Mikä tuossa asiassa on joillekin niin vaikeaa ymmärtää? Risteyksessä pyöräilijöiden ylityskohdassa ei tarvitse olla pyörätien jatketta, tai ylipäätään edes mitään tiemaalausta. Vaikka pyöräilijä ajaisi siinä suojatiellä, niin kääntyvä autoilija väistää silti.
Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa. Noin sanoo tieliikennelaki. Minkäänlaista tiemaalausta ei tarvitse pyöräilijöillä olla, tai tiemaalaus saa olla minkälainen tahansa. Ajoradalla ajava autoilija väistää kääntyessä sen risteävän tien ylittäviä pyöräilijöitä, jolle on kääntymässä.
Sama homma on liikenneympyrästä poistumisen osalta. Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä. Tiemaalaus saa kohdassa olla minkälainen tahansa tai puuttua kokonaan. Pyöräilijöiden tiemaalauksella ei ole merkitystä. Liikenneympyrästä poistuva väistää.
Risteyksessä kääntyvä autoilija väistää risteävää tietä ylittäviä pyöräilijöitä
50
618
Vastaukset
- Anonyymi
Aloittajalle huomioitavaksi heti aloituksensa alussa oleva virheellinen oletus: ...jos pyöräilijä ajaisi suojatiellä...mutta kun pyöräilijä EI saa hänkään ajaa suojatiellä, suojatie on jalankulkijoille ja pyöräilijän on suojatiellä toimittava jalankulkijana eli talutettava sitä rakkinettaan.
- Anonyymi
Sama koskee autoilijaa, pysäytettävä auto ja työnnettävä se suojatien yli, sitten voi jatkaa ajamista sillä romukasallaan.
- Anonyymi
Itse et ole ajan tasalla. Ajoradan saa ylittää suojatien yli pyöräillen. Itse asiassa suojatiellä saa nykyisen lain mukaan ajaa millä ajoneuvolla tahansa. Näin lukee voimassa olevan tieliikennelain 18 §.
"Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle."
Tuosta näkee, että ajoneuvolla saa ajaa suojatiellä. Mahdollistetaan huoltoajot yms. Polkupyörä on ajoneuvo ja saa siis pyöräillä suojatiellä ja tämä koskee ihan jokaista maasta löytyvää suojatietä. - Anonyymi
^ lisäys: Väistämissäännöt ovat sitten eri asia. Ne tulee pyöräilijänä osata. Suojatie kun on vain "suojatie" jalankulkijoille, vaikka saakin ylittää ajorata/katu pyöräilemällä suojatietä käyttäen. Kääntyvä autoilija väistää kääntyvänä, aivan kuten aloituksessa todetaan.
- Anonyymi
Itse talutan pyöräni aina yli suojatien.Ei mitän ongelmaa siinä.Itse kauhistelen näitä sähköpyörän käytäjiä ja maasto pyörän käyttäjiä pyörätiet ymm.Kaahavat ohi.Tietämättä kumalta puolelta tavalista rauhalista pyöräiljää.Heillä ei soitto kelloa takaa tulessa.Varoitaisivat sillä edes tältä tullan.Jos heitä kasi.Ohitavat saman aikaiseti pyöräiljän: Toinen toiselta puoleta toinen toiselta puolelta ja lujaa Helsinin lähilössä.Invamopojen kuljetajat ajavat kävelytie/pyörätie: Kävelytien puolella väistämättä.Joten jalanulkija jotuu väistää suojatien puolelle nopeasti.Selässä ei silmiä.Entäpä jos seläntakaa juuri siloin tulee tämä huippu pyörän omistaja ajaa pälle?.
- Anonyymi
Poliisi.fi sivulta kopsattua: Vaikka polkupyörällä saakin ajaa suojatiellä, tämä ei tarkoita, että polkupyöräilijälle on suojatiellä annettava esteetön kulku. Väistämissäännöt suojatiellä eroavat sen mukaan ajaako pyöräilijä suojatien yli vai taluttaako hän polkupyöräänsä. Polkupyöräilijä katsotaan ajoneuvon kuljettajaksi ja pyörän taluttaja jalankulkijaksi. Jos pyöräilijä taluttaa pyörää suojatien yli, on hän jalankulkija, jolle on annettava esteetön kulku.
- Anonyymi
Kääntyvän autoilijan osalta pätee täysin aloituksessa mainitut asiat. Kannattaa tutustua tieliikennelakiin. Tässä on suora linkki 24 § (väistäminen).
Tieliikennelaki 24 §
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P24
Se, milloin pyöräilijä lasketaan jalankulkijaksi, onkin sitten aivan eri asia. Vain pyöräänsä taluttava lasketaan jalankulkijaksi ja vain jalankulkijoille pitää suojatien kohdalla aina antaa esteetön kulku. Silti kääntyvä autoilija pitää väistää risteävää tietä ylittävää pyöräilijää, eikä silloin ole esteettömän kulun antamisesta kyse. Esteetön kulku ja "tavallinen" väistäminen ovat siis myös eri asioita.
- Anonyymi
Nyt kannatta jokaisen katsoa nämä kaksi videota.
Väistämissäännöt autoilijan näkökulmasta
https://youtu.be/3nj4SmyEwII
Väistämissäännöt pyöräilijän näkökulmasta
https://youtu.be/nparGCTzSls - Anonyymi
Jos minulle on epäselvää joku tilanne enkä oikein tiedä mitä teen, odotan niin kauan että kaikki muut ovat menneet ja ajan itse vasta sitten. Kotona tarkistan liikennesäännön. Tuppaa harvoin sattuvat unohtumaan ja tulee niitä uusiakin tilanteita joskus. On aina tärkeintä välttää kolaria.
- Anonyymi
Noin kannattaa toki toimia. Väistämissääntöjen osaaminen on kuitenkin liikenteen tärkeimpiä asioita. Varoa kannattaa kuitenkin aina ja niin pitääkin tehdä.
- Anonyymi
Autoilijat voisivat paremmin ottaa huomioon esim suojatielle astuvia. Ajetaan liian lujaa ja odotetaan et kyllä ne odottaa kunnes auto on mennyt.
- Anonyymi
Autoilijoilla onkin lain mukaan velvollisuus varoja joka ikisen suojatien kohdalla ja jopa erityisen paljon. Tieliikennelaissa lukee mm. seuraavaa:
"Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."
Sitten on tuon päälle velvollisuus antaa jokaiselle suojatien yli pyrkivälle jalankulkijalla esteetön kulku yli, eli ei saa mitenkään estää tai häiritä jalankulkijoita.
"Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku." - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autoilijoilla onkin lain mukaan velvollisuus varoja joka ikisen suojatien kohdalla ja jopa erityisen paljon. Tieliikennelaissa lukee mm. seuraavaa:
"Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."
Sitten on tuon päälle velvollisuus antaa jokaiselle suojatien yli pyrkivälle jalankulkijalla esteetön kulku yli, eli ei saa mitenkään estää tai häiritä jalankulkijoita.
"Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku."Liian moni jalankulkija luulee et suojatie on pysäkki, missä pitää odottaa kunnes vihoviimeinenkin auto on mennyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Liian moni jalankulkija luulee et suojatie on pysäkki, missä pitää odottaa kunnes vihoviimeinenkin auto on mennyt.
On vaaran paikka, jos liikenteessä luullaan asioita. Pitää tietää. Lapset eivät vielä osaa, mutta aikuisten tulisi tietää.
- Anonyymi
Mitä hlvt:ä otsikko tarkoittaa suomeksi?
- Anonyymi
Kun käännyt risteyksessä toiselle tielle, niin se tie, jolle käännyt, on risteävä tie. Kääntyvänä sinun täytyy väistää sen tien ylittäviä jalankulkijoita, pyöräilijöitä ja mopoilijoita, jolle käännyt.
- Anonyymi
Kuva kertoo kenties paremmin. Katso tämä kuva.
https://i.ibb.co/2cxfYFq/vasistamisjarjestys.jpg
Kuvassa kaksi kääntyvää autoilijaa väistävät pyöräilijöitä. Tästä on kyse. Pyöräilijät ylittävät kuvassa sitä risteävää tietä, jolle autot kääntyvät.
Sen sijaan oikean alakulman valkoinen auto ei väistä pyöräilijöitä, koska hänellä ei ole väistämismerkkiä ennen suojatietä. Jos hänellä olisi jokin väistämismerkki ennen suojatietä (kolmio tai stop), niin hänkin väistäisi pyöräilijöitä. Tällöin tiemerkintänä olisi myös pyörätien jatke, eikä täyspitkä suojatiemaalaus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuva kertoo kenties paremmin. Katso tämä kuva.
https://i.ibb.co/2cxfYFq/vasistamisjarjestys.jpg
Kuvassa kaksi kääntyvää autoilijaa väistävät pyöräilijöitä. Tästä on kyse. Pyöräilijät ylittävät kuvassa sitä risteävää tietä, jolle autot kääntyvät.
Sen sijaan oikean alakulman valkoinen auto ei väistä pyöräilijöitä, koska hänellä ei ole väistämismerkkiä ennen suojatietä. Jos hänellä olisi jokin väistämismerkki ennen suojatietä (kolmio tai stop), niin hänkin väistäisi pyöräilijöitä. Tällöin tiemerkintänä olisi myös pyörätien jatke, eikä täyspitkä suojatiemaalaus.Tässä onkin menty vikaan, koska loogisuus ei toimi enää, eli se että suojatielle astuvaa tai sitä lähestyvää ei tarvitsekaan väistää tai antaa tilaa. Liikenneinsinöörien johdonmukaisuus on hämärää ja siksi aiheuttaa vaaratilanteita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä onkin menty vikaan, koska loogisuus ei toimi enää, eli se että suojatielle astuvaa tai sitä lähestyvää ei tarvitsekaan väistää tai antaa tilaa. Liikenneinsinöörien johdonmukaisuus on hämärää ja siksi aiheuttaa vaaratilanteita.
Huomioi se, että jalankulkija ja pyöräilijä ovat eri asioita. Tuossa kuvassa jalankulkijoille pitää aina antaa esteetön kulku suojatien yli, eli heitä pitää autoilijoiden aina väistää.
Pyöräilijät taas ovat ajoneuvon kuljettajia ja heitän osalta on eri säännöt. Suojatie kun on suojatie vain jalankulkijoille. Polkupyöräänsä taluttava on jalankulkija. Polkupyörällä ajavat taas on ajoneuvon kuljettaja.
Ei siis voi verrata jalankulkijaa ja pyöräilijää ja heidän väistämissääntöjä. Heillä on omat säännöt ja heitä pitää myös väistää eri sääntöjen mukaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huomioi se, että jalankulkija ja pyöräilijä ovat eri asioita. Tuossa kuvassa jalankulkijoille pitää aina antaa esteetön kulku suojatien yli, eli heitä pitää autoilijoiden aina väistää.
Pyöräilijät taas ovat ajoneuvon kuljettajia ja heitän osalta on eri säännöt. Suojatie kun on suojatie vain jalankulkijoille. Polkupyöräänsä taluttava on jalankulkija. Polkupyörällä ajavat taas on ajoneuvon kuljettaja.
Ei siis voi verrata jalankulkijaa ja pyöräilijää ja heidän väistämissääntöjä. Heillä on omat säännöt ja heitä pitää myös väistää eri sääntöjen mukaan.Suojatien pitäisi nimensä mukaan suojata, nyt se ei sitä tee. Yksinkertaisemmat säännöt olisivat parempia, niitä ei tarvitse pähkäillä, liikenne on muutenkin niin hektistä ja monimutkaista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suojatien pitäisi nimensä mukaan suojata, nyt se ei sitä tee. Yksinkertaisemmat säännöt olisivat parempia, niitä ei tarvitse pähkäillä, liikenne on muutenkin niin hektistä ja monimutkaista.
Suojatien nimi on harhaanjohtava. Ei se suojaa mitään. Sen kohdalla pitää tietää kuka väistää ketäkin missäkin tilanteessa. Suojatien ylittäviä jalankulkijoita on aina väistettävä (annettava esteetön kulku yli), mutta ajoradan ajoneuvot ja heidän teot tekevät suojatiestä joko turvallisen, tai turvattoman. Jos auto ei anna esteetöntä kulkua jalankulkijalle, vaan ajaa päälle, niin eipä se suojatie sitten suojannut yhtään mitään nimestä huolimatta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suojatien nimi on harhaanjohtava. Ei se suojaa mitään. Sen kohdalla pitää tietää kuka väistää ketäkin missäkin tilanteessa. Suojatien ylittäviä jalankulkijoita on aina väistettävä (annettava esteetön kulku yli), mutta ajoradan ajoneuvot ja heidän teot tekevät suojatiestä joko turvallisen, tai turvattoman. Jos auto ei anna esteetöntä kulkua jalankulkijalle, vaan ajaa päälle, niin eipä se suojatie sitten suojannut yhtään mitään nimestä huolimatta.
Syytä olisi autokouluissa enemmän korostaa autoilijan velvollisuutta antaa tilaa ja aikaa suojatietä käyttäville, ja myös kovempia rangaistuksia autoilijoille, jotka eivät piittaa. Esim. Ruotsissa kunnioitetaan aivan eri tavalla suojatiellä kulkevia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Syytä olisi autokouluissa enemmän korostaa autoilijan velvollisuutta antaa tilaa ja aikaa suojatietä käyttäville, ja myös kovempia rangaistuksia autoilijoille, jotka eivät piittaa. Esim. Ruotsissa kunnioitetaan aivan eri tavalla suojatiellä kulkevia.
Ruotsissa taidettiin asia saada ojennukseen kovilla sakoilla. Kyllä täälläkin varmasti toimisi, jos sakko olisi tarpeeksi suuri ja toimisi pelotteena. Ei kukaan haluaisi saada esim. 500 - 1000 € sakkoa, kun ei anna jalankulkijalle esteetöntä kulkua suojatien yli.
Edelleen on kuitenkin se seikka, että jalankulkijan väistäminen ja pyöräilijän väistäminen saattaa poiketa täysin toisistaan ihan saman suojatien kohdalla. Autoilijan pitää antaa esteetön kulku jalankulkijoille, mutta ei tarvitse väistää pyöräilijöitä. Näin se on, kun kohdassa on suojatie ja autoilijat ajavat siihen nähden suoraan. Kääntyvä auto sen sijaan pitää väistää myös risteävän tien pyöräilijöitä, kuten aloituksessa mainitaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ruotsissa taidettiin asia saada ojennukseen kovilla sakoilla. Kyllä täälläkin varmasti toimisi, jos sakko olisi tarpeeksi suuri ja toimisi pelotteena. Ei kukaan haluaisi saada esim. 500 - 1000 € sakkoa, kun ei anna jalankulkijalle esteetöntä kulkua suojatien yli.
Edelleen on kuitenkin se seikka, että jalankulkijan väistäminen ja pyöräilijän väistäminen saattaa poiketa täysin toisistaan ihan saman suojatien kohdalla. Autoilijan pitää antaa esteetön kulku jalankulkijoille, mutta ei tarvitse väistää pyöräilijöitä. Näin se on, kun kohdassa on suojatie ja autoilijat ajavat siihen nähden suoraan. Kääntyvä auto sen sijaan pitää väistää myös risteävän tien pyöräilijöitä, kuten aloituksessa mainitaan.Onneksi autoilijatkin sentään varovat kalliita korjauksia ja eivät liian ahnaasti ajele kuitenkaan. En tuohon sakkoteoriaan usko, vaan liikennekulttuuriin, joka on erilainen Ruotsissa, muistan kun siellä ajellessa hitaammat väistivät maantiellä ja antoivat tilaa ohitukselle, Suomessa en sellaista ole kokenut.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuva kertoo kenties paremmin. Katso tämä kuva.
https://i.ibb.co/2cxfYFq/vasistamisjarjestys.jpg
Kuvassa kaksi kääntyvää autoilijaa väistävät pyöräilijöitä. Tästä on kyse. Pyöräilijät ylittävät kuvassa sitä risteävää tietä, jolle autot kääntyvät.
Sen sijaan oikean alakulman valkoinen auto ei väistä pyöräilijöitä, koska hänellä ei ole väistämismerkkiä ennen suojatietä. Jos hänellä olisi jokin väistämismerkki ennen suojatietä (kolmio tai stop), niin hänkin väistäisi pyöräilijöitä. Tällöin tiemerkintänä olisi myös pyörätien jatke, eikä täyspitkä suojatiemaalaus.Kuvan snaijasin kyllä, muuten juttu on niiin monimutkallinen, että parempi väistää ja antaa tilaa aina. Aivan samoin kuin yleensäkin elämässä; paree myötäillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuvan snaijasin kyllä, muuten juttu on niiin monimutkallinen, että parempi väistää ja antaa tilaa aina. Aivan samoin kuin yleensäkin elämässä; paree myötäillä.
Mitä monimutkaista tuossa muka on?
Autoilijat väistävät suojatien kohdalla aina jalankulkijoita. Jalankulkijoille on aina annettava esteetön kulku suojatien yli.
Pyöräilijöitä väistetään, jos on väistämismerkki ennen suojatietä/pyörätien jatketta, tai jos autoilija kääntyy risteyksessä, jolloin pitää väistää sen tien ylittäviä pyöräilijöitä, jolle kääntyy.
Jos ei ole täysin varma, niin kannattaa toki varoa. Ei kukaan varmaankaan halua ajaa hengiltä ketään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä monimutkaista tuossa muka on?
Autoilijat väistävät suojatien kohdalla aina jalankulkijoita. Jalankulkijoille on aina annettava esteetön kulku suojatien yli.
Pyöräilijöitä väistetään, jos on väistämismerkki ennen suojatietä/pyörätien jatketta, tai jos autoilija kääntyy risteyksessä, jolloin pitää väistää sen tien ylittäviä pyöräilijöitä, jolle kääntyy.
Jos ei ole täysin varma, niin kannattaa toki varoa. Ei kukaan varmaankaan halua ajaa hengiltä ketään.Turhan monimutkaista, selkeemmät säännöt lisäisi turvallisuutta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turhan monimutkaista, selkeemmät säännöt lisäisi turvallisuutta.
Mikä on kenenkäkin mielestä selkää ja mikä ei. Itse olen sitä mieltä, että on selkeää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä on kenenkäkin mielestä selkää ja mikä ei. Itse olen sitä mieltä, että on selkeää.
Olisi paljon parempi jos autoilija olisi aina velvollinen väistämään lähestyessään suojatietä. Se olisi selvä asia, eikä tulisi turhia pähkäilyjä kuka väistää ketäkin. Ihmisellä on muutenkin tässä maailmassa ihan tarpeeksi pähkäiltävää, turhien sääntöjen lisääminen ei ketään helpota.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisi paljon parempi jos autoilija olisi aina velvollinen väistämään lähestyessään suojatietä. Se olisi selvä asia, eikä tulisi turhia pähkäilyjä kuka väistää ketäkin. Ihmisellä on muutenkin tässä maailmassa ihan tarpeeksi pähkäiltävää, turhien sääntöjen lisääminen ei ketään helpota.
Autoilija on aina velvollinen väistämään jalankulkijoita suojateiden kohdalla. Pyöräilijöitä väistetään, jos on liikennemerkki, joka velvoittaa siihen ja risteävän tien ylittäviä pyöräilijöitä väistetään aina, kun kääntyy risteyksessä. On mielestäni ihan selkeää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Autoilija on aina velvollinen väistämään jalankulkijoita suojateiden kohdalla. Pyöräilijöitä väistetään, jos on liikennemerkki, joka velvoittaa siihen ja risteävän tien ylittäviä pyöräilijöitä väistetään aina, kun kääntyy risteyksessä. On mielestäni ihan selkeää.
Ei ole selkeää, kun ei tarvitsekaan väistää suojatiellä liikkuvia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole selkeää, kun ei tarvitsekaan väistää suojatiellä liikkuvia.
Suojatie liittyy jalankulkijoihin. Suojatie on suojatie jalankulkijoille. Suojatiellä väistetään jalankulkijoita (annetaan esteetön kulku jalankulkijoille).
Tieliikennelaissa suojatiellä tarkoitetaan jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettua tien osaa.
Nyt vain pyöräilijät saavat ylittää ajorata suojatietä käyttämällä, mutta suojatie on edelleenkin suojatie vain jalankulkijoille. Pyöräänsä taluttava lasketaan jalankulkijaksi. Pyöräilevää pyöräilijää ei lasketa jalankulkijaksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suojatie liittyy jalankulkijoihin. Suojatie on suojatie jalankulkijoille. Suojatiellä väistetään jalankulkijoita (annetaan esteetön kulku jalankulkijoille).
Tieliikennelaissa suojatiellä tarkoitetaan jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettua tien osaa.
Nyt vain pyöräilijät saavat ylittää ajorata suojatietä käyttämällä, mutta suojatie on edelleenkin suojatie vain jalankulkijoille. Pyöräänsä taluttava lasketaan jalankulkijaksi. Pyöräilevää pyöräilijää ei lasketa jalankulkijaksi.Ja koska asia on noin, niin siksi aloituksessa mainitut asiat tulee huomioida. Risteyksessä kääntyvä ja liikenneympyrästä poistuva väistää. Nämä tilanteet muodostavat poikkeuksen, vaikka pyöräilijä pyöräilee suojatiellä. Liikenteessä ajavan tulee osata liikennesäännöt.
- Anonyymi
Tunne liikennesäännöt: tien ylitys pyöräilijänä
https://youtu.be/NYE2CK-P86E
https://youtu.be/_yCY63YfU74
Tunne liikennesäännöt: liikennemerkki ohjaa/noudata liikennemerkkejä
https://youtu.be/jWGNO6y8fmo
https://youtu.be/hMQbaFdl3h4
Tunne liikennesäännöt: kääntyvä väistää
https://youtu.be/-yZhenSVC6s
https://youtu.be/rWZxrXwrmRA
Tunne liikennesäännöt: Liikenneympyrä
https://youtu.be/gHecrGOaRM0
https://youtu.be/dTIjnXmSl2c - Anonyymi
Pyöräilijän on joka tapauksessa järkevintä oman terveytynsä ja henkikultansa säilyttämiseksi väistää autoja aina kun se on mahdollista.
- Anonyymi
Siksipä kai lähes jokainen aikuinen ajelee jalkakäytävillä, ja autoille on luovutettu ajoradat ja vauhdit ovatkin kovia, kun ei ole pyöräväkeä jota varoa, ajellessa on kiva somettaa myös, ei hyvä. Myös sähköpotkulaudoilla kaahataan jalankulkijoiden seassa. Meno on maanisen sekasortoista välillä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siksipä kai lähes jokainen aikuinen ajelee jalkakäytävillä, ja autoille on luovutettu ajoradat ja vauhdit ovatkin kovia, kun ei ole pyöräväkeä jota varoa, ajellessa on kiva somettaa myös, ei hyvä. Myös sähköpotkulaudoilla kaahataan jalankulkijoiden seassa. Meno on maanisen sekasortoista välillä.
Niinpä niin, järjen käyttöä ei ole kielletty.
Itse pyrin käyttämään järkeäni siten etten joutuisi törmäykseen autojen kanssa sillä olisi aika laiha lohtu myöhemmin haudasta käsin todeta että minullapas oli oikeus siihen ja tähän. - Anonyymi
Väistän, jos näyttää siltä, että se väistämisvelvollinen autoilija ei väistä. Muuten en väistä.
- Anonyymi
Entä väistääkö risteyksessä suoraan jatkava autoilija tietä suojatiellä tai jollakin "jatkeella" ajavaa pyöräilijää...?
Oletteko koskaan ajatellut miten paljon turvallisempaa pyöräilijöille olisi jos ihan yksinkertaisesti heidän tulisi kaikissa tilanteissa väistää vahvempaansa eli autoilijaa?- Anonyymi
Kysymys siis suoraan ajavasta autoilijasta. Suoraan ajava autoilija väistää, jos hänellä on joki väistämismerkki. Muuten väistää pyöräilijä. Katso alla oleva video.
https://youtu.be/NYE2CK-P86E
https://youtu.be/_yCY63YfU74 (puhe ja tekstitys mukana tässä versiossa) - Anonyymi
Isoissa risteyksissä kolmion takaa suoraan ajavan tulee väistää jokaisen väylän liikkujia. Tässä on kuva tilanteesta, jossa ensiksi on kevyenliikenteen väylä, sen jälkeen ajoradan väylät ja sitten vielä niiden jälkeen toisella puolella oleva kevyenliikenteen väylä.
https://goo.gl/maps/LFTBKFdPWYFNCh1s9
Kuvasuunnasta kolmion takaa tuleva autoilija väistää tuossa jokaista noiden väylien kohdalla. Lisäksi jos hän kääntyy, niin hän väistää myös sen risteävän tien ylittäviä pyöräilijöitä.
Suojatien yli käveleviä jalankulkijoita väistetään tietenkin aina, kun kohdassa on suojatie. - Anonyymi
Korjaus edelliseen: Risteyksissä kolmion takaa suoraan ajavan tulee väistää jokaisen väylän liikkujia. Isoissa risteyksissä myös ajoratojen jälkeisen kevyeliikenteen väylän liikkujia.
- Anonyymi
Liikenteessä väistetään liikennesäännön, liikennemerkin tai liikennevalon perusteella. Koskee kaikkia liikenteessä liikkujia.
- Anonyymi
Tai poliisin merkin, ja ohjeiden mukaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tai poliisin merkin, ja ohjeiden mukaan.
Näin on. Tienkäyttäjän on ensisijaisesti noudatettava liikenteenvalvojan antamaa merkkiä, käskyä tai kieltoa ja muun liikenteenohjaajan antamaa merkkiä.
8 §
Liikennesääntöjen noudattaminen ja liikenteenohjaus
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P8
- Anonyymi
Mutta kun me ollaan vain erehtyväisiä ihmisiä vaikka säännöt tunnettaisiinkin.
Se on aika laiha lohtu vakavasti loukkaantuneelle tai peräti kuolleelle pyöräilijälle tai jalankulkijallakin että oli oikeassa...Säännöistä tärkein on kirjoittamaton sääntö muistaa kuka vahvemman ja heikomman kolarissa pahimmin kärsii!- Anonyymi
Tämä onkin se ydinasia. Liikenteessä ei kuitenkaan ole vastuussa pelkästään omasta terveydestä ja hengestä, vaan myös muiden terveydestä ja hengestä. Tämä tuppaa joiltakin unohtumaan, kun liikenteessä liikkuvat. Ajoneuvojen kuljettajilla on suuri vastuu suojaamattomia ihmisiä kohtaan.
- Anonyymi
Liikennesääntöjä on syytä välillä kerrata ja varsinkin mahdollisiin muutoksiin tutustua. Joskus kuulee vieläkin väitettävän, että nopeusrajoitus päättyy risteykseen. Se ei pidä paikkansa.
Nopeusrajoitus liikennemerkin kohdalla lukee laissa mm. seuraavaa: "Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin C32–C34, E23, E24 tai E26 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin E22, jollei välittömästi merkin E22 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta."
Kuten näkyy, niin nopeusrajoitus ei pääty risteykseen. Nopeusrajoitus liikennemerkki on voimassa kyseisellä tiellä. Matkan varrella saa olla miten monta risteystä tahansa, mutta niin kauan kuin pysytään samalla tiellä, niin risteykset eivät vaikuta nopeusrajoitukseen mitenkään. Kun käännytään toiselle tielle, niin sitten tilanne muuttuu. Itse risteys ei kuitenkaan vaikuta, vaan toiselle tielle siirtyminen. - Anonyymi
Tässä on aihetta käsittelevä kirjoitus.
Erikoinen liikennesääntö: Autoilijan täytyy väistää, vaikka pyöräilijä ajaa lainvastaisesti
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/5a2ab82b-55d0-449b-b79d-93396c82e376
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606294- 1003252
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252566- 212198
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3551788- 271696
- 251480
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2261413- 491392
- 321368