Metsän myynti

Olen aiemminkin kuullut , että metsägroup huijaa metsän myyjiä laittamalla tukkipuuta selluksi. Nyt sain tästä omakohtaisen kokemuksen. Onko muilla samansuuntaisia kokemuksia Metsäliiton toiminnasta

16

729

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitäs väliä sillä on, jos kerran on kuitenkin ostanut sinulta tukkipuuna? Sehän on Metsäliiton ongelma.

      Ongelma tai tappio sinulle tulee, jos Metsäliitto onkin maksanut sinulle tukkipuusta kuitupuun hinnan.

      • Siis näin teki.


      • Anonyymi
        Perhonen11 kirjoitti:

        Siis näin teki.

        Puun myynnissä kaikile kolmelle isolle metsäyhtiölle (UPM, Stora Enso, Metsä Group) tilanne on tuttu, eli heille kuitupuu on tärkeämpi kuin tukkipuu. Kuitupuun hintaa pidetään keinotekoisen alhaalla ja osaa tukkipuusta koitetaan saada kuitupuun "mittoihin" monilla rajoituksilla rungon koon, paksuuden, mutkaisuuden tms. tekijöiden perusteella. Metsä Group ei ole heistä pahin koska valtaosa metsänomistajista omistaa Metsäliiton osakkeita.
        Kauppaa tehdessä pitää olla tarkkana millaisia tukkeja hyväkaytään ja hakkuun aikana voi käydä tarkastamassa pinoissa onko määräyksissä pysytty.
        Metsänhoitoyhdistykset ovat metsänomistajien puolella joten heitä kantsii käyttää kaupan teossa ja hakkuussa asiantuntijoina, valvomassa että em. metsäyhtiöt eivät pelaa vilunikia.

        t. eräs metsänomistaja puttaalla (Hdas)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puun myynnissä kaikile kolmelle isolle metsäyhtiölle (UPM, Stora Enso, Metsä Group) tilanne on tuttu, eli heille kuitupuu on tärkeämpi kuin tukkipuu. Kuitupuun hintaa pidetään keinotekoisen alhaalla ja osaa tukkipuusta koitetaan saada kuitupuun "mittoihin" monilla rajoituksilla rungon koon, paksuuden, mutkaisuuden tms. tekijöiden perusteella. Metsä Group ei ole heistä pahin koska valtaosa metsänomistajista omistaa Metsäliiton osakkeita.
        Kauppaa tehdessä pitää olla tarkkana millaisia tukkeja hyväkaytään ja hakkuun aikana voi käydä tarkastamassa pinoissa onko määräyksissä pysytty.
        Metsänhoitoyhdistykset ovat metsänomistajien puolella joten heitä kantsii käyttää kaupan teossa ja hakkuussa asiantuntijoina, valvomassa että em. metsäyhtiöt eivät pelaa vilunikia.

        t. eräs metsänomistaja puttaalla (Hdas)

        Jotain systeemissä on pahasti vialla jos näin tapahtuu valtion siunauksella.
        Toki samahan pelaa kaupanalalla kun edes selviystä ei saatu ajoiksi.
        Niin kivaa on korruptio vapaassa suomessa.


    • Anonyymi

      Jos on lahoa, halkeamia, liian käyrä jne. niin kuiduksihan ne menee. Voihan sopia motokuskin kanssa, että jätä nämä sinne mettään ja tekee niistä sitten itse polttopuita ja/tai sahoottaa sahatavaraksi.

      • Anonyymi

        Pientä korvausta vastaan motokuski tuo myös nuo ostajalle kelpaamattomat rungot tien varteen, josta metsänomistajan on hyvä ne sitten pätkiä ja pilkkoa joko siinä paikalla tai viedä vaikka pihalleen pilkottavaksi.


    • Anonyymi

      Suurimmat koijarit ovat voimalinjojan yms. ifran puunpoistajat, jotka julkeavat esiintyä suurina hyväntekijöinä metsänomistajille. Kannattaa harkita tarkkaan, ennen kuin laittaa nimensä semmoiseen paperiin, johon pitää vastata lyhyellä varoitusajalla ja sävy on hiukan ota tai jätä tyylinen uhkailu. Yleensä sopimukseen nimensä laittaneet ovat niitä jotka katuvat hyväuskoisuuttaan kun myyvät puunsa ainakin 15 € alle markkinahinnan. Maltti ja valppaus on valttia onnen onkijoiden kanssa pelatessa

      • Anonyymi

        Sairastahan tämä korruptio nykysuomessa onn.


      • Anonyymi

        Se on vaan että jos ei näille koijareille luovuta pakkolunastettavan alueen puunkorjuuta, toinen vaihtoehto on että saa sitten itse hoitaa hakkuun ja korjuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on vaan että jos ei näille koijareille luovuta pakkolunastettavan alueen puunkorjuuta, toinen vaihtoehto on että saa sitten itse hoitaa hakkuun ja korjuun.

        Ja saa korvauksen


    • Anonyymi

      Puut voi myydä itse ja antaa koijareiden hoitaa linjayhtiön maksama puunkorjuu. Hankintapuulle on nyt hyvä kysyntä, joten miksi elättää siipiveikkoja. Korjuujälki on tosin joko huonoa tai kelvotonta mutta lopputulos on ihan sama jos suostuu koijarin puunhintoihin.

      • Anonyymi

        Näin on, mutta kaikilla metsänomistajilla joilta metsää pakkolunastetaan ei ole mahdollisuutta tai kalustoa lähteä korjaamaan jotain sähkölinjan pohjaa tms, ja usein tuollainen kohde voi olla paikassa minne ei ole valmista ajouraa. Tietysti jos on omaa kalustoa ja aikaa tehdä korjuu vaaditun aikarajan puitteissa ja vielä jotenkin järkevästi pääsee siihen kohteeseen niin silloin itse korjuu on järkevää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näin on, mutta kaikilla metsänomistajilla joilta metsää pakkolunastetaan ei ole mahdollisuutta tai kalustoa lähteä korjaamaan jotain sähkölinjan pohjaa tms, ja usein tuollainen kohde voi olla paikassa minne ei ole valmista ajouraa. Tietysti jos on omaa kalustoa ja aikaa tehdä korjuu vaaditun aikarajan puitteissa ja vielä jotenkin järkevästi pääsee siihen kohteeseen niin silloin itse korjuu on järkevää.

        Pötyä! Valveutunut metsänomistaja tai paikallinen mhy tietävät kyllä miten kannattaa toimia ja miten suhtautua vedätyksiin. Siitä on olemassa tuoreita(kin) esimerkkejä. Outoa, että linjayhtiöt sallivat ko. "toimintamallin' harjoittamisen työmaillaan.


    • Anonyymi

      Kyse on siitä kuka myy puut. Korjuun voi antaa koijareiden tehtäväksi mutta tienvarteen toimitettujen puiden myyjä on metsänomistaja itse ja siihen hänellä on täysi oikeus, mikä kannattaa hyödyntää.

    • Anonyymi

      Tilaisuus tekee varkaan, kun pikavoittojen metsästäjät luulevat metsänomistajien myyvän puut pakkolunastustilanteessa kelle hyvänsä ja hinnalla millä hyvänsä.

      • Anonyymi

        Pohjanmaalla mhy laittoi tiedotteen ja tekstiviestin linja-alueen maanomistajille kun linja-alueen puut meinattiin keplotella puoli-ilmaiseksi puuveijarin ja linjayhtiön yhteistyönä. Nolo tilanne vedättäjille


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      86
      6133
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2566
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      28
      2073
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1817
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1631
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1418
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1337
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1331
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1269
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1213
    Aihe