Mieleni tekee kysyä, kuinka moni tuntee amerikkalaisen kirjailija-filosofin, H. Thoreaun kirjan "Elämää metsässä"? Vaikka kirja on kirjoitettu 1800-luvulla, siinä on hämmästyttävän paljon nykyajan ihmistä puhuttelevaa.
Kirjan lähtökohta oli se, että Thoreau ihmetteli, miten New Yorkin työläiset tekivät epäinhimillisen pitkää työpäivää, kykenemättä edes hankkimaan tuloillaan omaa asuntoa koko elinaikanaan. Silti metsässä elävät intiaanit pystyivät siihen, ilman 16 tunnin raadantaa.
Hän päätti kokeilla, onko raataminen välttämättömyys. Hän muutti metsään ja kertoo kokeilustaan kirjassa. En kerro yksityiskohtia,
mutta tulos oli, että 2 tuntia työtä päivässä riittää. Lopun ajan voi käyttää kirjoittamiseen, lukemiseen tai muuhun vastaavaan. Suosittelen.
Vielä mielenkiintoisempaa olisi, jos joku ekovihreä; tai mielummin joku kirjoituskykyinen ajattelija, filosofi, tekisi saman kokeen uudestaan, tämän hetken oloissa.
Itse olen taipuvainen uskomaan, että tulokset eivät juuri muuttuisi. Kokeiluun ei edes tarvittaisi valtion maata, kuten Amerikassa, koska kylmileen jätettyjä tiloja on yllinkyllin.
Tässä kaikessa onkin kysymys arvoista, siitä, mitä ihminen todella tarvitsee.
Elämää netsässä
8
640
Vastaukset
- Pilgrim_2005
Joo, Thoreau - "Elämää metsässä", tuo Massachusettsin nero! Lueskelin pari kuukautta sitten hänen matkakirjaansa "Cape Cod", (1865)
En yhdistäisi Thoreauta kuitenkaan "ekovihreisiin"; - - - - - ajatus ei pysty yhdistämään; Thoreau vaikuttaa enemmänkin olevan "hengen mies". Pyrkikö hän todistamaan jotain elintavallaan? Eiköhän hän vain nauttinut yksin olemisesta.
Vihreät vaikuttaa olevan enemmän politisoituneita. Thoreaun tyyppiseen kokeiluun tarvitaan itsenäinen henki, harvalla sellaista on. - tem.
minäkin luulen, että Suomen "ekovihreät" ovat liian vieraantuneita luonnosta halutakseen tai edes kyetäkseen elämään siellä.
Se vaatii enemmän ajattelijaa, joka kykenee sekä ottamaan huomioon luonnon että elämään siitä.
- Silti, kokeilu elämästä luonnon ehdoin olisi kiinnostava.- Pilgrim_2005
..niitä sitten ollut? Pentti Linkola palasi luontäidin helmaan; ja muistaakseni Jorma Rotko perheineen Velkualle, mutta muuttivat sitten Viroon.
Jonkinlainen viherpipertäjien ashramiko on mielessä? Musta tuntuu että luonnosta nauttiminen vaatii rahaa: ainakin Lappi ja saaristo avautuu rahamiehelle. Jos on mökki, niin voi tietysti mennä sinne.. Eeva Kilvellä taisi olla se kirja "Häätanhu" tästä aiheesta, ja siiten Arto Paasilinnan Vatanen(Jäniksen vuosi). Joel Lehtosen "Lintukoto". - Pilgrim_2005
Pilgrim_2005 kirjoitti:
..niitä sitten ollut? Pentti Linkola palasi luontäidin helmaan; ja muistaakseni Jorma Rotko perheineen Velkualle, mutta muuttivat sitten Viroon.
Jonkinlainen viherpipertäjien ashramiko on mielessä? Musta tuntuu että luonnosta nauttiminen vaatii rahaa: ainakin Lappi ja saaristo avautuu rahamiehelle. Jos on mökki, niin voi tietysti mennä sinne.. Eeva Kilvellä taisi olla se kirja "Häätanhu" tästä aiheesta, ja siiten Arto Paasilinnan Vatanen(Jäniksen vuosi). Joel Lehtosen "Lintukoto".Eeva Kilpi:
http://www.vihrearouva.net/kirjallisuus/kilpi.html
- muodosta
Netsässä :-)
- tem.
Sillä ellei ole tarkkana,
mielessänsä metsä,
niinkuin pieni porkkana,
vikaa huomaa etsä.
Euro sull´on markkana
ja metsänäsi netsä! - kirjoitusvirheeseen
tem. kirjoitti:
mielessänsä metsä,
niinkuin pieni porkkana,
vikaa huomaa etsä.
Euro sull´on markkana
ja metsänäsi netsä!Niin sitä pitääkin!
- muodosta
tem. kirjoitti:
mielessänsä metsä,
niinkuin pieni porkkana,
vikaa huomaa etsä.
Euro sull´on markkana
ja metsänäsi netsä!Siis koska pidän metsästä ja netistä(kin), joiden molempien luonteeseen liittyy tietty paikan (täsmällinen)määrittelemättömyys jne. Netsä niputti nuo viehättävästi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1292073
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi1051886Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?841659Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy641534Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M331202- 841173
Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm561132- 1101103
Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s471076Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet441023