Risteyksessä kääntyvä autoilija väistää risteävää tietä ylittäviä pyöräilijöitä

Anonyymi-ap

Mikä tuossa asiassa on joillekin niin vaikeaa ymmärtää? Risteyksessä pyöräilijöiden ylityskohdassa ei tarvitse olla pyörätien jatketta, tai ylipäätään edes mitään tiemaalausta. Vaikka pyöräilijä ajaisi siinä suojatiellä, niin kääntyvä autoilija väistää silti.

Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä risteävää tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa. Noin sanoo tieliikennelaki. Minkäänlaista tiemaalausta ei tarvitse pyöräilijöillä olla, tai tiemaalaus saa olla minkälainen tahansa. Ajoradalla ajava autoilija väistää kääntyessä sen risteävän tien ylittäviä pyöräilijöitä, jolle on kääntymässä.

Sama homma on liikenneympyrästä poistumisen osalta. Ajoneuvolla käännyttäessä on väistettävä tietä ylittävää jalankulkijaa, polkupyöräilijää ja mopoilijaa poistuttaessa liikenneympyrästä. Tiemaalaus saa kohdassa olla minkälainen tahansa tai puuttua kokonaan. Pyöräilijöiden tiemaalauksella ei ole merkitystä. Liikenneympyrästä poistuva väistää.

50

525

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aloittajalle huomioitavaksi heti aloituksensa alussa oleva virheellinen oletus: ...jos pyöräilijä ajaisi suojatiellä...mutta kun pyöräilijä EI saa hänkään ajaa suojatiellä, suojatie on jalankulkijoille ja pyöräilijän on suojatiellä toimittava jalankulkijana eli talutettava sitä rakkinettaan.

      • Anonyymi

        Sama koskee autoilijaa, pysäytettävä auto ja työnnettävä se suojatien yli, sitten voi jatkaa ajamista sillä romukasallaan.


      • Anonyymi

        Itse et ole ajan tasalla. Ajoradan saa ylittää suojatien yli pyöräillen. Itse asiassa suojatiellä saa nykyisen lain mukaan ajaa millä ajoneuvolla tahansa. Näin lukee voimassa olevan tieliikennelain 18 §.

        "Ajoneuvolla suojatiellä ajorataa ylitettäessä ei saa aiheuttaa vaaraa eikä haittaa jalankulkijalle."

        Tuosta näkee, että ajoneuvolla saa ajaa suojatiellä. Mahdollistetaan huoltoajot yms. Polkupyörä on ajoneuvo ja saa siis pyöräillä suojatiellä ja tämä koskee ihan jokaista maasta löytyvää suojatietä.


      • Anonyymi

        ^ lisäys: Väistämissäännöt ovat sitten eri asia. Ne tulee pyöräilijänä osata. Suojatie kun on vain "suojatie" jalankulkijoille, vaikka saakin ylittää ajorata/katu pyöräilemällä suojatietä käyttäen. Kääntyvä autoilija väistää kääntyvänä, aivan kuten aloituksessa todetaan.


      • Anonyymi

        Itse talutan pyöräni aina yli suojatien.Ei mitän ongelmaa siinä.Itse kauhistelen näitä sähköpyörän käytäjiä ja maasto pyörän käyttäjiä pyörätiet ymm.Kaahavat ohi.Tietämättä kumalta puolelta tavalista rauhalista pyöräiljää.Heillä ei soitto kelloa takaa tulessa.Varoitaisivat sillä edes tältä tullan.Jos heitä kasi.Ohitavat saman aikaiseti pyöräiljän: Toinen toiselta puoleta toinen toiselta puolelta ja lujaa Helsinin lähilössä.Invamopojen kuljetajat ajavat kävelytie/pyörätie: Kävelytien puolella väistämättä.Joten jalanulkija jotuu väistää suojatien puolelle nopeasti.Selässä ei silmiä.Entäpä jos seläntakaa juuri siloin tulee tämä huippu pyörän omistaja ajaa pälle?.


    • Anonyymi

      Poliisi.fi sivulta kopsattua: Vaikka polkupyörällä saakin ajaa suojatiellä, tämä ei tarkoita, että polkupyöräilijälle on suojatiellä annettava esteetön kulku. Väistämissäännöt suojatiellä eroavat sen mukaan ajaako pyöräilijä suojatien yli vai taluttaako hän polkupyöräänsä. Polkupyöräilijä katsotaan ajoneuvon kuljettajaksi ja pyörän taluttaja jalankulkijaksi. Jos pyöräilijä taluttaa pyörää suojatien yli, on hän jalankulkija, jolle on annettava esteetön kulku.

      • Anonyymi

        Kääntyvän autoilijan osalta pätee täysin aloituksessa mainitut asiat. Kannattaa tutustua tieliikennelakiin. Tässä on suora linkki 24 § (väistäminen).

        Tieliikennelaki 24 §
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P24

        Se, milloin pyöräilijä lasketaan jalankulkijaksi, onkin sitten aivan eri asia. Vain pyöräänsä taluttava lasketaan jalankulkijaksi ja vain jalankulkijoille pitää suojatien kohdalla aina antaa esteetön kulku. Silti kääntyvä autoilija pitää väistää risteävää tietä ylittävää pyöräilijää, eikä silloin ole esteettömän kulun antamisesta kyse. Esteetön kulku ja "tavallinen" väistäminen ovat siis myös eri asioita.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Jos minulle on epäselvää joku tilanne enkä oikein tiedä mitä teen, odotan niin kauan että kaikki muut ovat menneet ja ajan itse vasta sitten. Kotona tarkistan liikennesäännön. Tuppaa harvoin sattuvat unohtumaan ja tulee niitä uusiakin tilanteita joskus. On aina tärkeintä välttää kolaria.

      • Anonyymi

        Noin kannattaa toki toimia. Väistämissääntöjen osaaminen on kuitenkin liikenteen tärkeimpiä asioita. Varoa kannattaa kuitenkin aina ja niin pitääkin tehdä.


    • Anonyymi

      Autoilijat voisivat paremmin ottaa huomioon esim suojatielle astuvia. Ajetaan liian lujaa ja odotetaan et kyllä ne odottaa kunnes auto on mennyt.

      • Anonyymi

        Autoilijoilla onkin lain mukaan velvollisuus varoja joka ikisen suojatien kohdalla ja jopa erityisen paljon. Tieliikennelaissa lukee mm. seuraavaa:

        "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."

        Sitten on tuon päälle velvollisuus antaa jokaiselle suojatien yli pyrkivälle jalankulkijalla esteetön kulku yli, eli ei saa mitenkään estää tai häiritä jalankulkijoita.

        "Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilijoilla onkin lain mukaan velvollisuus varoja joka ikisen suojatien kohdalla ja jopa erityisen paljon. Tieliikennelaissa lukee mm. seuraavaa:

        "Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä."

        Sitten on tuon päälle velvollisuus antaa jokaiselle suojatien yli pyrkivälle jalankulkijalla esteetön kulku yli, eli ei saa mitenkään estää tai häiritä jalankulkijoita.

        "Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku."

        Liian moni jalankulkija luulee et suojatie on pysäkki, missä pitää odottaa kunnes vihoviimeinenkin auto on mennyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liian moni jalankulkija luulee et suojatie on pysäkki, missä pitää odottaa kunnes vihoviimeinenkin auto on mennyt.

        On vaaran paikka, jos liikenteessä luullaan asioita. Pitää tietää. Lapset eivät vielä osaa, mutta aikuisten tulisi tietää.


    • Anonyymi

      Mitä hlvt:ä otsikko tarkoittaa suomeksi?

      • Anonyymi

        Kun käännyt risteyksessä toiselle tielle, niin se tie, jolle käännyt, on risteävä tie. Kääntyvänä sinun täytyy väistää sen tien ylittäviä jalankulkijoita, pyöräilijöitä ja mopoilijoita, jolle käännyt.


      • Anonyymi

        Kuva kertoo kenties paremmin. Katso tämä kuva.

        https://i.ibb.co/2cxfYFq/vasistamisjarjestys.jpg

        Kuvassa kaksi kääntyvää autoilijaa väistävät pyöräilijöitä. Tästä on kyse. Pyöräilijät ylittävät kuvassa sitä risteävää tietä, jolle autot kääntyvät.

        Sen sijaan oikean alakulman valkoinen auto ei väistä pyöräilijöitä, koska hänellä ei ole väistämismerkkiä ennen suojatietä. Jos hänellä olisi jokin väistämismerkki ennen suojatietä (kolmio tai stop), niin hänkin väistäisi pyöräilijöitä. Tällöin tiemerkintänä olisi myös pyörätien jatke, eikä täyspitkä suojatiemaalaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuva kertoo kenties paremmin. Katso tämä kuva.

        https://i.ibb.co/2cxfYFq/vasistamisjarjestys.jpg

        Kuvassa kaksi kääntyvää autoilijaa väistävät pyöräilijöitä. Tästä on kyse. Pyöräilijät ylittävät kuvassa sitä risteävää tietä, jolle autot kääntyvät.

        Sen sijaan oikean alakulman valkoinen auto ei väistä pyöräilijöitä, koska hänellä ei ole väistämismerkkiä ennen suojatietä. Jos hänellä olisi jokin väistämismerkki ennen suojatietä (kolmio tai stop), niin hänkin väistäisi pyöräilijöitä. Tällöin tiemerkintänä olisi myös pyörätien jatke, eikä täyspitkä suojatiemaalaus.

        Tässä onkin menty vikaan, koska loogisuus ei toimi enää, eli se että suojatielle astuvaa tai sitä lähestyvää ei tarvitsekaan väistää tai antaa tilaa. Liikenneinsinöörien johdonmukaisuus on hämärää ja siksi aiheuttaa vaaratilanteita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä onkin menty vikaan, koska loogisuus ei toimi enää, eli se että suojatielle astuvaa tai sitä lähestyvää ei tarvitsekaan väistää tai antaa tilaa. Liikenneinsinöörien johdonmukaisuus on hämärää ja siksi aiheuttaa vaaratilanteita.

        Huomioi se, että jalankulkija ja pyöräilijä ovat eri asioita. Tuossa kuvassa jalankulkijoille pitää aina antaa esteetön kulku suojatien yli, eli heitä pitää autoilijoiden aina väistää.

        Pyöräilijät taas ovat ajoneuvon kuljettajia ja heitän osalta on eri säännöt. Suojatie kun on suojatie vain jalankulkijoille. Polkupyöräänsä taluttava on jalankulkija. Polkupyörällä ajavat taas on ajoneuvon kuljettaja.

        Ei siis voi verrata jalankulkijaa ja pyöräilijää ja heidän väistämissääntöjä. Heillä on omat säännöt ja heitä pitää myös väistää eri sääntöjen mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomioi se, että jalankulkija ja pyöräilijä ovat eri asioita. Tuossa kuvassa jalankulkijoille pitää aina antaa esteetön kulku suojatien yli, eli heitä pitää autoilijoiden aina väistää.

        Pyöräilijät taas ovat ajoneuvon kuljettajia ja heitän osalta on eri säännöt. Suojatie kun on suojatie vain jalankulkijoille. Polkupyöräänsä taluttava on jalankulkija. Polkupyörällä ajavat taas on ajoneuvon kuljettaja.

        Ei siis voi verrata jalankulkijaa ja pyöräilijää ja heidän väistämissääntöjä. Heillä on omat säännöt ja heitä pitää myös väistää eri sääntöjen mukaan.

        Suojatien pitäisi nimensä mukaan suojata, nyt se ei sitä tee. Yksinkertaisemmat säännöt olisivat parempia, niitä ei tarvitse pähkäillä, liikenne on muutenkin niin hektistä ja monimutkaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suojatien pitäisi nimensä mukaan suojata, nyt se ei sitä tee. Yksinkertaisemmat säännöt olisivat parempia, niitä ei tarvitse pähkäillä, liikenne on muutenkin niin hektistä ja monimutkaista.

        Suojatien nimi on harhaanjohtava. Ei se suojaa mitään. Sen kohdalla pitää tietää kuka väistää ketäkin missäkin tilanteessa. Suojatien ylittäviä jalankulkijoita on aina väistettävä (annettava esteetön kulku yli), mutta ajoradan ajoneuvot ja heidän teot tekevät suojatiestä joko turvallisen, tai turvattoman. Jos auto ei anna esteetöntä kulkua jalankulkijalle, vaan ajaa päälle, niin eipä se suojatie sitten suojannut yhtään mitään nimestä huolimatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suojatien nimi on harhaanjohtava. Ei se suojaa mitään. Sen kohdalla pitää tietää kuka väistää ketäkin missäkin tilanteessa. Suojatien ylittäviä jalankulkijoita on aina väistettävä (annettava esteetön kulku yli), mutta ajoradan ajoneuvot ja heidän teot tekevät suojatiestä joko turvallisen, tai turvattoman. Jos auto ei anna esteetöntä kulkua jalankulkijalle, vaan ajaa päälle, niin eipä se suojatie sitten suojannut yhtään mitään nimestä huolimatta.

        Syytä olisi autokouluissa enemmän korostaa autoilijan velvollisuutta antaa tilaa ja aikaa suojatietä käyttäville, ja myös kovempia rangaistuksia autoilijoille, jotka eivät piittaa. Esim. Ruotsissa kunnioitetaan aivan eri tavalla suojatiellä kulkevia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Syytä olisi autokouluissa enemmän korostaa autoilijan velvollisuutta antaa tilaa ja aikaa suojatietä käyttäville, ja myös kovempia rangaistuksia autoilijoille, jotka eivät piittaa. Esim. Ruotsissa kunnioitetaan aivan eri tavalla suojatiellä kulkevia.

        Ruotsissa taidettiin asia saada ojennukseen kovilla sakoilla. Kyllä täälläkin varmasti toimisi, jos sakko olisi tarpeeksi suuri ja toimisi pelotteena. Ei kukaan haluaisi saada esim. 500 - 1000 € sakkoa, kun ei anna jalankulkijalle esteetöntä kulkua suojatien yli.

        Edelleen on kuitenkin se seikka, että jalankulkijan väistäminen ja pyöräilijän väistäminen saattaa poiketa täysin toisistaan ihan saman suojatien kohdalla. Autoilijan pitää antaa esteetön kulku jalankulkijoille, mutta ei tarvitse väistää pyöräilijöitä. Näin se on, kun kohdassa on suojatie ja autoilijat ajavat siihen nähden suoraan. Kääntyvä auto sen sijaan pitää väistää myös risteävän tien pyöräilijöitä, kuten aloituksessa mainitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsissa taidettiin asia saada ojennukseen kovilla sakoilla. Kyllä täälläkin varmasti toimisi, jos sakko olisi tarpeeksi suuri ja toimisi pelotteena. Ei kukaan haluaisi saada esim. 500 - 1000 € sakkoa, kun ei anna jalankulkijalle esteetöntä kulkua suojatien yli.

        Edelleen on kuitenkin se seikka, että jalankulkijan väistäminen ja pyöräilijän väistäminen saattaa poiketa täysin toisistaan ihan saman suojatien kohdalla. Autoilijan pitää antaa esteetön kulku jalankulkijoille, mutta ei tarvitse väistää pyöräilijöitä. Näin se on, kun kohdassa on suojatie ja autoilijat ajavat siihen nähden suoraan. Kääntyvä auto sen sijaan pitää väistää myös risteävän tien pyöräilijöitä, kuten aloituksessa mainitaan.

        Onneksi autoilijatkin sentään varovat kalliita korjauksia ja eivät liian ahnaasti ajele kuitenkaan. En tuohon sakkoteoriaan usko, vaan liikennekulttuuriin, joka on erilainen Ruotsissa, muistan kun siellä ajellessa hitaammat väistivät maantiellä ja antoivat tilaa ohitukselle, Suomessa en sellaista ole kokenut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuva kertoo kenties paremmin. Katso tämä kuva.

        https://i.ibb.co/2cxfYFq/vasistamisjarjestys.jpg

        Kuvassa kaksi kääntyvää autoilijaa väistävät pyöräilijöitä. Tästä on kyse. Pyöräilijät ylittävät kuvassa sitä risteävää tietä, jolle autot kääntyvät.

        Sen sijaan oikean alakulman valkoinen auto ei väistä pyöräilijöitä, koska hänellä ei ole väistämismerkkiä ennen suojatietä. Jos hänellä olisi jokin väistämismerkki ennen suojatietä (kolmio tai stop), niin hänkin väistäisi pyöräilijöitä. Tällöin tiemerkintänä olisi myös pyörätien jatke, eikä täyspitkä suojatiemaalaus.

        Kuvan snaijasin kyllä, muuten juttu on niiin monimutkallinen, että parempi väistää ja antaa tilaa aina. Aivan samoin kuin yleensäkin elämässä; paree myötäillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuvan snaijasin kyllä, muuten juttu on niiin monimutkallinen, että parempi väistää ja antaa tilaa aina. Aivan samoin kuin yleensäkin elämässä; paree myötäillä.

        Mitä monimutkaista tuossa muka on?

        Autoilijat väistävät suojatien kohdalla aina jalankulkijoita. Jalankulkijoille on aina annettava esteetön kulku suojatien yli.

        Pyöräilijöitä väistetään, jos on väistämismerkki ennen suojatietä/pyörätien jatketta, tai jos autoilija kääntyy risteyksessä, jolloin pitää väistää sen tien ylittäviä pyöräilijöitä, jolle kääntyy.

        Jos ei ole täysin varma, niin kannattaa toki varoa. Ei kukaan varmaankaan halua ajaa hengiltä ketään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä monimutkaista tuossa muka on?

        Autoilijat väistävät suojatien kohdalla aina jalankulkijoita. Jalankulkijoille on aina annettava esteetön kulku suojatien yli.

        Pyöräilijöitä väistetään, jos on väistämismerkki ennen suojatietä/pyörätien jatketta, tai jos autoilija kääntyy risteyksessä, jolloin pitää väistää sen tien ylittäviä pyöräilijöitä, jolle kääntyy.

        Jos ei ole täysin varma, niin kannattaa toki varoa. Ei kukaan varmaankaan halua ajaa hengiltä ketään.

        Turhan monimutkaista, selkeemmät säännöt lisäisi turvallisuutta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turhan monimutkaista, selkeemmät säännöt lisäisi turvallisuutta.

        Mikä on kenenkäkin mielestä selkää ja mikä ei. Itse olen sitä mieltä, että on selkeää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on kenenkäkin mielestä selkää ja mikä ei. Itse olen sitä mieltä, että on selkeää.

        Olisi paljon parempi jos autoilija olisi aina velvollinen väistämään lähestyessään suojatietä. Se olisi selvä asia, eikä tulisi turhia pähkäilyjä kuka väistää ketäkin. Ihmisellä on muutenkin tässä maailmassa ihan tarpeeksi pähkäiltävää, turhien sääntöjen lisääminen ei ketään helpota.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisi paljon parempi jos autoilija olisi aina velvollinen väistämään lähestyessään suojatietä. Se olisi selvä asia, eikä tulisi turhia pähkäilyjä kuka väistää ketäkin. Ihmisellä on muutenkin tässä maailmassa ihan tarpeeksi pähkäiltävää, turhien sääntöjen lisääminen ei ketään helpota.

        Autoilija on aina velvollinen väistämään jalankulkijoita suojateiden kohdalla. Pyöräilijöitä väistetään, jos on liikennemerkki, joka velvoittaa siihen ja risteävän tien ylittäviä pyöräilijöitä väistetään aina, kun kääntyy risteyksessä. On mielestäni ihan selkeää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Autoilija on aina velvollinen väistämään jalankulkijoita suojateiden kohdalla. Pyöräilijöitä väistetään, jos on liikennemerkki, joka velvoittaa siihen ja risteävän tien ylittäviä pyöräilijöitä väistetään aina, kun kääntyy risteyksessä. On mielestäni ihan selkeää.

        Ei ole selkeää, kun ei tarvitsekaan väistää suojatiellä liikkuvia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole selkeää, kun ei tarvitsekaan väistää suojatiellä liikkuvia.

        Suojatie liittyy jalankulkijoihin. Suojatie on suojatie jalankulkijoille. Suojatiellä väistetään jalankulkijoita (annetaan esteetön kulku jalankulkijoille).

        Tieliikennelaissa suojatiellä tarkoitetaan jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettua tien osaa.

        Nyt vain pyöräilijät saavat ylittää ajorata suojatietä käyttämällä, mutta suojatie on edelleenkin suojatie vain jalankulkijoille. Pyöräänsä taluttava lasketaan jalankulkijaksi. Pyöräilevää pyöräilijää ei lasketa jalankulkijaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suojatie liittyy jalankulkijoihin. Suojatie on suojatie jalankulkijoille. Suojatiellä väistetään jalankulkijoita (annetaan esteetön kulku jalankulkijoille).

        Tieliikennelaissa suojatiellä tarkoitetaan jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnällä osoitettua tien osaa.

        Nyt vain pyöräilijät saavat ylittää ajorata suojatietä käyttämällä, mutta suojatie on edelleenkin suojatie vain jalankulkijoille. Pyöräänsä taluttava lasketaan jalankulkijaksi. Pyöräilevää pyöräilijää ei lasketa jalankulkijaksi.

        Ja koska asia on noin, niin siksi aloituksessa mainitut asiat tulee huomioida. Risteyksessä kääntyvä ja liikenneympyrästä poistuva väistää. Nämä tilanteet muodostavat poikkeuksen, vaikka pyöräilijä pyöräilee suojatiellä. Liikenteessä ajavan tulee osata liikennesäännöt.


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Pyöräilijän on joka tapauksessa järkevintä oman terveytynsä ja henkikultansa säilyttämiseksi väistää autoja aina kun se on mahdollista.

      • Anonyymi

        Siksipä kai lähes jokainen aikuinen ajelee jalkakäytävillä, ja autoille on luovutettu ajoradat ja vauhdit ovatkin kovia, kun ei ole pyöräväkeä jota varoa, ajellessa on kiva somettaa myös, ei hyvä. Myös sähköpotkulaudoilla kaahataan jalankulkijoiden seassa. Meno on maanisen sekasortoista välillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksipä kai lähes jokainen aikuinen ajelee jalkakäytävillä, ja autoille on luovutettu ajoradat ja vauhdit ovatkin kovia, kun ei ole pyöräväkeä jota varoa, ajellessa on kiva somettaa myös, ei hyvä. Myös sähköpotkulaudoilla kaahataan jalankulkijoiden seassa. Meno on maanisen sekasortoista välillä.

        Niinpä niin, järjen käyttöä ei ole kielletty.
        Itse pyrin käyttämään järkeäni siten etten joutuisi törmäykseen autojen kanssa sillä olisi aika laiha lohtu myöhemmin haudasta käsin todeta että minullapas oli oikeus siihen ja tähän.


      • Anonyymi

        Väistän, jos näyttää siltä, että se väistämisvelvollinen autoilija ei väistä. Muuten en väistä.


    • Anonyymi

      Entä väistääkö risteyksessä suoraan jatkava autoilija tietä suojatiellä tai jollakin "jatkeella" ajavaa pyöräilijää...?
      Oletteko koskaan ajatellut miten paljon turvallisempaa pyöräilijöille olisi jos ihan yksinkertaisesti heidän tulisi kaikissa tilanteissa väistää vahvempaansa eli autoilijaa?

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Isoissa risteyksissä kolmion takaa suoraan ajavan tulee väistää jokaisen väylän liikkujia. Tässä on kuva tilanteesta, jossa ensiksi on kevyenliikenteen väylä, sen jälkeen ajoradan väylät ja sitten vielä niiden jälkeen toisella puolella oleva kevyenliikenteen väylä.

        https://goo.gl/maps/LFTBKFdPWYFNCh1s9

        Kuvasuunnasta kolmion takaa tuleva autoilija väistää tuossa jokaista noiden väylien kohdalla. Lisäksi jos hän kääntyy, niin hän väistää myös sen risteävän tien ylittäviä pyöräilijöitä.

        Suojatien yli käveleviä jalankulkijoita väistetään tietenkin aina, kun kohdassa on suojatie.


      • Anonyymi

        Korjaus edelliseen: Risteyksissä kolmion takaa suoraan ajavan tulee väistää jokaisen väylän liikkujia. Isoissa risteyksissä myös ajoratojen jälkeisen kevyeliikenteen väylän liikkujia.


    • Anonyymi

      Liikenteessä väistetään liikennesäännön, liikennemerkin tai liikennevalon perusteella. Koskee kaikkia liikenteessä liikkujia.

      • Anonyymi

        Tai poliisin merkin, ja ohjeiden mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai poliisin merkin, ja ohjeiden mukaan.

        Näin on. Tienkäyttäjän on ensisijaisesti noudatettava liikenteenvalvojan antamaa merkkiä, käskyä tai kieltoa ja muun liikenteenohjaajan antamaa merkkiä.

        8 §
        Liikennesääntöjen noudattaminen ja liikenteenohjaus
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P8


    • Anonyymi

      Mutta kun me ollaan vain erehtyväisiä ihmisiä vaikka säännöt tunnettaisiinkin.
      Se on aika laiha lohtu vakavasti loukkaantuneelle tai peräti kuolleelle pyöräilijälle tai jalankulkijallakin että oli oikeassa...Säännöistä tärkein on kirjoittamaton sääntö muistaa kuka vahvemman ja heikomman kolarissa pahimmin kärsii!

      • Anonyymi

        Tämä onkin se ydinasia. Liikenteessä ei kuitenkaan ole vastuussa pelkästään omasta terveydestä ja hengestä, vaan myös muiden terveydestä ja hengestä. Tämä tuppaa joiltakin unohtumaan, kun liikenteessä liikkuvat. Ajoneuvojen kuljettajilla on suuri vastuu suojaamattomia ihmisiä kohtaan.


    • Anonyymi

      Liikennesääntöjä on syytä välillä kerrata ja varsinkin mahdollisiin muutoksiin tutustua. Joskus kuulee vieläkin väitettävän, että nopeusrajoitus päättyy risteykseen. Se ei pidä paikkansa.

      Nopeusrajoitus liikennemerkin kohdalla lukee laissa mm. seuraavaa: "Merkki on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan merkkiin C32–C34, E23, E24 tai E26 saakka. Merkin voimassaolo päättyy myös merkkiin E22, jollei välittömästi merkin E22 jälkeen ole liikennemerkillä osoitettu uutta nopeusrajoitusta."

      Kuten näkyy, niin nopeusrajoitus ei pääty risteykseen. Nopeusrajoitus liikennemerkki on voimassa kyseisellä tiellä. Matkan varrella saa olla miten monta risteystä tahansa, mutta niin kauan kuin pysytään samalla tiellä, niin risteykset eivät vaikuta nopeusrajoitukseen mitenkään. Kun käännytään toiselle tielle, niin sitten tilanne muuttuu. Itse risteys ei kuitenkaan vaikuta, vaan toiselle tielle siirtyminen.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      386
      1512
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1288
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      116
      1210
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      164
      1139
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      987
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      906
    7. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      816
    8. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      810
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      804
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      167
      691
    Aihe