"Tiiliskivi" lainattu:)

Sain lainattua kirjastosta ehkäpä jopa Raamattua paksumman Ihmeiden oppikurssi-kirjan. (sis. teksti, oppilaan työkirja ja opettajan käsikirja)

Mitä siinä sanotaan?

"Mitään todellista ei voi uhata.
Mitään epätodellista ei ole olemassa.
Siinä on Jumalan rauha"

Kuulostaa hyvältä ja mielenkiintoiselta:)

Löytyi muuten kirjastosta luokituksesta 'Uskonto', 'Gnostilaisuus' Hmmm... Eli kirjaston luokituksessa opus oli laitettu gnostilaisen kristinuskon tulkinnan alle...

8

894

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • acim.lainen

      Olet varmaan ehtinyt tässä viikonlopun aikana selailla sitä jonkunverran ja nyt minä olen tietysti utelias kuulemaan mitä olet siitä mieltä. Erityisesti kun olet Raamattua melkoisesti tunteva olis kiva jos kommentoisit miltä kirja tuntuu kristityn näkökulmasta.

      • admata.

        >>
        Huomasin olevan raskaana ja häät tosiaan vasta heinäkuun lopulla.
        Todella nöyryyttävää tunnustaa seurakunnan edessä.
        >>

        Valitettavasti en ole ehtinyt kuin selailla kirjaa sieltä täältä. Hymyilyä herätti alkukommentit että kurssi on pakollinen, mutta voit valita milloin sen käyt;) Näin olen ikäänkuin protestoiden siirtänyt lukuhetkiä;)

        Perusteellisesti asioita on käsitelty. Ehkä hieman liikaakin toistoa. Tulee lähinnä mieleen buddhalais-Gnostilainen näkökulma Jeesukseen. Eikä siinä mitään, sillä ajattelen aika lailla samalta suunnalta.

        Pureskelua ja sulattelua se kuitenkin vaatii. Kommentoin kyllä täällä kunhan ehdin tarkemmin tutustua ja törmään johonkin mitä en voi allekirjoittaa. Jotenkin on sellainen kutina että sellaisiakin kohtia löytyy, vaikka kokonaisuus vaikuttaakin mielenkiintoiselta ja ehkä jopa tutulta. Egosta luopumisen korostamista tervehdin ilolla:)


      • acim.lainen
        admata. kirjoitti:

        >>
        Huomasin olevan raskaana ja häät tosiaan vasta heinäkuun lopulla.
        Todella nöyryyttävää tunnustaa seurakunnan edessä.
        >>

        Valitettavasti en ole ehtinyt kuin selailla kirjaa sieltä täältä. Hymyilyä herätti alkukommentit että kurssi on pakollinen, mutta voit valita milloin sen käyt;) Näin olen ikäänkuin protestoiden siirtänyt lukuhetkiä;)

        Perusteellisesti asioita on käsitelty. Ehkä hieman liikaakin toistoa. Tulee lähinnä mieleen buddhalais-Gnostilainen näkökulma Jeesukseen. Eikä siinä mitään, sillä ajattelen aika lailla samalta suunnalta.

        Pureskelua ja sulattelua se kuitenkin vaatii. Kommentoin kyllä täällä kunhan ehdin tarkemmin tutustua ja törmään johonkin mitä en voi allekirjoittaa. Jotenkin on sellainen kutina että sellaisiakin kohtia löytyy, vaikka kokonaisuus vaikuttaakin mielenkiintoiselta ja ehkä jopa tutulta. Egosta luopumisen korostamista tervehdin ilolla:)

        On tainnut tosi ihme tapahtua sinulle. :)

        Se että Kurssi on pakollinen tarkoittaa että jokainen pääsee Taivaaseen mutta ajankohdan voi valita. Jossain siellä sanotaan myös että Kurssin eri muotoja on tuhansia. Sinä olet aivan ilmeisesti jo kauan sitten alkanut opiskella sitä jossakin näistä muodoista.


      • admata.
        acim.lainen kirjoitti:

        On tainnut tosi ihme tapahtua sinulle. :)

        Se että Kurssi on pakollinen tarkoittaa että jokainen pääsee Taivaaseen mutta ajankohdan voi valita. Jossain siellä sanotaan myös että Kurssin eri muotoja on tuhansia. Sinä olet aivan ilmeisesti jo kauan sitten alkanut opiskella sitä jossakin näistä muodoista.

        ...Että miehenä tulisin raskaaksi, jätän kyllä mielelläni väliin;) Pitänee heti lopettaa tuon kirjan lukeminen jos siitä voi tulla raskaaksi ja vielä miehenä;D

        >>
        Se että Kurssi on pakollinen tarkoittaa että jokainen pääsee Taivaaseen mutta ajankohdan voi valita.
        >>

        Tuohon suhtaudun ainakin vielä erittäin varautuneesti. Ei sillä että minulla olisi mitään sitä vastaan että kaikki pääsisivät lopulta taivaaseen, mutta Raamattu kertoo melko selvästi toisin. Toisaalta helvettikään ei ole ikuinen, joten matka "hevetin kautta taivaaseen" ei ole sekään pois suljettu. Sanotaanhan Raamatussakin:

        1. Kor. 3:
        "13 aikanaan tulee ilmi, mitä kukin on saanut aikaan. Tuomiopäivä sen paljastaa: se päivä ilmestyy tulenliekeissä, ja tuli koettelee, millainen itse kunkin aikaansaannos on.
        14 Se, jonka rakennus kestää, saa palkan.
        15 Se taas, jonka rakennus palaa, kärsii vahingon. Itse hän tosin pelastuu, mutta kuin tulen läpi.
        16 Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?"

        >>
        siellä sanotaan myös että Kurssin eri muotoja on tuhansia. Sinä olet aivan ilmeisesti jo kauan sitten alkanut opiskella sitä jossakin näistä muodoista.
        >>

        Siltä kieltämättä tuntuu. Uskon että Jumala kirkastaa tahtonsa jokaiselle vilpittömälle totuuden etsijälle riippumatta siitä, miksi nämä kutsuvat itseään. Eihän totuuksia lopulta ole kuin yksi, vl:iä lainatakseni;) Tosin nämä eivät ymmärrä sitä että muoto voi vaihdella vaikka sisältö olisikin sama;)


      • acim.lainen
        admata. kirjoitti:

        ...Että miehenä tulisin raskaaksi, jätän kyllä mielelläni väliin;) Pitänee heti lopettaa tuon kirjan lukeminen jos siitä voi tulla raskaaksi ja vielä miehenä;D

        >>
        Se että Kurssi on pakollinen tarkoittaa että jokainen pääsee Taivaaseen mutta ajankohdan voi valita.
        >>

        Tuohon suhtaudun ainakin vielä erittäin varautuneesti. Ei sillä että minulla olisi mitään sitä vastaan että kaikki pääsisivät lopulta taivaaseen, mutta Raamattu kertoo melko selvästi toisin. Toisaalta helvettikään ei ole ikuinen, joten matka "hevetin kautta taivaaseen" ei ole sekään pois suljettu. Sanotaanhan Raamatussakin:

        1. Kor. 3:
        "13 aikanaan tulee ilmi, mitä kukin on saanut aikaan. Tuomiopäivä sen paljastaa: se päivä ilmestyy tulenliekeissä, ja tuli koettelee, millainen itse kunkin aikaansaannos on.
        14 Se, jonka rakennus kestää, saa palkan.
        15 Se taas, jonka rakennus palaa, kärsii vahingon. Itse hän tosin pelastuu, mutta kuin tulen läpi.
        16 Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?"

        >>
        siellä sanotaan myös että Kurssin eri muotoja on tuhansia. Sinä olet aivan ilmeisesti jo kauan sitten alkanut opiskella sitä jossakin näistä muodoista.
        >>

        Siltä kieltämättä tuntuu. Uskon että Jumala kirkastaa tahtonsa jokaiselle vilpittömälle totuuden etsijälle riippumatta siitä, miksi nämä kutsuvat itseään. Eihän totuuksia lopulta ole kuin yksi, vl:iä lainatakseni;) Tosin nämä eivät ymmärrä sitä että muoto voi vaihdella vaikka sisältö olisikin sama;)

        "Se että Kurssi on pakollinen tarkoittaa että jokainen pääsee Taivaaseen mutta ajankohdan voi valita. "

        Minäkin ajattelen oikeastaan että helvetti tai helvettejä voi olla ja täällä maanpäällä niitä vasta onkin - mutta siis lopullinen paikka kaikille on Taivas.

        Yllätyin tästä Raamatunkohdasta:

        "15 Se taas, jonka rakennus palaa, kärsii vahingon. Itse hän tosin pelastuu, mutta kuin tulen läpi.
        16 Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?"

        Minun Raamatuntuntemukseni on aika heikkoa eikä minulla ollut aavistustakaan tästä kohdasta. Ei ainakaan muistissa. Tämä kohta sopii kyllä acimlaiseen ajatteluun.

        "Itse hän tosin pelastuu" Kaikissa on siis jotain ikuisesti kestävää.

        "tulen läpi" Tästäköhän katoliset ovat saaneet kiirastulioppinsa?

        Kristityt käsittääkseni ajattelevat että Jumalan luomus olisi pilaantunut syntiinlankeemuksessa mutta ACIM-ajattelun mukaan "mitään todellista ei voi uhata" . Kaikki Jumalan luoma on todellista. Synti ihmisessä on ikään kuin pinnassa olevaa karstaa joka poltetaan pois.

        Noista vl:istä vielä että he eivät oikein tunnu ymmärtävän sisältöä vaan ainoastaan muodon.
        Käytännön kosketus hengelliseen ulottuvuuten heiltä tuntuu puuttuvan eikä sitä edes rohkaista etsimään ja kokemaan. Eikö uskalleta vai mistä on kysymys? Ja kun ei itse olla mitään koettu niin väitetään helposti että muutkaan eivät ole mitään kokeneet.

        Minusta voisivat jättää aivan avoimeksi ja jokaisen itse tutkittavaksi esim. sen antaako Jeesus syntejä anteeksi suoraan vai ei sen sijaan että kivenkovaan väittäisivät että ei anna. Minä olen yrittänyt vanhoillisuuspalstalla yllyttää tätä käytännössä testaamaan, tiedän mitä puhun ihan omasta kokemuksesta. Muistat sen uskoontulojuttuni jonka täällä kirjoitin?


      • iokjussi
        admata. kirjoitti:

        ...Että miehenä tulisin raskaaksi, jätän kyllä mielelläni väliin;) Pitänee heti lopettaa tuon kirjan lukeminen jos siitä voi tulla raskaaksi ja vielä miehenä;D

        >>
        Se että Kurssi on pakollinen tarkoittaa että jokainen pääsee Taivaaseen mutta ajankohdan voi valita.
        >>

        Tuohon suhtaudun ainakin vielä erittäin varautuneesti. Ei sillä että minulla olisi mitään sitä vastaan että kaikki pääsisivät lopulta taivaaseen, mutta Raamattu kertoo melko selvästi toisin. Toisaalta helvettikään ei ole ikuinen, joten matka "hevetin kautta taivaaseen" ei ole sekään pois suljettu. Sanotaanhan Raamatussakin:

        1. Kor. 3:
        "13 aikanaan tulee ilmi, mitä kukin on saanut aikaan. Tuomiopäivä sen paljastaa: se päivä ilmestyy tulenliekeissä, ja tuli koettelee, millainen itse kunkin aikaansaannos on.
        14 Se, jonka rakennus kestää, saa palkan.
        15 Se taas, jonka rakennus palaa, kärsii vahingon. Itse hän tosin pelastuu, mutta kuin tulen läpi.
        16 Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?"

        >>
        siellä sanotaan myös että Kurssin eri muotoja on tuhansia. Sinä olet aivan ilmeisesti jo kauan sitten alkanut opiskella sitä jossakin näistä muodoista.
        >>

        Siltä kieltämättä tuntuu. Uskon että Jumala kirkastaa tahtonsa jokaiselle vilpittömälle totuuden etsijälle riippumatta siitä, miksi nämä kutsuvat itseään. Eihän totuuksia lopulta ole kuin yksi, vl:iä lainatakseni;) Tosin nämä eivät ymmärrä sitä että muoto voi vaihdella vaikka sisältö olisikin sama;)

        >>>>
        >>
        Se että Kurssi on pakollinen tarkoittaa että jokainen pääsee Taivaaseen mutta ajankohdan voi valita.
        >>

        Tuohon suhtaudun ainakin vielä erittäin varautuneesti. Ei sillä että minulla olisi mitään sitä vastaan että kaikki pääsisivät lopulta taivaaseen, mutta Raamattu kertoo melko selvästi toisin. Toisaalta helvettikään ei ole ikuinen, joten matka "hevetin kautta taivaaseen" ei ole sekään pois suljettu. Sanotaanhan Raamatussakin:
        >>>>>

        "On vain ajan kysymys, milloin jokainen ottaa vastaan Sovituksen. (IOK:ssa synti ja syyllisyys uskomusten oikaisun). Saattaa näyttää siltä, kuin tämä sotisi vapaata tahtoa vastaan lopullisen päätöksen väistämättömyyden takia, mutta asia ei ole niin. Voit kuluttaa aikaa ja pystyt lykkäämään asioita määrättömästi tuonnenmaksi, mutta et voi kokonaan erota Luojastasi, Joka asetti rajat kyvyllesi luoda harhaisesti. Vangittu(egon) tahto saa aikaan tilanteen, joka äärimmilleen vietynä tulee kertakaikkiaan sietämättömäksi. Kivun sietokynnys saattaa olla korkea, nutta silläkin on rajansa. Vähitellen jokainen alkaa edes heikosti tajuta, että täytyy olla olemassa parempikin tapa. (Pyhän Hengen Ohjaus). Kun sen tajuaminen yhä vahvistuu, siitä tulee käännekohta." IOK 23.3.1-7

        Kurssin alkaminen ymmärtääkseni ajoittuu yksilön kohdalla ajankohtaan, jolloin hän alkaa pohtia, "että täytyy olla olemassa parempikin tapa". Tämän jälkeen kurssi käydään tssä egojen maailmassa monilla eri tavoilla - yleensä erehdysten ja oivallusten kautta, mutta miksi ei ottaisi käyttöön vartavasten tätä varten annettua kurssia (IOK). Kurssi opastaa optimaalista tietä heräämiseen eli Ykseyteen. (Vrt. Raamatussa Taivaaseen).

        >>>
        1. Kor. 3:
        "13 aikanaan tulee ilmi, mitä kukin on saanut aikaan. Tuomiopäivä sen paljastaa: se päivä ilmestyy tulenliekeissä, ja tuli koettelee, millainen itse kunkin aikaansaannos on.
        >>>

        "Viimeistä tuomiota pidetään yleisesti toimintana, jonka Jumala suorittaa. Itse asiassa veljeni suorittavat sen minun avullani. Se tarkoittaa pikemminkin lopullista parantumista (mielen) kuin rangaistusten langettamista, vaikka kuinka saatat ajatella, että rangaistus on ansaittua. Rangaistuksen käsite on täysin vastoin oikea-mielisyyttä ja tuomiopäivän tavoite on palauttaa oikea-mielisyys sinuun. Viimeistä tuomiota voitaisiin kutsua oikean arvioinnin prosessiksi. Se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että jokainen päätyy lopulta ymmärtämään, mikä on arvollista ja mikä ei. Tämän jälkeen valitsemisen kyky voidaan suunnata järkevästi." IOK 37.3.1-7

        "Sana "väistämätön" on egosta pelottava, mutta hengestä riemullinen. Jumala on väistämätön (päämääränä paluu Kotiin), etkä sinä voi välttää Häntä sen enempää kuin Hän voi välttää sinua." IOK 60.9.10-11


      • acim.lainen
        iokjussi kirjoitti:

        >>>>
        >>
        Se että Kurssi on pakollinen tarkoittaa että jokainen pääsee Taivaaseen mutta ajankohdan voi valita.
        >>

        Tuohon suhtaudun ainakin vielä erittäin varautuneesti. Ei sillä että minulla olisi mitään sitä vastaan että kaikki pääsisivät lopulta taivaaseen, mutta Raamattu kertoo melko selvästi toisin. Toisaalta helvettikään ei ole ikuinen, joten matka "hevetin kautta taivaaseen" ei ole sekään pois suljettu. Sanotaanhan Raamatussakin:
        >>>>>

        "On vain ajan kysymys, milloin jokainen ottaa vastaan Sovituksen. (IOK:ssa synti ja syyllisyys uskomusten oikaisun). Saattaa näyttää siltä, kuin tämä sotisi vapaata tahtoa vastaan lopullisen päätöksen väistämättömyyden takia, mutta asia ei ole niin. Voit kuluttaa aikaa ja pystyt lykkäämään asioita määrättömästi tuonnenmaksi, mutta et voi kokonaan erota Luojastasi, Joka asetti rajat kyvyllesi luoda harhaisesti. Vangittu(egon) tahto saa aikaan tilanteen, joka äärimmilleen vietynä tulee kertakaikkiaan sietämättömäksi. Kivun sietokynnys saattaa olla korkea, nutta silläkin on rajansa. Vähitellen jokainen alkaa edes heikosti tajuta, että täytyy olla olemassa parempikin tapa. (Pyhän Hengen Ohjaus). Kun sen tajuaminen yhä vahvistuu, siitä tulee käännekohta." IOK 23.3.1-7

        Kurssin alkaminen ymmärtääkseni ajoittuu yksilön kohdalla ajankohtaan, jolloin hän alkaa pohtia, "että täytyy olla olemassa parempikin tapa". Tämän jälkeen kurssi käydään tssä egojen maailmassa monilla eri tavoilla - yleensä erehdysten ja oivallusten kautta, mutta miksi ei ottaisi käyttöön vartavasten tätä varten annettua kurssia (IOK). Kurssi opastaa optimaalista tietä heräämiseen eli Ykseyteen. (Vrt. Raamatussa Taivaaseen).

        >>>
        1. Kor. 3:
        "13 aikanaan tulee ilmi, mitä kukin on saanut aikaan. Tuomiopäivä sen paljastaa: se päivä ilmestyy tulenliekeissä, ja tuli koettelee, millainen itse kunkin aikaansaannos on.
        >>>

        "Viimeistä tuomiota pidetään yleisesti toimintana, jonka Jumala suorittaa. Itse asiassa veljeni suorittavat sen minun avullani. Se tarkoittaa pikemminkin lopullista parantumista (mielen) kuin rangaistusten langettamista, vaikka kuinka saatat ajatella, että rangaistus on ansaittua. Rangaistuksen käsite on täysin vastoin oikea-mielisyyttä ja tuomiopäivän tavoite on palauttaa oikea-mielisyys sinuun. Viimeistä tuomiota voitaisiin kutsua oikean arvioinnin prosessiksi. Se tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että jokainen päätyy lopulta ymmärtämään, mikä on arvollista ja mikä ei. Tämän jälkeen valitsemisen kyky voidaan suunnata järkevästi." IOK 37.3.1-7

        "Sana "väistämätön" on egosta pelottava, mutta hengestä riemullinen. Jumala on väistämätön (päämääränä paluu Kotiin), etkä sinä voi välttää Häntä sen enempää kuin Hän voi välttää sinua." IOK 60.9.10-11

        On varmaankin inhottavaa ja tuskallista kun pitää ensin nähdä se mikä ei omassa aikaisemmassa tekemisessä ollut hyvää. Tuli siis polttaa merkityksessä tekee kipeää.

        Toisaalta tuli poistaa ja tuhoaa sen kaiken inhottavan ja ruman.

        Näistä syistä tuli jota korinttolaiskirjeessä on käytetty on nerokas sananvalinta asiayhteyteen.


      • iokjussi
        acim.lainen kirjoitti:

        On varmaankin inhottavaa ja tuskallista kun pitää ensin nähdä se mikä ei omassa aikaisemmassa tekemisessä ollut hyvää. Tuli siis polttaa merkityksessä tekee kipeää.

        Toisaalta tuli poistaa ja tuhoaa sen kaiken inhottavan ja ruman.

        Näistä syistä tuli jota korinttolaiskirjeessä on käytetty on nerokas sananvalinta asiayhteyteen.

        >>>
        Näistä syistä tuli jota korinttolaiskirjeessä on käytetty on nerokas sananvalinta asiayhteyteen.
        >>>

        Tämä tulen puhdistava vaikutus on myös teosofisessa opissa ja oikein ymmärrettynä ihan ok kuten mainitsit, Mutta valitettavasti ehkä tästä tuli käsitteestä on tullut Kristiuskoon kaikkein pelottavin kasite "helvetti", jota ymmärtääkseni Jumalan, Rakkauden ymmärryksessä ei ole ensinkään.

        "Tuomitseminen ei ole Jumalan ominaisuus" IOK 36.2.3


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      95
      6806
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      29
      2686
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      33
      2263
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      83
      1952
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1681
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1487
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1377
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1351
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      8
      1294
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1243
    Aihe