa.
Akkujen elinkaari 5-8 vuotta, paneelien elinkaari yli 30 v. Muiden osien elinkaari keskimäärin 30 v.
Verkkoon liittyminen, asennukset ym. n. 13000 euroa. Vuotuinen kulutus, siirtomaksut ym. vähintään 200 euroa. Verkkoliittymän kuoletus 50 vuotta.
Aurinkosähkön ylläpidon/akkujen uusimisen kustannus 20 vuotta n. 3000-3500 euroa.
Verkkosähkön kustannus 20 vuoden ajalta (kun kuoletus on 50 v.), - yli 9000 euroa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
4x300 watin paneelit, 4x 250 Ah AGM akut ja 600w invertteri asennus, tarvikkeineen. 3300 euroa. Laskennallinen vuotuinen ylläpito/akkujen uusimiskustannus n. 150 euroa.
Akkujen elinkaari 5-8 vuotta, paneelien elinkaari yli 30 v. Muiden osien elinkaari keskimäärin 30 v.
Verkkoon liittyminen, asennukset ym. n. 13000 euroa. Vuotuinen kulutus, siirtomaksut ym. vähintään 200 euroa. Verkkoliittymän kuoletus 50 vuotta.
Aurinkosähkön ylläpidon/akkujen uusimisen kustannus 20 vuotta n. 3000-3500 euroa.
Verkkosähkön kustannus 20 vuoden ajalta (kun kuoletus on 50 v.), - yli 9000 euroa.Eipä viitti leikkiä noitten panelien ja akkujen kanssa. Verkkovirta on aina verkkovirtaa ja toimii vakaasti talvellakin. Jos ei ole vara maksaa sitä liittymismaksua, niin kannattaako hankkia loma-asuntoakaan?
Joku 20-30t mökki ei ole mökki, eikä mikään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eipä viitti leikkiä noitten panelien ja akkujen kanssa. Verkkovirta on aina verkkovirtaa ja toimii vakaasti talvellakin. Jos ei ole vara maksaa sitä liittymismaksua, niin kannattaako hankkia loma-asuntoakaan?
Joku 20-30t mökki ei ole mökki, eikä mikään.Oletko elitistinen pyrkyri vai muuten vain mulkku?
Mökillä 12V järjestelmä toimii kun mitoittaa oikein jos edes sitä tarvii. 230V vaihtovirtajärjestelmä on aina kolmansista osapuolista kiinni ellei ole invertterin kautta tuotettu, l. jos kantaverkko kaatuu ei ole mitään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas syytöntä illlllkkaa rangaistiin
Niin se vain paha saa palkkansa ja rääsyämiselle ja räkimiselle laskettiin hinta. Ottaisi nyt tuo onneton lusikan kauni821289Vähemmän metsien hakkuita, enemmän sähköautoja
Siinä ilmastopaneelin neuvot tiivistettynä kuinka Suomi saavuttaa ilmastotavoitteensa. https://yle.fi/a/74-20155596 "S2021078Kadun transhoitoja - Suomalainen dokkari kertoo yhden ihmisen tarinan: "Miks oon ikinä..."
Mielenkiintoinen dokkari tv:ssä. Sametti poistatti rintansa, kohtunsa ja munasarjansa ja eli vuosia miehenä. Pitkään pä611050Sun ajatttelu tuo vaan julmuutta mut kukaan muu nainen ei voi korvaa sua
Mut sun ajattelu saa mut itsetuhoseks ja uhmaan lakiakin😭😭💀 Se väärinymmärryksen määrä on käsittämätöntä. Helpottais12999Asunnottomuus lisääntyy
Petteri Orpon hallituksen leikkaukset ihmisoikeusjärjestö Amnestyn syynissä. Jokaisella on oikeus omaan kotiin. Jopa työ161978Sulle on tullut
Viesti mesessä, tietääkseni. Olis ihan kiva saada vastauskin sulta, kaunis nainen😊 Mieheltä103953Minä pyydän,
jos yhtään minua haluat, näytä se jotenkin. Kosketa tai sano jotain joka rikkoo rajoja. Ota vaikka olematon roska hiuksi68866Olen rakastunut sinuun mies edelleen
Meidän yhteys on jossain ihan muualla kuin netissä, muistetaan se. Kaunista päivää sinulle 😍119791- 77725
Ihmeelliseltä pikkunaiselta....
Jatkakaa vaikka tässä jos on jotain mitä joku haluaa että mä näen... En jaksa, eikä mua kiinnosta sitä jätti ketjua t121724