PRIMOLUT/sivuoireet

Satu

Aloitin Primolut-kuurin kaksi viikkoa sitten (kuukautisten siirtämiseen). 13. päivänä alkoi tulla outoja oireita; pistävää kipua keuhkojen alueella, kipu säteilee koko rintakehän alueelle, selkään, käteen. Erityisesti syvään hengitettäessä kipu kovenee, samoin kaikki pienetkin liikkeet pahentavat kipua selvästi. Lopetin kuurin seuraavana päivänä. Edelleen kipu tuntuu erityisesti syvään hengitettäessä, tietyissa asennoissa.

Soitin lääkäriin joka sanoi ettei ole mitään syytä huoleen. Vaikka oireet johtuisivatkin ko.lääkkeestä oireet menevät aikanaan ohi ... ? Lääkäri epäili että kivut voisivat johtua liikarasituksesta, liikunnasta tms. Itse tiedän ettei näin ole, tottakai vähän huolestuttaa kun hengittäminen on vähän raskasta ja pistelee ym.
Lääkkeen tuoteselosteessa varoitetaan juuri hengitysvaikeuksista, kivuista ylävartalolla jne.
Lääke voi aiheuttaa esim. verisuonitukoksia.

Onko joku muu saanut jotain sivuvaikutuksia ko. lääkkeestä ? Edellyttikö jotain seurantaa, jatkotutkimuksia ?

Ellei olotila helpota tässä parin päivän kuluessa ajattelin kyllä mennä lääkäriin vaikka puhelimitse lääkäri vaikuttikin tosi kuivakiskoiselta ja sanoi ettei mitään syytä huoleen ole.

11

20540

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mene lääkäriin

      Kyllä minä sinuna menisin käymään lääkärillä vaikka sinulle puhelimessa oli joku lääkäri sanonut että ei syytä huoleen, mutta täytyy kuitenkin muistaa, että Primolutin käytön yhteydessä on olemassa riski saada keuhkoveritulppa, niinkuin muillakin hormoneilla. Vaikkakin riski on pieni, niin kyllä se kannattaa mielessä pitää. Sinuna en kovin kauaa odottelisi vaan pyytäisin päästä myös keuhkoröntgeniin, varmuuden vuoksi. Ethän vaan tupakoi?

      • Anonyymi

        Ikivanha ketju mutta vastaan kuitenkin koska jonkun henki voi pelastua..
        Itselleni "määrättiin" primoluttia 10 :n päivän kuuri ja kuuden käyttöpäivän jälkeen alkoi hengenahdistus.
        Luulin että kyseessä on astma, mutta lääkkeistä ei ollut mitään apua.
        Yöllä ei saanut nukuttua koska missään asennossa ei ollut hyvä olla. Ei varsinkaan vasemmalla kyljellä.
        Seuraavana päivänä menin vielä hiihtämään ja päivittelin miten kunto on romahtanut kun en tahtonut päästä mäkeä ylös.
        Sitten alkoi puhevaikeus. En saanut puhuttua lausetta loppuun kun happi loppui.
        Jalat puutui jos olin kyykyssä tai polvillani maassa.

        Viikon päästä menin gynelle jo aiemmin varattuun hormonikierukan laittoon ja kerroin oireista..
        Siitä sitten verikokeeseen, arvo koholla ja päivystykseen.
        Oikean keuhkon valtimoissa veritulppa..

        Toivottavasti tästä kertomuksesta jollekin apua..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ikivanha ketju mutta vastaan kuitenkin koska jonkun henki voi pelastua..
        Itselleni "määrättiin" primoluttia 10 :n päivän kuuri ja kuuden käyttöpäivän jälkeen alkoi hengenahdistus.
        Luulin että kyseessä on astma, mutta lääkkeistä ei ollut mitään apua.
        Yöllä ei saanut nukuttua koska missään asennossa ei ollut hyvä olla. Ei varsinkaan vasemmalla kyljellä.
        Seuraavana päivänä menin vielä hiihtämään ja päivittelin miten kunto on romahtanut kun en tahtonut päästä mäkeä ylös.
        Sitten alkoi puhevaikeus. En saanut puhuttua lausetta loppuun kun happi loppui.
        Jalat puutui jos olin kyykyssä tai polvillani maassa.

        Viikon päästä menin gynelle jo aiemmin varattuun hormonikierukan laittoon ja kerroin oireista..
        Siitä sitten verikokeeseen, arvo koholla ja päivystykseen.
        Oikean keuhkon valtimoissa veritulppa..

        Toivottavasti tästä kertomuksesta jollekin apua..

        Minulle määrättiin 10 pv kuuri Primoluttia ja tätä olisi pitänyt jatkaa tietyllä syklillä sen jälkeenkin. Noin viikon jälkeen kun olin lääkkeen aloittanut, sain kävelylenkeillä oireita jotka sattuivat hyvin myöhemmin lukemiini pakkauksessa kerrottuihin haittavaikutuksiin. En ymmärtänyt lääkkeen yhteyttä siihen, että kesken kävelylenkin rintaa alkoi puristamaan niin, että lenkki oli keskeytettävä useampaan kertaan. Tämä tapahtui ainakin kahtena päivänä juurikin rauhallisella kävelylenkillä. Ajattelin että astmako minulle on tulossa. Ennen lääkkeen aloittamista tai sen kuurin jälkeen kyseisiä oireita ei ole tullut. Lääkärin mielipide puhelimessa oli että ei liity tähän lääkkeeseen, haittavaikutukset on sinne kirjattu vain lakimiehiä varten! Itse olen täysin eri mieltä tästä.... Koska tajusin lääkkeen yhteyden niin myöhään ja oireita ei enää ole, niin mitään tutkimuksia ei tehdä.


    • Kristiina

      Olen ehkä jankuttanut tätä täällä jo ihan liikaa, joku vielä suuttuu, mutta en malta olla tähänkin lisäämättä, että luonnollinen progesteroni on parempi valinta kuin synteettinen. Ystävättärelleni määrättiin Primolut ja hänelle tuli siitä kovaa turvotusta ja hiukset muuttuivat kuivaksi ja elottomaksi pehkoksi. Primolut tehdään testosteronista ja sillä on androgeenisia vaikutuksia, samoin on monien muidenkin synteettisten progesteronien kanssa. Mulla on ollut Terolut kuuri, se ei ole androgeeninen vaan neutraali ja aika lähellä luonnollista, mutta synteettinen sekin silti on ja mulle tuli siitä rytmihäiriöitä ja sydämen muljahteluja. Synteettinen progesteroni saattaa sitä paitsi olla riski kriisitilanteissa, koska silloin elimistö valmistaa progesteronista kortisonia ja jos kropassa on kaikki paikat täynnä synteettistä progesteronia, niin siitä se ei pysty tekemään kortisonia. Luonnollisen progesteronin kauppanimi on Lugesteron ja se on reseptilääke. Minusta sitäkään ei kuitenkaan kannata syödä kuin niin vähän kuin mahdollista. Toisaalta synteettiset progesteronit on kyllä niin tehokkaita, että ehkä jo yksi kymmenen päivän kuuri riittää parantamaan sun vaivan ja sitten voit unohtaa koko aineen.

      • Olen aika varma että Primolut valmistetta ei tehdä testosteronista. Keltarauhashormonilla toki voi olla yksilöstä riippuen haittavaikutuksia, oli se sitten luonnollisena oman kehon tuottamana tai pillerinä. Itse suosin drospirenoni nimistä keltarauhashormonia, joka on antiandrogeeninen eli vähentää kasvojen ja hiusten rasvoittumista, hirsutismia ja muita mieshormonien aiheuttamia vaivoja. Valmisteissa löytyy Slinda (pelkkä keltarauhashormoni) ja Drovelis (sekä keltarauhashormoni että luonnollinen estrogeeni).


        https://fi.wikipedia.org/wiki/Noretisteroni


    • Kristiina

      että en heti lukenut sun viestiä kunnolla. Voiskohan toi olla jonkunlainen noidannuoli tyyppinen juttu? Kuukautisten tienoilla semmosiakin tulee helposti, niinkuin muitakin tulehduksia. Auttaako särkylääke? Jos ei se helpota, niin menet sitten tietysti lääkäriin.

      • miia*

        Primolut-pakkauksessa lukee että "valmisteen käyttö on lopetettava heti ja mentävä lääkäriin, jos... ...ilmenee puristavaa kipua rinnassa ja hengenahdistusta" tjtsp.

        Kannattaa ehdottomasti käydä lääkärissä, ihan vain varmuuden vuoksi. Kaikillehan nuo primolutit eivät sovi.

        Itse olen käyttänyt pari kertaa Primolut Noria eikä ole ollut minkäänlaisia sivuvaikutuksia.
        Muistakaa että Primolutin käytön aikana tosissaankin ilmenee joillakin niitä kuukautisten aikana olevia normaaleja oireita.
        Alkaa kuulostaa koko Primolut ihan myrkyltä kun näitä lukee! :0 Mutta harvemmin siitä mitään oireita tulee, ainakaan minulle ja tutuilleni ei ole tullut mitään.
        Mutta suosittelen silti lääkäriin menoa, tuollainen puhelinsoitto ei oikein vakuuta kyllä...:/ Saat nopeasti hoitoa jos sitä edes tarvitset, niin ei ole hätää. Tsemppiä! :)


    • Kristiina

      Tuli vielä mieleeni, että söitköhän sinä jotenkin liikaa niitä pillereitä? En tiedä, miten niitä käytetään kuukautisten siirtämiseen, mutta vuotohäiriöissä kymmenen tablettia per kierto on luullakseni normaali annostelu.

      • alkup.

        Ohjeen mukaan Primoluttia otin, eli 3 tablettia/vrk.
        Voi ottaa enintään 14 päivän ajan ja näin tein koska olemme lähdössä lomalle etelään ja kuukautiset olisivat osuneet juuri samaan saumaan. Olen ainoastaan kerran aikaisemmin siirtänyt kuukautisia ko. valmisteella muutamia päiviä ja silloin ei tullut mitään oireita.

        Sain ajan lääkäriin tälle päivälle, toivottavasti tämä asia selviää.


      • tyytyväinen käyttäjä
        alkup. kirjoitti:

        Ohjeen mukaan Primoluttia otin, eli 3 tablettia/vrk.
        Voi ottaa enintään 14 päivän ajan ja näin tein koska olemme lähdössä lomalle etelään ja kuukautiset olisivat osuneet juuri samaan saumaan. Olen ainoastaan kerran aikaisemmin siirtänyt kuukautisia ko. valmisteella muutamia päiviä ja silloin ei tullut mitään oireita.

        Sain ajan lääkäriin tälle päivälle, toivottavasti tämä asia selviää.

        Niitä primoluteja on kahta eri sorttia: primolut N ja primolut NOR. En muista miten päin ne menee, mutta toista tosiaan otetaan 3kpl/vrk, toista vain 1kpl/vrk. Itse olen käyttänyt tätä jälkimmäistä versiota jo 3 kertaa ja ollut tosi tyytyväinen siihen! Menkat on pysyneet hyvin poissa eikä ole ollut mitään sivuoireita. Harmi että sulle kävi noin huonosti =/


    • Minttu77

      Siirsin matkan vuoksi ekaa kertaa kuukautisia Primolut Nor:illa annoksella 5 mg tabletti 1/2 tabl.x3 vrk.Hyvin pitivät,ei mitään muita oireita kuin alussa lievää vatsan turvotusta.Nyt kun lopetin 6vrk sitten,ei "kunnon"kuukautisia ole tullut,järkkyjä menkkakipuja pari vrk,mutta lähinnä tiputteluvuotoa.Onko tuttua?Ja kysymys voisiko lisääntynyt hiustenlähtö liittyä tähän hormiiniin,meinaan kuurin aikana lähti paljon normaalia enemmän hiuksia?Ei ikinä enää.🙄

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4120
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3982
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      608
      3855
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      19
      2627
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2445
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      339
      2051
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      127
      2042
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      190
      1900
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1569
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1412
    Aihe