Terveydenhuoltokulujen maksaminen toimeentulotuesta

Anonyymi-ap

Olen pitkäaikainen toimeentulotuen asiakas.

Minulla on syyskuun lopussa hammaslääkäriaika (julkiselle), ja saanen laskun lokakuussa. Jos maksan laskun lokakuussa itse perusosasta, voinko hakea Kelasta hyvitystä itse maksamastani laskusta? Pitääkö hyvitystä hakea heti lokakuussa, vai voiko sitä hakea takautuvasti marraskuun toimeentulotukeen?

Vai onko niin, ettei laskua pidä maksaa itse vaan ainoa tapa saada hyvitys on hakea maksusitoumus tai lähetettää laskut Kelan maksettavaksi?

Mitä pitää laittaa Kelaan liitteeksi? Skannattu lasku toki, mutta riittääkö kuvakaappaus verkkopankista näyttämään, että olen maksanut laskun, jos uutta tiliotetta ei ole vielä saatavilla?

42

657

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Älä maksa laskua ollenkaan. Suojaosuus on niin korkea, ettei sinulta voi ulosmitata mitään, lisäksi julkiset terveysmaksut vanhenevat jo viidessä vuodessa.

      • Anonyymi

        Tolla tavoin saa merkinnän luottotietoihin, josta seuraa myöhemmin hankaluuksia.


      • Anonyymi

        Parempi on hakea ENNEN kuin varaa aikaa tai samaan aikaan toimeentulotukea sossua että saa maksu sitoumuksen siihen että voi käydä Siis ne pitää hakea ennen kuin menee hammaslääkäriin


    • Anonyymi

      Yksinkertaisinta on skannata tullut lasku ja lähettää se Kelalle ja vaatia että rahat tulee omalle tilille, kun rahat on tulleet tilille maksaa sitten lasku. Tuolla tavalla on Kelan virhemahdollisuus pienin.
      Aikaa on, sillä laskujen käsittelyä ja maksuunpanoa koskee myös tuo 7 arkipäivän käsittelyaika.

      • Anonyymi

        Ja jos/kun Kelalla kestää esim. kolme viikkoa maksaa lasku, niin kulut myöhästymisestä lankeavat ap:lle. Nerokas neuvo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja jos/kun Kelalla kestää esim. kolme viikkoa maksaa lasku, niin kulut myöhästymisestä lankeavat ap:lle. Nerokas neuvo.

        Väärin!

        Mutta vaikeaa...

        Itselleni tuli aikoinaan maksumuistusmaksu (5e) koska perusturva ei maksanut laskuani ajoissa. Hallinto-oikeus sitten antoi päätöksen, että perusturvan piti maksaa myös viivästyskulut.

        Mutta tuollainen voi vaatia tuon oikeudenkäynnin.

        Suomi on?


      • Anonyymi

        Ei vaan hakee etukäteen maksu sitoumuksen


    • Anonyymi

      Itse menisin aihe livenä kysymään kelalta. En hakenut toimentulo tukea,en sanut koskaan. Ystäväni haki toimentulo tukea ja tuli hammassärky. Ohjeistetiin julkinen sektori hammasläkäriin. Maksoi lasku itse,oli 1 käynti ja se ei oiketanut toimetulo tukeen.eli sillä ei kela hyväksynyt asiaa. Toinen henkilä taas ennen hamaslääkriin menoa.Anoi maksusitomus Sosialivrastosta,ei kelasta.hammashoitoon yksityinen. Sai maksusitomus ja peniäkän ei kulkenut omaa rahaa asiasta.eli voit otta kontakti alueesi sosiali virasto.Tai käydä siellä ja pytää tavata päivystävää sosiali työntekijää.joudut odotta kun joku tulee.Kertoo sinulle miten homaa kelan kanssa menee.myös sen saatko heitä maksusitomus yksityinen sektori? Eri kunat,kaupungit kun oma käytäntö ihan kaikesta loppu peleistä,Joten mitä tällä kirjoitetaa,voi olla ei sinulla toimi.Juuri luin näillä sivustoilla kaikilla yhte,päivtäin on 20.000 uutta mielipidettä ympäri suomea.

      • Anonyymi

        "Itse menisin aihe livenä kysymään kelalta."

        Kun asioi sähköisesti OmaKelan kautta, niin
        kaikesta viestinnästä jää mustaa valkoiselle, eikä tarvitse myöhemmin muistella kuka sanoi mitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Itse menisin aihe livenä kysymään kelalta."

        Kun asioi sähköisesti OmaKelan kautta, niin
        kaikesta viestinnästä jää mustaa valkoiselle, eikä tarvitse myöhemmin muistella kuka sanoi mitä.

        Juu luukulla on eri uskontoja ja sukupuolia kun kelassa käy siellä saa sen mukaan palvelua


    • Anonyymi

      Laskut kohdistetaan aina sille kuukaudelle, jolla ne ovat syntyneet. Eli kohdallasi lokakuun toimeentulotukeen. Jos saat toimeentulotukea lokakuulta, voit maksaa laskun itse ja liittää laskun ja kuvankaappauksen maksusta hakemukseen. Jos maksat laskun vasta sen jälkeen, kun olet jo toimittanut hakemuksen, lähetä lasku ja kuitti kun olet laskun maksanut. Näin homma toimii yksinkertaisimmin.

      • Anonyymi

        Ei vaan laskut kohdistetaan laskun eräpäivään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan laskut kohdistetaan laskun eräpäivään.

        Jatkan vielä:

        ”Perustoimeentulotuki muodostuu perusosasta ja muista perusmenoista. Muihin perusmenoihin kuuluvat menot otetaan huomioon tarpeellisen suuruisina. Menot otetaan huomioon todellisen suuruisina, jos ne eivät ole kohtuuttomia. Asiakkaan tulee tarvittaessa esittää niihin liittyvät selvitykset eli yleensä laskut.

        Laskut otetaan huomioon menoina alkuperäisen eräpäivän mukaisesti ja niiden on kohdistuttava perustoimeentulotuen ajalle. Jos maksetusta menoerästä ei ole erillistä laskua, maksukuitti riittää (esimerkiksi bussilippu lapsen tapaamisen matkakuluista).

        Jos kyseessä on koko vuotta koskeva määrältään suuri muu perusmeno (esimerkiksi öljylasku), selvitetään tarkemmin, onko asiakkaan mahdollista maksaa lasku erissä.

        Laskutuslisiä ei huomioida muina perusmenoina. Laskutuslisät kuuluvat perusosaan ja asiakkaan tulee maksaa nämä kustannukset itse.

        Muihin perusmenoihin kuuluvien laskujen viivästyskulut huomioidaan menona vain, jos kulu on aiheutunut Kelan menettelystä.

        • Viivästyskulua voidaan pitää Kelan menettelystä johtuvana, jos Kela ei ole ratkaissut viivästyskulun aiheuttaneeseen laskuun liittyvää hakemusta 7 arkipäivän kuluessa siitä, kun asian ratkaisemiseksi tarvittavat selvitykset on saatu ja viivästyskulu on aiheutunut tästä Kelan menettelystä siten, että asiakas ei ole voinut kohtuudella suoriutua laskun maksamisesta ajoissa.”

        Lähde: Toimeentulotukilain sisäiseen käyttöön tarkoitettu soveltamisohje https://www.kela.fi/etti/Toimeentulotuki.pdf


      • Anonyymi

        " Jos maksat laskun vasta sen jälkeen, kun olet jo toimittanut hakemuksen, lähetä lasku ja kuitti kun olet laskun maksanut. Näin homma toimii yksinkertaisimmin." EI tarvitse mitään kuittia, että on maksettu. Pelkkä lasku riittää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Jos maksat laskun vasta sen jälkeen, kun olet jo toimittanut hakemuksen, lähetä lasku ja kuitti kun olet laskun maksanut. Näin homma toimii yksinkertaisimmin." EI tarvitse mitään kuittia, että on maksettu. Pelkkä lasku riittää.

        Helpoimmalla pääsee, kun toimittaa sekä
        laskun että kuitin, eli kaikki asiaan littyvät dokumentit.

        Samalla varmistaa, ettei tule lisäselvityspyyntöjä ja asian saa kerralla pois päiväjärjestyksestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei vaan laskut kohdistetaan laskun eräpäivään.

        No tuota nyt tarkoitinkin..


      • Anonyymi

        "Laskut kohdistetaan aina sille kuukaudelle, jolla ne ovat syntyneet."

        Ei pidä paikkaansa. Jos jää maksamatta niin kohdistetaan muistutuslakun eräpäivän mukaan.


      • Anonyymi

        Eli siis hakekaa nyt etukäteen ne tuet ennen kuin teette yhtäkään laskua


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Jos maksat laskun vasta sen jälkeen, kun olet jo toimittanut hakemuksen, lähetä lasku ja kuitti kun olet laskun maksanut. Näin homma toimii yksinkertaisimmin." EI tarvitse mitään kuittia, että on maksettu. Pelkkä lasku riittää.

        Ei kun kela Sossu laittaa laskut takaisin tyyliin et hakenut tukea viime kuulle tai tälle ENSIN HAETAAN TUKI ETUKÄTEEN VAIKKA MARRASKUU sitten kasataan laskut siihen mutta tää nyt on tyhmää


    • Anonyymi

      Kelan sivuilla on suora linkki, mihin voi lähettää toimeentulotukeen kuuluvan laskun.

      Puhelimella otettu kuvakin laskusta kelpaa, jos on selkeä. On myös mahdollista saada joko omalle tilille, tai antaa kelan maksettavaksi.

      Jos olet antanut kelan tietoon puhelinnumerosi, niin he kyllä soittavat, mikäli on ongelmia.

      • Anonyymi

        Unohtui mainita, että jos tulee omalle tilille, niin rahat laskuun tulee laskun eräpäivänä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Unohtui mainita, että jos tulee omalle tilille, niin rahat laskuun tulee laskun eräpäivänä.

        Kyllä voi tulla tilille ennen eräpäivääkin tai eräpäivän jälkeen.


    • Anonyymi

      Mitään tukia ei saisi maksaa omalle tilille. Jos tuki on jotain tiettyä asiaa varten se tarkoittaa, että se myös siihen pitää kohdistaa. Se ei ole mitään sellaista "omaa rahaa", jonka voi käyttää miten huvittaa, vaan yhteiskunnan apu sitä tarvitsevalle tiettyyn tarkasti kohdennettuun asiaan. Sekään ei saisi olla mikään automaatti, vaan vastikkeellinen sekä tuen saajaa että sen antajaa auttava.

      • Anonyymi

        Onneksi sinä eikä muutkaan kaltaisesi perslävet päätä tuostakaan asiasta.


      • Anonyymi

        Väärin!

        Kaikki toimeentulotukeen oikeuttaviin maksuihin myönnetyt varat pitää lain mukaan ensisijaisesti maksaa tuen saajan tilille ja vain tuen saajan pyynnöstä maksun saajalle.

        Miksi muka?
        No jos laskun saajalle menee tieto, että laskun on maksanut Kela, niin maksun saajalle menee siinä samalla tieto joka on ehdottomasti salassa pidettävä. Pätee myös mm. vuokraan!


    • Anonyymi

      Minä maksan laskun ja lähetän kuvan Kelaan ja Kela sitten maksaa tililleni sen summan siinä kuussa jolloin on eräpäivä.

      • Anonyymi

        Liian selkeää ja vaivatonta.

        Parempi keksiä tapa, jolla saa aiheutettua enemmän harmia itselle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liian selkeää ja vaivatonta.

        Parempi keksiä tapa, jolla saa aiheutettua enemmän harmia itselle.

        Voi laittaa laskun lisäksi liitteen vielä kännykällä omasta perseestä otetun kuvan ja selitteeksi voi laittaa että "Laitan tämän kuvan omasta perseestäni ihan kaiken varalta ettei Teidän tarvitse sitä enää erikseen pyytää, ellette tarvitse kuvaa niin voitte tuhota sen sillä se on vain kopio, alkuperäinen on minulla tallessa" yms. (=YnnäMuutaSontaa)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi laittaa laskun lisäksi liitteen vielä kännykällä omasta perseestä otetun kuvan ja selitteeksi voi laittaa että "Laitan tämän kuvan omasta perseestäni ihan kaiken varalta ettei Teidän tarvitse sitä enää erikseen pyytää, ellette tarvitse kuvaa niin voitte tuhota sen sillä se on vain kopio, alkuperäinen on minulla tallessa" yms. (=YnnäMuutaSontaa)

        "Voi laittaa laskun lisäksi liitteen vielä kännykällä omasta perseestä otetun kuvan..."

        Voiko käyttää samaa kuvaa kuin CV:ssä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Voi laittaa laskun lisäksi liitteen vielä kännykällä omasta perseestä otetun kuvan..."

        Voiko käyttää samaa kuvaa kuin CV:ssä?

        Kyllä jos se on otettu WC:ssä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi laittaa laskun lisäksi liitteen vielä kännykällä omasta perseestä otetun kuvan ja selitteeksi voi laittaa että "Laitan tämän kuvan omasta perseestäni ihan kaiken varalta ettei Teidän tarvitse sitä enää erikseen pyytää, ellette tarvitse kuvaa niin voitte tuhota sen sillä se on vain kopio, alkuperäinen on minulla tallessa" yms. (=YnnäMuutaSontaa)

        Hah. Tuo oli hauska. Tokihan kannattaa aina tehdä itselle kaikki mahdollisimman vaikeaksi.

        Kerran jouduin hakemaan toimeentulotukea sähkölaskuun, kun tuli kaikki mahdolliset laskut samaan aikaan.

        Otin laskusta kuvan vain toiselta puolelta ja kela halusi kuvan toiseltakin puolelta.

        Otin sitten molemmin puolin lähikuvia, kaukokuvia, osakuvia ja vaikka mitä reilu 10 kappaletta.

        Laitoin vielä viestin, että soitattehan mikäli tarvitsette lisää kuvia?

        Eivät tarvinneet. Avustivat toki sähkölaskussa, kun olivat tutkineet 2kk:n tiliotteeni täikamman kanssa.


      • Anonyymi

        Niin etukäteen haetaan


    • Anonyymi

      Siltä ajalta oltava toimeentulotukihakemus. Voi hakea pari kuukautta jälkikäteen. Tukea hakiessa jos ei ole rahaa mahdollisesti, ja ajalta, ehkä, en tiedä nykysäännöistä,, koska viimesijainen tuki.

    • Anonyymi

      Virkailijat venkoilee etukäteen maksetuista laskuista. Kuvittelevat kaiketi ihmisen säästävän kaikki joka kuukausi. Naimisiinko pitäisi mennä 🤬

    • Anonyymi

      Jos on jo ulosotossa ei kannata maksaa kun vanhenee 5 vuodessa

    • Anonyymi

      Toimeentulotuki ei ainakaan maksa yksityiseltä hammaslääkäriltä tulleita laskuja. Omalla kohdalla useampikin satanen meni, sinällään tavanomaisiin operaatioihin esim. pari paikkaa yms. mutta euroakaan ei Kelalta herunut.

      Olisin olettanut, että hammashoitokuluja maksetaan julkisen puolen asettaman hintatason mukaisesti, mutta tästä tuli epäilys, että mahtaako Kela maksaa takaisin edes julkisen puolenkaan hammaslääkärin laskuja.

      Joku joka käyttää julkisen puolen hammaslääkäriä voisi varmasti valottaa tarkemmin, että maksaako Kela niistä mitään ja jos maksaa, millä perusteilla?

      • Anonyymi

        Jos kunnan hammaslääkäri antaa yksityiselle palvelusetelin niin sossun kuuluu se maksaa


    • Anonyymi

      Maksat laskun, se näkyy tiliotteessasi. Tiliotteen saa aina tulostettua kuluvaan päivään asti, ainakin OP:ssa saa. Tietysti kirjoitat vielä erikseen ja selvennät. Kela maksaa tietojen perusteella sen mikä kuuluukin maksaa. Maksa lasku heti.

      • Anonyymi

        Jos ihmisellä on ainoa tulo tuki kuin tuki ei siitä jää säästöön mitään kuin silloin kun oli korona ettei päässyt mihinkään muuten ei jää.


    • Anonyymi

      Itselläni on käynyt terveydenhoitokulujwn, esm. terkkarimaksun ja hammaslääkärilaskujen kanssa niin, että ovat maksaneet laskut kyllä, mutta päätöksessä lukee, että minun on selvitettävä, voinko anoa jotakin vapautusta maksuista, ilmeisesti terveyskeskuksesta. Katsoin oman kuntani tällaista vapautuskaavaketta, niin samat tiedot piti about olla, kuin toimeentulotukea haettaessa, Tuntui itsestä ainakin todella työläältä, ja voiko kela pakottaa hakemaan vapautusta? Olen ollut piiiiiitkään toimeentulotuen asiakas, eikä tällaista ole tullut ennen vastaan, vaan mukisematta on terveydenhuollon laskut maksettu.

      • Anonyymi

        Vapautusta joistain saa hakea myös pienistä tuloista ei pitäisi mennä YLE veroa


      • Anonyymi

        Vaikuttaa siltä, että toimeentulotuen asiakasta aletaan nöyryyttämään julkisesti, teettämällä tällaisia kerjuulappuja terveydenhuoltoonkin.

        Laissa taataan toimeentulon turva, mutta ei siinä laissa mitään oikeutta simputtamiseen ole annettu hallinnolle.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8316
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1929
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe