Olen aiemminkin kuullut , että metsägroup huijaa metsän myyjiä laittamalla tukkipuuta selluksi. Nyt sain tästä omakohtaisen kokemuksen. Onko muilla samansuuntaisia kokemuksia Metsäliiton toiminnasta
Metsän myynti
21
1434
Vastaukset
- Anonyymi
Mitäs väliä sillä on, jos kerran on kuitenkin ostanut sinulta tukkipuuna? Sehän on Metsäliiton ongelma.
Ongelma tai tappio sinulle tulee, jos Metsäliitto onkin maksanut sinulle tukkipuusta kuitupuun hinnan.- Anonyymi
Perhonen11 kirjoitti:
Siis näin teki.
Puun myynnissä kaikile kolmelle isolle metsäyhtiölle (UPM, Stora Enso, Metsä Group) tilanne on tuttu, eli heille kuitupuu on tärkeämpi kuin tukkipuu. Kuitupuun hintaa pidetään keinotekoisen alhaalla ja osaa tukkipuusta koitetaan saada kuitupuun "mittoihin" monilla rajoituksilla rungon koon, paksuuden, mutkaisuuden tms. tekijöiden perusteella. Metsä Group ei ole heistä pahin koska valtaosa metsänomistajista omistaa Metsäliiton osakkeita.
Kauppaa tehdessä pitää olla tarkkana millaisia tukkeja hyväkaytään ja hakkuun aikana voi käydä tarkastamassa pinoissa onko määräyksissä pysytty.
Metsänhoitoyhdistykset ovat metsänomistajien puolella joten heitä kantsii käyttää kaupan teossa ja hakkuussa asiantuntijoina, valvomassa että em. metsäyhtiöt eivät pelaa vilunikia.
t. eräs metsänomistaja puttaalla (Hdas) - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Puun myynnissä kaikile kolmelle isolle metsäyhtiölle (UPM, Stora Enso, Metsä Group) tilanne on tuttu, eli heille kuitupuu on tärkeämpi kuin tukkipuu. Kuitupuun hintaa pidetään keinotekoisen alhaalla ja osaa tukkipuusta koitetaan saada kuitupuun "mittoihin" monilla rajoituksilla rungon koon, paksuuden, mutkaisuuden tms. tekijöiden perusteella. Metsä Group ei ole heistä pahin koska valtaosa metsänomistajista omistaa Metsäliiton osakkeita.
Kauppaa tehdessä pitää olla tarkkana millaisia tukkeja hyväkaytään ja hakkuun aikana voi käydä tarkastamassa pinoissa onko määräyksissä pysytty.
Metsänhoitoyhdistykset ovat metsänomistajien puolella joten heitä kantsii käyttää kaupan teossa ja hakkuussa asiantuntijoina, valvomassa että em. metsäyhtiöt eivät pelaa vilunikia.
t. eräs metsänomistaja puttaalla (Hdas)Jotain systeemissä on pahasti vialla jos näin tapahtuu valtion siunauksella.
Toki samahan pelaa kaupanalalla kun edes selviystä ei saatu ajoiksi.
Niin kivaa on korruptio vapaassa suomessa.
- Anonyymi
Jos on lahoa, halkeamia, liian käyrä jne. niin kuiduksihan ne menee. Voihan sopia motokuskin kanssa, että jätä nämä sinne mettään ja tekee niistä sitten itse polttopuita ja/tai sahoottaa sahatavaraksi.
- Anonyymi
Pientä korvausta vastaan motokuski tuo myös nuo ostajalle kelpaamattomat rungot tien varteen, josta metsänomistajan on hyvä ne sitten pätkiä ja pilkkoa joko siinä paikalla tai viedä vaikka pihalleen pilkottavaksi.
- Anonyymi
Suurimmat koijarit ovat voimalinjojan yms. ifran puunpoistajat, jotka julkeavat esiintyä suurina hyväntekijöinä metsänomistajille. Kannattaa harkita tarkkaan, ennen kuin laittaa nimensä semmoiseen paperiin, johon pitää vastata lyhyellä varoitusajalla ja sävy on hiukan ota tai jätä tyylinen uhkailu. Yleensä sopimukseen nimensä laittaneet ovat niitä jotka katuvat hyväuskoisuuttaan kun myyvät puunsa ainakin 15 € alle markkinahinnan. Maltti ja valppaus on valttia onnen onkijoiden kanssa pelatessa
- Anonyymi
Sairastahan tämä korruptio nykysuomessa onn.
- Anonyymi
Se on vaan että jos ei näille koijareille luovuta pakkolunastettavan alueen puunkorjuuta, toinen vaihtoehto on että saa sitten itse hoitaa hakkuun ja korjuun.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on vaan että jos ei näille koijareille luovuta pakkolunastettavan alueen puunkorjuuta, toinen vaihtoehto on että saa sitten itse hoitaa hakkuun ja korjuun.
Ja saa korvauksen
- Anonyymi
Puut voi myydä itse ja antaa koijareiden hoitaa linjayhtiön maksama puunkorjuu. Hankintapuulle on nyt hyvä kysyntä, joten miksi elättää siipiveikkoja. Korjuujälki on tosin joko huonoa tai kelvotonta mutta lopputulos on ihan sama jos suostuu koijarin puunhintoihin.
- Anonyymi
Näin on, mutta kaikilla metsänomistajilla joilta metsää pakkolunastetaan ei ole mahdollisuutta tai kalustoa lähteä korjaamaan jotain sähkölinjan pohjaa tms, ja usein tuollainen kohde voi olla paikassa minne ei ole valmista ajouraa. Tietysti jos on omaa kalustoa ja aikaa tehdä korjuu vaaditun aikarajan puitteissa ja vielä jotenkin järkevästi pääsee siihen kohteeseen niin silloin itse korjuu on järkevää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin on, mutta kaikilla metsänomistajilla joilta metsää pakkolunastetaan ei ole mahdollisuutta tai kalustoa lähteä korjaamaan jotain sähkölinjan pohjaa tms, ja usein tuollainen kohde voi olla paikassa minne ei ole valmista ajouraa. Tietysti jos on omaa kalustoa ja aikaa tehdä korjuu vaaditun aikarajan puitteissa ja vielä jotenkin järkevästi pääsee siihen kohteeseen niin silloin itse korjuu on järkevää.
Pötyä! Valveutunut metsänomistaja tai paikallinen mhy tietävät kyllä miten kannattaa toimia ja miten suhtautua vedätyksiin. Siitä on olemassa tuoreita(kin) esimerkkejä. Outoa, että linjayhtiöt sallivat ko. "toimintamallin' harjoittamisen työmaillaan.
- Anonyymi
Kyse on siitä kuka myy puut. Korjuun voi antaa koijareiden tehtäväksi mutta tienvarteen toimitettujen puiden myyjä on metsänomistaja itse ja siihen hänellä on täysi oikeus, mikä kannattaa hyödyntää.
- Anonyymi
Tilaisuus tekee varkaan, kun pikavoittojen metsästäjät luulevat metsänomistajien myyvän puut pakkolunastustilanteessa kelle hyvänsä ja hinnalla millä hyvänsä.
- Anonyymi
Pohjanmaalla mhy laittoi tiedotteen ja tekstiviestin linja-alueen maanomistajille kun linja-alueen puut meinattiin keplotella puoli-ilmaiseksi puuveijarin ja linjayhtiön yhteistyönä. Nolo tilanne vedättäjille
- Anonyymi
Myynti keskustelu nyt pinnalla metsän myynti
Maanmittauslaitos haluaa keskustella sivuja loppu myyntiin..
Myynti Google myy ei oota, ei ole myynti Google Pixel rototyyppi puhelin.
Kertovat suuren kysynnän vuoksi ei ole - Anonyymi
Onko kukaan joutunut metsänhoitoyhdistyksen vedettäväksi?
Itsellä kävi näin: metsänhoitoyhdistykseltä tuli kirje jossa tämä halusi ostaa puuta vielä tuolloin omistamaltani metsätilalta. Kyseessä olikin hankintakauppa josta ei ollut aiempaa kokemusta ja siksi kysynnoliko kyseessä metsänhoitoyhdistyksen yhden henkilön harjoittama vedätys vai ei.
Eli oli kyseessä puukauppa josta ei ollut aiempaa kokemusta, puunostajan toimi metsänhoitoyhdistys kun aiemmin puun ostajana oli ollut UPM. tai vastaava. Eli metsäkaupat oli tehty pystykauppoina.
Allekirjoitin tyhmyyttäni myyntipaperin jossa tietty määrä harvennuspuuta myydään tietyllä hinnalla.
Sitten tuli eteen se että metsänhoitoyhdistys teetätti harvennuksen omalla, valitsemallaan metsäkoneurakoitsijalla - nimi mainittiin myyntipaperissa- jostain syystä verottajalla toimialani oli metsäkoneurakointi vaikken mitään koneita tai muita edes omistanut vaan olin alkutuottajan nimissä ALV - verovelvollinen. Yritys oli tietenkin eri.
En edes muista mitä sitten tapahtui. Lopulta paljastui että harvennus oli ensi suunnitelmaa laajempi ja puuta otettin enemmän kuin mitä alkuperäisessä suunnitelmassa oli.
Sain lopullisesta kaupanteosta ja puumäärästä paperit kotiin joista en ymmärtänyt yhtään mitään, koska olen täysin ummikko hankintakaupan suhteen jossa metsänomistaja itse hoitaa puut puun ostajalle .
Missään papereissa ei näkynyt työkustannuksista - eli paljonko urakoitsijalle oli maksettu palkkaa. Sen palkan puunkorjuuyrotykselle maksoi kuitenkin metsänhoitoyhdistys itse.
Jotain kummallista häikkää koko hommassa oli ja lopulta ylittyi se tietty määrä myytyä, korjattua puukuutiota jonka saa metsästä ottaa harvennuksen johdosta joten jouduin kuutiomäärän. ylittävältä osalta maksamaan lisäveroa toista sataa euroa.
Summa jonka sain vähennettynä menoina jäi pieneksi mutta ja valtiolle tilitettävä ALV: tä olikin iso summa.
Ihmetelelin asiaa sukulaiselleni joka ei myöskän ollut koskaan tutustunut ns.hankintakaupan sääntöihin eikä hän nähnyt mitään erikoista tilanteessa.
Itseäni jäi vaivaamaan monikin kysymys ja lopulta tulin tulokseen jossa katsoin metsänhoitoyhdistyksen kusettaneen täysi;ummikkoja ja mistään mitään tietämätöntä metsänomistajaa. Hyödyntäen ehkä sitä tietoa että olin ALV: osalta verottajan rekistereissä merkitty metsäkoneurakoitsijaksi vaikka olin alkutuottaja.
Palkkakustannukset - se palkkio minkä metsäkoneyrittäjä sai tehdessään harvennushakkuun jäivät edelleen hämärän peittoon.
En voinut laittaa työvoimakustannuksia verovähennyksiin, en yhtään mitään , ainoastaan joitain ihan toisaalle liittyviä kustannuksia kuten taimikon raivauksen jne.
Kertokaa tyhmälle olenko huijattu vai en koska itselle jäi vahvasti sellainen fiilis että sitä nimenomaan ole olen ollut.
Sain vähemmän rahaa kuin mitä odotin, jouduin jälkikäteen maksamaan lisä veroa- puukiintiö ylittyi- enkä saanut vähennyksiin työvoimakustannuksia.
Tyyppi joka kaupat teki oli irtisanoutunut työpaikastaan heti kun kauppa oli tehty ja toteutettu ja rahat tililtä.
Seuraavan työntekijän kanssa yritin setviä sotkua eikä hänkään osannut auttaa mm.veroilmoituksen teossa koska ihmettelin noita olemattomia vähennyksiä, en siis saanut oikeastaan mitään- mutta puuta otettin enemmän harvennuksessa kuin mitä alkuperäissuunnitelmaan kuului.
Metsätietä oli toki paranneltu ihan pyytämättä. Ainoa selitys jonka sain ihmetellessäni miksi joudun vielä maksamaan jälkikäteen tuon lähes 200€ että metsä on nyt ”hyvässä kunnossa”.
Hankintakaupan ja pystykaupan eroavaisuuttta ei ole juuri missään selitetty ja pystykaupoista minulla oli kokemuksia mutta taas hankintakauppa oli täyttä hepreaa ja tuntuikin siltä että sitä kokemattomuutta hyödynnettiinkin tässä kaupanteossa nimenomaan.
Toinen kysymys liittyy ALV - verovelvollisuuteen. Myin metsätilan pois kettuuntuneena metsänhoitoyhdistyksen toimintaan enkä saanut ilveelläkään ilmoitettua että yritystoiminta on loppu tietenkin koska metsätilaakaan ei enää ole.
Asiakastieto Oy: n rekisteristä löytyi loppuvuonna kuitenkin tietoa yritystoiminnasta jonka voi kuka tahansa saada vain maksaessaan tietyn summan huolimatta siitä että toiminta on päättynyt eli tilanne näytti ensin siltä ettei tietoja saa ja taas saman vuoden alkupuolella ettei tietoja ole tarjolla.
Soitin Asiakastieto Oy: n toimistoon - asiakaspalveluun - jossa ihmeteltiin tilannetta ja pyydettiin lisäselvityksiä.
Verottajalle meni heti tieto tilan myynnistä joten heille asian piti olla selvä. Ei yritystoimintaa koska yritystoiminnan edellytyksetkin olivat poistuneet metsätilan myynnin ohessa.
Miksi muuten verottaja oli itse muuttanut alkutuottaja- nimikkeen metsäkoneurakoiniksi- en ollut itse sellaista ilmoitusta edes tehnyt vaan ovat itse omasta päästään keksineet koko metsäkoneyrityksen.
ALV- tunnus oli kuitenkin pysynyt samana!?
Osaako joku järkevämpi selittää mistä tässä oikein on ollut kyse?
Oliko metsänhoitoyhdistyksen kaveri höynäyttänyt puun myyjää vai ei?- Anonyymi
Veropuolellakin näyttää olevan huijausta koska miten alkutuottaja muuttuu yhtäkkiä metsäkoneyritykseksi jonka toimiala on puunkorjuu. Eihän tuossa tapauksessa metsänomistaja korjannut omia puitaan kenellekään vaan metsänhoitoyhdistys oli itse valinnut puukorjuuyrityksen. Josta palvelusta on myös ilmeisesti puun myyjää veloittanut! Käytännössä metsänomisjalle on jäänyt kustannuksia joita ei ole ymmärtänyt laittaa verovähennyksiin tai puun ostaja- metsänhoitoyhdistys ei ole niitä tietoja hänelle antanut edes?
Verottajan moka sekin ettei se ole huomioinut onko Metsäkoneyrskoitsija edes laittanut vähennyksiin metsäkoneyrittäjä tyypillisiä verovähennyksiä! Koneita mm.!
Kyllä alkutuottaja jametsäkoneyrittäjä kuuluvat ihan eri toimialaan! Miten sitten ALV- tunnus on pysynyt samana?
Outoa että sama tyyppi sanoutuu välittömästi irti itsensä kaupanteon jälkeen ja sen toteuduttua lopullisesti ja jättää sotkun seuraavalle työntekijälle joka ei tiedä asiasta nitään muuta kuin mitä papereita on toiselta työntekijältä kaupasta jäänyt. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Veropuolellakin näyttää olevan huijausta koska miten alkutuottaja muuttuu yhtäkkiä metsäkoneyritykseksi jonka toimiala on puunkorjuu. Eihän tuossa tapauksessa metsänomistaja korjannut omia puitaan kenellekään vaan metsänhoitoyhdistys oli itse valinnut puukorjuuyrityksen. Josta palvelusta on myös ilmeisesti puun myyjää veloittanut! Käytännössä metsänomisjalle on jäänyt kustannuksia joita ei ole ymmärtänyt laittaa verovähennyksiin tai puun ostaja- metsänhoitoyhdistys ei ole niitä tietoja hänelle antanut edes?
Verottajan moka sekin ettei se ole huomioinut onko Metsäkoneyrskoitsija edes laittanut vähennyksiin metsäkoneyrittäjä tyypillisiä verovähennyksiä! Koneita mm.!
Kyllä alkutuottaja jametsäkoneyrittäjä kuuluvat ihan eri toimialaan! Miten sitten ALV- tunnus on pysynyt samana?
Outoa että sama tyyppi sanoutuu välittömästi irti itsensä kaupanteon jälkeen ja sen toteuduttua lopullisesti ja jättää sotkun seuraavalle työntekijälle joka ei tiedä asiasta nitään muuta kuin mitä papereita on toiselta työntekijältä kaupasta jäänyt.Asiakastieto.fi on yritys joka tarjoaa ensikäden tietoa Suomessa rekisteröidyistä yrityksistä, niiden luottokelpoisuudesta, maksuhäiriöisiä , yrityksen tuloksista ja tavoitteista. Sen pääasiallinen tuotto kai koostuu juuri niistä maksullisista palveluista mitä setarjoaa kuluttajille ja muilleyriryksille.
Se että se tuottaa tietoa myös lakkautetuista yrityksistä on puhdasta rahastusta. Mitä kukaan tekee tiedolla yrityksestä jota eienääedes ole olemassa? Paitsi jos yrittäjä, ALV- rekisterissä oleva on julkkis tai muutoin nimi esillä julkaisuissa, media- alustoilla jne. Jolloin uteliaat ovat valmiita maksamaan kaikista tiedoista maalittaakseen tai mustamaalaukseen henkilöä.
Jokainen jonka nimi näkyy jossain julkaisussa on potentiaalinen utelun ja kyselyiden uhri.
Varsinkin jos kyseessä on poliitikko moni on valmis maksamaan tiedosta josta ei ole mitään hyötyä edes.
Vainojille tämä on oiva tilaisuus saada tietoa myös jos osoitekentästä näkyy, minne vainottava henkilö on muuttanut. Siltä osin on kyse tietoturvariskistä. Tietoturva kun ei. tunnetusti koske yritystoimintaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Asiakastieto.fi on yritys joka tarjoaa ensikäden tietoa Suomessa rekisteröidyistä yrityksistä, niiden luottokelpoisuudesta, maksuhäiriöisiä , yrityksen tuloksista ja tavoitteista. Sen pääasiallinen tuotto kai koostuu juuri niistä maksullisista palveluista mitä setarjoaa kuluttajille ja muilleyriryksille.
Se että se tuottaa tietoa myös lakkautetuista yrityksistä on puhdasta rahastusta. Mitä kukaan tekee tiedolla yrityksestä jota eienääedes ole olemassa? Paitsi jos yrittäjä, ALV- rekisterissä oleva on julkkis tai muutoin nimi esillä julkaisuissa, media- alustoilla jne. Jolloin uteliaat ovat valmiita maksamaan kaikista tiedoista maalittaakseen tai mustamaalaukseen henkilöä.
Jokainen jonka nimi näkyy jossain julkaisussa on potentiaalinen utelun ja kyselyiden uhri.
Varsinkin jos kyseessä on poliitikko moni on valmis maksamaan tiedosta josta ei ole mitään hyötyä edes.
Vainojille tämä on oiva tilaisuus saada tietoa myös jos osoitekentästä näkyy, minne vainottava henkilö on muuttanut. Siltä osin on kyse tietoturvariskistä. Tietoturva kun ei. tunnetusti koske yritystoimintaa.Samaan asiaan eli metsätilaan liittyen.
Henkilö joka lopultamyi metsätilan oli edellisenä kesänä naapurikunnan pankkiin ja kiinteistönvälitykseen ollut yhteydessä ja kysellyt millä hinnoilla on metsätiloja ollut myynnissä alueella. Toimitusjohtaja oli vastannut puheluun ja kertonut yleisestä hintatasostaalueella.
Hetken kuluttua tästä saa metsätilan omistaja rajanaapuriltaan puhelinsoiton jossa tämä ilmaisee halukkuuttaan ostaa osa tilasta - käytännössä siis alue koski taloa, pihaa ja sen lähiympäristöä. Perusteena kiinnostukselle henkilö esitti moninaisia syitä ” ihana talo” ja olisi sääli jos se muuttuisi asumiskelvottomaksi jne.
Omistaja esitti että talon saa kyllä ilmaiseksikin jos sen haluaa siirtää omalle maalleen jne. Ja että talo myydään purkukuntoisena. Yhtäkkiä ostajaehdokkaan enää kiinnostanutkaan koko asia.
Jälkeenpäin selvittelyn jälkeen ilmeni se että jos talo tontteineen olisi myyty, myyjä menettäisi kaiken rakennusoikeuden jäljelle jääneeseen maa- alueeseen. Eli täysin arvoton taimikko olisi jäänyt tämän jälkeen hänelle käteen.
Ranta- rakennusoikeutta ei ollut ja rakennusoikeuskielto ulottui yli 300 metriin rannalta- alueesta. Loppuosa- se jota ostaja havitteli- oli hakkuukypsää metsää.
Taas uusi huijausyritys, nyt naapurin toimesta. Samainen naapuri kyttää naapurimetsätiloja ja toimiiitse samalla rakennustarkastajana ja rakennuslupien myöntäjänä ja on kunnassa kunnanjohtajan sijaisuutta tekevä henkilö, eli oma etu on ainaebsimmäisenä mielessä. Se mistä saisi lisää metsämaata jo entisen lisäksi. Tavoitteena on ilmeisesti olla kunnan suurin maanomistaja.
Nytvarmaan kohteena on useita kymmeniä hehtaareja oleva metsätila siinä toisena naapurina jonka omistajana on jo iäkäs naishenkilö jolla on yksi poika joka tuskin pitää metsää kun sen saa vaan ensimmäisenä myydä rätkäyttää koko tilan pois.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois
Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait813437Hei! Halusin vain kertoa.
En tiedä luetko näitä, mutta näimme n.4vk sitten, vaihdoimme muutaman sanan ja tunsin edelleen kipinän välillämme. Katso41434Miksi ikävä ei helpotu vuosien jälkeenkään?
Tänään olin ensimmäistä kertaa sinun lähtösi jälkeen tilassa, jossa vuosia sitten nähtiin ensimmäistä kerta. Ollessani41211- 261136
Kirjoittaisit edes jotain josta tiedän
Varmasti oletko se oikeasti sinä. Tänään tälläinen olo. 70832Tiesitkö? Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi seksuaalirikollinen
Järkyttävää… Motin mukaan Suomessa lääkäri voi toimia ammatissaan, vaikka hän olisi yksityiselämässään syyllistynyt es47806Mistä tietää, onko hän se oikea?
Siitä, kun sitä ei tarvitse miettiä. Siitä, kun hänen olemassa oleminen ja ajatteleminen saa hymyilemään. Siitä, kun ha60754Oot kyl rakas
Et tiiäkkään miten suuri vaikutus sulla on mun jaksamiseen niin töissä, kun vapaallakin❤️. Oot täysin korvaamaton. En t32752Miten voitkin olla aina niin fiksu
...aina niin huomaavainen, kärryillä ja kartalla. Yritän etsimällä etsiä sinusta jotain vikaa, että saisin pidettyä sydä45749Sofia Zida puhuu rehellisesti suhteesta Andy McCoyhin: "Se on ollut mulle tavallaan..."
Sofia ja Andy, aika hellyttävä parivaljakko. Sofia Zida on mukana Petolliset-sarjassa. Hänet nähtiin Yökylässä Maria Ve4707