TS: Tanssikulttuuri kaipaa uudistusta

Anonyymi-ap

Turun Sanomissa oli mielenkiintoinen lukijan kirjoitus tänään 24.8.2023

https://www.ts.fi/lukijoilta/6083001

"Hämmästystäni herätti jo alkuvaiheessa pari vanhempaa herraa viejinä. He sättivät vuorollaan meitä seuraajaharjoittelijoita. Teen työtä miesvaltaisessa yrityksessä ja olen itsekin kuusikymppinen, joten en ihan pienestä harmistu. Mutta nämä itseäni hieman vanhemmat mieshenkilöt omalla asenteellaan ja käytöksellään jättivät ikävän mielen."

27

907

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      "Ero oli selvä ikäjakaumaan tutustuessa. Joukossa oli nuoria kaksikymppisiä poikia ja useita 30–35-vuotiaita miehiä myös. He olivat luontevia, mukavia, rentoja ja asiallisia kautta linjan. He suhtautuivat seuraajiinsa kohteliaasti ja luontevasti ja keskustelua yhteisestä haasteesta syntyi vaivatta."

      - nuoret on fiksuja

      • Anonyymi

        Onko oikein, että puuma menee tanssikurssille ja käyttää hyväkseen nuoria ja kokemattomia poikia? Ainakin minummielestä se on niille pojanhupakoille ihan oikein!

        Mutta asiaan liittyen: itse en hae edes miestenhaulla tanssiin ketään sellaista, kenen en usko olevan halukas kanssani tanssimaan. Eli, jos joskus olet ollut kokevinasi, että en halua tasoisesi tai näköisesi naisen kanssa tanssia, se johtuu yksinkertaisesti siitä, että olen hakenut sinua kerran ja sinä et ole hakenut minua kertaakaan. Ei se tämän monimutkallisempaa ja piilomerkityksellisempää ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko oikein, että puuma menee tanssikurssille ja käyttää hyväkseen nuoria ja kokemattomia poikia? Ainakin minummielestä se on niille pojanhupakoille ihan oikein!

        Mutta asiaan liittyen: itse en hae edes miestenhaulla tanssiin ketään sellaista, kenen en usko olevan halukas kanssani tanssimaan. Eli, jos joskus olet ollut kokevinasi, että en halua tasoisesi tai näköisesi naisen kanssa tanssia, se johtuu yksinkertaisesti siitä, että olen hakenut sinua kerran ja sinä et ole hakenut minua kertaakaan. Ei se tämän monimutkallisempaa ja piilomerkityksellisempää ole.

        Kannattaisko malttaa lukea tuo linkki ennen näsäviisasta kommentointia.. Ei liity aiheeseen kumpikaan kommenttisi. Ne puurot ja vellit..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisko malttaa lukea tuo linkki ennen näsäviisasta kommentointia.. Ei liity aiheeseen kumpikaan kommenttisi. Ne puurot ja vellit..

        Joo, aika kujalla on tuo puumista ym. kommentoija.
        Tanssi-ilta kun ei ollut tuossa kyseessä vaan alkeiskurssit, jossa vaihdetaan jatkuvasti paria.
        Luetunymmärtäminen on vaikeaa :\


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaisko malttaa lukea tuo linkki ennen näsäviisasta kommentointia.. Ei liity aiheeseen kumpikaan kommenttisi. Ne puurot ja vellit..

        Valealkajat ovat yleisön osaston kirjoituksen syynä ja heikko itsetunto: osaavat tanssijat, tuskin miesaloittelija seukkaisi tanssikurssilla nuorten poikien kanssa. Tarina on todennäköisesti keksitty, kun ei ole tämä tullut mieleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valealkajat ovat yleisön osaston kirjoituksen syynä ja heikko itsetunto: osaavat tanssijat, tuskin miesaloittelija seukkaisi tanssikurssilla nuorten poikien kanssa. Tarina on todennäköisesti keksitty, kun ei ole tämä tullut mieleen.

        Minä en ymmärrä, missä tuo puuma on käynyt tanssimassa, kun hän väittää, että pro-pariskunnat pitävät valtaa tanssilavoilla. Koronan jälkeen pro-tanssija on ollut todella, todella harvinainen näky tanssilavoillamme ja koska puuma itse ei selvästikään osaa tanssia, niin eihän hän millään voi pro-tanssijaakaan tunnistaa, koska hänellä ei vaan kompetenssi riitä siihen: näyttäähän kehno taikurikin taikatemppuihin perehtymättömän mielestä suorastaan velholta, mutta velho se ei todellakaan ole. Kyllä kysymyksessä ehkä sittenkin ovat sekä taikureitten että tanssijoitten tapauksissa henkilöt, jotka ovat hämäävästi pukeutuneet taikureiksi ja pro-tanssijoiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä en ymmärrä, missä tuo puuma on käynyt tanssimassa, kun hän väittää, että pro-pariskunnat pitävät valtaa tanssilavoilla. Koronan jälkeen pro-tanssija on ollut todella, todella harvinainen näky tanssilavoillamme ja koska puuma itse ei selvästikään osaa tanssia, niin eihän hän millään voi pro-tanssijaakaan tunnistaa, koska hänellä ei vaan kompetenssi riitä siihen: näyttäähän kehno taikurikin taikatemppuihin perehtymättömän mielestä suorastaan velholta, mutta velho se ei todellakaan ole. Kyllä kysymyksessä ehkä sittenkin ovat sekä taikureitten että tanssijoitten tapauksissa henkilöt, jotka ovat hämäävästi pukeutuneet taikureiksi ja pro-tanssijoiksi.

        Ne puurot ja vellit.. ei näemmä mee jutun pointti jakeluun.. no ehkä oli turha vaiva linkata tuo tänne kun aiheeseen kommentointi on noin lapsen kengissä.

        Tanssikursseilla voi olla tai sinne on pyydetty sparraajia/harjoitusvastustajia jos on tarvittu viejiä. Heidän tehtävä ei ole päteä saati olla neuvojia. Ehkä nämä vanhemmat ukot halusivat päästä pätemään. Ei kovin fiksua käytöstä. Opettajat voisi tällaisesta toiminnasta ukkoja ojentaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ne puurot ja vellit.. ei näemmä mee jutun pointti jakeluun.. no ehkä oli turha vaiva linkata tuo tänne kun aiheeseen kommentointi on noin lapsen kengissä.

        Tanssikursseilla voi olla tai sinne on pyydetty sparraajia/harjoitusvastustajia jos on tarvittu viejiä. Heidän tehtävä ei ole päteä saati olla neuvojia. Ehkä nämä vanhemmat ukot halusivat päästä pätemään. Ei kovin fiksua käytöstä. Opettajat voisi tällaisesta toiminnasta ukkoja ojentaa.

        Olisiko puuma iskenyt silmänsä pro-pariskunnan mieheen? Eikä ole saanut vastakaikuja?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisiko puuma iskenyt silmänsä pro-pariskunnan mieheen? Eikä ole saanut vastakaikuja?

        Luultavastikin juuri näin. Tämän kisäksi alle 20 minuutin kokonaistanssikurssiajan käyneenä puuma kuvittelee, että miehet, joilla voi olla yli 20 kuukauden kokonaistanssikurssiaikoja, hakisivat kirkuen häntä, vaikka kainalossa on jo samoja kokonaistanssikurssiaikoja käynyt ihana nainen.


    • Anonyymi

      Onkohan kyseessä Sekahaun järjestämät alkeiskurssit? Heillä kesälläkin tanssikursseja.

    • Anonyymi

      "Uutisoidut tiedot, että sinkkujen on vaikea mennä lavoille, ovat yllättäneet. Siellä kun kuulemma valtaa pitävät tanssivat pariskunnat ja niin sanotut pro -tanssijat, jotka tanssivat näytösmielessä."

      Niinpä se valta on ja pysyy mahtitanssijapariskunnilla jotka jo 70-luvulla ovat lavoilla käyneet. Sinne ei uusia edes haluta sotkemaan niiiiin ihania omia laahauskuvioita.
      Ja aina löytyy tuttuja mahtitanssijapariskuntia joille voi teeskennellä ystävällistä mutta miettiä sitten että mitähän nekin ajattelee kun minulla oli parempi mekko ja miehellä housu pullotti.

    • Anonyymi

      Hieno asiallinen tuo Turun Sanomissa ollut kirjoitus. Zemppiä harjoitteluun. Onneksi tanssikärpäsen puraisu on tehnyt tehtävänsä ja mikä tärkeintä tanssiharrastus kirjoittajalla jatkuu 👍.
      Hymyä huuleen vaikka välillä kuljetaankin vastatuuleen! 🤗

    • Anonyymi

      Mielestäni kaikissa tansseissa vuorotuntihaut olisi kaikille tasapuolista kun aina joukossa naisten tansseissa varsinkin, on niitä jotka hakee aggressiivisesti ja muille aremmille ei mitään mahdollisuutta ja samoin varmaan toiset miehet tuntevat. Katselin hirvensuulilla kun eräs nainen (joka sinkku pitkään), puristi miehiä halaukseen ja pitkään eikä meinannut millään päästää irti, Ei varmaan vaimon kiva katsella sitä touhua, Hyvät tavat kunniaan puolin ja toisin.

      • Anonyymi

        Musiikin tulkintaa, jos musiikki on hidasta ja laulun sanat vihjailevat, siinähän täytyy tulkinnan puitteissa käpälöidä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Musiikin tulkintaa, jos musiikki on hidasta ja laulun sanat vihjailevat, siinähän täytyy tulkinnan puitteissa käpälöidä.

        Ei todellakaan. Minä jätän käpälöijät kesken tanssin lattialle, käpälöiköön itseään


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Musiikin tulkintaa, jos musiikki on hidasta ja laulun sanat vihjailevat, siinähän täytyy tulkinnan puitteissa käpälöidä.

        Tanssiminen on kahden kauppa. Onko se sinusta lääppimistä aina kun tanssitaan lähekkäin ja molemmat viihtyvät?


    • Anonyymi

      Aloittajalle sanoisin, reippaasti mukaan vaan. Kaikkien kanssa ei ole pakko tanssia.

      Paritansseissa seuraaja seuraa viejän liikehdintää ja käsiohjausta.

      Viejä voi nykyään olla mies tai nainen samoin seuraaja. Toki miespuolisija seuraajia näkee vehemmän.

      Jos kemiat eivät kohtaa voi tuo 2 x 4 minuuttia olla tosi pitkä aika.
      Myös viejissä on eroa. Toiset osaavat viejinä ohjata paremmi kuin toiset.

      Viejän pitää huomioida seuraajan taidot! Viejä vie seuraajan taitotasolla!

      Kilpatanssi ja siihen liittyvät kuviot ovat sitten aivan eri asia kuin lavatanssit.

    • Anonyymi

      " kuulemma valtaa pitävät tanssivat pariskunnat ja niin sanotut pro -tanssijat, jotka tanssivat näytösmielessä"

      Kuulemma! Mitä ihme kuulemma-juttua nyt esitetään? Valtaa pitävät?
      Joku työpaikan kahvihuoneessa kertonut jotain "ei siellä ollut samanlaista kuin vuonna 1979 jolloin edellisen kerran kävin".
      Ei ole autotkaaan samanlaisia ja paljon valtioitakin on hävinnyt tällä välin, mutta lavatanssin muutos on ihan kauheeta!

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Tuo TS:n lukijan kirjoitus on yhden omakohtainen mielipide eli kohtuu suppea otanta alkeiskurssin kokemuksista tanssikurssilla, eikö? Siis yhden ihmisen näkökanta!!! Kannattaa siis tulkita se myös sellaisena eikä laajana tutkimustuloksena. :D
        Mielensäpahoittajia kohtuu paljon tälläkin palstalla..


    • Anonyymi

      Jutussahan selvästi ilmoitettiin, että kyse oli ilmeisesti kahdesta 65-70 -vuotiaasta narisevasta ukkelista.

      Työelämästä nämä ovat onneksi jääneet eläkkeelle, mutta yhä muistetaan noiden ikuinen valitus kahvipöydässä ja "sorvin ääressä". Kovaan ääneen aina muistuttivat, etteivät nuoremmat ymmärrä, tajua tai osaa mitään ja pomot prkle ymmärtävät vielä vähemmän.

    • Anonyymi

      "Valealoittelijoita" tuntuu olevan kaikissa harrastuksissa peruskursseilla. Vaikka ilmoituksessa lukee kissan kokoisin kirjaimin, että kyseessä on pallopelin ALKEISkurssi, jossa opetetetaan miten päin mailaa pidetään kädessä niin joukkoon osuu ainakin yksi konkari. Naama happamena tämä sitten harjoittelee ylimielisin ottein muiden joukossa. Sama juttu kielikurssien kanssa. Jos on lukenut 3 vuotta kieltä ja asunutkin kyseisessä maassa muutaman kuukauden, niin mikä idea sinne ALKEISkurssille on enää mennä?

    • Anonyymi

      "mikä idea sinne ALKEISkurssille on enää mennä?"

      Vanhat tutut jotka eivät kiinnosta enää ovat tanssipaikoilla.

      Alkeiskurssilta voi "iskeä" uuden tuttavuuden.

      Te, ette tajua tätä jujua.

      • Anonyymi

        Puhutko kokemuksesta? Eikös iskemiseen ole parempiakin paikkoja. Moni on katsos vain tanssimassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puhutko kokemuksesta? Eikös iskemiseen ole parempiakin paikkoja. Moni on katsos vain tanssimassa.

        Alkeiskurssilla ei olla "vain tanssimassa". Toiset opetteleva tanssin alkeita ja kuvioita. Toiset...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Alkeiskurssilla ei olla "vain tanssimassa". Toiset opetteleva tanssin alkeita ja kuvioita. Toiset...

        "vain tanssimassa" - kommentti on yleisesti tiedossa.. sulle ilmeisesti ei?

        Tarkoittaa siis, että ei ole seurustelukumppania tanssitreeneistä hakemassa. Got it?


    • Anonyymi

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋

      🔞 Kuumat tytöt odottavat sinua -> https://www.ero4.fun/girl4love

      🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8895
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2643
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2380
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1237
    Aihe