Kaliiperi karhun metsästykseen.

Anonyymi-ap

Vaikka karhun sanotaan olevan pienikokoinen, eikä mikään sitkeä henkinen, niin kuulostaa aivan siltä, että 308 on alitehoinen karhulle, koska karhua joutuu ampumaan useamman kerran, ennenkuin se kuolee. Sotkamon tapaus sen kertoo.

53

1281

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No jos 308 kerran on alitehoinen karhulle, niin miten olisi 7 mm rem magnum, tai 30-06, tai 8x57, tai jopa 338 win magnum. Eihän siihen huonoon osumaan toki vaikuta kaliiperin valinta, että jos on järeä ase ja osuu huonosti, niin karhu saattaa vaikka suivaantua moisesta ja tulla iholle. Ja sitte ee naarata, sannoo savolaenen.

    • Anonyymi

      Kaikki kaliiberit on huonoja, jos osuma on huono. Millä tahansa laillisella ja tarkoitukseen soveltuvalla saa kyllä karhunkin hengiltä, kun ampuu oikeaan kohtaan. Kaliiberi sitten on jokaisen henkoht valinta.

      • Anonyymi

        Ajattelen asiaa myös tältä kantilta fundeeraten, että vaikuttasikohan siihen isomman kaliiperin valintaan sellainen psykologinen tuntu, että tehokkaammalla kaliiperilla olisi varmempi ampua se kuolettava osuma..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajattelen asiaa myös tältä kantilta fundeeraten, että vaikuttasikohan siihen isomman kaliiperin valintaan sellainen psykologinen tuntu, että tehokkaammalla kaliiperilla olisi varmempi ampua se kuolettava osuma..

        Voi olla ja itse olen huomannut, että toisilla on tarve ns "retostella" isoilla kalliimmilla ja harvinaisemmilla kaliibereilla. Itse olen perus 7,62x53r ja 30-06.lla ampunut niin kauriit, valkohännät, hirvet, villisiat kuin karhutkin eikä ongelmia ole koskaan kaadoissa ollut, kun osuma on perus keuhko/sydän saati selkäranka niin kaukaa ei ole tarvinut haeskella.
        Millä tahansa norsupyssyllä ammuttuakin saa haeskella mikäli vetää isolta keuhkolta (maha), takakinkuilta, jalasta, turvasta yms läpi niin ei siinä iso reikäisetkään silloin paljoa auta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla ja itse olen huomannut, että toisilla on tarve ns "retostella" isoilla kalliimmilla ja harvinaisemmilla kaliibereilla. Itse olen perus 7,62x53r ja 30-06.lla ampunut niin kauriit, valkohännät, hirvet, villisiat kuin karhutkin eikä ongelmia ole koskaan kaadoissa ollut, kun osuma on perus keuhko/sydän saati selkäranka niin kaukaa ei ole tarvinut haeskella.
        Millä tahansa norsupyssyllä ammuttuakin saa haeskella mikäli vetää isolta keuhkolta (maha), takakinkuilta, jalasta, turvasta yms läpi niin ei siinä iso reikäisetkään silloin paljoa auta.

        Minulla ei ole kuin 222 lintukivääri, ettei sillä ainakaan karhujahtiin voi lähteä, mutta olen ajatellut vähän isompaa kaliiperia noin yleisaseeksi, jolla kaatuisi esim. hirvi, karhu, villisika. Ja olen harkinnut 30-06 tai 7 mm rem mag. Kai niitä noitakin on ladattu kevyemmillä luodeilla, että voi myös lintuja metästää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ei ole kuin 222 lintukivääri, ettei sillä ainakaan karhujahtiin voi lähteä, mutta olen ajatellut vähän isompaa kaliiperia noin yleisaseeksi, jolla kaatuisi esim. hirvi, karhu, villisika. Ja olen harkinnut 30-06 tai 7 mm rem mag. Kai niitä noitakin on ladattu kevyemmillä luodeilla, että voi myös lintuja metästää.

        30-06 löytyy latauksia tirpallekin, 7mm Rem mag ei kovin helposti tehdaspatia linnulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        30-06 löytyy latauksia tirpallekin, 7mm Rem mag ei kovin helposti tehdaspatia linnulle.

        Olen aina harkinnut 30-06 kakkosaseeksi, jolla sitten sitä peuraa isompaa voi metästää.
        Ja vaikka 308 ukot suosittelevat yleiskaliiberiksi tuota 308, niin en ole ottanut siitä ns. tulta ryysyihin, vaan edelleenkin pysyn tuossa 30-06 tarveharkinnassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi olla ja itse olen huomannut, että toisilla on tarve ns "retostella" isoilla kalliimmilla ja harvinaisemmilla kaliibereilla. Itse olen perus 7,62x53r ja 30-06.lla ampunut niin kauriit, valkohännät, hirvet, villisiat kuin karhutkin eikä ongelmia ole koskaan kaadoissa ollut, kun osuma on perus keuhko/sydän saati selkäranka niin kaukaa ei ole tarvinut haeskella.
        Millä tahansa norsupyssyllä ammuttuakin saa haeskella mikäli vetää isolta keuhkolta (maha), takakinkuilta, jalasta, turvasta yms läpi niin ei siinä iso reikäisetkään silloin paljoa auta.

        Itse en metsästele enää , mutta lataan kyllä omat patruunat .45 ACP ja .357 Mag +.38 spl silloin saa sellaisia latauksia kaikkeen käyttöön . Kivääri käyttöön 1 asemainen prässi riittää kun Ei niin paljon laukauksia. Ehdottaisin vaikka kimppa koneeksi ?


    • Anonyymi

      Tiijäppä häntä siitä alitehoisuudesta. Siinä Sotkamon tapauksessa voi osasyynä olla hätä metsästyskaverin ahdingosta. Että kun kaveri oli karhun alla kuolemanhädässä, niin seurueen muut jäsenet hätääntyivät myös. Ja kun karhu ei ensimmäisellä, eikä toisellakaan laakilla kuollut, niin jo vain se vaikuttaa asioihin.

    • Anonyymi

      Kyllä karhu on niin vaarallinen että ei noilla peura kaliibereilla kannata .338 Lapua magnum ja Mira luodilla ?

      • Anonyymi

        Onhan karhu tosiaankin vaarallinen ja kuolemanvaarallinen siitä tulee esim. haavoittuneena. Sotilaskiväärillä pistimen kanssa tuohaaminen on huru-ukkojen höpinää. Jotenka tuo 338 on kelpo ase karhulle, jos keskittyy ainoastaan karhun metsästykseen.
        Mutta yleiskaliiberia ajatellen esim. 30-06 on varteenotettava kaliiberi kaikelle karhua pienemmälle ja isommalle riistalle.


    • Anonyymi

      Noi mehtän eläimet on sitkeää sorttia. Hirvikin meni yli 100m, vaikka oli sydän, maksa ja keuhkot saaneet rajua osumaa, luoti läpi. 18,5g lapua mega 9,3x62

      • Anonyymi

        No jo on kummallista? Olen ampunut kymmenen hirveä .308:lla ja yksikään hirvi ei ole sataametriä juossut? Yksi meni noin 60 metriä, mutta kaikki muuta 5-30 metriä.


    • Anonyymi

      Pullahousuille pitää olla kauheat pyssyt miehuutta korostamaan, jos lapa tärisee tähdätessä niin joku sisäharrastus olisi parempi

      • Anonyymi

        Siksihän teille metsästyksen vastustajille ei edes aselupia myönnetä. xD


      • Anonyymi

        Jep. Jep. Meillä pittää tosiaanni olla iso pyssy ja pitkänokkanen auto ja iso kulli. Ei sitä muuten mistään sisäharrastuksesta mittään tule.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksihän teille metsästyksen vastustajille ei edes aselupia myönnetä. xD

        Joo ei niitä lupia myönnetä MT-ongelmaisille.


      • Anonyymi

        Sun mutsis tietää pullahousujen tarpeet noissa meiän sisäharrastuksissamme.


    • Anonyymi

      Gröönlannissa jääkarhua vastaan on minimikaliiperiksi asetettu 30-06 taikka 12-kaliiperin haulikko täyteisillä. Jääkarhu on toki selvästi isompi kuin meidän karhumme. Siellä poliisi vaatii esim. malminetsijöitä varustautumaan pyssyllä jääkarhuja vastaan, jos olen oikein ymmärtänyt.

    • Anonyymi

      .308 ei ole alitehoinen, vaan on vain huonoja ampujia. Yhtään sen parempaa tulosta nämä huonot ampujat eivät saa vaikka ampuisivat suuremmalla kaliiperilla, vaan todennäköisesti ampuisivat vielä entistäkin huonommin rekyylikammon vuoksi.

      • Anonyymi

        Kun tottuvat ampumaan tarkasti tehokkaammalla aseella, niin eipä siinä rekyylikammosta ole tarvetta 308 ukkojen löpistä.


    • Anonyymi

      Rynkyllä purskeita kyllä tokenoo.

      • Anonyymi

        Rynkyllä sarjan päräyttäessä ei osu kuin se ensimmäinen, jos nyt sekään osuu. Muut kudit menevät sinne sun tänne. Että turha kouhottaa mistään sarjatuliaseesta..


    • Anonyymi

      Onhan tuolla pohjois-karjalassa kokenut, karhunkaataja kopannut karhun cal .243.

      • Anonyymi

        Jonnyjoki maastossa on polvituelta aikanaan ukko ampunut orava piekkarilla karhua korvalliselle ja siihen putos.
        Lähde: Erätulilla sarja 1990 luvulta.


    • Anonyymi

      Ei pidä unohtaa pääsääntö numero ykköstä:

      ON AIVAN SAMA, KUINKA JÄREÄLLÄ ASELLA SITÄ OHI AMPUU.

      Osuma se on, joka ratkaisee.

    • Anonyymi

      Niin, näinhän se on. Valtaosa ammutaan 308:lla vieläkin tänä päivänä. Sotkamon tapaus kertoo miten käy kun ammutaan huonoon paikkaan.

      11.7g kuparia reilulla lähdöllä 850m/s ylöspäin, niin on ihme, jos 30 metrin päähän ammuttu nalle ei keikkaa keuhkolaakista. Hirvi tipahtaa kuitenkin alle 10 metrin päähän paukusta.

      • Anonyymi

        Ei muuten tipahda hirvi keuhkolaakista alle 10m. Rankalaakilla kylläkin niille sijoilleen. Olen ikäni ampunut 11.7g paukulla hirviä ja koosta riippuen pakomatka on 50-150m.
        Näkee, että et ole hirviä saati muutakaan paljoa ammuskellu.😁


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei muuten tipahda hirvi keuhkolaakista alle 10m. Rankalaakilla kylläkin niille sijoilleen. Olen ikäni ampunut 11.7g paukulla hirviä ja koosta riippuen pakomatka on 50-150m.
        Näkee, että et ole hirviä saati muutakaan paljoa ammuskellu.😁

        Noo, viimeiset 4 hirveä 308, 11,7g kuparilla kaatuneet seuraavasti;

        - sonni 12 piikkinen, ampuma matka 20-30 metriä. Pakomatka alle 5 metriä. Keuhko/maksa laukaus.

        - Vasa, ampuma matka 40-50 metriä. Tippui paikalleen. Keuhkolaukaus.

        - Vasa, ampuma matka 40-50 metriä. Pakomatka parin vasan mitan verran. Keuhkolaukaus.

        - Naaras, ampuma matka 20 - 30 metriä. Keuhkolaukaus takaviistosta, katkoi kylkiluita. Tippui paikalleen.

        Että silleen, tämän syksyn saldo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noo, viimeiset 4 hirveä 308, 11,7g kuparilla kaatuneet seuraavasti;

        - sonni 12 piikkinen, ampuma matka 20-30 metriä. Pakomatka alle 5 metriä. Keuhko/maksa laukaus.

        - Vasa, ampuma matka 40-50 metriä. Tippui paikalleen. Keuhkolaukaus.

        - Vasa, ampuma matka 40-50 metriä. Pakomatka parin vasan mitan verran. Keuhkolaukaus.

        - Naaras, ampuma matka 20 - 30 metriä. Keuhkolaukaus takaviistosta, katkoi kylkiluita. Tippui paikalleen.

        Että silleen, tämän syksyn saldo.

        Yksikään hirvi ei edelleen putoa paikalleen KEUHKOlaukauksesta ellei luoti samalla hipaise rankaa.
        Eikä luodin laadulla (kupari/lyijy) tai mikä tahansa muu ole merkitystä.
        Uskottavuutesi paranee, kun opettelet ensin hirven anatomian ja sen mikä laukaus pudottaa hirven heti ja mikä mahdollisesti vasta 150 metrin jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksikään hirvi ei edelleen putoa paikalleen KEUHKOlaukauksesta ellei luoti samalla hipaise rankaa.
        Eikä luodin laadulla (kupari/lyijy) tai mikä tahansa muu ole merkitystä.
        Uskottavuutesi paranee, kun opettelet ensin hirven anatomian ja sen mikä laukaus pudottaa hirven heti ja mikä mahdollisesti vasta 150 metrin jälkeen.

        Asia sitten kunnossa, liekkö kompastuneet oksaan.

        Onneksi eivät purreet, kun ruvettiin suolia ottamaan poikkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksikään hirvi ei edelleen putoa paikalleen KEUHKOlaukauksesta ellei luoti samalla hipaise rankaa.
        Eikä luodin laadulla (kupari/lyijy) tai mikä tahansa muu ole merkitystä.
        Uskottavuutesi paranee, kun opettelet ensin hirven anatomian ja sen mikä laukaus pudottaa hirven heti ja mikä mahdollisesti vasta 150 metrin jälkeen.

        Tuolle 150 metrin hessuhopolle en jaksa enää vastailla, mutta aloittajalle.

        Lasketaanpa seuraavaksi:
        11.7g kupari, lähtö 850m/s piipun suulta.

        Saadaan tehoksi 4230 joulea(piipun suulta)

        Mikäli lähdöt nostetaan 900 m/s

        Saadaan tehoksi 4740 joulea(piipun suulta).

        Verrokkina 9.3x62, 18,5g oryx tehdas lataus
        Tehot piipun suulta 4800 joulea. Eli ero on melko olematon. Toki tiedetään, että itselataamalla saadaan huomattavasti tehokkaampia latinkeja.

        Kuparia sen takia, että se kestää kasassa kovilla vauhdeilla luuosumissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolle 150 metrin hessuhopolle en jaksa enää vastailla, mutta aloittajalle.

        Lasketaanpa seuraavaksi:
        11.7g kupari, lähtö 850m/s piipun suulta.

        Saadaan tehoksi 4230 joulea(piipun suulta)

        Mikäli lähdöt nostetaan 900 m/s

        Saadaan tehoksi 4740 joulea(piipun suulta).

        Verrokkina 9.3x62, 18,5g oryx tehdas lataus
        Tehot piipun suulta 4800 joulea. Eli ero on melko olematon. Toki tiedetään, että itselataamalla saadaan huomattavasti tehokkaampia latinkeja.

        Kuparia sen takia, että se kestää kasassa kovilla vauhdeilla luuosumissa.

        Et tietenkään vastaile, kun kommentointisi paljastui mutu arvailuksi. Uskot kupariin, kun lehdet siitä toitottaa, mutta itselläni on tallella kaikki reilun 50 kaatamani hirven luodit mitä on löytyneet. Vasasta menee kyllä normi 11.7g läpi useinmiten, mutta aikuisesta löytyy kyllä säännöllisesti toiselta puolen nahasta. Yksikään käyttämistäni hammerheadeista ei ole hajonnut, vaan on muotoutuneet sienimäisen kauniisti.
        Siksi huvittaa nämä kuparitoopet jotka toistelee lehtien kommentteja uskovaisesti, mutta käytännön kokemus puuttuu. Lyijyä moititaan, kun se ns "kuuluu" ajankuvaan ja totuuksia lyijyn erinomaisuuksista vältelllään.
        En hyväksy valehtelua siksi kommenttini.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Et tietenkään vastaile, kun kommentointisi paljastui mutu arvailuksi. Uskot kupariin, kun lehdet siitä toitottaa, mutta itselläni on tallella kaikki reilun 50 kaatamani hirven luodit mitä on löytyneet. Vasasta menee kyllä normi 11.7g läpi useinmiten, mutta aikuisesta löytyy kyllä säännöllisesti toiselta puolen nahasta. Yksikään käyttämistäni hammerheadeista ei ole hajonnut, vaan on muotoutuneet sienimäisen kauniisti.
        Siksi huvittaa nämä kuparitoopet jotka toistelee lehtien kommentteja uskovaisesti, mutta käytännön kokemus puuttuu. Lyijyä moititaan, kun se ns "kuuluu" ajankuvaan ja totuuksia lyijyn erinomaisuuksista vältelllään.
        En hyväksy valehtelua siksi kommenttini.

        Aivan, tämä selvensi minkälaisen sankarin kanssa meinasi mennä väittelyksi.

        Sako Forester+hammerhead+3-9x40 tasco😉 vai mitä?
        Ja saanko veikata, että esimerkiksi äänenvaimennin on aivan turha kapistus?

        Kannatan sinullekin käytännön metsästystä, se että metsästys&kalastus lehdessä sanotaan hirven pakomatka olevan 50-150 metriä ei välttämättä pidä paikkaansa.

        Oletko muuten koskaan käynyt karhumetsällä? Minä olen useamman kerran, ja arvaa mitä. 308 :lla on ammuttu useampi karhu, joista useampi on tippunut niille jalan sijoilleen. Keuhkolaukauksesta, ei uskoisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan, tämä selvensi minkälaisen sankarin kanssa meinasi mennä väittelyksi.

        Sako Forester hammerhead 3-9x40 tasco😉 vai mitä?
        Ja saanko veikata, että esimerkiksi äänenvaimennin on aivan turha kapistus?

        Kannatan sinullekin käytännön metsästystä, se että metsästys&kalastus lehdessä sanotaan hirven pakomatka olevan 50-150 metriä ei välttämättä pidä paikkaansa.

        Oletko muuten koskaan käynyt karhumetsällä? Minä olen useamman kerran, ja arvaa mitä. 308 :lla on ammuttu useampi karhu, joista useampi on tippunut niille jalan sijoilleen. Keuhkolaukauksesta, ei uskoisi.

        Eli kokemuksesi nolla. Itselläni työkalut 7,62x53r, 30-06.
        Karhujahteja takana yhdellä kaadolla sekä useampi villisika myös. Valkohännät, kauriit ja kuusipeurat lisänä hirvijahtien ohessa.
        Kuten näemme. Et tunne käytäntöä nimeksikään, vaan menet lehtien ja somen kommenttikenttien mukaan.


    • Anonyymi

      Ei karhu ole sen sitkeämpi kuin muutkaan samankokoiset elukat, se on vain sellaista harrastusta että pitää olla kauheen isot tussarit.

      • Anonyymi

        Tuli ammuttua aikoinaan 8,2×57 kiväärillä keväällä ja hyvin kuoli. Osuma ratkaisee.


    • Anonyymi

      Karhu sentään jää haukkuun, toisin kuin hirvet joita koirat joutuu ajattamaan kymmeniä kilometrejä ja ovat vähemmän vaarallisia.

      • Anonyymi

        Tutkatrolli se satuilee taas harrastuksesta mistä ei tiedä mitään.😅 Mitäs sinne vihreiden trollitehtaalle kuuluu?😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkatrolli se satuilee taas harrastuksesta mistä ei tiedä mitään.😅 Mitäs sinne vihreiden trollitehtaalle kuuluu?😂

        Tutkapelle ei itse ymmärrä karhujahdistakaan mitään. Älypuhelimen näyttö on tuttu ja sekin koiran hakureissuilta. Meikäpoika on vanhanliiton karhunkaataja, ja tutkapelle ei ymmärrä edes sitä, että ennen karhuja pyydettiin vapulta kesän alkuun ja silloin ei tuommoiset tutkapellet olis edes päivää selvinneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkapelle ei itse ymmärrä karhujahdistakaan mitään. Älypuhelimen näyttö on tuttu ja sekin koiran hakureissuilta. Meikäpoika on vanhanliiton karhunkaataja, ja tutkapelle ei ymmärrä edes sitä, että ennen karhuja pyydettiin vapulta kesän alkuun ja silloin ei tuommoiset tutkapellet olis edes päivää selvinneet.

        Metsästyksen vastainen tutkatrolli se aloitti jälleen metsästyksen vastaisen trollaamisensa ja maalittamisen. Eikö susitrollaamisesi vastustajissa taaskaan kerännyt kannatusta? xD


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Metsästyksen vastainen tutkatrolli se aloitti jälleen metsästyksen vastaisen trollaamisensa ja maalittamisen. Eikö susitrollaamisesi vastustajissa taaskaan kerännyt kannatusta? xD

        Ai minäkö vastustaisin metsästystä, joka on aloittanut ennen tutkapellen aikakautta. Ennen oli erämiehet sitkeitä ja kilometrit taittuivat jalan. Nyt istua mähötetään teboililla puhelinta tuijottaen🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai minäkö vastustaisin metsästystä, joka on aloittanut ennen tutkapellen aikakautta. Ennen oli erämiehet sitkeitä ja kilometrit taittuivat jalan. Nyt istua mähötetään teboililla puhelinta tuijottaen🤣

        Ja ihan perus metsästäjänä sitten nostelet tänne metsästäjiä maalittavia ja pilkkaavia ketjuja ja öyhötät tuota iänikuista teboiliasi kuten tyypillinen vihervasuri ikään. xD
        Etkä edelleenkään ole kertonut millä teboililla sinulle on "isomahaiset oranssipukuiset metsästäjät" esitelleet koiratutkaansa kuten tässä taannoin öyhötit. xD


    • Anonyymi

      8x57 tai 8.2x57 karhunkaatoon. Niissä on tarpeeksi tehoa.

      • Anonyymi

        Aina parempi mitä isompi reikänen karhulle. Itse ammuin poikasena 5,7× 47 aikuisen karhun, mutta ei kävis enää mielessäkään, jos en suojaan pääsisi. Toki kuolee pienemmälläkin, mutta se kerkiää puraista ja kynsillä repiä, ennenkuin kuolee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aina parempi mitä isompi reikänen karhulle. Itse ammuin poikasena 5,7× 47 aikuisen karhun, mutta ei kävis enää mielessäkään, jos en suojaan pääsisi. Toki kuolee pienemmälläkin, mutta se kerkiää puraista ja kynsillä repiä, ennenkuin kuolee.

        Kertoo tutkatrolli joka edellisessä ketjussa kertoo ammuskelleensa pienoiskiväärillä hirviä ja jonka mukaan karhu ei jää perus hirvikaliibereilla😂 Sellaista se metsästyksen vastustajilla.🤭
        Missäs ne todisteet missä väität minun keskustelevan itseni kanssa? Ei näy ei kuulu😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kertoo tutkatrolli joka edellisessä ketjussa kertoo ammuskelleensa pienoiskiväärillä hirviä ja jonka mukaan karhu ei jää perus hirvikaliibereilla😂 Sellaista se metsästyksen vastustajilla.🤭
        Missäs ne todisteet missä väität minun keskustelevan itseni kanssa? Ei näy ei kuulu😂

        Jaa että olet piekkarillakin hirven ampunut. Sehän on ollut laitonta jo kauan. Taidat nähdä jo unta harhojesi lisäksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa että olet piekkarillakin hirven ampunut. Sehän on ollut laitonta jo kauan. Taidat nähdä jo unta harhojesi lisäksi.

        Projektiosi ja "itte oot" defenssisi ei tässä yhteydessä enää pelaa, kun paljastit yllä täyden tietämättömyytesi ylipäätään kaliibereihin ja niiden käyttötarkoituksiin.🤭
        No, mites meni tämä sinun eilis iltainen metsästyksen vastainen massatrollaamis hetkesi🤭
        20 metsästys vastaista öyhöavaustasi muutaman minuutin nostoväleillä etusivulle.🤭
        Meinaatko, että metsästys vastaisuutesi täällä jäisi muuten unholaan?😂😂


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Projektiosi ja "itte oot" defenssisi ei tässä yhteydessä enää pelaa, kun paljastit yllä täyden tietämättömyytesi ylipäätään kaliibereihin ja niiden käyttötarkoituksiin.🤭
        No, mites meni tämä sinun eilis iltainen metsästyksen vastainen massatrollaamis hetkesi🤭
        20 metsästys vastaista öyhöavaustasi muutaman minuutin nostoväleillä etusivulle.🤭
        Meinaatko, että metsästys vastaisuutesi täällä jäisi muuten unholaan?😂😂

        Opitpahan lisää valehtelemaan tutkapelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Opitpahan lisää valehtelemaan tutkapelle.

        Eipähän tarvi valehdella, kun täällä on kellonaikoineen päivineen sinun nostot ja kommenttisi ihan kaikkien nähtävillä. xD
        No, mites meni metsästys vastainen massatrollaamis kampanjasi eilen? Saitko kannattajia metsästys vihallesi? xD


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipähän tarvi valehdella, kun täällä on kellonaikoineen päivineen sinun nostot ja kommenttisi ihan kaikkien nähtävillä. xD
        No, mites meni metsästys vastainen massatrollaamis kampanjasi eilen? Saitko kannattajia metsästys vihallesi? xD

        AJAVA TUTKAKOIRA.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        AJAVA TUTKAKOIRA.

        Massatrollaaja metsästyksen vastustaja. xD


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6579
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      531
      3770
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      193
      3677
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      173
      2856
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2549
    6. 292
      2327
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1623
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      114
      1530
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1459
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1240
    Aihe