Kaukoputki

Anonyymi-ap

Millainen kaukoputki ja suurennos on käyttökelpoinen rata-ammuntaan esim. 150 metrillä? Minulla on nyt Focus Hawk 15-45 x 60 mutta sillä ei meinaa saada selvää osumista edes 100 metriltä. Kaukoputkien suurennoksen näyttävät loppuvan 60x jos ei oteta mukaan tähtikaumoputkia. Riittääkö, onko riittävän laadukas Vanguard Endeavour xf 60x 80a suurennoksella?

10

2487

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suurennus ei ole ratkaisevaa vaan piirtotarkkuus. Minulla on zeissin daivari kiikaritähtäin ja siillä 24x suurennuksella näkyvät .308 osumat 150m matkalta.
      En tunne mainitsemiasi putkia, mutta hintaluokka on niin alhainen, että ongelmia varmasti on. Hyvälaatuinen putki maksaa tuhannen paremmalla puolella.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä, suurikaan suurennus ei yksistään auta jos linssien taso on riittämätön.
        Näkyvyyteen vaikuttavat myös olosuhteet valaistus, taulun heijastumat, jne, jne.
        Halvemmallakin putkella usein pärjää, kun käyttää aina aloittaessa uutta puhdasta taulua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä, suurikaan suurennus ei yksistään auta jos linssien taso on riittämätön.
        Näkyvyyteen vaikuttavat myös olosuhteet valaistus, taulun heijastumat, jne, jne.
        Halvemmallakin putkella usein pärjää, kun käyttää aina aloittaessa uutta puhdasta taulua.

        Käytin aikaisemmin Optlyt kaukoputket 20 ja 30 kiinteillä okulaareilla, riiti hyvin. Mutta oli isokokoinen ja painava. Löytyy käytettynä, yksi vaihtoehto on zoom kamera. Se on nykyään käytössä, halvempi vaihtoehto kuin laadukas kaukoputki. Vähän sekava kirjoitus, toivottavasti idea selviää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytin aikaisemmin Optlyt kaukoputket 20 ja 30 kiinteillä okulaareilla, riiti hyvin. Mutta oli isokokoinen ja painava. Löytyy käytettynä, yksi vaihtoehto on zoom kamera. Se on nykyään käytössä, halvempi vaihtoehto kuin laadukas kaukoputki. Vähän sekava kirjoitus, toivottavasti idea selviää.

        Mmmm, joo.. pitääpä kokeilla...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytin aikaisemmin Optlyt kaukoputket 20 ja 30 kiinteillä okulaareilla, riiti hyvin. Mutta oli isokokoinen ja painava. Löytyy käytettynä, yksi vaihtoehto on zoom kamera. Se on nykyään käytössä, halvempi vaihtoehto kuin laadukas kaukoputki. Vähän sekava kirjoitus, toivottavasti idea selviää.

        Kerro tuosta kameran käytöstä enemmän. Minkäkainen kamera ja optiikka?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro tuosta kameran käytöstä enemmän. Minkäkainen kamera ja optiikka?

        Nikon b700. Ei mikään kallis n. 400€ Jalusta tarvitaan, matala että voi käyttää ampuma- pöydältä. Näitä on lukuisia, eri valmistajien. Tässä 0-60 kertainen suurennnus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nikon b700. Ei mikään kallis n. 400€ Jalusta tarvitaan, matala että voi käyttää ampuma- pöydältä. Näitä on lukuisia, eri valmistajien. Tässä 0-60 kertainen suurennnus.

        Tuntuu kyllä uskomattomalta, että runsaan 400 euron hinnalla saa kameran zoomilla joka hakkaa tuhannen euron kaukoputken. Yleensä tuollainen 60x zoomi heikentää kuvanlaatua todella paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuntuu kyllä uskomattomalta, että runsaan 400 euron hinnalla saa kameran zoomilla joka hakkaa tuhannen euron kaukoputken. Yleensä tuollainen 60x zoomi heikentää kuvanlaatua todella paljon.

        En väitä että hakkaa, mutta on käyttökelpoinen vaihtoehto. Ja jos haluaa löytyyhän järjestelmä kameroita jotka maksavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En väitä että hakkaa, mutta on käyttökelpoinen vaihtoehto. Ja jos haluaa löytyyhän järjestelmä kameroita jotka maksavat.

        Järkkärit vaativat lisäksi objektiivin. Tuossa mainitussa Nikon b700 on 24-1440mm optinen zoomi. Mikään valmistaja ei tee tuollaista objektiivia tai jos tekisi, niin se ei olisi kovin korkeatasoinen. Uskomatonta, jos tuolla riittää piirto osumien näkemiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Järkkärit vaativat lisäksi objektiivin. Tuossa mainitussa Nikon b700 on 24-1440mm optinen zoomi. Mikään valmistaja ei tee tuollaista objektiivia tai jos tekisi, niin se ei olisi kovin korkeatasoinen. Uskomatonta, jos tuolla riittää piirto osumien näkemiseen.

        Kyllä näitä on monellakin, mukaan radalle ja kokeilemaan. Sillä hän tuo selviää. Jos ajatellaan mihin nykyiset kännykät pystyvät, ei to ihme olisi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      615
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      543
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      182
      401
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    Aihe