Yhdellä 250 hp perämoottorilla ei ole olemassa varaohjausjärjestelmää, jos vaikka ratti putoaa mereen.
Varaohjaus on pakollinen kaikissa muissa luokissa lukuunottamatta 4 luokkaa eli suojaisille vesille.
Onkohan SPV:n luokat ihan loppuun asti mietitty, kun lähes mikään C luokan vene ei kelpaa kuin D- luokkaan?
Katsastus menettää merkitystään, jos veneitä ei voi katsastaa alueelle, johon ne on valmistettu, luokitettu ja jossa niitä käytetään.
Voiko perämottorivenettä katsastaa kuin 4 luokkaan?
43
359
Vastaukset
- Anonyymi
Missään moottoriveneessä ei ole todellista varaohjausjärjestelmää. Jos hydraulijärjestelmä hajoaa, ohjausta ei ole.
Ei sitä ole monissa purjeveneissäkään
Varaohjausjärjestelmää ei ole edes isoissa laivoissa.- Anonyymi
On minulla perämoottoriveneessä varaohjausjärjestelmä. Ei sillä "pakollisella" melalla tai airolla venettä mihinkään soudeta, mutta sen saa sidottua moottorin kylkeen ohjailua varten uppoumanopeuksilla. Muovinen lapa joustaa sopivasti ja myötäilee moottorikopan muotoja. Yhtälailla saan airon sidottua purkkarin peräkaiteeseen hätäperäsimeksi jos peräsin vaurioituu. Varapinnakin tietysti löytyy sen varalle että itse peräsin on kunnossa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On minulla perämoottoriveneessä varaohjausjärjestelmä. Ei sillä "pakollisella" melalla tai airolla venettä mihinkään soudeta, mutta sen saa sidottua moottorin kylkeen ohjailua varten uppoumanopeuksilla. Muovinen lapa joustaa sopivasti ja myötäilee moottorikopan muotoja. Yhtälailla saan airon sidottua purkkarin peräkaiteeseen hätäperäsimeksi jos peräsin vaurioituu. Varapinnakin tietysti löytyy sen varalle että itse peräsin on kunnossa.
Ei 250 hp moottoria käännetä melalla merenkäynnissä. Ei sitä saa edes kiinni.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei 250 hp moottoria käännetä melalla merenkäynnissä. Ei sitä saa edes kiinni.
Ei ihmisen voimilla käännetä avomerelle valmistetun veneen moottoreita. Siksi avomerelle tehdyt veneet voidaan katsastaa vain suojaisille vesille.
Outoa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei 250 hp moottoria käännetä melalla merenkäynnissä. Ei sitä saa edes kiinni.
Ei sillä moottoria tarvitse kääntää, riittää että laittaa melaa hieman haluamalta käännös ouolelta veteen ja jarrutta, niin alkaa käöntymäön.
Keulapotkurilla saa käöntymäön.
Ja kyllä laivoissa on vara systeemit... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei 250 hp moottoria käännetä melalla merenkäynnissä. Ei sitä saa edes kiinni.
Ei sillä täysiä silloin tietenkään ajeta. Pinnaohjaus 115 heppaiseen on ihan normi ja mercurylla on 250 heppaiseenkin. Uusavuton olet ellet saa melaa tilapäisesti sidottua moottorin kylkeen kiinni. Räikkäliinalla saa helpostikin tiukalle ja niitä löytyy veneestä pari kpl että voi viritellä jos minkälaista naruohjaustakin.
- Anonyymi
Targa 46 on SPV:n mukaan katsastettavissa vain suojaisille sisävesille eli suunnitteluluokkaan D ?
Siinä on kaksi ruoria, mutta olen varma, että molemmat ovat samassa ohjausjärjestelmässä.
Merten maasturi on SPV:n optimistijolla. - Anonyymi
Nelosluokkaan katsastamisessa on etujakin.
Vene on ihan samalla tavalla hyväksytty katsastuksessa ja saa saman tarran ja lipunkäyttöoikeuden kuin kaikki muutkin.
Lippua ei edes tarvitse olla eikä lipputankoakaan, joten kukaan ei natkuta lipun nostamisesta tai laskemisesta.
Olen ihan varma, että veneellä kuitenkin saa mennä seuran satamiin, vaikka säännössä vaadittaisiinkin lipun käyttöä. Ei ainakaan medän seurassa sitä ole vaadittu avoveneiltä ja tuskin niiltä vaaditaan edes katsastusta. - Anonyymi
Sija Europea ei SPV hyväksy kuin suojaisille vesille. Sehän jäi kiertämään ympyrää 2009 peräsinakselin katkettua. Ei ollut varaohjausta.
- Anonyymi
On se onni että Silja Europan katsastaa ihan muut tahot kuin SPV katsastajat.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On se onni että Silja Europan katsastaa ihan muut tahot kuin SPV katsastajat.
Peräsinakselin katkeamiseen ei katsastussäännöissä varaohjausta vaadita. Eiköhän Silja Europallakin ole varajärjestelmä ohjausvälitykselle eli miten ratti kääntää sitä peräsinakselia.
- Anonyymi
Meillä oli aikaisemmin beikku, se oli katsastettu C-luokkaan.
- Anonyymi
Minkälainen varaohjausjärjestelmä siinä oli?
Oliko siinä myös airot koska ne ovat siinä luokassa pakolliset, mela ei riitä?
- Anonyymi
On katsastusohjeissa muutakin epäjohdonmukaista.
Suojaisille alueille vaaditaan käymälävarustusta.
Kuinka monessa ratapurjehdukseen tehdyssä purjeveneessä tai avomoottoriveneessä on käymälävarustus?
Samaten kuinka monessa 3-luokkaan katsastetussa veneessä on sekä mela että airot ja miten 3m leveää venettä soudetaan, kun vaatimuksena siinä luokassa on kajuutalliset veneet yöpymismahdollisuudella?
Kuinka monessa matkaveneessä ylipäänsä on hankaimet?- Anonyymi
Ratapurjeveneitä ja pieniä avoveneitä ei yleensä katsasteta. Käymälävarustukseksi riittää kannellinen ämpäri.
"4.6. Airot tai mela
Siten mitoitetut, että niistä on hyötyä veneen liikutteluun. Isoissa, yli 2000 kg painavissa veneissä ei vaadita."
Ehkä tuossa voi virheenä nähdä sen, että listassa lukee airot ja mela. Tietenkään airoja ei vaadita veneissä, joita ei voi soutaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ratapurjeveneitä ja pieniä avoveneitä ei yleensä katsasteta. Käymälävarustukseksi riittää kannellinen ämpäri.
"4.6. Airot tai mela
Siten mitoitetut, että niistä on hyötyä veneen liikutteluun. Isoissa, yli 2000 kg painavissa veneissä ei vaadita."
Ehkä tuossa voi virheenä nähdä sen, että listassa lukee airot ja mela. Tietenkään airoja ei vaadita veneissä, joita ei voi soutaa.Toivoisin, että sitä sallittua järjen käyttöä olisi käytetty katsastusvaatimusten tekemisessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ratapurjeveneitä ja pieniä avoveneitä ei yleensä katsasteta. Käymälävarustukseksi riittää kannellinen ämpäri.
"4.6. Airot tai mela
Siten mitoitetut, että niistä on hyötyä veneen liikutteluun. Isoissa, yli 2000 kg painavissa veneissä ei vaadita."
Ehkä tuossa voi virheenä nähdä sen, että listassa lukee airot ja mela. Tietenkään airoja ei vaadita veneissä, joita ei voi soutaa.Kannellinen ämpäri avoveneessä, jolla tehdään lyhyitä matkoja.
Ehkä ylimitoitettu vaatimus. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ratapurjeveneitä ja pieniä avoveneitä ei yleensä katsasteta. Käymälävarustukseksi riittää kannellinen ämpäri.
"4.6. Airot tai mela
Siten mitoitetut, että niistä on hyötyä veneen liikutteluun. Isoissa, yli 2000 kg painavissa veneissä ei vaadita."
Ehkä tuossa voi virheenä nähdä sen, että listassa lukee airot ja mela. Tietenkään airoja ei vaadita veneissä, joita ei voi soutaa.Ratapurjeveneet on erityisesti mainittu SPV:n kyseistä luokkaa koskevassa kuvailussa:
"PURJEVENEET
Veneet on tarkoitettu suojaisille vesialueille tai veneilytapahtumiin, esim. ratapurjehduskilpailuihin, joissa on jatkuva valvonta ja pelastusvalmius."
SPV on sitä mieltä, että ratapurjehduskilpailujen veneet katsastetaan ja niissä täytyy siten olla vessa tms.
Kumpaako luulet, että uskon, sinua vain Liittoa.... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ratapurjeveneet on erityisesti mainittu SPV:n kyseistä luokkaa koskevassa kuvailussa:
"PURJEVENEET
Veneet on tarkoitettu suojaisille vesialueille tai veneilytapahtumiin, esim. ratapurjehduskilpailuihin, joissa on jatkuva valvonta ja pelastusvalmius."
SPV on sitä mieltä, että ratapurjehduskilpailujen veneet katsastetaan ja niissä täytyy siten olla vessa tms.
Kumpaako luulet, että uskon, sinua vain Liittoa....Mulla nyt on ratakisavene, jota ei ole katsastettu. Enkä tiedä yhtäkään ko. luokan venettä, joka olisi katsestettu. Jos se olisi ruffillinen, vaikkapa H-vene, siinä varmasti olisi se kannellinen ämpäri tai kemiallien vessa. H-veneistä suurin osa on katsastetuja.
- Anonyymi
Katsastussäännössä lukee
"Moottoriveneessä on kauko-ohjatuille peräsimille oltava varaohjausjärjestelmä. Omistajan huomio on lisäksi
kiinnitettävä veneeseensä soveltuvaan hätäohjausjärjestelmään."
Siis perämoottoreilta ja kääntyviltä vetolaitteilta ei vaadita varaohjausta. Ainoastaan peräsimiltä.- Anonyymi
Hyvä huomio.
Jotenkin kuitenkin tuntuu saivartelulta eikä varmaan millään liukuvalla akselivetoisella avomerelle tehdyllä veneellä ole varaperäsinlaitteita.
Entä ne airot 3-luokassa?
Hankaimet vaaditaan kanssa... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hyvä huomio.
Jotenkin kuitenkin tuntuu saivartelulta eikä varmaan millään liukuvalla akselivetoisella avomerelle tehdyllä veneellä ole varaperäsinlaitteita.
Entä ne airot 3-luokassa?
Hankaimet vaaditaan kanssa...Ei tietenkään vaadita. Airot tai mela. Yli 2000 kg veneissä ei vaadita kumpaakaan.
- Anonyymi
Minulla on kakkosluokkaan katsastettu peruspurkkari. Muuten katsastusvarusteet ovat ok, mutta tuo varaohjausvaatimus on kyllä ihan vitsi purjeveneessäkin.
Varmaan tyynellä kesäkelillä hiljaisella runkonopeudella melalla (tai spinnupuomi + turkkilevy) voisi jotenkuten pitää suuntaa.
Mutta peräsinvaurio, tai pinnan katkeaminen, tai ruorin vaijeri/ohjausrakenteen hajoaminen tapahtuu tyypillisesti kunnon kelissä ja aallokossa, ja siinä ei macgyverkaan rakenna rajusti heittelehtivässä veneessä, 5 asteen vesisateessa ja 7 boforin tuulessa toimivaa ohjausjärjestelmää takataskusta, otettuaan ensin hallitusti purjeet alas - ilman ohjausta tietenkin!
Katsastajan kanssa tästä aina joka vuosi sanaillaan, että paperilla minulla (ja muilla jäsenillä myös) on vaatimukset täyttävät varusteet, mutta mitä niillä oikeasti kelissä tekee on ihan eri asia..- Anonyymi
"6.10. Varaohjaus
Ruorirattaalla varustetussa veneessä on oltava suoraan peräsinakseliin viivytyksettä kiinnitettävissä oleva
varaohjausvarsi. Ruoripinnalla varustetussa veneessä pitää 1- ja 2-luokissa olla varapinna."
Tuollainen varaohjausvarsi on vakiovaruste minun ruorirattaalla varustetussa purjeveneessä. Siis veistämön toimittama. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"6.10. Varaohjaus
Ruorirattaalla varustetussa veneessä on oltava suoraan peräsinakseliin viivytyksettä kiinnitettävissä oleva
varaohjausvarsi. Ruoripinnalla varustetussa veneessä pitää 1- ja 2-luokissa olla varapinna."
Tuollainen varaohjausvarsi on vakiovaruste minun ruorirattaalla varustetussa purjeveneessä. Siis veistämön toimittama.Ja mitä teet sillä, jos menetät peräsimen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja mitä teet sillä, jos menetät peräsimen?
Et mitään, mutta vika ruorikoneistossa on paljon todennäköisempi ja tuo varaohjausvarsi ei ole vaikea toteuttaa. Kerran olen joutunut käyttämään kaverin veneessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja mitä teet sillä, jos menetät peräsimen?
Tässä pitää ymmärtää mikä ero on peräsimellä ja sen ohjausjärjestelmällä, joka tässä vaaditaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Et mitään, mutta vika ruorikoneistossa on paljon todennäköisempi ja tuo varaohjausvarsi ei ole vaikea toteuttaa. Kerran olen joutunut käyttämään kaverin veneessä.
Kerro ihan lyhyesti, miten laitat 250 hp perämoottoriin kestävän varaohjausjärjestelmän siihen koloon, jossa moottori on?
Vaikka tohon veneeseen.
https://static.b24.co/fotos/xlarge/512645-03cad691c8337ca0addbdde8e44b81da-x-4564482-26c36e3edbfbd75b5c789a5bf9ee409f.webp - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä pitää ymmärtää mikä ero on peräsimellä ja sen ohjausjärjestelmällä, joka tässä vaaditaan.
Eli mikä on hydrauliohjauksen varaohjausjärjestelmä peräsimellä tai ilman?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerro ihan lyhyesti, miten laitat 250 hp perämoottoriin kestävän varaohjausjärjestelmän siihen koloon, jossa moottori on?
Vaikka tohon veneeseen.
https://static.b24.co/fotos/xlarge/512645-03cad691c8337ca0addbdde8e44b81da-x-4564482-26c36e3edbfbd75b5c789a5bf9ee409f.webpKuten jo aiemmin kirjoitin varaohjaus vaaditaan peräsimille. Perämoottori ei ole peräsin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuten jo aiemmin kirjoitin varaohjaus vaaditaan peräsimille. Perämoottori ei ole peräsin.
Kyllä se tekee peräsimenkin työn, älä saivartele.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"6.10. Varaohjaus
Ruorirattaalla varustetussa veneessä on oltava suoraan peräsinakseliin viivytyksettä kiinnitettävissä oleva
varaohjausvarsi. Ruoripinnalla varustetussa veneessä pitää 1- ja 2-luokissa olla varapinna."
Tuollainen varaohjausvarsi on vakiovaruste minun ruorirattaalla varustetussa purjeveneessä. Siis veistämön toimittama.Kyse ei ole siitä onko sinun veneessäsi sellaista vaan onko suuressa osassa.
Mielestäni SPV ei toimi järkevästi, jos tietyn suunniteluluokan vaatimukset täyttävät veneet ovat rakenteellisesti kelvottomia katsastettaviksi vastaaviin luokkiin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kyllä se tekee peräsimenkin työn, älä saivartele.
Älä itse. Katsastus ei vaadi varaohjausta perämoottorille.
- Anonyymi
"Varaohjausmahdollisuutta varten on oltava järjestely, jolla vapautetaan työsylinteri, jotta peräsintukkia voi kääntää käsin varaohjauskammella"
Sanoisin, että pitäkää peräsintunkkinne 😎- Anonyymi
Kuvasit juuri intin K-veneen ohjaussysteemin. Siinä vapautettiin peräsintukki avaamalla palloventtiili ja laitettiin pitkä varsi peräsimen päähän. Mutta en oikein voi kuvitella K-venettä katsastettavaksi kovin isoille vesille silti...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuvasit juuri intin K-veneen ohjaussysteemin. Siinä vapautettiin peräsintukki avaamalla palloventtiili ja laitettiin pitkä varsi peräsimen päähän. Mutta en oikein voi kuvitella K-venettä katsastettavaksi kovin isoille vesille silti...
K-vene on ikoninen. Se ei kuitenkaan edusta kovin hyvin yleisimpiä huviveneitä.
- Anonyymi
Yksi pohdinta asiasta.
https://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/38804/stadia-1211283927-8.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Kyseessähän on hätäohjaus eikä sille tarvitse asettaa samoja vaatiomuksia kuin vakituiselle ohjaukselle, sillä käytettävä nopeus hätätilanteessa on pieni.- Anonyymi
Aivan eikä tuule eikä ole aaltoja. Juuri tyyni sää hajottaakin alkuperäisen ohjauksen, se hajoaa koska sillä on tylsää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan eikä tuule eikä ole aaltoja. Juuri tyyni sää hajottaakin alkuperäisen ohjauksen, se hajoaa koska sillä on tylsää.
Niinhän siinä käy. Multa hajosi vasarakin kun se roikkui toimettomana työkalutaulussa lämpimässä ja kuivassa tallissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niinhän siinä käy. Multa hajosi vasarakin kun se roikkui toimettomana työkalutaulussa lämpimässä ja kuivassa tallissa.
Jos perä- tai sisäperämoottorin ohjausjärjestelmä hajoaa vaikka myrskyssä, niin suojasatamaan pääsee käyttämättä moottorin koko tehoa. Hätäohjauksella on tarkoitus saada vene turvaan ja sen ei tarvitse olla niin tehokas tai edes kestävä kuin varsinainen ohjaus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos perä- tai sisäperämoottorin ohjausjärjestelmä hajoaa vaikka myrskyssä, niin suojasatamaan pääsee käyttämättä moottorin koko tehoa. Hätäohjauksella on tarkoitus saada vene turvaan ja sen ei tarvitse olla niin tehokas tai edes kestävä kuin varsinainen ohjaus.
Juuri niin, ja voi se hajota kevyemmissäkin olosuhteissa vaikka kaikki näytti olevan kunnossa.
- Anonyymi
Mun Finnmaster Pilot on C-luokassa, ja sen varaohjausjärjestelmä on Trossi- palvelu hädän sattuessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?133768Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja283078Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy2782891Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin71961- 2321600
Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk61360- 751281
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...2021235Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_41071Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi321055